3 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Första energieffektivitetstestet med Volvos eldrivna lastbil Körde fullastad i Tyskland Volvo Lastvagnar har nu genomfört det första oberoende energieffektivitetstestet med en fullastad Volvo FH Electric i Tyskland. Den eldrivna lastbilen testades på Green Truck Route som är en 34,3 mil lång sträcka som används för att testa olika tillverkares lastbilar i olika förhållanden. Här finns olika motorvägar, kuperad terräng och snävare vägar. Medelhastigheten låg på 80 km/h och energiförbrukningen låg då på 1,1 kWh/km. På en laddning ska det därför vara möjligt att ta sig upp till 34,5 mil. Tumnagel
51.7°
0
2021
Volvo Bussar presenterar elchassit Volvo BZL Electric En plattform för hållbar och effektiv kollektivtrafik Volvo BZL Electric är en ny elplattform som Volvo Bussar tagit fram. Med den här vill man skapa en stabil plattform för hållbar och effektiv kollektivtrafik för städer världen över. Anna Westerberg som är vd för Volvo Bussar säger följande: "Vi vill vara ledande i branschens omställning till en mer hållbar framtid. Med lanseringen av nya Volvo BZL Electric är ambitionen att erbjuda världens mest ansvarsfulla elbussystem. Det gör vi genom att fokusera på hållbarhet, säkerhet och pålitlighet. Med nya Volvo BZL Electric erbjuder vi en global plattform för ren, tyst och energieffektiv kollektivtrafik. Det gör att vi kan möta den växande efterfrågan på de viktiga marknader som är redo för ett skifte till elektromobilitet." Drivlinan i Volvo BZL är utvecklad av Volvo och den är på 270 hästar. Motorn kopplas till en tvåstegs automatisk växellåda. Behöver man mer effekt kan man använda två stycken elmotorer. Batteripacket ska gå att snabbladda via OppCharge (300 kW) och med CCS-laddning (150 kW) i depå. Tumnagel
43.7°
0
Premiär för världens miljövänligaste färja Aurora Botnia har gjort sin jungfrufärd Nu har Wasalines senaste färja m/s Aurora Botnia börjar trafikera sträckan Österbotten och Västerbotten. Färjan drivs av el och flytande naturgas men kan även drivas på biogas. Wasaline säger själva att Aurora Botnia är världens miljövänligaste färja. Aurora Botnia går mellan Umeå i Sverige och Vasa i Finland och kan transportera cirka 800 passagerare. Färjan har även 1500 meter filer för bilar och lastbilar. Den 150 meter långa färjan kan avverka den 90 kilometer långa rutten mellan de båda städerna på 3,5 timmar vilket är en en timma snabbare än vad föregångaren Wasa Express gjorde. Här nedan hittas ett klipp som visar jungfrufärden med Aurora Botnia samt ett lite äldre klipp som visar lite av färjans interiör. Tumnagel
55.0°
0
Nu finns det över 6000 stycken Tesla Superchargers i Europa 488 av dessa finns här i Sverige Tesla har nu nått ytterligare en milstolpe och det är att man har passerat 6000 stycken (6039 stycken närmare bestämt) Superchargers i Europa. Dessa finns nu utspridda på 601 platser i 27 olika länder. Här i Sverige har vi för närvarande 488 stycken på 43 stycken platser och var ser ni på bilden nedan. Lite mer fakta om Superchargers hittar ni i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.3°
0
2020
Google Maps visar hur trångt det är i kollektivtrafiken Går nu att följa i realtid Google Maps har implementerat en ny funktion som kan visa hur trångt det är på bussar, tunnelbanor och annat i realtid, något som kanske kan vara intressant att ha koll på om man vill undvika att smittas av covid-19. Informationen som hämtas in jämförs med hur det sett ut historiskt under vissa tider på olika stationer och ombord på transportmedlen som synes på bilden här nedanför. Användarna själva kan även hjälpa till genom att skicka data om hur fullt till exempel tunnelbanetåget de befinner sig på bedöms vara. Google Maps nya realtidsfunktion för kollektivtrafiken förutsätter givetvis att det finns data tillgänglig på just den rutten som användaren planerar att åka. Tumnagel
