m

I morgon lyfter Starliner mot ISS i ännu ett test
Sen är det dags för bemannade resor med Boeings rymdfarkost

I morgon, 30 juli, är det dags för ännu ett test av Starliner där det är tänkt att Boeings rymdfarkost ska docka med den internationella rymdstationen ISS. Det har gått över ett och halvt år sedan Starliner misslyckades med ett liknande test, något som gjorde att NASA än så länge inte kunnat använda Starliner i reguljär trafik till och från ISS. Skulle Starliner göra att lyckat test i morgon kommer farkosten sannolikt kunna användas för att skicka både astronauter och material till ISS. I dagsläget är NASA hänvisade till att använda SpaceX Crew Dragon för detta. Går allt som det ska imorgon så kommer dock NASA snart ha två olika alternativ att välja mellan för transporter till ISS. 20:53 svensk tid imorgon är det tänkt att Starliner ska skjutas upp från från Cape Canaveral Station med hjälp av en Atlas V-raket. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jeff Bezos kan tänka sig att betala för månlandare
Erbjuder NASA två miljarder dollar för att få haka på till månen

Blue Origins grundare Jeff Bezos har skrivit ett öppet brev till NASA:s chef Bill Nelson där han uppger att Blue Origin kan tänka sig att betala en stor del av utvecklingskostnaden för företagets månlandare Blue Moon. Detta är något som Blue Origin gör i ett sista försök att försöka få in en fot i NASA:s Artemis-projekt som siktar på att landa människor på månen inom några år. Tidigare i år blev det klart att NASA gav kontraktet för den bemannade månlandaren till SpaceX och deras Starship. NASA ville ursprungligen ha två olika alternativ till bemannade månlandare. Då deras budget bara räckte till en så föll valet på SpaceX, ett alternativ som var betydligt mycket billigare än Blue Origins månlandare Blue Moon. SpaceX vill ha 2,9 miljarder dollar för att göra Starship till en bemannad månlandare men säger samtidigt att man själva kommer att lägga sex miljarder dollar på att utveckla Starship för resor till månen och andra platser. I Jeff Bezos brev så uppger han att Blue Origin kan lägga två miljarder dollar på att själva utveckla Blue Moon tillsammans med sina partners Lockheed Martin, Northrop Grumman och Draper. Det innebär att NASA inte skulle behöva betala de närmare 6 miljarder dollar som Blue Origin ursprungligen ville ha för att utveckla Blue Moon. Huruvida NASA antar Blue Origins erbjudande och kanske till slut ändå står med två alternativ för bemannade månlandningar återstår att se. Tumnagel
31.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rymdturister kan inte kalla sig för astronauter
Inte officiellt i alla fall

Det amerikanska luftfartsverket FAA har släppt nya riktlinjer för vad som krävs för att kunna ansöka om att officiellt få kalla sig en astronaut och erhålla de så kallade "FAA Commercial Space Astronaut Wings". FAA:s riktlinjer släpps i samband med att både Virgin Galactic och Blue Origin nyligen skickat rymdturister till rymdens gräns. De flesta av dessa resenärer verkar dock inte officiellt få kalla sig för astronauter i framtiden. Bland kraven för att få kalla sig astronaut finns bland annat att resenären ska ha färdats 50 miles (cirka 80 km) ovanför jordens havsyta. Detta är ett krav som både Virgin Galactic och Blue Origins resor uppfyller. Ett annat krav är dock att rymdfarare ska "Demonstrated activities during flight that were essential to public safety, or contributed to human space flight safety" för att kunna få kalla sig astronauter. Det är antagligen ett krav som de så kallade rymdturisterna inte uppfyller, något som innebär att de inte heller officiellt kommer att kunna klassas som astronauter. Tumnagel
61.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi Pass innebär inte helt obegränsat åkande
Företaget anmäls till Konsumentverket

Elsparkcykelföretaget Voi har blivit anmälda till Konsumentverket för falsk marknadsföring av sin abonnemangstjänst Voi Pass. Enligt vad Voi skriver i appen ska en användare av Voi Pass kunna åka obegränsat antal resor på upp till 45 minuter under den dag eller den månad som användaren tecknat sitt Voi Pass. Det finns dock begränsningarna för detta men det framgår inte i appen, istället är det något som står i det finstilta i Vois användaravtal. Begränsningarna innebär att Voi Pass-användare "bara" kan åka upp till nio resor eller totalt 200 minuter om dagen med Vois elsparkcyklar. Voi säger att detta är en begränsning man infört då man anser att två grupper användare missbrukar tanken bakom Voi Pass. Vois kommunikationschef Kristina Nilsson säger till DI Digital om dessa grupper: "Den första gruppen är kommersiella användare såsom leveransföretag. Den andra gruppen är användare med vad vi kallar anti-socialt beteende, exempelvis de som använder våra sparkcyklar mer som en leksak än ett transportmedel som de är avsedda för." Voi lovar nu att man ska uppdatera texten om villkoren runt Voi Pass så att det framgår tydligare hur mycket företagets elsparkcyklar går att använda tillsammans med detta. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Live Kolla in Blue Origins första bemannade rymdresa
Snart lämnar Jeff Bezos jorden för en kort stund

Idag är det dags för Blue Origins första bemannade rymdresa någonsin. Det hela kommer att ske i företagets raketmodell New Shepard och ombord på den kommer bland andra Blue Origin och Amazons grundare Jeff Bezos befinna sig. Förutom Jeff Bezos så åker även han bror Mark Bezos samt den 82-åriga piloten Wally Funk och 18-åriga Oliver Daemen med på Blue Origins första bemannade rymdresa. Det handlar om en kort resa som kommer att de ta de fyra astronauterna ovanför Karmanlinjen ungefär 100 km ovanför havsytan. Där kommer farkosten sedan att tillbringa en kort tid för att därefter falla tillbaka mot jorden och landa med hjälp av ett fallskärmssystem. Sammanlagt är hela resan planerad att ta cirka elva minuter. Blue Origins första bemannade resa med New Shepard är planerad att ske 15:00 idag svensk tid. Raketen kommer att lyfta från Blue Origins rymdbas i Van Horn i Texas. Det hela kommer att livestreamas med start klockan 13:30, en sändning som ni kan ta del av här nedanför. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

WHO avråder från vaccinationspass
Ska inskränka på den fria rörligheten

WHO står fast vid att inte rekommendera vaccinationspass. De menar att fördelningen av vaccin till fattiga länder gör att medborgare där inte skulle ha samma möjligheter att resa utomlands som länder med stadigare tillförsel av vaccin. Den 1 juli infördes vaccinationspass, eller covidbevis, i hela EU. Det tänkta syftet med dessa är att det ska underlätta vid resor mellan länder då man enkelt kan se om personen i fråga har vaccinerats, varit sjuk men tillfrisknat eller nyligen testats negativt. Tumnagel
45.8°
+
Hugo Engström
0

Bara laddbart hos delningstjänsten M
Men först från nästa år

Bildelningstjänsten M meddelar nu att från nästa år så kommer man bara att ha laddbara bilar i sin tjänst. I dag är den siffran 30 procent, men i vår ska det alltså vara 100 procent. M säger att det är en praktisk utmaning eftersom det kräver en infrastruktur för laddning. – Vi vet att våra kunder gärna vill gå över till att köra eldrivna bilar, men laddinfrastrukturen måste förbättras för att få upp farten. Här måste beslutsfattare, stadsutvecklare och företag som M samarbeta för att skapa gynnsamma laddmöjligheter som sätter fart på övergången till bildelning med eldrivna fordon, säger Steinar Danielsen, ansvarig för hållbarhet vid Volvo Car Mobility. En av Mx27s konkurrenter Aimo har rullat 300 elbilar i Stockholm de senaste tre åren så det verkar helt klart vara görbart, men eftersom Ms tjänst fokuserar på längre resor än Aimo duger det inte att deras bilar har 22 procent laddning när kunden hämtar bilen vilket gör det hela lite klurigare. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

Det går framåt för Varbergstunneln
Nu har man byggt i ett och ett halvt år

Efter ett och ett halvt års byggande har man börjat komma en bit på projektet med Varbergstunneln. Det handlar om att man bygger ut Västkustbanan med dubbelspår och tunnel under Varbergs centrum. Syftet är att resor mellan Göteborg och Malmö ska gå snabbare. Säkerheten ska ökas och miljön förbättras och man hoppas att staden kan växa mot havet när spåren försvinner under mark. Projektet ska vara klart 2024. I videon får vi se hur långt bygget har kommit. Tyvärr har klippet varken speaker eller musik. Tumnagel
43.3°
+
Roger Åberg
0

Tut i luren! Bittorrent fyller 20 år
Filöverföringsprotokollet får nu föra in sprit tullfritt vid utlandsresor

Det omåttligt populära filöverföringsprotokollet Bittorrent skapades av Bram Cohen för 20 år sedan. Den 2 juli 2001 skrev Bram på Yahoo! message board: My new app, BitTorrent, is now in working order, check it out here. Bittorent möjliggjorde distribution av filer mellan flera användare vilket gjorde att nedladdningarna kunde bli stabilare och snabbare då de belastade en enstaka servrar. Tekniken användes ofta för nedladdning av piratkopior vilket gjorde att ordet på senare tid blev mer eller mindre synonymt med illegal nedladdning. Hur som helst har tekniken revolutionerat internet och det är ju inte fy skam. Tumnagel
54.2°
+
Frode Wikesjö
0

Alexander Skarsgård får roll i Infinity Pool
Brandon Cronenberg kommande scifi-rulle

Variety rapporterar att Alexander Skarsgård landat en av huvudrollerna i Brandon Cronenburgs kommande scifi-thriller Infinity Pool. Filmen kommer att handla om ett ungt par på semester som upptäcker att det kanske finns något som är lite mer spännande att pyssla med på resorten där de tänkt att tillbringa sin tid: "James and Em are young, rich, in love, and on vacation. Their all-inclusive resort boasts island tours and gleaming beaches. But outside of the hotel gates waits something much more dangerous and seductive, beyond the edge of paradise." Infinity Pool kommer att få både manus och regi av Brandon Cronenburg. Alexander Skarsgård är än så länge den enda skådespelaren som är klart för filmen. När den kan tänkas dyka upp på biograferna finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reseavrådan förlängs av UD
Men USA undantas

Utrikesdepartementet förlängde i dag sin avrådan från icke nödvändiga resor till de flesta av världens länder fram till den 1 september. Dock häver de samtidigt avrådan för resor till till en handfull länder och områden. Från och med i dag hävs nämligen avrådan från icke nödvändiga resor för Albanien, Libanon, Nordmakedonien, Serbien, USA samt Hongkong, Macao och Taiwan. De som väljer att resa till dessa länder som nu undantas från avrådan bör dock fortfarande göra det med viss försiktighet. "UD uppmanar alla svenska resenärer att noga läsa på inför resan, att följa lokala regler och att planera sin hemresa i förväg" Vilka länder som man nu kan åka till för icke nödvändiga resor kan du hitta i faktarutan nedan. Tumnagel
39.7°
+
Frode Wikesjö
0

Det ser mörkt ut för The International i Stockholm
Eftersom esport inte klassas som elitsportevenemang

Valve skriver på sin Dota 2-sajt att det just nu ser mörkt ut att få till esport-turneringen The International (TI10) i Stockholm i augusti i år. Anledningen till det är att turneringen inte kvalificerar sig för samma undantag som andra elitsportevenemang har fått på grund av pandemin. Sveriges idrottsförbund röstade nämligen för några veckor sedan att inte acceptera esport till idrottsförbundet. Arrangörerna hade som enda återstående alternativ att prata med Sveriges inrikesminister för att omklassificera mästerskapet som ett elitsportevenemang men deras begäran nekades omedelbart. We filed an appeal directly with the Swedish government on June 9, but they were unable to provide assistance. On June 14 we followed up asking them to reconsider, and they have so far been unable to offer a resolution. As a result, and in light of the current political situation in Sweden, we have started looking for possible alternatives elsewhere in Europe to host the event this year, in case the Swedish government is unable to accommodate The International - Dota 2 Championships as planned. Så om detta inte ändras skulle alla som försöker skaffa ett visum för resor till Sverige för att tävla i TI10 att nekas vilket ju skulle innebära en ganska sunkig turnering. Så som ett resultat av detta har Valve nu börjat leta efter en annan plats i Europa som kan vara värd för evenemanget i år. Tumnagel
5.7°
+
Frode Wikesjö
0

Kina ska skicka tre taikonauter till rymden i morgon
Ska inviga Kinas nya rymdstation

Kina har nu meddelat att man kommer att skickar de tre taikonauterna Nie Haisheng, 56, Liu Boming, 54, samt Tang Hongbo, 45, till rymden i morgon torsdag 17 juni. Förberedelserna för avfärden har pågått ett tag men Kina verkar ha väntat in i det sista med att meddela när avfärden från jorden faktiskt blir av. De tre taikonauternas mål är Kinas nya rymdstation Tiangong vars basmodul skickades upp till rymden i slutet av april. Resan till rymdstationen kommer att göras i farkosten Shenzhou-12 som kommer att lämna jorden ombord på en av Kinas Long March-2F-raketer. Det är planerat att de tre taikonauterna kommer att tillbringa tre månader ombord på Tiangong. Detta gör det till Kinas längsta bemannade rymduppdrag någonsin. I klippet ovan kan ni kolla in när Shenzhou-12 rullas ut till startrampen på Jiuquan Satellite Launch Center i Gobi-öknen. Tumnagel
35.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Enbart eldrivna transporter i Stockholm 2030
Om de blågröna får bestämma

I en debattartikel i SvD har det blågröna styret i Stockholm gått ut med att man har som mål att all trafik i Stockholms innerstad ska vara utsläppsfri 2030. Man säger att det betyder att alla resor och transporter ska gå på el, om andra lösningar som är utsläppsfria kommer att godkännas är oklart. Elektrifieringen är en av de mest centrala åtgärderna för att på allvar inleda vägen mot det fossilfria samhället. Men för Stockholm innebär det så mycket mer. Vi ser möjligheten att förena våra ambitiösa klimat- och miljömål med en växande stad, genom att elektrifiera våra transporter. Vi ger närings­livet långsiktighet och en utmärkt jordmån för innovationer. Vi ger Stockholmarna en tydlighet om vart vi är på väg, samtidigt som vi skapar en hälsosammare och mer levande stad. För att det ska fungera behövs inte bara en massa elbilar utan även andra delar måste till. De blågröna sätter nu som mål att hälften av alla stadens garageplatser ska ha laddningsmöjligheter inom tre år och alla gatuparkeringar ska ha laddutrustning till 2030. Man säger att alla stockholmare ska känna sig trygga med att gå över till elbilar. Debattörerna är hoppfulla om vad elen ska göra för staden. Bland annat säger man att "när företagsbilar och lastbilar inte längre bullrar kan fler leveranser skötas på natten, vilket gynnar näringslivet och avsevärt förbättrar framkomligheten på dagen". En personlig reflektion är att debattörerna inte har lyssnat på hur lite en modern motor faktiskt låter och att det kanske inte är det som är problemet för staden. Artikeln är underskriven av Anna König Jerlmyr (M), Jan Jönsson (L), Daniel Helldén (MP), Karin Ernlund (C) och Erik Slottner (KD). Tumnagel
49.1°
+
Roger Åberg
0

Nu har Juno tagit sig en sväng förbi Jupiters måne Ganymede
Kolla in hur det ser ut på solsystemets största måne

Tidigare i veckan gjorde NASA:s rymdfarkost Juno sin första förbiflygning av Jupiters måne Ganymede och nu har NASA publicerat de första två bilderna från detta. Det var när Juno passerade Ganymede på cirka 1000 kilometers avstånd 7 juni som Junos kamera JunoCam fotade nästan en hel sida av den istäckta månen vilken ni kan se ovan. Junos navigationskamera "Stellar Reference Unit" fotade även en bild på Ganymedes mörka sida vilken ni kan kolla in här nedanför. Juno förväntas skicka hem fler bilder på Ganymede de kommande dagarna. Ganymede är Jupiters och vårt solsystems största måne. Den har en diameter på 5268 km vilket motsvarar 41 procent av jordens omkrets. Med förbiflygningen av Ganymede hoppas forskarna få mer information om månens komposition, jonosfär, magnetosfär, strålningsnivåer och istäcke. Något som kan vara intressant inför framtida resor till Jupiter och dess 79 hittills kända månar. Den soldrivna farkosten Juno lämnade jorden i augusti 2011 och kom fram till Jupiter i juli 2016. Junos uppdrag kommer att pågå åtminstone till 2022. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenskt vaccinbevis troligtvis inte kompletta vid start
Kommer antagligen endast visa vaccinationsstatus

Det har varit väldigt många vändor kring det så kallade vaccinpasset som ska visa om man är vaccinerad eller ej vid resor. Detta pass ska som bekant inte bara visa hur vaccinerad man är utan också om man har eller har haft COVID-19. Vi har tidigare rapporterat om att just det här med ens infektionstatus har varit ett problem att implementera i dessa pass. Detta för att det används så pass många olika system vilket komplicerar saker och ting. Enligt Mats Snäll på Myndigheten för digital förvaltning är tekniken för att göra detta möjligt inte klar ännu. Därför tror han att uppgifterna om negativt provsvar och när man testat sig troligtvis inte att finnas med i de svenska vaccinpassen förrän någon gång under mitten av augusti. Till DN säger Mats: Jag tror att det är ytterst osannolikt att vårdaktörerna har hunnit koppla upp sig på den digitala infrastrukturen första juli. Det innebär alltså att passen som ska gälla från den 1 juli med största sannolikhet inte kommer att innehålla bevis på genomgången infektion. Så om detta stämmer kommer alltså endast initialt uppgifterna om man är vaccinerad eller ej i de svenska intygen. Så om man som ickevaccinerad svensk medborgare vill resa till ett EU-land från 1 juli, kommer man få anpassa dig efter varje enskilt lands särskilda krav för icke-vaccinerade. Tumnagel
28.2°
+
Frode Wikesjö
0

Jeff Bezos hakar på Blue Origins första bemannade rymdresa
Tar med sig brorsan också

Amazons grundare Jeff Bezos har avslöjat på Instagram att han kommer att bli en av passagerarna på den första bemannade rymdresan hans rymdföretag Blue Origin kommer att göra nästa månad. Blue Origins första rymdresa är planerad att ske 20 juli och förutom Bezos kommer även hans brorsa haka på den korta rymtrippen till rymdens gräns. En av passagerarplatserna säljs även till högstbjudande. Priset på den platsen är för tillfället uppe på 2,8 miljoner dollar, motsvarande lite över 23 miljoner svenskar kronor, i en auktion som kommer att pågå till 12 juni. Blue Origins första rymdresa med passagerare kommer att ske med företagets återanvändningsbara raketmodell New Shepard. Rymdresan kommer bara att vara några minuter och ni kan kolla in lite mer i detalj hur det hela kommer att att gå till i infografiken här nedanför. Nedan hittas även Instagraminlägget där Bezos avslöjar att han och hans bror kommer att åka med på Blue Origins första bemannade rymdresa. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av Jeff Bezos (@jeffbezos) Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

En klase trailers från gårdagens PlayStation VR-jippo
Lite gott och blandat

I går kväll höll PlayStation ett litet minijippo för spel för PlayStation VR där man visade upp ett gäng nya spel för virtuell verklighet. Ett av spelen som visades var Sniper Elite VR vilket är en VR-variant av Rebellions prickskyttespelserie Sniper Elite. Detta spel dyker redan upp den 8 juli och trailern kan du beskåda ovan. Ett annat spel som visades var Wanderer vilket är ett äventyrsspel med tidsresor och som kombinerar utforskning med pussel samt minispel. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Axiom Space köper ytterligare Crew Dragon-resor med SpaceX
Ska skicka fler rymdturister till ISS

Det privata rymdreseföretaget Axiom Space har köpt ytterligare tre resor till den internationella rymdstationen ISS ombord på SpaceX Crew Dragon-farkoster. De tre resorna Ax-2, Ax-3 samt Ax-4 förväntas ske med cirka sex månaders mellanrum efter att Axiom Space skickat Ax-1 till ISS. Ax-1 kommer enligt nuvarande tidsplan att skicka tre rymdturister, samt reseledaren och den före detta NASA-astronauten Michael López-Alegría, till den internationella rymdstationen någon gång i början av nästa år. På Ax-2 kommer ISS första kvinnliga befälhavare, den före detta NASA-astroanuten Peggy Whitson, fungera som reseledare. Till Axiom Space Ax-3- och Ax-4-tripper finns än så länge ingen reseledare utsedda. Vilka som kommer att åka med som passagerare på Axiom Space tre nya resor till ISS är än så länge okänt. Exakt vad det kommer att kosta är även det oklart. De tre passagerare som åker med Ax-1 ska ha betalat 55 miljoner dollar var för en biljett, något som motsvarar cirka 450 miljoner kronor. I det priset inkluderas en tur-och-retur resa till ISS med SpaceX Crew Dragon samt boende och logi på rymdstationen i åtta dagar. Vad Axiom Space kommer att betala SpaceX för resor med Crew Dragon är inget som uppges. Här nedanför kan ni kolla in en reklamfilm som Axiom Space släppte för Ax-1 förra året. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Venus Aerospace vill bygga rymdflygplan för resor över jorden
Skulle kunna flyga Los Angeles - Tokyo på en timma

Nyhetsbyrån Bloomberg har skrivit lite om det amerikanska startup-företaget Venus Aerospace vilka verkar ha rätt så högtflygande planer. Venus Aerospace mål är att utveckla ett rymdflygplan som ska kunna starta från jorden för att sedan transportera passagerare till andra destinationer via en rymdflygning över jorden. Tanken är att flygplanet ska starta som ett traditionellt flygplan och när det sedan är i luften ska planets raketmotorer starta och ta flygplanet till rymden. Därefter kommer flygplanet att flyga mot sin destination i hastigheter på över 14.000 km/h i några minuter för att sedan återvända mot jorden och landa som ett traditionell flygplan. Enligt företaget skulle en resa mella till exempel Los Angels och Tokyo kunna ta runt en timma med ett sådant här rymdflygplan, en resa som vanligtvis tar 11 - 13 timmar med ett traditionellt flygplan. Att använda rymdfarkoster för att flyga mellan destinationer på jorden är ingen ny idé. Elon Musk visade redan 2017 upp SpaceX "Earth to Earth"-koncept där man tänker använda SpaceX Starship för att flyga mellan olika platser på jorden på mindre än en timma. Att vi någon gång i framtiden kan komma att resa på det här sättet är antagligen, åtminstone tekniskt sett, inte omöjligt. Det lär nog dock ta många år innan resor som dessa kommer att bli kommersiellt tillgängliga för passagerartrafik. Här nedan kan ni kolla in en animerad film som visar upp SpaceX "Earth to Earth"-koncept. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

WHO byter namn på varianter av coronaviruset
Blir nu rena grekiskan

Världshälsoorganisationen WHO har meddelat att man nu kommer att namnge olika varianter av coronaviruset efter det grekiska alfabetet. Det här är något man gör för att de olika varianterna fram tills nu har namngetts med olika bokstavs- och sifferbeteckningar. I media har varianterna ofta namngetts efter det land de upptäckts i, något som WHO anser kan vara stigmatiserande och diskriminerande. Det här innebär att den så kallade "brittiska" varianten, som fram tills nu haft beteckningen B.1.1.7, kommer att kallas för "alfa". Den "sydafrikanska" varianten (B.1.351) får beteckningen "beta", den brasilianska (P.1) "gamma" och de två indiska varianterna (B.1.617.2) "delta" och "kappa". WHO säger i ett uttalande om namnbytet på de olika varianterna av coronaviruset som orsakar covid-19: "While they have their advantages, these scientific names can be difficult to say and recall and are prone to misreporting … As a result, people often resort to calling variants by the places where they are detected, which is stigmatising and discriminatory. To avoid this and to simplify public communications, [the] WHO encourages national authorities, media outlets and others to adopt these new labels." Tumnagel
33.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

1 juni är det ok att resa till några fler länder
Enligt UD

Att resa är något som många säkert längtar till. Utrikesdepartementet har en lista med länder som de anser vara säkra och inte säkra att resa till och i dessa pandemitider är listan på den senare lång. UD avråder fortsatt från icke-nödvändiga resor till de flesta av världens länder och detta gäller till och med 1 juli. Men några länder kommer 1 juni att skrivas av från listan, dessa är Australien, Israel, Nya Zeeland, Rwanda, Singapore, Sydkorea och Thailand. Förutom dessa avråder man heller inte resor till EU/EES/Schengen och Storbritannien. Men man påpekar också att pandemin inte är över och att ett stort eget ansvar vilar på den enskilde resenären. Vill du ha lite bättre koll finns appen UD Resklar till Android och iOS. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen visar upp lite mer av nästa folkabuss
Nya Multivan presenteras officiellt nästa månad

Volkswagen har skickat ut en ny teaser inför presentationen av den sjunde generationens folkabuss. Nu visar man bland annat upp en designskiss på nya Multivan samt en smidig bordslösning som går att få som tillval i nästa generations folkabuss. Nya Multivan kommer att vara en laddhybrid som för det mesta rullar på el tills batteriet laddats ur. Volkwagen skriver i ett pressmeddelande: "Räckvidden på el ska räcka för de flestas vardagsbehov. Om maximal med kraft skulle behövas, eller om batteriet tömts, kliver en turbomatad bensinmotor (TSI) in och hjälper till eller tar över framdriften. För den upp till 7-sitsiga Multivan är detta ett optimalt system eftersom det tillåter avgasfria resor i staden, samtidigt som den inte kompromissar med en av sina paradgrenar – möjligheten till bekväma långresor." Volkswagen kommer att presentera nya Multivan officiellt 10 juni. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vaccinpass kan dröja
Inte bara vaccinerade ska få pass

Målet var att vaccinpassen skulle vara på plats 1 juni, men det ser nu inte ut som att det kommer att bli verklighet. Mats Snäll, som är chef för digital utveckling på Myndigheten för digital utveckling, säger till Svenska Dagbladet att datumet för driftsättningen inte är helt klart. Uppdraget fick myndigheten i februari och man är nu i testfasen. Men det har tillkommit nya delar i uppdraget. – Det låg i uppdraget som vi fick från regeringen att den tekniska infrastrukturen för vaccinationsbevis skulle vara klar den 1 juni. Den målsättningen har vi kvar, men det är fortfarande väldigt mycket oklarheter om hur de andra bevisen ska utvecklas, säger Mats Snäll till SvD. Anledningen är alltså att det inte bara är vaccin som ska in i passet utan också ett negativt testsvar och att man har haft och tillfrisknat från sjukdomen. Dessa tre olika sätt kallar myndigheten för det gröna beviset och de här tillägget beslutades i slutet av april efter att EU hade tagit ett liknande beslut. Dessa delar finns inte med i vaccinpasset just nu, helt enkelt eftersom man inte vet hur detta ska hämtas in. Sverige har ett vaccinregister, men det finns inget register över att man inte har eller att man har haft covid-19. Att man måste komma överens mellan länder ställer också till det. – Vi har ingen annan ambition än att vara klara så snabbt det går. Men det spelar ingen roll om vi är klara med en teknisk lösning om inte beviset kan användas i något annat land. Då är beviset värdelöst, säger Mats Snäll till SvD. EU väntas ta beslut om vaccinationsbevis för resor 26 juni, vilket i princip gör 1 juni till ett orimligt mål. Tumnagel
33.8°
+
Roger Åberg
0

Idag släpps Test Gods
Nicholas Schmidles bok om virgin Galactic

Idag släpper journalisten och författaren Nicholas Schmidle sin bok "Test Gods" där han har tagit sig en närmare titt på rymdturism i största allmänhet och företaget Virgin Galactic i synnerhet. Virgin Galactic är Richard Bransons rymdföretag som sedan 2004 har arbetat på att skicka turister på väldigt korta resor till rymdens gräns. Under resans gång har man stött på en hel del svårigheter och så här 17 år senare har företaget fortfarande inte kunnat dra igång någon kommersiell verksamhet för rymdturism. Förlaget Henry Holt and Co. skriver om Test Gods: "Working from exclusive inside reporting, New Yorker writer Nicholas Schmidle tells the remarkable story of the test pilots, engineers, and visionaries behind Virgin Galactic’s campaign to build a space tourism company. Schmidle follows a handful of characters - Mark Stucky, Virgin’s lead test pilot; Richard Branson, the eccentric billionaire funding the venture; Mike Moses, the grounded, unflappable president; Mike Alsbury, the test pilot killed in a fatal crash; and others - through personal and professional dramas, in pursuit of their collective goal: to make space tourism a reality." The Guardian publicerade härom dagen ett långt reportage om Virgin Galactic av Nicholas Schmidle, ett reportage som ni kan läsa här om ni vill ha ett litet smakprov på vad "Test Gods" kan ha att erbjuda. "Test Gods" finns tillgänglig som både ebok, ljudbok samt fysisk bok och kostar cirka 15 - 30 dollar beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
84kg
+
Wille Wilhelmsson

Blue Origin börjar sälja biljetter till rymden nästa vecka
Snart blir det lite billigare att turista i rymden

Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin meddelade igår att man nästa vecka kommer att avslöja detaljer om hur de som är intresserade av att köpa en biljett till företagets rymdresor ska gå till väga. Det hela presenterades i en kort film där Jeff Bezos själv kollade in en av landningarna kapseln till Blue Origins raket New Shepard, kapseln som kommer att transportera rymdturister på en kortare färd ovanför Karmanlinjen för att sedan återvända till jorden. Den 5 maj kommer Blue Origin att avslöja mer om biljettförsäljningen till sina rymdresor. Det finns än så länge inga uppgifter om vad en biljett kommer att kosta eller när den första kommersiella flygningen med New Shepard kommer att ske. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu öppnar världens längsta inomhusbana för självkörande bilar
AstaZero Dry Zone ligger utanför Borås

Det svenska provningsföretaget AstaZero öppnar nu vad man säger ska vara världens största inomhusbana för test av självkörande bilar. Testbanan kallas för AstaZero Dry Zone påminner om en jättelik hangar och är 700 meter lång och 40 meter bred. Tanken bakom testbanan är att svenska företag ska kunna testa teknik för självkörande bilar dygnet runt alla dagar om året. AstaZeros vd Peter Janevik säger i ett pressmeddelande: "Idag genomför fordonsaktörerna stora delar av sina tester i södra Europa. Där är dagarna längre och det är mindre risk för snö och regn men testerna kräver mycket personal och resor och även i Spanien går solen ner på kvällen och det regnar då och då. På AstaZeros Dry Zone kan utvecklingstiden effektiviseras och testerna genomföras ”på hemmaplan” och dygnet runt, året om, om man vill." AstaZero Dry Zone ligger lite utanför Borås, cirka en timmas bilväg från Göteborg. AstaZero samägs av Chalmers och det statliga forskningsinstitutet Rise. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida