m

Spotify lanserar verktyg för att enkelt göra podcasts om musik
För de som gillar att snacka om musik

Spotify och deras dotterföretag Anchor lanserar nu ett verktyg på den svenska marknaden som gör det möjligt för i stort sett vem som helst att enkelt snickra ihop en podcast om musik. Verktyget kallas för "Music + Talk" och tanken är att podcastaren ska använda funktionen för att till exempel diskutera musik som hämtas in i podcasten från Spotify. På det sättet får podcastaren möjlighet att använda musik i sin podcast utan att behöva betala royalties. Samtidigt får artisterna vars musik spelas i podcasten en möjlighet att kanske dra in lite extra deg och skapa intresse runt sin musik. För att kunna använda Music + Talk krävs det att podcastaren registrerar ett konto på Anchor. Här ovanför presenteras Music + Talk lite närmare och här nedan kan ni se några exempel från podcast som redan idag använder verktyget. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify lanserar sajten Loud & Clear
Informationssajt för alla som är intresserade av streamingekonomin

Spotify har lanserat en ny informationssajt som kanske kan bidra till att få förståelse hur ekonomi runt streaming ser ut på musikmarknaden, eller åtminstone hur den ser ut när det gäller streaming via Spotify. Sajten "Loud & Clear" är full med statistik och annan information gällande hur pengar som Spotify dras in fördelas mellan de själva, rättighetsinnehavare och andra. Dessutom finns ett antal verktyg för artister och andra intresserade som bryter ner hur royalties betalas ut, vilka aktörerna i musikbranschen är, samt processen kring utbetalningar. Här nedan hittas ett klipp från Spotify där de förklarar hur ersättning från dem till rättighetsinnehavarna av musiken som spelas fungerar. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Huawei börjar ta betalt från mobiltillverkare för sina 5G-patent
Gör som Nokia och Ericsson

Huawei har meddelat att man kommer att börja kräva in royalties från de mobiltillverkare som tillverkar 5G-telefoner som använder teknik baserade på Huaweis 5G-patent. Enligt Huawei kommer man att ta ut en avgift på 2,50 dollar per tillverkad 5G-telefon från företag som till exempel Apple och Samsung vilka använder 5G-teknik baserad på Huaweis 5G-patent. Det är en lägre avgift än till exempel Nokia tar ut för sina 5G-patent. Nokia tar ut en avgift på 3 euro per tillverkad telefon som använder deras 5G-patent medan Ericsson tar ut royalty-avgifter på mellan 2,50 till 5 dollar per tillverkad telefon. Huawei har traditionellt inte varit så hårda med att kräva in royalty-avgifter för sina patent från andra mobiltillverkare då man sannolikt inte sett detta som sin primära intäktskälla. I takt med att företaget drabbats av sanktioner och inte längre kan sälja sina mobiltelefoner på vissa marknader så kanske dock deras synsätt på detta förändrats. Huawei har över 3000 5G-relaterade patent vilket är flest i världen. Samsung, LG, Nokia, Ericsson och Qualcomm är andra företag som innehar ett stort antal patent för 5G-teknik. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

SoundCloud testar ny ersättningmodell
Fan-Powered Royalties kan vara lönsammare för mindre artister

Musiktjänsten SoundCloud skriver i ett blogginlägg att man nu börjar testa en ny ersättningsmodell till artister vilken man kallar för "Fan-Powered Royalties". Fan-Powered Royalties innebär att lyssnarnas abonnemangsavgifter kommer att fördelas mellan de olika artister vars musik de faktiskt lyssnar på. Detta är en stor skillnad från hur dagens streamingtjänster fungerar där abonnemangsavgifterna går till en stor pott som sedan fördelas mellan hur ofta alla artisters musik spelas, något som tenderar att belöna större artister. I praktiken skulle det innebär att hela intäkten från en lyssnare som till exempel bara använder SoundCloud för att lyssna på ett specifikt band skulle tillfalla den artisten. SoundCloud skriver om en artisten Vincent som har 124.000 följare på SoundCloud. Med SoundClouds gamla ersättningsmodell tjänade han cirka 120 dollar i månaden på spelningar av hans musk på SoundCloud. Med med Fan-Powered Royalties drog Vincent in 600 dollar i månaden, alltså en ökning med 400 procent. Huruvida "Fan-Powered Royalties" är något som kan bli en generell ersättningsmodell på SoundCloud återstår att se. Inget av världens tre stora skivbolag har än så länge velat låta sina artister få ersättning via den här modellen. Men det kanske kan bli ett alternativ för minde artister som har lojala följare som lyssnar mycket på deras musik. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Audible ändrar sin returpolicy efter protester från författare
Nu har man sju dagar på sig att lämna tillbaka köpta ljudböcker

Den Amazon-ägda ljudbokstjänsten Audible ändrar nu i sin returpolicy efter det att över 12.000 författare protesterat mot tjänstens väldigt generösa returpolicy. Fram tills nu har Audibles användare kunnat lämna tillbaka eller byta ut köpa ljudböcker i 365 dagar efter dessa har införskaffats, något som de protesterande författarna anser har minskat deras royalties från böcker som sålts via Audible med mellan 15 - 50 procent. The Guardian skriver att en författare uppskattat att hen förlorat tiotusentals dollar på Audibles returer av hens böcker. Audible verkar ha lyssnat på författarna och ändrar nu returpolicyn att gälla sju dagar från inköpsdagen. Författarna verkar dock fortsatt inte nöjda med detta utan anser att en tidsgräns för returer på 48 timmar vore mer rimlig skriver The Guardian. Använder du någon ljudbokstjänst? Svara gärna på vilken eller vilka i enkäten här nedanför. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify motstämmer SOSA Entertainment
Hävdar att musikförlag skapat fejk-konton för fejk-lyssningar

Förra året stämde det amerikanska musikförlaget SOSA Entertainment streamingtjänsten Spotify. Detta då de hävdade att förlaget inte fått ersättning för musik man ägde rättigheter till som spelets på Spotify. Nu har Spotify lämnat in en så kallad motstämning mot SOSA Entertainment där de hävdar att SOSA med hjälp av bottar skapat miljontals fejkkonton på Spotify, konton som i sin tur ska ha genererat en herrans massa fejk-lyssningar på Spotify. I sin stämningsansökan skriver Spotify att SOSA:s ägare "designed a scheme to artificially generate hundreds of millions of fraudulent streams" för att kunna "manipulate Spotify’s system to extract undeserved royalties at the expense of hardworking artists and songwriters.". Spotify vill i sin stämning bland annat ha ersättning för vad man anser är bedrägligt beteende från SOSA Entertainments sida. Enligt Spotify ska SOSA ha stått för ett av de större bedrägerierna man har utsatts för och skriver: "This was one of the most egregious fraudulent streaming operations from a single rights holder that Spotify had to deal with in its company’s history." Tumnagel
55.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Biluthyrare vinner över STIM och SAMI
Behöver inte betala royalties för att det finns radio i bilen

I slutet av förra veckan beslutade EU-domstolen att de båda svenska upphovrsättsorganisationerna STIM (Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå) och SAMI (Svenska artisters och musikers intresseorganisation) inte har rätt att kräva ersättning från biluthyrare för att bilarna de hyr ut är försedda med radio. Det var STIM som för fem år sedan ansåg att biluthyrare skulle betala royalties till svenska artister på grund av att det fanns bilradio i bilarna som Fleet Manager hyrde ut. SAMI ska i sin tur ha stämt Nordisk Biluthyrning på liknande grunder. Personligen tycker jag det hela låter som vansinne från STIM:s sida när EU-domstolen beskriver bakgrunden till stämningen: "Stim claimed that Fleetmanager, by making available to motor vehicle rental companies vehicles fitted with radio receivers for short-term hires to private clients, contributed to the copyright infringements committed by those companies, who have made musical works available to the public without being authorised to do so. Stim therefore brought an action against Fleetmanager for a finding of those infringements." Innan det hela avgjordes i EU-domstolen så ska det hela ha valsat runt i det svenska rättssystemet där Högsta Domstolen till slut bad EU-domstolen om råd. EU-domstolen har kommit fram till att biluthyrarna inte behöver betala royalties till upphovsrättsorganisationerna. Detta bland annat på grund av att det är en bil företagen hyr ut, inte en musikanläggning, konsertupplevelse eller något liknande som möjligtvis skulle berättigat STIM, SAMI och artister som är anslutna till dem upphovsrättsersättning. I en pressrelease skriver EU-domstolen bland annat: "Court of Justice, in its judgment delivered today, held that it is the case of the supply of a radio receiver forming an integral part of a hired motor vehicle, which makes it possible to receive, without any additional intervention by the leasing company, the terrestrial radio broadcasts available in the area in which the vehicle is located. That therefore differs from acts of communication by which service providers intentionally broadcast protected works to their clientele, by distributing a signal by means of receivers that they have installed in their establishment." Tumnagel
84.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Claptrap-röstskådis avslöjar oskön stämning på Gearbox
Överfall och obetalda royalties

Nyligen yttrade sig den förre Claptrap-röstskådisen och vice marknadsföringschefen David Eddings om varför han inte kommer medverka i det tredje Borderlands-spelet. Eddings berättade att det var monetära meningsskillnader som var problemet och han och Gearbox kom helt enkelt inte överens. Efter att Eddings uttalande började sprida sig bestämde sig Gearbox-chefen Randy Pitchford att säga sitt i frågan och hävdade att Gearbox alltid varit generösa med Eddings löner och att även ersättningen för röstskådespeleriet i Borderlands 3 också var rätt generöst samt att Eddings helt enkelt tackat nej. En stabil tillbakakaka, kan man säga, men fejden verkar bara ha börjat. Efter Pitchfords uttalande vände sig Eddings än en gång till Twitter för att berätta vad som egentligen hänt. Eddings skriver att det hela handlat om att han vill ha ersättning för tidigare jobb som Gearbox och när frågan kom upp om att göra rösten till Claptrap igen meddelade Eddings att han kunde göra det helt gratis om Gearbox var villiga att betala ut tidigare outbetalda royalties samt få en personlig ursäkt från Pitchford då Pitchford ska ha misshandlat Eddings i samband med Game Developers Conference 2017. Hela Twitter-tråden har ni här nere: I was fine moving on after Gearbox. But when my former boss starts mouthing off about various aspects of my employment including “how highly compensated” I was and how “generous” he is, I feel obligated to correct the record.— David Eddings (@davideddings) May 7, 2019 I ultimately offered to do it for “free” in exchange for past royalties owed plus an apology for something I’ve never spoken about publicly until now: Randy physically assaulted me in the lobby of the Marriott Marquis at GDC 2017.— David Eddings (@davideddings) May 7, 2019 As an aside, seems a bit conspicuous that he chimed in on my salary but didnx27t mention anything about the $12M of revenue he siphoned away from the employee royalty pool. FYI - GBX employees are asked to take lower salaries with the promise of royalty shares.— David Eddings (@davideddings) May 7, 2019 Randy Pitchford eller Gearbox har ännu inte uttalat sig om ovanstående, men det lär ske inom en snar framtid. Tumnagel
33.0°
+
André Stray
0

Qualcomm kommer att få minst 4,5 miljarder dollar av Apple
Blev dyrt för Apple att reparera vänskapen med Qualcomm

Igår släppte Qualcomm sitt resultat för årets andra kvartal och där framkommer det bland annat att Apple kommer att betala minst 4,5 miljarder dollar i royalty-ersättning till Qualcomm. Detta efter det att de båda företagen löste en flerårig tvist gällande royalties förra månaden. Exakt varför Apple gjorde upp med Qualcomm innan det hela gick till rättegång vet antagligen bara de närmast inblandade. Det kan väl dock misstänkas att Apple inte var helt säkra på att Intel skulle leverera 5G-modem till nästa års iPhone. Det skulle kunna sätta Apple i en väldigt prekär situation då det bara skulle kunna vara Qualcomm man då skulle kunna köpa 5G-modem av. Intel meddelade bara timmar efter det att uppgörelsen mellan Apple och Qualcomm blev känd att man lägger ner utvecklingen av 5G-modem helt och hållet. Det är inte bekräftat att Apple kommer att köpa 5G-modem av Qualcomm till iPhone 2020 ännu. Mycket talar dock för att så blir fallet om inte Apple hinner utveckla ett eget 5G-modem till nästa år. 4,5 miljarder dollar är givetvis väldigt mycket pengar, närmare bestämt cirka 33 miljarder svenska kronor. Det motsvarar dock bara cirka två procent av de runt 225 miljarder dollar som Apple har tillgängligt i sin kassa. Så de överlever nog. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Intel skrotade 5G-planer efter Apples deal med Qualcomm
Ansåg inte att det fanns lönsamhet då

Får någon vecka sedan blev det klart att Apple och Qualcomm löste en långdragen tvist gällande royalties vilket bland annat innebar att Apple återigen skulle börja köpa chip från Qualcomm till sina framtida iPhones. Bara timmar efter Apples och Qualcomms uppgörelse blev känd så meddelade Intel att man lämnar marknaden för 5G-modem till mobiltelefoner helt och hållet. De flesta bedömare misstänkte väl redan då att det var Apples och Qualcomms uppgörelse som var orsaken till detta, något som Intels vd Bob Swan nu bekräftar för Wall Street Journal och säger till dem: "In light of the announcement of Apple and Qualcomm, we assessed the prospects for us to make money while delivering this technology for smartphones and concluded at the time that we just didn’t see a path." I en annan artikel skriver WSJ även att Apple ska ha varit lite sugna på att köpa hela Intels division för smartphone-modem men det verkar ha varit en affär som inte blev av. Vad som däremot står klart är att Apple "snodde" Intels 5G-chef Umashankar Thyagarajanredan i februari, alltså några månader innan Apples uppgörelse med Intel var klar. Vad han ska pyssla med på Apple är oklart. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida