11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Första svenska rättegången för spridning av drönarbilder Man från Umeå hade lagt upp drönarfilmer på YouTube Västerbottens-Kuriren rapporterar att en man från Umeå nu ställs inför rätta för att spridit ett 20-tal filmer på YouTube som han filmat med sin drönare. Att sprida foto eller film över terräng utan tillstånd från Lantmäteriet är olagligt och rättegången kommer att bli den första i sitt slag i Sverige enligt VK. Anders Wike, chef för kart- och bildsekretess på Lantmäteriet säger till VK: "Det pågår andra förundersökningar, men vad jag vet finns det inga domar. Jag tycker det är bra att det klargörs vilka skyldigheter man har som drönarpilot." Det finns dock undantag för när drönarpiloter kan få sprida bilder och filmer de filmat under sina flygningar. Dessa inkluderar bland annat när man filmar på till exempel sin egen gård och offentliga tillställningar skriver TT. Tumnagel
15.4°
0
AI spöar människor i drönarracing Drönaralgoritmer blir allt skarpare Forskare på University of Zurich har utvecklat en algoritm som enligt dem gör att autonoma drönare kan flyga snabbare på en drönar-racingbana än professionella drönarpiloter klarar av. Under tester på racingbanan lät man sin AI-drönare tävla mot två professionella drönarpiloter som fått öva på den aktuella banan tidigare. Trots detta så var AI-drönaren snabbare än de båda mänskliga piloterna när man tävlade på tid mot varandra. Davide Scaramuzza, som är chef på University of Zurich Robotics and Perception Group, säger om deras drönaralgoritm: "Our drone beat the fastest lap of two world-class human pilots on an experimental race track. The novelty of the algorithm is that it is the first to generate time-optimal trajectories that fully consider the drones’ limitations." Scaramuzzas kollega Philipp Foehn lägger till: "The key idea is, rather than assigning sections of the flight path to specific waypoints, that our algorithm just tells the drone to pass through all waypoints, but not how or when to do that." Algoritmer som dessa skulle i framtiden kunna användas för att förbättra hur autonoma drönare, och kanske även andra fordon, tar sig fram på smidigast sätt, oavsett om det gäller racing eller någon lite mera praktisk typ av transport. Tumnagel
39.7°
0
Saab-pilot förklarar hur de jobbar mot skogsbränder Imponerande! Här får vi höra Éder Navacerrada berätta hur de jobbar vid skogsbränder. Han är en av piloterna i Fire Boss-gänget vid Saab här i Sverige. Han berättar om hur flygplanen fungerar, vilken strategi de har för att se till att branden inte ska bli större och sedan för att släcka den och vilka faror som finns. Imponerande kunskap och teknik! Tumnagel
45.2°
0
En lite närmare titt på Airbus 350 Delar av planet du vanligtvis inte får se Här kan ni kolla in ett klipp som visar upp lite delar av Airbus 350-modell som vi passagerare vanligtvis inte ser. I klippet visar den svenske youtubern "bjornpilot" bland annat upp utrymmet där piloterna kan ta sig en tupplur så väl som flygplanets lastutrymme och utrymmet under cockpiten där en del av flygplanets elektronik finns. Tumnagel
42.3°
0
Richard Branson verkar vilja ta sig till rymden före Jeff Bezos Virgin Galactic ryktas göra nästa rymdflygning 4 juli Virgin Galactics grundare Richard Branson verkar sugen på att ta sig till rymden före Jeff Bezos uppger källor som Parabolic Arc har varit i kontakt med. Efter Virgin Galactic senaste lyckade testflygning förra månaden så uppgav företaget att man härnäst planerade att skicka två piloter och sex passagerare till rymdens gräns. Detta är sagt ska ske någon gång under årets sista sex månader men något exakt datum har än så länge inte presenterats. Nu uppger Parabolic Arcs källor att Virgin Galactics första passagerarflygning kan komma att ske på USA:s nationaldag 4 juli och att Richard Branson kommer att vara en av passagerarna ombord. Skulle Virgin Galactic få iväg sin VSS Unity till Karmanlinjen 4 juli skulle det innebära att man tar sig till rymdens gräns cirka två veckor tidigare än Blue Origin och dess grundare Jeff Bezos. 20 juli är det sagt att Blue Origins första bemannade flygning med farkosten New Shepard kommer att ske. Då kommer förutom Jeff Bezos även hans bror Mark vara med. En av platserna kommer även auktioneras ut i en auktion som avslutas 12 juni. Tumnagel
39.2°
0
Virgin Galactic har tagit sig till rymden igen Efter ett två års långt uppehåll Virgin Galactic genomförde under gårdagen sin första rymdfärd efter ett två års långt uppehåll. Det var Virgin Galactics rymdskepp VSS Unity som tog en sväng till Karmanlinjen för att sedan återvända till jorden igen. Virgin Galactic hoppas att dessa framgångsrika testflygningar ska ge dem en licens att utföra regelbundna rymdflygningar. Tanken är nämligen att VSS Unity ska kunna ta sex passagerare och två piloter till rymden så de kan turista en kort sväng där. En biljet kostar mellan 200 000 till 250 000 dollar och just nu har fler än 600 biljettreservationer gjorts. Virgin Galactic hoppas kunna börja dra igång sina kommersiella flygningar under början av 2022. Tumnagel
41.5°
0
Piloter från USA:s flotta pratar oidentifierade flygande föremål I tv-programmet 60 minutes På senare tid har USA:s militär släppt flertalet klipp på när deras piloter följer oidentifierade flygande föremål. Ofta handlar det om föremål som flyger på ett så pass tokigt sätt att de inte förklara vad det faktiskt är de ser. Nu har det amerikanska tv-programmet 60 minutes pratat med några piloter från USA:s flotta om just deras möten med dessa oidentifierade flygande föremål. Tumnagel
49.1°
0
Epos H3 visar att basic kan vara riktigt bra Vi har testat Epos nya allround headset Sennheiser-avstickarna Epos har visat upp ett nytt headset vid namn H3 och den här gången handlar det om ett headset med relativt grundläggande funktioner till ett billigare pris. I Epos-mått mätt, alltså. Headsetet är ett kabelförsett allround-headset och Epos har behållit en del av designen från företagets tidigare headset i GSP-serien, men har använt en stabil båge klädd i fejkläder. Tumnagel
38.1°
0
Goodyear gjorde ett uppblåsbart flygplan på 50-talet Skulle rädda liv var tanken Joakim tipsade om det här avsnittet från Mustard där man går igenom Goodyears uppblåsbara flygplan. Man kallade det för Inflatoplane och det vägde faktiskt bara 90 kilo. Planet skulle kunna blåsas upp på fem minuter och flyga i 100 km/h. Dessutom kunde man skicka ner planet (packat i en låda) till piloter som hade störtat bakom fiendens linjer och på så sätt kunde de nedskjutna piloterna flyga hem igen. Låter ju prima! Men tyvärr var det lite för bra för att vara sant. Planet verkade flyga helt ok, men ett gäng incidenter gjorde att man till slut la ner hela projektet. Tumnagel
42.8°
0
Reliable Robotics satsar på autonoma flygplan Hoppas kunna börja flyga frakttrafik med robotflygplan nästa år Det amerikanska startupföretaget Reliable Robotics har utvecklat ett system som kan göra befintliga flygplan helt autonoma, något som gör att de kan starta, flyga och landa utan någon pilot i planet. De båda grundarna av Reliable Robotics, Robert Rose och Juerg Frefel, har tidigare arbetat för Tesla och SpaceX. De har en vision om att vi i framtiden kommer att flyga både gods och passagerare i små autonoma flygplan snarare än i jätteflygplan med piloter. I dagsläget består företagets "flotta" av endast två ombyggda flygplan vilka kan flyga autonomt. Flygplanen går dock även att fjärrstyra av en mänsklig pilot från marken om något fel eller annat skulle uppstå med flygplanens autonoma system. Ett av Reliable Robotics flygplan tillhör fraktföretaget FedEx och man hoppas kunna börjar utföra fraktflygningar med detta någon gång under 2022. För att det hela ska gå att genomföra krävs dock att Reliable Robotics system och flygplan godkänns av den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten FAA. Tumnagel
38.4°
0
Nästa sida