m

Facebook kritiserar iOS spårningsskydd i helsidesannons
Säger att de står på småföretagares sida

Facebook kommer att köra helsidesannonser i flera amerikanska tidningar där man kritiserar Apple för en kommande funktion i iOS som låter användaren välja om de vill låta annonsörer följa hur de surfar på nätet. Det handlar alltså om ett skydd i iOS som gör det svårare för annonsföretag att samla in data om användare så att företagen mer specifikt kan visa riktade annonser mot användarna. Detta kommer givetvis att drabba jätteföretag som Facebook och Google som i mångt och mycket lever på att visa annonser för sina användare. Google, Facebook och andra annonsföretag kommer att få det svårare att visa riktade annonser mot iOS-användare som väljer att inte låta företagen samla in data om dem. Facebook anser dock i sin helsidesannons att det här kommer att drabba småföretagare och att Apple nu gör det svårare för dessa att nå ut med sitt budskap genom riktade annonser till iOS-användare. Ni kan läsa Facebooks annons i sin helhet här ovanför och hela Facebooks kampanj mot Apple hittas på länken här nedanför. Där skriver Facebook bland annat i ett meddelande som riktar sig till småföretagare: "Apple’s policy could limit your ability to use your own data to show personalized ads to people who are likely to be interested in your business. Now that 44% of small businesses are turning to personalized ads to adapt to the outbreak of COVID-191, this update will be especially hurtful to small businesses in already challenging times." Apple hade först tänkt att rulla ut förändringen där app-utvecklare måste fråga om tillåtelse för att få samla in data som kan användas till personligt riktad annonsering när iOS 14 lanserades. Detta sköts dock upp och Apple planerar nu istället att implementera den nya policyn någon gång nästa år. Facebooks ska ha köpt annonsplats för sin helsidesannons i de stora amerikanska dagstidningarna New York Times, Wall Street Journal och Washington Post skriver nyhetsbyrån Bloomberg. Tumnagel
-5.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU ska utreda Googles köp av Fitbit
EU är oroliga för att fitibit-data kommer att användas för annonsering

Förra året blev det klart att Google köper upp Fitbit och nu har EU beslutat sig för att dra igång en utredning om det. EU verkar framför allt oroliga för att Googles köp av Fitbit skulle ge företaget ett ännu starkare grepp om marknaden för personaliserad online-annonsering. EU skriver ett uttalande om utredningen mot Google: "The Commission is concerned that the proposed transaction would further entrench Googlex27s market position in the online advertising markets by increasing the already vast amount of data that Google could use for personalisation of the ads it serves and displays." EU misstänker att om Google använder data som samlats in via Fitbits hård- och mjukvara så skulle denna kunna användas för att stärka Googles annonserbjudande, något som skulle kunna drabba Googles konkurrenter på annonsmarknaden. Google har dock redan tidigare meddelat att Fitbits användardata inte kommer att integreras i Googles system för riktad annonsering. I ett förtydligande skriver Google nu i ett uttalande om detta: "Wex27ve been clear from the beginning that we will not use Fitbit health and wellness data for Google ads. We recently offered to make a legally binding commitment to the European Commission regarding our use of Fitbit data. As we do with all our products, we will give Fitbit users the choice to review, move or delete their data." EU:s senaste utredning mot Google kommer att pågå i fyra månader och kommer att presenteras senast 9 december. Tumnagel
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

iOS Facebook lanserar app för par
Vårda din relation med Tuned

Facebooks experimentella utvecklingsteam "New Product Experience" (NPE) har släppt en ny app vars fokus ligger på människor som lever i parförhållanden. Appen kallas för "Tuned" och tanken är att par kan sköta sin dagliga kommunikation via denna. Förutom att chatta och skicka röstmeddelanden så kan man även dela musik från Spotify, fotografer, reaktioner och annat med appen. Appen i sig verkar väl egentligen inte erbjuda någon unik funktionalitet men kanske kan funka fint för par som vill hålla sin kommunikation i en dedikerad app frånskild från sina övriga aktiviteter i sociala medier. Tuned finns i dagsläget bara till iOS och hittas på länken nedan. Det behövs inget Facebook-konto för att använda appen men data man matar in i appen kommer sannolikt att användas för riktad annonsering av Facebooks annonsdivision. Tumnagel
25.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

EU ska granska Google igen
Mera böter på gång för Google?

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att EU ännu en gång ska granska hur Google bedriver affärer i EU. Den här gången ska man kolla lite närmare på hur Google samlar in data om oss EU-medborgare som använder Googles tjänster. En talesperson för Google säger till Reuters i ett uttalande angående deras senaste granskning av Google: "The Commission has sent out questionnaires as part of a preliminary investigation into Google’s practices relating to Google’s collection and use of data. The preliminary investigation is ongoing." EU har inte uppgett exakt vad det handlar om för datainsamling från Googles sida man nu ska granska. Enligt ett dokument som Reuters kommit över så ska det bland annat handla om lokala sökningar på Google, riktad annonsering och data om hur och vilka webbläsare används på Google tjänster. EU har gått rätt hårt åt Google de senaste åren och bötfällt företaget flera gånger de senaste två åren. Det har lett till böter för Google på över 8 miljarder euro. Huruvida Google har nya böter att vänta efter den granskning som EU nu inleder mot företaget återstår att se. En granskning är oftast något som, i EU-sammanhang, föregår en eventuellt rättsprocess som kan leda till böter. Tumnagel
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fitbits användardata kommer inte att användas för reklam
Klargör detta efter att Google köpte upp dem

Förra veckan blev det klart att Google köper Fitbit, ett företag som mest gjort sig kända för sina aktivitetsarmband och smartklockor, för 2,1 miljarder dollar. Detta har gjort en del av Fitbits runt 28 miljoner användare oroliga över att träningsdata och annat som finns lagrat på Fitbits tjänst nu kommer att använda för att rikta reklam mot Fitbit-användarna. Fitbit har nu dock meddelat att ingen av deras användardata kommer att användas eller säljas av Google för riktad annonsering. Fitbit säger i ett uttalande: "Consumer trust is paramount to Fitbit. Strong privacy and security guidelines have been part of Fitbit’s DNA since day one, and this will not change." The Guardian rapporterar om flera Fitbit-användare som uppgett att de trots Fitbits försäkringar kommer att sluta använda sina grejer från Fitbit på grund av att de är oroliga över att deras data letar sig in i Googles annonssystem. Man skriver även att europeiska Fitbit-användare har börjat utnyttja EU:s GDPR-lagar för att radera all data som Fitbit lagrat om dem, något som GDPR gör möjligt för europeiska användare att göra och något som Google och Fitbit måste foga sig efter. Veronica KB Olsen som bor i Geneve har begärt att få sin Fitbit-data raderad enligt GDPR och säger till The Guardian: "I am usually careful about big tech companies gobbling up too much data, but especially Google. I have a knee-jerk reaction to Google having any of my data. I try to opt out of most of the stuff they do." Även om Fitbit nu försäkrat att ingen av deras användardata kommer att användas för riktad annonsering så kan frågan antagligen ändå bli lite knepig. Paul Bischoff, en integritetsförespråkare på Comparitech, säger: "Fitbit says health and wellness data will not be used for advertising, but that leaves plenty of other information for Google to gather, including users’ locations, device info, friends’ lists, messages, profile photos, participation in employee wellness programs, and usage logs." Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Facebook vill lista ut hur din familj ser ut
Har tagit patent på ett system för detta

BuzzFeed har tittat närmare på ett av Facebooks nyligen publicerade patent där det ser ut som om Facebook har utvecklat, eller vill utveckla, ett system för att se vilka som bor i samma hushåll. Baserat på den informationen skulle Facebook sannolikt få det ännu enklare att rikta relevanta annonser till sina användare. Systemet i patentet använder sig av en lång mängd variabler för att avgöra vilken relationer användarna har mellan varandra och för att avgöra om de bor i samma hushåll. Det kan handla om taggade foton, både på Facebook och Instagram, geotaggningar på olika platser, IP-adresser, hashtaggar med till exempel "#frugan", olika kommentarer och annan data som Facebook kan läsa ut om användarna från sina olika tjänster. I exemplet nedan tittade Facebooks system på två fotografier från en manlig användare där ett hade hashtaggen "#my_boss_at_home" och ett hade texten med "my angel". Baserat på endast den informationen och hushållets IP-adress ansåg systemet att det bodde en familj bestående av en pappa, en mamma och ett barn i hushållet med den aktuella IP-adressen. Det ska nämnas att Facebooks patentansökan för det här systemet skickades in till det amerikanska patent- och registreringsverket USPTO innan Cambridge Analytica-härvan briserade tidigare i år och innan Facebook lanserade sin smarta skärm Facebook Portal. Tumnagel
7.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016
2015

EFF släpper Panopticlick 2.0
Hur skyddad är din webbläsare mot spårning

Electronic Frontier Foundation (EFF) har släppt en ny version av sitt verktyg Panopticlick där man kan få en överblick över hur skyddad webbläsaren man använder är mot spårning som till exempel kan användas för riktad annonsering. Den nya versionen av Panopticlick låter användaren få reda på hur väl skyddad webbläsaren är mot osynlig spårning från tredjepartsleverantörer, hur skyddad man är mot annonser som spårare användaren mellan olika webbsajter samt om man tillåter annonser från företag som har en så kallad Do Not Track-policy som innebär att dessa inte spårar sina användare mellan olika webbsajter. Vill du testa din egen webbläsare så är det bara att hoppa vidare på länken nedan. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Twitter börjar med cookie-baserad annonsering
Få annonser baserat på vilka sajter du har besökt

Twitter uppger att man nu kommer att börja med riktad annonsering mot sina användare så att dessa hädanefter kommer att få annonser i sina flöden baserade på vilka andra sajter man har besökt. Twitter är långt ifrån ensamma om att rikta så kallade cookie-baserade annonser mot sina användare och liknande teknik används redan idag för att leverera annonser till användare som besöker Facebook, Google, Yahoo, Amazon och tusentals andra sajter. Twitter säger att användare som inte vill bli kartlagda och få riktade annonser kan välja bort detta i Twitters "do not track"-inställning. Tumnagel
24.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012
2011
2010

Nyheter från Facebooks utvecklarkonferens F8
Snart äger Facebook webben totalt

Facebook håller just nu sin utvecklarkonferens F8 och det har presenterats en rad med spännande utvecklingsmöjligheter för webbutvecklare som vill knyta sin webbplats närmare Facebooks ekosystem. Social Plugins Social Plugins är Facebook-funktioner som webbsajtägare kan implementera på sina egna webbplatser. De implementeras enkelt och oftast krävs det bara en rad med HTML-kod för att få det hela på plats. Det tydligaste exemplet är antagligen den globala Gilla-knappen som vi här på Feber snabbt implementerade och som vi beskriver lite närmare här. Andra exempel på Social Plugins är funktioner för att importera flöden från Facebook till den egna webbsajten, kolla vad en vän har haft för sig på webbplatsen man besöker samt webbplatser som en Facebook-vän rekommenderar. Open Graph Protocol Den stora grejen Facebook presenterade igår var något som man kallar för Open Graph Protocol som är en vidareutveckling Facebook Connect som ger utvecklare möjlighet att hämta och skriva till data betydligt mycket enklare än tidigare. Det kan handla om utvecklare som vill skriva applikationer som hämtar ut data om vad användare pysslar med på Facebook men givetvis även se till att exempelvis kommentarer från en webbsajt publiceras på Facebook. Andra exempel kan vara att man till exempel autopublicerar vad man lyssnar på via Spotify på Facebook. OAuth 2.0 OAuth (Open Authorization) är ett öppet protokoll som låter användare logga in på multipla webbsajter med samma inloggningsuppgifter. Tidigare har Twitter, Yahoo och andra anslutit sig till OAuth medan Facebook valt att stå utanför. I samband med F8 meddelade dock Facebook att även de kommer att stödja OAuth. Detta är inget som den vanlige användaren kommer märka särskilt mycket av men för utvecklare som snabbt vill kunna porta sina applikationer till olika plattformar kommer det antagligen att vara guld. Integritetintrång? Med de nya funktionerna Facebook nu har presenterat kommer det antagligen att följa en diskussion om Facebooks-användarnas integritet då data som användarna skriver ner på Facebook nu har en större risk/chans att dyka upp på webbplatser som användaren inte har en aning om. Tidigare fick applikations-utvecklare bara spara data man hämtat från Facebook i 24 timmar men nu är det fritt fram att spara den här datan för alltid vilket kanske inte alltid är helt lysande. Vi kommer säkerligen att få se exempel på applikationer som kommer att utnyttja den här datan på ett mindre bra sätt framöver. Då Facebook nu kommer att få ännu mer data om sin användare ger det även dem en ännu större möjlighet till riktad annonsering mot användaren baserat på vad han gillar. Det behöver dock inte vara av ondo utan kan även leda till att man faktiskt får lite mer relevanta annonser när man besöker Facebook. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0