m

TikTok samlade in identifikationsdata om Android-mobiler
I strid mot Googles riktlinjer för appar

Wall Street Journal har tagit del av en rapport som uppger att den kinesiska sociala medie-tjänsten TikTok samlade in MAC-adresser från Android-telefoner under 15 månaders tid. MAC-adresser (Media Access Control) är ett unikt id-nummer som kodas in i hårdvaran när den tillverkas. Genom att samla in dessa adresser skulle TikTok i teorin kunna identifiera specifika mobiltelefoner och genom det antagligen även vem som använder dem. Både Apple och Google förbjöd app-utvecklare att samla in MAC-adresser via appar 2015. Enligt rapporten WSJ tagit del av ska TikTok ha utnyttjat ett kryphål i Android för att kunna samla in MAC-adresser. Det ska ha handlat om en teknik för riktad reklam som använt sig av hårdvarans MAC-adress. TikTok ska inte ha varit ensamma om att utnyttja det här och enligt rapporten ska runt 350 appar i Google Play Store använda sig av liknande teknik för att utvinna MAC-adresser från Android-telefoner. TikTok ska ha slutat samla in MAC-adresser från Android-telefoner i november förra året. I en kommentar till The Verge säger en representant för företaget: "We constantly update our app to keep up with evolving security challenges, and the current version of TikTok does not collect MAC addresses. We always encourage our users to download the most current version of TikTok." TikTok riskerar som bekant att stängas ute från den amerikanska marknaden då USA anser att appen kan utgöra en säkerhetsrisk på grund av sin datainsamling. TikTok har tidigare hävdat att man inte samlar in mer data om sina användare än vad mobilappar vanligtvis gör. När det nu blivit känt att TikTok har samlat in MAC-adresser till sina användare telefoner faller det argumentet. Det kan i sin tur innebära att TikTok får svårare att hävda att man varit helt transparenta med sin datainsamling vilket stärker det amerikanska rättsväsendets argument för att bannlysa appen i USA. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019
2018
2017

Nu kommer riktad reklam till verkligheten
Se olika reklam beroende på vilken bil du har

Gillar du riktad reklam? Vi är nog många som ogillar när vi funderar på att köpa en pryl på nätet och sedan får reklam för den i veckor efteråt. Men riktad reklam kan ju vara bra också, det är ju härligare med reklam för produkter som jag kanske är intresserad av än för sånt jag aldrig någonsin skulle vilja köpa. Nu kommer riktad reklam till verkligheten också. Det är de stora skärmarna vid Piccadilly Circus som kommer att få kameror bakom sig. Sedan kommer man att visa reklam beroende på vilka bilar som snurrar nedanför. Man kommer inte att läsa vem du är i bilen utan fokusera på själva bilen. Är det en rosa Fiat 500 kör man reklam för personer som man antar kör en sån bil, är det en Rolls-Royce kör man istället reklam för något lyxigt. Fördomar är ju generellt sätt något dåligt, men just bilen brukar avslöja rätt mycket om oss. Saker som inkomstnivåer är rätt enkla att gissa till exempel. Tumnagel
29.6°
+
Roger Åberg
0

Uppdaterat Gå på bio i en månad för 10 dollar
MoviePass är en ny tjänst från en av Netflix grundare

Mitch Lowe är en av Netflix grundare och hans senaste tjänst MoviePass skulle nog kunna förändra sättet vi går på bio rätt så dramatiskt. MoviePass affärsidé är att låta sina användare kolla på en biofilm om dagen för 10 dollar i månaden. Så länge biografen är ansluten till MoviePass så kan användaren välja var och när den vill gå på bio så länge det finns platser kvar i salongen. Det här låter kanske som en rätt rutten deal för biograferna men MoviePass har tänkt att själva betala kostnaden för deras användares biobesök vilket kanske kan göra att de amerikanska biografkedjorna ansluter sig till tjänsten. De pengarna som MoviePass förlorar för att betala för sina användares biobiljetter hoppas man i framtiden få igen genom att analysera användarnas tittarvanor och beteenden och på det sätter kunna skicka riktad reklam till dem. Detta ska dock vara något som ligger flera år in i framtiden så det verkar som om MoviePass förbereder sig på några förlusttyngda år. Uppdaterat Variety rapporterar att USA:s största biografkedja AMC nu hotar att stämma MoviePass efter det att de sänkt sitt abonnemangspris från 50 dollar i månaden till 10 dollar i månaden. AMC har ett avtal med MoviePass sedan 2014 men det verkar nu som om man vill ta sig ur det oavsett om MoviePass betalar deras användares biljettkostnad eller inte. Jag antar att AMC på sikt ser att priserna på biobiljetterna kommer att sjunka generellt om tjänster som MoviePass får fäste bland allmänheten. I ett uttalande säger AMC: "While AMC is not opposed to subscription programs generally, the one envisioned by MoviePass is not one AMC can embrace. We are actively working now to determine whether it may be feasible to opt out and not participate in this shaky and unsustainable program." Tumnagel
55.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mer än 600 miljoner enheter använder adblock
Det är rätt många det

En ny rapport från PageFair påstår att det nu finns runt 600 miljoner uppkopplade enheter som använder sig av någon form av adblock-mjukvara. Adblock används bland annat för att blockera reklam på sidor så de ofta blir mer lättlästa. Rapporten nämner att reklambranschen förlorar miljarder dollar varje år på grund av missade annonsintäkter vilket då kan leda till att företag tvingas att avskeda folk, implementera betallösningar eller stänga ner helt och hållet. Branschen är dock inte helt oskyldig då många användare har börjat använda adblock just för att reklamen har blivit för irriterande för folk. Flash, pop-ups samt heltäckande annonser är några exempel på saker användare har tröttnat på och gjort att fler upptäckt adblock-lösningar. Fler och fler människor tycker också det är störigt att sidor spårar dem via kakor. Detta har också gjort att folk börjat leta efter lösningar som blockerar sidors förmåga att spåra sina användare. Detta leder då till mindre riktad reklam vilket ju i sin tur kan leda till färre reklamklick och färre reklamintäkter. Om webbplatser och folket som besöker dem någonsin kommer hitta en gyllene medelväg är oklart. Tumnagel
61.9°
+
Frode Wikesjö
0

EU sätter ner foten mot riktad reklam
Anser att användare ska godkänna om de vill ha sådan reklam

EU-kommissionen har tagit fram ett nytt förslag som kan sätta käppar i hjulet för flertalet internetjättar som Apple, Google och Facebook. Förslaget handlar om platsbaserad riktad reklam och kommissionen anser att sådan reklam ska vara avstängd och att användare vill ha riktad reklam så ska de vara tvungna att aktivera sådan reklam själva. Andrus Ansip, vice ordförande i kommissionen, menar att grundinställningarna i applikationer och hemsidor ska enligt förslaget vara nej till spårning samt cookies: Det är upp till folket inom EU att säga ja eller nej Tumnagel
89.6°
+
André Stray
0
2016

TV4 Play börjar med inloggning
För att bättre kunna rikta sina annonser

Från och med nu måste man ha ett konto på TV4 Play för att kunna ta del av tv-program som de streamar på sin tjänst. Detta gör TV4 för att framför allt kunna anpassa vilken reklam man visar för sina tittare. Förutom epost-adress och namn måste man även ange i vilket postnummerområde man bor samt vilket år man är född när man registrerar sitt konto. Det är gratis att registrera ett konto på TV4 Play men skulle man helt vilja skippa reklamen så kostar det 99 kronor i månaden för ett TV4 Play Premium-konto. Tumnagel
-32.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015
2014

Microsoft tipsar polisen om barnpornografi efter email-scanning
Precis som Google här om dagen

Här om dagens så skrev vi att polisen i USA tagit fatt i en pedofil då Google upptäckt barnponografi på hans mailkonto. Detta upptäckts då Google har en algoritm som söker av alla användares mailkorgar för att kunna anpassa reklamen bättre men tydligen så finns där även något som varnar för barnpornografi. Nu så var det Microsofts tur att få polisen att arrestera en man för att ha barnpornografi i sin mailkorg hos företaget. Microsoft har dock varit noga med att påpeka att deras sökalgoritm ej letar efter sätt att ge användarna mer riktad reklam eller för att leta efter annan brottslig aktivitet, deras algoritm söker endast efter just barnpornografi. Tumnagel
60.5°
+
Gordon Andersson
0

Samsung vill logga allt du gör med din telefon
Utvecklar ny tjänst som ska ger mer personliga appar

Enligt lite nya uppgifter så håller Samsung på att ta fram en tjänst till sina telefoner som kanske inte alla tycker är en sådan bra idé. Tjänsten ska ligga i bakgrunden och samla data över vad du gör med din telefon, så som vilka appar du använder och vilka ord du ofta skriver. Denna information kommer sedan Samsung att dela med sig av till appar så att de kan specialanpassa sitt innehåll och mer troligt skicka ut riktad reklam. Nu tycker jag att riktad reklam är ganska bra då vi troligen aldrig kommer bli av med reklam helt och då är det bättre att i alla fall få reklam om saker man kanske är intresserad om. Frågan är dock hur mycket information man faktiskt vill att Samsung ska få samla ihop om en. Om denna tjänst släpps så känns det som om det kan bli ett hett ämne, något som Samsung verkar förstå då det enligt samma rykten sägs att tjänsten ännu inte är släppt på grund av att ledningen är uppdelad i två läger i denna fråga. Det är svårt att säga exakt vad Samsung har tänkt att man kan använda informationen till men skulle du känna dig bekväm med att låta Samsung ta del av vad du använder för appar, vilka sidor du surfar på, vad du skriver, information från mobilens sensor och mer för att kunna utnyttja detta för att utveckla bra tjänster till dig? Tumnagel
7.4°
+
Gordon Andersson
0
2013

Twitter börjar med riktad reklam
Låter dock snällt användarna stänga av det

Twitter kommer inom kort att börja skicka ut fler sponsrade tweets till användare i USA men denna gång så handlar det om specialanpassade tweets. Twitter kommer att hämta information om var en användare surfar, vilka nyhetsbrev denna börjar prenumerera på med mera för att sedan kunna skicka ut riktad och relevant reklam till de användarna. Jag är en stor förespråkare av riktad reklam då bra reklam kan vara vettig men helt random reklam kan bli så extremt fel. Twitter har dock lärt sig av andras misstag att det här med att följa vad folk gör på nätet är en känslig fråga. Därför har de redan från början en inställning där man kan välja att stänga av att Twitter kan samla information om en. Det hela fungerar genom Firefoxs "Do Not Track"-funktion som Twitter hoppade på förra året. Tumnagel
31.2°
+
Gordon Andersson
0
Nästa sida