m

Prova Volvo-bil i 30 dagar
Därefter tre månaders uppsägningstid

Volvo presenterar nu nyheter kring privatleasingtjänsten Care by Volvo. Nu ska du kunna testa en bil i 30 dagar och det går också att byta bil eller avsluta abonnemanget efter tre månader. Det här ska få de som är skeptiska till privatleasing att känna sig lite lugnare då de inte har skrivit på ett avtal som exempelvis gäller ett år fram i tiden. I tjänsten ingår helförsäkring, sommar- och vinterhjul, Volvo On Call, besiktning och service. Skatten får du dock betala själv. För tillfället kan du bara välja några olika versioner av XC40 men Volvo-modeller ska läggas till allt eftersom. Väljer du den eldrivna XC40 P8 Recharge får du betala 7990 kronor per månad. XC40 T5 Recharge som är en laddhybrid kostar istället 6390 kronor per månad. Läs mer i pressmeddelandet och på länken nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

I dag öppnar Lynk & Co's klubb i Göteborg
Annorlunda sätt att skaffa bil på

Lynk & Co har varit på gång under en längre tid nu men i dag så öppnar man sin första klubb i Göteborg. Och det handlar alltså inte om en bilhall eller inte ens ett showroom, utan Lynk & Co försöker att skapa något mer liknar en mix mellan en bar och en trendig butik där man kan köpa lite snygga saker och också skaffa sig en bil. Bland kläder, elfordon och möbler hittar man alltså även en bil. På platsen kommer man även att hålla event, ha spelningar och föreläsningar och annat ungefär två gånger i veckan. Tumnagel
34.8°
+
Roger Åberg
0
2020

Apples M1-chip är en revolution för den vanliga användaren
Vi har testat den sämsta versionen - som flyger fram!

I vanliga fall när vi testar saker brukar tillverkarna skicka oss det fetaste de har. Är det bilar så är de utrustade med extrautrustning för hundratusentals kronor och är det elektronik så är det oftast modellen med fetaste processorn och mest minne. Såklart, tillverkarna vill ju att deras prylar ska verka så bra som möjligt men för oss som testar så är det lite dubbelt. Självklart vill vi också testa vad produkterna kan leverera när de är som bäst och vi vill ju ha möjligheten att testa allt som går att testa. Men samtidigt är det svårt att leverera ett bra köpråd för de som kommer att köpa instegsmodellen, vilket ju oftast är majoriteten. Att testa samma produkt två gånger är smått omöjligt, både med tanke på tillgång av produkter och tiden det tar. Tumnagel
57.6°
+
Roger Åberg
0

Seat presenterar sin första laddhybrid
Leon e-Hybrid blir din för 329.900 kronor

Leon e-Hybrid är Seats första medlem i laddhybrid-svängen, om man nu inte räknar Cupra Leon som släpptes i början av året. Bilen kombinerar en turbomatad fyra på 1,4 liter med en elmotor och ett litiumjonbatteri. Den sammanlagda effekten anges till 204 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 13 kWh och på bara el ska man enligt WLTP kunna köra upp till 6,2 mil. Bilen kommer både som halvkombi och kombi (Sportstourer). Priset börjar på 329.900 kronor respektive 339.900 kronor. Privatleasing kostar 3595 kronor per månad. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0
2019

Sugen på att privatleasa en Polestar 2?
Så här mycket kostar det

Vi har tidigare skrivit vad Polestar 2 kostar om man vill slänga upp all deg på en gång och även om vad det skulle kosta att ha den som tjänstebil. Nu kommer siffrorna som berättar vad elbilen kostar om du privatleasar. Väljer du standardversionen som kontant kostar 659.000 kronor ligger månadskostnaden på 5499 kronor. Eftersom bilen bara går på el får man klimatbonus på 60.000 kronor vilket gör att kostnaden sjunker till 3832 kronor. För att få till detta belopp måste du dock pytsa in 20 procent i kontantinsats själv - 131.800 kronor. Vill man skippa insats helt går det också bra, men då stiger inte helt oväntat månadskostnaden, till 7493 kronor. Man kan välja att betala 0-30 procent i kontantinsats. Avtalet för privatleasing löper över 36 månader och i priset ingår service med hämtning och lämning av bil. Körsträckan per år som ingår är 1500 mil. Polestar 2 ska börja levereras nästa sommar. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Privatleasa begagnad bil
Ny idé från Kvdbil och Autolease

Det är många som privatleasar en bil men då är det nytt som gäller. Kvdbil och Autolease presenterar nu istället tjänsten Kvdbil Releasing där man kan privatleasa ett till tre år gamla bilar som tidigare gått som tjänstebilar. Lars Nykvist som är vd på Kvdbil säger fölljande: "Det här är helt unikt och första gången i Sverige som det blir möjligt att leasa en begagnad bil. Med Releasing hos Kvdbil får du som privatperson eller företagare ett enkelt, tryggt och flexibelt bilägande. Det här är ett bekymmersfritt och prisvärt finansieringsalternativ som har många fördelar. Förutom att man kan anpassa hur länge man vill leasa bilen efter behov och livssituation, behöver den som ”releasar” sin bil via Kvdbil inte bry sig om bilens framtida värde, utan kan bara lämna tillbaka den till oss när leasingperioden är till ända." Först budar man hem bilen man skulle vilja ha på kvdbil.se och efter det väljer man hur man vill finansiera köpet. Väljer man leasing anger man först hur lång period man vill köra på (1, 2 eller 3 år). Månadskostnaden beror på bilmärke, modell, utrustning, vad slutbudet blev, hur lång leasingperiod och körsträcka man väljer. Ett exempel är en Mercedes E 220d från 2017 med 2200 mil på mätaren. Med ett slutpris på 370.000 kronor blir månadskostnaden 4620 kronor om man leasar ett år, 4783 för två år och 4910 för tre år. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0
2018

Nya Mercedes A-Klass blir din för 275.900 kronor
Premiär hos handlarna om en månad

För lite mer än en månad sedan presenterade Mercedes helt nya A-Klass. Nu är de svenska priserna klara och de börjar på 275.900 kronor. För den slanten får du dieseldrivna A180 d med en sjustegad automatlåda. Den drar 0,41-0,45 liter per mil. Vill du hellre köra på bensin finns A 200 som börjar på 283.900 kronor. Privatleasing-priset för en A 200 med automat är 3.495 kronor. Fler och billigare versioner kommer längre fram i vår, som exempelvis A180 med manuell låda och A 250. Premiär hos bilhandlarna är 5-6 maj och i samma veva sker de första leveranserna till kund. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2016
2014

Nu kan du dela din Audi med polarna
Stockholm först i världen med nytt koncept

Att äga bil är dyrt, att äga Audi dyrare, att äga en dyr Audi är dyrast - speciellt om man inte använder den så mycket. Vi är nog många som drömmer om en S4:a eller en A6 Allroad men när man slår ut det på hur ofta den används blir det helt orimligt att betala så mycket pengar som det kostar per månad. Vi är nog också ett gäng som kan få tjänstebil men de tjänstebilar som erbjuds är i förhållande till vad de kostar långt ifrån upphetsande. Nu lanserar Audi ett nytt koncept som de kallar för Audi unite och det går ut på att man tillsammans med polarna, kollegorna, grannarna eller lite random människor äger en Audi tillsammans. Mellan tre och fem personer ska man vara och tillsammans bildar man en cirkel som leasar en bil tillsammans. Genom en smart app ser man om bilen är ledig och kan boka den och man kan så klart boka den framåt i tiden så att man är säker på att få ha bilen när man verkligen behöver den. Fördelarna är många, men nackdelarna finns där så klart. Den största fördelen är att man slipper ha ont i magen, i priset som man betalar ingår allt utom bensin- och parkeringskostnader samt trängelskatt - till och med en tvätt och rengöring per månad ingår. Köper man till komfortpaketet kommer det till och med en snubbe och hämtar bilen till tvätt och när bilen behöver byta om till vinterdäck. Priset är också en stor fördel. Är man fem personer så får man en rätt bra utrustad Audi A4 Allroad för 2196 kronor per månad. Samma bil på privatleasing med samma villkor - men utan serviceavtal, försäkring etc - skulle gå på 7500 kronor i månaden. För det är villkoren som är nyckeln här, man signar upp sig på antingen 12 eller 24 månader (priset 2196 kr är för 24 månader), normalt vid leasing är 36 månader, och man betalar noll kronor i insats, normalt vid leasing är 30%. Om man är några polare som alltid har velat äga en sportbil kan nu vara tillfället att slå till, dessutom utan att behöva snåla. För 5557 kronor i månaden får man en Audi R8 V10 Plus med nav, Bang Olufsen-stereo, LED-lysen och sportsäten i nappaläder - typ det värsta du kan köpa från Audi. Du får dela din kärlek med fyra andra men det kan det kanske vara värt - bilen kostar ny 1.767.050 kr. Rent praktiskt så bokar man alltså bilen via appen och varje person har en nyckel och en liten beacon, en liten teknisk dongle som gör så att systemet känner av om du är i bilen. Bokningen är tokenkel men det krävs så klart att du och de andra som är med i cirkeln lever lite olika liv, om alla ska använda bilen för att skjutsa ungarna till fotbollen samtidigt faller allt. Två olika sätt att betala finns - fast och rörlig. Väljer man fast betalar alla lika mycket varje månad och väljer man rörlig betalar man utifrån hur mycket man har använt den i jämförelse med de andra i cirkeln. Om man är tre som delar och en använder bilen mycket och två ganska lite fördelas kostnaden efter det. Varje månad får man en faktura med sitt användande. Bensinen betalas på ett Statoilkort och den kostnaden delas upp på hur mycket man har kört och kommer på fakturan. Den största, och kanske enda, nackdelen är att du inte är garanterad bilen 24/7. Om man som jag hänger på landet i fyra-fem veckor per sommar och behöver bilen dygnet runt då är detta kanske heller ingen optimal lösning. Kanske är detta dock ett gyllene tillfälle att kunna kombinera en "tråkigare" vardagsbil med en rolig sommarbil som man ställer av när hösten kommer. Personligen skulle jag vilja vara med i en lite större cirkel med typ 10 personer och 2-3 olika bilar, men det känns som att det är nästa steg för Audi - en sak i taget typ. Man har i hemlighet kört ett pilotprojekt i Stockholm under ett år med 12 personer och tre bilar och det har fallit väl ut. Nu kommer man att lansera detta på riktigt i Stockholm och faller det väl ut är Göteborg och Malmö på tur. I bildspelet ovan finns lite prisexempel på olika bilar. Tumnagel
63.8°
+
Roger Åberg
0