3 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Spelare som spelar våldsamma spel har en bättre känsla för moral Studie visar igen Här kommer en ny studie som pågår just nu, den visar att folk som spelar våldsamma tv-spel inte är mer benägna till våld i verkliga livet. Tvärtom så får dessa människor en bättre känsla för moral än de som spelar spel med en mer moralisk karaktär. När en spelare spelar på ett omoraliskt sätt så är det troligt att de får dåligt samvete och agerar med ett prosocialt beteende istället för ett våldsamt sådant. Matthew Grizzard som leder studien berättar att man delade upp testpersonerna i två grupper, båda skulle spela en modifierad version av Operation Flashpoint: Cold War Crisis som är ett krigsspel. Ena gruppen skulle välja att spela som terrorister och de andra som FN-soldater. Efter spelperioden fick båda grupperna föra dagbok om sin vardag samt om tillfällen då de kände sig skyldiga till något, och där kunde man se att de som spelat som terrorister bar på en undermedveten skuldkänsla och hade ett bättre prosocialt beteende än de som spelat som FN-soldater. Denna studie är pågående och är inne i fas två som ej har publicerats än, för mer detaljerad information följ länken till källartikeln. Tumnagel
76.2°
0
2010
Dataspelsvåld minskar ungas förmåga till empati Från DN Debatt idag Rubriken till den här artikeln har jag inte hittat på själv, utan lånat från DN Debatt, där Karolinska institutets hjärn/beteende-forskarkvartett Predrag Petrovic, Andreas Olsson, Henrik Larsson och Martin Ingvar har skrivit en artikel. I den hänvisar de fyra till en stor sammanställning som gjorts i år av mer än hundra studier av hur datorspel påverkar individers beteende - totalt inkluderar studierna mer än 130 000 individer. Slutsatsen? Den visar på en robust koppling mellan våldsamma dataspel och aggressiva beteenden, tankemönster, och affekter liksom minskad empati och prosocialt beteende i både experimentella studier och populationsstudier. Att våldsamma datorspel (och för den delen konsolditon) pekas ut som orsak till allehanda våldsbrott är inget nytt, men KI-forskarna blandar inte in moral i sin artikel, utan lutar sig helt på medicinska argument. Några enkla lösningar på frågan om vad man kan göra för att förändra situationen finns inte, men samtidigt kan påståendet att dataspelvåld är relaterat till hälsorisker inte nonchaleras som moralpropaganda. Snarare är detta ett uttryck för oro hos väl etablerade biologiska forskare. Artikeln avslutas med följande stycke: Vi vill som hjärnforskare göra klart att forskning talar för att det finns en koppling mellan dataspelsvåld och ökad aggressivitet generellt, genom mekanismer som är väl kartlagda i hjärnan. Vi vill också understryka vår oro utifrån ett neurobiologiskt perspektiv att exponering för grovt datavåld under barn- och ungdomsår kan påverka utvecklingen av hjärnan - och därmed samhället - ytterst negativt. Det är en lång debattartikel och jag kan verkligen rekommendera den, om inte annat för att den ger en lite annan syn på en ofta väldigt polariserad och moralstinkande debatt. Tumnagel
36.7°
0
Slut på artiklar...