m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Carfection har kört nya Porsche 911 Targa
Snabb men tung

I maj presenterade Porsche den senaste versionen av 911 Targa. Nu har Henry från Carfection fått testa en sådan i 4S-utförande och så här såg det ut. Visserligen är bilen kvick men hela 110 kilo tyngre än en Carrera 4S, något som känns när det börjar svänga. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Det här är ORA Good Cat
Liten elbil från Great Wall Motors

ORA är ett kinesiskt bilmärke som fokuserar på att bygga elbilar. Deras senaste modell heter Good Cat och det är en liten kompakt sak som verkar ha hämtat inspiration från Volkswagen Bubbla och Fiat 500. Strålkastarna känns även lite Porsche 911. Den goda katten mäter 4,23 meter på längden, 1,82 på bredden, 1,59 på höjden och har en hjulbas på 2,65 meter. Under skalet finns en elmotor på framaxeln och den ger 145 hästar och 210 newtonmeter i vrid. Räckvidden på en laddning anges till 50 mil men detta är enligt NEDC-cykeln. Bilen börjar säljas på den kinesiska marknaden den 25 september men vad den då kommer att kosta är oklart. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Tiff Needell kör Porsche 911 tillfixad av Theon Design
Denna eller en Singer?

För två år sedan skrev vi om brittiska Theon Design som precis som Singer också moddar gamla Porsche 911:or. Nu har Tiff Needell fått provköra ett exemplar och så här såg det ut. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Porsche utreds för nytt utsläppsfusk
Är det ett "bensingate" på gång?

Porsches ägare Volkswagen bekräftar att lyxbilstillverkaren Porsche utreds för utsläppsfusk av den tyska fordonsmyndigheten KBA. Porsche, och Volkswagens andra tillverkare, har tidigare utretts för utsläppsfusk i samband med det så kallade "dieselgate". Nu utreds dock även företaget för att ha fuskat med utsläppt på en del bensin-porschar som släpptes mellan 2008 och 2013, bland annat av kombimodellen Panamera och Porsche 911. Parallellt med KBA:s utredning av bensinutsläppen i äldre porsche-modeller så har Volkswagen även startat en intern utredning för att gå till botten med det hela. Volkswagens finanschef Frank Witter sa tidigare i år att det så kallade dieselgate hade lett till kostnader på 35 miljarder euro, cirka 360 miljarder kronor, för företaget. Huruvida ett eventuellt "bensingate" kan komma att bli lika kostsamt för Volkswagen och Porsche återstår att se. Tumnagel
27.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Magnus Walker jämför Porsche 930 med senaste 911 Turbo S
Hur mycket har tekniken utvecklats?

Magnus Walker kan ett och annat om Porsche och har mängder av modeller från tillverkaren i sitt stall. En av bilarna är en 930 från 1975 som han i det här klippet jämför lite med den senaste upplagan av 911 Turbo S. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Tio år gammal Porsche 911 möter den senaste
Vad har hänt genom åren?

Throttle House jämför här en flång ny 911 Carrera S mot en tio år gammal av generation 997. Båda har boxersexa och manuell låda men sen börjar olikheterna. Den nya har turbo och mycket annat som den gamla saknar, så vilken ska man satsa på egentligen? Är den nya värd det betydligt högre priset eller duger den gamla precis lika bra? Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Porsche 911 R renoveras efter olycka
Nummer 89 av 991

Om en bil bara är tillräckligt värdefull kommer den att renoveras, oavsett nästan hur skadad den är. Det här exemplaret av en Porsche 911 R är en mycket speciell bil och eftersom den bara är "lite" skadad var det ju självklart att den skulle lappas ihop igen. Här får vi se när det sker. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 är snabb på bana
Slår både 911 Carrera och BMW M2 Competition

Sport Auto har varit ute och gasat med en Porsche 718 Cayman GTS 4.0 på Hockenheimring och där lyckades man sätta tiden 1.56:9. Det gör bilen snabbare än bland annat Porsche 911 Carrera, BMW M2 Competition och Lamborghini Urus. Det innebär även att den är precis lika snabb som en 911 Carrera GTS. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo utan S
Coupé och Cabriolet presenterad

I mars dundrade Porsche ut nya Turbo S som hittills är det värsta du kan köpa av 992-generationen. Nu presenterar man 911 Turbo utan S som både Coupé och Cabriolet. Inte riktigt lika vassa som S men ändå inte blyga med sina 580 hästar. Motorn som är på 3,8 liter har nu symmetriska VTG-turboaggregat med elektriskt kontrollerade dumpventiler. Det sitter även piezo-injektorer för ännu bättre gasrespons och laddluftsystemet har förbättrats ytterligare. Resultatet är alltså 580 hästar vilket är 40 fler än föregångaren. Vridet har även det ökat med 40 newtonmeter till 750. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h går nu på snabba 2,8 sekunder vilket är en förbättring med 0,2 sekunder jämfört med förra 911 Turbo. Toppfarten anges till 320 km/h precis som tidigare. Saker som finns i tillvalslistan som i alla fall jag trodde hade funnits tidigare är Sport- och Lättvikts-designpaket, sportchassi och sportavgassystem, men det här ska faktiskt vara första gången man kan få dessa grejer från fabrik. PASM-chassit är standard men det finns ytterligare ett som sänker bilen en centimeter till och gör den stabilare i högre hastigheter. Man kan även lägga till PDCC som är hydrauliskt aktiva krängningshämmare och keramiska bromsar med tiokolvs (!) fasta bromsok fram. Gjutjärnsskivor som mäter 408 millimeter fram och 380 bak är standard. Spårvidden har ökat 42 millimeter fram och bilen rullar på 20-tummare skodda med 255/35-däck fram, 21-tummare med 315/30-däck bak. För att få plats med de bredare doningarna har man även breddat karossen med 45 millimeter fram, 20 bak. Du kan beställa ditt exemplar från och med idag och för en 911 Turbo får du betala 2.020.000 kronor, 911 Turbo Cabriolet kostar från 2.170.000 kronor. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Porsche har skrivit ut lättviktskolvar till GT2 RS
Ger 30 extra hästkrafter

Porsche har tillsammans med Mahle och Trumpf skrivit ut kolvar som de sedan monterat i en 911 GT2 RS. Kolvarna är tio procent lättare än original och har även en liten kylkanal i sig som ökar på prestandan ytterligare, och med dessa i motorn har man kunnat få ut 30 extra hästar ur den redan 700 hästar starka motorn. Det här är mest ett experiment och test med olika material, om dessa kolvar någonsin kommer att hamna i något man kan köpa återstår att se. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Så här tycker Harry om nya Porsche 911 Turbo S
Herren på täppan?

Det är redan många som har hunnit att testa Porsche 911 Turbo S, men det innebär ju inte att man inte kan dela med sig av vad den gode Harry Metcalfe tycker om bilen. Han har ju som ni säkert redan vet varit med ett tag och vet hur en bil ska kännas för att den ska anses vara bra. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo S på Sachsenring
Snabbare än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB

AutoBildSportsCars plockade nyligen ut nya Porsche 911 Turbo S på racerbanan Sachsenring för att se vad den gick för. När man hade kört klart stod det 1:30.48 på klockan vilket innebär att den här nykomlingen är snabbare runt banan än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB. Den är också två sekunder snabbare än sin föregångare. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Porsche 911:or byggda för offroad-körning
Testas här på en frusen sjö

Kelly-Moss Road and Race (KMR) bygger om Porsche 911 till fordon som klarar av rejäl terräng. I det här klippet får vi hänga med och se när några av dessa visar vad de klarar av på isen. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Legendariska Porsche-ingenjören Hans Mezger har gått bort
Låg bland annat bakom motorn i 917

Om du har koll på Porsche kanske du någon gång har hört talas om Mezgermotorer? De är skapade av ingenjören Hans Mezger som nu har lämnat oss, 90 år gammal. Hans jobbade mer än tre decennier hos Porsche och ligger bland annat bakom den tolvcylindriga motorn som finns i 917, Mezgermotorn i 911 och han var även inblandad i utvecklingen av maskinen som satt i förra generationen av 911 GT3 RS. Den anses av många vara en av världens absolut bästa motorer. "We mourn Hans Mezger. The constructor died yesterday at the age of 90 years. We owe him not only the air-cooled six-cylinder boxer engine of the Porsche 911, but also the overall construction of the Porsche 917 and its twelve-cylinder engine. For more than three decades, Hans Mezger was responsible for Porschex27s most successful race cars and racing engines. We thank Hans Mezger for his extraordinary engineering achievements and for everything he did for us. Not only will his innovations and achievements remain unforgotten, he will also be remembered as a friend and colleague. In these difficult hours of farewell, all our thoughts are with his family." Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0

Mr JWW har nu testat nya Porsche 911 Turbo S
Gjorde honom fnittrig

Det är många som redan testat nya Porsche 911 Turbo S och nu har turen kommit till Mr JWW som nyligen delade med sig av följande klipp. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Lär dig lite mer om Porsche 911 Targa
Har hängt med i över 50 år nu

För två veckor sedan rullade Porsche ut nya 911 Targa. Just Targa är en ikon från tillverkaren som presenterades för första gången 1967. I det här korta klippet får vi lära oss lite historia om versionen med avtagbart tak och den klassiska bågen. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Gordon Murrays superbil T.50 ska väga 980 kilo
Det är ganska lite det

Låg vikt på en bil ger den oftast bättre prestanda. Det vet Gordon Murray. Hans kommande superbil T.50 kommer inte att bli något undantag, och vikten på bilen som ska vara komfortabel och något man ska kunna köra till vardags kommer landa på 980 kilo. "Designing a lightweight sports car does not come from specifying exotic materials alone, it comes from a state of mind, from absolute focus and control, and from a deep understanding of lightweight, optimized design." T.50 blir bara 4,38 meter lång och 1,85 meter bred vilket gör den mindre än en Porsche 911. Men det ska fortfarande finnas bra plats för tre stycken personer och bagage. Kolfiber-monocoquen och karosspanelerna väger tillsammans under 150 kilo. De tre stolarna som är i kolfiber väger inte mer än tio kilo tillsammans. Bakom sittbrunnen kommer det att husera en V12:a på 4,0 liter som ger 650 hästar. Den har ingen överladdning och kommer att bli världens högst varvande motor i en gatlegal bil med sitt varvstopp på 12.100. Motorn blir även den lättaste V12:an byggd för gata med sin vikt på under 180 kilo. BMW-V12:an i McLaren F1 väger över 60 kilo mer än det. Endast 100 stycken exemplar av T.50 kommer att tillverkas och varje kommer att ha en prislapp som börjar på två miljoner pund. Den första prototypen ska börja testas på väg i höst och de första kunderna ska få sina bilar någon gång 2022. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

John Oates visar upp sin favorit-Porsche
Karma Carrera

John Oates är ena halvan av den amerikanska duon Hall & Oates och han och hans fru Aimee är riktiga Porsche-fanatiker. De har allt från klassiska 356 till de senaste versionerna av 911. En av deras favoriter i samlingen är en vit 911 från 1984 som de har döpt till Karma Carrera och den får vi reda på lite mer om här. Bonusklipp nedan med en av gruppens, i mitt tycke, bästa låtar. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Porsche 911 Targa här
Den klassiska bågen är på plats

Porsche rullar nu ut nya 911 Targa och den erbjuds som Targa 4 eller Targa 4S. Den breda takbågen finns där och precis som föregångaren kan man öppna upp hela glaskupan bakåt med ett knapptryck - öppning och stängning tar 19 sekunder. Oavsett version får du en boxersexa på 3,0 liter med dubbla turbo. Den ger 385 hästar i Targa 4 och klarar då 0-100 km/h på 4,2 sekunder med en toppfart på 298 km/h. Targa 4 S har istället 450 hästar, gör 0-100 km/h på 3,6 och toppar 304 km/h. Den åttastegade dubbelkopplingslådan PDK är standard, men till den sistnämnda kan man beställa till den sjustegade manuella om man hellre vill spaka själv. Drivningen sker på alla fyra hjulen. På tekniksidan hittar vi bland annat Porsche InnoDrive som är en adaptiv farthållare. Med Smartlift-funktionen höjs fronten automatiskt på ställen där du ofta kör. Stötdämparsystemet PASM (Porsche Active Suspension Management) är standard. Targa 4S har även elektronisk diffspärr. Bilen kommer till återförsäljare i augusti och för en Targa 4 får man betala 1.270.000 kronor, Targa 4S kostar från 1.440.000 kronor. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Porsche släpper teaser för nya 911 Targa
Presenteras online den 18 maj

På måndag den 18 maj kommer Porsche att täcka av nya 911 Targa på webben. Innan dess får vi den här korta och kryptiska teaservideon som ska hajpa upp släppet en aning. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Klassisk Porsche 911 med rejäl markfrigång
En sån här vill jag ha!

H&R har tillsammans med Burkhard Industries byggt Syberia RS som är en gammal Porsche 911 från 1986 som anpassats för extrem offroad-körning. Fjädringen har H&R tagit fram speciellt för bilen och det är inget som går att köpa, i alla fall inte än. Förutom den sitter det fläskiga hjul skodda med greppvänliga däck runt om, ett specialbyggt avgassystem och ett räcke på taket att förvara grejer på. I fronten sitter även en vinsch vilket kan vara bra om man fastnar någonstans eller behöver dra loss en kompis. Coolt bygge helt klart! Tumnagel
60.6°
+
Bobby Green
0

Brittisk startup bygger in eldrift i klassiska bilar
Går att återställa utan problem om man ångrar sig

Ionic är en ny brittisk startup som har som mål att bygga om klassiska bilar till eldrift. Man ska lägga mycket vikt vid att inte sabba något på originalet och göra det fullt möjligt att montera tillbaka förbränningsmotorn igen om nu ägaren skulle ångra sig någon gång. Man använder sig alltså av samma motorfästen, sågar inte sönder något och ser till att bädda in extra instrument och liknande utan att det förstör vare sig bil eller utseende. Företaget ska ha köpt upp gamla Jaguar E-Types, Pagodor som bilden visar och Porsche 911:or som de ska bygga om. En Merca har man redan byggt klart och under skalet på den finns en elmotor som ger 180 hästar och 550 newtonmeter i vrid vilket ska ge en 0-100-tid på sju sekunder. Räckvidden anges till 25 mil. En ombyggnation tar runt sex månader och målet är att bygga tre stycken i månaden. De första ombyggda modellerna ska släppas ut på vägarna i juni och för en Pagoda får man betala från 250.000 pund. Som väntat kan man speca sin bil på alla möjliga vis och det är bara plånboken som säger till när det roliga är slut. Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0

Porsche 911 GT3 RS får 100 timmar lång spa-behandling
Få lacker är perfekta från fabrik

Även om man betalar jättemycket pengar för en ny bil är det inte säkert att lacken är perfekt för det. För att den ska bli riktigt bra krävs det att någon som kan ger den en rejäl omgång. Här får vi se när en Porsche 911 GT3 RS får sig en rekond och lackskydd - jobb som sammanlagt tog 100 timmar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

På lördag kan du buda hem en Porsche 993 GT2
Lätta på lädret nu!

Nu i helgen, på lördag närmare bestämt, har RM Sothebyx27s auktion igen och en av pärlorna som ska klubbas iväg är den här fantastiskt vackra skapelsen - en Porsche 993 GT2 från 1996. 993 var den sista luftkylda Porschen som tillverkades och GT2-utförandet gör den extra speciell. Det här var det absolut värsta du kunde få och bilen byggdes bara i 194 stycken exemplar. Objektet som säljs har 3000 mil på mätaren och den som köper får bland annat boxersexa på 3,6 liter med dubbla turbo och 430 hästar, sexpetad manuell växellåda och en tid från stillastående till 100 knyck på under fyra sekunder. Bilen väntas gå för mellan 950.000 dollar och 1,1 miljon dollar. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida