LIVE 23:45 Oculus Gaming Showcase
m

Spelbolag näst största annonsören förra året
ICA fortfarande störst

ICA och Procter & Gamble brukar vara de ständiga ledarna av listan över sveriges största annonsörer. Förra året behöll ICA förstaplatsen (och var den enda som la över en miljard på annonsering), men Procter & Gamble blev nedknuffade till plats nummer tre. Istället placerade sig spelbolaget Kindred Group som två med 985 miljoner. Spelbolaget hamnade 2017 på nionde plats och har sedan dess dubblerat investeringen i annonser. Som jämförelse la Svenska Spel 562 miljoner och ATG 327 miljoner kronor på annonser under 2018. Två nya spelbolag hittade också in på topp 20-listan, Snabbare (357 miljoner) och Global gaming Malta (348 miljoner). Så om du känner att du såg mer spelreklam förra året än innan är det en helt korrekt observation. Elgiganten har lugnat ner sig lite under året och ramlat ner från en fjärde till en sjunde plats, men man investerar ändå imponerande 512 miljoner. Telia investerar 458 miljoner och Tre lägger tillsammans med dotterbolaget Hallon 700 miljoner kronor. (Inslaget ovan är från 26 november.) Tumnagel
20.2°
+
Roger Åberg
0
2014
2013
2012