m

Nya Renault 5 vinner Concept Car of the Year
Välförtjänt

I början av året rullade Renault ut Renault 5 Prototype som var en elektrisk hyllning till originalet. Den har riktigt coola linjer och som tur är har tillverkaren planer på att göra verklighet av den, fast först 2024. Nu vinner prototypen Concept Car of the Year och det är den verkligen värd. Gilles Vidal som är vd för Renault Design säger följande: "När R5 Prototype vinner priset Car Design News Awards i Concept Car of the Year betyder det enormt mycket för Renaults dedikerade designteam, speciellt eftersom priset faktiskt delas ut av en jury av fantastiska bildesigners. Vi är oerhört stolta. Och vi är oerhört stolta över hur Renault 5 Prototype har mottagits - både av pressen och av allmänt intresserade bilköpare. När Renault 5 är klar för försäljning 2024 kommer mer än 90% av dess yttre design vara identisk med prototypen." Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Renault 5 börjar tillverkas 2024
Vill ha nu

Allt handlar om väntan. Alltid dröjer det innan det man vill ha levereras, oavsett om det gäller hämtmaten eller en ny fräsig bil. Men den som väntar på något gott! Nu är det bekräftat att den eldrivna Renault 5 som presenterades i början av året kommer att börja tillverkas och säljas 2024. En stund kvar alltså men modellen lär bli ett välkommet inslag på våra vägar, om de nu inte sabbar produktionsversionen helt och plockar bort allt coolt konceptet fick vill säga. Den nya bilen blir den första att baseras på CMF-BEV-plattformen som Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance tar fram tillsammans. Räckvidden kommer att ligga på runt 40 mil med ett batteripack på 52 kWh. Den här ska öppna upp för billigare små elbilar och enligt uppgift kommer den nya 5:an att kosta 33 procent mindre än dagens Renault Zoe. Runt 20.000 till 25.000 euro snackas det om. Tumnagel
48.8°
+
Bobby Green
0

Chris Harris om att fransmännen kan vara på gång
Tyska biltillverkare däremot...

Att höra Chris Harris tycka till om saker är blandad kompott tycker jag. Den här gången pratar han om Renault 5 och att fransmännen kanske är på gång och jag hoppas att han har rätt. För i elbilens värld, när tekniken börjar komma på plats, kommer allt att handla om vad man gör ovanför basen. Och där kan de kreativa fransmännen kanske lyckas igen. Jag hoppas att han har rätt och att knäppt blir coolt. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Renault Zoe läggs ner 2024
Ersätts av andra modeller

I går skrev vi att Renault storsatsar på elektriskt, sju egna modeller är på gång och tre hos koncernsyskon. Hittills har modellen Zoe varit en stor del av märkets elektriska satsning och man kan tro att den skulle vara viktig även i framtiden. Istället berättar Renault att modellen läggs ner 2024. Anledningen är att man skapat en ny plattform för elbilar som man kallar för CMF-BEV. Denna gör att kostnaderna för att bygga en elbil minskar med 33 procent jämfört med i dag, vilket så klart är grymt. Man kommer att släppa en helt ny version av klassikern Renault 5 och det kanske även kommer en Renault 4-variant. Men när nya, roligare och billigare bilar får helt enkelt Zoe svårt att finnas till. Istället för att bygga en ny Zoe på den nya plattformen väljer man alltså att göra nytt och roligare. Vilket jag kan förstå. Tumnagel
41.7°
+
Roger Åberg
0

Renault ska göra elektrisk version av Renault 5!
Storsatsar på elektriskt

Renault har varit rätt tidiga i elbilsbranschen och nu storsatsar man. 2025 ska man ha 65 procent elektrifierad försäljning och 2030 ska 90 procent vara elbilar. Man satsar hårt på Frankrike och kommer att bygga en elmotorfabrik i Normandie och en batterifabrik i Douai. Redan nästa år ska man ha tagit fram ett bättre batteri och 2024 ska nya batterifabriken vara igång. I den lovar man att man ska producera ett batteri som är bättre, billigare och koldioxidsnålare. I elmotorsfabriken ska man tillverka en elmotor som är 30 procent billigare att bygga och som är riktigt bra på att återvinna energi, något som ska ge 2 mils längre räckvidd. Man lovar alltså mycket men det roliga är att det är inom rätt snar framtid. Så upp till bevis. Man lovar tio nya elbilar, varav sju ska ha varumärket Renault. Nästa år kommer en elektrisk version av Mégane, som man så klart kallar för MéganE. Det är en viktig bil eftersom den passar så många, men betydligt roligare är att man ska producera en modern version av klassiska Renault 5. Den är en av två ikoner som kommer att börja tillverkas. Det som är extra roligt är att det inte handlar om någon dyr specialare, nya Renault 5 kommer tvärtom att vara 33 procent billigare än dagens Renault Zoe! Mycket lovande. Man jobbar även på att batteriet ska användas till mer än att driva bilen. Dels fokuserar man på att ompaketera gamla batterier från Zoe-bilar men man tittar även på V2G-teknologi. Det handlar om vehicle-to-grid där bilen och dess batteri kopplas till elnätet, inte bara för att laddas utan också för att hjälpa elnätet att fungera. Renault uppskattar att ett fordon under ett år kan generera 400 euro i intäkter om den används som lastbalanserare. Tumnagel
45.1°
+
Roger Åberg
0

Renault visar ny logotyp
Den som debuterade på nya 5:an

Renault presenterar nu en uppdaterad version av sin logotyp. Vi såg den faktiskt för första gången på nytolkningen av Renault 5 som visades i början av januari. Den kommer att hamna på alla modeller i framtiden och först på en bil som lanseras nästa år. Formen är densamma som den varit sedan 1925 men man säger att den har uppdaterats för den moderna världen. Vad tycks? Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida