m

Nya Opel Astra visas som kombi
Kommer som laddhybrid, men inte som elbil

I somras rullade Opel ut nya Astra som fått ett helt nytt utseende. Nu är det dags för kombi-versionen som man kallar för Sports Tourer att göra entré. I början av september fick vi reda på att Astra kommer att erbjudas som elbil, men detta kommer bara gälla för femdörrarsversionen och inte för kombin som presenteras nu. Men kombin kommer i alla fall som laddhybrid, något som gör den till Opels första elektrifierade kombi. Under locket kan man även få bensin- och dieselmotorer från 110 till 130 hästar. Till dessa maskiner kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Laddhybriden kommer i två stycken versioner där det starkaste alternativet bjuder på 225 hästar. Till paketet kopplas en elektrisk växellåda. Hur långt dessa tar sig på bara el och andra tekniska detaljer får vi tyvärr inte nu. Bilen mäter 4,64 meter på längden, 1,86 på bredden och är 1,48 hög. Den är 60 centimeter kortare än föregångaren men ska ändå svälja 608 liter i bagagerummet, 1643 om man fäller baksätet. Insidan får bland annat två stycken skärmar där den ena visar instrumenten och den andra infotainmentsystemet. Det finns även head-up-display och teknik som Android Auto och Apple CarPlay. När nya Astra Sports Tourer och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Fler detaljer om Apples reparationsprogram
Butiken med reservdelar kommer att drivas av en tredje part

Förra veckan annonserade Apple att de skulle starta ett program som möjliggjorde det för vem som helst att laga sin iPhone genom att beställa hem ett reparationskit med Apples-egna verktyg och reservdelar. Det var dock oklart huruvida Apple skulle driva sin egna butik och sälja egna verktyg, men det verkar inte som att så blir fallet. MacRumors har fått tag på ett internt memo som ger lite fler detaljer om programmet. Bland annat att reparationsmanualer kommer att bli tillgängliga från Apple Support-hemsidan, vilket innebär att användare kommer att gå därifrån för att sedan kunna köpa delar. Själva butiken kommer enligt MacRumors att drivas en "ospecificerad tredje part", vilket låter rimligt då detta skulle innebära att Apple då använder samma typ av upplägg som med Apple auktoriserade verkstäder. Programmet blir tillgängligt nästa år i USA, till en början kommer det gå att beställa delar till iPhone 12 och 13 samt Mac-datorer med M1-chip. Flera länder ska få tillgång till delarna under 2022. Tumnagel
41.1°
+
Hugo Engström
0

Marques pratar om Apple och right-to-repair
Apple verkar ta ett steg i rätt riktning

I denna video pratar Marques Brownlee om Apples oväntade drag att låta individuella konsumenter beställa hem delar och verktyg för att exempelvis byta batteriet på en iPhone 12 eller 13. Del ett av Marques videoserie om Right to Repair finns här. I videon nedan pratar även den kända Right to Repair-förespråkaren Louis Rossman om vad han tycker om nyheten. Tumnagel
44.9°
+
Hugo Engström
0

Skärmbyte på iPhone 13 kan avaktivera Face ID
Apple vill inte att vem som helst ska laga

När iFixit först gjorde sin teardown av iPhone 13 Pro upptäckte de med flera tester att byte av skärmen på iPhone 13 gör att Face ID slutar fungera. Användare som bytt ut skärmen utan Apples inblandning möts av meddelandet "Det går inte att aktivera Face ID på denna iPhone". Ett skärmbyte för en iPhone som tidigare kunde göras för hand med lättillgängliga verktyg, kräver nu mikroskop och mikrolödningsverktyg eller tillgång till Apples program för oberoende reparationsleverantörer. Ett program som kritiserats för dess hårda kontrakt och krav. Problemet är att det finns en liten mikrokontroller som kopplar ihop iPhone 13 med skärmen, Apple tillhandahåller inga som helst verktyg för personer eller reparationsverkstäder som inte är knutna till Apple. Auktoriserade tekniker som arbetar med Apple måste använda Apple Services Toolkit 2 för att logga en reparation i Apples molntjänster och därigenom synkronisera serienumren på iPhone med skärmen. Vissa reparatörer har dock hittat en lösning, men det kräver mycket jobb och är ganska svår att utföra. Chippet måste flyttas från den ursprungliga skärmen till ersättningsskärmen, vilket iFixit säger är "helt utan motstycke" eftersom skärmreparation är "otroligt vanligt" och står för en stor del av intäkterna som oberoende reparationsverkstäder får in. Apple har tidigare infört liknande restriktioner för reparationer av Touch ID, True Tone och kamerorna i iPhone 12. Tumnagel
-6.0°
+
Hugo Engström
0

Microsoft lovar att undersöka right-to-repair
Efter påtryckningar från aktieägare

Microsoft har gått med på att låta en oberoende organisation göra en studie om vilken påverkan det hade haft om företaget skulle göra sina enheter lättare att reparera. Man har sedan lovat att införa förändringar utifrån studien senast i slutet av 2022. Avtalet kommer efter påtryckningar från As You Sow (en intressentgrupp för aktieägare), som menar att Microsoft borde undersöka om man kan göra ens enheter lättare att reparera och på så vis göra upplevelsen för konsumenter bättre. Gruppen säger att Microsofts åtagande är "ett uppmuntrande steg" men att det fortfarande är just det; ett steg. Det enda Microsoft gjort idag är att säga att en studie ska genomföras och att resultatet av denna ska användas som "guide" i framtida produktutveckling, säger man i ett uttalande till The Verge. Trots att det bara är början säger Kyle Wiens, vd:n hos iFixit, att detta är en väldigt stor grej. Microsoft har trots allt även levererat gällande reparation förut. Surface Laptop som var extremt svår att komma in i till en början, har blivit aningen lättare att reparera. Det är även mer än vad andra stora techjättar lovat att göra för right-to-repair. Tumnagel
48.3°
+
Hugo Engström
0

Vilken skillnad gör "right to repair"?
Rätten att reparera sina egna prylar

I denna video hänger vi med Wall Street Journals Joanna Stern när hon undersöker vad skillnaden är mellan att reparera en MacBook hos Apple själva, en Apple-auktoriserad verkstad och en oberoende reparationsverkstad. Med i videon är också Louis Rossman, som driver en oberoende reparationsverkstad samt en YouTube-kanal där han bland annat argumenterar om varför Apple borde bli mer öppna kring reparationer. På senaste tiden har "Right to repair"-rörelsen tagit mer fart och beslutsfattare i både EU och USA jobbar nu på att implementera ändringar kring frågan. Tumnagel
55.6°
+
Hugo Engström
0

Steve Wozniak tycker till om Right to Repair
Alltså rätten att få reparera

Via kändishälsningstjänsten Cameo fick Apple-medgrundaren Steve Wozniak frågan om vad han tyckte om rätten om att få reparera sina produkter själv. Inte helt oväntat så gick Steve loss på den frågan och spenderade nästan tio minuter med att prata om hur viktigt rätten att få reparera en produkt själv har varit i sitt liv. "We wouldn’t have had an Apple, had I not grown up in a very open technology world. Back then, when you bought electronic thing like TV’s and radios, every bit of the circuits and designs were included on paper. Total open source." Du kan kolla in Steves svar i klippet ovan. Tumnagel
57.7°
+
Frode Wikesjö
0
2020

ABT piffar till Audi RS Q8
Den här bjuder på 750 hästar

Tyska ABT Sportsline presenterar nu ABT RSQ8-R vilket är deras version av Audis super-SUV RS Q8. Motorn har trimmats upp från 600 till 750 hästar vilket bland annat gör att den kan toppa 315 km/h. Vridet har ökat från 800 till 920 newtonmeter och 0-100 km/h går nu på 3,4 istället för 3,8 sekunder. I övrigt har den fått ett helt nytt kjolpaket runt om, större fälgar på 23 tum, vassare bromsar, nytt sportavgassystem och en ny interiör. 125 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 68.137 euro. Det priset gäller alltså bara för alla uppgraderingar, bilen får du stå för själv. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0
2019

Apple ska börja verifiera iPhone-reparatörer
Så fler verkstäder får tillgång till originaldelar

Apple meddelade igår att man nu drar igång ett program för att verifiera tredjeparts-reparatörer som är intresserade av att bli officiellt godkända av Apple för att reparera iPhone. Det kommer att innebära att de reparatörer som licensieras av Apple även kommer att få tillgång till originaldelar till trasiga iPhones och verktyg för att reparera dessa. Apples näst högste chef Jeff Williams säger i ett pressmeddelande angående licensieringen av tredjeparts-reparatörer: "To better meet our customers’ needs, we’re making it easier for independent providers across the US to tap into the same resources as our Apple Authorized Service Provider network. When a repair is needed, a customer should have confidence the repair is done right. We believe the safest and most reliable repair is one handled by a trained technician using genuine parts that have been properly engineered and rigorously tested." Det är gratis för tredjeparts-företag som vill ansöka om att bli licensierade för att reparera iPhones så länge företaget har en Apple-certifierade tekniker anställd, något som även det ska gå att ansöka om och beviljas gratis. Det här är ett välkommet initiativ från Apple efter det att företaget ofta fått ta emot kritik för att användare måste vända sig till en auktoriserad Apple-reparatör för att till exempel byta ut batteriet i en iPhone utan att telefonen försämras. I dagsläget gäller Apples nya certifieringsprogram bara iPhone-reparatörer i USA men förhoppningsvis kanske det även utökas till andra länder samt iPads och annan hårdvara från Apple framöver. Tumnagel
52.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

EU vill att det ska bli enklare att laga och underhålla prylar
Vill införa en "rätt att reparera"

EU funderar på att lagstifta kring rätten att reparera våra prylar så att det blir enklare att göra detta samt underhålla prylar så att de håller längre i framtiden. Anledningen till detta är för att skapa ett mer hållbart samhälle ur miljösynpunkt samt förhindra producenter från att juridiskt förhindra tredjepartsleverantörer att reparera deras prylar. Förslaget angående en "rätt att reparera" är än så länge på ett tidigt stadium men förslaget har redan fått uppbackning av flera EU-ledamöter. I USA har för närvarande elva av landets 50 delstater lagstiftning som kan liknas vid det förslaget EU har arbetar på angående "rätten att reparera". Tumnagel
90.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida