m
2020
2019

Vi har kollat in Audi Q4 e-tron concept
Svulstig bil som gärna får bli verklighet nu

Det är mycket snack och lite verkstad från Audis elbilssida just nu vilket syns i försäljningsstatistiken. Visst har man mycket på gång och e-tron har börjat rulla på vägarna, men det är mycket snack om 2020 och svårt att leverera. Men man lovar att laddade bilar kommer att stå för en miljon av Audis sålda bilar 2025 så viljan finns där. Senaste veckorna har det kommit nyheter från Audi och i höst kommer flera modeller finnas som plugin-hybrider, något som minst sagt är ett krav om man har tjänstebilsmarknaden som målgrupp. Men de rena elbilarna kommer också och Q4 e-tron kommer att bli ett välkommet insteg på marknaden när den väl kommer. Den är storleken mindre än vanliga e-tron och kommer troligen därför också att vara billigare. I teorin en perfekt tjänstebil. Just storleken är svår att få grepp om när fronten är så galet stor som den här är. Framifrån känns det som en val och en Q8:a. Frågan är faktiskt om den går på el eller krill. Men snett och rakt bakifrån känns det som en rätt liten och tight bil. Smått är det också på insidan, men ombonat. Vi känner igen Audis upplägg vid det här laget och även om det är fräckt och konceptigt på insidan just nu så lär det nog se ut som i precis alla andra Audis när den väl kommer på gatorna. Om det är bra eller dåligt kan man ju ha åsikter om, personligen är jag inte superimponerad. Det ser oerhört vackert ut, är inte så vackert att använda tyvärr. Att det kommer att tonas ner på utsidan är väl ingen högoddsare. Men jag hoppas att Audi vågar ha lite av den arga looken kvar när den vanliga versionen väl når hallarna. Vad säger ni, är det här en hit eller en miss? Tumnagel
50.7°
+
Roger Åberg
0

Audi presenterar eldrivna Q4 e-tron
Koncept nu, verklighet snart

Alla Audis bilar i montern i Genève är elektrifierade - några är hybrider medan andra är rena elbilar. Q4 e-tron concept är en av de sistnämnda. Det är en förhandsvisning av en kommande helt eldriven kompakt SUV. Bilen som bygger på MEB-plattformen mäter 4,59 meter på längden, 1,9 på bredden, 1,61 på höjden och har ett axelavstånd på 2,77 meter. Under skalet finns två stycken elmotorer som tillsammans ger 225 kW och som ser till att driva alla fyra hjulen. Batteripacket är på 82 kWh och det sitter mellan hjulaxlarna. 0-100 km/h ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten är begränsad till 180 km/h. Räckvidden på en laddning anges till 45 mil enligt WLTP-cykeln. Man ska kunna ladda med upp till 125 kW och gör man det tar det strax över 30 minuter att ladda från 0 till 80 procent. Audis första rena elbil, e-tron, kommer att börja levereras till kunder nu i mars. I slutet av 2020 ska tillverkaren ha presenterat sin femte elbil och senare i år kommer man att avtäcka produktionsversionen av e-tron Sportback och Q2L e-tron, den sistnämnda är dock endast för Kina. e-tron GT i produktionsutförande kommer att ha premiär under nästa höst och ungefär då kommer man även att visa upp Q4 e-tron så som den kommer att se ut på vägarna sen. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Audi visar Q4 e-tron concept
Nästa steg i elektromobilitetsstrategin

Audi e-tron är som ni säkert redan vet bara början på Audis eldrivna framtid. Nu visar man skisser på ytterligare en nyhet i familjen - Q4 e-tron concept. Bilen kommer att ställas ut i Genève och är som sagt ett koncept, men kommer vid årsskiftet 2020/2021 att presenteras i en produktionsversion. Vad som finns under skalet på konceptet får vi inte reda på för tillfället. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0