m

Perseverance har nästan samma processor som iMac G3 hade
Är dock lite tåligare än de som Apple använde på 90-talet

New Scientist rapporterar att NASA:s senaste Mars-farkost Perseverance använder en modifierad PowerPC 750-processor för att hantera den data som farkosten samlar in och sänder vidare till jorden. Det är samma processor som Apple använde i de färgglada iMac G3-modellerna som man lanserade 1998 och sålde till 2003. PowerPC 750 är en single core-processor på 233Mhz som var försedd med 6,35 miljoner transistorer. Den versionen som används i Perseverance, och även i NASA:s rover Curiosity, kallas dock för RAD750 och försedd med 10,4 miljoner transistorer. RAD750 utvecklades av BAE System 2001 och har använts i olika rymdfarkoster sedan 2005. Den är specialbyggd för att tåla olika omständigheter som rymdfarkoster kan utsättas för under sina uppdrag. Gizmodo skriver om RAD750: "BAE Systems manufactures the radiation-hardened version of the PowerPC 750, dubbed RAD750, which can withstand 200,000 to 1,000,000 Rads and temperatures between -55 and 125 degrees Celsius (-67 and 257 degrees Fahrenheit)." En RAD750-processor kostar runt 200.000 dollar, motsvarande nästan 1,7 miljoner kronor, vilket gör dessa "rymd-processorer" betydligt mycket dyrare än de PowerPC 750-processorer som drev en del av Apples stationära datorer i slutet av 1990- och i början på 2000-talet. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

WWDC Hej då Mac OS X, hej macOS 11
Big Sur är inte en vanlig uppdatering

Apple har ju sedan man släppte första versionen av Mac OS X haft olika namn på sina operativsystem utöver versionsnumren. Det började med olika kattdjur (Cheetah, Puma, Panther, Tiger, Leopard, Snow Leopard, Lion och Mountain Lion) för att sedan bli olika platser runt Kalifornien (Mavericks, Yosemite, El Capitan, Sierra, High Sierra, Mojave, Catalina och nu alltså Big Sur). Till en början hade versionsnumren en tydlig plats, men på senare år har de blivit så höga (senaste var 10.15) och man har pratat om dem så sällan att jag nästan glömt bort vilken version vi är på. Man har också genom åren bytt namn på operativet, till en början var det Mac OS X, vid 10.8 kapade man ner det till OS X och vid 10.12 blev det macOS så att det synkade med resten av Apples operativsystem. Mac OS X var en av de där stora skiftena för Apple tillsammans med övergångarna till PowerPC och Intel. För mig som var körde Mac OS 9 var X gigantiskt viktigt, OS 9 var på den tiden riktigt tröttsamt faktiskt. Nu gör man alltså ett stort byte igen då man börjar med sina egna chip och växlar till ARM och självklart följer macOS med. Det stora bytet, tillsammans med ett nytt gränssnitt, måste så klart också visas i versionsnumren, så nu tar Apple klivet över till 11. macOS Big Sur blir alltså version 11.0. Frågan är om elvan kommer att leva längre än tian, det är ändå 20 år snart sedan första publika betan av Mac OS X släpptes. Tror ni macOS kommer att finnas i 20 år till? Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

Rykte Apple sägs snart meddela om egna chip i Mac
Efter 15 år med Intel

Nyhetsbyrån Bloomberg har varit i kontakt med källor som uppger att Apple under årets WWDC kommer att meddela att företaget kommer att byta till sina egna ARM-chip i kommande Mac-datorer. Det här är något det har ryktats om under minst ett år men nu verkar det alltså snart vara på gång att bekräftas officiellt. Skulle uppgifterna stämma så skulle det vara första gången sedan 2005 Apple gör ett så här omfattande byte av processorer i Mac-datorer. 2005 meddelade Apples grundare och dåvarande vd Steve Jobs att man skulle lämna sina egna PowerPC-processorer bakom sig och istället gå över till processorer från Intel. Enligt rykten så håller Apple på och utvecklar minst tre olika Mac-modeller som baseras på Apples egna ARM-chip. Dessa förväntas dyka upp nästa år. Att Apples tros presentera processor-skiftet redan när WWDC drar igång 22 juni beror på att Apples partners och utvecklare måste få tid på sig att anpassa sina produkter till skiftet. Bonusvideo från när Steve Jobs meddelade att Apple går över till Intel-processorer i Mac-datorer 2005 hittas här nedanför. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apples första ARM-baserade Mac sägs komma nästa år
Har Apple en Mac med en "mobilprocessor" på gång?

Det har sipprat ut lite nya rykten om Apples ryktade ARM-baserade Mac och nu uppger källor nyhetsbyrån Bloomberg varit i kontakt med att en sådan kommer att släppas nästa år. Det handlar alltså i så fall om den första Mac-datorn som Apple tar fram under sitt så kallade Kalamata-projekt, ett projekt som kretsar runt Apples kommande A14-chip. Enligt Bloombergs källor så håller Apple på att utveckla tre stycken SoC:s som baseras på A14-chippet. Processorn som ryktas dyka upp i en ARM-baserad Mac ska baseras på 5nm-teknik och vara försedd med 12 stycken kärnor. Skulle de här ryktena stämma så skulle det bli Apples största förändring i Mac-datorer sedan 2005 då Apple började använda Intel-chip istället för PowerPC i dessa skriver The Verge. Här nedan kan ni kolla in vad Apples grundare Steve Jobs sa om detta då. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

HTC Vive har sålts i 140 000 exemplar
Billigare datorer kan locka fler användare

Det första VR-året börjar lida mot sitt slut och snart är det dags att räkna samman och analysera. Hur bra har det egentligen gått för VR-marknaden i år? Vad gäller HTC Vive vet vi nu att enheten sålt i 140 000 exemplar världen över sedan lanseringen i mars i år varav de sista 40 000 under augusti och september. HTC Ordförande Cher Wang säger dock att de räknar med att försäljningen kommer att öka ännu mer när VR-datorer sjunker i pris. Exempelvis har AMD presenterat en VR-redo dator för 499 dollar. Nu återstår att se hur VR-försäljningen ser ut nästa år. Många tror att lanseringen av Playstation VR kan få den vanliga konsumenten att intressera sig för tekniken vilket i förlängningen kan få positiva konsekvenser även för konkurrenterna Valve och Oculus VR. Det gäller dock att vara försiktig när man leker med VR. Annars kan det gå som för killen nedan. Tumnagel
46.5°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Valve tänker visa upp nya Steam Machine på GDC
Förhoppningsvis flera varianter

Under Game Developers Conference nästa månad kommer Valve att finnas på plats för att visa upp de senaste prototyperna av Steam Machine. Tidigare har Valve berättat om tretton tredjepartsutvecklare som jobbar på sina egna modeller baserade på Valves SteamOS där bland andra Alienware, CyberPowerPC och iBuyPower ska finnas representerade. Variationen av utvecklare kommer också innebära att maskinerna kommer att ha varierande prestanda och de prototyper som tagits fram har olika typer av processorer och grafikkort med prislappar som matchar prestandan. Tumnagel
45.6°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Orion-kapseln använder 12 år gammal processor
Variant av samma processor som satt i Apple iBook G3

Om man pratar om teknik som används av rymdorganisationer världen runt för att skicka upp saker till rymden så tror nog de flesta att allt som används är den senaste tekniken som finns. Så är dock inte fallet, det händer hyfsat ofta att vissa delar som används har några år på nacken, detta då man har bättre koll på den tekniken och på så vis kan få den mer stabil och säker. NASA:s senaste rymdfarkost som de tog en sväng med i rymden för första gången i fredags använder exempelvis en processor från 2002. Processorn som styr Orion-kapselns datorer är en PowerPC 750X, mycket lik den som går att hitta i Apple iBook G3 från 2003. PowerPC 750X-chipet har en klockhastighet på 900 MHz och en L2 cache på 512KB vilket enkelt uttryckt innebär att datorerna i Orion är ungefär lika snabba som en fyra till fem år gammal mobiltelefon. I Orion så finns det tre datorer och varje dator har två stycken chip som hela tiden kollar varandra så att det inte sker några fel. Chipet är även omarbetat en del för att tåla stötar bättre samt stå emot den strålning som kan utsätta chipet när det tar en rundtur i rymden. Tumnagel
53.3°
+
Gordon Andersson
0

Alienware tror inte riktigt på Steam Machine
Säger att det kommer bli företagets minst lönsamma dator

Nu när Valve släppt Steam OS så ska det också komma ett antal spelmaskiner baserade på operativsystemet men systembyggare Alienware förväntar sig inte bra försäljningar och deras Steam Machine väntas bli det minst lönsamma systemet som tillverkaren ska sälja. Alienwares ägare, Dell, tror inte att produkten kommer sälja bra och att det dessutom kommer vara väldigt svårt att sälja den. Trots detta så hoppas Alienware att det finns ett antal datorspelare som vill spela spel från soffan i vardagsrummet med en steam machine istället för att sitta vid ett skrivbord. Flera andra tillverkare kommer som sagt också att släppa datorer med Steam OS och det inkluderar företag som Falcon Northwest, CyberPowerPC, Origin PC, Gigabyte och Scan Computers. Flera prototyper visades upp under CES i början på året och Alienwares dator väntas komma under september månad i år. Tumnagel
39.6°
+
Samuel Paulsson
0

Microsoft funderar på emulering av Xbox 360-spel
På Xbox One

Xbox One fungerar bara tillsammans med Xbox One-spel och inte några Xbox 360-spel. Men kanske kan det bli ändring på det i framtiden? Microsoft säger nu att de funderar en lösning kring detta men att de ännu inte har hittat något bra sätt att lösa det på. Frank Savage från Microsoft svarar så här när han får frågan om det finns några planer på en Xbox 360-emulator till One: “There are, but we’re not done thinking them through yet, unfortunately,” he replied. “It turns out to be hard to emulate the PowerPC stuff on the X86 stuff. So there’s nothing to announce, but I would love to see it myself.” Inte heller PS4 är bakåtkompatibel med sin föregångare men där har Sony sagt att de kommer ta hjälp av "molnet" för att i sinom tid göra det möjligt att spela gamla spel på PS4. Om Microsoft gör något liknande eller om de hittar på en annan lösning återstår att se. Saknar ni möjligheten att inte kunna spela Xbox 360-spel på era Ones? Tumnagel
51.7°
+
Peter Tjärndal
0

IBM kanske ska sälja sina halvledarfabriker
Koncentrerar sig helt på design och forskning

IBM har tidigare sålt av delar av företaget för att kunna koncentrera sig på övrig utveckling och nyligen så avslöjades ett avtal där delar av serververksamheten ska säljas till Lenovo. Nu ryktas det också om att IBM ska sälja av företagets fabriker där de tillverkar halvledare och istället endast ha kvar design och forskningsverksamhet. Informationen kommer från anonyma källor bekanta med läget och enligt dem så ska IBM sälja av sina fabriker för att koncentrera sig på tjänster snarare än hårdvara. Det var också ett tag sedan IBMs processorer låg i mainstream men det finns definitivt en marknad för dem. Wii och Wii U baserar sig båda på IBM PowerPC-processorer men Microsofts och Sony har övergett dem till förmån för x86-varianter från AMD. Serververksamheten baserad på PowerPC har dock inte gått så bra trots att de finns i några av världens kraftfullaste system såsom den tredje snabbaste superdatorn Sequoia. Analytiker har beräknat att IBMs tillverkning gör en förlust årligen på omkring 130 miljoner dollar och med minskad försäljning så kommer det bara att öka. Då verkar det logiskt att sälja av den delen av företaget, precis som AMD gjorde tidigare då de delade upp fabrikerna i ett separat företag som senare blev GlobalFoundries. Vem som skulle kunna tänkas köpa upp fabrikerna är dock oklart men potentiella kandidater kan vara Samsung. Tumnagel
38.1°
+
Samuel Paulsson
0

Lenovo köper x86-baserade serververksamhet från IBM
Avtalet måste först godkännas

IBM har tidigare sålt av delar av sin verksamhet till Lenovo under 2004 och då gällde det PC-tillverkningen. Det har varit tal om att de även ska sälja av den del som håller på med servrar och nu har de två företagen slutit ett avtal för IBMs x86-baserade servrar. Lenovo köper enheten från IBM för 2,3 miljarder dollar och kommer betala större delen med likvida medel. Avtalet måste dock godkännas från officiellt håll innan det kan genomföras. I och med detta så kommer Lenovo att ta över IBMs System x, BladeCenter och Flex System bladservrar och switchar. x86-baserade Flex integrerade system, NeXtScale och iDataPlex servrar är också en del i avtalet. IBM kommer dock att behålla sina System z mainframes, lagringsprodukter och alla PowerPC-baserade produkter samt att de kommer fortsätta att utveckla x86-mjukvara för både Windows och Linux. Lenovo planerar att ta över "customer service and maintenance operations" för x86-baserade servrar efter att avtalet gått igenom men själva underhållet kommer fortsätta att skötas av IBM under en tid framöver. Företaget säger också att kunder inte bör se någon större skillnad i sin support efter uppköpet. Enligt IBM så säljer de av verksamheten för att kunna fokusera på innovationer inom system och mjukvara såsom datamoln. Det nämns att IBM nyligen investerade 1,2 miljoner dollar för att expandera sitt globala nätverk av datamolnscenter och 1 miljard dollar på att skapa en ny Watson-grupp som ska utveckla kognitiva applikationer för "big data". Tumnagel
38.0°
+
Samuel Paulsson
0

Rykte Är detta specsen för kommande Nintendo-konsoler?
Nintendo Fusion DS och Fusion Terminal

Det har dykt upp ett rätt så smaskigt rykte angående Nintendos kommande konsoler, allså uppföljarna till Wii U och 3DS. Jag vet inte hur troligt detta rykte är. I dagsläget tycker jag det känns alldeles för tidigt för att det ska ha kunna läcka ut så här specifika specs men samtidigt så tar det ju många år att utveckla en ny hårdvara och mest troligt finns det ett team på Nintendo som redan nu håller på och funderar på framtida konsoler. Ni får ta det hela med en ruggigt stor nypa salt helt enkelt. Här kommer detaljerna: FUSION DS - CPU: ARMv8-A Cortex-A53 GPU: Custom Adreno 420-based AMD GPU - COM MEMORY: 3 GB LPDDR3 (2 GB Games, 1 GB OS) - 2 130 mm DVGA (960 x 640) Capacitive Touchscreen - Slide Out Design with Custom Swivel Tilt Hinge - Upper Screen made of Gorilla Glass, Comes with Magnetic Cover - Low End Vibration for Gameplay and App Alerts - 2 Motorized Circle Pads for Haptic Feedback - Thumbprint Security Scanner with Pulse Sensing Feedback - 2 1mp Stereoptic Cameras - Multi-Array Microphone - A, B, X, Y, D-Pad, L, R, 1, 2 Buttons - 3 Axis Tuning Fork Gyroscope, 3 Axis Accelerometer, Magnetometer - NFC Reader - 3G Chip with GPS Location - Bluetooth v4.0 BLE Command Node used to Interface with Bluetooth Devices such as Cell Phones, Tablets - 16 Gigabytes of Internal Flash Storage (Possible Future Unit With 32 Gigbytes) - Nintendo 3DS Cart Slot - SDHC “Holographic Enhanced” Card Slot up to 128 Gigabyte Limit - Mini USB I/O - 3300 mAh Li-Ion battery FUSION TERMINAL - GPGPU: Custom Radeon HD RX 200 GPU CODENAME LADY (2816 shaders @ 960 MHz, 4.60 TFLOP/s, Fillrates: - 60.6 Gpixel/s, 170 Gtexel/s) - CPU: IBM 64-Bit Custom POWER 8-Based IBM 8-Core Processor CODENAME JUMPMAN (2.2 GHz, Shared 6 MB L4 cache) - Co-CPU: IBM PowerPC 750-based 1.24 GHz Tri-Core Co-Processor CODENAME HAMMER - MEMORY: 4 Gigabytes of Unified DDR4 SDRAM CODENAME KONG, 2 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz (12.8 GB/s) On Die CODENAMED BARREL - 802.11 b/g/n Wireless - Bluetooth v4.0 BLE - 2 USB 3.0 - 1 Coaxial Cable Input - 1 CableCARD Slot - 4 Custom Stream-Interface Nodes up to 4 Wii U GamePads or 4 DSc - Versions with Disk Drive play Wii U Optical Disk (4 Layers Maximum), FUSION Holographic Versatile Disc (HVD) and Nintendo 3DS Card Slot. - 1 HDMI 2.0 1080p/4K Port - Dolby TrueHD 5.1 or 7.1 Surround Sound - Inductive Charging Surface for up to 4 FUSION DS or IC-Wii Remote Plus Controllers - Two versions: Disk Slot Version with 60 Gigs of Internal Flash Storage and Diskless Version with 300 Gigs of Internal Flash Storage. Tumnagel
39.9°
+
Peter Tjärndal
0

Steam Machine från CyberPowerPC
Billigare variant

Även CyberPowerPC visade i dag upp en Steam Machine på CES-mässan. Men till skillnad från Steam Machinen från Digital Storm som vi skrev om tidigare i dag så kommer den här burken att försöka konkurrera med konsolerna. Priset ligger nämligen på 499 dollar vilket ju är exakt samma pris som Xbox One. I denna dator kan man hitta en AMD A6-6400K-processor på 3.9GHz, en AMD Radeon R9 270, 8GB med RAM och en hårddisk på 500GB. Datorn kommer även komma med en Steam Controller och självklart köra Steam OS. CyberPowerPC kommer även släppa en lite kraftigare Steam Machine för 699. Den kommer komma med en Intel Core i3-4330-processor på 3.5GHz, ett Nvidia GeForce GTX 760 och 802.11ac Wi-Fi. Övriga komponenter är samma som i den billigare modellen. Någon gång under andra halvan av året planerar CyberPowerPC att släppa denna burk. Tumnagel
40.0°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Adobe bjuder på Creative Suite 2
"Uråldrigt" bildbehandlingsprogram till äldre datorer

Programvarutillverkaren Adobe kommer här med en lite sen julklapp i form av programvarusviten Creative Suite 2 Premium Plus som man nu delar ut gratis till de som är intresserade. Adobe släppte CS2 2005 vilket gör att det primärt borde vara intressant för ägare av lite äldre datorer då CS2 inte är kompatibelt med nyare datorer som till exempel Macar med intel-processor eller PC-datorer med Windows 8. Systemkraven för CS2 är enligt Adobe: Mac OS X v.10.2.8–v.10.3.8. PowerPC® G4 or G5 processor Microsoft® Windows® 2000/Windows XP. Intel® Pentium® III or 4 processor Om intresse finnes för vad som 2005 ansågs vara världens bästa bildbehandlingsprogram så är det bara att hoppa vidare på länken nedan och ladda hem en eller flera delar av programvarusviten gratis. Uppdatering Vår läsare Gustav skriver i kommentarerna: "Man ger inte bort CS2 gratis, man har haft problem med aktiveringsservrarna och har valt att stänga av allt som hade med CS2 att göra." Det är med andra ord inte tanken att man ska ladda hem CS2 från sidan nedan om man inte redan har en licens för programmet. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Hackare avsöjar specsen för Wii U
Ingen monstermaskin

En välkänd hackare som kallar sig själv för Marcon har via Twitter gått ut med information av vad som troligen är de tekniska specifikationerna för Wii U. Espresso är kodnamnet för CPU:n och Latte kalls GPU:n. CPU:n består av tre stycken kärnor av PowerPC 750-typ och ligger på 1.243 GHz, medan GPU:n ligger på 550Mhz. Inte några jättebra siffror om jag har förstått det hela rätt. Vad tycker ni läsare? Tumnagel
31.0°
+
Peter Tjärndal
0

Krönika Ny iPhone snabbare än gammal PowerMac
Mycket har hänt på åtta år

I går när jag skrev om iPhone 5x27s benchmark hittade jag en lista med poäng från gamla Macar och letade upp någon som var jämförbar med iPhone 5. Blicken hamnade på Power Macintosh G5 med dubbla kärnor som rullade i 1.8 GHz. Det var ett as till dator när den kom som nu är slagen av en liten, liten telefon. Början på 2000-talet var en dyster tid för Apple, PowerPC-spåret ville inte riktigt leverera samma prestanda per krona som Intel skakade fram och tiden gick. G5:an kom som en frälsare och med en fantastisk ny låda (som lever än i dag) levererade äntligen PowerPC, det gick snabbt igen även om värmen gjorde att kylflänsarna var stora som mjölkpaket. De riktigt tjocka maskinerna fick till och med vattenkylning. Värmen är en av anledningarna till att Macar i dag kör Intel - det var otänkbart att få ner en G5:a i en bärbar dator. 2004 kom som sagt en maskin med dubbla G5-processorer som snurrade på i 1.8 GHz. Maskinen kom i juni och kostade som allra minst 2000 dollar. Då fick man 256 MB RAM och 80 GB hårddisk. Var man tvungen att flytta maskinen ofta fick man också starka armar. Om man stoppar i 4 GB RAM i maskinen får den 1589 poäng på GeekBench. Det är precis under den iPhone 5 som testades häromdagen som fick 1601 poäng. iPhonen har en fjärdedel så mycket minne men spöar ändå den gamla G5:an. Det är bara fem år sedan första iPhone kom och bara åtta år sedan den här G5:an började säljas. På åtta år har vi samma kraft i ett paket på 112 gram som dessutom innehåller skärm, massa antenner och annat trams. Den här artikeln skrivs på en av de första, "nya" MacBook Air som såldes. I den sitter en Core2Duo på 1.4 GHz och även om den har tjänat mig väl börjar den kännas rätt trött. På Geekbench får min dator strax över 2000 poäng och jag inser att nästa års telefoner kommer att spöa min dator. Tror att det är dags för en ny dator på mitt skrivbord. Tumnagel
51.1°
+
Roger Åberg
0

LSI släpper nya MegaRAID-kort kompatibla med PCI Epxress 3.0
8 GB/s i två riktningar

PCI Express 3.0 är ju det nyaste och mest intressanta funktionen som kommit ut med de senaste moderkorten och fler och fler instickskort börjar dra nytta av det nya gränssnittet, utöver de nyaste grafikkorten. LSI, tillverkaren av lagringsprodukter, har nu släppt en serie av SATA/SAS adaptrar som är kompatibla med PCIe 3.0 och kan därmed dra nytta av den ökade bandbredden. Totalt har de släppt tre standard HBAs och sju stycken MegaRAID-kort. Alla korten ser ut att använda olika varianter a LSISAS2308, vilkey är en åtta-portars SATA/SAS-kontroller med native PCI Express x8-gränssnitt. Den nya kontrollern är även bakåtkompatibel med PCIe 2.0-gränssnittet men erbjuder nu alltså dubbla hastigheten i den senaste varianten av gränssnittet. Det betyder att med fulla x8-länkar så får LSI-korten 8 GB/s av bandbredd i två riktningar och det borde vara ganska svårt att hitta åtta stycken lagringsenheter som kan fylla den bandbredden, även om man kör SSDs i RAID. Förutom PCIe och SATA/SAS-gränssnitten så har kontrollern också dubbla PowerPC 440-chip som körs vid 800 MHz. Det finns 4 MB RAM i chipen och en GB cache-minne på kortet. När det gäller RAID så har det stöd för 0,1,1E och 10 men arrays kan bara skapas med MegaRAID-koten. Prisläget varierar kraftigt och vi hittar modeller mellan 305 dollar ända upp till 1525 dollar. Tumnagel
37.9°
+
Samuel Paulsson
0

Rykte Läckta Wii U-specifikationer
Snart smäller det på riktigt men innan dess kör vi i alla fall ett Wii U-rykte till

Om mindre än 20 minuter så kommer Nintendo köra igång sin presskonferens på E3-mässan i Los Angeles. Men redan nu kan man spana in något som påstås vara de läckta specifikationerna för Wii U-konsolen. Är själv inte så intresserad av sådana här saker så har dålig koll på om detta är häftigt eller ej. Men jag vet att det finns folk som gillar att se vad som döljer sig under huven så om man är en sådan person så kan man spana in dessa, påstådda, specifikationer efter hoppet. Tumnagel
36.4°
+
Frode Wikesjö
0
2011

Rykte: Så kraftfull blir Wii U
Ungefär som Xbox 360 enligt nytt rykte

Hur kraftfull kommer egenltligen Wii U bli? Ännu finns det inget officiellt sagt om detta från Nintendo, men nu har det kommit ut nya rykten som kan ge en hint om vart det är på väg. Spelsidan Wii U Daily säger sig ha fått reda på specifikationerna via en japansk utvecklare som har tillgång till utvecklingskit för WIi U. - Quad Core, 3 GHz PowerPC-based 45nm CPU, very similar to the Xbox 360 chip. - 768 MB of DRAM “embedded” with the CPU, and shared between CPU and GPU - Unknown, 40nm ATI-based GPU Deras källa nämner också att Nintendo har testat två olika modeller av Wii U, en med 786 MB RAM och en med 1 GB RAM och att ram-minnena ska vara gjorda av IBM. Om dessa specifikationer stämmer verkar Wii U inte bli särskilt mycket starkare än Xbox 360. Men Wii U Daily hävdar att dessa specifikationer är från mars 2011 och att de mycket väl kan ändras fram till dess att maskinen släpps. Vad tros om dessa rykten? Sant eller icke? Tumnagel
28.0°
+
Peter Tjärndal
0

iOS Mac-klassikern Glider snart här
Kul med plan

John Calhouns "Glider" spelades säkert av några av er för ett par decennier sedan på Macen. Glider PRO var det sista spelet i serien och det släpptes 1991 av det nu insomnade Casady & Greene. Spelet Glider går ut på att flyga runt i olika rum och undvika saker som får pappersplan att sluta flyga. Målet är att samla på stjärnor och det är lite klurigt ibland att lösa vissa passager. iOS-versionen kommer inte bli en direkt port av någon av de versioner som finns utan blir en mixad remake av de första versionerna med helt nya handritade teckningar. Glider Classic dyker upp redan denna vecka. Torsdag kanske? Vi återkommer när den släpps. Det talas också om en Mac OS X-version då den gratisversion av Glider PRO som finns kräver PowerPC-stöd vilket ju inte OS X Lion (tråkigt nog) inte har. Tumnagel
38.0°
+
Christian Bengtsson
0

Inga nya chip under Hot Chips-konferensen
Tillverkare ska bara tala om de processorer som redan är kända

Ingen av de ledande utvecklarna av mikroprocessorer planerar att avslöja någon ny information om i nuläget okända processorer under Hot Chips-konferensen i år. AMD, IBM Intel och Oracle kommer endast att tala om redan kända eller släppta chip som Blue Gene/Q, Bulldozer, Llano, Sandy Bridge och SPARC T4. AMD tänker tala om designen och arkitekturen som driver Fusion A-seriens APU:er samt Bulldozer-processorerna som snart ska lanseras för stationära datorer, arbetsstationer och servrar. Det kanske kan bli så att vi äntligen kommer få några specifikationer från officiellt håll om Bulldozer. International Business Machines (IBM) kommer att avslöja detaljer om företagets 64-bitars PowerPC A2-baserade processor med 16 kärnor som har stöd för 4-way multithreading simultant. Det chipet väntas släppas nästa år och ska sitta i IBMs petascale superdatorer. Intel planerar att tala om Core i-seriens Sandy Bridge-processorer och kanske avslöjar något om de kommande Sandy Bridge-E processorerna med 6 eller 8 kärnor. Företaget kommer också att presentera Itanium-processorerna som nu går under kodnamnet Poulson. Till sist så har vi Oracle som ska tala om den redan tillkännagivna SPARC T4-processorn, ett chip som företaget kallar för "highly-threaded server-on-a-chip with native support for heterogenous computing". Processorn väntas ha åtta kärnor med förbättrad prestanda jämfört med T3. Vid Hot Chips-konferensen kommer även ARM, Cavium, Cisco, Micron, Sea Micro, Tilera, Tensilica, Xilinx och många fler att finnas med. Tumnagel
37.0°
+
Samuel Paulsson
0

Windows 8 kan hamna i Xbox 360
Dock inte troligt

Det är ingen hemlighet att Micosoft planerar att integrera Xbox LIVE in i Windows 8 men nu kommer det också rykten om att Xbox 360 kan vara en av de plattformar där företagets nya operativsystem kommer dyka upp. En referens i kärnkoden till Windows 8 har hittats och där står det "XBOX_360_SYSTEM_CRASH" och "XBOX_360_SYSTEM_CRASH_RESERVED", vilket känns som en ganska konstig referens med tanke på att all information hittills tyder på att mjukvaran inte designats för att köras på Xbox 360s PowerPC-processor. Det kan förstås finnas andra förklaringar till detta, som möjligheten att fjärrstyra din konsol för att dra igång uppdateringar eller nedladdningar till spel, eller att helt enkelt ta emot meddelanden från konsolen till ditt skrivbord i Windows. En sak som dock verkar ganska klart är att Microsoft försöker göra PCn och kanske än mer specifikt Windows till den plattform som gamers borde föredra. Tumnagel
37.3°
+
Samuel Paulsson
0

AMD kan kanske tänka sig ARM ändå
Företagen har gemensamma intressen

För några veckor sedan gick det rykten om att AMD kanske skulle komma att överge x86-arkitekturen till förmån för chip baserade på ARMs processordesigner. Detta förnekades dock av AMD som sade att de kommer fortsätta köra med sin "x86 everywhere" strategi och har inga planer på att byta ut den. Eweek ger oss nu dock ett lite mer nyanserat svar på ryktet som kommer direkt från AMD och där står dörren fortfarande öppen för ett möjligt samarbete mellan de två företagen. Sidan har samtalat med AMDs Marketing Director, John Taylor, som säger att AMD och ARM möjligen kan börja samarbeta i framtiden eftersom de båda har samma vision. Taylor nämner att processorindustrin inte kan fortsätta slänga ut CPU-liknande kärnor, såsom x86 eller PowerPC, utan att offra en hel del när det gäller strömförbrukning. Han säger också att de båda företagen har ett gemensamt intresse när det gäller balanced computing och att GPUn är en stor del av plattformen. Det ska också nämnas att John Taylor var den som förnekade ryktet sist så det är lite intressant att se ytterligare ett svar som förklarar saken lite mer. Hursomhelst tror jag inte att AMD kommer överge x86 helt och hållet men i framtiden kanske vi kommer få se Fusion-chip med en ARM-kärna och väldigt låg strömförbrukning, någonting gjort för till exempel smartphones. Tumnagel
37.8°
+
Samuel Paulsson
0
2010

AMD övertalar Apple att använda Fusion
Kommer att finnas i framtida iMac och Mac Pro

AMD verkar väldigt övertygade om att de kommer lyckas stor med den kommande Fusion-plattformen och det ser ut som att även Apple tycker likadant då de kommer att använda Fusion i kommande system. AMD och Apple har ingått partnerskap för att skapa kommande iMac och Mac Pro-system baserade på AMDs nya Fusion-plattform. Avtalet avslöjades under veckans samtal mellan AMD och analytiker då en presentationsbild på ett par iMac Allt-i-ett datorer och en Mac Pro tillsammans med AMDs Fusion logo. De exakta detaljerna av avtalet är ännu inte känt men bilden indikerar att AMDs Fusion APU:er, vilka vi vet består av en eller flera x86-kärnor och en DirectX 11-kompatibel GPU, kommer att finnas med i Apples mainstream-maskiner. Om det här stämmer så är det säkerligen något stort för AMD, vilka alltid legat i strid om marknadsandelar med den mycket större konkurrenten Intel. Intel har ju också varit Apples favorit enda sedan de gick över från den IBM-designade plattformen PowerPC. Väljer Apple nu att använda AMDs Fusion-processorer så kan AMD öka på sina marknadsandelar något. Updatering: Precis som flera av våra läsare har påpekat i kommentarfältet nedan så har det skett ett missförstånd i media gällande Apples användande av AMDs processorer i kommande produkter. Vad AMD ville visa med bilden till höger var att vissa iMac och Mac Pro-modeller använder sig av företagets grafikprocessorer. Tumnagel
37.0°
+
Samuel Paulsson
0

Nokia N900 kör Mac OS X 10.3
Men det går helt galet långsamt

Toni Nikkanen har för mycket tid över och har använt den tiden till att installera Mac OS X 10.3 (PowerPC-versionen) på sin Nokia N900. Eller han gör det genom emulatorn PearPC. I vilket fall som helst så fungerar det, men det går sinnessjukt långsamt. Från start till "Om den här Macen" tog det nästan två timmar. Musen styrdes via VNC från en dator i närheten. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0
2009

Det är inte lätt att vara Windows-användare
Om man vill uppgradera till Windows 7

Walt Mossberg är en känd IT-kolumnist som har fått många frågor om vilka versioner av Windows som man kan uppgradera till vilken version av Windows 7, så han bad Microsoft fixa en tabell åt honom. Resultatet är det ni ser till höger. Grön ruta betyder att man faktiskt kan uppgradera, blå ruta betyder att man kommer att vara tvungen att flytta alla sina filer, installera ett helt fräscht system, flytta tillbaka filerna och installera om programmen. Ouch. Värt att notera är att i tabeller finns bara tre av de sex versioner av Windows 7 som kommer att säljas. Kort kan man säga att om man går från en typ av Windows Vista till samma typ av Windows 7 är man rätt safe, om man inte vill byta från 32 bitar till 64 bitar eller om man vill byta språk. Bor man i EU blir det ännu krångligare eftersom vissa versioner av Windows 7 kommer att levereras utan Windows Media Player och Windows Media Center och då krävs också en fullkomlig ominstallation. Kör man XP är man också stekt, oberoende av vilken version det är så är det total ominstallation som gäller. Nej, då blir det enklare för oss som kör Leopard att uppgradera till Snow Leopard i höst eftersom det bara finns en version att uppgradera från och till. Om man däremot kör Tiger blir det inte klurigare, men dyrare än de 29 dollar som Leopardanvändare får betala. Då måste man betala 169 dollar, men får och andra sidan med senaste versionerna av iLife och iWork på köpet. Ni som kör PowerPC-maskiner kan inte skratta åt tabellen till höger alls, för ni kommer inte att kunna uppgradera till Snow Leopard alls. Vilket är tråkigt så klart, men mycket av teknologierna i Snow Leopard bygger på Intel-processorn så på sätt och vis är det naturligt. Har du en dator som i dag går segt och som har rullat i två år eller mer så bör du nog fundera på att köra en full installation och inte en uppgradering för att verkligen börja om från början. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Historien om Apples spelkonsol
Minns ni Pippin?

Mac-gurun och den gamle spelfeber-skribenten, Peter Esse, har skrivit ihop en intressant liten artikel om Apples bortglömda spelkonsol, Pippin. Pippin utvecklades i samarbete med japanska Bandai och var en ganska kraftig konsol för sin tid. Konsolen kom med ett modem, tangentbord med ritplatta och en handkontroll som påminner lite om handkontrollsprototypen till Playstation 3. Pippin var på många sätt före sin tid, arkitekturen var PowerPC-baserad vilket både Xbox 360, Nintendo Wii och Playstation är idag. Handkontrollen fanns i trådlös version, något som skulle dröja många år för de andra. Att det går att ansluta vanliga tangentbord och möss till ett tvspel är något vi först fick se hos Xbox 360 och på riktigt hos Playstation 3. Samma sak när det kommer till att använda konsolen till annat än bara spel. Mjukvaran kördes från både cd-skivor och disketter men det gick även att ansluta, samt boota mjukvaran från, scsi-hårddiskar. Man kan väl inget annat än kalla Pippin för ett försäljningsfiasko då konsolen släpptes 1995 - 1996 (dock endast i Japan och Nordamerika) och marknaden då ägdes av Saturn och framförallt Playstation. Spelmässigt var det nästan bara Bandai själva som levererade spel. Sen att Pippin kostade närmare 600 dollar hjälpte nog inte heller. Tydligen så tillverkades det 100 000 exemplar där mindre än hälften såldes. Hela artikeln och en massa bilder kan hittas borta på iLove. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Inside the Machine
Av Jon "Hannibal" Stokes

Om man som jag, är historisk intresserad, så är Inside the Machine en bok man ska skriva in på sin handlingslista (förutsatt man redan inte har den vill säga). Samt om man även är intresserad av att lära sig hur en processor fungerar och skillnaden mellan X86 och PowerPC (Ja, PowerPC är en bättre arkitektur. Det är därför som Nintendo, Microsoft och Sony har valt den samma för Wii, Xbox 360 och Playstation 3) så är det här boken för dig. Boken tar upp: - Parts of the computer and microprocessor. - Programming fundamentals (arithmetic instructions, memory accesses, control flow instructions, and data types). - Intermediate and advanced microprocessor concepts (branch prediction and speculative execution). - Intermediate and advanced computing concepts (instruction set architectures, RISC and CISC, the memory hierarchy, and encoding and decoding machine language instructions). - 64-bit computing vs. 32-bit computing. - Caching and performance. Inside the Machine är skriven av Jon "Hannibal" Stokes från Ars Technica. Priset är ca. 280 kr och ISBN: 9781593271046. Tumnagel
36.8°
+
Carl H. Blomqvist
0
Nästa sida