10 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Rykte Google vill minska spårningen i Android Vill tillgodose efterfrågan för ett bättre integritetsskydd Bloomberg rapporterar om nya rykten som säger att anonyma källor inom Google att de har planer på att göra det enklare för Android-användare att undvika bli spårade av diverse trackers och dylikt. Detta skulle i så fall se till att begränsa spårningen som sker mellan Android-appar och webbplatser. Samma rykte säger dock att Google inte planerar att vara lika strikta när det gäller integriteten som det systemet som Apple rullar ut med iOS 14.5. Då Google drar in mer än 100 miljarder dollar per år på annonsintäkter vill de få till ett system som är en gyllene medelväg mellan den ökade efterfrågan för ett bättre integritetsskydd och de som köper riktad reklam. Google själva har ännu inte kommenterat dessa rykten. Tumnagel
38.2°
0
2020
TikTok samlade in identifikationsdata om Android-mobiler I strid mot Googles riktlinjer för appar Wall Street Journal har tagit del av en rapport som uppger att den kinesiska sociala medie-tjänsten TikTok samlade in MAC-adresser från Android-telefoner under 15 månaders tid. MAC-adresser (Media Access Control) är ett unikt id-nummer som kodas in i hårdvaran när den tillverkas. Genom att samla in dessa adresser skulle TikTok i teorin kunna identifiera specifika mobiltelefoner och genom det antagligen även vem som använder dem. Både Apple och Google förbjöd app-utvecklare att samla in MAC-adresser via appar 2015. Enligt rapporten WSJ tagit del av ska TikTok ha utnyttjat ett kryphål i Android för att kunna samla in MAC-adresser. Det ska ha handlat om en teknik för riktad reklam som använt sig av hårdvarans MAC-adress. TikTok ska inte ha varit ensamma om att utnyttja det här och enligt rapporten ska runt 350 appar i Google Play Store använda sig av liknande teknik för att utvinna MAC-adresser från Android-telefoner. TikTok ska ha slutat samla in MAC-adresser från Android-telefoner i november förra året. I en kommentar till The Verge säger en representant för företaget: "We constantly update our app to keep up with evolving security challenges, and the current version of TikTok does not collect MAC addresses. We always encourage our users to download the most current version of TikTok." TikTok riskerar som bekant att stängas ute från den amerikanska marknaden då USA anser att appen kan utgöra en säkerhetsrisk på grund av sin datainsamling. TikTok har tidigare hävdat att man inte samlar in mer data om sina användare än vad mobilappar vanligtvis gör. När det nu blivit känt att TikTok har samlat in MAC-adresser till sina användare telefoner faller det argumentet. Det kan i sin tur innebära att TikTok får svårare att hävda att man varit helt transparenta med sin datainsamling vilket stärker det amerikanska rättsväsendets argument för att bannlysa appen i USA. Tumnagel
43.6°
0
Snubbe berättar hur han gjorde fejkreklam för boomers Punkigt värre! Boomer-generationen är världens mest lättkränkta folkgrupp, men de är också väldigt duktiga på att erbjuda åsikter om hur man lever livet på rätt sätt. Alex Frecon bestämde sig för att se vad som hände om han spelade in en reklamfilm riktad till boomers och försökte sälja in den till riktiga TV-kanaler och i videon ovan berättar Frecon hur det hela gick till. Punkreklamen i sin helhet har ni nedan. Tumnagel
37.2°
0
Volvo Lastvagnar presenterar sina nya tunga lastbilar Säkrare, effektivare och mer fokus på föraren Efter den påkostade reklamfilmen vi skrev om häromdagen är Volvos nya tunga lastbilar nu officiellt presenterade. Modellerna heter FH, FH16, FM och FMX och gemensamt för alla är att det är föraren som är i fokus. Man har lagt mycket tid på att få till förarmiljön, säkerheten och produktiviteten i bilarna. FM och FMX har fått helt nya hytter och en ny instrumentdisplay. Hyttvolymen är numera upp till en kubikmeter större och sikten har förbättrats tack vare större fönster, en sänkt dörrlinje och nya backspeglar. Roger Alm som är vd för Volvo Lastvagnar säger följande: "Förare som hanterar sin lastbil säkert och effektivt är en ovärderlig tillgång för alla transportföretag. Ett ansvarsfullt körbeteende kan bidra till att minska CO2-utsläppen och sänka bränslekostnaderna. Det hjälper även till att minska risken för olyckor, skador och oplanerade driftstopp. Våra nya lastbilar hjälper förarna att arbeta ännu säkrare och mer produktivt. De ger våra kunder ännu bättre argument när de konkurrerar om att locka till sig de bästa förarna. Vi fokuserade därför på sikten, komforten, ergonomin, ljudnivån, manövrerbarheten och säkerheten när vi utvecklade våra nya lastbilsmodeller. Lastbilarnas exteriör har dessutom uppgraderats för att återspegla de nya inneboende egenskaperna och skapa ett attraktivt helhetsintryck." Läs allt om de nya lastbilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.1°
0
2019
Spotify skippar politisk reklam nästa år Gör inte som Facebook inför presidentvalet Spotify kommer nästa år inte längre tillåta att politiska annonser spelas upp på deras tjänst, något som även en del andra plattformar har beslutat att göra inför det amerikanska presidentvalet nästa år. Twitter meddelade tidigare i år att man inte längre kommer att ta in politiska annonser och även Google har skärpt sina riktlinjer vad det gäller riktade annonser på deras tjänster. Facebook har dock meddelat att man fortsatt kommer att ta in politiska annonser, något som företaget har fått skarp kritik för från en del håll. Spotify har cirka 141 miljoner användare globalt som lyssnar via den annonsfinansierade "gratis"-versionen av tjänsten. Spotify har än så länge inte varit någon större plattform för politisk reklam men i takt med att denna portats från andra ställen tror bedömare att köpare av politiska annonser har börjat leta efter andra plattformar där de kan publicera sina budskap. Tumnagel
79.2°
0
Fitbits användardata kommer inte att användas för reklam Klargör detta efter att Google köpte upp dem Förra veckan blev det klart att Google köper Fitbit, ett företag som mest gjort sig kända för sina aktivitetsarmband och smartklockor, för 2,1 miljarder dollar. Detta har gjort en del av Fitbits runt 28 miljoner användare oroliga över att träningsdata och annat som finns lagrat på Fitbits tjänst nu kommer att använda för att rikta reklam mot Fitbit-användarna. Fitbit har nu dock meddelat att ingen av deras användardata kommer att användas eller säljas av Google för riktad annonsering. Fitbit säger i ett uttalande: "Consumer trust is paramount to Fitbit. Strong privacy and security guidelines have been part of Fitbit’s DNA since day one, and this will not change." The Guardian rapporterar om flera Fitbit-användare som uppgett att de trots Fitbits försäkringar kommer att sluta använda sina grejer från Fitbit på grund av att de är oroliga över att deras data letar sig in i Googles annonssystem. Man skriver även att europeiska Fitbit-användare har börjat utnyttja EU:s GDPR-lagar för att radera all data som Fitbit lagrat om dem, något som GDPR gör möjligt för europeiska användare att göra och något som Google och Fitbit måste foga sig efter. Veronica KB Olsen som bor i Geneve har begärt att få sin Fitbit-data raderad enligt GDPR och säger till The Guardian: "I am usually careful about big tech companies gobbling up too much data, but especially Google. I have a knee-jerk reaction to Google having any of my data. I try to opt out of most of the stuff they do." Även om Fitbit nu försäkrat att ingen av deras användardata kommer att användas för riktad annonsering så kan frågan antagligen ändå bli lite knepig. Paul Bischoff, en integritetsförespråkare på Comparitech, säger: "Fitbit says health and wellness data will not be used for advertising, but that leaves plenty of other information for Google to gather, including users’ locations, device info, friends’ lists, messages, profile photos, participation in employee wellness programs, and usage logs." Tumnagel
38.9°
0
Burger King och Red Dead Redemption 2 vinner Guldägg Ingrediensjakt i Vilda Västern Igår arrangerades reklambranschens årliga galatillställning Guldägget och några som vann pris då var Burger King. Snabbatskedjan släppte förra hösten en reklamkampanj direkt riktad till alla de som då spelade Rockstar Games populära Vilda Västern-spel Red Dead Redemption 2. I spelet kan spelaren jaga efter olika ingredienser till mat men trots att spelet har alla ingredienser som krävs för att göra en av Burger Kings Whopper-burgare så är inte det möjligt i spelet. För att råda bot på det så erbjöd Burger King en gratis Whopper-burgare på sina restauranger för de Red Dead Redemption 2-spelare som kunde bevisa att de i spelet samlat in alla ingredienser som krävs för en Whopper. Kampanjen "Craft a Western Whopper" som är framtagen av reklambyrån Ingo vann guld i både "Aktivering"- och "Digitalt"-kategorin under prisutdelningen på Guldägget igår. Vill ni kolla in vilka andra som vann ägg igår så hoppa vidare på länken nedan. Tumnagel
39.8°
0
2018
Facebook vill lista ut hur din familj ser ut Har tagit patent på ett system för detta BuzzFeed har tittat närmare på ett av Facebooks nyligen publicerade patent där det ser ut som om Facebook har utvecklat, eller vill utveckla, ett system för att se vilka som bor i samma hushåll. Baserat på den informationen skulle Facebook sannolikt få det ännu enklare att rikta relevanta annonser till sina användare. Systemet i patentet använder sig av en lång mängd variabler för att avgöra vilken relationer användarna har mellan varandra och för att avgöra om de bor i samma hushåll. Det kan handla om taggade foton, både på Facebook och Instagram, geotaggningar på olika platser, IP-adresser, hashtaggar med till exempel "#frugan", olika kommentarer och annan data som Facebook kan läsa ut om användarna från sina olika tjänster. I exemplet nedan tittade Facebooks system på två fotografier från en manlig användare där ett hade hashtaggen "#my_boss_at_home" och ett hade texten med "my angel". Baserat på endast den informationen och hushållets IP-adress ansåg systemet att det bodde en familj bestående av en pappa, en mamma och ett barn i hushållet med den aktuella IP-adressen. Det ska nämnas att Facebooks patentansökan för det här systemet skickades in till det amerikanska patent- och registreringsverket USPTO innan Cambridge Analytica-härvan briserade tidigare i år och innan Facebook lanserade sin smarta skärm Facebook Portal. Tumnagel
7.8°
0
Svensk reklamfilm för Nintendo Labo Nu är det bara en vecka kvar Idag släpper Nintendo Labo till Nintendo Switch i USA men vi i Europa måste vänta ytterligare en vecka på att börja leka med byggsatserna. I väntan på det har Nintendo släpps en kort reklamfilm riktad mot den svenska marknaden som ni kan kolla in ovan. Tumnagel
38.8°
0
Minister hånar influencers Vill att de ska bli kreativa undersköterskor och VVS-montörer istället Vi skrev i förra veckan om en skola som startat två nya utbildningar som riktade sig till de som vill bli youtubers och influencers. Gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström verkar inte riktigt tycka att det är en bra idé och attackerar tanken på utbildningarna och de som är och vill bli youtubers och influencers. – Självklart ska elever ha möjlighet att följa sina drömmar i den svenska skolan, men det är inte rimligt att förespegla unga människor ett liv där det räcker att få många följare på Instagram för att klara sig på arbetsmarknaden, säger hon i en debattartikel i Dagens Samhälle. Säga vad man vill om både influencers och youtubers, men om man vill leva på det räcker det inte med att ha många följare. Hon fortsätter... – En ”influencer” är ett smeknamn på en halvkändis som, genom att använda sig själv som varumärke, gör smygreklam för olika former av produkter och tjänster på sociala medier. Blotta tanken på att det skulle vara ett framtidsjobb för ett stort antal ungdomar är lika verklighetsfrämmande som löjeväckande. Som sagt, säga vad man vill om influencers och youtubers, men det finns bevisligen ett sug efter dem båda. En hel generation älskar dem och hyllar dem och att den minister som är ansvarig för just den generationens framtid tycker att de är skräp är lite lätt oroväckande. Visst är det så att en hel generation inte kan bli youtubers eller influencers, men förståelsen här verkar obefintlig. Så vad ska man göra istället? – I dag råder det brist på i stort sett alla yrken som gymnasieskolans yrkesprogram utbildar till. Det handlar om barnskötare, elektriker, undersköterskor, VVS-montörer och bilmekaniker – kreativa yrken med stora möjligheter att både jobba utomlands och som egna företagare. Tumnagel
83.8°
0
Nästa sida