m

Volkswagen fälld för Android Auto-reklam
Fanns inte tillgängligt i Sverige

Android Auto har funnits länge, men inte i Sverige. Väldigt många tillverkare har stöd för tjänsten, en av dessa är Volkswagen. Trots att Android Auto officiellt inte har funnits i Sverige förrän nyligen har Volkswagen berättat på sin hemsida att deras bilar har stöd för tjänsten och att det ska fungera. Så här har man skrivit på volkswagen.se "Tack vare Android Auto™ från Google™ kan du säkert använda lämpliga appar från din smartphone med Android-operativsystem under körning. Att använda Android Auto™ för We Connect-förberedda fordon är nu också en bris med trådlös anslutning för navigationssystemen ”Discover Media” och ”Discover Pro”, samt ”Ready 2 Discover”. Röststyrning låter dig styra allt med Google Voice™, som att spela låtar från Google Play Music™, Pandora eller Spotify. Många flera appar är redan tillgängliga. Mer information hittar du direkt från Google™. Mer om Android Auto™" Om man köpt en Volkswagen och kopplat in sin Android-telefon har man dock blivit lite ledsen i ögat eftersom det som sagt inte har fungerat. Med lite fix och trix har det absolut inte varit omöjligt att få det att fungera, men inte "direkt ur lådan" så att säga. Därför anmälde en person Volkswagen till Reklamombudsmannen, som fällde den som vilseledande. Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att Android Auto går att använda i annonsörens bilar i Sverige, eftersom det står om tjänsten på svenska på annonsörens svenska webbplats. Annonsörens uppgifter styrker inte att så är fallet. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler. Volkswagen säger i ett yttrande att man har väntat länge på att Google ska göra tjänsten tillgänglig på den svenska marknaden. Man säger också att "Funktionen har kunnat användas av mer teknikinsatta kunder under en längre tid genom lite tekniska knep i deras telefon". Volkswagen ska förtydliga texten på sin hemsida. Tumnagel
49.9°
+
Roger Åberg
0
2020

Isabella Löwengrip fälld för vilseledande reklam
Influencer tog i lite för mycket när hon skulle kränga Ellos-kläder

Influencern Isabella Löwengrip har ännu en gång fällts för vilseledande reklam rapporterar Ehandel.se. Detta efter att hon i ett sponsrat inlägg för Ellos-kläder uppgett att en tröja var tillverkad i en blandning av merinoull och kashmir. Tröjan i fråga bestod dock till större delen av polyamid och viskos medan endast 15 procent av tröjan var gjord i de lite exklusivare materialen som nämndes i blogginlägget. Reklamombudsmannen skriver i sitt beslut: "Reklamombuds­mannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar påståendet att polotröjan innehåller en bland­ning av merinoull och kashmir, som att plagget till övervägande del består av denna bland­ning och inte endast innehåller 5 procent kashmir och 10 procent ull. Reklamombudsmannen finner vidare att påståendet ”Silkes­kjolen Saint Tropez” sanno­likt upp­fattas som att plagget är en silkeskjol och inte ett plagg som innehåller 96 procent polyester. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler." Annonsören Ellos har haft korrekt produktinformation på sidan som länkades från Löwengrips blogg och anser sig inte ha något ansvar för hur Löwengrip framställt deras produkt på sin blogg. Reklamombudsmannen är ingen statlig myndighet utan drivs och finansieras av aktörer i reklambranschen. De har inga befogenheter att utdöma någon slags juridiska straff till dem som fälls för vilseledande reklam. Därför ska det här antagligen mest ses som pinsamt för Löwengrip som själv har valt att inte kommentera fällningen. Tumnagel
81.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Bahnhof tackar bestämt nej till Reklamombudsmannen
Levererar långfinger i textform

Bahnhof hamnade nyligen i blåsväder efter att en jobbannons anmälts av flertalet personer till Reklamombudsmannen. Reklamombudsmannen har kontaktat Bahnhof om potentiellt samarbete i framtiden, men Bahnhof har nu meddelat att de tackar nej till erbjudandet. Bestämt nej. I ett öppet brev till Reklamombudsmannen skriver Anya Alenberg, kommunikationschef på Bahnhof, bland annat detta: Hej, ditt syfte till möte är aningens otydligt men jag anar att ditt mål med mötet är att be oss att frivilligt finansiera er stiftelse på en årlig summa mellan 10 000 kr och 70 000 kr. Och att ni därefter erbjuder oss "årlig utbildning i marknadsetiska frågor samt copy advice om specifika kampanjer."* Jag kan å min sida vara väldigt tydlig mot dig - det kommer inte att hända. Anya fortsätter med att skriva att Reklamombudsmannen har haft ett bra syfte i grunden, men att hon inte känner igen RO längre och att det inte längre finns någon kvalitetskontroll i anmälningarna: Ingen som helst kvalitetskontroll av anmälningarna, inget resonerande kring ett inlägg i "eget forum" vs traditionell annonsering, ingen insikt i hur dagens flöden på internet fungerar, ingen insikt i humor och memes och en övertolkning delux utifrån ett genusperspektiv. Jag anser utifrån detta att er stiftelse har tappat all kredibilitet och saknar en modern och jämställd syn på både kön och marknadsföring utifrån dagens samhälle. Hela Anyas svar till RO hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
172.9°
+
André Stray
0

Bahnhofs jobbannons anses vara sexistiskt
Reklamombudsmannen gillade inte meme-reklam

Den privata organisationen Reklamombudsmannen, RO, anser att en jobbannons som internetoperatören Bahnhof körde i våras är sexistisk. Det handlar om en annons från i april där Bahnhof använde sig av det klassiska "Distracted Boyfriend"-memet för att locka till sig ny arbetskraft. Annonsen publicerades både på Facebook och företaget Twitter-konto. Bahnhof själva anser inte att annonsen är sexistisk och skriver i ett yttrande bland annat: "Bilden visar en situation där en person är uppenbart mer intresserad av någon annan än sin partner, och en partner som är upprörd över detta. Situationen anspelar på svartsjuka och längtan efter något som är bättre än det man redan har." Reklamombudsmannen är som sagt ingen myndighet utan en organisation som dragits igång av reklambranschen själva och ska fungera som ett slags organ för självreglering i reklambranschen. Bahnhof har med andra ord inga juridiska påföljder att vänta för sin annons, en annons som vid det här laget har uppmärksammats av en lång rad utländska medier efter den fälldes av RO. Tumnagel
-21.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

16 influencers fällda för dold reklam i år
Har inte upplyst sina följare om vad som är reklam

DI Digital har gjort en sammanställning över alla så kallade influencers som under året fällts för att sprida dold reklam via sina sociala medie-konton. Det är Reklamombudsmannen och dess opinionsnämnd, RO och RON, som under året har fällt 16 stycken influencers för att ha gjort dold reklam i sammanlagt 22 stycken inlägg i sociala medier och på andra ställen. Dold reklam är reklam där det inte framgår att någon får ersättning för att skriva om en produkt, tjänst eller något annat. Under 2015 fällde två influencers för dold reklam och förra året ökade denna siffra till nio stycken. Ni hittar en lista på de influncers som fällts för dold reklam i år i faktarutan nedan. Tumnagel
72.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sveriges Annonsörer gillar retuscheringsmärkning
Dock oklart om det någonsin kommer införas här

I går infördes det nya regler i Frankrike att alla retuscherade reklambilder på modeller i landet måste märkas. Detta för att man lätt ska kunna se om en modell blivit retuscherad eller inte. I dag skickade intresseorganisationen Sveriges Annonsörer ett uttalande kring detta där man välkomnar beslutet. Enligt dem är det viktigt att reklamen är ansvarsfull och att man är transparent mot konsumenter samt talar om att en bild är retuscherad. De gillar denna transparens så att konsumenter kan bilda sig en egen uppfattning om reklamen med vetskapen att reklamen har manipulerats. I Sverige behövs som bekant ingen sådan märkning för retuscherade bilder men tycker man att en retuscherad reklam är missvisande så kan man anmäla den till Reklamombudsmannen. Tumnagel
45.7°
+
Frode Wikesjö
0

Ett gäng med influencers fälls för smygreklam
Reklamombudsmannens opinionsnämnd sätter ner foten

Ett gäng av så kallade influencers har nu fällts för smygreklam av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON). Följande personer och företag anser sig ha gjort smygreklam för dessa produkter. * Elin Lewenhaupt för två inlägg om klocktillverkaren Daniel Wellington på Instagram * Isabella Löwengrip för två inlägg om sitt eget märke LCC på Snapchat * Anitha Schulman för inlägg om Accent på Instagram * Amanda Schulman för inlägg om vitaminer från Better You på Instagram * Rebecca Fredriksson för inlägg om Björn Borg på Instagram * Även förmedlaren Relatable fälls för inlägget om Björn Borg i Rebecca Fredrikssons inlägg Enligt Reklamombudsmannens riktlinjer måste det tydligt framgå i ett blogginlägg, instagram-inlägg eller liknande tydligt framgå att det handlar om reklam, något som alltså RON anser att det inte gör i de inläggen som pekas ut i listan ovan. Reklamombudsmannen är ingen statlig myndighet och därför kommer inte de utpekade personerna att bestraffas med något annat än möjligtvis skammen över att vilselett sina följare. För att de ska kunna få något rent juridiskt straff skulle det krävas att Konsumentverket eller Konsumentombudsmannen tar upp fallet. Tumnagel
80.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Varannan svensk möter könsdiskriminerande reklam i vardagen
Enligt en ny studie

I dag släppte intresseorganisationen Sveriges Annonsörer en undersökning som försökt kartlägga vad svenska folket tycker och tänker kring könsdiskriminerande reklam. Undersökningen är gjord av Novus, på beställning av Sveriges Annonsörer, och i undersökningen fick drygt 1 000 svenskar svara på frågor kring det här med könsdiskriminerande reklam. Undersökningen pekar på att drygt varannan person i undersökningen möter reklam i vardagen som de upplever som könsdiskriminerande. Det var framförallt åldersgruppen 18-20 och kvinnor som ansåg att de ofta möter denna typ av reklam. Undersökningen nämner även att 42 procent anser att det har blivit mindre könsdiskriminerande reklamen sett över de senaste tio åren medan 16 procent anser att den ökat. 19 procent anser att läget är det samma medan resterande procent valde att svara "Vet ej". Inte helt oväntat kanske så var det fler män än kvinnor anser att den sexistiska reklamen har minskat (47 procent jämfört med 38 procent). Även statistik från Reklamombudsmannen visar att anmälningarna om könsdiskriminerande reklam har minskat på senare år. 2016 gjordes 157 anmälningar, som resulterade i 87 ärenden och 37 fällningar. Sveriges Annonsörer försöker uppmärksamma ämnet genom en reklamkampanj som man körde igång i Stockholms förra veckan. Kampanjen heter ”Ingen tjänar på könsdiskriminerande reklam” och har syftet att belysa samt få stopp på den könsdiskriminerande reklamen här. En studie från 2015 hävdar att sex i reklam inte säljer längre, utan att den typen av reklam nästintill har motsatt effekt. För att göra det enklare för reklamare att skapa mer jämställd reklam har organisationen, i samarbete med en jämställdhets och kommunikationskonsult, tagit fram lathund som man kan hittas via länken nedan. Tumnagel
25.7°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Stockholm inför etiska riktlinjer för reklam på stan
Första staden i Sverige

Städer som Trondheim och London har tagit beslut om att inte hyra ut reklamutrymme till reklamkampanjer som innehåller bilder som kan leda till problem med folks kroppsbild. Snart kan även Stockholm läggas till den listan då man i Trafiknämndens verksamhetsbeskrivning för 2017, som förväntas gå igenom i dag, kan läsa att man under nästa år ska implementera etiska riktlinjer för reklam på de reklamplatser som staden ansvarar för. Detta gör man för att säkerställa att diskriminering inte förekommer på någon grund. Detta innebär helt enkelt att reklam som anses ha sexistiskt innehåll inte kommer få sättas upp på stadens reklamplatser. Dessa riktlinjer kommer då endast gälla reklampelare som tillhör Stockholms Stad och inte, till exempel, reklam i tunnelbanan, då det är SLs ansvar, samt busskurer som tillhör landstinget. En som inte är helt nöjd med att att reklam med sexistiskt innehåll kan försvinna från Stockholms reklamvitriner och lyktstolpar är Cecilia Brinck (M), som är oppositionsborgarråd samt vice ordförande i trafiknämnden. Hon anser att politiker inte ska sätta begränsningar i yttrandefriheten. Hon tycker att politiker har annat att göra som att, till exempel, se till att det är tryggt och snyggt på gatorna. Där kan man ju argumentera att halvnakna kroppar i märkliga positioner inte är snyggt, men det kanske är en diskussion för en annan dag. Även branschorganisationen Sveriges annonsörer är så klart inte helt nöjda med detta vilket ju inte är oväntat då de ju sannolikt primärt värnar om organisationens medlemmar och pengar. De anser att det är lite bekymmersamt att man på politisk nivå ska bestämma vad som är ok och inte ok. Enligt dem så finns det redan i dag en självreglering som ska sätta stopp för vad som får användas i reklam här i Sverige. De tror även att en lagstiftning inte kommer fungera. I ett mail till oss angav de Danmark som exempel, ett land som har regleringar mot reklam med sexistiskt innehåll, och att det där endast har fällts en reklam sedan 2014. Detta jämför man då med Reklamombudsmannen som hanterade 90 fall rörande könsdiskriminering förra året 2015 och där 43 blev fällda. De tror därav att det är mer verksamt med en oberoende stiftelse som de då anser sköter hanteringen av ärenden avsevärt mycket snabbare än om det skulle vara lagstadgad. Men om bristen på fällande domar i Danmark beror på att Danmark är Danmark eller om landets reklamreglering verkligen är ineffektiv är för mig oklart just nu. En rapport från hösten som gjordes av Sveriges Kvinnolobby visade att Sverige är ett är riktigt dåliga på att arbeta aktivt mot sexistisk reklam och att Sverige är det enda landet i Norden som saknar regleringar mot reklam med sexistiskt innehåll. Precis som Sveriges annonsörer nämnde ovan så ska ju reklambranschen sanera sig själv genom Reklamombudsmannen men Malin Ericson (FI), som är representant i Trafiknämnden, tycker inte det räcker. – Jag tycker att det är helt uppenbart att det inte räcker. Om det hade gjort det hade vi inte behövt arbeta fram de här riktlinjerna för reklam. Visst är det bra att RO finns, det motverkar säkert den allra värsta reklamen, men det krävs mer än så. -------------------------------- 2016-12-08 11:10 Uppdaterades artikeln med kommentarer från Sveriges annonsörer Tumnagel
31.6°
+
Frode Wikesjö
0

No Man's Sky överlever granskning om falsk marknadsföring
Brittiska reklamombudsmannen friar Hello Games

Advertising Standards Authority, Storbritanniens svar på reklamombudsmannen, började granska Hello Games och Valve efter att ha fått in flertalet anmälningar om det aningen kritiserade spelet No Manx27s Sky. Spelare kände att reklamen har varit missvisande, men det verkar inte som att ASA håller med. Efter att ha granskat spelet och varit i kontakt med Hello Games har ASA kommit fram till att bilderna och videorna som använts för att marknadsföra No Manx27s Sky inte är missvisande och samtliga grejer som visas i videorna går att uppleva i spelet. ASA sammanfattar sin granskning med detta: The summary description of the game made clear that it was procedurally generated, that the game universe was essentially infinite, and that the core premise was exploration. As such, we considered consumers would understand the images and videos to be representative of the type of content they would encounter during gameplay, but would not generally expect to see those specific creatures, landscapes, battles and structures. ASA tog kontakt med Valve i samband med No Manx27s Sky-granskningen, men Valve meddelade då att de inte ansvarar för andra utvecklares spelsidor på Steam. Valve har dock därefter styrt upp sina regler kring skärmdumpar och videor på Steam och nu måste videor och bilder visa innehåll från spelet i fråga. Någon som inte är helt nöjd med ASA:s beslut är Reddit-användaren AzzerUK, som är en av de som känt sig lurade av Hello Games marknadsföring och är en av personerna som skickade in sina klagomål till ASA. AzzerUK säger detta till brittiska Eurogamer: Such disappointment can lead to apathy in future, as in - why bother making complaints in the future if you feel like even something as in my opinion blatantly misleading as No Manx27s Sky advertising is not considered misleading? AzzerUK kommer höra av sig till Sir Hayden Phillips vid ASA, som har hand om individuella granskningar, och punktligt förklara varför ASA har fel. Eurogamer har dykt ner i ASA:s rapport och har plockat ut lite highlights ur den och ni hittar Eurogamers genomgång via länken här nere till vänster. Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0

No Man's Sky granskas för falsk marknadsföring
Både Hello Games och Valve under luppen

Storbritanniens svar på Reklamombudsmannen, Advertising Standards Authority, ASA, har fått in en rad anmälningar om att reklamen för No Manx27s Sky var missvisande och har nu inlett en undersökning kring frågan. Mer specifikt vad ASA kommer granska är för tillfället okänt, men i en tråd på No Manx27s Skys Subreddit har användare samlat en hel del negativ kritik på spelet som plockats från Steam-recensioner som skickades till ASA. Där står det bland annat att specifika spelmoment visades upp i trailers för spelet som inte var med i den färdiga versionen som bland annat annorlunda stridsmoment, skeppens flygbeteende och storleken på planeternas varelser. Enligt Reddit-tråden kommer ASA granska både utvecklarna Hello Games samt Valve för falsk marknadsföring. Ovan ser ni en trailer för No Manx27s Sky som visades under E3 och som visade ett helt annat spel än det vi fick tidigare i år. Tumnagel
51.4°
+
André Stray
0

IIS delar ut pengar till internetfrämjande projekt
14 projekt delar på 2,9 miljoner kronor

Internetstiftelsen IIS delar två gånger om året ut pengar från Internetfonden vilka ska bidra till att främja utvecklingen av internet i Sverige. Vi har tidigare idag bland annat skrivit om två Dreamhacks-arrangörer som fått bidrag från Internetfonden för sitt projekt med att dokumentera LAN:andet i Sverige. Förutom det så fick ytterligare 13 olika projekt vara med och dela på de 2,9 miljoner kronor som IIS delade ut från Internetfonden den här gången. Ni hittar samtliga 14 projekt som fått bidrag från Internetfonden samt läsa lite mer om dem under "Läs mer". Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Bloggare fälld för smygreklam
Första gången det händer i Sverige

En fjortonårig modebloggerska fälls nu av Reklamombudsmannen för att ha gjort smygreklam i ett YouTube-inlägg förra året. Det handlar om att hon ska ha diskuterat ett modeföretags produkter i den aktuella videon och även ha länkat till företaget utan att det framgår att det rör sig om reklam. Reklamombudsmannen skriver i sitt yttrande: "Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen brister i kravet på laglighet, inte uppfyller kravet på reklamidentifiering samt brister i den aktsamhet som gäller för reklam till barn genom att utnyttja barns naturliga godtrogenhet och bristande erfarenhet." Då tjejen i fråga inte är straffmyndig och Reklamombudsmannen egentligen inte har några direkta befogenheter så kommer bloggaren inte råka ut för några påföljder för otillåten marknadsföring. Tumnagel
74.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

257 svenska reklamkampanjer fällda för sexism sedan 2009
588 stycken kampanjer fällda totalt

Dagens Media har granska hur många reklamkampanjer som fällts av Reklamombudsmannen sedan denna startades 2009 och totalt är det 588 kampanjer som fällts på grund av att de till exempel varit könsdiskriminerande, vilseledande eller stötande i största allmänhet. 257 av de 588 fällda kampanjerna har fällts på grund av att de varit könsdiskriminerande vilket gör att nästan hälften av de fällande domarna har rört den typen av reklamkampanjer. Tele2 är den annonsör som fällts flest gånger sedan 2009 och Aftonbladet det mediet som fällts flest gånger för smygreklam. Reklamombudsmannen (RO:s) startades 2009 efter ett initiativ från organisationen Sveriges Annonsörer och tanken är att det ska vara ett organ för självsanering inom reklambranschen. Under "Läs mer" hittas en interaktiv infografik som presenterar Dagens Medias granskning av RO:s anmälningar och fällningar. Tumnagel
34.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

SL frias för sin Doge-kampanj
Anses inte vara rasistisk

I början av sommaren körde Stockholms Lokaltrafik SL en reklamkampanj där man hade avbildat memet Doge [meme] med ett SL-kort i munnen samt massa tillhörande "Dogefraser" liknande dem ni kan se på bilderna här. En japansk man boende i Stockholm ansåg att reklamen var störande och rasistisk då den avbildar en japansk hundras som pratar dålig engelska och han anmälde därför kampanjen till Reklamombudsmannen. Nu har Reklamombudsmannen kommit med sitt beslut och de anser inte att SL:s Doge-kampanj är rasistisk då man inte tror att genomsnittskonsumenten kopplar varken hunden eller texterna till Japan. Tumnagel
93.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Spotify fick varning för låtrekommendation
Fuck You med Lily Allen gick inte hem i Storbritannien

Brittiska The Guardian skriver att Spotify har fått en varning av den brittiska reklamombudsmannen efter man skickat ut ett nyhetsbrev där man bland annat rekommnderade mottagarna att lyssna på Lily Allens låt "Fuck You". I utskicket kunde mottagaren bland annat läsa raden "Have you heard this song by Lily Allen? Give it a try. Fuck you." vilket inte sågs med blida ögon av en del britter och någon anmälde alltså det hela till brittiska Advertising Standards Authority som säger: "We considered the use of x27fuckx27 was likely to cause serious offence to some recipients of such emails and therefore concluded that the ad breached the [UK advertising] code." Här ovan kan ni lyssna på när Lily Allen framför Fuck You under en konsert i den brasilianska staden Sao Paolo. Tumnagel
14.0°
+
Wille Wilhelmsson
0