Quantcast
m

Bilarna i Roborace kommer inte vara förarlösa
Behöver ett mänskligt inslag

Motorsport.com har tagit sig ett snack med Lucas di Grassi som är chef för den kommande Roborace-ligan. Han säger att man nu planerar att ha chaufförer i de självkörande bilarna när ligan väl kickar igång nästa år. Initialt var tanken att robotbilarna DevBot skulle tävla mot varandra helt autonomt men nu säger di Grassi att mänskliga chaufförer ska köra en del av loppet och robotbilarna ska köra på egen hand en del av loppet. Anledningen till det uppger di Grassi beror på att man nu anser att racing behöver något slags mänsklig inslag, inte bara maskin. Till Motorsport.com säger han: "We changed our mind. The initial idea was to do it with the Robocar. The impression of a driver driving and then jumping out much better exemplifies the difference between human and autonomous driving. Most importantly, I think motorsport has to have a human component. It’s always been about human and machine." När Roborace-ligan drar igång nästa år kommer den antagligen bestå av färre än tio bilar och loppen kommer att köras i samband med att det körs Formel E. Bilen som syns i nedre delen av bilden ovan kommer med andra ord inte att vara aktuell då med tanke på att det inte får plats någon chaufför i den. Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart får helt självkörande bilar köra i Kalifornien
Krav på säkerhetschaufför slopas

Igår godkände California Department of Motor Vehicles nya regler för självkörande bilar vilket innebär att dessa nu får framföras utan någon säkerhetschaufför i förarsätet. Det innebär att vi har tagit ytterligare ett steg närmare en framtid där vi aldrig mer behöver köra bil själva. Kalifornien var den första amerikanska delstaten som införde regelverk för självkörande bilar 2014. Då krävdes bland annat att alla som testade självkörande bilar hade en säkerhetschaufför men från och med 2 april slopas detta krav på vägarna i Kalifornien. Företag som vill testa självkörande bilar i delstaten måste dock fortsatt söka tillstånd för detta och även kunna visa upp att företagen kan ta kommandot över bilarna från en övervakningscentral om något skulle balla ur. Det är runt ett dussin biltillverkare och teknikföretag som har tillstånd att framföra självkörande bilar på vägarna i Kalifornien. Bland dessa hittas bland andra Waymo (Google/Alphabet), Apple, Ford, Nvidia, Honda, Daimler Mercedes Benz, Tesla, Nissan, BMW, Volkswagen, Delphi, Bosch samt Cruise Automation. Ovan hittas en demonstrationsvideo när tre självkörande bilar från Waymo är ute och glider. Tumnagel
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

CarriRo är ännu en liten rullande leveransrobot
Ska leverera sushi till hungriga japaner

CarriRo Delivery är en liten rullande leveransrobot från japanska ZMP Robotics och den ser ut och fungerar som en del liknande skapelser som vi skrivit om de senaste åren. Roboten ska kunna navigera på trottoarer autonomt och den ska ha kapacitet för att förvara mat till upp till 60 stycken personer. Den har en maxhastighet på cirka sex kilometer i timman och den lilla robotbilen är även försedd med strålkastare så att den går att använda kvälls/nattetid. ZMP har nu slagit sig samman med sushi-företaget Ride On Express som kommer att använda CarriRo för att köra ut sushi till en del kunder. Då Japans lagar gällande autonoma fordon i allmän trafik än så länge inte tillåter dessa där så kommer robotbilarna initialt bara att leverera sushi på privat mark. Det kan till exempel handla om stora företagscampus, universitet och liknande. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in när Robocar glider fram på gatorna i Paris
Självkörande racerbil visar upp sig igen

Här är ett kort klipp från veckans Formel E-tävling där den självkörande racebilen från racingligan RoboCar-visade upp sig under ett testvarv i Paris. Robotbilen ska ha tagit sig runt hela varvet även om det sägs ha gått rätt långsamt och bilen var tvungen att stanna lite då och då för att lokalisera sig om var den befann sig. Det verkar med andra ord som om vi får vänta ytterligare lite till innan vi får se riktiga tävlingar med självkörande racerbilar. Roborace-ligan presenterades 2015 och då var tanken att loppen börja skulle börja säsongen 2016 - 2017. Då årets Formel E-liga avslutas nästa månad är det antagligen ingen större chans att tro att vi kommer att få se tävlingar med robotbilar i år men kanske ser det lite bättre ut till nästa säsong. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple får tillstånd att testa självkörande bilar i Kalifornien
Får vi se mer av Project Titan snart kanske?

Wall Street Journal skriver att amerikanska Department of Motor Vehicles under långfredagen gav Apple tillstånd att börja testa självkörande bilar i delstaten Kalifornien. Det har ryktats i cirka två års tid att Apple arbetar på att ta fram något som har med självkörande bilar att göra som går under namnet "Project Titan". Exakt vad detta innebär är dock fortsatt rätt oklart. Den stora frågan är om Apple håller på att utveckla en helt egen självkörande bil, som till exempel Google gjorde, eller om man "bara" tar fram teknik för självkörande bilar, något som till exemple NVIDIA och Uber för tillfället pysslar med. Just nu spekulerar de flesta om att det gäller det sistnämnda. Totalt har ett dussintal företag till dags dato beviljats tillstånd att testa självkörande bilar i Kalifornien. Bland dessa märks förutom ovanstående företag bland andra Honda, Daimler Mercedes Benz, Tesla, Nissan, BMW, Volkswagen, Delphi, Bosch samt Cruise Automation. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

The Verge kollar in George Hotz lösning för självkörande bilar
Ni vet han som hackade PlayStation 3 och iPhone

För vad som känns som en evighet sedan blev George Hotz a.k.a. geohot känd för att hacka iPhone och PlayStation 3 och blev senare anställd på Google men den senaste tiden har han arbetat med att ta fram ett kit som skulle förse traditionella bilar självkörande. George Hotz företag heter Comma.ai det här klippet kan ni kolla in när The Verge får sig en åktur med en bil som är försedd med företagets systemet som ska göra bilar självkörande. Vill ni läsa en lite längre intervju med Hotz så hittas det på länken nedan. Comma.ai:s system är fortfarande i betaversion men någon gång i framtiden hoppas Hotz kunna sälja kittet för runt 1.000 dollar. Det är dock oklart när så kommer att ske och systemet saknar idag en mängd med funktioner som till exempel Googles självkörande bilar har. Bland dessa kan nämnas oförmågan till filbyte, läsa av trafikljus och trafikskyltar och då systemet saknar GPS kan det antagligen inte ge väganvisningar. Tumnagel
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honda visar upp självkörande bilar i spökstad
I GoMentum Station testar bilföretag sina robotbilar

GoMentum Station är ett före detta militärt område i Kalifornien där man nu för tiden testar självkörande bilar. Området är cirka 20 kvadratkilometer stort och där finns cirka 32 kilometer asfalterade vägar med tunnlar som kantas av bebyggelse och kan väl i det närmaste liknas vid en liten spökstad. För tillfället testar Honda sina självkörande bilar där och även franska EasyMile som tillverkar självkörande bussar testar sina fordon där. I klippet ovan kan ni kolla in lite från när Honda testar en självkörande bil i GoMentum Station. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford testar självkörande bilar i snö
Med laser, radar och 3D-kartor

Att framföra självkörande bilar i snö- eller regn-oväder har alltid ansetts lite svårt då bilens sensorer och kameror kan bli störda men nu har Ford i alla fall börjat testa detta i testanläggningen Mcity i den amerikanska delstaten Michigan. Ford kommer att använda sig av LiDAR (Laser Imaging, Detection and Ranging) samt 3D-kartor för att kunna framföra de självkörande bilar i snöoväder. Kartorna har man tagit fram tillsammans med University of Michigan under sommartid. Detta betyder med andra ord att för tillfället skulle Fords självkörande bilar enbart kunna köras i snöoväder där det redan finns 3D-kartor framtagna. Detta är väl i och för sig antagligen något man kommer kunna lösa innan självkörande bilar blir en allt för vanlig syn på våra vägar. Tumnagel
49.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

KIA Hyundai börjar testa självkörande bilar i USA
Planerar sälja förarlösa bilar till 2030

Den sydkoreanska biltillverkaren KIA Hyundai blir den senaste i den allt längre raden av biltillverkare som ska testa självkörande bilar i USA. De flesta har än så länge valt att börja testköra sina bilar i Kalifornien men för KIA blir det delstaten Nevada där de första testerna kommer att ske. Där tester även Mercedes Benz självkörande lastbilar. KIA Hyundais plan är att ta fram bilmodeller med "auto assist" till 2020 och att man ska kunna sälja helt självkörande bilar någon gång runt 2030. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford ska börja testa självkörande bilar i Kalifornien
Börjar bli många robotbilar i delstaten nu

Ford har nu fått tillstånd att börja testa sina självkörande bilar på vägarna i Kalifornien och ansluter sig därmed till en allt stötte skara biltillverkare och teknikföretag som får göra detta. Totalt har nu över tio företag tillstånd att testa självkörande bilar i Kalifornien och bland dessa märks bland andra Honda, Google, Daimler Mercedes Benz, Tesla, Nissan, BMW, Volkswagen, Delphi, Bosch samt Cruise Automation. Den första fordmodellen som kommer att börja glida runt på egen hand i Kalifornien nästa år blir en Ford Fusion Hybrid. I videon nedan hittas en simulering där Ford visar hur det är tänkt att självkörande bilar ska undvika att köra på irrationella människor som springer runt på vägbanan. Tumnagel
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu ska Samsung satsa på självkörande bilar
Startar ny division för bildelar till framtidens bilar

Förarlösa bilar är hett och givetvis inte en bransch elektronikjätten Samsung har tänkt att lämna till sina konkurrenter och därför startar man nu en division som bland annat kommer att satsa på detta. Samsungs "Vehicle Component Business Unit" kommer att arbeta med att ta fram smarta underhållssystem till bilar och även teknik som man hoppas kommer att leta sig in framtidens självkörande bilar. Huruvida Samsung kommer att satsa på att ta fram en helt egen föraralös bil, som till exempel Google och kanske även Apple gör, finns det i dagsläget inga uppgifter om. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Googles bilar kan börja att kommunicera med fotgängare
För att förhindra olyckor

När nu självkörande bilar faktiskt har börjat rulla på våra vägar har man upptäckt att det ibland kan bli problem i trafiken då robotbilarna inte är tillräckligt aggressiva i trafiken . Detta har bland annat lett till att de blir stillastående när bilar som körs av människor inte lämnar företräde eller människor går ut rakt framför dem och även att de kör långsammare än sina medtrafikanter. För att lösa en del av detta problem har Google tagit patent på ett system som ska kunna kommunicera med fotgängare utanför bilen så att dessa vet när bilen tänker stanna eller köra vidare. Google tänker sig bland annat att bilarna kan förses med digitala skärmar i fronten och på bilens sidor som ska kunna meddela fotgängare när det är fritt fram att korsa vägen framför de självkörande bilarna. I Googles patent, som beviljades av det amerikanska patentverket U.S. Patent & Trademark Office den här veckan, beskrivs även ett lite mer avancerat system där de självkörande bilarna skulle kunna förses med robothänder och robotögon som skulle göra fotgängare medvetna om att bilen har observerat dem och då även signalera om man tänker stanna eller fortsätta köra. Tyvärr finns det inga bilder på det här systemet i Googles patentansökan. Tumnagel
46.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo och Microsoft börjar samarbeta
Ska ta fram förarlösa bilar och annat

Volvo meddelar att man det senaste halvåret har haft ett samarbete med Microsoft där man tillsammans ska ta fram applikationer till framtida förarlösa bilar och annat. Förarlösa bilar ligger dock några år in i framtiden och ett lite mera aktuellt samarbete mellan Volvo och Microsoft inkluderar ett sätt att välja ny bil med hjälp av augmented reality. Till det har man tagit fram en app för Microsofts VR/AR-glasögon HoloLens med vilken användaren kan välja och konfigurera en ny Volvo. HoloLens är som bekant inte släppt på marknaden ännu men Volvo hoppas på att kunna presentera sin HoloLens-lösning i sina showroom någon gång under nästa år. Tumnagel
67.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Regeringen tillsätter utredning om självkörande bilar
Tidigast hösten 2017 kan vi få se förarlösa bilar på våra vägar

Vi kommer allt närmare den dagen då förarlösa bilar kommer att börja rulla på våra vägar i ordinarie trafik men innan vi är där så måste eventuellt vissa lagar justeras. Därför tillsätter regeringen nu en utredning som ska kolla på hur självkörande fordon kommer att påverka trafiksituationen och om trafikreglerna behöver ändras skriver TT. Utredarnas rapport ska lämnas in till regeringen senast den 28:e november 2017 och sedan antar jag att det kan dröja ytterligare ett tag innan förarlösa bilar blir godkända att köra i reguljär trafik. Dock så kommer självkörande bilar att börja testas i Sverige redan den 1:a april nästa år så bli inte helt förvånade om ni råkar stöta på en bil utan chaufför bakom ratten då. Tumnagel
48.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes börjar köra sin självkörande lastbil
Mercedes-Benz Actros rullar på tyska motorvägar nu

Den tyska biltillverkaren Daimler har meddelat att man har börjat testa sin självkörande lastbil Mercedes-Benz Actros på den tyska motorvägen Autobahn 8 nu. Det handlar om en semiautonom lastbil som fortfarande har en chaufför i hytten men som ska kunna navigera sig fram genom trafiken på egen hand. I det första testet körde Actros 14 kilometer på egen hand på A8 och Daimler kommenterar det hela med: "Todayx27s premiere is a further important step towards the market maturity of autonomously driving trucks -– and towards the safe, sustainable road freight transport of the future. Safe testing in real traffic is absolutely decisive for the development of this technology to market maturity. We are now able to proceed with this." I Actros så använder sig Daimler av ett system som man kallar för Highway Pilot som använder radar, stereokameror, gps samt farthållarsystem för att hålla lastbilen rätt på vägen. Än så länge har man förutom de 14 kilometerna på A8 även avverkat cirka 20.000 kilometer på olika testbanor med Highway Pilot. Tumnagel
53.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honda ska börja testa självkörande bilar i Kalifornien
Blir det tionde bilföretaget som får tillstånd för det

Honda Motors har fått godkänt av myndigheterna i Kalifornien att påbörja tester med självkörande bilar i delstaten. Honda blir därmed det tionde företaget som får ett sådant tillstånd i Kalfiornien, sedan tidigare har Google, Daimler Mercedes Benz, Tesla, Nissan, BMW, Volkswagen, Delphi, Bosch samt Cruise Automation fått tillstånd att testa förarlösa bilar på allmän väg i delstaten. Honda kommer testa bilmodeller från bilmärkena Honda samt Acura och man har sedan tidigare redan en testanläggning för förarlösa bilar i staden Concord i Kalifornien. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Sony ger sig in i bilbranschen?
Deras VD utesluter inte det

Både Apple och Google har de senaste åren börjat närma sig bilindustrin allt mer och i en intervju med Financial Times (FT) säger nu Sonys VD Kazuo Hirai att även de kollar på att närma sig bilbranschen. Sony förser redan idag bilindustrin med kameror och sensorer till bilindustrin och man är även långt framme på områden som batterier och artificiell intelligens vilket antagligen skulle passa perfekt för framtidens eldrivna robotbilar. Hirai säger till FT: "If we fundamentally believe at some point in time that we can make a difference in the automotive space, it’s something that we will look at. We don’t have plans at this point but never say never." Det verkar med andra ord som om vi antagligen inte kan räkna med att få se en renodlad Sonybil som rullar på vägar än på ett tag men kanske man slår sig samman med någon av de japanska, eller andra, biljättarna om att ta fram en självkörande bil i framtiden. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rätt enkelt att störa självkörande bilar
Lura bilen att det finns hinder i vägen

En säkerhetsanalytiker som tidigare var på University of Cork och nu arbetar för säkerhetsföretaget Security Innovation skriver i en rapport från sin tid på universitetet att det är förhållandevis enkelt att störa självkörande bilar så att dessa stannar och inte rör sig ur fläcken. Detta beror på att man med en ganska enkel teknik kan lura bilens LiDAR, ett system som mäter avstånd till andra föremål med hjälp av laser, att det finns föremål i bilens färdväg vilket gör att bilen helt enkelt stannar då den är programmerad att undvika kollisioner. Säkerhetsanalytikern påpekar att de LiDAR-system som många av dagens självkörande bilar skickar okrypterade laserpulsar vilket gjorde det möjligt att störa systemet. När vi väl får se självkörande bilar i daglig trafik lär detta med stor sannolikhet vara fixat men det visar på att det är en del vi måste säkerställa innan vi släpper lös dessa fordon på våra vägar. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

MIT och Stanford ska hjälpa Toyota att ta fram självkörande bilar
Ska utveckla artificiell intelligens till bilar

De amerikanska universiteten MIT och Stanford ska hjälpa den japanska biltillverkaren Toyota att ta fram artificiell intelligens som kan användas i deras framtida självkörande bilar. Man säger att forskningen primärt kommer att inrikta sig på att få självkörande bilar att framföras så säkert som möjligt och att denna forskning även kan komma att implementeras i traditionella, icke självkörande, bilar. Eller som man uttrycker det: "Our team will collaborate with Stanford and Toyota to develop advanced architectures that allow cars to better perceive and navigate their surroundings in order to make safe driving decisions. These efforts will play a major role in helping reduce traffic casualties, and potentially even helping us develop a vehicle incapable of getting into a collision." Toyota kommer att investera 50 miljoner dollar i AI-forskning tillsammans med MIT och Standford de kommande fem åren. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelet Error Prone visar varför självkörande bilar är bättre
De har bättre koll

Error Prone är ett webbaserat spel där man som spelare får i uppgift att kontrollera hastigheten på en bil och se till så att denna följer trafikrytmen på bästa möjliga sätt. De övriga bilarna i spelet är robotar som givetvis har full koll på rytmen i trafik och ser till så att det hela löper smidigt, något som den alltid gör så länge inte du som spelare kör för långsamt eller för snabbt. Spelet togs fram under hackathonet TrafikJam som riktade sig mot spel för självkörande bilar. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple anställer Fiat Chryslers kvalitetschef
Ska arbeta med Apples självkörande bilar?

Det verkar som om Apple fortsätter att satsa på självkörande bilar och nu rapporterar Wall Street Journal att Apple har anställt Doug Betts, den före detta kvalitetschefen på Fiat Chrysler, som antagligen ska arbeta med projektet. Sedan tidigare har Apple anställt en rad av toppnamn inom autonoma maskiner och robotik som även de tros arbeta med Apples självkörande bil som dykt upp lite då och då på vägarna i Kalifornien. Apple har själva aldrig kommenterat att de arbetar med självkörande bilar men det verkar ju helt klart så men källor säger att en självkörande bil från Apple tidigast kommer att visas upp 2020. En tajming som låter rätt så bra då självkörande bilar antagligen har blivit något mer accepterade då. Tumnagel
27.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Är självkörande bilar framtiden?
Lyssna på vad en expert anser

Amerikanska Singluarity University har dragit igång webbtv-serien "Ask an expert" där en eller flera experter kommer att besvara frågor inom ett specifikt område i varje program. I seriens andra del besvarar Singularity Universitys egen Brad Templeton frågor om robotbilar, eller så kallade självkörande bilar beroende på vad man vill kalla dem. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elva olyckor har skett med Googles självkörande bilar
Efter 275.000 avverkade mil

Chris Urmson, chefen för Googles program med självkörande robotbilar, skriver i ett blogginlägg att Googles självkörande bilar varit med i elva stycken bilolyckor de senaste sex åren och detta efter att man har tillrygglagt nästan 275.000 mil i bilarna. Urmsons inlägg kommer samtidigt som nyhetsbyrån AP rapporterar (se nyhetsinslag under "Läs mer", autoplay) att Googles självkörande bilar varit inblandade i fyra stycken olyckor sedan i september förra året. Det är tre stycken av Googles Lexus-bilar och en från biltillverkaren Delphi som råkat ut för olyckor men det ska inte ha handlat om några värre grejer. I två av tillfällena ska bilarna ha körts autonomt medan i två av fallen ska det ha funnits en mänsklig chaufför bakom ratten säger en källa med insyn till AP. Då Google har runt 50 självkörande bilar som rullar runt på de amerikanska vägarna vilket gör att man för tillfället ligger betydligt mycket högre över olycksgenomsnittet i USA. Chichago Tribune skriver: "The national rate for reported “property-damage-only crashes” is about 0.3 per 100,000 miles driven, according to data from the National Highway Traffic Safety Administration. In that context, Google’s three in about 140,000 miles may seem high." Tumnagel
53.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pirates of the Caribbean-regissör gör film om förarlösa racerbilar
Actionkomedi om framtidens biltävlingar

Deadline rapporterar att Gore Verbinski, regissören bakom bland annat Pirate of the Caribbeansfilmerna, kommer att regissera en film som handlar om förarlösa bilar som tävlar mot varandra. Den är så länge ej namngivna filmen uppges vara en actionkomedi och manuset kommer att skrivas av Steve Conrad som bland annat skrivit manus åt "The Secret Life of Walter Mitty" tidigare. Conrad beskriver filmen så här: "We want to invert the whole premise of a road trip where the promise has always been, ‘anything can happen’, and say, ‘what if anything can’t happen’? What does that do to the test subject? What are the breaking points?" Det finns inga uppgifter om varken när man planerar att börja spela in filmen eller när den kan tänkas ha premiär. Men det handlar antagligen om någon gång nästa år. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mystiska Apple-bilar kör runt i Kalifornien
Självkörande bil på gång från Apple?

I Kalifornien har flera källor uppmärksammat en minivan som glider omkring med en mängd kameror och även eventuellt andra sensorer fästa på bilen. Det framgår inte vem bilen tillhör men enligt CBS ska bilen vara registrerad på Apple men varken de eller chauffören av bilen vill uppge bilens syfte. Därför har det börjats spekulera om att Apple håller på att utveckla en egen självkörande bil, liknande den som Google tagit fram. Det kan givetvis, och antagligen troligare, handla om att man vill fota grejer till Apple Maps. Nedan kan ni kolla in en minivan med liknande utrustning som den på bilden ovan. Den klippet filmades i New York i september förra året. Tumnagel
33.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Google startar taxitjänst med robotbilar?
Blir konkurrent med Uber?

Amerikanska Bloombergs rapporterar att Google planerar på att starta en slags taxitjänst med självkörande bilar i framtiden. Google har under flera år tagit fram självkörande bilar och att man kommer att använda dessa till att transportera passagerare i framtiden var väl kanske inte helt oväntat. Det finns inga ytterligare uppgifter om när man skulle kunna tänka sig att lansera en dylik tjänst men jag antar att det krävs en del ändringar i gällande lagstiftning för att lansera ett sådant här projekt. Vi skrev tidigare idag om att även Uber tänker sig en framtid med robotbilar vilket i så fall skulle göra de båda företagen till konkurrenter i allra högsta grad. Då Google sedan tidigare har investerat runt 250 miljoner dollar i Uber och även har en styrelseplats i företaget kan det säkerligen bli lite konflikter här på sikt. Tumnagel
49.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber börjar utveckla robotbilar
Tillsammans med Carnegie Mellon University

Taxitjänstföretaget Uber meddelar via sin blogg att man har ingått ett strategiskt samarbete med amerikanska Carnegie Mellon University (CMU) som syftar till att ta fram smarta fordon a.k.a. robotbilar. Samarbetet innebär vidare att Uber kommer att bygga ett Uber Advanced Technologies Center i närheten av CMU:s campus och man kommer även att samarbeta med National Robotics Engineering Center (NREC) om att ta fram framtidens transportsätt. Jeff Holden, produktchef på Uber säger i ett uttalande: "We are excited to join the community of Pittsburgh and partner with the experts at CMU, whose breadth and depth of technical expertise, particularly in robotics, are unmatched. As a global leader in urban transportation, we have the unique opportunity to invest in leading edge technologies to enable the safe and efficient movement of people and things at giant scale. This collaboration and the creation of the Uber Advanced Technologies Center represent an important investment in building for the long term of Uber." Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Google vill definiera vad en frisk människa är
Så att vi kan bota folk enklare i framtiden

Googles utvecklingsavdelning Google [x], avdelningen som tidigare bland annat gett oss Googles AR-glasögon Google Glass och robotbilar, har ett nytt ambitiöst "moonshot"-projekt på gång där man vill definiera vad en frisk människa faktist är. Man kallar det hela för "Baseline study" och man kommer under studiens gång att samla in data från tusentals personer för att komma fram till vad en frisk människa är. Man hoppas utifrån detta bland annat att man ska kunna ställa tidigare diagnoser när människor blir sjuka av något i framtiden. Och kanske då även kunna bota dem enklare. Runt 70 till 100 personer på Google [x] sägs arbeta med Baseline study-projektet. Tumnagel
52.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

FBI oroliga för att förarlösa bilar kan användas som vapen
Men ser även fördelar med fordonen

Brittiska The Guardian har en artikel där man skriver om att den amerikanska polismyndigheten FBI är oroliga för utvecklingen av helt förarlösa bilar då man misstänker att dessa kan komma att användas som vapen av terrorister och andra kriminella dårar. Förutom det ganska så självklara ändamålet, att terrorister skulle kunna använda förarlösa bilar för att leverera bilbomber till mål man vill slå ut, så oroar sig FBI även över att en person i en förarlös bil skulle kunna använda båda sina händer till att beskjuta poliser vid en biljakt. FBI ser dock även fördelar med robotbilar då dessa antagligen rejält kommer att minska bilolyckor som uppstått på grund av att någon var ouppmärksam i trafiken. Man ser även fördelar i att polisen själva använder förarlösa bilar då dessa mer exakt skulle kunna förfölja ett annat fordon vid en biljakt än vad en människa skulle vara kapabel att göra. FBI tror att den amerikanska kongressen kommer att godkänna att förarlösa bilar börjar rulla runt i USA inom fem till sju år. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Robotarm fångar grejer på löpande band
Framtida bollkalle?

Här är en rätt så cool robotarm som har utvecklats på EPFL-institutet i schweiziska Lausanne. Armens enda uppgift är i dagsläget att fånga grejer som kastas mot den och det gör den med bravur. Själva hårdvaran är framtagen av tyska Kuka Robotics medan forskarna på EPFL har utvecklat robotens program som gör att den kan upptäcka att ett föremål är på väg mot den på mindre än fem hundradelar och sedan reagera på detta. Forskarna tror nu inte att den här tekniken enbart ska användas till framtida robot-bollkallar utan tänker sig även att robotar ska kunna skydda människor på arbetsplatser där det finns risk för arbetsplatsolyckor och liknande men även i framtida robotbilar. Tumnagel
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida