m
2020

Karmas helt eldrivna GSe-6 kommer kosta 79.900 dollar
Ska börjar rulla ut till kunder nästa år

För en månad sedan fick vi reda på att biltillverkaren Karma Automotive har en elbil kallad GSe-6 på gång. Den ska lanseras nästa år och nu får vi reda på att prislappen kommer börja på 79.900 dollar. En reservation går bra att göra på länken nedan nu och den kostar 100 dollar som man får tillbaka om man skulle ångra sig. För pengarna får man en modell som ser ut som Revero GT men som har en elektrisk drivlina istället för range extender-historian. Räckvidden kommer att ligga på 48,3 mil men några siffror kring motor, batteripack och liknande får vi tyvärr inte just nu. Bilen har uppkopplingsmöjligheter, haptiska rattknappar, surround-kamera, adaptiva strålkastare, 21-tumsfälgar och självkörning i nivå 2 som standard. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2019

SF Motors heter nu Seres
Elbilen SF5 börjar säljas i Kina i höst

Det dräller verkligen av elbilar i Kina. Förra året skrev vi om den nya tillverkaren SF Motors som planerade att lansera en modell i år. Så kommer det också att bli, men man har bytt namn till Seres istället. Den första modellen kallas för SF5 och det är en eldriven CUV som kommer att börja säljas i hemlandet i höst. De här bilderna visar hur SF5 kommer att se ut i produktionsutförande. Den mäter 4,7 på längden, 1,93 på bredden och 1,62 på höjden. Hjulbasen anges till 2,87 meter. Bilen erbjuds faktiskt i två stycken versioner - dels som ren elbil och i en version med range extender. Den förstnämnda har hela 684 hästar och ett vrid på 1 040 newtonmeter vilket ska vara tillräckligt för att ta sig från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder. Batteripacket är på 90 kWh och det ska ge en räckvidd på 50 mil på en full laddning, dock enligt NEDC. Den andra versionen kallas för SF5 EVR och den har ett batteripack på 33 kWh och en räckvidd på bara el på 15 mil. Premiär blir på Auto Shanghai nästa vecka och i samma veva drar man igång med förhandsbeställningarna. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2018

SF Motors - ny uppstickare som tillverkar elbilar
Första modellen lanseras nästa år

Nej, det här är inget aprilskämt där SF Bio har dragit igång tillverkning av elbilar. SF Motors är ett nytt kinesiskt företag som nyligen visade upp sina crossover-modeller SF5 och SF7 på ett event i Kalifornien. SP5 ska enligt planerna lanseras redan nästa år och den kommer att byggas i både Chongqing (Kina) och Mishawaka (Indiana). Bägge modellerna tillämpar coupé-formen men SF7 ska vara den sportigaste av de två med ännu mer sluttande bakparti. Motorer, växellådor och batteripack ska vara speciellt framtagna för dessa bilar och man ska kunna få från 134 ända upp till 1000 hästar. Plattformen är flexibel och ska kunna erbjuda en, två, tre eller fyra stycken motorer. Ur batteripacket ska man som mest kunna få 50 mil enligt NEDC-cykeln på en laddning. Behöver man mer än så ska det även finnas ett range extender-alternativ. Bilarna kommer att ha ett semi-autonomt system ombord som är tänkt att lanseras 2020. Förhandsbeställningar av SF5 ska dra igång senare i år, vad den kommer att kosta är dock oklart för tillfället. SF Motors ska ha en kapacitet som låter de bygga 200.000 stycken bilar om året. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2017

Det här är Workhorses eldrivna budbil
Har drönare som kan leverera paket

I maj presenterade Workhorse en hybriddriven pickup och nu visar de upp nästa grej. Den här heter N-Gen och det är en helt eldriven liten lastbil tänkt för bud. Den ska ha ett lågt golv för att det ska vara enkelt att lasta in grejer och även om man inte säger hur mycket just den här sväljer ska det komma större versioner senare som tar 19 respektive 28 kubik. Bilen har även en liten drönare inbyggd i taket som ska kunna hjälpa till med leveransen av paket. Drönaren är samma "HorseFly" som de utrustat vissa UPS-bilar med. Den klarar av att transportera paket på upp till 4,5 kilo. På en laddning ska bilen kunna ta sig strax över 16 mil. Det ska precis som hos pickupen gå att få den med en range extender vilket ger ytterligare 12 mils räckvidd. Officiell avtäckning för bilen blir på CES i Las Vegas i januari nästa år. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Det här är BMW i5
Snart premiär i Frankfurt

För ett år sedan fick vi se den på patentritningar och nu är det snart premiär - med sig till Frankfurt tar BMW den nya modellen i5 som blir ett större syskon till dagens i3. Bilen ser ut som väntat och är självklart är den eldriven. Om det även kommer en version med range extender som finns till i3 är oklart för tillfället. På en laddning förväntas man komma minst 50 mil. Mer om i5 när den är helt officiell. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0
2016

Workhorse W-15 - hybridpickup som dyker upp 2018
Försedd med range extender

En stor pickup måste inte alltid vara försedd med dieseltörstande Cummins-V8:a, det finns faktiskt alternativ. Ett av de kommande, om nu den här blir verklighet, är Workhorse W-15. Det är en pickis försedd med range extender som ska kunna köras på enbart el i upp till 13 mil. När elen i batteriet är slut laddas det av den konventionella förbränningsmotorn som sitter under huven. Liknande lösningar har vi tidigare sett i bland annat Fisker Karma, Chevrolet Volt och BMW i3. Workhorse W-15 har dubbla elmotorer - en på varje axel, så den är alltså fyrhjulsdriven. Fem sittplatser ska finnas och bilen ska ha nymodigheter som exempelvis automatisk panikbroms. Battericellerna som kommer från Panasonic ligger i golvet. Den kombinerade räckvidd med både elmotorer och förbränningsmotorn anges till 50 mil. Företaget som ligger bakom säger att bilen byggs i USA och att den ska släppas på marknaden 2018. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

BMW bekräftar i5
"Familjebilen"

BMW:s i-bilar består i dagsläget av i3 och i8. Den förstnämnda är en ganska nätt och kompakt stadsbil medan den sistnämnda är en sportbil. Det kan behövas ett mellanting här, och det är precis vad i5 kommer att bli - en elbil för familjen. BMW har nu bekräftat att den är på väg, men hur den kommer att se ut eller liknande får vi tyvärr inte reda på för tillfället, bara att den kommer att vara "familjefokuserad". Den kommer även precis som i3 att komma både i ett rent elbilsutförande samt med en så kallad range extender som tillval. När i5 kan tänkas dyka upp på marknaden får vi återkomma till. Tumnagel
52.0°
+
Bobby Green
0
2015
2014

Carice MK1 - eldriven cab byggd i plast
Med Porsche 356-utseende

Det färska holländska företaget Carice Cars presenterar nu modellen MK1 - en liten retrodesignad elbil byggd i plats. Och vikten sägs vara under 350 kilo! Bilen som är strikt tvåsitsig kommer i tre olika versioner - en med 20 hästar (15 kW), en med 54 (40 kW) och en instegsmodell för övningskörare med 5.4 hästar (4 kW). Batteriet är finurligt placerat så viktfördelningen ska vara 50/50. För de som inte enbart klarar sig på el erbjuds även en range extender-version med en liten bensinsnurra och även en vätgasdriven version. Endast tio stycken exemplar kommer att tillverkas och priserna börjar på 26 620 euro. Tumnagel
52.5°
+
Bobby Green
0

BMW i3 är ett steg i rätt riktning

BMW har tillverkat elbilsprototyper i ett helt gäng med år men det är först nu de har en modell som är här på allvar - i3. En smidig liten bil för stadskörning som enligt papprena ska komma de mil en vanlig person kör varje dag. Som alltid är ju räckvidden det man pratar om när det kommer till en elbil, och så även här. För vad händer om man får för sig att ta en längre tur? Hur mycket måste man planera och hur omständigt är det att ha en bil som rätt så ofta måste matas med el? En sak är säker - om du tänker köpa en i3, köp den med Range Extender. Tumnagel
239kg
+
Bobby Green

Eldriven retrotaxi med range extender för London
Drar 0.37 liter per mil

Frazer-Nash och Ecotive vill inte att det endast ska rulla ombyggda Nissan NV200 som taxibilar i London och visar därför nu upp sin eldrivna version med range extender. Metrocab som bilen kallas är designad, utvecklad och byggd i Storbritannien och den ser i storl del ut som den ikoniska svarta kuben som under många år fraktat runt människor i London. Sex passagerare får plats i det rymliga utrymmet bakom föraren och det ska även gå in en del bagage där bak. Under skalet sitter två stycken elmotor på vardera bakhjul som får sin energi från ett batteripack på 12.2 kWh. Till detta sitter en liten bensinmotor på 1.0 liter som fungerar som en range extender när juicen i batterierna börjar ta slut. Den totala räckvidden uppges till 56 mil och förbrukningen sägs ligga på 0.37 liter per mil med ett utsläpp på under 50 gram per kilometer. Hästlängder bättre än taxibilarna som snurrar i staden nu alltså. Nu är planen att sälja in bilen till taxibolag runt om i London och andra stora städer i Storbritannien. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0
2013

BMW:s elbil i3 är här på riktigt
Idag blev den officiell

BMW har hållit vad de har lovat. Idag, den 29 juli, skulle deras nya lilla elbil i3 begå premiär, och nu är den officiell efter stora premiärvisningar i London, New York och Peking samtidigt. Och i:et är här för att stanna. Detta är den första modellen i en rad från BMW som kommer att drivas på el eller på något annat vis bidra till en lite bättre miljö. Under skalet hittar vi en elmotor som ger 170 hästar och som har ett vrid på 250 Nm. Den sitter på bakaxeln och driver bakhjulen. 0-60 km/h går på 3.5 sekunder och från stillastående till 100 km/h ska det ta 7.2. Räckvidden anges till 13-16 mil beroende på körstil men kan förlängas genom att använda inställningarna Eco Pro och Eco Pro+ som bland annat stänger av AC:n. Vill man inte enbart förlita sig på elens kraft kommer det även en version med räckviddsförlängare, vilket innebär en extra förbränningsmotor som laddar batteriet när man börjar få torsk. I detta fall är motorn en liten rackare med två cylindrar på 0.65 liter och 34 hästar. I detta utförande uppges räckvidden bli 25-30 mil vilket ändå måste anses som helt okej. Till Sverige kommer bilen den 16 november och priserna börjar på 339 900 kronor, vilket efter supermiljöbilspremien på 40 000 kronor blir på 299 900 kronor. Väljer du versionen med range extender börjar priset istället på 375 900 kronor. Tumnagel
53.8°
+
Bobby Green
0

BMW i3 i produktionsform visas den 29 juli
Kommer i två versioner

BMW är som vi vet styggt på väg in i elbilssvängen. Med de helt eldrivna konceptbilarna i8 och i3 som tidigare har presenterats visar BMW vart de är på väg. Nu får vi meddelandet att i3 i produktionsform visas upp i slutet på denna månad. Det här bli BMW:s absolut minsta modell på länge med en längd på 3.9 meter. Den får fyra dörrar, dock är bakdörrarna av Mazda RX8-typ, det vill säga hängda åt andra hållet och betydligt mindre. Två versioner kommer, en helt eldriven med en elmotor på omkring 170 hästar som driver bakhjulen och en version med range extender i form av en liten tvåcylindrig mc-motor som fungerar som en generator till batteriet. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Jay Leno klämmer på Cadillac ELR
Ni vet den där nya hybriden med range extender

Cadillac har nu rullat ut sin purfärska modell ELR, en kompakt coupé med range extender som alltså hamnar i hybrid-facket. Lite lägre bränsleförbrukning än andra bilar, möjligheten att köra på enbart el och mer kraft. Det i kombination med att den faktiskt inte ser helt tokig ut gör att den kanske kommer att sälja bra, eller vad tror ni? Jay Leno har i alla fall tagit sig en titt på bilen, och testat den lite ute på vägen. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

GAC Group E-JET Concept
Den enda kinesiska bilen på mässan i Detroit

Mässan i Detroit må hålla på till den 27:e men det mesta har nu presenterats. Så också denna lilla krabat. E-JET Concept från GAC Group var faktiskt den enda bilen från en kinesisk tillverkare på plats. Bilen ska ha ett hybrid-system med en range extender och mäter 4.5 meter på längden, 1.7 på bredden och 1.4 på höjden. Mer än så får vi inte reda på utan bilderna får tala för resten av bilen. Rätt vågade linjer som troligtvis aldrig kommer att serieproduceras och åtminstone jag ser en hel del Mazda och nya Mercedes A-klass i fronten. Där bak har istället Aston Martin och Nissan 370Z fått härja loss. Vad tycker du? Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

D-Link släpper WiFi-förestärkare
Använd Wireless N300 Range Extender när du vill ha lite extra räckvidd hemma

D-Link släpper snart sin WiFi-förstärkare Wireless N300 Range Extender i Sverige med vilken man kan utöka täckningen på sitt trådlösa nätverk om man har ytor som ej täcks in av den primära WiFi-routern. N300 ska vara kompatibel med alla routrar på marknaden och har stöd för 802.11n vilket betyder att den kan komma upp i hastigheter runt 300 Mbps. Den har även stöd för 802.11b/g samt WPA/WPA2-kryptering. Den släpps i slutet av januari och kommer att kosta runt 550 kronor i Sverige. Under "Läs mer" hittar ni en kort demo-video på N300. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Så här ser Exagon Furtive-eGT ut i produktionsform
Bilen lever fortfarande

Franska Exagon Motors är en av de något okända biltillverkarna som inte har dött än, och nu visar de upp sin "miljövänliga" sportbil Furtive-eGT i produktionsform. Bilen drivs av två stycken elmotorer utvecklade av Siemens på 170 hästar och 480 Nm vardera. Det sitter också en range extender där under någonstans, men vad det är för något får vi inte reda på än. Det är hur som helst tillräckligt för att skicka bilen till 100 km/h på bara 3.5 sekunder och nå en toppfart på 287 km/h, även om den är elektroniskt begränsad till 250. Enligt Exagon ska man, om man konstant kör i 50 km/h, komma 40 mil på en laddning. Vid 90 km/h sjunker den siffran till runt 29 mil, 24 mil om man kör 110 km/h och strax under 20 mil om man håller en hastighet på 130 km/h. Pris och när man kommer att kunna köpa bilen är fortfarande oklart, men så här kommer den i alla fall att se ut. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

e-XIV - nytt koncept från SsangYoung
Har range extender och solceller på taket

Koreanska SsangYoung visar nu upp det nya konceptet e-XIV. Det är en elbil med range extender som ska visas upp på mässan i Paris. e-XIV är en uppdaterad version av XIV-2 som visades i Genève i mars. Hjulbasen ligger på 2.6 meter, längden på 4.16, bredden på 1.79 och höjden på 1.57, vilket alla är liknande mått som XIV-2 har. Crossovern har bara två dörrar men ett stort glastak som lär ge rätt bra rymdkänsla ändå. Exakt hur drivlinan fungerar är oklart men klart är i alla fall att det handlar om en elmotor som laddas av en bensinmotor som inte driver hjulen utan bara elmotorn. På taket finns solceller som också hjälper till. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Vi har kört bilen från yttre rymden
Lite ljug, men Fisker Karma är faktiskt något alldeles speciellt

Nya biltillverkare dyker upp hela tiden känns det som, med stora drömmar och fantastiska bilar som de har tänkt att producera. Men allt som oftast är verkligheten lite annorlunda. Bilarna de visar upp finns de flesta gånger bara på papper som skisser och om de mot förmodan tagit fram en riktig bil att visa upp brukar det ta stopp därefter. Annat är det med Fisker Automotive som har gått från 0 till 100 knyck på bara några år. Företaget grundades av Henrik Fisker och Bernard Koehler 2007, och redan året därefter presenterades den första konceptbilen, Karma. Och det blev mer än bara ett koncept, formerna behölls och i juli förra året startade produktionen hos Valmet Automotive i Finland. De första bilarna levererades till kund redan samma månad och karusellen var igång. Nu säljs bilen även i Sverige så vi tog ut den på en liten provtur. Eller jag menar, vi flög en sväng med rymdskeppet. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

Karmas lillebrorsa Atlantic officiell
Men så mycket info får vi inte

Fiskers lite mindre modell Atlantic är nu officiell. Eldrift precis som sin storebror och bakhjulsdriven, men fyrhjulsdrift kommer att erbjudas som tillval. En bensinsnurra från BMW med fyra cylindrar och en storlek på 2.0 liter fungerar som range extender och förser eldrivlinan med kräm när det behövs. Bilen blir ungefär i samma storlek som en Audi A5 men i övrigt får vi inte reda på så mycket än. Solcellstaket som Karma har verkar dock ha ersatts av ett stort kryss. Bilen presenteras som en prototyp men kommer med största sannolikhet att se ut så här när den väl börjar byggas. Nästa år förväntas det att bilen ska börja produceras i Delaware. Klipp finns under "Läs mer". Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Hur techig är Nissan Leaf?
Vi testade en snabbis

Modellen Leaf är Nissans bidrag till elbilsfamiljen. Byggd från grunden som en ren elbil vilket betyder att man har kunnat konstruera saker så som man har velat och inte behövt ta hänsyn till att det tidigare har varit en vanlig bil så att säga. Batterierna är placerade i golvet för bästa viktfördelning och att man sitter i en bil som går helt och hållet på elektricitet märker man inte förrän man trycker på startknappen, och man inte riktigt vet om bilen är igång eller ej. Men vad kan den göra förutom att låta extremt lite och envisas med att inte vilja bli tankad med diesel? Vi lånade bilen en dag och testade. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

En riktig bild på Hyundais nya konceptbil
El och range extender ger en räckvidd på 70 mil

Tidigare har vi bara fått en liten skiss på Hyundais nya koncept i-oniq, men nu får vi en bättre bild som visar hur åket ser ut. Under skalet sitter det både el- och bensinteknik och räckvidden sägs vara upp till 70 mil. Bilen mäter 4.4 meter i längd och i kupén är upplägget 2+2. En elmotor samsas med en range extender som i det här fallet innebär en liten trecylindrig bensinmotor på 1.0 liter och 109 hästar. Elmotorn ska själva kunna ta bilen tolv mil innan förbränningsmotorn hoppar igång. Enligt EU:s körcykel ska bilen inte släppa ut mer än 45 gram per kilometer. Premiär på mässan i Genève om några dagar. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida