m

Audi-reklam anklagad för att vara sexuellt provocerande
Visar en flicka som äter en banan

Det går sådär för Volkswagengruppens reklamavdelning just nu. I maj anklagades en reklamsnutt för nya Golf vara rasistisk och nu är det dags för Audi som nyligen tvingades plocka ner en tweet för RS4 Avant sen den anklagats för att vara sexuellt provocerande och osäker. På reklambilden äter en flicka en banan samtidigt som hon lutar sig mot bilen. Detta menar kritikerna ska vara att sexualisera barnet. Att hon dessutom står framför grillen anses vara det osäkra i det hela då man visar barnet i en farlig situation - en där föraren inte skulle kunna se barnet från förarsätet. Med bilden fanns även texten "Lets your heart beat faster – in every aspect". Audi har plockat ned reklamen och i ett uttalande säger de att den var ett misstag och att de ber så mycket om ursäkt för det inträffade. De har även tillsatt en intern utredning för att se hur kampanjen skapades och vad som gick fel i det hela. Tumnagel
-4.8°
+
Bobby Green
0
2018

Så bra är iPhone Xs och Xs Max!
Vi ger er första svenska recensionen

Det är ett S-år för Apple i år men ett lite speciellt sådant. För man gör inte bara iPhone X lite bättre, man släpper även den lite "billigare" Xr och den större Xs Max. Vi kan nu som första svenska medie ge er en recension på Xs och Xs Max! Närmare genomgång av kameran med exempelbilder kan ni se här! Men vi börjar med namnen. Förra året släppte alltså Apple iPhone X. Man hade släppt telefoner som såg likadana ut, mer eller mindre, sedan iPhone 6 och iPhone X var något helt nytt. Det känns smått galet faktiskt att det bara är ett år sedan som vi diskuterade den där flärpen som tokar, i dag har i princip alla telefoner förutom några undantag en flärp. Apple har ju länge, sedan iPhone 3G faktiskt, kört med att man släpper en lur ett år och sedan en s-version året efter men det var något man bröt förra året då iPhone 7s blev iPhone 8. Så att iPhone X skulle bli iPhone Xs var inte självklart, men så blev det. På "svenska" så låter det lite konstigt, men det beror på att vi vägrar säga "tio" istället för X här, vilket till att det blir lite tungvrickarövning med "ajfån eks s maks". Tumnagel
30.9°
+
Roger Åberg
0

Pete Lau visar bilder tagna med OnePlus 6
Ser helt ok ut!

Pete Lau har via det kinesiska sociala nätverket Weibo levererat några bilder tagna med den kommande telefonen OnePlus 6. Bilderna visar att telefonen kommer kunna ta bra bilder i bra ljussituationer, vilket även föregångarna 5 och 5T kan göra utan några som helst problem. Förhoppningsvis kommer gänget ha fler kameraess i rockärmen som de kan visa upp inom en snar framtid. För övrigt så läckte en ny reklambild nyligen som bekräftade att telefonen kommer köra en dubbel uppsättning kameror varav ena sensorn plåtar med 16MP och den andra tar bilder med 20MP, vilket samma setup 5T kör. Här nere hittar ni samlingen med bilder. Vill ni se dem i korrekt upplösning så är det bara att hoppa över till Pete Laus Weibo-sida. Länk till den har ni här nere till vänster. Uppdaterad: Det verkar även som att telefonen kommer bli vattentålig, vilket fans har bönat och bett om sedan urminnes tider. Värt att nämna är att OnePlus har testat sina senaste enheter så att det i alla fall går att ringa med luren efter att ha tagit ett dopp. Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0
2017

Mugg visar reklambild för Han Solo-filmen
Kan vi vänta oss en trailer snart?

Vi är många som är nyfikna på hur Alden Ehrenreich egentligen kommer att se ut som en ung Han Solo. En reklammugg verkar ge oss en hint och kanske kan det vara så att en nära förestående trailer är på gång. På Twitter har användaren Mike DeRose lagt ut två foton på muggen som visar en affischliknande reklambild föreställandes bland annat Han Solo och Chewbacca sida vid sida med Millennium Falcon som flyger i bakgrunden. Solo: A Star Wars Story har premiär 25 maj 2018 i Sverige. Tumnagel
35.9°
+
Emmy Zettergren
0

Nytt förlag fokuserar på fina nördböcker
Så kallade coffee table-böcker

Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson och Orvar Säfström har startat Fandrake vilket är ett nytt förlag som producerar stora vackra böcker för nördar, fans, spelare och retronostalgiker. Vi har tidigare uppmärksammat Wilhelmsson tidigare böcker Generation 64 samt Generation 500 och Äventyrsspel: Bland Mutanter, Drakar och Demoner. Den första boken som kommer ges ur under Fandrake-förlaget blir Serietidningsreklam! som är skriven av Wilhelmsson och Adam Evertsson från Reklam från förr. Detta är en bok om de fantastiska helsidesannonserna som kördes i svenska serietidningar på 60-, 70- och 80-talet. Här kommer man hitta nostalgiska reklambilder för produkter som Kalaspuffar, Hubba Bubba, OLW, Commodore och Svenska Skivklubben. Förutom själva reklambilderna så kommer boken även innehålla kommentarer från reklammakare, redaktörer och de som var med i själva reklamen för att avslöja alla hemligheter kring annonserna. Under vintern kommer man även köra igång en Kickstarter för en uppföljare till boken om Äventyrsspel. Denna bok kommer dock fokusera på Sveriges mest framgångsrika rollspelspelexport, Mutant. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0

SUISTUDIO klär inte män
Lysande reklamkampanj

Sex säljer brukar man ju säga och oftast innebär det då bilder på halvnakna eller förföriska damer som gäller då. Det finns ju decennier med reklamexempel där en välklädd man suktas efter från en inte lika påklädd kvinna. Klädmärket SUISTUDIO har vänt på det tradionella konceptet lite med sin första reklamkampanj. Kampanjens reklambilder har då klädda kvinnor men då märket kör taglinen "Not Dressing Men" innehåller bilderna helnakna objektifierade män. Tanken med reklamkampanjen är att den ska illustrera att normalisering av objektifieringen av kvinnor i reklam kanske inte borde vara så normaliserat. Tumnagel
53.7°
+
Frode Wikesjö
0

Svenska fotografen Arvida hotad för reklambilder
För att hon visar sina håriga ben

I en ny reklamkampanj från Adidas syns den svenska fotografen Arvida Byström från bland annat tv-serien Alla är fotografer. Efter lanseringen av kampanjen har hon dock fått enormt mycket negativ kritik för sin medverkan, för att hon på bilderna och i en film visar upp sina orakade ben. Vissa har även gått så långt att de skickat till henne våldtäktshot via sociala medier. Som tur är har hon även fått en hel del positiv feedback. My photo from the @adidasoriginals superstar campaign got a lot of nasty comments last week. Me being such an abled, white, cis body with its only nonconforming feature being a lil leg hair. Literally Ix27ve been getting rape threats in my DM inbox. I canx27t even begin to imagine what itx27s like to not posses all these privileges and try to exist in the world. Sending love and try to remember that not everybody has the same experiences being a person ?? Also thanks for all the love ??got a lot of that too ???????? A post shared by arvida byström (@arvidabystrom) on Sep 25, 2017 at 6:46am PDT Tumnagel
13.7°
+
Emmy Zettergren
0

Sveriges Annonsörer gillar retuscheringsmärkning
Dock oklart om det någonsin kommer införas här

I går infördes det nya regler i Frankrike att alla retuscherade reklambilder på modeller i landet måste märkas. Detta för att man lätt ska kunna se om en modell blivit retuscherad eller inte. I dag skickade intresseorganisationen Sveriges Annonsörer ett uttalande kring detta där man välkomnar beslutet. Enligt dem är det viktigt att reklamen är ansvarsfull och att man är transparent mot konsumenter samt talar om att en bild är retuscherad. De gillar denna transparens så att konsumenter kan bilda sig en egen uppfattning om reklamen med vetskapen att reklamen har manipulerats. I Sverige behövs som bekant ingen sådan märkning för retuscherade bilder men tycker man att en retuscherad reklam är missvisande så kan man anmäla den till Reklamombudsmannen. Tumnagel
45.7°
+
Frode Wikesjö
0

HTC verkar satsa på batteri i nya One X10
Reklambild har läckt

Det verkar som att den kommande midrange-luren X10 från HTC ska ha rätt bra batteritid. I alla fall om man ska tro en reklambild som Evan Blass lagt vantarna på. Bilden visar HTC One X10 samt texten "Big style meets bigger battery", vilket pekar på att enheten kommer utrustas med ett rätt massivt batteri. När enheten kommer visas upp är oklart. Troligtvis kommer den att dyka upp under sommaren eller senare i höst. Tumnagel
42.9°
+
André Stray
0
2016

Leica skapade reklam för Leica Sofort med Canonkamera
Oups

För ett tag sedan presenterade Leica sin nya polaroidkamera Leica Sofort. På kamerans hemsida finns i vanlig ordning en hel del inbjudande bilder för att visa upp kameran och för att skapa lite "vill ha"-känsla. Dock verkar det som om Leica inte alltid använder sina egna kameror när de ska marknadsföra sina produkter, vilket ju vore logiskt eftersom de borde föredra att arbeta med sina egna kameror. En uppmärksam kille upptäckte nämligen att en av bilderna på hemsidan inte verkade vara tagen med en Leicakamera. Det var reflektionen i ett par solglasögon på en bild som fick honom att bli misstänksam och efter att ha letat reda på en större variant av reklambilden samt kollat exif kunde han konstatera ett reflektionen i glasögonen visade en Canon 7D. Hoppsan. Leica har nu tagit bort bilden från hemsidan men ni kan se den i videon ovan. Tumnagel
41.0°
+
Emmy Zettergren
0
Nästa sida