m

Lotus SUV presenteras i vår
Peppen!

Teaserkampanjen för Lotus kommande eldrivna SUV fortsätter. Nu får vi reda på att företaget kommer att visa upp bilen till våren. Det lär dock handla om en konceptversion då och inte en produktionsklar modell. Vi har inte fått mer än det vi ser i klippet här men vi vet sedan tidigare att bilen kommer att baseras på den nya Premium-arkitekturen, ha 800-voltsteknik och batteripack på upp till 120 kWh. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Cupra presenterar Tavascan Extreme E Concept
Hintar lite om produktionsversionen

För två år sedan presenterade Cupra den eldrivna suven Tavascan. Nu presenteras Tavascan Extreme E Concept som är en version av bilen som man kommer tävla med i Extreme E. Det handlar om en nytolkning av tidigare e-CUPRA ABT XE1. Bilen ska även antyda lite av hur formspråket på den produktionsklara versionen kommer att bli, och som vi kan se har en hel del ändrats sedan konceptet. Givetvis kommer gatversionen inte på något vis att bli så här extrem men en del grejer ska man alltså plocka med sig. Under skalet på tävlingsbilen finns ett batteripack på 54 kWh och 0-100 km/h ska gå på runt fyra sekunder. Tavascan kommer att designas och utvecklas i Barcelona och lanseras 2024. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in BMW iX
Första leveranserna i november

Det händer mycket på elbilsfronten nu och en kommande och intressant modell är BMW iX. Det här är deras första SUV, eller SAV som de kallar den, i deras "rena" i-serie där vi tidigare har sett i3 och i8. BMW ska ha lite cred för att man har väntat så länge med en SUV, men nu är den alltså produktionsklar och vi har kollat in två förseriebilar. Är man sugen på att köpa finns det två varianter, iX xDrive40 har 326 hästar, batteri på 71 kW netto, laddkapacitet på 150 kW, räckvidd på 425 km och 0-100 går på 6,1 sekunder. iX xDrive50 har 523 hästar, batteri på 105,2 kW netto, laddkapacitet på 200 kW, räckvidd på 630 km och 0-100 går på 4,6 sekunder. Senare kommer ytterligare en version som man kallar för iX M60 och den har 600 hästar. Utsidan är, hmm, udda och när vi frågade på Instagram vad ni tycker om den var det en övervägande majoritet som tyckte att bilens design inte var mycket att hänga i julgranen. Uppskattningsvis 75 procent av er dissade formen. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är Rimac Nevera med 1914 hästar
Produktionsversionen av C_Two för 2 miljoner euro

Rimac har äntligen visat upp produktionsklara versionen av C_Two, ett koncept som visades upp 2018. Det här är alltså en bil du kommer att kunna köpa, om du är snabb och har rejält med pengar. 150 bilar kommer att tillverkas och prislappen ligger på 2 miljoner euro. Då får du en hyperbil med 1914 hästar och toppfart på 412 km/h. Precis som Koenigsegg gillar att köpa sina bilar med lite svensk touch har Rimac valt Nevera efter deras ursprung Kroatien. Översätter man ordet från kroatiska betyder det misstro, men det är också ett begrepp för lokalbefolkningen på en storm som snabbt och oväntat drar upp och som flyger fram längs kusten med blixtar och mycket kraft. Flera delar kan styras för att styra hur mycket downforce som skapas, bland annat vingen och diffusorn bak. Rimac är kända för sina elektriska drivlinor och bilen har fyra motorer som tillsammans ger 1914 hästar och ett vrid på 2360 Nm. Batteriet har en H-form och är vätskekylt. 6960 celler ger 120 kWh. Noll till 60 mph går på 1,85 sekunder och till 161 km/h kommer man på 4,3 sekunder. Till 300 km/h kommer man på 9,3 sekunder och kvartsmilen går på 8,6 sekunder. Bromsa ska man ju också kunna och det gör man dels med klassiska bromsar men också med motorerna. Fördelningen mellan dessa ska vara riktigt avancerad och inget föraren behöver bry sig om. Motorerna ska kunna bromsa med 300 kW och till det har man Brembobromsar på 390 mm. Galen prestanda, men Rimac lovar att bilen ska vara härlig att köra. Ställbara dämpare och automatisk justeringen av höjden ska ge en trevlig upplevelse när man ligger och tuggar mil. Under nästa år kommer en uppgradering som man kallar för Driving Coach. Med hjälp av tolv ultraljudssensorer, 13 kameror och sex radars tillsammans med Nvidias Pegasus-system får man som förare aktiv guidning när man kör på ett antal racerbanor. Nedan hittar ni lite videos om bilen! Tumnagel
45.3°
+
Roger Åberg
0

Smygtitt på kinesiska Hongqis hybrid-superbil S9
Kommer att tillverkas i Italien

Hösten 2019 visade vi bilder på kinesiska Hongqis hybrid-superbil S9. Det handlade då om ett koncept och smygtitten vi ser här är på den produktionsklara modellen. Bilen är framtagen av Silk EV och First Automobile Works (FAW) och den kommer att tillverkas i Terra dei Motori (motordalen) i Italien. Som designchef för företaget har man anställt den välkända italienaren Walter de Silva som ligger bakom många kända former. Han säger följande: "I am excited to be designing the Hongqi’ S’ series of new energy vehicles. We are in the final styling phase for the Hongqi S9. The S9 has core elements of beauty and elegance, ultimately embracing the ‘Essence of Beauty’. China and Italy are leading automobile innovation with this joint venture, establishing a new cultural model that believes in the beauty of design and technology as the link between these two great countries." När S9 ska presenteras är fortfarande oklart. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Sono Motors visar uppdaterad version av Sion
Ska vara nästan produktionsklar nu

Precis innan det blev nytt år stod det klart att Sono Motors fått en stor säck med pengar för att kunna förverkliga den delvis solcellsdrivna elbilen Sion. Nu under den digitala upplaga av CES-mässan visar man upp en uppdaterad version av bilen och så här ser den ut. Det här är fortfarande en prototyp men som ska ha mycket av det som den produktionsklara bilen kommer att få. Det som skiljer sig från det vi har sett tidigare är bland annat att solpanelerna är bättre integrerade i karossen och inte längre sticker ut så mycket visuellt. Panelerna ska kunna ge upp till 3,5 mil extra räckvidd per dag. Batteripacket är på 35 kWh och det ska räcka för att kunna ta sig 25,5 mil. Man ska kunna snabbladda med upp till 50 kW och laddaren ombord är på 11 kW. Elmotorn är på 163 hästar och 270 newtonmeter. Insidan ska även ha fått ett nytt infotainmentsystem och ett omarbetat digitalt instrumentkluster. Mossan på instrumentpanelen är kvar sedan tidigare och den ska hjälpa till att reglera fuktigheten och filtrera luften. Tillverkningen ska dra igång i NEVS gamla fabriker i Trollhättan någon gång under nästa år. På prislappen står det 25.500 euro. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Det här är Mercedes nya monsterskärm på 56 tum
Kommer att ha premiär i den eldrivna modellen EQS

I slutet av året kommer Mercedes att rulla ut den produktionsklara versionen av den nya lyxiga eldrivna sedan-modellen EQS. Nu får vi reda på att den kommer att få en skärm på 56 tum som man kallar för Hyperscreen. Den här bygger på andra generationen av infotainmentsystemet MBUX och som vi kan se är den en ersättare för fysiska knappar som brukar finnas runt ratten och på mittkonsolen. Skärmen sträcker sig ända bort till passagerarsidan så ingen ska bli utan. Som väntat är det inte en enda skärm utan flera som man bakat in i samma del. Hur skärmen är tänkt att fungera ser vi i de två klippen nedan. Tumnagel
50.5°
+
Bobby Green
0
2020

Renault visar Kiger Concept
En ny crossover för Indien

Renault Kiger Concept är en förhandsvisning på en ny kompakt crossover som ska lanseras i Indien. Den produktionsklara versionen ska vara under fyra meter lång och målet är att den här ska bli populär i B-segmentet som står för 51 procent av bilförsäljningen i Indien. Bilen kommer även att säljas på andra marknader men vilka vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Lucid Motors presenterar elbilen Air den 9 september
Leveranserna försenas till nästa år

Nu är det juni och i april var tanken att Lucid Motors skulle presentera den produktionsklara versionen av elbilen Air. Så blev det inte och nu får vi reda på att presentationen har flyttats till den 9 september istället. Då ska bilen visas upp tillsammans med alla fakta och priser. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år istället för mot slutet av detta år som det först var sagt. Anledningen till alla detta är inte helt oväntat den pågående pandemin. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

eCaravan är världens största helelektriska flygplan
Ombyggd Cessna har gjort sin jungfruflygning

De båda företagen Magnix och AeroTEC har för första gången flugit med sin eCaravan, ett flygplan som man säger ska vara världens största flygplan som helt drivs på el. eCaravan är en ombyggd Cessna 208B Grand Caravan där flygplanets turbo-prop-motor är utbytt mot Magnix motor Magni500 vilken levererar 750 hästkrafter. Under premiärturen flög eCaravan runt i cirka en halvtimma och testet ska ha gått som planerat enligt de båda företagen. I dagsläget tar batterierna till flygplanets motor upp så pass mycket plats att flygplanet, som vanligtvis kan ta 14 passagerare, som max nu kan flyga 4 - 5 passagerare sträckor på upp till cirka 160 kilometer. De båda företagen har som mål att en produktionsklar version av modellen ska kunna ta 9 passagerare samma sträcka. Här nedan hittas ett klipp på eCaravans jungfruflygning. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida