m

Smart Tire Company har utvecklat punkteringsfria däck
NASA-spinoff ska släppa däcken Metl nästa år

Smart Tire Company är ett startup-företag som har visat upp ett cyckeldäck som varken kräver luft eller ska gå att punktera. Företaget är ett så kallat spinoff företag från NASA och använder sig av teknik som utvecklats där för att tillverka sina däck. Däcken Metl är gjorda av ett superelastiskt material som kallas för NiTinol+ och baseras på Shape Memory Alloy Radial Technology (SMART), en teknik där "smarta" material kan "komma ihåg" sin ursprungliga form och återgå till denna. Enligt Smart Tire Company kommer ett par av deras Metl-däck hålla hela cykelns livslängd. Smart Tire Company planerar att introducera sina Metl-däck på marknaden nästa år men vad dessa då kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Framöver planerar Smart även att ge sig på att utveckla bildäck baserade på NASA:s SMART-teknik. Tumnagel
46.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Nu är Rezvanis monster-pickis här
Hercules 6x6 bjuder på upp till 1318 hästar

Ibland kan man behöva köra riktigt stora stenar och då är det bra att ha ett fordon som klarar av uppdraget. Rezvani Motors senaste modell Hercules 6x6 gör troligtvis det. Den kostar från 225.000 dollar men för den slanten får du bara en V6:a på 3,6 liter som ger 289 hästar. Det finns även en dieselsexa på 3,0 liter som ger 260 hästar. Dessa är dock alldeles för fjuttiga för den här typen av bil. Det finns också en SRT-V8:a på 6,4 liter som ger 507 hästar och vill du ha den får du slänga upp ytterligare 40.000 dollar. Men det räcker liksom inte heller riktigt. Så den du ska köpa är versionen med en kompressormatad V8:a på sju liter som ger hela 1318 hästar och 1341 newtonmeter i vrid. Det är det enda rimliga i det här fallet. Men den kostar 249.000 dollar - extra! De klenare motoralternativen går att få med antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Värstingen går dock endast att få med samma åttastegade automat som återfinns i Ram 1500 RX. Drivningen sker på alla sex hjulen men du kan även välja mellan 6x2, 6x4 eller 6x6 när du kör. Bilen baseras på Jeep Gladiator men den har förlängts rejält och mäter nu 6,2 meter på längden för att få plats med de dubbla bakhjulen och ett flak som mäter 2,43 meter. Bilens bredd ligger på 2,15 meter och den är 2 meter hög. Den rullar på 37 tum stora offroad-hjul och innanför dessa sitter åttakolvsok som greppar 400 millimeter stora bromsskivor. Den som verkligen vill sticka ut köper Military Edition som ger dig kevlarskydd, skottsäkert glas, punkteringsfria däck, självläkande bränsletank, skydd mot explosioner undertill och möjligheten att stå emot EMP-attacker. Den här har även förstärkt fjädring, elektriska dörrhandtag och möjligheten att skicka ut en rökridå. Som om inte det vore nog får man även ett night vision-system, intercom, gasmasker, första hjälpen-prylar och lampor som kan blända fienden. För den här militärversionen får du betala 325.000 dollar. Bygg din version på länken nedan. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Äntligen är den här - bepansrade versionen av nya Audi A8
Kostar 600.000 dollar mer än S8

Som vi har väntat! Men nu är den alltså äntligen här - Audis senaste A8 i bepansrad version. Den här kallar man för A8 L Security och det är en förlängd version som är skottsäker och som kostar 600.000 dollar mer (!) än S8 - totalt 750.000 dollar. Bilen som ska bjuda på lite mer trygghet i vardagen tar 400 timmar längre tid att bygga än en vanlig A8 och har skydd i klasserna VR9/VR10. Den ska stå emot maskingevär, prickskyttar och även handgranater. Det finns ett brandsläckarsystem ombord med munstycken placerade i motorrummet, vid bränsletanken, i hjulhusen och under hela bilen för att snabbt kunna släcka om det skulle börja pyra lite. Vidare finns ett friskluftsystem som ser till att alla ombord får syre under en tid om det skulle vara tokigt utanför bilen. Skulle man bli fast på insidan finns små sprängladdningar som kan spränga bort dörrarnas gångjärn så att man kommer ut. Fälgarna som är smidda mäter 20 tum och de är klädda med punkteringsfria däck som man ska kunna köra med i upp till åtta mil i 80 km/h även om de blir pepprade. Tjänstevikten på hela rasket anges till mellan 3,9 till 4,2 ton. Under huven sitter samma motor som i S8 vilket innebär dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 571 hästar och 800 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0
2018

Armormax har byggt en skottsäker Tesla Model S
Väger bara 250 kilo mer än original

Armormax skottsäkrar bilar och deras senaste bygge är en Tesla Model S P100D som alltså ska stå emot kulor när de kommer farande. Man kan få skyddet i olika nivåer - B4, B5, B6 och B7. B6 ska kunna stå emot 7.62x51-millimeter stora kulor medan B7 ska stå pall för pansarbrytande skott. Bilen vi ser i den här fantastiskt usla videon företaget har producerat är fullsmetad med skydd och väger 250 kilo mer än original. Inte så värst mycket med tanke på hur mycket grejerna skyddar. Knepet är att man inte använder sig av stål för att säkra upp utan ett syntetfiberlaminat som väger 80 procent mindre. Andra saker man gjort är att ge glasrutorna flera laminatlager, monterat punkteringsfria däck, förstärkt upp fjädringen samt att batteripacket ska ha fått sig ett extra skyddslager. Vad det kostar att få sin bil fixad av Armormax på det här viset framgår tyvärr inte. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2011

Luftfritt däck testas av den amerikanska armén
Går inte att punktera eller skjuta sönder

För ett tag sedan skrev jag om att Bridgestone visade upp däck som inte behövde någon luft för att fungera. Däcken satt då på en rullator. Här visar företaget Resilient Technologies upp ungefär samma sak, fast på riktiga bilar istället. Däcket kallas för "The Non-Pneumatic Tire" och är framtaget för att klara sig bra i det militära. U.S. Army Research Laboratory testar just nu däckmodellen på HumveeHummer-bilar. Hur det ser ut på en personbil kan ni se under "Läs mer". Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0

Bridgestone visar däck som inte behöver någon luft
Ska fortfarande fungera som vanliga däck

Bridgestone har tagit fram ett par däck i termoplast som inte behöver pumpas med någon luft. De tål därför punkteringar utmärkt och konstruktionen gör de extra tåliga. Varje däck pallar för tillfället en vikt på omkring 150 kilo, inget för vanliga personbilar än alltså. Problemet som Bridgestone fortfarande jobbar med är att undvika att saker letar sig in i däcket och fastnar där. En sida på däcket hade kanske underlättat, men vad vet jag? Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0