18 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Storbritanniens regering vill smutskasta kryptering
Ska starta en reklamkampanj denna månad

Storbritanniens regering ska vara på väg att starta en kampanj mot end-to-end-kryptering, det har Rolling Stone fått reda på via läckta dokument. Ett av nyckelmålen med kampanjen ska vara att ändra medborgarnas syn på Facebooks beslut att börja kryptera meddelanden i appen Messenger. Reklamfirman som anlitats ska vara M&C Saatchi, som bland annat ligger bakom den framgångsrika “Labour Isn’t Working”-kampanjen. Enligt dokumenten ska man planera ett stunt där man ska placera ett barn och en vuxen i en glaslåda, den vuxna ska då ska titta på barnet lite smått obehagligt medan glaset tonar till svart. Detta ska symbolisera hur kryptering gör det omöjligt för någon annan att se vad som händer i chattar. End-to-end-kryptering innebär att endast personerna i exempelvis en konversation kan se vad som skrivs. Tjänster som använder detta inkluderar Apples iMessage, WhatsApp, Signal och Telegram. Flera källor säger att kampanjen ska starta denna månad. Tumnagel
-3.8°
0
2021

Giving Peoples miljoner delas inte ut till barnfamiljer
Av 44 miljoner gick 1,6 till behövande familjer

Välgörenhetsorganisationer är ju alltid bra, oftast. Nu när det lackar mot jul kör de stenhårt med sina reklamkampanjer för att samla in pengar och eftersom många blir lite extra givmilda denna period brukar det gå hem. Men går pengarna verkligen till det som ställena lovar? Inte hos Giving People verkar det som. I sin marknadsföring lovar de att alla insamlade pengar ska gå till att hjälpa barnfamiljer. P4 Väst har granskat organisationen och det visade sig inte alls stämma. Från 2017 till 2020 samlade Giving People in 44 miljoner kronor. Av dessa pengar har nästan hälften gått till löner och administration, och resterande till en stiftelse. Men bara 1,6 miljoner har gått till presentkort till behövande familjer. Giving People säger att tanken är att pengarna i stiftelsen ska delas ut i framtiden. Efter granskningen har Giving People ändrat på sin hemsida och nu står det inte längre att 100 procent av gåvorna går direkt till familjerna. De säger även att de aldrig har haft för avsikt att lura människor, och ska komma med ett längre uttalande kring detta vid ett senare tillfälle. Hur P4 Väst gjorde granskningen kan ni läsa här. Tumnagel
-26.6°
0

Lego ska bli könsneutralt
Ska sluta med specifik reklam riktad till pojkar eller flickor

Lego säger till danska TV2 att man planerar att bli ett könsneutralt företag, något som bland annat innebär att man inte kommer att ta fram reklamkampanjer som är specifikt riktade till pojkar eller flickor. Legos ambition är att försöka att bryta stereotyper kring hur barn leker. För att åstadkomma det kommer Lego nu istället att dela upp sina produkter i olika intresseområden och lekmönster. Lego har genomfört en studie på området tillsammans med Geena Davis Institute där 7000 föräldrar och barn ingick. Enligt den studien så uppmanade 59 procent av föräldrarna sina pojkar att leka med lego medan motsvarande siffra för flickor bara var 48 procent. Tumnagel
51.5°
0

Justin Long gör reklam för Intel
Skådisen som var känd för "Get a mac"-reklamen

Intel har dragit igång en ny reklamkampanj där man skojar till det lite med Apple klassiska "Get a Mac"-reklam, ett gäng med reklamfilmer som Apple tog fram mellan 2006 - 2009. I Apples "Get a Mac"-reklam spelade skådespelaren Justin Long en "Mac" och skulle visade skådespelaren John Hodgman, som spelade en "Pc", hur förträffliga mac-datorer var. I Intels nya reklamkampanj spelar Justin Long sig själv och snackar lite om pc-datorer som kör Intel. Här ovanför kan ni kolla in Justin Long i Intels reklamfilm "Justin Gets Real: Having Choices" och här nedanför hittas en annan variant som fått titeln "Justin Gets Real: 2-in-1 Flexibility". Tumnagel
39.7°
0

Volkswagen skapar en ny Polo Harlekin
Originalet har hunnit fylla 26 år

1995, för 26 år sedan nu, släppte Volkswagen en oerhört färgglad version av modellen Polo kallad Harlekin. En del kanske trodde att det var en bil som köpt ny plåt från flera andra bilar men den skulle faktiskt se ut på det här viset. Bilen blandade färgerna Flash Red, Ginster Yellow, Pistachio Green och Chagall Blue och hade ett spexigt Joker-mönster på sätena. Tanken var att bygga 1000 stycken exemplar men det blev 3806 stycken. Idén kom faktiskt från Bubbla. 1964 gjorde Volkswagen en reklamkampanj med en lika färgglad version av Bubblan för att demonstrera hur enkelt det var att byta ut karosspaneler på bilen. Spolar vi fram till 1994 så lanserade Volkswagen sin nya tillverkningsmetod kallad Baukasten system. Den bestod av de fyra stegen drivlina, utrustning, tillval och färg. Det här hade man tagit fram för att det skulle bli enklare för kunden att få sin Polo precis som den ville. För att visualisera det hela använde man färgerna blått, gult, rött och grönt och byggde sedan 20 stycken Polos i dessa färger som en vink till gamla Bubblan. Dessa skickades sen ut på reklamturné och det hela blev så populärt att man bestämde sig för att tillverka bilen med den färgglada paletten. Nu har Volkswagen i Nederländerna återupplivat härligheten genom att ge nya Polo samma färgtema. Det handlar dock bara om ett exemplar som inte kommer att säljas. Tumnagel
40.4°
0

Iron Savages gör musik av Lenovo-recensioner
Svenskt metallband i reklamkampanj för Lenovo-grejer

Lenovo har släppt en ny reklamkampanj där de låtit det svenska metallbandet Iron Savages sätta musik till några recensioner som tech-sajter gjort av deras produkter. Här ovanför kan ni kolla in en "metal review" av Iron Savages som baseras på recensionen som svenska Mobil skrev om Lenovos speltelefon Lenovo Legion Phone Duel. Här nedanför hittas musiksatta versioner av The Verges recension för laptopen Lenovo Legion 5i samt Man of Manys recension av den stationära datorn Legion Tower 5i. Lenovos Metal Review-kampanj är framtagen av den svenska kommunikationsbyrån Ehrenstråle. Tumnagel
38.9°
0
2020

Porsche sladdar in ett nytt världsrekord
Längst drifting med eldriven bil

Ny dag, nytt. världsrekord. Porsche annonserar nu att de fått ett för drifting med eldriven bil och det rör sig självklart om modellen Taycan. Med sladdproffset Dennis Retera bakom ratten på en bakhjulsdriven Taycan lyckades han under 55 minuters tid sladda 210 stycken varv, utan att framhjulen vid något tillfälle pekade i samma riktning som kurvan. Det hela skedde på Porsche Experience Centre (PEC) Hockenheimring. Chris Harris gav sig på uppgiften först bara för att se hur många varv han klarade, men det hela var enklare sagt än gjort. Tumnagel
38.1°
0

Även Snoop lånar ut musik till presidentvalet i USA
Drop it in the box!

Igår skrev vi om att Beastie Boys låtit presidentkandidaten Joe Biden använda deras låt "Sabotage" i en av sina reklamfilmer. Nu har även Snoop Dogg lånat ut sin musik till en kampanj som uppmanar den amerikanska befolkningen att rösta. Det är i en kampanj från Democratic National Committee (DNC) med titeln "Drop it in the box!" som Snoops låt "Drop it like itx27s hot" spelas i bakgrunden. Snoop Dogg har tidigare uppgett att han i år för för första gången någonsin kommer att rösta i presidentvalet. Hans mål är att få bort Donald Trump från Vita Huset. Ni hittar reklamkampanjen "Drop it in the box!" ovan och Snoop Doggs "Drop it like itx27s hot" här nedanför. Tumnagel
46.5°
0

Beastie Boys låter Joe Biden använda deras musik i annons
Första gången någonsin gruppens musik licensieras för reklam

Det legendariska rockbandet Beastie Boys har första gången någonsin licensierat ut sin musik till en reklamkampanj rapporterar Variety. Det är i en reklamfilm för presidenkandidaten Joe Biden där Beastie Boys klassiska låt "Sabotage" hörs i bakgrunden, samtidigt som klubbägaren till rockklubben Blind Pig i den amerikanska staden Ann Arbor kritiserar Donald Trumps hantering av den pågående pandemin. I klippet säger klubbägaren Joe Malcoun: "For 50 years, the Blind Pig has been open and crowded, but right now, it’s an empty room,” Joe Malcoun, co-owner of the Blind Pig, explains in the commercial. This is the reality of Trump’s Covid response.This is Donald Trump’s economy: There is no plan and you don’t know how to go forward. It makes me so angry. My only hope for my family and for this business and my community is that Joe Biden wins this election." Enligt en representant för Joe Biden så gick Beastie Boys med på att licensiera "Sabotage" till reklamfilmen då man ansåg att det kommande amerikanska presidentvalet var av högsta vikt. Ni hittar Beastie Boys originalvideo till "Sabotage" från 1994 här nedanför. Tumnagel
43.3°
0

Nu har en kyckling-nugget varit på besök nära rymden
Tog sig i ballong över 30 kilometer upp i luften

Den brittiska supermarket-kedjan Iceland Foods firar i år 50 år och för att uppmärksamma det har företaget nu bland annat skickat upp en kyckling-nugget till det område som kallas för "near space", ett område som sträcker sig från cirka 20 kilometer till 99 kilometer ovanför jorden. För att skicka upp sin kyckling-nuggets hade Iceland Foods tagit företaget Sent Into Space till sin hjälp, ett företag som specialiserat sig på att skicka grejer till "nära rymden" för reklamkampanjer och annat. Företaget skriver på sin hemsida om sitt uppdrag för Iceland Foods: "That’s right, Iceland asked us to launch a chicken nugget into space to mark the 50th anniversary of their store opening. From a site in rural Wales, the nugget travelled through the Earth’s atmosphere to an altitude of 110,000 feet (that’s 33.5km) where it floated in the region known as Near Space." Kyckling-nuggeten tog sig till 33,5 kilometers höjd med hjälp av en ballong från Sent Into Space varpå den sedan singlade ner mot jorden. I videoklippet ovan kan ni kolla in hur det hela såg ut. Det finns ingen internationell lag eller regel som bestämmer var rymden egentligen börjar. De flesta brukar dock definiera rymdens början vid den så kallade Karmanlinjen som går 100 kilometer ovanför jorden. Tumnagel
26.6°
0
Nästa sida