m

Seat presenterar uppdaterade Ateca
Dags för ett lyft för den kompakta suven

Suven Ateca lanserades 2016 och nu ger Seat den en facelift. Receptet är som det brukar vara - uppdaterat utseende, mer teknik och effektivare motorer. Seat trycker även på hur modellen nu är helt uppkopplad med online-baserade funktioner och tjänster. Utsidan får en ny grill, LED-strålkastare, nya stötfångare fram och bak, uppdaterade baklampor och den nya grejen med att modellnamnet är utskrivet i skrivstil på bakluckan. Vill du att din bil ska se lite mer ruggad ut väljer du till Xperience eller Xperience Lux-paketet med svarta stötfångare, fejkade hasplåtar i silver och silvriga sidokjolar. Insidan får en ny ratt, nya material på stolarna och ett digitalt instrumentkluster om du har valt tillägget FR Sport eller Xperience Lux. Infotainmentsystemet har uppdaterats med större skärm. Nu finns även trådlös Apple CarPlay, Android-användare får dock fortfarande använda sladd. När uppdaterade Ateca lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart just nu. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Gemballa visar ordentligt ruggad Porsche 911
Åk på skogstur med Avalanche 4×4

För ett tag sedan skrev vi om Marc Philipp Gemballa, Uwe Gemballas son. Han har dragit igång ett eget företag som snart ska presentera en ny superbil med terrängegenskaper. När detta kablades ut dröjde det inte länge innan företaget Gemballa som fortfarande lever kvar levererade en stämning mot Marc Philipp. Det kanske kan ha att göra med att de också har en ny superbil med terrängegenskaper på gång och att det blev lite stökigt om vem som stod bakom vilken. Nu får vi i alla fall se skisser på Gemballas nykomling och det handlar om en ordentligt ruggad Porsche 911 kallad Avalanche 4×4. Man har även en liknande version av Cayenne på gång kallad Tornado 4×4. Gemballas plan är att dela in sitt företag i tre stycken olika kategorier - Hypercar Division, Luxury Customization och Classics Division. Den första bygger extrema byggen som den planerade hyperbilen, den andra bygger om befintliga bilar och den tredje ser till att underhålla och restaurera nuvarande Gemballa-bilar. Avalanche 4.2 RS som är den vita bilen på sista bilden ska lanseras senare i år och den kommer att baseras både på 991 och nya 992. Vidare kommer en uppdaterad version av GTR Evo-R Biturbo att lanseras i sommar och den kommer att bjuda på över 1000 hästar. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0
2019

Audi rullar ut nya A6 allroad quattro
Modellvarianten firar 20 år

Den lite mer ruggade versionen av Audis bilar som har högre markfrigång och plast runt hjulhusen kallas för allroad. Nu presenteras den senaste versionen av modellen A6 i detta utförande och i samma veva firar man att det nu är 20 år sedan den första allroad-A6:an rullade ut. Det här blir den fjärde generationen och den har givetvis fyrhjulsdrift men även adaptiv luftfjädring och mildhybrid-teknik. Dessutom får den dra upp till 2,5 ton på kroken. Markfrigången är 139 millimeter som standard. Vrider man på offroad-läget höjs denna med 30 millimeter, så länge man håller sig under 80 km/h. Men det finns även ett så kallat lift-läge. Väljer man det får man ytterligare 15 millimeter höjning, då kan man dock max köra 35 km/h. Hjälpmedel när man kör utanför asfalten är bland annat hill descent control. Under huven finns det tre stycken nya diesel-V6:or att välja mellan. 45 TDI har 231 hästar, 500 newtonmeter och gör 0-100 km/h på 6,7 sekunder. 50 TDI ger dig 286 hästar, 620 newtonmeter och klarar 0-100 km/h på 5,9 sekunder. "Värst" blir 55 TDI med 349 hästar, hela 700 newtonmeter och en 0-100-tid på 5,2 sekunder. Alla motorer har mildhybrid-teknik som standard. Till maskinerna kopplas en åttastegad tiptronic-växellåda. Sportdiff är tillval. Försäljningen drar igång den här veckan och priserna ser ut som följande: A6 allroad 45 TDI 231 hk quattro – Proline edition pris från ca 582.100 kronor A6 allroad 50 TDI 286 hk quattro – pris från ca 626.900 kronor A6 allroad 50 TDI 349 hk quattro – pris ännu ej fastställt Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2018

Porsches Mission E Cross Turismo får grönt ljus
300 stycken nya medarbetare anställs

Mission E Cross Turismo är en mer ruggad version av Porsche kommande elbil som numera går under namnet Taycan. Konceptet visades upp i mars i år och igår klubbades det igenom att den kommer att bli verklighet. För att få till den anställer Porsche 300 stycken nya medarbetare men om det innebär att den här kommer att tillverkas jämte Taycan är oklart för tillfället. "The second electric athlete from Zuffenhausen: At its meeting on 18 October, the Supervisory Board of Porsche AG gave the green light for series production of the concept study Mission E Cross Turismo. The sports car manufacturer will create 300 additional jobs at its headquarters in Zuffenhausen for production of the vehicle, which was presented at the Geneva Motor Show 2018." Cross Turismo baseras på samma plattform som Taycan men har alltså lite mer markfrigång och en mer offroadmässig stil. Konceptet hade hela 600 hästar och en räckvidd på 50 mil, om produktionsbilen får samma specar återstår att se. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Land Rover visar Range Rover som coupé
Endast 999 stycken tillverkas

Det är nu nästan 50 år sedan Land Rover presenterade Range Rover för första gången. Det tog den ruggade arbetsbilen in i finrummet och helt plötsligt såg världen den första lyx-suven. Nu tar man det hela till en ny nivå med modellen Range Rover SV Coupé som endast kommer i en begränsad upplaga om 999 stycken exemplar. Lite lyxigare, lite exklusivare och lite mer opraktisk än versionen med fyra dörrar. Bilen handbyggs av SVO (Special Vehicle Operations) och den är en hyllning till Range Rovers arv. På insidan finns plats för fyra stycken personer och allt man kan tänkas behöva i bekvämlighet och teknikväg. På utsidan finns en ny Contour-grafik som erbjuds i fyra tvåtons färgriktningar och för första gången går det att få en Range Rover med 23-tumsfälgar från fabrik. Framstolarna är i semi-anilinläder och de har en diamantquiltad design som är unik för modellen. Alla bilar byggs efter kundens specifika behov och valmöjligheterna är nästintill oändliga. Under huven sitter den välbeprövade kompressormatade V8:an på 5,0 liter och här ger den 565 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Det gör att man tar sig från stillastående till 100 km/h på 5,3 sekunder, toppfarten anges till 266 km/h. Fjädringen ska vara sportigare inställd och bilen är sänkt åtta millimeter. Vadningsdjupet på 90 centimeter och dragkapaciteten på 3,5 ton finns kvar. Försäljningen drar igång under fjärde kvartalet i år och priset börjar på 240.000 pund i Storbritannien. Tumnagel
31.5°
+
Bobby Green
0

Porsche visar ruggad version av Mission E
Ska gå i produktion nästa år

En konceptbil som vi faktiskt inte har fått några förhandstittar på är den som Porsche nu visar upp i Genève. Den heter Mission E Cross Turismo och är en så kallad CUV (Cross Utility Vehicle). Och E:et i namnet innebär att den är helt eldriven. Det hela ser ut som en något mer ruggad och förhöjd version av konceptbilen Mission E. Bilen mäter 4,95 meter på längden och under skalet finns elmotorer som tillsammans ger 600 hästar. Drivningen sker på alla fyra och 0-100 km/h ska kunna klaras av på under 3,5 sekunder. På under tolv sekunder ska man kunna nå 200 km/h. Det finns adaptiv luftfjädring med vilken man kan höja markfrigången med fem centimeter. Räckvidden anges till 40 mil och laddtiden till endast 15 minuter. Det ska gå att ladda både via induktion och en speciellt framtagen laddbox för hemmet. Konceptet ska bli verklighet nästa år tillsammans med vanliga Mission E. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Ford lyfter Ka+ i dubbel bemärkelse
Erbjuds nu med högre markfrigång och extra plast

Inte ens de minsta bilmodellerna undkommer ofoget att "suvifieras". Av någon anledning verkar köpare vilja ha den där minimala extra markfrigången och den fula plasten runt hjulhusen trots att de inte sitter i en riktig SUV. Nu presenterar Ford en facelift på modellen Ka+ och i samma veva introduceras versionen Active som har just nämnda SUV/crossover-prylar adderade. Markfrigången har ökat med 23 millimeter så den där trottoarkanten du tidigare hade problem med ska nu vara ett minne blott. Till detta ska man även få ett chassi som anpassats efter höjningen. I övrigt är modellen precis så tråkig som man kan vänta sig, men det passar troligtvis målgruppen alldeles utmärkt. En nyhet på insidan är man nu kan få SYNC3-infotainmentsystemet som går att styra via en pekskärm eller med rösten. Android Auto och Apple CarPlay ska fungera med detta. Elhissar fram är standard. Motormässigt kan man välja mellan en ny trecylindrig bensinmotor på 1,2 liter som kommer med antingen 70 eller 85 hästar. Det finns även en ny diesel på 1,2 liter med bättre vrid än tidigare. Fempetad manuell växellåda kopplas till motorerna. Försäljningen drar igång senare i år och priset börjar på 10.795 pund. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0
2017

Citroën visar den kompakta suven C3 Aircross
Välj mellan 301 stycken olika exteriöra färger

Mer kompaktsuvar åt folket! Citroën drar nu täcket av modellen C3 Aircross som befinner sig just i den kategorin. En liten bil med ett par ruggade detaljer som ska göra det möjligt att svänga av på en grusväg eller två när andan faller på. Som vanligt när det kommer till Citroën så leker man med färgkombinationer och en av sakerna man trycker på är att man kan välja mellan 301 olika exteriöra färgkombinationer och 41 olika interiöralternativ till den här bilen. Skärmbreddarna och hasplåtarna skvallrar som sagt att man ska kunna köra på annat än bara asfalt, och förutom utseende har bilen faktiskt saker som Grip Control och Hill Assist Descent-system som ska hjälpa en i terrängen. Det finns även hela 93 stycken olika körhjälpssystem och en av dessa är autobroms. Under huven kan man välja mellan bensinmotorerna PureTech 82 med manuell växellåda eller PureTech 110 som finns med antingen manuell eller automatisk växellåda. Vill man köra diesel är det BlueHDi 100 som gäller. Fem stycken personer ska få plats på insidan och baksätet är delbart samt att varje sittdyna går att skjuta 15 centimeter i längsled. Fäller man passagerarsätets ryggstöd ska man kunna lasta saker som är upp till 2,4 meter långa. Beroende på hur man placerat baksätet ska det gå in 410-520 liter bagage, fäller man det helt sväljer utrymmet 1 289 liter. Bilen mäter 4,15 meter på längden, 1,76 på bredden, 1,64 på höjden och har en hjulbas på 2,6 meter. Svensk lansering sker i höst, men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nya Opel Insignia som skogsmulle
Det här är Country Tourer

I går fick vi reda på priserna för Opels nya Insignia och i dag väljer man att presentera modellen i det lite mer ruggade utförandet Country Tourer. Den här, precis som alla andra i den här klassen, förses med plast runt hjulhusen, fejkade hasplåtar och en något högre markfrigång (20 millimeter). Självklart sker även drivningen på alla fyra hjulen så att man kan ta sig fram på grusvägen till sommarstugan. Bilen får en ny åttastegad automatlåda och istället för en traditionell bakre differential har Country Tourer automatisk vridmomentfördelning till det bakhjul som behöver kraften bäst. Detta sker via två elektroniskt styrda flerskiviga kopplingar. Det finns tre stycken olika körlägen och dessa är Standard, Sport och Tour. Världspremiären sker i Frankfurt i september och bilen kommer att finnas hos återförsäljare till hösten. Något pris har vi tyvärr inte fått ännu. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Skoda Kodiaq får Scout-behandling
En mer ruggad version av suven

Skodas hetaste nyhet är suven Kodiaq. Nu presenteras den i ett nytt utförande - Kodiaq Scout. Detta gör den redan "ruggade" bilmodellen ännu mer ruggad. På svenska betyder det fyrhjulsdrift, Off-Road Assist och Rough-Road Package som standard. Man får även extra skydd undertill för bränsle- och bromsledningarna så att man ska kunna köra i än mer eländig terräng. Utseendemässigt ser man att det är en Scout genom de silvriga detaljerna fram och baktill, andra 19-tummare i hjulhusen och Scout-emblem på framskärmarna. Inledningsvis kan man välja mellan fyra olika motoralternativ i kombination med Scout - två som går på bensin och två som går på diesel. Världspremiär blir det på bilmässan i Genève i mars. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

CES 2017 Acers Chromebook 11 N7 är anpassad för klassrummet
Liten och tålig

Studenter ligger i fokus när Acer presenterar sin ruggade Chromebook 11 N7 på 11,6 tum. Den ska nämligen tåla ordentligt mycket stryk för att klara av livet i ovarsamma händer. Ovansidan ska klara ett tryck på 60 kilo medan kanterna är skyddad av ett gummihölje. Den ska även klara av att man spiller upp till 330ml vätska på den. Datorn saknar också fläkt vilket gör att den är väldigt tyst. Prestandamässigt är datorn utrustad med en tvåkärnig Intel Celeron-processor samt upp till 32GB utrymme och 4GB RAM. Batteritiden ska räcka i upp till 12 timmar. 11 N7 släpps i norden i februari i två varianter nämligen med eller utan rörelsekänslig skärm med upplösningen 1366x768px. Något svenskt pris har vi inte fått ännu men det rekommenderade europeiska priset är 299 euro. Tumnagel
40.8°
+
Emmy Zettergren
0
2016

Mercedes presenterar marknadens första premiumpickis
Concept X-Class ser rätt kul ut

Precis som utlovat har Mercedes i dag visat upp sin nya pickup och det hela skedde på konstmuseet Artipelag i Stockholm. Concept X-Class som bilen kallas för är alltså ett koncept och inte en helt färdig produkt, men ändå något som förhandsvisar hur den färdiga bilen som lanseras nästa höst kan komma att se ut. Och Mercedes har verkligen lyckats blåsa bort allt vad Nissan Navara som den baseras på heter - den här är ju riktigt tuff! Mercedes benämner bilen som marknadens första premiumpickup och den presenteras i två smaker - en mer ruggad och en för cityslickern. Den gula kallas för Concept X-Class powerful adventurer och det är den man tar ut i terrängen och härjar. Kör man den vita som heter Concept X-Class stylish explorer är man dock mer rädd om de 22 tum stora fälgarna och håller sig istället i stan. Bilen är rambyggd och bakhjulsdriven som standard men fyrhjulsdrift finns självklart som tillval. Det kommer att finnas både fyror och sexor under huven och i toppen blir en diesel-V6:a med drivning på alla fyra hjul och möjligheten att dra upp till 3,5 ton och lasta 1,1 ton på flaket. Denna bil utrustas även med lågväxel och två elektroniskt styrda diff-spärrar. Vad tycker ni? Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Skogsmulle-versionen av Volvo V90 är här!
V90 Cross Country är officiell och går att beställa

Ska man vara riktigt med i tiden ska man ha en bil som kan klara en skogsstig utan större problem. Där behövs lite högre markfrigång, plast runt skärmarna, ruggade fälgar och kanske även en hasplåt ifall man kör över stockar och sten. Detta började Volvo med redan för 20 år sedan, när V70 XC dundrade fram på grusvägar till tonerna av Creedence fantastiska Bad Moon Rising. Hipster before it was cool. Nu är det dags för nästa spelare i matchen att kliva ut på planen, och den heter V90 Cross Country. Tumnagel
54.9°
+
Bobby Green Roger Åberg
0

Snart dags för Volvo V90 Cross Country
Premiär i mitten av september

Att den var på väg visste nog alla, och nu börjar det närma sig premiär. Vi pratar givetvis om den lite mer ruggade versionen av nya Volvo V90 - Cross Country. XC-beteckningen är som väntat borta, för det skulle ställa till det hela eftersom det redan finns en 90-bil med de tecknen. CC it is alltså. Premiär blir det i mitten av den här månaden, så inte många dagar kvar nu alltså. Den första Volvo-bilen i detta segment presenterades 1996 och har alltså hunnit fylla hela 20 år. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Mer ruggad version av Mini Clubman i konceptform
Byggda av Minis italienska avdelning

Mini i dag är inte vad Mini var förr. I dag är bilarna större än någonsin och det finns flera olika varianter att välja mellan. Namnet Clubman som har hängt med länge är som en liten kombi med roligare bakluckor och nu visar man upp den i ett mer ruggat utförande. Mini Clubman All4 Scrambler Concept som den kallas ska locka ut folk i naturen och där vägen man kör på inte nödvändigtvis alltid behöver bestå av asfalt. Det man har gjort är att montera på lite plastdetaljer, ett takräcke, biffigare hjul samt att man har höjt upp bilen lite. Man har även piffat till insidan lite med nya material. Drivningen sker som sig bör på alla fyra hjulen. Än så länge är bygget endast ett koncept. Skulle du vilja se modellen bli verklighet? Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Testat Razer Wildcat har både styrkor och svagheter
Vi har testat den esportanpassade Xbox One-kontrollen

En lite spejsad handkontroll med fokus på bra grepp och specialdesignade knappar. Det är grunden i Razers egna Xbox One-kontroll Wildcat som riktar sig till engagerade spelare och är designad för esport. Vid ett första intryck är det svårt att inte jämföra kontrollen med Microsofts elitkontroll och samtidigt känns den snarare som ett mellanting mellan den traditionella kontrollen och elitkontrollen men med en del egenheter. Den ligger exempelvis viktmässigt och utseendemässigt närmare den traditionella kontrollen medan den precis som elitversionen har programmerbara knappar och kostar mellan 1300 och 1400 kronor. Ett ganska saftigt pris om du frågar mig och medan jag tidigare testat elitkontrollen och anser att den är värd sin vikt i guld så är jag mer skeptisk till prislappen på Razer jämfört med vad man får i utbyte. Fler intryck hittar ni efter hoppet. Tumnagel
37.2°
+
Emmy Zettergren
0

Det här är gamingmusen Steelseries Rival 700
Nytt på kontoret

Vad är det här? Rival 700 är den senaste gamingmusen från Steelseries som har utrustats med en anpassningsbar OLED-display som bland annat kan visa spelstatistik, olika logotyper eller om du så vill; ditt spelnamn. Den är också modulanpassad vilket innebär att det bland annat går att byta ut sensorn, skalet och sladden. Utöver det här är musen utrustad med en vibrationsmotor som med andra ord gör att den kan skicka olika typer av vibrationer som feedback när du spelar. Vad är vårt första intryck? Den ligger skönt i handen, känns lätt att använda och jag uppskattar verkligen de ruggade sidorna som gör att handen får ett riktigt bra grepp. Dessutom är jag ju personligen en sucker för prylar som låter mig bestämma ett eget färgschema och den lilla OLED-skärmen är också ett charmigt och intressant tillskott. Vad ser vi mest fram mot att testa? Det som ska bli mest intressant att testa är hur vibrationerna kan påverka mitt spelande och om de känns som om de faktiskt tillför något till upplevelsen. Frågan är också om OLED-skärmen och dess möjligheten att visa statistik, liksom antal headshots, kommer att fylla sitt syfte eller om jag kommer att glömma kolla där under spelsessionerna. Givetvis ser jag också fram emot att testa musens precision och hur de sju programmeringsbara knapparna fungerar samt utvärdera om den är värd sina 1000 kronor. Tumnagel
40.0°
+
Emmy Zettergren
0

ProShot är ett skal som gör om mobilen till en actionkamera
Vattentät och ruggad

Actionkameror finns det gott om på marknaden i dag, men alla har kanske inte lust att investera i ytterligare en pryl. Däremot har de flesta redan en mobiltelefon och det vill skaparna av mobilskalet ProShot utnyttja. Skalet gör nämligen om din telefon till en actionkamera. ProShot är ruggat och vattentätt och släpps med två olika höljen där det ena är till för att fota med i grunt vatten medan det andra är till för äventyr på djupare vatten. Fördelen med det första skalet är att det fortfarande går att använda touchfunktionerna på skärmen med det. Med det andra skalet får man fota med den fysiska knappen. Båda skalen skeppas med ett fisheyeobjektiv och en vidvinkel liksom ett rödfilter som hjälper till att korrigera färgerna vid fotografering under vatten. ProShot fungerar just nu med iPhone 6, 6 Plus, 6s eller 6s Plus och kostar 99 dollar med beräknad leverans i februari. Tumnagel
42.5°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Vi har testat Aspire Switch 11 V
Liten och smidig hybriddator

Personligen gillar jag hybriddatorer, så väl med roterbara som löstagbara tangentbord, och Aspire Switch 11 V är inget undantag. Det är en liten smidig dator med stabila magnetiska gängor som gör att den löstagbara plattan lätt fästes vid tangentbordet. Att skärmen är ställbar i flera lägen är också ett plus och gör att den känns mer anpassningsbar än många andra datorer med löstagbart tangentbord på marknaden. Exempelvis kan den placeras i vanligt laptopläge, som tält eller med tangentbordet bakåt som ett ställ. Trots att den är liten känns den också väldigt stabil och gedigen vilket är positivt men som också kommer med en baksida. Vikten är nämligen 1,46 kilo, jämnt fördelat mellan plattan och tangentbordet, vilket känns mycket för en dator på 11.6 tum. Så för den som vill ha en lättviktare att slänga ner i väskan på resan bör kanske se sig om efter andra alternativ. Spelar vikten ingen större roll får man dock bra byggkvalitet i utbyte och dessutom finns just valet att endast plocka med själva plattan och då blir vikten betydligt lägre. Tumnagel
39.1°
+
Emmy Zettergren
0

Citroën visar DS 4 Crossback
I samband med facelift för vanliga DS 4

Citroën, eller DS Automobiles som de vill kalla sig när de bygger DS-bilar, presenterar nu en faceliftad version av modellen DS 4 samtidigt som man introducerar den något mer ruggade versionen DS 4 Crossback. Denna får bland annat en 30 millimeter högre markfrigång, svarta fälgar och svart plast runt hjulhusen. Under huven har man sex olika motoralternativ att välja mellan, tre bensinare och tre dieslar och effekten sträcker sig från 120 till 210 hästar. Ingen av dem driver dock på alla fyra hjulen utan det är framhjulsdrift som gäller oavsett val. Premiär blir det på bilmässan i Frankfurt nästa månad och försäljningen drar igång i november. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Intervju "Det är väldigt komplicerat att bo i en grotta"
Vi har snackat med Martin som dokumenterat världens största grotta

Ni som hänger på vår systersajt Tjock har säkert sett att vi för ett tag sedan skrev om den svenska fotografen Martin Edström som i 360 grader dokumenterat världens största grotta Son Doong i Vietnam. Med andra ord har han gjort det möjligt för människor över hela världen att uppleva grottan interaktivt på nätet. Det här tycker vi är riktigt häftigt och passade därför på att ställa lite frågor om projektet, om utmaningar med dokumentationen, om vilken utrustning som användes och vad Martin planerar för framtiden. En lång intervju hittar ni nedan tillsammans med en trailer för den webbserie om grottan och dokumentationen som kommer att sändas i tre avsnitt med start 2 juni. Vill ni kolla in grottan själva tillsammans med reportaget i National Geographic kan ni göra det på National Geographics hemsida. Tumnagel
46.0°
+
Emmy Zettergren
0

Opel Adam Rocks får S-behandling
Lite mer knuff

För ungefär ett år sedan presenterade Opel en mer ruggad version av modellen Adam som de kallade för Rocks. I samma veva fick även Adam en S-behandling som bjöd på lite mer sportiga köregenskaper. Nu kommer samma beteckning även till Rocks, och även här innebär det en 150 hästar stark turbofyra, lite annat utseende och en sportigare interiör. 0-100 km/h ska gå på 8.5 sekunder så det är ingen raket vi snackar om, men ändå något som är lite kvickare från rödljusen än vanliga Rocks. Toppfarten anges till 210 km/h. Bilen ligger också 15 millimeter närmare marken samtidigt som vässat bromsarna lite. "The combination of it’s rugged, adventurous looks, plus it’s sharp sporty performance gives the ADAM ROCKS S its very own unique personality." Adam Rocks S har premiär den 17 april på AutoRAI (International Amsterdam Motorshow). Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Infiniti visar nu upp QX30 Concept i sin helhet
Förhandsvisning på produktionsbil som kommer nästa år

Efter en del teasers är även Infinitis lilla crossover QX30 Concept nu presenterad i Genève. Bilen som är en mer ruggad version av konceptbilen Q30 vi sett tidigare bygger också den på Mercedes-Benz MFA-platta. Den här plattan bygger tysken modellerna A, B, CLA och GLA på och QX30 är alltså i samma liga som den sistnämnda. Under skalet har bilen en liten turbofyra på 2.0 liter på okänd effekt som kopplas till en sjustegad automatlåda. Kraften skickas sedan vidare till alla fyra hjulen. Måtten är 4.43 meter på längden, 1.81 på bredden och 1.52 på höjden. Markfrigången anges till 19.2 centimeter. Planen är att nästa år presentera en produktionsklar version, som då kommer att byggas i en nybyggd fabriksdel i Aguascalientes, Mexiko. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Passat Alltrack är redan här
Andra generationens ruggade skogsmulle

Knappt har nya Passat börjar rulla på vägarna innan Volkswagen nu presenterar den mer ruggade versionen Alltrack. Plastsjok runt hjulhusen, hasplåtar och lite högre markfrigång är som vanligt receptet. Bilen driver i standardläge endast på framhjulen men när det blir halt tar Haldex-systemet hand om alla fyra hjul som får hjälpas åt. Alla Alltrack får också det så kallade Off Road-programmet som har en lite annorlunda setup när det gäller ABS, den elektroniska diffspärren, gasrespons och när lådan växlar. Allt för att maximera fästet när det behövs. Hjälpen för när man backar med släp som kallas för Trailer Assist är standard i nya Alltrack. Bilen sitter 2.75 centimeter högre än vanliga Passat. Under huven hittar vi fem olika motoralternativ varav två går på bensin och tre på diesel. Effekten sträcker sig från 150 till 240 hästar. Växlar gör man antingen med en manuell sexpetad låda eller en sexstegad DSG. Nya Passat Alltrack har premiär på bilmässan i Genève. Lanseringen sker i höst men några priser är inte klara för tillfället. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Infiniti visar rumpan på den nya konceptbilen QX30
Ny utmanare i crossover-genren

På bilmässan i Genève kommer Infiniti att visa upp QX30 Concept - en konceptbil som förhandsvisar en kommande kompakt crossover i premiumklassen. Bilen blir en mer ruggad version av modellen Q30 Concept som vi fick se för första gången 2013. Den här bilden visar lite av vad som väntar. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0
2014

Fiat presenterar den lilla crossovern 500X
Börjar säljas nästa år

Det var längesedan Fiat 500 var en liten bil. Nytolkningen som kom 2007 var inte enorm men den hade vuxit betydligt jämfört med originalet. Och så har det fortsatt genom åren. 500-linjen har utvecklats och till och med ynglat av sig till MPV-versioner. Nu presenteras även 500X, som ska vara en slags crossover. Bilen är byggd på samma underrede som Jeep Renegade och den mäter 4.25 meter på längden, 1.8 meter på bredden och 1.6 meter på höjden. Under huven finns antingen bensinaren Turbo MultiAir II på 1.4 liter och 140 hästar som driver framhjulen via en sexpetad manuell låda, eller dieselsnurror på 120 eller 140 hästar där den sista har en niostegad automatlåda och driver på alla fyra hjulen. Fler alternativ kommer senare. 500X kommer i två olika versioner, en för lite mer statsanpassad körning och en mer ruggad variant. Den ruggade får bland annat Drive Mood Selector som ändrar bilens uppförande gällande bromsar, motor, styrning och växling. När bilen kommer till Sverige och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar Golf i Alltrack-utförande
Golf blir skogsmulle

Snart behöver du som gillar Volkswagens skogsmulle Alltrack-utförande inte bara titta på Passat längre, för nu presenteras nämligen småsyskonet Golf med samma kostym. Förhöjd markfrigång, stryktåligare kaross och fyrhjulsdrift är receptet. Under huven erbjuds fyra olika motoralternativ - en ny TSI-snurra på 180 hästar och tre stycken turbodieslar på 110, 150 eller 184 hästar. De starkaste motorerna får sexstegad DSG-låda som standard. Fyrhjulsdriften kommer i vanlig ordning från Haldex och är av senaste generation. Bilen sitter 20 millimeter högre än vanliga Golf för att klara lite mer körning utanför den vanliga vägen. Golf Alltrack presenteras i Paris och lanseras nästa vår, exakt vilket datum och vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. All information hittas i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar T-ROC
Hintar om vad som komma skall

Förra veckan fick vi se skisser på Volkswagens nya konceptsuv T-ROC och nu idag skickar de ut riktiga bilder på den tillsammans med lite information. Bilen som den ser ut idag kommer inte att byggas, men däremot ligger den till grund för vad som kommer i framtiden. Och den beskrivs som en Tiguan i Golf-format. Under huven sitter en turbodieselmotor på 2.0 liter hämtad från Golf GTD och den ger 184 hästar och har ett vrid på 380 Nm. Motorn har tre olika körlägen - Street, Offroad och Snow. Till kraftpaketet kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som i sin tur skickar effekten vidare till alla fyra hjulen och bränsleförbrukningen sägs ligga på 0.49 liter per mil. 0-100 km/h går på 6.9 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Storleken på ekipaget är 4.17 meter på längden, 1.83 på bredden och 1.5 på höjden. Vikten ligger på 1 420 kilo. Taket är uppdelat i två halvor så man kan när man vill, förslagsvis när det är fint väder, plocka av dessa delar och få lite cabkänsla. Fyra personer får plats på insidan och interiören ska ha en ruggad offroadkänsla. Allt om T-ROC finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Fiat vill att du ska ut i skogen med nya Panda Cross
Driver faktiskt på alla fyra

Det är många ruggade versioner av biltillverkarnas modeller som presenteras så här innan premiären i Genève och näst på tur är Fiat med sin Panda Cross. En upphöjd och pimpad version av vanliga Panda 4x4, så den här till skillnad mot många andra skogsmulle-versioner har faktiskt fyrhjulsdrift. Receptet är som det brukar, ett mer ruggat utseende i form av plast lite här och var, hasplåtar och höjd markfrigång. Insidan ska också den ha piffats till lite med nya detaljer och färger. Under huven sitter antingen en MultiJet II-diesel på 1.3 liter och 80 hästar eller den tvåcylindriga turbodieseln TwinAir som är på 0.9 liter och 90 hästar. Försäljningen drar igång senare i år. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Opel presenterar Adam Rocks
Adam har gått och blivit ruggad

I början av förra året visade Opel upp en lite tuffare konceptversion av modellen Adam som hade tilläggsnamnet Rocks. Nu är produktionsversionen här och den har faktiskt kvar det mesta från konceptet. Rocks är mer ruggad än vanliga Adam och får 15 millimeter högre markfrigång, plast runt hjulhusen, hasplåtar och en överlag fetare look. En del av chassiet har också moddats, och dämparna, fjädrarna och styrningen har setts över. Taket består till största del av ett canvastyg som man kan fälla bort med ett knapptryck på fem sekunder. Tyget finns i de tre färgerna Black, Sweet Coffee och Light Oak. Utsidan erbjuds i ett par nya lacker, bland annat den gula/guldiga Goldbusters som vi ser bland bilderna. Insidan piffas också den upp lite grann med nya inlägg lite här och var och den går i flera olika färger. Under huven blir bilen först med att få den nya trecylindriga turbomatade bensinmotorn på 1.0 liter. Den finns med antingen 90 eller 115 hästar. Utöver det finns det fyror på 1.2 till 1.4 liter. Produktionen av Adam Rocks drar igång i augusti. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida