m

Webbläsaren Vivaldi tar bort cookie-popups automatiskt
Slipp ett irritationsmoment

Webbläsaren Vivaldi lanserar nu en ny funktion som de kallar för "Cookie crumbler" vilken gör att vissa popups som kan dyka upp på webbsidor försvinner automatiskt. Det handlar om de så kallade cookie-popupperna som blivit mer eller mindre obligatoriska sedan EU införde sin GDPR-lagstiftning för några år sedan. Dessa dyker oftast bara upp första gången man besöker en webbplats men kan vara nog så irriterande ändå. Cookie Crumbler fungerar i senaste versionen av Vivaldi för desktop eller Android men måste aktiveras under webbläsarens inställningar. Det ska observeras att en del webbplatser kan sluta fungera om man väljer att hoppa över webbplatsens inställningar för cookies. Tumnagel
51.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hush tar bort cookierutor från webbsajter
Ny app till iPhone, iPad och Mac

Har du tröttnat på att klicka bort alla de så kallade cookie-popuper och liknande rutor som dök upp på världens alla sajter i samband med att GDPR-lagstiftningen så finns det nu en app som fixar det. Appen heter Hush och har utvecklats av svenske Joel Arvidsson. Den finns tillgänglig till iPhone, iPad samt Mac och ska ha möjlighet att ta bort cookie-godkännande i lite olika former. Den gamla Apple-fantasten John Gruber har kört Hush i några dagar och skriver om appen: "I’ve been running it for days and it’s the sort of thing you don’t notice at all until you disable it and all of a sudden you’re back to approving cookie access every single goddamn time you load an article at The Guardian and squinting to find the hidden “X” that closes a popover asking if you’ll sign up for something you don’t want and never asked for." Hush är gratis och hittas till macOS, iOS samt iPadOS på länken nedan. Tumnagel
57.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Facebook visar popuper om man delar Covid-19-grejer
Så att man inte delar saker som inte är aktuella längre

Facebook kommer nu att börjar visa ett popup-meddelande för användare som väljer att dela med sig av inlägg som är relaterade till pandemin, det nya corona-viruset eller covid-19. Tanken bakom detta är att användaren ska uppmärksammas på både vad som delas och hur gammal informationen är. Detta hoppas Facebook ska leda till att användare blir medvetna om vad de delar och att de inte delar med sig av artiklar där informationen kanske kan ha blivit utdaterad. Facebook skriver i ett blogginlägg om den nya popupen: "We want to make sure people have the context they need to make informed decisions about what to share on Facebook, especially when it comes to COVID-19 content. So today, we’re starting to roll out a global notification screen to give people more context about COVID-19 related links when they are about to share them. The notification will help people understand the recency and source of the content before they share it." Den nya popupen visas primärt när någon delar inlägg om covid-19 från andra konton på Facebook. Den kommer inte att visas om användare delar med sig av information från officiella källor som till exempel världshälsoorganisationen WHO. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Snart börjar Chrome blocka skräpannonser
15 februari smäller det

Vi har tidigare skrivit om att Google i sin webbläsare Chrome planerar att blockera annonser, även från Google. Men man kommer inte att göra det på alla ställen utan bara på webbplatser som har skitannonser. Några av de annonser som kommer att vara "förbjudna" ses här ovan (eller här). Principen är alltså att om man som webbplats som har några av de usla annonserna så blockas inte den, som webbläsare till exempel länge har gjort med popuper, utan alla annonser blockas. Google straffar helt enkelt usel annonsering och det kan ju inte många gnälla över. Tumnagel
93.9°
+
Roger Åberg
0

Google vill ändra hur javascript-popupper fungerar
Efter att dessa missbrukas

Google funderar på att ändra hur så kallade popuper som aktiveras med hjälp av javascript ska fungera i deras webbläsare Chrome. Detta beror på att i dagsläget kan någon aktivera en popup liknande den som syns på bilden ovan och denna är sedan aktiv i samtliga webbläsarfönster. Skulle någon lägga in ett script som till exempel automatiskt öppnade en popup om den nuvarande stängs skulle man med andra ord enkelt kunna göra någons webbsurfande mindre trevligt. Googles förslag för att lösa detta innebär att en popup bara är aktiv i den av webbläsarens tabbar (flikar) som den öppnas. Det skulle göra att användare skulle kunna byta tabbar och även stänga den tabb som eventuellt ställer till popup-relaterade problem. Tumnagel
56.9°
+
Wille Wilhelmsson
0