m

Nu ska Foodoras robot börja leverera mat till stockholmare
Doora går in en andra testfas

Budföretaget Foodora skriver i ett pressmeddelande att den rullande robot som man testat tillsammans med Tele2 nu ska börja testas för att leverera mat hem till en grupp betatestare. Roboten kallas för "Doora" och är av modellen Yape som utvecklats av italienska e-Novia. Foodora och Tele2 började testa Doora förra månaden genom att låta den rulla runt i centrala Stockholm för att analysera hinder den kunde stöta på under sin färd. Doora har kapacitet att transportera mat eller annat som väger upp till 20 kilo. Roboten är autonom men går även att fjärrstyra om det skulle uppstå en situation där det skulle behövas. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mobileye och Udelv drar igång tjänst för autonoma leveranser
Intels dotterföretag satsar på självkörande budbilar

Intels israeliska dotterföretag Mobileye fortsätter sin satsning på självkörande bilar. Företaget har nu meddelat att man tillsammans med startup-företaget Udelv planerar att dra igång en budtjänst där självkörande budbilar ska frakta paket hem till kunderna. Den kabinlösa budbilen som kommer att användas för att leverera paket kallas för The Transporter och kommer att förses med självkörande teknik som utvecklats av Mobileye. Mobileyes system för självkörande bilar inkluderar bland annat 13 stycken kameror, 9 stycken Lidar-sensorer av olika typer, sex stycken radarsensorer samt Mobileyes egenutvecklade SoC EyeQ. Maxhastigheten på The Transporter kommer att ligga på lite över 100 km/h. Mobileye och Udelv planerar att dra igång sin tjänst för autonoma leveranser någon gång under 2023. Fram till och med 2028 planerar de båda företagen att tillverka 35.000 exemplar av The Transporter vilka är tänkta att rulla runt och leverera paket på egen hand. I videoklippet nedan kan ni kolla in ett kort klipp som visar hur det är tänkt att leveranser med The Transporter ska fungera. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Foodora börjar med självkörande leveranser
Doora fixar biffen!

Foodora har nyligen skrivit kollektivavtal för att förbättra tillvaron till sina matbud och som svar på detta, eller något, har företaget meddelat att de kommer börja använda sig av självkörande leveransrobotar. Nej, det är förstås inte anledningen till att den nya leveransroboten Doora har börjat rulla på Stockholms gator, utan det hela är ett samarbete mellan Tele2 och Foodora för att visa potentialen med 5G. Doora kommer testköras runt Stureplan idag och i morgon, men planen är att fortsätta testandet under våren. John Denbratt, logistikchef på Foodora Sverige, säger detta om satsningen: – foodora är pionjärer inom många områden och vi är ett snabbrörligt techbolag som vill leda förändringen framåt. Det känns spännande att tillsammans med framåtblickande bolaget Tele2 skapa en innovativ lösning för tredje generationens digitala handel. foodora har en vision att flera hundra stycken Doora kommer rulla i Sverige inom en nära framtid. Doora är för övrigt en Yape från italienska e-Novia och har en maxvikt för leveranser på 20 kilo och en topphastighet på 6 km/h. Enheten är, som sagt, uppkopplad till Tele2:s 5G-nät och är utrustad med en kamera som kan skicka information via det rappa nätet till Foodora och ger personen som beställt mat bättre möjlighet att följa matdrönaren i realtid. Här nedan kan ni kolla in e-Novias film om Yape. Tumnagel
46.0°
+
André Stray
0
2019

Yandex visar upp budroboten Yandex.Rover
Google-konkurrent vill börja leverera mat med robotar

Det ryska sökmotorföretaget Yandex har presenterat en rullande robot vilken man planerar att använda för en tjänst med autonoma robotleveranser i framtiden. Den hjulförsedda roboten har redan börjar rulla runt mellan Yandex olika kontorsbyggnader i Moskva där den primärt används för att frakta dokument och andra mindre paket mellan kontoren. I framtiden siktar dock Yandex på att Yandex.Rover ska kunna användas för att leverera hämtmat och hushållsvaror från tjänsterna Yandex.Eats och Yandex.Lavka hem till ryska konsumenter. Yandex.Rover kan navigera sig fram helt autonomt men under testerna på Yandex campus i Moskva kontrolleras de rullande robotarnas framfart konstant av en mänsklig operatör skriver Yandex i ett blogginlägg. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

FedEx visar upp leveransrobot
Ska frakta paketen sista biten fram tills mottagarens dörr

Att mycket av framtidens leveranser kommer att ske med självkörande bilar, drönare och robotar verkar de flesta vara överens om och några som investerar inför en sådan framtid är fraktbolaget FedEx. Idag presenterade FedEx sin lilla leveranrobot "SameDay Bot" som är tänkt att fungera som ett komplement till deras frakttjänster och ska frakta paketen den sista biten fram till mottagarens dörr. Den batteridrivna roboten tar sig fram med en hastighet på cirka 15km/h och är helt autonom tack vare dess inbyggda LIDAR-sensorer och kameror. FedEx planerar att börja testa SameDay Bot redan i år och tanken är att den då ska frakta paket mellan företagets olika kontor i staden Memphis, USA, där FedEx har sitt huvudkontor. Senare hoppas man kunna erbjuda sina kunder robotleveranser och man uppger att man redan diskuterar sådana samarbeten med kedjor som AutoZone, Lowe’s, Pizza Hut, Target, Walgreens och Walmart. Enligt FedEx bor 60 procent av kunderna till dessa kedjor inom 4,5 kilometers avstånd från butiken vilket man anser är ett perfekt avstånd för att kunna börja frakta leveranser med autonoma robotar. Här nedanför hittas en introduktionsfilm för SameDay Bot. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon ryktas investera i elbilstillverkaren Rivian
Företaget som gör eldrivna pickuper

Flera källor uppger att Amazon och biltillverkaren GM kan vara på gång att investera i det amerikanska elbilsföretaget Rivian, ett företag som utvecklar eldrivna pickuper och SUV:ar. Att GM har intresse av att investera i Rivian är ganska uppenbart då företaget allt mer har börjat fokusera på elbilsmarknaden. Så sent som förra månaden meddelade företaget bland annat att pickuperna i Fords F-Serie skulle elektrifieras och då kanske det kan vara bra att ha en samarbetspartner som Rivian. Vad Amazon har för intresse av Rivian är kanske lite mer oklart. Amazon har dock tidigare investerat i företag som tar fram teknik för självkörande bilar och robotleveranser så kanske Amazon siktar på att använda Rivians bilar i sin logistik-verksamhet. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2019 Företag vill använda robothundar som brevbärare
Hundarna tar över sin värste fiendes jobb?

Den tyska däcktillverkaren Continental har fortsatt utveckla sitt framtidskoncept Continental Urban Mobility Experience (CUbE) och visat upp lite mer av det under årets CES-mässa. Continental presenterade CUbE 2017 och då handlade det om ett nätverk av eldrivna självkörande minibussar som skulle kunna transportera resenärer i urbana miljöer. I den nya versionen av konceptet ser Continental att minibussarna även skulle kunna användas för att transportera robothundar som skulle kunna leverera brev och paket de sista metrarna till mottagaren. Liknande koncept där man använt rullande robotar eller drönare för att leverera paketen den sista biten har tidigare visats upp av bland annat Mercedes. Frågan är dock om inte robothundar, som enklare kan ta sig fram i trappor och förbi andra hinder, skulle skulle vara en smidigare lösning på det här problemet. Det finns inga uppgifter om när vi skulle kunna få se CUbE och dess tillhörande robothundar på våra gator. Nedan hittas ett äldre klipp på CUbE, utan robothundar. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Estland först i EU att godkänna rullande leveransrobotar
Steget före som för det mesta

Estland blev igår det första landet i EU där robotar nu lagligt kommer att kunna leverera varor till estländarna framöver. Starship Technologies, ett företag som de senaste två åren utvecklat en rullande robot avsedd för varuleveranser, skriver på Twitter att Estlands parlament godkände förslaget om att tillåta robotleveranser i landet med siffrorna 86 - 0. Robotarna som ska användas för leverans får inte vara mer än en meter höga och 1,2 meter långa. Robotarna måste även vara målade på ett visst sätt, vita partier både bak och fram, och måste även förses med reflexer och belysning om de kommer att köra i mörker. I USA har de båda delstaterna Virginia och Idaho godkänt att leveransrobotar får köra på deras gator när de levererar grejer. Tumnagel
52.7°
+
Wille Wilhelmsson
0