m

Nest Cam och Nest Doorbell – mer än bara leksaker
Vi har testat Googles nya kameror för hemmet

Google Nest har nyligen uppdaterat sitt kamerautbud och gjort det lite lättare att välja. De två nya enheterna jag testat är Nest Cam och Doorbell, båda med batteri. Till hjälp har jag haft mina föräldrar, då det blir lite problematiskt att testa en kamera utomhus när man bor i lägenhet. TL;DR: Stabila kameror med smarta funktioner som detektering av personer, bekanta ansikten, djur och paket. Installationen i appen gör det barnsligt enkelt. Att kamerorna har batteri gör de mer flexibla och lättare att montera. Bortsett från en viss fördröjning för signalen när någon ringer på, när ringklockan används med Nest-enheter, har jag inga större klagomål. Tumnagel
38.6°
+
Hugo Engström
0

HMD Global släpper tre nya Nokia-telefoner
Roberto Carlos approves

HMD Global har nu lanserat tre nya mobiler under Nokia-namnet där fokuset för samtliga ligger på tålighet. Den första modellen är Nokia XR20 och den är så pass tålig att den är certifierad att tåla ett fall från 180 centimeter höjd. En annan trevlig grej är att man får byta skärmen gratis om man lyckas ha sönder den under första året. Glaset i den 6,67-tum stora skärmen är Gorilla Glass Victus så man får nog ta i lite om man ska ha sönder den, Vattentåligheten är IP68 vilket innebär att man borde kunna tappa den i vatten men att man inte ska simma med den. Inne i telefonen hittar man en Snapdragon 480, 4GB RAM, 64GB lagringsminne, en kamera på 48 megapixel, ett 4630 mAh-batteri som kan laddas trådlöst och stöd för 5G. XR20 kostar 5 500 kronor men om man vill ha 6GM RAM och 128GB internminne så får du istället betala 6 300 kronor när den väl släpps under nästa vecka. Den andra modellen är C30 vilket är en budgetlur med en 6,82-tum stor skärm och ett batteri på 6000 mAh respektive. Telefonen använder den avskalade Android-versionen Android Go och har en prislapp på 1 000 kronor. Sist, men inte minst, lanserar man också en ny knapptelefon med Nokia 6310. Precis som telefonen som den är baserad på har den endast GSM-uppkoppling. Telefonen har en skärm på 2,8 tum och använder sig av Series 30-operativsystemet. Den är också rätt billig då den endast kostar 400 kronor. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0

Google råkar läcka nya Pixel Buds-hörlurar
Återstår att se om dessa kommer säljas i Sverige

Det officiella twitter-kontot för Android råkade twittra ett inlägg på Pixel Buds A-Series vilket är några trådlösa in ear-hörlurar som ej är offentliggjorda ännu. Någon jättesmaskig information innehöll tweeten ej förutom då att de kommer använda sig av Googles nya blåtandsparning som gör att de kan kopplas ihop med telefonen supersnabbt. Hur annorlunda dessa hörlurar kommer vara de vanliga Pixel Buds-lurarna återstår att se men A-benämningen antyder att de kommer bli en skvätt billigare. Google kommer dra igång sin I/O-konferens den 18 maj så antagligen får vi veta mer om dessa lurar då. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Det här är Volvo C40 Recharge
Coupé-former och nytt ansikte

Nu är den då här, Volvos nya elbil som heter C40 Recharge. Precis som vi tidigare har skrivit så handlar det om en coupé-version av XC40 men det är inte bara en XC40 som man bankat in baken på, även designen i fronten är lite förändrad. Den här fronten ska bli Volvos nya ansikte för de eldrivna modellerna. Bilen baseras på CMA-plattformen och är den första Volvon som designats från grunden upp som en elbil. C40 kommer endast att erbjudas med bara eldrift. Under skalet finns dubbla elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 408 hästar och 660 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Motorerna får kraft från ett batteripack på 78 kWh och på en laddning ska man komma runt 42 mil. Snabbladda från 0 till 80 procent kan man göra på omkring 40 minuter om man har tillgång till 150 kW. Bilen väger in på 2185 kilo och på dragkroken får man hänga upp till 1,8 ton. Tillverkningen drar igång i höst. När lansering sker är oklart just nu, så även priset. Bilen kommer endast gå att köpa online. Tumnagel
30.0°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
+
Bobby Green
0

Samsung presenterar Galaxy S21-serien
Börjar säljas 29 januari

Vi har fått se de nya S21-lurarna i praktiskt taget tusentals läckor, men nu är de äntligen officiella. Enheterna kommer i tre smaker: S21, S21 Plus samt S21 Ultra. Precis som tidigare erbjuder S21 och S21 Plus en snarlik upplevelse där den största skillnaden är skärmstorlek, medan Ultra-varianten kommer med lite fetare kameralösning, mer lagring och ram-minne. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Första bilderna på Hyundai Ioniq 5
Ser tokfrän ut!

Minns ni när Honda rullade ut eldrivna EV Concept 2017? Alla gick bananas för att bilen var så retrotuff och jag väntade typ bara på att trycka på beställknappen. Men som oftast när det handlar om koncept så blir det inte riktigt så där kul när den färdiga produkten väl är här. Så blev det tyvärr även för Hondan som gick från att vara en kaxig liten pitbull till en söt liten Shih tzu. I september förra året presenterade Hyundai konceptbilen 45 och även denna var en retroinspirerad liten eldriven sak. Även här trodde man ju att det som skulle komma i produktion hade suddat bort allt det fräna men oj så fel detta var. Nu får vi de första bilderna på den färdiga produkten Ioniq 5 och Hyundai verkar ha fattat att man inte ska visa flådiga koncept och sen leverera disktrasor. Det här blir Hyundais första modell baserad på E-GMP-plattformen (Electric-Global Modular Platform) som är speciellt framtagen för elbilar. Ioniq 5 är en så kallad CUV (Crossover Utility Vehicle) och den kommer bland annat att få V2L-teknik (Vehicle to Load) som gör att du kan driva apparater som typ en cirkelsåg direkt från bilen. Världspremiären för Ioniq 5 äger rum nästa månad. Habegäret är på topp! Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

Qualcomm presenterar Snapdragon 480
Avsett för budgettelefoner med 5G-stöd

Qualcomm har presenterat sitt senaste chip i sin Snapdragon 4-serie och Snapdragon 480 blir det första chippet i den serien som kommer att erbjuda stöd för 5G. Snapdragon 480 är primärt avsett för lite billigare mobiltelefoner som ska ha stöd för 5G, något som kommer att ges via det integrerade Snapdragon X51-modemet. Snapdragon 480 verkar dock även bli en rejäl uppgradering från Snapdragon 460 på andra fronter. Qualcomm säger att prestandan på både chippets CPU och GPU ska ha fördubblats på Snapdragon 480 jämfört med Snapdragon 460. Snapdragon 480 kommer även att bli det första chippet i Snapdragon 4-serien med stöd för batteriladdar-tekniken Quick Charge 4 Plus, 120fps FHD+-paneler samt 64 megapixels stillbilder. De första mobilerna med Snapdragon 480 tros komma att presenteras någon gång under det här kvartalet. Bland annat Vivo, Oppo, Xiaomi, Motorola och Nokia tros komma att presentera mobiler som baseras på Snapdragon 480. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Exklusivt! Första svenska testet av iPhone 12 och 12 Pro!
Så bra är de!

För nästan exakt en vecka sedan presenterade Apple fyra nya telefoner. Deras lineup har ju de senaste åren förändrats lite från det att vi fick en iPhone X. Året efter kom Xs och då kom även en ny storlek, Xs Max. Vi fick även ett litet sidospår som kallades för Xr. Året efter så blev det siffror igen och Xs blev 11 Pro, Xs Max blev 11 Pro Max och så fick vi en helt vanlig 11 som uppföljare till iPhone Xr. Hänger ni med? I år utökas serien ytterligare med en iPhone 12 mini. I mitten har vi då iPhone 12 och iPhone 12 Pro, två telefoner som är väldigt mycket mer lika varandra än förra årets iPhone 11 och 11 Pro var. Faktum är att man till en början nästan undrar varför det ens finns två modeller. TL;DR iPhone 12 och iPhone 12 Pro är inte bara mellansyskonen i årets upplaga av iPhones, de är nästan tvillingar. Men även tvillingar har sina egenheter. iPhone 12 har en kamera mindre, har mindre RAM-minne, saknar LiDAR och har aluminiumram istället för stål, men väger mindre och kostar 2500 kronor färre pengar. Vilket blir ditt val? Tumnagel
48.8°
+
Roger Åberg
0

iPhone SE vs Pixel 4A, vem har bäst kamera?
Budgetmobiler jämförs

Googles Pixel 4A och Apples iPhone SE är två alternativ som amerikanare med mindre budget tittar på när de köper mobil. Men vem av dem har den bästa kameran? The Verge har jämfört och de två är verkligen bra på olika saker. iPhone är till exempel rätt kass i mörker medan Pixel inte levererar lika bra video som iPhone. Vilka kamerafunktioner är viktigast för dig? Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida