m

Idag skickas Landsat 9 upp till rymden
Ska hålla koll på jordens utveckling

Senare idag kommer NASA att skicka upp ännu en satellit i sitt så kallade Landsat-program, ett nätverk av satelliter som har fotograferat jorden i snart 50 år. Dagens uppskjutning kommer att ske med en Atlas V-raket som kommer att skjutas upp från Vandenberg Space Force Base i Kalifornien lite efter 20:00 svensk tid. Förutom Landsat 9 kommer raketen även att rymdsätta ytterligare fyra mindre satelliter. NASA skriver själva om Landsat 9 och dess instrument: "Landsat 9 is the latest satellite in the Landsat series—it will continue Landsat’s irreplaceable record of Earth’s land surface upon its September 2021 launch. To reduce the build time and a risk of a gap in observations, Landsat 9 largely replicates its predecessor Landsat 8. Both [Landsat 9:s] instruments have sensors with moderate spatial resolution—15 m (49 ft), 30 m (98 ft), and 100 m (328 ft) depending on spectral band—and the ability to detect a higher range in intensity than Landsat 8 (14-bit radiometric resolution vs. Landsat 8x27s 12-bit radiometric resolution). Landsat 9 will be placed in an orbit that it is eight days out of phase with Landsat 8 to increase temporal coverage of observations." Landsat 9 kommer att kunna fotografera av hela jorden var 16:e dag. Tillsammans med Landsat 8, Landsat-satelliten som NASA skickade upp 2013, kommer de båda att kunna fotografera hela jorden var åttonde dag. I klippet ovan kan ni kolla in lite mer om Landsat 9 och Landsat-programmet. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kommande MacBook Pro får nog högre pixeldensitet
Stöd för nya upplösningar i senaste macOS Monterey betan

Det har länge ryktas om att Apple ska släppa nya modeller av MacBook Pro där åtminstone en storlek ska få större skärm. Nu har MacRumors hittat referenser till nya upplösningar i senaste betan av macOS Monterey dykt upp. Upplösningarna som kommit till i den sjunde betan av det nya operativsystemet är “3456 x 2234” och “3024 x 1964”, vilket är två upplösningar som inte setts på några Mac-datorer tidigare. Idag har MacBook Pro 16-tum en upplösning på 3072 x 1920 och 13-tums modellen 2560 x 1600. Så om de nya upplösningarna hamnar i de nya datorerna kommer vi se en ökning av både upplösning och pixeldensitet på båda modellerna. Förutom bättre skärmar ryktas det om att de nya datorerna ska få MagSafe-laddare, en port för SD-kort och HDMI. Den minst sagt kontroversiella Touch Bar verkar dock vara på väg bort. Företaget lär också använda sina egenutvecklade chip istället för Intels. Apple förväntas presentera de nya datorerna så tidigt som nu i höst. Tumnagel
40.4°
+
Hugo Engström
0

Linux på Apple Silicon kommer närmare
Det arbetas på med Asahi Linux

Initiativet Asahi Linux vars syfte är att fixa en linux-dist som går att köra på Apple-datorer försedda med Apples egna Apple Silicon-chip har släppt lite nyheter om hur arbetet fortskrider. Förra månaden rapporterade gänget bakom Asahi Linux att man hade gjort en lång rad framsteg i att få Linux att rulla på en Mac-dator försedd med Apples egna M1-processor. Nu säger en av utvecklarna bakom Asahi Linux att man fått drivrutiner till skärmar att fungera med M1. Utvecklaren skriver i en tråd på Twitter bland annat om framsteget: "Bringing up the DCP (Applex27s Display Coprocessor ) is hairy -- and wow, itx27s easy to crash -- but lets Linux take full advantage of the display hardware. In this screenshot, the work-in-progress DCP driver is used to set the resolution to 3840x2160, composite a cursor, and swap frames without artefacts." I den senaste uppdateringen från projektet säger man även att man skapat en "boot picker" där användare ska kunna välja om de vill boota macOS eller Asahi Linux när datorn startar igång. Se bild på den här nedanför. När Asahii Linux eventuellt skulle kunna bli klart och senare släppas publikt finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Windows-trailer för Far Cry 6
Mycket grafik

Nu är det enbart lite drygt en månad kvar till Far Cry 6 släpps till Xbox One, Xbox Series X|S, PlayStation 4, PlayStation 5, Stadia, Amazon Luna och Windows. Windows-versionen av spelet kommer ha ett gäng grafiska inställningar som man kan leka med. Saker som strålspårning, stöd för flera skärmar, AMD FidelityFX Super Resolution-stöd och obegränsad bildhastighet är alla saker som Windows-versionen av spelet kommer ha. Ubisoft har också släppt spelets systemkrav och dessa hittar du i bilden nedan. Tumnagel
39.7°
+
Frode Wikesjö
0

Google använder maskininlärning för att skala upp bilder
Med väldigt bra resultat

Googles AI-team har experimenterat lite med maskininlärning för att göra lågupplösta bilder lite tydligare, något som lett till resultat som vi vanligtvis bara ser i diverse krimserier och annat på tv. Google har använt sig av två olika maskininlärningsmodeller som tillämpar något som kallas för "diffusion models" för att skala upp lågupplösta bilder så att dessa blir tydligare. En av modellerna kallas för SR3 (Super-Resolution via Repeated Refinements) och ett exempel på hur den gjort en väldigt lågupplöst bild tydligare kan ni se ovan. Google skriver om SR3: "SR3 is a super-resolution diffusion model that takes as input a low-resolution image, and builds a corresponding high resolution image from pure noise. The model is trained on an image corruption process in which noise is progressively added to a high-resolution image until only pure noise remains.It then learns to reverse this process, beginning from pure noise and progressively removing noise to reach a target distribution through the guidance of the input low-resolution image." Den andra modellen Google använt kallar man för CDM (Cascaded Diffusion Models). Vad den kan åstadkomma med en bild som ursprungligen bara hade en upplösning på 64x64 pixlar kan ni se här nedanför. Google skriver om CDM: "CDM is a class-conditional diffusion model trained on ImageNet data to generate high-resolution natural images. Since ImageNet is a difficult, high-entropy dataset, we built CDM as a cascade of multiple diffusion models. This cascade approach involves chaining together multiple generative models over several spatial resolutions: one diffusion model that generates data at a low resolution, followed by a sequence of SR3 super-resolution diffusion models that gradually increase the resolution of the generated image to the highest resolution." Ni kan läsa lite mer ingående om SR3- och CDM-modellerna i Googles AI-blogg på länken nedan. Där hittas även fler exempel där man skalat upp lågupplösta bilder. Här nedanför hittas även bonusklippet "Enhance" som jag tyckte passade väldigt bra in här. Tumnagel
57.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Perseverance kollar in Mars måne Deimos
NASA:s Mars-rover fotar en av Mars två månar

NASA:s senaste Mars-rover Perseverance har under en paus i sitt utforskande av Mars fotat en timelapse på Deimos, den minsta av Mars två månar. Den oregelbundet formade Deimos har mått på cirka 15x12x11 km och gör ett varv runt Mars på 30 timmar. På fotot ovan kan ni kolla in två av Deimos sidor som fotades i mars 2008 med NASA:s HiRISE-kamera (High Resolution Imaging Science Experiment), en kamera som finns ombord på Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) som legat i omloppsbana runt Mars sedan 2006. I klippet här nedanför kan ni kolla in hur det såg ut när Perseverance fotade Deimos från Mars yta för några dagar sedan. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA pausar arbetet med månlandare ännu en gång
Efter att Blue Origin stämde NASA för SpaceX vinst av kontraktet

NASA pausar nu sitt arbete med att ta fram en månlandare tillsammans med SpaceX ännu en gång. Det är andra gången arbetet pausas och även den här gången beror det på att SpaceX konkurrent Blue Origin inte anser att NASA borde gett kontraktet till SpaceX. SpaceX vann kontraktet för att bygga en bemannad månlandare kallad HLS (Human Landing System) i april. Egentligen hade NASA velat ha två alternativ för HLS till sitt månprogram Artemis. Då de inte beviljats den budget de önskat från den amerikanska kongressen räckte pengarna dock bara till en månlandare och valet föll då på SpaceX. SpaceX så kallade "Luna Starship" var även flera miljarder dollar billigare än Blue Moon, månlandare som Blue Origin planerade att bygga tillsammans med Northrop Grumman och Lockheed Martin. Blue Origin lämnade i april in den första överklagan av NASA:s beslut att ge SpaceX HLS-kontraktet till den amerikanska myndigheten US Government Accountability Office (GAO). Detta gjorde att arbetet med månlandar-kontraktet pausades. GAO beslutade i början av den här månaden att NASA var i sin fulla rätt att ge SpaceX kontraktet för HLS varpå arbetet på börjades igen. Förra veckan stämde dock Blue Origin NASA vid amerikanska Court of Federal Claims och därför pausas arbete nu igen. Pausen verkar som längst pågå till 1 november och NASA säger i ett uttalande till SpaceNews: "NASA has voluntarily paused work with SpaceX for the human landing system (HLS) Option A contract effective Aug. 19 through Nov. 1. In exchange for this temporary stay of work, all parties agreed to an expedited litigation schedule that concludes on Nov. 1. NASA officials are continuing to work with the Department of Justice to review the details of the case and look forward to a timely resolution of this matter." Hur mycket det här försenar arbetet med NASA:s månlandare i slutändan återstår att se. NASA har upprepade gånger sagt att man planerar att landa en man och en kvinna på månen innan 2024 är slut. Den tidpslanen verkade dock mindre trolig redan innan den juridiska cirkusen runt HLS drog igång. Sannolikt kommer NASA förr eller senare tvingas flytta fram sina planer för den nästa månlandningen av människor. Tumnagel
15.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hellblade: Senua's Sacrifice uppdateras till Xbox Series X/S
Raytracing och sånt

Microsoft och Ninja Theory överraskar genom att släppa en uppdatering till sitt smått underliga och kritikerrosade Hellblade: Senuax27s Sacrifice till Xbox Series X/S. Den nya uppdateringen gör spelet tjusigare än aldrig förr och lägger bland annat till ray tracing, förbättrad prestanda och fler bilder per sekund. Mer specifikt kommer spelare på den nya krysslådan få tillgång till tre olika grafiklägen som Performance, Resolution och Enriched. Performance är det fokus på att leverera fler bilder per sekund och spelet kan dunka ut 120fps, vilket är kalas om man sitter på LG:s OLED-apparat, men drar ner upplösningen till 1080p. Resolution fokuserar på att erbjuda en 4K-upplevelse i 60 fps och Enriched erbjuder ray tracing med dynamisk upplösning till 4K och är cappad till 30 fps. Uppdateringen till Xbox Series X/S har släppts och går att ladda ner nu och Ninja Theory jobbar på en version av uppdateringen till PC. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Resolution Games hoppar av test av annonser i Oculus
Folk gillade inte att se reklam i spel de betalat för

Facebook tjänar en och annan krona på annonser och förra veckan blev det känt att dotterbolaget Oculus skulle satsa mer på reklam och sånt. Mer specifikt började annonstest för Oculus Quest-titlar och Stockholmsbaserade Resolution Games, som ligger bakom bland annat Bait och Angry Birds VR, var bland de första utvecklarna som anslöt sig till testet. Mer specifikt skulle annonssystemet börja användas i företagets VR-titel Blaston. Detta togs inte emot väl alls. Spelet fick en våg av negativa recensioner där utvecklarna kritiserades för att implementera annonser i ett spel spelarna betalat för. Detta har fått utvecklarna att ändra riktning och har beslutat att inte delta i annonstestet. Tommy Palm på Resolution Games säger detta till The Verge: “We appreciate all of the feedback and thoughts on the Oculus ad test for Blaston and other games that was announced last week. Some good points have been made, and we realize that Blaston isn’t the best fit for this type of advertising test. Therefore, we no longer plan to implement the test in Blaston.” Annonser i Resolution Games-spel kan dock dyka upp igen i framtiden. Mer specifikt i gratisspelet Bait, vilket känns lite mer rimligt än att lägga in annonser i spel man betalat för. Tumnagel
48.9°
+
André Stray
0

Det ser mörkt ut för The International i Stockholm
Eftersom esport inte klassas som elitsportevenemang

Valve skriver på sin Dota 2-sajt att det just nu ser mörkt ut att få till esport-turneringen The International (TI10) i Stockholm i augusti i år. Anledningen till det är att turneringen inte kvalificerar sig för samma undantag som andra elitsportevenemang har fått på grund av pandemin. Sveriges idrottsförbund röstade nämligen för några veckor sedan att inte acceptera esport till idrottsförbundet. Arrangörerna hade som enda återstående alternativ att prata med Sveriges inrikesminister för att omklassificera mästerskapet som ett elitsportevenemang men deras begäran nekades omedelbart. We filed an appeal directly with the Swedish government on June 9, but they were unable to provide assistance. On June 14 we followed up asking them to reconsider, and they have so far been unable to offer a resolution. As a result, and in light of the current political situation in Sweden, we have started looking for possible alternatives elsewhere in Europe to host the event this year, in case the Swedish government is unable to accommodate The International - Dota 2 Championships as planned. Så om detta inte ändras skulle alla som försöker skaffa ett visum för resor till Sverige för att tävla i TI10 att nekas vilket ju skulle innebära en ganska sunkig turnering. Så som ett resultat av detta har Valve nu börjat leta efter en annan plats i Europa som kan vara värd för evenemanget i år. Tumnagel
5.7°
+
Frode Wikesjö
0

Cykelsimulatorn Descenders har släppts till Xbox Series X/S
Ny trailer visar hur spelet rullar på nya krysslådan

Cykelspelet Descenders har släppts till Xbox Series X/S och i den nya versionen kan man få en lite annan upplevelse än på Xbox One. Den nya versionen av spelet erbjuder flådigheter som bland annat möjlighet att lira i 120fps, fler spelare i multiplayer och en rad grafiska förbättringar som mer växtlighet, bättre texturer och skuggor. I och med uppdateringen är det möjligt att välja mellan olika grafiklägen som High Performance, Performance och Resolution. I High Performance rullar spelet i 1080p med 120fps, i Performance är det 4K/60fps som gäller och i Resolution 4K/40-60 fps. Detta gäller på Series X och på Series S får spelare välja mellan Performance som körs i 1080p/60fps eller Resolution som rullar i 1440p/40-60 fps. Descenders Xbox Series X/S är ute nu och prenumererar man på Game Pass kan man cykla extremt utan extra kostnad. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

Här är Ingenuitys första bild från Mars
Lågupplöst bild visar marken under helikoptern

NASA:s mars-helikopter Ingenuity har testat sin kamera och skickat hem en första lågupplöst bild från detta test till oss här på jorden. Ingenuity tog fotot i samband med att NASA:s mars-rover Perseverance lämnade av Ingenuity vid den plats där helikoptern senare förväntas påbörja sina testflygningar. NASA skriver om bilden: "This low-resolution view of the floor of Mars’ Jezero Crater and a portion of two wheels of NASA’s Perseverance Mars rover was captured by the color imager aboard the agency’s Ingenuity Mars helicopter. The image was taken on April 3, 2021, while the solar-powered rotorcraft was still beneath the rover after being deployed. A few higher-resolution images are expected to be acquired by this imager during each of Ingenuity’s test flights." Går allt enligt plan så kan Ingenuitys första testflygning komma att genomföras 11 april. Då är det tänkt att helikoptern på egen hand ska lyfta cirka tre meter upp i luften för att sedan landa igen. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dubbla upplösningen i Adobe Camera Raw
Skön nyhet

Adobe släppte häromdagen en trevlig uppdatering av Photoshop och Camera Raw som främst hade fullt stöd för de nya Macarna med M1-chip. Men några andra nyheter fanns också. Bland annat finns nu en profil för Apple ProRaw i Adobe Raw vilket gör det smidigare att jobba med bilder tagna med iPhone. Men man släppte också en funktion som man kallar för Super Resolution. Om man öppnar en bild med Adobe Camera Raw och väljer det alternativet så får man helt enkelt en bild med dubbla upplösningen med hjälp av AI. En perfekt funktion om man ska göra en stor utskrift eller om man vill beskära bilden och ändå ha mycket pixlar att jobba med i detaljerna. Om man dubblar upplösningen på en bild och sedan trycker ut den som en vanlig liten jpg så kommer man inte att märka någon skillnad. Det är inte direkt CSI-nivå på den här funktionen, men ändå trevligt! Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Overwatch flyter nu på bättre på Xbox Series X/S
Välj mellan många pixlar och eller fler bilder

Lirar du Overwatch på Xbox Series X/S? Då har vi goda nyheter då spelet har fått en uppdatering som gör att det rullar betydligt bättre på de nya konsolerna. Mer specifikt får spelare på dessa plattformar nu välja mellan tre olika grafiklägen som antingen ger dig hög upplösning, fler bilder per sekund eller en kombination av båda. I Resolution-läget får spelare köra i 4K-upplösning med 60 fps på Series X medan Series S-spelare får köra i 1440p/60fps. I Balanced är det bildkvalitet som ligger i fokus och upplösningen är 1440p/60fps på Series X och 1080p/60fps på Series S. Specifikt hur bildkvaliteten förbättras i Balanced är dock lite oklart. I Framerate är det full fokus på att leverera 120fps på både Series X och S, men upplösningen dippar till 1440p och 1080p samt att bildkvaliteten försämras en aning. Hur Blizzards planer ser ut att leverera en liknande uppdatering till Playstation är för tillfället okänt. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

Boeing ska betala 2,5 miljarder dollar för 737 Max-olyckorna
I böter och skadestånd

Det amerikanska justitiedepartementet dömer flygplanstillverkaren Boeing att betala 2,5 miljarder dollar, motsvarande nästan 20,5 miljarder kronor, för de båda flygplansolyckorna med företagets modell 737 Max som ledde till att 346 människor miste livet. I ett uttalande säger David P. Burns från det amerikanska justitiedepartementet om beslutet: "The tragic crashes of Lion Air Flight 610 and Ethiopian Airlines Flight 302 exposed fraudulent and deceptive conduct by employees of one of the world’s leading commercial airplane manufacturers. Boeing’s employees chose the path of profit over candor by concealing material information from the FAA concerning the operation of its 737 Max airplane and engaging in an effort to cover up their deception. This resolution holds Boeing accountable for its employees’ criminal misconduct, addresses the financial impact to Boeing’s airline customers, and hopefully provides some measure of compensation to the crash-victims’ families and beneficiaries." I summan som Boeing nu ska betala ingår närmare 244 miljoner dollar i böter, nästan 1,8 miljarder dollar i ersättning till flygpassagerare samt 500 miljoner dollar till en fond som bland annat ska fördela pengar till dödsoffrens anhöriga och deras juridiska kostnader skriver TT. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Apples M1-datorer har inte stöd för ultrawide-skärmar
Men Apple lovar att fixa det

Apple har nu bekräftat att deras senaste datorer med det egna chippet M1 kan ha problem med att visa vissa upplösningar på ultrawide- och superultrawide-skärmar. Stöd för detta utlovas dock i framtiden och i ett inlägg på sitt supportforum skriver Apple: "If you connect an ultrawide or super-ultrawide monitor to your Mac with Apple M1 chip, some resolutions supported by your display may not be available. Apple is aware of this issue and resolution is planned for a future macOS update." Skulle du själv ha drabbats av det här problemet så ska det gå att komma runt med tredjeparts-mjukvaran SwitchResX tills Apple släpper den utlovade uppdateringen. När så kan bli fallet finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
34.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung släpper The Wall i 110-tumsversion
MicroLED-tv med 4K-upplösning

Det har nu snart gått två år sedan Samsung visade upp sin MicroLED-tv "The Wall" på CES-mässan i Las Vegas. Nu har företaget meddelat att man kommer att släppa en 110-tum stor version av denna inom kort. Det handlar om en tv med 4K-upplösning och en "skärm-till-chassi-ratio" på 99,9 procent, något som innebär att den i stort sett inte har några skärmkanter alls. Samsung skriver själva om The Wall: "The 110-inch MicroLED uses micrometer-sized LED lights to eliminate the backlight and color filters utilized in conventional displays. Instead, it is self-illuminating — producing light and color from its own pixel structures. It expresses 100 percent of the DCI and Adobe RGB color gamut, and accurately delivers wide color gamut images taken with high-end DSLR cameras. This results in stunning, lifelike colors, and accurate brightness from the display’s 4K resolution and 8 million pixels." Tv:n har ett inbyggt 5.1-ljudsystem inbyggt utan externa högtalare. När det gäller övriga specifikationer gällande The Wall så är det inget som Samsung än så länge presenterat. Det är även oklart vad den kommer att kosta men den lär antagligen bli väldigt dyr. The Wall börjar säljas i Sydkorea i slutet av året och kommer att dyka upp på andra marknader någon gång under nästa år. I klippet nedan kan ni kolla in hur en större version av The Wall ser ut i ett chassi med lite mer traditionell formfaktor hemma hos den brittiske fastighetsmogulen Andrew Southern. Tumnagel
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mjukvara gör FujiFilm GFX100 till en 400 megapixels-kamera
Med hjälp av Pixel Shift Multi-Shot-läge

Fujifilm har släppt en mjukvaruuppdatering till sin 100-megapixelskamera GFX100 som gör att denna nu ska kunna fotografera bilder med 400 megapixels upplösning. Det hela har blivit möjligt med något som kallas för "Pixel Shift Multi-Shot" vilket FujiFilm beskriver så här: "In the Pixel Shift Multi-Shot mode, the camera takes a series of 16 RAW images and by using in-body image stabilization(IBIS), moves the image sensor to get a high-resolution and real color* image. The multiple images are then combined to create a Digital Negative (DNG) RAW file using the FUJIFILM Pixel Shift Combiner software." Fujifilms firmware Ver.3.00 till GFX100 går att ladda ner på länken här nedanför för dem som har en sådan och skulle vilja ta ännu skarpare bilder med denna. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rainbow Six Siege får next gen-uppdatering 1 december
4K med 120fps!

Klart Rainbow Six Siege ska få en redig next gen-uppdatering och nu har Ubisoft meddelat att en sådan kommer släppas 1 december. Ägare av spelet till Xbox One och PS4 kommer kunna uppgradera spelet till respektive next gen-plattform utan extra kostnad och givetvis följer allt du köpt och låst upp i spelet med till den nya versionen. Med next gen-uppdateringen kommer spelet rulla lite bättre och spelare kommer kunna välja performance mode eller resolution mode. I performance-läget kommer spelet köra dynamisk 4K-upplösning för att nå 120fps och i resolution-läget får vi spela med 4K-upplösning i 60 fps. På Xbox Series S kommer performance-läget köras i 1080p-upplösning. Den nya versionen av spelet kommer dra nytta av några av de nya funktionerna XSX och PS5 har att erbjuda. På nya Xbox kommer spelet ha stöd för Quick Resume som låter dig snabbt hoppa mellan spel utan att behöva vänta på laddningsskärmar av olika slag. På PS5 kommer spelet dra nytta av Dualsense-kontrollens adaptiva trigger-knappar och det kommer vara olika motstånd i trigger-knappen beroende på om du pangar med en lätt pistol eller redigt maskingevär. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0
Nästa sida