m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Jabra Elite 75t kostar nu bara 1490 kr (tidigare 1983 kr)

Här är Peugeot 508 Sport Engineered
Laddhybrid med 360 hästar

I februari förra året presenterade Peugeot konceptbilen 508 Sport Engineered - en laddhybrid med 400 hästar. Konceptet såg tämligen färdigt ut för produktion och nu visar man den i detta utförande - fast effekten har sjunkit till 360 hästar. Vridet ligger dock på 520 newtonmeter så den här pjäsen flyttar säkerligen på sig rätt bra ändå. Effekten gör denna modell till Peugeots mest kraftfulla produktionsbil någonsin. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. På bara el ska man kunna köra upp till 4,2 mil. Via en laddbox ska man kunna ladda fullt på två timmar. Bilen går att få i färgerna Selenium Gray, Perla Nera Black eller Pearl White. Fälgarna mäter 20 tum och innanför dessa sitter skivor som mäter 380 millimeter. Vad 508 Sport Engineered kostar och när den lanseras får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Tesla presenterar Model S Plaid
Snabb, stark och uthållig

Precis som väntat presenterade Tesla Model S Plaid under nattens konferens. Den här har det snackats om ett tag men nu vet vi vad det handlar om, och det går bra att beställa ett exemplar nu. Leveranserna drar igång i slutet av 2021 och det man får om man köper är en Model S där man har skruvat upp allt till 11. Utseendemässigt verkar bilen ha fått sig ett lite bitigare kjolpaket och en vinge på bakluckan. Under skalet finns tre stycken elmotorer som tillsammans genererar över 1100 hästar och som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,1 sekunder, kvartsmilen avklaras på under nio sekunder och toppfarten ska ligga på 320 km/h. Räckvidden ska ligga på över 84 mil. Siffrorna gör att den här blir den snabbast accelererande produktionsbilen hittills, snabbare än nyligen presenterade Lucid Air. När Rimac C_Two, Pininfarina Battista, Lotus Evija och Tesla Roadster anländer lär nog Plaid petas ner från den tronen dock. Men såna här fartegenskaper i en stor fyrdörrars sedan är ändå sjukt imponerande. Prislappen för en Model S Plaid börjar på 1.499.900 kronor. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Hyundai Tucson
Ser ganska frän ut

Teaserbilderna vi nyligen fick på nya Hyundai Tucson visade att designen var på väg att ändras radikalt, och det kändes nästan som att det var en konceptbil på gång snarare än en produktionsbil. Men så var det inte, utan det här är the real deal. Man kallar designspråket för Sensuous Sportiness och det är en herrans massa linjer som ska samsas med varandra överallt. Kanske stökigt enligt vissa men det är svårt att göra en SUV snygg, jag tycker ändå att Hyundai har lyckats helt okej här. Speciellt fräsig är fronten i mina ögon, som blir helt mörk när strålkastarna inte är tända eftersom dessa smälter ihop ganska bra med hela grillen. Insidan är inte lika spännande som utsidan men här finns i alla fall ett digitalt instrumentkluster och en pekskärm på 10,25 tum för infotainmentsystemet i mittkonsolen. Bilen kommer att erbjudas med en rad olika motoralternativ och där bland finns både hybrid och en laddhybrid som ska klara fem mil körning på bara el. Några fler detaljer kring den sistnämnda har man tyvärr inte släppt än. På den svenska marknaden kommer nya Tucson att erbjudas med tre stycken olika elektrifierade drivlinor - mildhybrid, hybrid och laddhybrid. Den sistnämnda kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter och 265 hästar med en elmotor. Lansering av denna sker någon gång nästa år. Mild- och hybridversionen ska finnas hos återförsäljare i slutet av året. Vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nissans nya Z-modell går under namnet Z Proto
Visas upp den 15 september

Snart är uppföljaren till Nissan 370Z här. Den kallas för Z Proto och den 15 september dras skynket bort och vi får se vad man har kokat ihop. Om Proto innebär att det bara är en prototyp för tillfället återstår att se, men att hoppas på en helt färdig produktionsbil redan kanske är för mycket. "Nissan is reawakening the Power of Z with the new Nissan Z Proto. We’ve combined 50 years of passion and heritage with modern technology to design the new generation of the legendary Z sports car." Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Vätgasdrivna superbilen Hyperion XP-1 är nu presenterad
Har räckvidd på 163 mil och 356 km/h som toppfart

I början av året skrev vi om det amerikanska företaget Hyperion Motors och deras kommande vätgasdrivna superbil. Nu är Hyperion XP-1 som den kallas presenterad och med denna vill man ytterligare slå ett slag för bränsleceller och vätgasdriftens fördelar. Räckvidden med full tank (tar fem minuter) ska ligga på 163 mil, vikten ligger på 1031 kilo och bilen ska göra 0-100 km/h på runt 2,2 sekunder och sen kunna toppa 356 km/h. När man ska bromsa tar keramiska skivor som mäter 457 millimeter fram och 432 millimeter bak hand om jobbet. Insidan bjuder bland annat på en 98 tum stor kurvad skärm. Dessutom ska designen inte förändras ett dugg när lanseringen sker så gillar du det du ser nu kan du glädjas åt att det är så här produktionsbilen också kommer att se ut. Enligt företaget har bilen varit under utveckling i tio års tid och över 200 forskare ska vara inblandade i projektet. Produktionen ska dra igång 2022 och den kommer att ske i USA. Endast 300 stycken exemplar kommer att tillverkas men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
52.6°
+
Bobby Green
0

Lotus Carlton - superbilen från 90-talet
En av de snabbaste på sin tid

Lotus Carlton, eller Lotus Omega som den också heter, är en galen version av Vauxhall/Opels familjesedan som trots sitt lika utseende var väldigt olik bilen den baserades på. Här hade Lotus fingrat på precis allt och resultatet blev något alldeles i hästväg. Den tillverkades mellan 1990 och 1992 och planen var att bygga 1100 bilar. Men finanskrisen i början på 90-talet slog hårt och det blev bara 320 stycken Carlton och 630 stycken Omega. När den lanserades var den en av de allra snabbaste produktionsbilarna på marknaden. 382 hästar och 568 newtonmeter ur en rak dubbelturbomatad sexa på 3,6 liter räckte för en toppfart på hela 285 km/h. Men faktum är att den hastigheten faktiskt var begränsad. Om man körde till varvstoppet på femman och sen dammade i sexan deaktiverades spärren och man kunde fortsätta ända till 305 km/h istället. Obligatoriskt bonusklipp nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Hyundai gör Ioniq till ett eget varumärke
Tre nya elbilar lanseras de kommande fyra åren

Hyundai har en modell som heter Ioniq som man kan få som hybrid, laddhybrid och elbil. En rätt smart bil vars namn nu förvandlas till ett eget varumärke. Hyundai säger att man under Ioniq-varumärket ska erbjuda "kundcentrerade eldrivna upplevelser som kretsar runt uppkopplade livestylelösningar" och det kommer att bli helt dedikerat till batteridrivna elbilar. Under de kommande fyra åren ska tre stycken elbilar lanseras under epitetet och konceptbilarna 45 och Prophecy är två av dem. Den tredje blir en ny SUV som vi ser längst bak på bilden ovan. 45 är först ut att förvandlas till produktionsbil och den får då namnet Ioniq 5 med lansering 2021. 2022 kommer Prophecy att bli Ioniq 6 och i början av 2024 lanseras Ioniq 7 som är suven. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Bentley håller på med "revolutionerande" elektrisk drivlina
Ska hamna i produktionsbil 2026

Bentley presenterar nu ett nytt forskningsprojekt där målet är att ta fram en elektrisk drivlina som inte behöver de sällsynta magneterna som återfinns i jorden och som är svåra att få fram i större skala. Den ska heller inte behöva koppar-lindningarna och resultatet är något som både är kostnadseffektivt och som går att återvinna på ett bra sätt när det är förbrukat. Projektet som kallas för OCTOPUS (Optimised Components, Test and simulatiOn, toolkits for Powertrains which integrate Ultra high-speed motor Solutions) finansieras av Storbritanniens Office for Low Emission Vehicles och är ett samarbete med Innovate UK. Bentley räknar med att kunna använda den nya drivlinan i en produktionsbil 2026 - samma år som de ska presentera sin första elbil. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

En gång byggde Ferrari en trecylindrig motor med kompressor
Som var tvåtakt!

I Maranello har Ferrari ett museum och en intressant sak du kan få se där är en motor som togs fram i början av 90-talet. Den liknar inget annat som Ferrari byggt tidigare och är heller inget som hamnat i någon produktionsbil, men man ville experimentera lite. Det var så den lilla trecylindriga kompressormatade tvåtaktaren på 1,3 liter föddes. I det här klippet får vi lära oss lite mer om den. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

En första titt på BMW:s bränslecellsdrivlina
Tester på väg drar igång 2022

I september förra året fick vi se konceptbilen Hydrogen Next. Det är en X5:a med bränslecellsdrivlina utvecklad av BMW tillsammans med Toyota. Nu får vi bilder på hur hela rasket som gömmer sig under skalet ser ut. Vi får även ta del av lite teknikaliteter och det är bland annat att det finns två stycken 700-barstankar som rymmer sex kilo vätgas. Hur länge dessa räcker och vilken räckvidd man kan få ut får vi dock inte reda på mer än att man säger att de bjuder på "long range". Det ska ta ungefär samma tid att tanka dessa som att tanka en vanlig bil med förbränningsmotor. Effekten ur paketet är 170 hästar och tillsammans med en elmotor är den sammanlagda 380 hästar. Målet är att börja testa systemet skarpt någon gång 2022, för att några år efter detta kunna lansera en produktionsbil med drivlinan. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Continental har tagit fram ett 3D-instrumentkluster
Har premiär i Genesis GV80

Den tyska däcktillverkaren Continental har ett tag fnulat på ett digitalt instrumentkluster med 3D-effekt, det första i sitt slag. Nu har klustret för första gången hittat in i en produktionsbil och det är i nyligen presenterade Genesis GV80. 3D-effekten ska hjälpa föraren att se instrumenten ännu bättre. Det finns även en kamera som håller koll på var blicken är och hela tiden ändrar displayen så att den följer huvudet. Skulle man börja nicka med huvudet eller liknande får man en varning - något som dock har funnits i bilar länge nu. Systemet är framtaget för att vara behagligt för ögonen att titta på och inte fullspäckat med distraherande information. Vilka fler modeller det nya instrumentklustret kommer att hitta in i är oklart för tillfället. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

DS Automobiles teasar ny modell
Kan vara flaggskeppet DS9

DS Automobiles kommer att ta med sig en ny konceptbil och en ny produktionsbil till Genève och nu får vi en första titt på dessa. Produktionsbilen kan vara det nya flaggskeppet DS9 och konceptbilen troligtvis något eldrivet eftersom man säger så här om den: "The concept is particularly sophisticated and technically advanced to portray the beginning of a new era". DS9, eller vad det nu är man ska visa, har Facebook-premiär den 24 februari. #DSautomobiles will introduce its new creation from an iconic location on 24/02/20, and you can follow the reveal online: https://t.co/3u1n7soICF pic.twitter.com/ngQqJj8pvk— DS Automobiles (@DS_Official) February 20, 2020 Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Pappan till Opel GT och Opel Calibra har gått bort
Erhard Schnell blev 92 år gammal

När jag var tonåring utan bilkörkort var jag väldigt nära att köpa en Opel Calibra som första bil. Så blev det inte men oj vad jag älskade den bilen då. Sen blev jag äldre och började intressera mig för klassiska bilar istället, och fick då upp ögonen för Opel GT. Också en modell som jag tycker väldigt mycket om men som jag inte har köpt, än. Bilarna har även något gemensamt - de både kom till tack vare Erhard Schnell. Nu har han gått bort 92 år gammal. Erhard började på Opel som designer och hans första uppdrag var att skapa de kursiva modellbeteckningarna till Kapitän och Rekord. 1962 började han skissa på den första konceptbilen och 1965 ställdes Experimental GT ut på bilmässan i Frankfurt. 1968 rullade den första produktionsbilen av bandet med namnet GT. Mellan 1989 och 1997 tillverkades modellen Calibra som Erhard också hade ansvar för och som han kallade sin favoritbil då det var något nytt och fräscht designmässigt som han helt fritt fick jobba med. Förutom dessa två bilar anses Erhard även vara pappa till modellerna Corsa och Vectra. Tumnagel
33.9°
+
Bobby Green
0

Första provkörningen av Honda E
Verkar vara riktigt trevlig!

När konceptet för Honda E kom föll jag pladask. Jag ville ha en direkt. När produktionsbilen sedan visades upp hade den tappat lite av sin uppkäftighet och såg istället söt och lite ledsen ut. Fortfarande väldigt fin, men inte på samma nivåer som konceptet. Hur som helst har den första provkörningen ägt rum och bilen är ju väldigt söt ute i det fria. Jag gillar skarpt hur de har gjort designen av inredningen, som trots allt behåller mycket från konceptet. Räckvidden må vara begränsat, men det är en stadsbil så det är inget stort problem tycker jag. Viktigare är körglädjen och lekfullheten, så länge priset blir rätt. Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Jaguar Land Rover utvecklar säte som ändrar form
Ska simulera gång

Om du är en sån som spenderar mycket tid i bilen blir det ju en hel del sittande. Det är inte helt bra för kroppen och för att råda lite bot på detta har Jaguar Land Rover utvecklat ett säte som ändrar sin form och som ska simulera att man är uppe och går fast man sitter ner. Lite som en avancerad massagefunktion kan man beskriva det. När och om det här kommer att erbjudas i någon framtida produktionsbil återstår att se. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

CES 2020 Nissan visar nytt ljudisoleringsmaterial
Väger 75 procent mindre

Ingenjörer hos Nissan har nu tagit fram ett nytt ljudisoleringsmaterial som ska vara hela 75 procent lättare än traditionella sådana. Det har en gallerstruktur som ska se till att kontrollera luftvibrationerna och på så vis begränsa ljud kring 500-1200 hertz och det är där vägbuller och motorljud brukar ligga. Vanlig ljudisolering brukar vara tillverkad av gummi men här har man valt en tunn plastfilm över strukturen istället. Vad själva gallret är tillverkat av får vi inte reda på. Förutom att spara in på vikten är det dessutom något billigare att tillverka. När den nya isoleringen kan hamna i produktionsbilar är oklart för tillfället. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0
2019

Toyota Yaris GR-4 har över 250 hästar
Får turbomatad trea

Toyota fortsätter att spotta ur sig teasers kring den kommande sportiga versionen av modellen Yaris. Nu får vi reda på att det lilla krutpaketet kommer att bjuda på över 250 hästar. Under huven sitter en helt ny trecylindrig turbomatad maskin på 1,6 liter som i sin tur kommer att driva alla fyra hjulen via en sexpetad manuell låda. Motorn ska enligt Naohiko Sato som är lead engineer för GR Yaris vara världens lättaste och mest kraftfulla 1,6:a som monterats i en produktionsbil. Låter som ett kul recept detta! Premiär blir den 10 januari på Tokyo Auto Salon. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Ford 3D-stickar bilens stolklädsel
Finns bara fördelar, och oändliga möjligheter

Ford har utvecklat ett nytt och bättre sätt att ta fram klädsel till bilens stolar och det hela sker med hjälp av 3D-stickning. Det gör att man kan ta fram klädsel utan sömmar och att man skulle kunna få vilken design på grejerna man vill. Tekniken har tidigare använts till löparskor, kläder och möbler i hemmet men nu är alltså tanken att man även ska börja använda det när man producerar bilar. Det hela öppnar även upp för smartare teknik i stolarna som exempelvis sensorer som kan övervaka hur kroppen mår och trådlös laddning för telefonen. Det blir som väntat även mindre spill och man kan på ett enklare sätt använda sig av återvunna material, och då blir miljön lite gladare. När detta skulle kunna lanseras i en produktionsbil återstår att se. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Futuron - ny eldriven konceptbil från Kia
Bjuder på rymlig kupé

Idag visar Kia upp en helt ny konceptbil på importmässan China International Import Expo (CIIE) i Shanghai. Den kallas för Futuron Concept och självklart är den helt eldriven. Bilen mäter 4,85 meter på längden, 1,5 på höjden och har tre meter mellan hjulaxlarna vilket bland annat ska bjuda på bra utrymmen inne i kupén. Det finns självkörande teknik ombord och aktiverar man detta sjunker ratten ner i instrumentpanelen. Efter detta är gjort kan man luta sig tillbaka i de skålformade stolarna som kan tiltas till nästan liggande position. Om Kia kommer att plocka med sig något från Futuron i framtida produktionsbilar återstår som vanligt att se. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Honda e presenterad i produktionskläder
Går att få med 136 eller 154 hästar

Vi har sedan tidigare vetat att produktionsversionen av Hondas kommande elbil e till 99 procent skulle stämma överens med prototypen vi har fått se. Alltså inte det allra första konceptet utan det som visades upp i januari i år. Nu presenterar man bilen officiellt och visst blev det på detta viset. I samma veva får vi reda på att den kommer att erbjudas med två stycken olika effektlägen - 136 eller 154 hästar. Oavsett val kommer vridet att vara detsamma - 315 newtonmeter. Den starkare versionen kommer att klara 0-100 km/h på runt åtta sekunder. Drivningen sker på bakhjulen. Batteripacket är på 35,5 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 22 mil. Snabbladdning från noll till 80 procent ska gå på 30 minuter. Produktionsbilen får som vi kan se kameror som backspeglar och infällda handtag. Även insidan är oförändrad sedan konceptet och instrumentbrädan domineras av inte mindre än fem stycken skärmar. De två yttersta är för de digitala backspeglarna. Ombord finns även AR-systemet Honda Personal Assistant som du kan utnyttja genom att säga "OK Honda" och sen vad du vill att bilen ska göra, exempelvis höja ljudet på stereon. Förbokningar ska gå att göra nu i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Norge. När detta öppnar i Sverige och vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
59.6°
+
Bobby Green
0

Bilen Porsche ska tävla med i Formel E
Det här är 99X Electric

Porsche ska också vara med och tävla i eldrivna Formel E-mästerskapen och man kommer att göra det med bilen vi ser här - 99X Electric. Förutom tävlandet kommer den här även att fungera som en utvecklingsplattform för framtida eldrivna produktionsbilar. Drivlinan i bilen kan ge upp till 340 hästar men är begränsad till 272 i Race Mode. Väljer man Attack Mode levererar den istället 320 hästar. Utan restriktioner ska 99X ta sig från stillastående till 100 km/h på bara 2,8 sekunder och kunna toppa 280 km/h. Köra kommer racerförarna Neel Jani och André Lotterer att göra. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Acura visar konceptet Type S
Skarpa linjer

Imorgon kommer Acura att ställa ut sin helt nya konceptbil på Pebble Beach. Den heter Type S Concept och ska vara en förhandsvisning av den kommande modellen TLX Type S. Det här är som väntat ingen bil vi kommer att få se här men det kan ju vara kul ändå att hålla koll på vad som händer. Vad som finns under huven berättar Acura tyvärr inte för tillfället, utan säger bara att bilen har en högpresterande motor. Det kan dock handla om en turbomatad V6:a som det har snackats om tidigare. Den driver i sin tur alla fyra hjulen. När konceptet kommer att förvandlas till produktionsbil återstår att se. Dock har företaget sedan innan lovat att åtminstone två stycken nya Type S-modeller kommer att dyka upp inom två år, och denna lär vara en av dem. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

I höst kommer Renault Mégane R.S. Trophy-R
130 kilo lättare än vanliga R.S. Trophy

I slutet av maj rullade Renault ut en Mégane R.S. Trophy-R på Ringen och satte då rekord som den snabbaste framhjulsdrivna produktionsbilen. I höst kommer man att kunna köpa sig ett eget exemplar men endast 500 stycken kommer att tillverkas. Fokus när det kommer till den här versionen har varit att få ned vikten ytterligare, vässa till chassiet och förbättra aerodynamiken. Bilen har exempelvis inget baksäte och fälgarna är i kolfiber. Avgassystemet kommer från Akrapovic och det är i titan. Jämfört med en Mégane R.S. Trophy i grundutförande väger den här hela 130 kilo mindre. Vidare har bilen ställbara dämpare från Öhlins och Brembo-bromsar - dessa går även att få med keramiska skivor. Under huven sitter det fortfarande en turbomatad fyra på 1,8 liter som ger 300 hästar. Några bilar kommer till Sverige och dessa kan nu förhandsbeställas hos följande återförsäljare: - Upplands Motor i Akalla, Stockholm - Bilia Segeltorp i Stockholm - Hedin Bil i Mölndal, Göteborg - Tage Rejmes i Norrköping Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Curious Prato Orage - superbil från Frankrike
Visas på Goodwood Festival of Speed

Goodwood Festival of Speed är i full gång och det är många biltillverkare som passar på att ställa ut sina nyheter. En mindre känd är franska Curious som visar upp sin superbil Prato Orage. Den här är dock inte helt färsk utan visades för första gången upp redan för två år sedan. Bilen sägs ha världens starkaste sug-V8:a i en produktionsbil. Maskinen är på hela 8,1 liter och den ska ge 900 hästar och 1044 newtonmeter i vrid. Den ska göra att bilen tar sig från 0 till 100 km/h på bara 2,7 sekunder och sedan kan toppa 370 km/h. Vem som har byggt motorn är oklart. I övrigt har bilen kardan i kolfiber, aluminiumchassi och keramiska bromsar. När och om den här ska tillverkas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Bentley slår nytt rekord på Pikes Peak
Körde 10:18 med en Continental GT

Bentley har nu slagit rekordet för produktionsbilar på Pikes Peak med en Continental GT. Med racerföraren Rhys Millen bakom ratten klockade man in tiden 10:18 vilket är åtta sekunder snabbare än det tidigare rekordet som Porsche 911 Turbo S satte 2015. Bentleyn var extrautrustad med bur, skalstol med sexpunktsbälte och brandsläckare. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Aston Martin 003 Concept får nytt namn
Det blev Valhalla

Aston Martins senaste samarbete med Red Bull Advanced Technologies och Adrian Newey har fram tills nu gått under kodnamnet AM-RB 003. Det ryktades dock att man skulle fortsätta på V-temat och ge bilen ett namn som passade bra bredvid Valkyrie. Visst blev det så, för modellen kommer att heta Valhalla. Lansering blir det först 2021 så vi får vänta ett tag till på produktionsbilen. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och alla kommer att kosta omkring en miljon pund. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida