m

Hyundai Bayon blir din för 174.900 kronor
Privatleasa för 2395 kronor i månaden

Hyundai delar nu med sig av priserna på den kompakta crossovern Bayon som presenterades i mars. Den kommer att kosta från 174.900 kronor. För den slanten får du versionen som heter 1.25 MPi 84 hk Pure med fempetad manuell växellåda. Vill du hellre privatleasa kan du göra detta från 2395 kronor i månaden. Lansering ute hos återförsäljare är helgen 18-19 september. Spana in hela prislistan på länken nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Microsoft öppnar upp Windows 365 för företag
Kostar från 226 kronor i månaden per användare

För några veckor sedan presenterade Microsoft äntligen sitt molnbaserade operativsystem Windows 365 och nu har gänget börjat göra systemet tillgängligt för folk. Eller i alla fall folk på företag. Företag har möjlighet att dra igång prenumerationer av operativsystemet och det finns en hel del alternativ beroende på hur mycket kräm man behöver. Lägsta nivån ligger på 226 kronor exklusive moms och då får man tillgång till en virtuell dator för en användare med en processorkärna, 2GB ram och 64GB lagring. I andra änden hittar vi en åttakärnig processor, 32GB ram och 512GB lagring för 1528 kronor i månaden per användare. Länk till Windows 365 har ni här nere till vänster och hela prislistan priserna har ni nedan. Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0

Vi kollar in nya Kia EV6
Verkar riktigt lovande!

Det är nu de kommer, de riktiga elbilarna. Och med riktiga så menar jag de som bygger på en plattform som liksom är gjord för elbilar och bara för elbilar. Volkswagens plattform MEB har vi tjatat om och nu är det dags för Hyundai/Kias plattform E-GMP att börja leverera på riktigt. Eller leverans blir det i september, men nu finns det en bil att kolla på i alla fall! Kia och Hyundai är verkligen kompisföretag och de släpper varsin bil på plattformen i år, Hyundai med supersnygga Ioniq 5 och Kia med klart annorlunda EV6. Jag måste säga att båda dessa modeller är vågade och Kias version är nog den mest vågade. På bild har jag inte varit så övertygad om snyggheten, men i verkligheten gjorde den sig bättre. Jag är fortfarande lite tveksam till fronten, vad tycker ni om den? Som alltid med elbilar som byggs på plattformar för just elbilar blir det väldigt mycket mer innerutrymmen och så även här. på utsidan är detta inte en speciellt stor bil men på insidan är det väldigt gott om plats. Det är luftigt och härligt både fram och bak och man kan vara riktigt lång utan att det tar i varken vid benen eller huvudet. Plattformen som EV6 bygger på är intressant framförallt för att den har snabbladdning (249 kW) och det är coolt att systemet kör på 800V, något som inte är så vanligt hos konkurrenterna i samma prisklass. Det gör att man kan snabbladda som sagt, men man kan också få till en riktig prestandabil, toppversionen kommer att klara 0 till 100 på 3,5 sekunder. Men då blir det dyrt, GT-versionen med 585 hästar kostar 749.600 kronor men ska ha fått en hel del köpare redan! Instegsversionen har 228 hästar och bakhjulsdrift och kostar 569.900 kronor och mellan dem finns en hög med versioner (scrolla ner här för hela prislistan). Provkörning och leverans väntas till september och det ska bli väldigt intressant att testa denna på riktigt, inte bara kika. För om Kia kan leverera hela vägen och inte bara flådig design och snabba 0-100-tider så har de nog en liten succé med denna. Tumnagel
55.1°
+
Roger Åberg
0
2020

Det här är nya Jeep Wrangler med V8:a
Snabbaste och mest kraftfulla Wranglern någonsin

Idag presenterar Jeep Wrangler Rubicon 392 som är den version som får en V8:a under huven. Maskinen är en Hemi på 6,4 liter som ger 477 hästar och 637 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en åttastegad automatlåda som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,6 sekunder vilket innebär att det här är den snabbaste och mest kraftfulla Wranglern Jeep någonsin har byggt. Motorn har cylinderdeaktivering som släcker fyra stycken burkar när det inte finns behov för dessa. Förutom större motor är den här även 2,5 centimeter högre än en vanlig Wrangler Rubicon, och fem centimeter högre än standard-Wranglern. Vaddjupet anges till 82 centimeter. På frågan om varför man har valt att stoppa ned en vinkelåtta under huven svarar Scott Tallon som är director of Jeep brand marketing för den amerikanska marknaden så här: "Why are we doing it? Because our customers are doing it anyway." Försäljningen ska dra igång i början av nästa år, och i samband med detta släpps prislistan. Den officiella avtäckningen sker idag klockan 18.00 och du kan följa eventet här. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter E-Pace
Kommer nu som laddhybrid

För tre år sedan presenterade Jaguar den kompakta suven E-Pace och nu har det blivit dags för den att få sig en uppdatering så att den bättre matchar det övriga utbudet. Förutom lite nytt utseende här och där är det som vanligt mer teknik som gäller. Framtill hittar vi en ny stötfångare, annan design på grillen och dess nät och nya LED-strålkastare. Baktill finns också nya LED-lampor som inspirerats av de som sitter på den eldrivna modellen I-Pace. Insidan ska nu kännas mer premium än tidigare och här finns bland annat en ny kurvad skärm på 11,4 tum för infotainmentsystemet, en ny växelväljare och en trådlös laddplatta för telefonen. Det sitter även en ny ratt. Motormässigt är en nyhet E-Pace 300 Sport som har en turbomatad fyra med mildhybrid-teknik, 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Det erbjuds även en laddhybrid-version som kallas för P300e. Den kombinerar en trecylindrig bensintrea på 1,5 liter som ger 200 hästar med en elmotor som ger 109 hästar. Batteriet är på 15 kWh och på bara el ska man kunna göra upp till 5,5 mil. De första leveranserna ska ske i början av nästa år men hur prislistan ser ut vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Priserna klara för Kia Sorento som laddhybrid
Kostar från 579.900 kronor

Nu är hela den svenska prislistan för nya Kia Sorento klar. Suven kostar från 469.900 kronor (kampanjpris, ordinarie 490.200 kronor) och för den slanten får du versionen som heter 2.2 CRDi DCT AWD Action. Hetast kanske laddhybriden blir och för den får man betala från 579.900 kronor. Då är det också utrustningsnivån Action som gäller. Vidare finns Advance (609.800 kronor), Advance Plus (639.700 kronor) och Advance Plus Panorama (654.600 kronor). Laddhybriden kombinerar en turbomatad bensinfyra på 1,6 liter med en elmotor och den sammanlagda systemeffekten ligger på 265 hästar och 350 newtonmeter. Batteripacket är på 13,8 kWh och på en full laddning ska man kunna köra 5,3 mil på bara el. Drivningen sker på alla fyra hjulen. Nya Sorento börjar säljas snart och de första kunderna ska få sina bilar nästa vår. Tumnagel
32.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes-Maybach GLS kostar från 1.620.000 kronor
Inte mer?

1.620.000 kronor är sjukt mycket pengar. Kanske inte om man ska köpa ett hus, men om man ska köpa en ny bil är det en ansenlig summa. För de flesta. Mercedes-Maybach GLS lanseras i USA just nu och därför har vad den kostar där börjat snurra runt på nätet, det svenska priset har varit klart ett bra tag men vi har aldrig skrivit om det så här kommer det alltså. Och det är väl inte så extremt eller? Det var i november förra året som Mercedes-Maybach GLS presenterades och det här är alltså crème de la crème när det kommer till lyx från den tyska tillverkaren. Som Maybach alltid har varit. Men när Mercedes återupplivade epitetet och 2002 lanserade modellerna Maybach 57 och Maybach 62 hade de helt sjuka prislappar. I princip handlade det om ordentligt uppsnofsade Mercedes S-Klass-versioner som kostade från 341.750 euro respektive 392.750 euro i sina billigaste utföranden. Slog du till på specialaren Maybach Landaulet som var en semi-cabriolet fick du punga ut med hiskeliga 900.000 euro! 2012 la man ner sina satsningar på namnet, men 2015 återuppstod det igen med en liten annan approach. Temat var fortfarande überlyx men utförandet var lite mer diskret och prislappen var lite mer "rimlig". Först ut var Mercedes-Maybach S 500 och den kostade från 1.369.000 kronor. Galet mycket pengar men ingen hade väl väntat sig att en fullsmetad S-Klass skulle vara billig. Men den kostade i alla fall inte över tre miljoner som tidigare. Åren har gått och för ett år sedan presenterade man alltså suven GLS med Maybach-behandling. Och en sådan får du för 1.620.000 kronor vilket i mina öron inte låter så extremt farligt för vad man får? Vanliga GLS har ett startpris på 862.900 kronor så Maybach-versionen är ju dubbelt så dyr, men jämfört med britterna (Rolls-Royce Cullinan och Bentley Bentayga känns den "billig". Du hittar den kompletta prislistan på länken nedan. Vilken lyx-SUV i detta segment skulle du välja om du hade möjlighet? Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Skärmbyte på iPhone 12 kommer kosta nästan 3300 kronor
Om du inte har Apple Care+

Nu har Apple uppdaterat sin prislista över vad det kostar att byta ut en trasig skärm till iPhone och lagt till priser för iPhone 12 och iPhone 12 Pro. Skulle man råka ha sönder skärmen på någon av dessa båda modeller kommer det här i Sverige att kosta 3282,63 kronor att byta ut denna om man inte har tecknat Apples försäkring Apple Care+. Har man Apple Care+ kommer skärmbytet att gå på 249 kronor plus en okänd serviceavgift. Det ska observeras att Apple Care+ bara täcker två reparationer av oavsiktlig skada på iPhone. Det här innebär att kostnaden för skärmbyten av de 6,1 tum stora skärmarna på iPhone 12 och iPhone 12 är den samma som skärmbyte av iPhone 11 Pro. Vad skärmbyten av iPhone mini och iPhone 12 Pro Max kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Skärmbyte av iPhone 11 Pro Max kostar dock 3842,63 kronor så sannolikt kommer kostnaden för ett skärmbyte av iPhone 12 Pro Max landa där också. Tumnagel
12.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya Skoda Octavia RS med traditionella motoralternativ
Alltså inte som laddhybrid

I mars rullade Skoda ut nya Octavia RS. Det som var nytt förutom designen var att bilen hade laddhybrid-teknik. Nu presenteras RS-versionen även med traditionell bensin- och dieselmotor helt utan elektrifiering inblandat. Om vi börjar med bensinaren så får den en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 245 hästar. Precis samma effekt som i laddhybrid-versionen alltså. Maxvridet som man får mellan 1600 och 4300 varv är 370 newtonmeter. Sexpetad manuell växellåda är standard, sjustegad dubbelkopplingslåda finns som tillval. Drivningen sker endast på framhjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder vilket är 0,6 snabbare än för laddhybriden. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Dieselsnurran är på 2,0 liter och ger 200 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den här går bara att få med den sjustegade dubbelkopplingslådan och är också endast den version av alla RS som går att få med fyrhjulsdrift. Med detta gör den 0-100 km/h på 6,8 sekunder. Någon prislista har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Ford uppdaterar Fiesta
Kommer nu som mildhybrid

Det har blivit dags för Ford att uppdatera modellen Fiesta och en av de största nyheterna är att den blir elektrifierad. Men det är ingen ren eldrift eller hybrid det handlar om, utan den något snällare varianten mildhybrid. Bilen får samma grejer som sitter i Kuga och Puma vilket innebär en bensinmotor på 1,0 liter som går att få med 125 eller 155 hästar. Till den kopplas en starkare startmotor/generator som är det som gör den till mildhybrid. Man ska kunna köra på bara el upp till 25 km/h. Till paketet får man en sexväxlad manuell låda, något automatiskt alternativ erbjuds inte. Förbrukningen anges till 0,5 liter per mil och utsläppen till 112 gram. När lansering sker och hur prislistan ser ut vet vi inte för tillfället. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Toyota uppdaterar Hilux
Får ny turbodiesel

Toyota lyfter nu pickupen Hilux och ger den bland annat en ny dieselmotor. Den största synliga förändringen är den nya större grillen och de nya strålkastarna. Även baklamporna har ny design. Insidan får ett nytt infotainmentsystem som innehåller Apple CarPlay och Android Auto. Man kan nu även få ett digitalt instrumentkluster. Den nya motorn är en turbomatad fyra på 2,8 liter som ger 201 hästar och 500 newtonmeter i vridmoment. Detta vridet får du dock bara om du väljer automatlådan, det manuella alternativet får nöja sig med 420 newtonmeter. I vissa länder kommer även en turbodiesel på 2,4 liter och en bensinfyra på 2,7 liter att erbjudas. Övriga nyheter är uppdaterad fjädring med nya bussningar och förbättrade bladfjädrar bak för en behagligare åktur. Den fyrhjulsdrivna versionen med automatlåda får dra upp till 3,5 ton efter sig, de tvåhjulsdrivna får dra 2,8 ton. När lansering sker och hur prislistan ser ut vet vi inte än. Bilderna visar ej europeisk version av modellen. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nya Seat Leon blir din för 204.900 kronor
Nu drar försäljningen igång

Nu drar försäljningen av nya Seat Leon igång och därmed får vi reda på vad bilen kostar. Just nu börjar priset på 204.900 kronor och för den slanten får du en femdörrars Leon Style 1,0 TSI 110. Vill du hellre köra kombi börjar priset på 224.900 kronor. Per Brinkenberg som är märkeschef för Seat Sverige säger följande: "Nya Leon är en mycket viktig modell för SEAT på den svenska marknaden. Leon har under lång tid varit vår bäst säljande modell, med närmare 30 000 sålda bilar och med oerhört nöjda och lojala bilägare. Nya Leon kommer starkt bidra till vår fortsatta tillväxt i Sverige och stärka vårt varumärke. Vi räknar med att försäljning till privatpersoner men framförallt till företag kommer att öka kraftigt. Nya Leon passar den svenska marknaden perfekt." Hela prislistan hittas här. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Priserna för OnePlus 8-serien läcker
Från 720 till 1000 euro

Det är inte mycket vi inte vet om OnePlus kommande 8-serie. Information läcker till höger och vänster och vi har fått se hur telefonerna kommer se ut och ha för hårdvara, men priset har dock varit ett litet frågetecken. Nu har även priset läckt. De läckta priserna kommer från den tjeckiska återförsäljaren Alza som listat priset för de olika versionerna av telefonerna och det verkar som att OnePlus vi kommer få pytsa ut flaggskeppspengar för flaggskeppen. Mer specifikt ser den beryktade prislistan ut som sådan: OnePlus 8 (8GB RAM, 128GB storage): ~719 / 729 euros OnePlus 8 (12GB RAM, 256GB storage): ~819 / 829 euros OnePlus 8 Pro (8GB RAM, 128GB storage): ~919 / 929 euros OnePlus 8 Pro (12GB RAM, 256GB storage): ~1009 / 1019 euros För att jämföra startade OnePlus 7T och 7T Pro på 579 respektive 759 euro, vilket pekar på att de nya enheterna fått en prisbump på 150 euro. Tyska Winfuture skriver att prishöjningen beror på dyra komponenter från Qualcomm, licenskostnader för 5G och troligtvis även IP-certifiering. Om priserna stämmer kommer dock OnePlus erbjuda de billigaste 5G-lurarna på marknaden. OnePlus 8-serien kommer presenteras ordentligt 14 april klockan 17:00. Tumnagel
23.9°
+
André Stray
0

BMW:s 3-serie får tre nya laddhybrid-alternativ
Kombin är här

BMW breddar nu laddhybrid-alternativen till 3-serie och presenterar 330e Touring, 330e Sedan xDrive och BMW 330e Touring xDrive. Alla bilarna har en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 184 hästar. Denna är kopplad till en elmotor på 113 hästar som sitter inbyggd i den åttastegade Steptronic-lådan. Den sammanlagda effekten anges till 252 hästar och det finns även möjlighet att locka fram ytterligare 40 hästar under tio sekunder om det skulle behövas. Vridet anges till 420 newtonmeter. Bakhjulsdrivna 330e Touring ska göra 0-100 km/h på 6,1 sekunder och toppa 220 km/h. På bara el ska man med denna kunna köra upp till 6,5 mil. Det är också denna som kommer längst på el, sedanen klarar 5,8 medan den fyrhjulsdrivna kombin har en räckvidd på 5,5 mil. Att ladda batteriet fullt via ett vanligt eluttag ska ta 5,7 timmar. Premiär blir det på mässan i Genève nästa månad. I samma veva kanske även prislistan presenteras. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

500 och Panda blir Fiats första elektrifierade modeller
Båda finns nu som mildhybrider

De allra flesta biltillverkarna går mot elektrifiering av olika slag och nu har även Fiat hakat på tåget, om än med något milt, milt sagt. Modellerna 500 och Panda erbjuds nu nämligen som mildhybrider. Under skalet sitter en en bensintrea på 1,0 liter som ger 70 hästar och 92 newtonmeter i vrid. Denna samsas med en BSG (Belt-Driven Starter)-generator och ett litiumjon-batteri på okänd effekt. Bilarna har start/stopp, bromskraftåtervinning och ett läge där bilen frirullar. Det sistnämnda innebär att om man kör under 30 km/h så kan motorn stängas av helt men man kan fortfarande köra vidare. Mildhybriderna får även en klädsel på insidan som är tillverkad av återvunnen plast. De första leveranserna kommer att ske under årets första kvartal. Någon prislista har vi tyvärr inte. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2019

AC Schnitzer har moddat nya Toyota Supra
Ger den bland annat 400 hästar

Den klassiska tuningfirman AC Schnitzer presenterar nu modifieringarna de erbjuder till nya Toyota Supra. Firman brukar i vanliga fall ta sig an BMW men eftersom Supran döljer en BMW Z4 M40i under skalet var det inga problem i detta fallet. Effekten i den tre liter raka sexan har man höjt från 340 hästar och 500 newtonmeter till 400 hästar och 600 newtonmeter. Det kanske inte låter så märkvärdigt men då ska man också ha i åtanke att det med paketet även lämnas en garanti på 36 månader. I övrigt har man monterat en sportigare ljuddämpare och dess dubbla avgaspipor kan man antingen få i kolfiber eller svart. Chassimässigt sitter det här coilovers i varje hörn som ger bättre stabilitet samtidigt som de sänker bilen med 25 millimeter. Fälgarna man kan välja mellan är på 20 tum och ett av alternativen är smidda. Utseendemässigt har man smackat på en splitter fram, en vinge på bakluckan och huvventilation i kolfiber. Prislista hittar ni på länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

De här sökorden är dyrast att köpa som annons på Google
Dyrt för annonsörer att erbjuda snabba cash

Breakit har gjort ett reportage om vilka ord och fraser som är dyrast att köpa för annonsörer som vill sökordsannonsera på Google och den sammanställningen visar att det är dyrast att annonsera för olika typer av finans- och casino-tjänster. Sammanställningen är gjord med statistik från det svenska företaget Topdog samt det ryska företaget Semrush och inte helt oväntat så handlar det i stort sett enbart om snabba cash. Alla utom det dyraste av de 100 dyraste sökorden att köpa på Google handlar om lån och casinon. Det dyraste ordet är "bitmex" vilket är en amerikansk kryptovalutabörs och skulle man vilja annonsera med det sökordet så kostar det 1991 kronor per klick. "Företagslån utan säkerhet" är den näst dyraste sökfrasen och den kostar 510 kronor per klick. Det ska observeras att det här inte handlar om någon officiell prisinformation från Google utan baseras på uppgifter som Topdog sammanställt med hjälp av statistik från Semrush. Enligt de uppgifterna är detta de tio dyraste sökorden och sökfraserna för annonsörer att köpa på Google. 1. "bitmex" 1990,95 kronor 2. "företagslån utan säkerhet" 509,87 kronor 3. "företagslån" 472,89 kronor 4. "företagslån snabbt" 472,85 kronor 5. "låna pengar företag" 448,17 kronor 6. "ansök lån" 429,08 kronor 7. "företagslån aktiebolag" 402,78 kronor 8. "företagslån utan uc" 400,84 kronor 9. "lån företag 400,47" kronor 10. "bästa företagslånet" 395,59 kronor Ni hittar vad som ska vara de 100 dyraste sökorden/sökfraserna på Google om ni hoppar vidare till Breakits artikel på länken här nedanför. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Android-buggar mer lönsamma än iOS-buggar för buggletare
Första gången det händer

ZDNet rapporterar att företaget Zerodium har uppdaterat prislistan för vad man betalar för olika typer av buggar och säkerhetshål som privata utvecklare och buggletare hittar i operativsystem till mobiltelefoner. För första gången någonsin så betalar nu företaget mer för buggar och säkerhetsluckor till Android än vad man gör för motsvarande okända säkerhetsluckor i iOS. Skulle man hitta en bugg som ger en obehörig tillgång till en Android-telefon utan att ha fysisk tillgång till den aktuella telefonen så betalar Zerodium upp till 2,5 miljoner dollar för det. Motsvarande belöning för säkerhetsluckor i iOS som gör samma sak ligger nu på upp till 2 miljon dollar. Det kan nämnas att Apple själva betalar upp till 1 miljon dollar för de okända säkerhetsluckor som Zerodium säger sig betala upp till 2 miljoner dollar för. Zerodiums är ett företag som säljer vidare information om hur man utnyttjar buggar och säkerhetsluckor på datorer och mobiler till statliga myndigheter eller andra statliga intressen som vill ha tillgång till dessa av en eller annan anledning. Här nedanför hittar ni Zerodiums senaste prislista. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

7-seriens nya näsborrar är enorma
BMW presenterar faceliften

När en bil förnyas men inte är helt ny brukar det heta att den får sig en facelift, eller ansiktslyftning som man säger på svenska. Det har BMW verkligen tagit fasta på nu när de rullar ut en uppdaterad version av 7-serien, men om det är till det bättre eller sämre är oklart. Det går inte att missa att grillnjurarna ökat markant i storlek (40 procent) och nu är det som dominerar hela fronten, precis som hos många andra av modellens syskon den senaste tiden. Förutom det nya utseendet har bilen begåvats med mer teknik, det senaste inom självkörning och nya alternativ när det kommer till bensin- och hybrid-lösningar. På instegssidan finns 730d och i andra änden av skalan hittar vi monstret M60iL med dubbelturbomatad V12-motor på 580 hästar. Den här ska göra 0-100 km/h på bara 3,8 sekunder vilket är riktigt bra för en bil i den här storleksklassen. Starkast på dieselfronten blir versionen som lånar motorn från X5 M50d. Den har en rak sexa på 3,0 liter med inte mindre än fyra stycken turboaggregat och en effekt på 400 hästar och ett vrid på hela 760 newtonmeter. Vill man köra hybrid är det 745e som gäller. Den ersätter tidigare 740e och är en laddhybrid som ska ta sig omkring 5,5 mil på en laddning tack vare ett större batteripack som nu är på 12 kWh. Den kombinerade effekten anges till 390 hästar. 730d och 745e har fyrhjulsdrift som tillval, övriga har det som standard. Oavsett motoralternativ är det den senaste versionen av ZF:s åttastegade automatlåda som gäller. Active integral steering och rear-wheel steering finns som tillval. Luftfjädring är standard och den jobbar tillsammans med ett nytt kamerabaserat chassi-system som ser vägen framför sig och förbereder fjädringen så att åkturen blir så behaglig som möjligt. Interiören har inte genomgått någon våldsam förändring men den senaste versionen av operativsystemet har givetvis hittat till infotainmentsystemet. De första leveranserna ska dra igång under första kvartalet. Någon prislista har vi tyvärr inte fått ta del av än. Tumnagel
23.8°
+
Bobby Green
0
2018

Det kommer att kosta 2400 kronor att byta skärm på iPhone XR
LCD-skärm billigare att byta ut än OLED-skärm

På fredag släpps iPhone XR i Sverige och i samband med det har Apple uppdaterat sin prislista gällande reparationer av iPhones skärm och andra reparationer. Det kommer att kosta 2412,63 kronor att reparera skärmen på en iPhone XR medan övriga skador kommer att kosta 4722,63 kronor att reparera. Det innebär att skärmbytet på iPhone XR är 920 kronor billigare på iPhone XR än på iPhone XS och förra årets iPhone X. Detta beror sannolikt på att iPhone XR kör en LCD-skärm medan de andra två X-modellerna kör OLED. iPhone XR går att förbeställa redan nu och 64GB-modellen kostar 9495 kronor, 128GB går för 10.095 kronor medan 256G-modellen kostar 11.395 kronor. Missa inte vår recension av iPhone XR här! Här nedan hittas samtliga Apples priser för reparation av iPhones. Tumnagel
28.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes rullar ut nya B-Klass
Har mognat en del

Mercedes presenterar nu en helt ny B-Klass. Den har blivit större och anammar tillverkarens senaste designspråk så att familjen håller ihop. Bilen har designats för att "stand out visually from the world of minivans" men om det stämmer låter jag vara osagt. Det går nu att få LED-strålkastare, en större vinge på bakluckan och fälgar på 16 till 19 tum. Den nya designen ska även bidra till att bilen har bäst luftflöde över karossen i klassen. Vindbruset ska även ha minskat i kupén. En något längre hjulbas gör att man kan få in mer bagage och fäller man sätena ska det gå in upp till 1.540 liter. Prylar från S-Klass har även hittat in i nya B-Klass och bland annat handlar det om den semi-autonoma funktionen som gör att bilen kan köra själv i vissa situationer. Lyxprylar som massage i stolarna ska även finnas på utrustningslistan. Under skalet finns både nya och uppdaterade maskiner som alla klarar Euro 6d-kraven. Vill man köra diesel finns det en snurra på 1,5 liter som ger 115 hästar eller en på 2,0 liter som går att få med antingen 150 eller 190 hästar. Den sistnämnda går att få med en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. På bensinfronten är det en fyra på 1,33 liter som gäller. Den går att få med 136 eller 163 hästar. Fler alternativ kommer längre fram, och då även en som erbjuder fyrhjulsdrift. Försäljningen drar igång den 3 december och de första leveranserna ska ske i början på februari. Någon prislista har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
32.8°
+
Bobby Green
0

BMW berättar mer om nya Z4
M40i blir toppversionen

BMW har smugit ut nya Z4 i omgångar och nu släpper man ytterligare lite mer information. Tidigare har vi bara fått ta del av toppversionen M40i men nu är de även dags för de andra versionerna att göra sig till känna. Bland annat får vi reda på att det inte kommer att komma någon renodlad, och smått galen, M-version. Instegsversionen blir Z4 sDrive20i och den har en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 200 hästar. Ett steg upp är Z4 sDrive30i och den har samma motor fast här utvecklar den istället 262 hästar och 400 newtonmeter. I toppen hittar vi Z4 M40i som istället har en turbomatad rak sexa på 3,0 liter som ger 340 hästar. Åttastegad automatlåda är det som gäller, instegsversionen går dock att få med sexpetad manuell låda. Drivningen sker på bakhjulen. M40i får även adaptiv fjädring, sportbromsar och sportdiff - allt från M Sport-avdelningen. Dessa prylar finns även som tillval till sDrive30i. Lanseringen sker i mars nästa år. Någon prislista har vi tyvärr inte för tillfället men M40i sägs kosta omkring 50.000 pund. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Vimla rensar i prislistan igen
Nu är det bara fritt som gäller

I februari styrde Vimla upp sin prislista och nu gör man det igen. Nu finns det bara fyra olika abonnemang och man har skrotat alla varianter där det inte var fria minutrar och mess. Samtidigt har man sett till att man får lite mer för pengarna. Här ovan kan du se priserna för vanligt folk och här under för studenter och för 55+. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Hallon dubblar surfen
Svarar på Vimlas prissänkningar!

Priskriget bland lågprisoperatörerna fortsätter, och vi konsumenter njuter. Efter att Vimla fixade till sin prislista i förra veckan är det nu Hallon som gör livet bättre för sina kunder. Man dubblar helt enkelt surfen men behåller priserna på alla abonnemang förutom det största med 100 GB data som fortsatt har just 100 GB data. Det betyder att man har fyra abonnemang med 4 GB (tidigare 2 GB, 99 kr/månad), 8 GB (tidigare 4 GB, 149 kr/månad), 25 GB (tidigare 10GB, 249 kr/månad) och 100 GB (349 kr/månad). Om man är student eller 55+ så får man 6 respektive 10 GB på de två minsta abonnemangen. Om du sedan tidigare hade abonnemanget med 25 GB får du nu 50 GB. Detta går dock inte att köpa längre. Båda operatörerna har introduktionspriser där man får halva priset de första tre månaderna. Tumnagel
46.8°
+
Roger Åberg
0

Vimla fixar till prislistan
Tydligare!

Vimla har fixat till sina priser och sin prislista. Man kan välja mellan fria samtal och sms eller 60 + 600 per månad. Väljer man det senare, får man 50 kronor lägre pris. Billigaste datamängden med fria samtal och sms är 2 GB och sedan går det upp till 100 GB. Det senare är dock något man måste vara Vimla-kund för att få beställa, något man i och för sig bara behöver vara i en sekund innan det går att välja det. Om man är student eller över 65 får man lite mer data på de billiga abonnemangen och lite bättre pris på de dyrare. Se nedan för de priserna. Tumnagel
42.9°
+
Roger Åberg
0
2017

Nya Nissan Leaf blir din för 304.900 kronor
De svenska priserna är nu klara

I september presenterade Nissan en ny generation av elbilen Leaf och nu får vi ta del av de svenska priserna på bilen. Den kostar från 344.900 kronor och på det priset får du dra av 40.000 kronor i supermiljöbilspremie, vilket gör att prislappen landar på 304.900 kronor. För den pengen får man snik-versionen som kallas för Visia och då missar man exempelvis möjligheten att kunna styra saker via en mobilapp och det "energibesparande värmepumpsystemet". Som vanligt finns det massvis med tillval som drar upp priset förutom de fyra paketen som då är Visia, Acenta (369.900 kronor), N-Connecta (379.900 kronor) och Tekna (396.900 kronor). Räckvidden anges till 37,8 mil enligt NEDC-körcykeln. Med 50 kW kan bilen snabbladdas från tomt batteri till 80 procent på 40 minuter. Full laddning tar sex timmar från en laddbox på 32 A och 21 timmar från ett vanligt 220-uttag på 10 A. De första kunderna ska få sina bilar i februari nästa år. Hela prislistan och alla tillval hittar du här. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0
2016

Så mycket kostar extrautrustningen till Bugatti Chiron
Kolfiberfest kommer göra ont i plånboken

En Bugatti Chiron kostar från 2,5 miljoner Euro. Det är helt sinnessjukt mycket pengar, men vill man kan man enkelt få den siffran att bli betydligt högre. Salomondrin och hans kompis har fått tag i prislistan över extrautrustningen, och den är skrattretande. Vill man exempelvis ha karossen på sin bil i helt synligt kolfiber utan lack ovanpå kostar det 255 000 Euro extra. Mer om de galna extraprylarna man kan kryssa i ser ni i videon ovan. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes C-Klass Cabriolet blir din för 431 900 kronor
Försäljningen är igång

I mars visade Mercedes för första gången upp C-Klass som cabriolet. Nu är bilen prissatt och försäljningen igång. Vill du bli ägare till en får du göra plånboken beredd på att skiljas från 431 900 kronor. Tyvärr är lanseringen först den 17 september så något glidande i sommar blir det inte. Bilens tygsufflett tar 20 sekunder att fälla upp och ner och detta kan göras i hastigheter upp till 50 km/h. Den finns i färgerna svart, mörkblått, mörkbrunt och mörkrött. Vill du att den ska vara lika tyst som ett fast tak kan du för 2 900 kronor få en så kallad akustiksufflett. Airscape som blåser varmluft ur nackstöden och Aircap som leder luften över kupén är standard. För utgångspriset får du en C 180. Värst blir Mercedes-AMG C63 S Cabriolet med dubbelturbo-matad V8:a på 4,0 liter och 510 hästar. Hela prislistan hittar ni på länken nedan. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida