m

Australien ska tvinga techjättar att betala för nyheter
Facebook och Google tar över 70 procent av annonspengarna

Australiens regeringen meddelade i helgen att man kommer att implementera ett regelverk som gör att sociala medie-tjänster och sökmotorer ska tvingas betala för nyhetsmaterial som delas eller länkas på deras tjänster. Det hela verkar primärt riktat mot Facebook och Google som tillsammans tar majoriteten av alla reklampengar som företag lägger på online-reklam i landet. Enligt Australiens skatteminister Josh Frydenberg så går 24 dollar till Facebook och 47 dollar till Google för varje 100 dollar som företag lägger på online-annonsering i Australien. Det innebär att resten av alla medier och annat som finansieras via reklam får dela på den återstående summan på 29 dollar. Exakt hur det är tänkt att Facebook och Google ska betala medier för innehåll som publiceras på deras tjänster på ett eller annat sätt finns det än så länge inga uppgifter om. Australiens konkurrensmyndighet ACCC har nu fått i uppdrag att utarbeta hur ett sådant system skulle kunna fungera skriver NZ Herald. Tumnagel
48.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Så mycket reklampengar snor Facebook och Google
Har tagit all tillväxt de senaste åren

GroupM är en grupp med mediabyråer bestående av Mediacom, Mindshare och Wavemaker. Tillsammans är de störst i Sverige och de har nu räknat lite på hur reklampengarna fördelas i Sverige och hur skillnaden är mot fem år sedan. Man kan snabbt se att Facebook och Google, framförallt Google, tillsammans har tagit mer än all tillväxt. Bara Googles del av kakan har ökat med en bit över sju miljarder kronor de fem senaste åren. Samtidigt har Bonnier backat med över en miljard och det ser likadant ut för i princip alla förutom utomhusreklam (Clear Channel och JCDecaux) och radiobolaget Bauer. Att Google (som ju innehåller Youtube) och Facebook tar så stor del av kakan beror ju på att de kan leverera effekt och alltså är värda slantarna. Frågan är vilket medielandskap det skapar för framtiden om detta fortsätter. Än så länge kan man argumentera för att det är döende produkter som förlorar annonsintäkter (läs: print). Tumnagel
36.0°
+
Roger Åberg
0

Youtube attackerades av arg Youtuber
Hennes kanal hade blivit av med reklampengar

Under gårdagen blev Youtubes huvudkontor attackerade av en missnöjd användare. Tre personer blev skadade under attacken och gärningsmannen avled på plats av självförvållade skottskador. Motivet bakom dådet är aningen oklart, men den 39-årige Youtubern hade den senaste tiden visat missnöje till orättvisor på Youtube som att videor blir av med reklampengar på grund av bortfiltrering och förlust av annonspengar. Tumnagel
20.4°
+
André Stray
0
2017

Youtube stänger av annonser på insamlingsvideo för Las Vegas
Youtube vill inte köra reklam på videor relaterade till tragedi

Casey Neistat drog nyligen igång en insamling för offren i Las Vegas och slängde i samma veva upp en video om insamlingen. Efter några timmar bestämde sig Youtube att stänga av annonser för insamlingen och Casey blev inte precis nöjd med Youtubes beslut och vände sig till Twitter och la upp inlägget nedan. literally a video about charity.. where i state all Adsense is going to that charity.. youtube says NOT SUITABLE FOR ADVERTISERS pic.twitter.com/PBvHFNNuGy— Casey Neistat (@CaseyNeistat) October 5, 2017 Youtube svarade på Caseys kritik med att deras policy är att inte visa annonser på videor som relaterar till tragedi. We ?? what youx27re doing to help, but no matter the intent, our policy is to not run ads on videos about tragedies.— Team YouTube (@TeamYouTube) October 5, 2017 Här hade historian kunnat vara över då det handlar om Youtubes policy, men så är inte fallet. Youtube är nämligen inte helt konsekventa när det kommer till denna regel. Youtubern Philip DeFranco levererade ett exempel på en video som handlade om tragedin i Las Vegas som hade annonser. Mer specifikt handlar det om Jimmy Kimmels känslomässiga video om dådet. Dear @YouTube @TeamYouTube,Your response is bullshit. Itx27s not true. People are tired this. Be better. pic.twitter.com/XWh6eMVQWG— Philip DeFranco (@PhillyD) October 6, 2017 Förhoppningsvis kommer Youtube skärpa sig och antingen börja se över tragedivideor var för sig eller börja vara lite mer konsekventa i sin bedömning. Trots att Casey inte får in några reklampengar för sin insamlingsvideå så rullar insamlingen på ordentligt på GoFundMe. För tillfället har nästan 10 000 personer donerat 250 000 dollar. Tumnagel
44.5°
+
André Stray
0

Nintendo har fortfarande rätt strikta regler för sitt Creators Program
Youtube Live är förbjudet

Att tjäna pengar på att visa Nintendo-spel via sin Youtube-kanal är någonting som har varit relativt omöjligt då Nintendo är varit snabba med att klicka på Copyright Claims-knappen i videor där Nintendo-spel visas. I ett försök att möta Youtube-producenterna halvvägs drog Nintendo igång Creators Program för ett par år sedan. Youtubers har möjlighet att ansluta sina kanaler till programmet och då kommer reklampengarna att delas mellan producenten och Nintendo, vilket är lite bättre deal än att Nintendo tar all kosing. Nintendo har dock fortfarande rätt lökiga regler som inte överensstämmer med resten av världen och som kan sätta käppar i hjulet för producenterna som väljer att ansluta sig till Creators Program. Bland annat så är streaming via Youtube Live inte accepterat om du är med i Nintendo Creators Program. Utöver det så har Nintendo en lista på Nintendo-spel som du får visa i din Youtube-kanal. Visar du något annat spel än dessa så kan du hamna i trubbel. Förhoppningsvis kommer Nintendo lära sig hur omvärlden ser ut just nu, men detta är ett rätt stort tecken på att det inte kommer ske på ett bra tag. Tumnagel
24.3°
+
André Stray
0

Stötande filmer på Youtube får inga reklampengar
Nya riktlinjer från Google

Användare ska inte kunna tjäna pengar på filmer som är stötande, hatiska eller på andra sätt olämpliga. Det meddelar Google som nu uppdaterar riktlinjerna för de som bidrar med material till plattformen. Det innebär med andra ord att videor som anses stötande kan få ligga kvar på plattformen, men att de inte kommer att få dra nytta av annonser. I mars drog flera företag tillbaka sina annonser från plattformen efter att Times påpekat att deras annonser förekom i opassande sammanhang. Tumnagel
42.7°
+
Emmy Zettergren
0
2016

Google och Facebook har mindre än 200 anställda
I Sverige alltså

Google och Facebook är två företag som påverkar oss alla rejält även här i Sverige. Men antalet personer som arbetar hos de båda jättarna här i Sverige är nästan försumbart. Totalt har de två bolagen 185 anställda här i Sverige där den absolut största andelen jobbar hos Google, Facebook har bara 24 anställda i Sverige enligt Breakit som har analyserat bolaget. Även om Google är större med sina 161 anställda är det väldigt lite. Men de betalar bra, snittlönen hos Google är över 80.000 kronor i månaden och hos Facebook ligger snittet ännu högre, över 100.000 kronor i månaden i snitt. Inget av bolagen är speciellt bra på att betala skatt här i Sverige. Förra året betalade Google 110 miljoner i sociala avgifter och fjuttiga 5,9 miljoner i skatt medan Facebook betalade 22 miljoner i sociala avgifter och ännu fjuttigare 1,9 miljoner i skatt. Med tanke på att de flyttar ut miljarder i reklampengar ur landet är det ett skämt. Tumnagel
14.4°
+
Roger Åberg
0
2012

Mythbusters förbjöds att testa RFID-chip
Kortföretag hotade att dra tillbaks reklampengar från Discovery Channel

RFID-chip (Radio-frequency identification) [wiki] är små radio-chip som används till allt mellan himmel och jord för identifikation, informationsöverföring och annat. Discovery Channels Mythbusters tyckte att det skulle vara intressant att göra ett program som visade hur (och om) man kunde spåra och hacka RFID-chip då det antagligen skulle ligga i allmänhetens intresse. Dock så blev Mythbusters stoppade redan på planeringsstadiet av sin kanal Discovery Channel då kreditkortsföretag som VISA och MasterCard hade fått reda på planerna och hotade Discovery Channel med att dra tillbaks alla reklampengar till kanalen om programmet blev verklighet. RFID-chip används i våra kredit/betalkort så jag antar att kort-företagen har ett visst intresse i att försvåra för potentiella brottslingar att utnyttja dessa. Även om givetvis den här informationen som Mythbuster-programmet skulle handla om finns vida tillgänglig på internet. Hur som helst så har vi här ett klockrent exempel på när kommersiella intressen krockar med intressanta TV-idéer. Kanske läge för SVT eller något annat public service-företag att kolla lite närmare på RFID-chip? Tumnagel
44.8°
+
Wille Wilhelmsson
0