m

Meta slopar annonser riktade till sexuell läggning och politik
Väntas ske 2022

Facebook-ägarna Meta har sedan urminnes tider anklagats för att ha manipulerat sina användare, påverkat val och andra otrevligheter med diverse algoritmer och riktade annonser. Meta har varit rätt duktiga på att parera dessa anklagelser och fortsatt sin verksamhet som vanligt, men nu verkar det som att internetjätten kommer ta lite ansvar. Från och med 19 januari 2022 kommer Meta att plocka bort möjligheten att köpa annonser som riktar sig till användare med specifik sexuell läggning, religion och politisk inställning. I ett inlägg från Graham Mudd, Vice president för Product Marketing på Meta, skrivs bland annat detta om ändringen: “The decision to remove these Detailed Targeting options was not easy and we know this change may negatively impact some businesses and organizations. Some of our advertising partners have expressed concerns about these targeting options going away because of their ability to help generate positive societal change, while others understand the decision to remove them.” Tumnagel
46.2°
+
André Stray
0

YouTube ska sluta monetärisera dåliga barnvideos
För att få högre kvalitet på YouTube-klipp riktade till barn

Google kommer införa nya riktlinjer för YouTube-filmer som riktar sig till barn. Klipp som riktar sig till denna yngre målgrupp samt är av dålig kvalité kommer från och nästa månad inte kunna finansieras via reklam längre. Enligt YouTubes definition av vad dålig kvalité kan innebära är till exempel klipp som uppmuntrar dåligt beteende eller klipp som uppmuntrar köp. "Our ultimate goal is to foster a safe and enriching environment for families while rewarding trusted creators who are making high-quality kids and family content," YouTube hoppas att dessa nya riktlinjer ska gör att skapare ska producera och publicera innehåll av högre kvalitet för barn. Tumnagel
55.2°
+
Frode Wikesjö
0

Lego ska bli könsneutralt
Ska sluta med specifik reklam riktad till pojkar eller flickor

Lego säger till danska TV2 att man planerar att bli ett könsneutralt företag, något som bland annat innebär att man inte kommer att ta fram reklamkampanjer som är specifikt riktade till pojkar eller flickor. Legos ambition är att försöka att bryta stereotyper kring hur barn leker. För att åstadkomma det kommer Lego nu istället att dela upp sina produkter i olika intresseområden och lekmönster. Lego har genomfört en studie på området tillsammans med Geena Davis Institute där 7000 föräldrar och barn ingick. Enligt den studien så uppmanade 59 procent av föräldrarna sina pojkar att leka med lego medan motsvarande siffra för flickor bara var 48 procent. Tumnagel
51.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook sätter stop för utvecklaren bakom Unfollow Everything
Webbläsartilläget som begränsade din tid på Facebook

Facebook har bestämt sig hota en utvecklaren bakom webbläsartillägget Unfollow Everything med rättsliga åtgärder. Detta tillägg är skapat för att hjälpa människor att automatiskt avfölja alla på deras Facebook-konto, vilket eliminerade nyhetsflödesfunktionen som många anser är en av de mer beroendeframkallande aspekterna av det sociala nätverket. Så detta tillägg skulle helt enkelt göra att folk spenderade minde tid på Facebook samt ha en bättre upplevelse utan ett konstant engagemang av Facebooks algoritmer när de väl var där. Nyhetsflödet drivs som bekant av följare och inte vänner och levererar också en oändlig flod av riktad reklam. Facebook gillade dock inte tillägget och såg till att utvecklaren portades från Facebook genom att låsa ut honom från både Facebook samt Instagram. Efter det skickade de även ett varnings­brev där de hotade honom med rättsliga åtgärder om han inte tog ner tillägget. Utvecklaren sa att ha inte hade något annat väl än att ta bort tillägget så därför kan det numer ej tillgängligt. Utvecklaren hade detta att säga om hela soppan: If someone built a tool that made Facebook less addictive—a tool that allowed users to benefit from Facebook’s positive features while limiting their exposure to its negative ones—how would Facebook respond? I know the answer, because I built the tool, and Facebook squashed it. Enligt Facebook så ska utvecklaren ha brutit mot Facebooks användarvillkor och kräver att han aldrig mer ska skapa ett verktyg som interagerar med det sociala nätverket eller någon av deras andra tjänster på något sätt Tumnagel
-9.7°
+
Frode Wikesjö
0

TikTok har över en miljard användare
Det är rätt många det

Bytedance har meddelat att det videofokuserade sociala nätverket TikTok har nått en rätt ordentlig milstolpe. Mer specifikt har tjänsten nu en miljard aktiva användare i månaden, vilket är rätt imponerande. Speciellt med tanke på att tjänsten har haft ett par kämpiga år då myndigheter yttrat oro för appens insamling av användardata samt att EU dragit igång utredning för reklam riktad till barn i appen. Tumnagel
28.9°
+
André Stray
0

Appar spårar användare i iOS även om de sagt nej
Facebook säger dock att det fortfarande påverkar deras omsättning

Med iOS 14.5 lanserade Apple en funktion som skulle göra det svårare för företag att spåra användare utanför deras egna appar. Exempelvis spårar företag som Snapchat, Instagram och Facebook användare på diverse sätt även utanför deras appar. Alternativet som lades till i iOS 14.5 gav användare alternativet att tacka nej till "tillåt att appar begär att få spåra". Framförallt var Facebook väldigt högljudda när funktionen lanserades, då de ansåg att detta förhindrade dem att samla in data för riktad reklam. Vid en tidpunkt ska företaget till och med ha övervägt att stämma Apple. Facebook sade i ett blogginlägg så sent som i förrgår att deras affärsmodell fortfarande påverkas av den nya funktionen i iOS. De allra flesta som presenteras med valet att bli spårad eller inte tackar inte helt oväntat nej. Vissa appar, som till exempel Subway Surfers, har dock kommit på smidiga sätt att undvika de nya reglerna. Just den appen började istället skicka information som en enhets internetadress, hur mycket minne som är ledigt, volymnivå och batterinivå till ett utomstående reklamföretag (Chartboost 29). Detta är information som kan användas för att identifiera en användares iPhone och kan tillåta Subway Surfers att se vilka andra appar du som användare använder. Vilket kan användas för att rikta reklam eller dylikt. Tumnagel
1.1°
+
Hugo Engström
0

EU drar igång en utredning mot TikTok
För riktad reklam mot barn och dold marknadsföring

EU-kommissionen vill nu veta hur TikTok lever upp till kraven EU har på reklam riktad mot barn och dold marknadsföring. Detta efter det videoplattformen fått kritik för att just rikta reklam till minderåriga. I Sverige har Konsumentverket inlett en granskning och bjudit in TikTok för att ge svar på hur de hanterar dessa grejer. Cecilia Norlander, som är jurist på Konsumentverket, vill framförallt få svar på tre specifika funderingar. "Vi kommer att be Tiktok svara på tre saker. Får användarna den information de behöver för att kunna använda tjänsten på ett sätt som de själva vill? Kan de garantera att det inte förekommer dold marknadsföring till barn? Och har de säkrat att det inte förekommer köpuppmaningar till barn?" De anser att bolaget måste upprätthålla konsumentskyddet eftersom om man tillhandahåller den här typen av tjänster som är anpassade till vuxna men kan användas av barn, måste man anpassa dem till barn eftersom de anses vara extra sårbara. TikTok säger att de redan för en dialog med svenska Konsumentverket och ser fram emot att visa upp sina åtgärder och verktyg som TikTok redan har på plats. Enligt dem så kan användare yngre än 18 år inte köpa, skicka eller ta emot virtuella gåvor och menar att de har strikta riktlinjer som förbjuder reklam som riktar sig mot användare yngre än åldern för digitalt samtycke. Åldern för digitalt samtycke är i Sverige 13 år. Tumnagel
65.8°
+
Frode Wikesjö
0

Kinesiska techföretag försöker ta sig runt Apples spårsskydd
Vill fortsätta visa riktad reklam till sina användare

Financial Times rapporterar att några av Kinas tech-giganter har gått samman för att skapa ett slags system som fortsatt låter dem spåra iOS-användare när Apple ger användare möjligheten att slippa sådant. När Apple lanserar iOS 14.5 kommer användare själva kunna välja om företag som till exempel Facebook ska kunna följa hur de surfar och använder appar, något som Facebook och andra företag sedan använder för att rikta olika typer av annonser till användarna. Att Apple nu ger användare möjlighet att välja bort den typen av spårning i iOS 14.5 har kritiserats av både Facebook och andra företag som tjänar pengar på reklam på nätet. Detta gäller även de kinesiska företagen Bytedance, TikToks moderföretag, den kinesiska internetjätten Tencent och flera andra kinesiska företag. För att kunna runda iOS spårskydd har dessa nu utvecklat ett system som de kallar för CAID som fortsatt ska kunna samla in information om hur appar används skriver FT. Enligt utvecklarna av CAID känner Apple till att systemet utvecklats men huruvida Apple kommer att vidta några motåtgärder om CAID eventuellt börjar användas i Kina när iOS 14.5 lanseras återstår att se. Apple uppger själva att de inte kommer att tillåta några undantag från deras spårskydd och säger i ett uttalande: "The App Store terms and guidelines apply equally to all developers around the world, including Apple. We believe strongly that users should be asked for their permission before being tracked. Apps that are found to disregard the user’s choice will be rejected." Apple har tidigare hotat att kicka ut appar som försöker runda deras spårskydd från App Store. En del bedömare tror dock att om Apple börjar göra det i Kina så kan Apple själva riskera att råka ut för sanktioner från kinesiska myndigheter. Detta då Kinas politiska ledning och kinesiska företag, även privata, ofta är starkt sammankopplade till varandra. Tumnagel
15.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

TikTok anmälda för reklam riktad mot barn
Europeisk konsumentgrupp tycker inte det är okej

Den europeiska konsumentskyddsgruppen BEUC har gett TikTok en ordentligt smäll på fingrarna. Gruppen har anmält videotjänsten till EU-kommissionen för att sprida dold reklam riktad mot barn. Mer specifikt handlar det om hashtag-kampanjer som sprida på TikTok som fokuserar på specifika produkter, vilket uppmanar unga att köpa produkten i fråga för att delta i "utmaningen". Monique Goyens, generaldirektör för BEUC, säger detta i ett uttaladne: “Children love TikTok but the company fails to keep them protected. We do not want our youngest ones to be exposed to pervasive hidden advertising and unknowingly turned into billboards when they are just trying to have fun. Together with our members - consumer groups from across Europe - we urge authorities to take swift action. They must act now to make sure TikTok is a place where consumers, especially children, can enjoy themselves without being deprived of their rights.” Vidare verkar BEUC inte gilla andra aspekter av TikToks verksamhet och klagar i samma veva även på användarvillkoren där det är otydligt vem som äger innehållet som publiceras på TikTok, vilket för övrigt är TikTok. Sedan är BEUC kritiska mot TikToks hantering av användardata, mer specifikt att det är otydligt för användaren vad som samlas in om dem och hur datan kommer användas. Tumnagel
57.4°
+
André Stray
0

Kolla in reklamfilm för Sinclair C5 från 1985
Känns som den var lite före sin tid

Här nedanför kan ni kolla in en reklamfilm för det fantastiska lilla el- och pedaldrivna fordonet Sinclair C5 vilket lanserades i Storbritannien 1985. Sinclair C5 utvecklades av den brittiske uppfinnaren Sir Clive Sinclair som tidigare bland annat utvecklat miniräknare och hemdatorer. Det trehjuliga fordonet drevs av ett motor på 250 W och uppges ha haft en räckvidd på cirka 32 kilometer. Sinclair C5 blev dock ingen succé, något som sägs ha berott på flera anledningar. Bland annat så beskylldes marknadsföringen för att vara felriktad och det ska även ha uppstått frågor runt fordonets trafiksäkerhet. Skulle Sinclair ha väntat i 30 - 35 år på att lansera sin skapelse så hade det antagligen gått lite bättre för den. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida