m

Finnair vill köpa elflygplan av svenska Heart Aerospace
Små elflygplan kan komma att dyka upp på Finnairs rutter om några år

Det finska flygbolaget Finnair har tecknat ett avtal med den svenska flygplantillverkaren Heart Aerospace vilket innebär att Finnair kan komma att köpa in upp till 20 stycken av Heart Aerospace kommande modell ES-19. Det framtida inköpet är en del av Finnairs målsättning om att företaget ska bli helt koldioxidneutralt till 2045. Anders Forslund, vd och grundare av Heart Aerospace, säger om avtalet med Finnair: "We have worked closely with the NEA (Nordic Network for Electric Aviation) but getting this commitment from Finnair is really important. The big challenge of building an electric aircraft isn’t just in the technology, but also building the momentum to create a project like this and building it all the way." Heart Aerospace modell ES-19 kommer att ha en kapacitet på 19 passagerare vilka man ska kunna flyga sträckor på upp till 400 kilometer på en laddning batterier. Företaget har tidigare sagt att man siktar på att ha de första ES-19 i luften någon gång runt 2025. Heart Aerospace har även planer på att i framtiden utveckla en modell som kan ta 48 passagerare. Tumnagel
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu går det att beställa en billigare Polestar 2
Nu från 489.000 kronor

Polestar (och Volvo för den delen) har främst satsat på att leverera elbilar i det dyrare segmentet med så mycket lull-lull som möjligt. Anledningen till taktiken är precis som med Tesla att man prioriterar att leverera modeller som man tjänar mycket pengar på och när man får igång produktionen börjar man sälja billigare versioner. Nu verkar det som att Polestar är redo att ta det där klivit, för man har börjat sälja en billigare version av Polestar 2 som kostar från 489.000 kronor. Då får man så klart inte allt man får med den dyrare versionen och det man tummar på är batteri och fyrhjulsdrift, den billigare versionen är alltså framhjulsdriven. Eftersom bilen då bara får en motor blir den långsammare, 7,4 sekunder istället för 4,7 sekunder till hundra. Det verkar dock inte som att Polestar har problem att få iväg de bilar man tillverkar, för leverans är satt till oktober om man beställer i dag. Räckvidden med framhjulsdrift och det mindre batteriet är 42-44 mil enligt WLTP och den kostar alltså 489.000 kronor. För 50.000 kronor till, alltså 539.000 kronor, får man framhjulsdrift och det större batteriet som enligt WLTP ska räcka 51,5-54 mil. För ytterligare 50.000 kronor till, alltså 589.000 kronor, får man även fyrhjulsdrift och då blir räckvidden 45-48 mil. Det går inte att välja en Polestar 2 med fyrhjulsdrift och det mindre batteriet. Den vakne ser då att 589.000 kronor är mindre än de 659.000 kronor som en Polestar 2 kostade tidigare. Man kan alltså i dag få en billigare bil med större batteri och fyrhjulsdrift än tidigare, men då ingår inte samma utrustning. Förut fanns bara paketet Performance, nu finns även paketen Pilot och Plus. Pilot kostar 40.000 kronor och innehåller pixelstrålkastarna, främre LED dimljus och kurvljus, 360-graderskamera, "Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist", "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation", automatisk dimning av ytterspeglar och park assist sida. Plus kostar 45.000 kronor och innehåller värmepump, panoramatak, stereo från Harman Kardon, WeaveTech-säten, uppvärmt baksäte, ratt och torkarblad, bättre interiörbelysning, trådlös laddning för mobilen, matkassehållare och tonad bakruta. Pris med de två paketen blir 674.000 kronor, alltså 25.000 kronor dyrare än tidigare. Performance-paketet finns kvar och kostar 60.000 kronor. Uppdatering I en tidigare version av artikeln stod det att bilen var bakhjulsdriven. Det stämmer inte, den är antingen framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Tumnagel
47.0°
+
Roger Åberg
0

Så här ser det ut när man åker genom Musks tunnel
Den under Las Vegas

Tidigare i veckan fick pressen provåka Elon Musks kollektivtrafik som tar passagerare genom tunlar under Las Vegas. Denna tunnel befinner sig tolv meter under jorden och är sammanlagt ungefär 2,5 kilometer lång med tre stop. Tanken är att det i dessa tunlar ska köra ett stadigt flöde med Teslas som körs autonomt. Bilarna ska också rymma upp till 16 personer. Men just nu är det inte så sexigt då bilarna under denna pressdag var helt vanliga Teslas som kördes av riktiga människor med en fart på runt 55 Km/h Vid full kapacitet är det tänkt att denna loop ska kunna transportera 4 400 i timmen. Om det blir så återstår att se när denna tunnel öppnas upp inom några månader. Under juni månad kommer det hållas en större konferens i Las Vegas och då blir det spännande att om det här är en vettig investering från Las Vegas sida eller ej. Tumnagel
34.8°
+
Frode Wikesjö
0

GE satsar på att utveckla covid-19-sensorer för mobiler
Så att den kan känna av om det finns virus där du befinner dig

GE Research har fått bidrag från den amerikanska myndigheten National Institutes of Health (NIH) för att försöka utveckla minimala sensorer som ska kunna känna av om det finns covid-19-partiklar i närheten av sensorerna. Företaget har sedan tidigare lång erfarenhet att utveckla sensorer till olika branscher och man tänker sig att en covid-19-sensor skulle vara mindre än en nagel och kunna integreras i till exempel mobiltelefoner, smarta klockor och annan bärbar teknik. Forskaren Radislav Potyrailo från GE Research säger i ett pressmeddelande om den eventuella sensorn: "We have developed tiny sensors smaller than a fingertip that have the same detection capabilities as the high-end analytical instruments the size of a microwave oven. Our sensors are sort of like bloodhounds. We train them to detect a specific thing, and they are able to do that well without being thrown of the trail by something else." Projektet med att utveckla minimala covid-19-sensorer kommer att pågå i två år så det kommer att dröja ett tag innan vi får se resultatet av GE Research forskning. Skulle man lyckas få fram de minimala sensorerna som är målsättningen så krävs det givetvis även att dessa inte blir alltför dyra för att mobiltillverkare och andra ska kunna bygga in sensorerna i sina produkter till en rimlig kostnad. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung presenterar SmartTag+
Leta upp dina grejer med förstärkt verklighet

I går presenterade Samsung en uppgraderad version av sin Galaxy SmartTag som kommer få namnet SmartTag+. Galaxy SmartTag en liten enhet man fästa på saker som nycklar, hund, väska, paraply, plånbok eller andra saker man inte vill tappa bort. Om man nu tappar bort det man inte vill tappa bort kan man leta efter dem med en tillhörande app på mobilen. SmartTag+ stödjer både UWB och Bluetooth Low Energy men kommer vara en hundralapp dyrare än vanliga SmartTag (som kostar 350 kronor). Men den kommer vara bättre på att visa exakt var ens borttappade pryl ligger och man kan också använda sig av förstärkt verklighet för att leta upp det man tappat bort. Med SmartTag+ kan också göra ljud om du är i närheten samt koppla upp sig mot ett användarnätverk likt det som Tile använder för sina spårbrickor. Samsung lovar dock att SmartTaggens position endast är synligt för användaren och inte någon annan. "All data in SmartThings Find is encrypted and protected, so the tag’s location isn’t revealed to anyone but you." Samsung kommer lansera SmartTag+ globalt den 16 april. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Apple-ingenjör kritiserar Apples app-granskning
“Like bringing a plastic butter knife to a gunfight”

Den stora rättegångsfejden mellan Apple och Epic Games kommer dra igång ordentligt i maj och innan festligheterna drar igång har båda företagen publicerat massvis med dokument som ska användas som bevisföring under rättegången. Patrick McGee från Financial Times har grottat ner sig i dokumenten och hittat lite grejer som pekar på att Apples granskningsprocess för nya appar kort sagt bristfällig. Så pass att Eric Friedman, chef för Apples Fraud Engineering Algorithms and Risk-enhet, liknat Apples skydd via granskningsprocessen med att dra fram en smörkniv i en eldstrid. Anekdoten kommer från Epic Games som fått citaten från interna dokument hos Apple och menar att den bristande säkerheten i granskningsprocessen inte riktigt gör att Apples app-skatt på 30 procent är motiverad. Apple hävdar starkt att de 30 procent av app-intäkter tas ut för att kunna fortsätta driva granskning av appar och skydda kunder från osäkra appar av olika slag. Med dokumenten menar Epic Games kort och gott att det inte finns några bevis på att Apple faktiskt skyddar användarna. Apple hävdar att granskningsprocessen för appar i App Store är robust och att App Store-är betydligt säkrare än motsvarande appbutiker på andra plattformar. Mer specifikt pekar Apple på data från 2018 som visar att malware på iPhone-plattformen endast bestått av 0,85 procent av alla malware-infektioner, medan malware på Android och Windows stått för 47,2 respektive 35,8 procent av spridningen Vidare menar Epic Games att Apples bristande granskning lett till att kopior av populära appar beviljats att läggas upp på App Store, vilket skadat originalappen. Bland annat citerar Epic Games chefen för meditationsappen Headspace att liknande appar dykt upp i App Store efter att Headspace blivit poppis som kort och gott är fejkappar. Mer specifikt har detta sagts: “Shockingly, Apple [is] approving these apps, and when the users buy the apps they are left with nothing but some scammy chat rooms in the background." Andra roliga fynd folk har gjort är bland annat att Apple varit på gång att utveckla iMessage till Android, men lagt ner projektet då man ansåg att det i slutändan endast skulle skada Apples varumärke. Rättegången kommer dra igång 3 maj och lär hålla på ett tag. Tumnagel
34.7°
+
André Stray
0

Grinding Gear Games visar upp mer av Path of Exile 2
Samt nya PoE-expansionen Ultimatum

Path of Exile 2 presenterades i slutet av 2019, men sedan har det varit lite skralt med info om det kommande spelet. Under gårdagen levererade dock Grinding Gear Games lite mer info om uppföljaren via liveström och det pratades om hur utvecklarna jobbat med att fräscha upp upplevelsen i uppföljaren. Bland annat fick vi se nytt videomaterial från den nya kampanjen, som för övrigt kommer leva sida vid sida med första spelets kampanj, samt att nya vapentyper som spjut och armborstar kommer läggas till. Vidare visades även nästa expansion till Path of Exile upp och denna går under namnet Ultimatum. I Ultimatum kommer spelare få möta Trialmaster som erbjuder utmaningar som blir gradvis svårare, men erbjuder bättre loot ju längre fram du tar dig. Path of Exile 2 har för tillfället inget släppdatum, men lär inte släppas i år. Path of Exile: Ultimatum kommer släppas 16 april. Tumnagel
42.6°
+
André Stray
0

Ett betalkort ska räcka för att ladda bilen tycker regeringen
Branschen verkar dock hellre vilja ha appar

Sveriges Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) har haft ett möte med representanter för elbilsladdarföretag i syfte att göra det enklare för konsumenter att kunna ladda sina bilar på stan. I dag hanteras detta via appar, brickor eller annat vilket gör att konsumenter kan tvingas ha flera olika appar installerade på mobilen för att kunna använda laddstationer från olika leverantörer. Ygeman och regeringen har som mål att det i slutet av året enbart ska krävas ett betalkort för att kunna köpa el från laddstationerna. Han säger till DN: "Resultatet av mötet blev ett steg i rätt riktning, men ett otillräckligt sådant. Vi måste arbeta vidare och få fram ett enkelt sätt för elbilsförare att med ett gemensamt betalningsmedel köpa el vid publika laddstolpar. Tre, sju, nio appar i mobilen ska inte behövas." Representanter från branschen ställer sig dock lite tveksamma till att genomföra detta, bland annat för att det skulle bli dyrt att installera kortläsare vid alla laddplatser. Vidare anser man att apparna fyller sitt syfte då dessa kan visa var de olika leverantörerna har lediga laddplatser. Det verkar med andra ord fortsatt oklart om regeringens mål med ett gemensamt betalningsmedel för laddplatser kan bli verklighet till årets slut. I dagsläget finns ingen branschorganisation för de företag som tillhandahåller laddplatser men detta kom man överens om på mötet var något som behövdes, något som både Ygeman och representanterna från de olika företagen kunde vara eniga om. Tumnagel
64.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lenovo presenterar Legion Phone Duel 2
Kontrollfest!

Lenovo har hållit lite låda idag och presenterat sin nya gamingtelefon Legion Phone Duel 2. De stora nyheterna i den nya gamingtelefonen är fler touchknappar som underlättar för spelande, integrerad kylning med rejäl fläkt och givetvis RGB-belysning på baksidan. Legion Phone Duel 2 är en regelrätt flaggskeppstelefon och kommer givetvis med flaggskeppshårdvara. På insidan sitter det ett stycke Snapdragon 888, upp till 16GB ram och 512GB lagring. Snapdragon 888 har en tendens att bli varm, vilket vi märkt med både OnePlus 9 Pro och Xiaomi Mi 11, och för att motverka detta har Lenovo petat in ordentlig fläktförsedd kylning som ska hålla insidan kall vid tungt arbete. Skärmen är 6,92 tum stor och är av AMOLED-typ med 2460 x 1080 pixlars upplösning och 144Hz i uppdateringsfrekvens och 720Hz i touch sampling rate. Vidare är telefonen utrustad med ett tudelat batteri på totalt 5500mAh som kan laddas snabbt med upp till 90W effekt, vilket görs genom att använda telefonens båda USB-C-portar. Att kontrollera spel med skärmen är sådär, men Legion Phone Duel 2 kommer med flera touchytor som ger dig tillgång till fler knappar. I horisontellt läge har telefonen fyra touchkänsliga ytor på toppen samt ytterligare två touchytor på baksidan. Flera spel ska ha stöd för extraknapparna och om spelen inte har stöd så kommer det vara möjligt att själv välja vad tryck på ytorna ska göra. Lenovo Legion Phone Duel 2 kommer börja säljas i Kina nu i april och nästa månad kommer telefonen släppas på utvalda marknader. Priset ligger på 799 euro för versionen med 12GB/256GB och 999 euro kommer versionen med 16GB/512GB kosta. Den dyrare varianten kommer även med laddningsdocka. Nedan har ni några techtubers som tycker till om telefonen. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Sonos och Ikea är på gång med nyheter
Looks like Symfonisk

Sonos och Ikeas samarbete har än så länge resulterat i två produkter men nu verkar det vara nytt på gång. På Instagram har bolaget postat stories som berättar det på bilden ovan, alltså Looks like Symfonisk. Något mer än så finns inte just nu att berätta från bolagen, men det finns lite rykten! Det första är väl inget rykte utan ett faktum, det kommer en uppdaterad version av lampan. Det har upptäckts en ansökan om tillstånd hos amerikanska myndigheten FCC. Exakt vad som är nytt är dock oklart. Det andra är ett rykte och enligt uppgifter till The Verge ska det handla om en högtalare som även fungerar som konst. Eller snarare en högtalare som också kan ha konst på sig. Om själva ramen kommer att vara högtalaren eller om man placerar högtalaren bakom en ram eller liknande, det återstår att se. Tumnagel
47.9°
+
Roger Åberg
0

Nintendo presenterar Pac-Man 99
Pac-Man Battle Royale typ

Pac-Man 99 är ett nytt spel för Switch som följer samma recept som Tetris 99 och Super Mario Bros. 35 bjöd på. Det vill säga att du som spelare ska lira Pac-Man så bra som möjligt mot 99 andra spelare. Du kan attackera andra spelare genom att äta spöken och skicka störiga saker som gör spelbrädet svårare för dem. Spelet lanseras i dag utan extra kostnad för folk som kör Nintendo Switch Online. Vill man spela spelets extralägen eller ändra spelets utseende en aning måste man dock betala en slant. Tumnagel
40.2°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in tekniken bakom Liliums elektriska VTOL-flygplan
Flygplanet som startar och landar som en helikopter

Förra veckan presenterade den tyska flygplanstillverkaren Lilium sin första flygplansmodell avsedd för försäljning och i det här inslaget kan ni kolla in lite mer om tekniken bakom detta. Det handlar om ett eldrivet så kallat VTOL-flygplan, "Vertical Take-Off and Landning", vilket innebär att flygplanet inte behöver några landningsbanor för att starta eller landa. Lilium Jet är avsett att flyga sex passagerare plus en pilot på cirka 3000 meters höjd. Flygplanet har en maxhastighet på 280 km/h och en räckvidd på cirka 250 kilometer. I videoklippet ovan går ingenjörerna på Lilium bland annat igenom flygplanets arkitektur, kontrollsystemet, batterierna samt flygplanets motorer. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här skulle Air Force One kunna se ut i en överljudsversion
Exosonic visar upp koncept på framtida presidentplan

Den amerikanska flygplanstillverkaren Exosonic har visat upp bilder på hur en eventuellt presidentversion av deras framtida överljudsplan skulle kunna se ut om USA:s regering skulle anse att de behövde ett sådant som Air Force One. Exosonics överljudsplan befinner sig fortfarande på konceptstadiet och är tänkt att i framtiden kunna transportera upp till 70 passagerare i hastigheter på upp till Mach 1,8, motsvarande 2222 km/h. I Air Force One-versionen har man dock delat upp planet i tre olika delar. Ett konferensrum med videokonferenssystem vilket har plats för tre personer, en lite privatare del för åtta personer där det finns sovplatser samt en passagerarkabin där det ryms 20 stycken passagerare. Flygplanet är tänkt att få en räckvidd på över 8000 kilometer när det väl är i luften. Exosonic hoppas att detta kan ske någon gång i mitten av 2030-talet om finansiering, teknik och annat som krävs faller på plats. Det lär med andra ord inte bli den nuvarande presidenten Joe Biden som kommer att färdas i sådant här flygplan om USA någon gång skulle besluta sig för att beställa ett sådant. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google öppnar upp Google Play för fler Android Auto-appar
Lite mer variation att vänta

Google tillåter nu tredjepartsutvecklare att publicera fler typer av appar i Android Auto-kategorin på Google Play. Apptyperna är navigations-, parkerings- och laddningsappar vilket förhoppningsvis kommer innebära lite mer variation i Play-butiken. Today, we’re thrilled to announce that you can publish your Android Auto navigation, parking, and charging apps to production! We’ve been hard at work stabilizing the library, Android Auto, and the publishing process to reach this milestone. Publishing to production enables drivers to use your Android Auto app on their car screen without needing to sign up for a beta program. De som vill publicera sina appar där måste dock följa Googles riktlinjer mycket noggrant då Google inte vill ha appar som distraherar föraren allt för mycket. Tumnagel
42.5°
+
Frode Wikesjö
0

Google gör det svårare för appar att se andra appar på Android
För att skydda användarens integritet

Google har uppdaterat sina regler för apputveckling till Android och det kommer nu, i de flesta fall, inte vara tillåtet för Android-appar att kolla in vilka andra appar som finns installerade på användarens telefon. Anledningen till det är givetvis att det kan vara integritetskränkande för en användare om en apputvecklare kan efterforska vilka andra appar som finns på användarens telefon. Med Googles nya regler kommer det enbart vara tillåtet för appar som kräver information om andra appar att efterfråga den informationen i Android. Det kan till exempel handla om appar som till exempel filhanterare, antivirus-appar, webbläsare och liknande. Från och med 1 april har Google gett apputvecklare 30 dagar på sig att uppdatera appar som efterfrågar information om andra appar utan att detta kräva för appens egentliga funktionalitet så att dessa följer Android nya regler. Från och med 5 maj kommer de nya reglerna att börja gälla och appar som då inte anses följa de nya reglerna kommer att kickas ut från Google Play Store. Tumnagel
52.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google vinner mot Oracle i segdragen rättstvist
Google anses inte ha gjort intrång på Oracles java-patent

USA:s högsta domstol har nu beslutat att Google hade rätt att använda vissa java-api:er när man skapade Android under vad som kallas för "fair use" i USA. Det här har varit en fråga som valsat runt i amerikanska domstolar sedan 2010 då Oracle stämde Google för olovlig användning av Java i Android. Det hela började dock redan i början av 2000-talet då Google beslöt sig för att basera Android på programmeringsspråket Java. För att göra det hela kompatibelt med Java-plattformen så kopierade Google vissa namn från Javas arkitektur för att göra det enklare för andra Java-programmerare att programmera till Android. Java skapades av James Gosling och Sun Microsystems och de gjorde stora delar av Java som öppen källkod. När Oracle köpte upp Sun 2010 så ansåg de dock att de så kallade API:erna i Java, vars namn Google kopierat till Android, inte skulle falla under GNU-licensens och stämde Google för användandet av dessa i Android. Sedan dess har tvisten behandlats i flera instanser inom det amerikanska rättsväsendet. 2012 vann Google över Oracle som överklagade domen. Detta ledde till att Oracle vann över Google i en dom från 2016 vilken dömde Google att betala 9,3 miljarder dollar till Oracle. Detta ledde till vidare överklagande och 2017 ansåg en domstol ännu en gång att Google hade rätt använda namnen på de aktuella API:erna till Java. När nu även USA:s högsta domstol anser detta så verkar det som om tvisten har kommit till vägs ände och de enda som har tjänat några slantar på det här är antagligen de advokater som varit inblandade i den över tio år långa juridiska tvisten. Tumnagel
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jason har byggt en egen tågsimulator
Next level modelljärnväg

Här kan ni kolla in en tågsimulator som tåg-entusiasten Jason Shron har byggt i sin källare. Jason har skapat det hela genom att bygga en tågvagn i full skala där fönstren bytts ut mot skärmar. På skärmarna visas sedan video från en Go Pro Session-kamera som sitter installerad på en av tågen i Jasons egen modelljärnvägsbygge. Videoklippet som visas innehåller även pålagda ljudeffekter vilket gör det hela än mer realistiskt. Jason planerar nu att även installera stora LCD-skärmar i andra delar av vagnen så att även andra passagerare som kliver in i hans simulator ska få upplevelsen av att de färdas på ett riktigt tåg. Tumnagel
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Betatesta Knockout City idag
Not Dodgeball—It’s DodgeBRAWL!

Knockout City kommer släppas skarpt 21 maj till PC, PS4, Xbox One samt Switch, men i helgen kommer det vara möjligt se vad spelet har att erbjuda. Från och med idag till på söndag kommer det anordnas betatest för det dodgeball-liknande spelet och det kommer gå att lira överallt där spelet kommer släppas i maj. Det vill säga plattformarna som nämns ovan. I spelet får vi ta kontroll över en färgstark karaktär för att delta i 3v3 matcher där deltagarna kastar bollar på varandra. Då det är dodgeball-regler är det möjligt att fånga bollen innan den träffar dig, vilket gör det möjligt för dig att kasta tillbaka bollen i plytet på din motståndare. För att göra det hela lite svårare är det möjligt att fint-kasta samt skruva bollen rejält. Betaklienten hittar ni i respektive spelbutik genom att söka på Knockout City. Serverarna kommer vara öppna från 15:00 idag till 03:00 på måndag. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Lilium presenterar nytt elflygplan
VTOL-plan med plats för sju personer

Den tyska flygplanstillverkaren Lilium har visat upp en ny modell av sitt elflygplan vilket kommer att bli den första modellen som är framtagen för kommersiellt bruk. Lilium Jet är ett så kallat VTOL-flygplan som startar och landar vertikalt, något som innebär att det inte krävs några start- och landningsbanor för de flygplatser, eller så kallade "vertiports", där flygplanet kommer att användas. Flygplanet har plats för sex passagerare plus en pilot och är tänkt att flyga på runt 3000 meters höjd. Maxhastigheten ligger på 280 km/h och räckvidden är cirka 250 kilometer. I samband med presentationen av Lilium Jet tillkännagavs det även att Lilium, tillsammans med partners, kommer att bygga upp till 14 stycken vertiports i Florida och att man planerar att bygga ett nätverk av 10 vertiports någonstans i Europa. 2024 hoppas Lilium och deras partners att man kan dra igång en kommersiell verksamhet för att transportera passagerare i sitt lilla elflygplan. I klippet nedan kan ni se utvecklingen av Liliums tidigare modeller Falcon, Dragon, Eagle och Phoenix mellan 2016 - 2019, en utveckling som nu lett till att deras första kommersiella modell Lilium Jet kunnat presenteras. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mini Electric Pacesetter - ny säkerhetsbil för Formel E
En försmak på hur eldrivna JCW kommer att se ut

Självklart ska den eldrivna tävlingsserien Formel E ha en eldriven säkerhetsbil, och det är precis vad Mini Electric Pacesetter är. Det här kan väl också ses som en försmak på den eldrivna John Cooper Works-versionen som är på väg - utseendemässigt i alla fall. Under skalet finns en elmotor som ger 184 hästar och 280 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder. Samma effekt och siffror som för vanliga eldrivna Mini alltså. Insidan har man blåst ut helt och där finns bara en skalstol för föraren att pressa ned sig i. Här finns även en bur och dörrsidor i kolfiber och dragsnören som dörrhandtag. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Vad betyder ICE, HEV, PHEV och BEV?
Vi förklarar!

Förr i tiden så fanns det bilar och de gick på bensin. Sen dök det upp bilar som även gick på diesel när det bränslet och motorerna slutade vara supersmutsigt och dåligt. Sen kom miljötrenden och etanolen kom, och försvann. Nu är vi inne i den elektriska tidsåldern men det är ett tag kvar tills alla bilar är elektriska och just nu är det en hel hög med konstiga förkortningar som förklarar vilken typ av drivning som en bil har. Du kanske har läst om ICE, BEV, PHEV och HEV men inte fattat något, så därför tänkte vi kort förklara vad de olika förkortningarna står för. ICE är ett, i alla fall för mig, rätt nytt begrepp. Det står för Internal Combustion Engine, eller förbränningsmotorn som det heter på svenska. Förbränningsmotorer finns i en hel hög med varianter men gemensamt för dem alla är att de förbränner ett bränsle och på så sätt kan driva till exempel en bil framåt. En ICE-bil går oftast på bensin eller diesel som är fossilbränslen men kan också drivas på etanol, biogas eller biodiesel som är förnybara bränslen. En ICE-bil är med andra ord oftast men inte alltid dålig för miljön. HEV står för Hybrid Electric Vehicle (eller hybrid på talspråk) och blev känd för världen när Toyota släppte sin Prius som minst halv Hollywood åkte runt i för att de skulle verka miljövänliga. Så stor skillnad var det dock inte eftersom en så kallad fullhybrid har en liten elmotor och ett litet batteri men så fort dessa inte räcker till, vilket är fort, så kickar bensinmotorn igång. Det finns även mildhybrider som blivit poppis under senare år men som i alla fall inte jag förstår. De är mindre usla än en ICE eftersom de kan stänga av under längre perioder till exempel vid rödljus och så får bilen en liten, liten knuff ibland men skillnaden i förbrukning är 10-15 procent. Så bättre, men ingen revolution. PHEV står för Plug-in Hybrid Electric Vehicle och är precis som en HEV en bil som har en mindre elmotor och (oftast) en bensinmotor. Men här är batteriet och elmotorn större och man kan stoppa in en sladd i bilen och ladda den, vilket gör att man kan köra mindre sträckor på bara el. När dessa kom var den sträckan försumbar och man skulle verkligen vara ambitiös om man orkade ladda, men i dag kommer PHEV-bilar ofta fyra mil på en laddning och senaste generationer kommer upp till sju-åtta mil. Det gör att om man har laddning hemma eller på jobbet så kan man använda bilen som en normal elbil och så använder man bara bensinmotorn när man åker längre sträckor. Bensin är som sagt vanligast men några tillverkare, bland annat Mercedes, använder diesel. Anledningen till att man använder bensin är att det (oftast) är krångligare och dyrare att göra en dieselmotor och det är redan dyrt och krångligt som det är med både el och bensin. PHEV kan vara det absolut bästa valet just nu eftersom man kan köra miljövänligt till vardags men även ha lång räckvidd när det behövs. Ibland är det dock det sämsta av två världar eftersom bensinmotorn är trött och elmotorn är trött. Det kommer även att bli "spännande" att se hur länge dessa kommer att leva eftersom det är mycket teknik som kan och kommer gå sönder i dessa när de blir några år på nacken. Och snart är de bara dyrare och besvärligare än riktiga elbilar. FCEV är inte så vanligt så det är mest en parantes här. Det handlar om Fuel Cell Electric Vehicle, alltså en bränslecellsbil. Det är en bil som tar vätgas och omvandlar det till el i en bränslecell i bilen. Resultatet blir en elbil, men som tankas med bränsle istället för färdig el. Det finns bara några få stationer i Sverige så just nu är det här ett väldigt ovanligt alternativ i Sverige. BEV är den sista förkortningen för dagen och det står för Battery Electric Vehicle. Helt enkelt en riktig elbil som inte har någon bensinmotor som backup. Ibland kallar man dessa för EVs, men det kan även vara en PHEV eller en HEV så vill man vara korrekt och tydlig säger man BEV. Men BEV behöver inte vara en bil utan kan även vara en cykel eller elsparkcykel eller typ vad som helst som klassas som ett fordon och som går på el. Hoppas att ni har blivit lite klokare. Har vi missat något? Skrik till bland kommentarerna! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Det här är Lexus elektriska framtid
Konceptet LF-Z Electrified ska bli verklighet 2025

I morse var det dags för Kia att visa sin elektriska framtid och nu är det dags för Lexus. Det här är än så länge bara ett koncept, men det visar vart märket är på väg. Toyota och Lexus har varit lite sega på riktiga elbilar och plug-in-hybrider men nu har man fått fart. 20 stycken helt nya eller vidareutvecklade elektriska bilar (varav tio helt elektriska) kommer att släppas de närmsta fem åren, så takten kommer att bli rejält mycket högre. Konceptet heter LF-Z Electrified och är alltså ett koncept, men ska realiseras 2025. Lexus lovar att det här ska bli något alldeles extra att köra, med fantastisk respons och "en känsla av att vara fullt ut sammanlänkad med bilen". Lexus har tagit fram en ny plattform som driver på alla fyra hjulen och som ska ge en styrning som är något alldeles extra. Låter lovande. Konceptet bjuder även på en ny förarmiljö som är lite annorlunda, men intressant. Här har föraren tre skärmar och en rätt som mer kan kallas för styrdon. Detta infotainmentsystem verkar kunna bli verklighet innan 2025 vilket vi tackar för, Lexus system som man har i dag behöver få sig en rejäl uppdatering. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Inofficiell plugin för WebP släppt till Photoshop
Smidigt om du vill kunna öppna och spara i Googles bildformat

Det har nu gått över tio år sedan Google lanserade bilformatet WebP, ett bildformat som primärt utvecklades för att kunna använda datasnåla bilder på webben. Trots att formatet nu för tiden är etablerat och används på en hel del webbsidor så har det inte varit möjligt att öppna, skapa och redigera webp-bilder i Adobes bildbehandlingsprogram Photoshop. Framöver kanske det blir lite enklare att arbeta med webp-bilder i Photoshop då Google nu har släppt en inofficiell plugin till Photoshop som ger programmet stöd för att hantera webp-bilder. Med pluginen "WebPShop" installerad kommer Photoshop att visa webp-filer i filhanteraren och det kommer att bli möjligt att öppna dessa. Det blir även möjligt att spara bilder i webp-formatet. Enligt dokumentationen ska WebPShop gå att köra på både Windows och macOS. Jag kunde själv installera det utan problem på min Mac som har en Intel-processor. Min kollega Roger, som kör en Mac med Apples egna M1-chip, fick dock inte pluginen att fungera på sin dator. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lynk & Co 01 är riktigt lovande!
Vi har provkört Volvo-syskonet

Det har varit mycket snack från Lynk & Co men nu är deras första bil äntligen här! Eller nästan i alla fall, en första bil har nått Stockholm och jag fick låna den i två ynka timmar. Så det här är inget tet utan mer av ett första intryck. Hur som helst så blev jag positivt överraskad av den här bilen. Lynk & Co 01 är på sätt och vis en annorlunda och billigare Volvo. Företaget är systerföretag till Volvo och ägs av Geely och plattform och massor av teknik är hämtad från just Volvo. Deras första modell heter logiskt nog 01 och det är en liten SUV som är lik XC40 på många sätt under skalet. Bilen är tolv centimeter längre än XC40 så den är lite större men annars är det mycket som är likt. Under skalet. Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

Vaughn Gittin Jr. och kompisar leker
Sladdar och kör offroad

I sitt senaste klipp har Vaughn Gittin Jr. tagit med sina polare och racerförare Leron Healy och Chelsea Denofa för ett gäng med stunts och bus. Allt är filmat på Panthera Tactical Training Center i West Virginia då det troligtvis anses lite halvdumt att göra såna här upptåg på allmän väg. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Microsoft visar upp nya ikoner för filhanteraren i Windows 10
Den nya designen fortsätter att implementeras i operativsystemet

Microsoft har de senaste åren gjort nya ikoner för såväl sitt Office-paket som för Windows 10 och nu har man visat upp ytterligare ett resultat av det. I den senaste versionen av Windows 10 Insider Preview, Build 21343, har Microsoft bytt ut en del av ikonerna som finns i operativsystemets filhanterare. Microsoft skriver om de nya ikonerna: "Several changes, such as the orientation of the folder icons and the default file type icons, have been made for greater consistency across Microsoft products that show files. Notably, the top-level user folders such as Desktop, Documents, Downloads, and Pictures have a new design that should make it a little easier to tell them apart at a glance. And yes, the Recycle Bin icon has also been updated!" Ni kan kolla in hur en del av ikonerna ser ut i filhanteraren i Windows 10 Insider Preview Build 21343 här ovanför. Nedan hittas exempel som lite mera i detalj visar några ikoner före och efter ikonbytet i Windows 10. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida