m
2020
2019

Yubico lanserar YubiKey 5Ci
Företagets första hårdvarunyckel till iPhones Lightning-kontakt

På CES-mässan i år visade det svenska företaget Yubico upp det första hårdvarulåset till för Lightning-kontakter, det vill säga de kontakter som Apples iPhone och äldre iPads använder sig av. Idag var det dags för lansering av deras senaste hårdvarunyckel. Yubicos nya hårdvarunyckel har fått namnet YubiKey 5Ci och förutom att kunna användas för att logga in på tjänster med en iPhone går den även att använda till telefoner och datorer som har stöd för USB-C. Till skillnad från en del av sina föregångare så saknar den stöd för NFC men borde ändå att gå att använda på de flesta någorlunda moderna mobiltelefoner tack vare sitt USB-C-stöd. YubiKey har stöd för autentisera användare via flera olika protokoll som tagits fram för detta. Det finns stöd för FIDO2/WebAuthn, FIDO U2F, OTP (One Time Password), PIV (Smart Card) samt OpenPGP. YubiKey 5Ci börjar säljas idag och kostar 690 kronor. Här nedanför hittas en introduktionsfilm till Yubicos hårdvarunycklar Yubikey. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tillägg som förenklar nya Twitter
Eller gör det till det gamla

Om du tycker att nya Twitter-gränssnittet har för mycket onödigt tjafs och annat så kanske du ska prova installera ett litet tillägg. Detta tillägg finns för både Chrome samt Firefox och det gör precis som man förväntar sig, det förenklar gränssnittet och tar bort distraherande grejer. Om du istället vill ha Twitter som det var innan förändringen så finns det också ett tillägg för det. Det tillägget heter Good Twitter och finns också för både Chrome samt Firefox. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

InSight har antagligen registrerat sin första marsbävning
En jordbävning på en annan planet

Det har nu snart gått fem månader sedan NASA:s InSight-farkost landade på Mars och nu har eventuellt farkostens sensorer registrerat sin första så kallade marsbävning. Det handlar alltså om det vi kallar jordbävning för här på jorden fast på en annan planet. Det var 6 april, eller Sol 128, farkostens 128:e marsdag, som InSights instrument Seismic Experiment for Interior Structure (SEIS) registrerade en seismisk signal som NASA tror har orsakats av en marsbävning. InSight-chefen Bruce Banerdt på NASA säger om den senaste upptäckten: "InSight’s first readings carry on the science that began with NASA’s Apollo missions. We’ve been collecting background noise up until now, but this first event officially kicks off a new field: Martian seismology!" SEIS-instrumentet som nu tros ha registrerat den första marsbävningen har NASA/JPL utvecklar i samarbete med franska IPGP, tyska Max Planck Institute for Solar System Research, schweiziska Federal Institute of Technology (ETH Zurich) samt brittiska Imperial College London and Oxford University. I klippet nedan kan ni lyssna på vad som antagligen är den första marsbävningen som registrerats officiellt. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Yubico släpper ny version av hårdvarulåset YubiKey
Nu med NFC och stöd för FIDO2

Det svenska företaget Yubico släpper nu den femte generationen av sitt hårdvarulås YubiKey som har stöd för lite fler standarder än sina föregångare. YubiKey 5 Series har stöd för identifikations-protokollet Fido2 som bland annat stöds för inloggningar via webbläsarna Chrome, Firefox och Microsoft Edge. Förutom det så finns det stöd för protokollen och teknikerna FIDO U2F, smart card (PIV), Yubico OTP, OpenPGP, OATH-TOTP, OATH-HOTP samt Challenge-Response. YubiKey 5 Series kommer i fyra olika versioner som har stöd för Windows, macOS, Linux, Chrome OS, Android och iOS. YubiKey 5 NFC går att använda via en traditionell USB-A-ingång samt via NFC på mobilen, YubiKey 5 Nano är ett minimalt hårdvarulås med stöd för USB-A medan YubiKey 5C och YubiKey 5C Nano är två hårdvarulås som går att använda på maskiner med USB-C-ingång. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Säkerhetshål hittat i PGP:s kryptering
Sluta använda det tillsvidare

Europeiska säkerhetsforskare har hittat säkerhetsluckor i programmets PGP (Pretty Good Privacy) vilket kan göra att obehöriga ska kunna läsa krypterad epost i klartext. Exakt vad sårbarheten består av finns det än så länge inga uppgifter om. Forskarna som har upptäckt säkerhetsluckan i PGP kommer att publicera en längre rapport om sårbarheten i morgon tisdag. Electronic Frontier Foundation har varit i kontakt med forskarna och rekommenderar nu att man tillsvidare helt slutar använda PGP. De skriver i ett blogginlägg: "Our advice, which mirrors that of the researchers, is to immediately disable and/or uninstall tools that automatically decrypt PGP-encrypted email. Until the flaws described in the paper are more widely understood and fixed, users should arrange for the use of alternative end-to-end secure channels, such as Signal, and temporarily stop sending and especially reading PGP-encrypted email." Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017
2016

DJI visar upp Phantom 4 Pro och Inspire 2
Uppdaterade drönare för proffs

Under gårdagen höll DJI låda och visade upp drönarna Phantom 4 Pro och Inspire 2 som uppdaterats med längre flygtid, bättre kamera och smartare hinderdetektion. När Phantom 4 visades upp tidigare i år så var den största, och trevligaste, nyheten att drönaren utrustats med stereoskopiska sensorer som gör det möjligt för drönaren att upptäcka hinder och gör på så vis flygningen aningen säkrare. Med Phantom 4 Pro har DJI vidareutvecklat detta system och den nya versionen har fått ytterligare ett par sensorer som placerats på drönarens baksida, vilket gör att drönaren nu kan upptäcka hinder åt alla håll i stället för bara rakt fram. Räckvidden på sensorerna på baksidan är endast 7 meter, medan de på framsidan har en räckvidd på 30, men det borde räcka för att du ska få en säkrare flygning. Phantom 4 Pro har också fått ett snäppet större batteri som ger dig upp till 30 minuters flygtid, vilket är 2 minuter mer än Phantom 4. Även kameran har uppgraderats och fått en större 1 tum CMOS-sensor som kan fånga bilder med upp till 20 megapixels upplösning och 4K-video med 60 bilder per sekund. En riktigt trevlig nyhet är att Pro kommer med en ny handkontroll med inbyggd display, vilket betyder att du inte behöver förlita dig på din mobiltelefon när du är ute och flyger. Även besten Inspire 2 har fått en uppdatering och ska nu kunna hantera att flyga i högre hastigheter och har fått hindersystemet som Phantom 4 och 4 Pro utrustats med. Drönaren kan nu hantera hastigheter på upp till 107 kmh och kan klättra 7 meter på en sekund. Det nya batteriet tillåter flygning i upp till 27 minuter. Den trevligaste nyheten är att Inspire 2 utrustats med en kamera på framsidan som gör att piloten faktiskt kan se vad som är framför drönaren utan att behöva förlita sig på kameramannen. DJI Inspire 2 och Phantom 4 Pro går att beställa nu via DJI:s hemsida. Inspire 2 kostar 3 399 euro utan kamera och med X55-kameran får du lägga på ytterligare 2 199 euro och Phantom 4 Pro kostar 1 699 euro. Nedan ser ni par filmer om Phantom 4 Pro och Inspire 2 samt en video där Tested tar en titt på nyheterna i drönarna. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

IIS släpper guide för anonymitet på nätet
Via operativsystemet Tails

Internetstiftelsen i Sverige (IIS) har släppt en ny guide om hur man kan använder operativsystemet Tails som möjliggör total anonymitet på nätet. Enligt Jessica Bäck, som är projektledare och ansvarig för guider på IIS, skapade man bland annat den här guiden för att utbilda journalister, som tar emot anonyma tips och behöver skydda sina källor. Men den är även riktad till alla andra internetanvändare då hon anser att rätten till anonymitet är livsviktig för yttrandefriheten och ett demokratiskt samhälle. Då Tails körs från USB-sticka och bygger på Linux-varianten Debian. Väl inne i Tails hittar man Tor , Open PGP och OTR för kryptering av e-post respektive chatt. Guiden är skriven av teknikjournalisten Anders Thoresson och kan läsas via länken nedan. Tumnagel
58.1°
+
Frode Wikesjö
0

Få en gratis betakod till Homefront: The Revolution
Vi delar flera hundra koder till Xbox One

Vi har fått tag på betakoder till den stängda betan för Homefront: The Revolution som drar igång på Xbox One i morgon och tänkte dela med oss av dem till er. Eftersom vi har flera hundra koder och eftersom ni läsare är inne på lite olika tider så kommer vi att slänga ut dem vid två tillfällen. De första 300 koderna hittar ni efter hoppet i den här artikeln och resterande kommer att läggas in i den här artikeln vid 21.00 ikväll. Eftersom det är så många koder kommer vi inte själva att kunna sitta och pricka av vilka som är tagna och ni får helt enkelt prova er fram. Betan pågår mellan 11-14 februari och gäller alltså endast Xbox One. Lycka till! Tumnagel
40.6°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Star Citizens specialgjorda spelkontroll Atom släpps nästa månad
Består av flera delar liksom joystick och tangentbord

Star Citizen är inte bara ett ambitiöst spel. Utvecklarna har också presenterat ett väldigt ambitiöst tillbehör i form av en spelkontroll bestående av flera delar som kom plockas isär och sammanfogas i olika konstellationer. Exempelvis kan en joystick användas med ett tangentbord eller med ett gasreglage. På samma sätt kan två joysticks sammanfogas. Systemet som tagits fram i samarbete med Saitek kallas för Atom och säljs i två delar där en joystick tillsammans med gasreglaget kostar 149,99 dollar och där tangentbordet, som bygger på samma mekanik som Mad Catz STRIKE 7 och inte kommer att vara mekaniskt, kostar 199,99 dollar. De första 2000 enheterna kommer också att vara signerade av Chris Roberts. Atom kan köpas från och med nästa månad med beräknad leverans i maj nästa år. Nedan kan ni kolla in ett klipp från Polygon när tillbehöret presenterades förra månaden. Tumnagel
46.1°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Intel ökar grafikprestandan med nya drivrutiner
Enheter som Surface Pro 3 blir bättre

Intel har släppt nya grafikdrivrutiner för de integrerade grafikkretsarna i företagets processorer och utlovar en ökning i prestanda av upp till 30 procent i vissa enheter vilket även inkluderar Microsoft Surface Pro 3. De nya drivrutinerna är specifikt designade för grafiken i Intels fjärde generation av Core-processorer med kodnamnet Haswell, Iris och Iris Pro. De fokuserar på att förbättra prestandan i GPGPU vilket resulterar i en ökning med upp till 30 procent i vissa OpenCL-applikationer. I spel så blir prestandaökningen inte lika stor utan ligger på 3-7 procent i nyare spel som Battlefield 4 och Civilization 5 men kan ge stora ökningar i mindre krävande spel som Doom 3: BFG Edition och League of Legends. De nya drivrutinerna ska även öka batteritiden när spelar småspel som Angry Birds eller Fruit Ninja då en teknik används som kallas Adaptive Rendering Control (ARC) vilket innebär att bilder inte renderas då det inte finns någon ändring i bilden. De nyligen lanserade Core M-processorerna med Intel HD Graphics 5300 stöds också i de nya drivrutinerna. Tumnagel
43.3°
+
Samuel Paulsson
0

Carrizo kan få integrerat minne i APUn

Den italienska sidan Bits x27n Chips rapporterar att AMDs nästa generation av APU:er, Carrizo, som ska ersätta Kaveri kommer att ha minne i chipet. Informationen kommer från ett rykte som cirkulerar i kretsar nära AMD men det finns inte mycket specifikationer att gå på. Detta är inte första gången som det talas om stacked memory när det gäller AMD och företaget avslöjade förra året att de arbetade på High Bandwidth Memory (HBM) tillsammans Hynix. Carrizo ska släppas nästa år och HBM kommer att dela samma paket som APUn men kommer inte att integreras i själva processorkapseln. Jämför man med vad Intel gjort med Iris Pro så kan integrerat minne öka grafikprestandan rejält och Carrizos GPU borde få sig en riktig prestandaökning. Det bör också öka prestandan för applikationer som använder en mix av GPU och CPU för GPGPU-processning. Tumnagel
39.9°
+
Samuel Paulsson
0

Khronos tillkännager OpenGL ES 3.1
Ny version av API:et för smartphones och tablets

OpenGL används inte så mycket av spelutvecklare för att ta fram spel till PC men OpenGL ES används väldigt mycket för smartphones och tablets. Khronos Group, som ligger bakom OpenGL, tillkännagav under gårdagen en ny version, OpenGL ES 3.1, som introducerar en hel del förbättringar. Bland dem finns till exempel möjligheten för appar att använda grafikhårdvaran för fysiksimulationer och andra GPGPU-funktioner. Nedan kommer en lista på de stora nya funktionerna i OpenGL ES 3.1: Compute shaders – applications can use the GPU to perform general computing tasks, tightly coupled with graphics rendering. Compute shaders are written in the GLSL ES shading language, and can share data with the graphics pipeline; Separate shader objects – applications can program the vertex and fragment shader stages of the GPU independently, and can mix and match vertex and fragment programs without an explicit linking step; Indirect draw commands – the GPU can be instructed to take draw commands from its memory rather than waiting for commands from the CPU. For example, this allows a compute shader running on the GPU to perform a physics simulation and then generate the draw commands needed to display the results, without CPU intervention; Enhanced texturing functionality – including multisample textures, stencil textures, and texture gather; Shading language improvements – new arithmetic and bitfield operations, and features to enable modern styles of shader programming; Optional extensions – per-sample shading, advanced blending modes, and more; Backward compatibility with OpenGL ES 2.0 and 3.0 – programmers can add ES 3.1 functionality incrementally to working ES 2.0 and 3.0 applications. Tumnagel
38.3°
+
Samuel Paulsson
0

Rykte Är detta specsen för kommande Nintendo-konsoler?
Nintendo Fusion DS och Fusion Terminal

Det har dykt upp ett rätt så smaskigt rykte angående Nintendos kommande konsoler, allså uppföljarna till Wii U och 3DS. Jag vet inte hur troligt detta rykte är. I dagsläget tycker jag det känns alldeles för tidigt för att det ska ha kunna läcka ut så här specifika specs men samtidigt så tar det ju många år att utveckla en ny hårdvara och mest troligt finns det ett team på Nintendo som redan nu håller på och funderar på framtida konsoler. Ni får ta det hela med en ruggigt stor nypa salt helt enkelt. Här kommer detaljerna: FUSION DS - CPU: ARMv8-A Cortex-A53 GPU: Custom Adreno 420-based AMD GPU - COM MEMORY: 3 GB LPDDR3 (2 GB Games, 1 GB OS) - 2 130 mm DVGA (960 x 640) Capacitive Touchscreen - Slide Out Design with Custom Swivel Tilt Hinge - Upper Screen made of Gorilla Glass, Comes with Magnetic Cover - Low End Vibration for Gameplay and App Alerts - 2 Motorized Circle Pads for Haptic Feedback - Thumbprint Security Scanner with Pulse Sensing Feedback - 2 1mp Stereoptic Cameras - Multi-Array Microphone - A, B, X, Y, D-Pad, L, R, 1, 2 Buttons - 3 Axis Tuning Fork Gyroscope, 3 Axis Accelerometer, Magnetometer - NFC Reader - 3G Chip with GPS Location - Bluetooth v4.0 BLE Command Node used to Interface with Bluetooth Devices such as Cell Phones, Tablets - 16 Gigabytes of Internal Flash Storage (Possible Future Unit With 32 Gigbytes) - Nintendo 3DS Cart Slot - SDHC “Holographic Enhanced” Card Slot up to 128 Gigabyte Limit - Mini USB I/O - 3300 mAh Li-Ion battery FUSION TERMINAL - GPGPU: Custom Radeon HD RX 200 GPU CODENAME LADY (2816 shaders @ 960 MHz, 4.60 TFLOP/s, Fillrates: - 60.6 Gpixel/s, 170 Gtexel/s) - CPU: IBM 64-Bit Custom POWER 8-Based IBM 8-Core Processor CODENAME JUMPMAN (2.2 GHz, Shared 6 MB L4 cache) - Co-CPU: IBM PowerPC 750-based 1.24 GHz Tri-Core Co-Processor CODENAME HAMMER - MEMORY: 4 Gigabytes of Unified DDR4 SDRAM CODENAME KONG, 2 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz (12.8 GB/s) On Die CODENAMED BARREL - 802.11 b/g/n Wireless - Bluetooth v4.0 BLE - 2 USB 3.0 - 1 Coaxial Cable Input - 1 CableCARD Slot - 4 Custom Stream-Interface Nodes up to 4 Wii U GamePads or 4 DSc - Versions with Disk Drive play Wii U Optical Disk (4 Layers Maximum), FUSION Holographic Versatile Disc (HVD) and Nintendo 3DS Card Slot. - 1 HDMI 2.0 1080p/4K Port - Dolby TrueHD 5.1 or 7.1 Surround Sound - Inductive Charging Surface for up to 4 FUSION DS or IC-Wii Remote Plus Controllers - Two versions: Disk Slot Version with 60 Gigs of Internal Flash Storage and Diskless Version with 300 Gigs of Internal Flash Storage. Tumnagel
39.9°
+
Peter Tjärndal
0

GeForce GTX 750 Ti blir första Maxwell GPUn
Kommer i februari

Nvidias nästa generation grafikkort kommer basera sig på en ny arkitektur som går under kodnamnet "Maxwell" och ska släppas någon gång under februari månad då det nu blivit känt att GeForce GTX 750 Ti kommer basera sig på Maxwell Maxwell kommer introducera en hel del nya funktioner, bland annat Unified Virtual Memory. Funktionen liknar AMDs HMA där GPUn och CPUn kan dela samma minne, något som redan finns i CUDA men Maxwell har designats att reducera overhead för att få det hela att fungera bättre. En annan stor nyhet är att Maxwell GPUn kommer implementera en 64-bit ARM CPU-kärna baserad på "Project Denver". Den kommer göra så att GPUn blir mindre beroende på datorsystemets processor i vissa GPGPU-scenarior. Med GeForce GTX 750 Ti så verkar Nvidia dock sikta ganska lågt och se hur Maxwell fungerar i den nuvarande 28 nm-processen innan man går över till 20 nm-produkter. När det gäller prestanda så antyder namnet att det kommer ligga någonstans mellan GTX 760 och GTX 660 i spel men när det gäller GPGPU blir det säkert bättre med de nya funktionerna. Det är dock svårt att säga utan några specifikationer till hands. Tumnagel
38.6°
+
Samuel Paulsson
0
2013

Nvidia kan släppa uppgraderad GeForce GTX Titan
"Black Edition"

GeForce GTX 780 Ti är i dagsläget det snabbaste grafikkortet med en GPU men endast för de som spelar datorspel och inte riktigt bryr sig om prestanda i GPGPU flyttalsberäkning. Vill du har bra prestanda på den fronten så förväntar sig Nvidia att du ska lägga ut 999 dollar för ett GeForce GTX Titan, men då får man dock offra lite på den andra fronten. Nu nämner dock VideoCardz att det kan komma en uppgradering till GTX Titan då de lagt upp bilder på ett svart grafikkort som behåller samma design som tidigare men ändrar alltså färg på utsidan. Webbsidan nämner att detta ska vara en referensdesign för "Black Edition", vilket kan betyda ett GK110-baserat grafikkort med samma konfiguration som GTX 780 Ti när det gäller GPUn, 6 GB grafikminne och full flyttalsprestanda samt även något högre klockfrekvenser. Tumnagel
39.3°
+
Samuel Paulsson
0

AMD arbetar på Vesuvius
Grafikkort med dubbla Hawaii GPU:er

När AMD talade om den nya generationen av Radeon-grafikkort så sade de att de inte skulle satsa på det högpresterande segmentet, alltså grafikkort med dubbla GPU:er. Nu ryktas det dock om att företaget ändå arbetar på en sådan variant som ska basera sig på dubbla Hawaii GPU:er. Grafikkortet går under kodnamnet Vesuvius men vad det verkliga produktnamnet kommer bli är oklart. Det väntas ha totalt 5632 stream-processorer, 352 TMUs och 256 ROPs samt 2 MB L2-cache och tolv stycken EyeFinity display-kontrollers. Med tanke på de två GPU:erna så kommer vi också få dubbla 512-bitars minnesgränssnitt som antagligen sitter på 4 GB grafikminne vardera. Hawaii GPUn har en del fördelar jämfört med föregångaren då det kommer till multi-GPU skalning. Den innehåller något som kallas CrossFire XDMA som via PCI Express 3.0-bussen kommer upp till 128 GB/s med 16 länkar. Det bör också göra så att en GPU kan komma åt minnespoolen av en annan GPU. Hawaii har också en egen DMA-motor som potentiellt kan ge den tillgång till minnespoolen för CPUn och därmed accelerera GPGPU-baserade program. Detta är än så länge bara rykten så om det blir någon verkligen produkt återstår att se och priset kan vi bara spekulera om i nuläget. Tumnagel
39.0°
+
Samuel Paulsson
0

Nvidia ska börja licensiera ut Kepler-arkitekturen
Tredjepartstillverkare kan ha GPU-tekniken i sina SoCs

Nvidia förlorade kriget när det gäller nästa generation av konsoler till AMD men det finns många fler segment och allt är inte avgjort ännu. Nvidia planerar nu en stor offensiv i sitt senaste tillkännagivande då de säger att de kommer licensiera ut Kepler-kärnan och företagets "visual computing patent portfolio" till tredjepartstillverkare. Nedan förklarar Nvidia med ena ord exakt vad som gäller: "Wex27ll start by licensing the GPU core based on the NVIDIA Kepler architecture, the worldx27s most advanced, most efficient GPU. Its DX11, OpenGL 4.3, and GPGPU capabilities, along with vastly superior performance and efficiency, create a new class of licensable GPU cores. Through our efforts designing Tegra into mobile devices, wex27ve gained valuable experience designing for the smallest power envelopes. As a result, Kepler can operate in a half-watt power envelope, making it scalable from smartphones to supercomputers. Kepler is the basis for currently shipping GeForce, Quadro and Tesla GPUs, as well as our next-generation Tegra mobile processor codenamed Logan. Licensees will receive all necessary designs, collateral and support to integrate NVIDIAx27s powerful graphics cores into their devices. Wex27ll also offer licensing rights to our visual computing portfolio. This will enable licensees to develop their own GPU functionality while enjoying design freedom under the best visual computing patent portfolio in the world". Det här är dock inte Nvidias första försök med licensiering. Företaget har också licensierat GPU-kärnan för Sonys PlayStation 3 konsol och de hävdar att de drog in mer än 250 miljoner dollar om året från patentlicensiering med Intel. Nvidia säger nu att i och med den explosiva tillverkningen av Android-enheter så finns det en stor möjlighet att gå framåt på det här området. Nvidia kommer fortfarande att fortsätta producera sin egen linje av mobila SoCs, alltså Tegra, och med början med Logan så kommer Kepler att integreras som GPU. Logan baserar sig på 32-bitars ARM-kärnor medan Parker, som ska släppas under 2015, kommer basera sig på 64-bitars ARMv8-kärnor och grafik från Maxell-arkitekturen. Tumnagel
38.7°
+
Samuel Paulsson
0
Nästa sida