48.7°
0
Tester med automatiserad parkering på Stuttgarts flygplats Nu med nya Mercedes S-Klass Att behöva leta parkering för sin bil när man kommer stressad till flygplatsen är allt annat än kul. Därför vore det ju najs om man bara kunde dumpa bilen inne i garaget på en avsedd plats och sedan låta bilen parkera sig själv. Detta är precis vad Mercedes visade upp tillsammans med Bosch på flygplatsen i Stuttgart för tre år sedan. Nu visar man upp tekniken igen och tester pågår fortfarande innan man kan släppa tjänsten skarpt för allmänheten. P6-garaget på flygplatsen kommer att fungera som pilotplats och här testar man just nu hur tekniken fungerar på nya Mercedes S-Klass. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.9°
0
Nu kan du beställa Audi e-tron S och e-tron S Sportback Kostar runt 1,1 miljon kronor styck S i Audi-sammanhang innebär lite sportigare doningar. I början av året fick vi en första skymt av tillverkarens elbil e-tron i detta utförande och nu drar försäljningen av den vassare suven igång i vanligt utförande och som Sportback. Den förstnämnda kostar från 1.100.000 kronor och för den andra får man betala från 1.128.000 kronor. För pengarna får man suvar med tre stycken elmotorer - två på bakaxeln och en på framaxeln. Dessa ger tillsammans 496 hästar och 973 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska klaras av på 4,5 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Drivningen sker självfallet på alla fyra hjulen. Bilarna har även aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln - så kallad elektrisk torque vectoring. Batteripacket är på 95 kWh varav 91 procent används vilket innebär en nettokapacitet på 86 kWh. Räckvidden enligt WLTP anges till 36 mil. Den blandade elförbrukningen för e-tron S anges till 26,8-28,4 kWh/100 km och för tron S Sportback till 26,4-28,1 kWh/100 km . S-versionerna skiljer sig från övriga e-trons genom annat kjolpaket runt om, bredare skärmar fram och bak, större fälgar, silverlackade detaljer och backspegelkåpor i aluminium. Insidan får sportstolar med läder och Alcantara, växelväljare med S-logga och dekorinlägg i borstad aluminium. Lansering sker senare i höst. Läs allt om modellerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
32.5°
0
Nya Hyundai i10 blir din för 138.900 kronor Dags för lansering I höstas rullade Hyundai ut nya i10 och nyligen även uppdaterade i20 och i30. Det är nu dags att lansera i10 i Sverige och därmed har vi fått ett svenskt pris. Bilen kostar från 138.900 kronor och för den pengen får du en trecylindrig bensinsnurra på 1,0 liter som ger 67 hästkrafter och 96 newtonmeter i vrid. Drivningen sker som väntat på framhjulen och dit kommer kraften via antingen en fempetad manuell låda eller en femstegad robotiserad automat. Bilen kommer till handlare i april. Alla nyheter kring nya i20 finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.3°
0
2019
Vi har provkört Polestar 1! En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
0
Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback Din för 827.000 kronor För ett år sedan körde vi Audi e-tron. Det var Audis första riktiga kliv in i elbils-djungeln och man gjorde det med en SUV. Nu kommer coupé-versionen av modellen och den får tilläggsnamnet Sportback. Bilen mäter 4,9 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,61 meter hög. Väljer man en S-Line exteriör och backspegelkamerorna landar cw-värdet på 0.25. Hjulbasen mäter 2,92 meter och fem sittplatser finns på insidan. I frunken ska man få in 60 liter och tillsammans med bagagerummet där bak ska bilen svälja 615 liter. Fäller man baksätet ökar detta till 1655 liter. Audi virtual cockpit med 12,3 tum stor skärm för instrumenten är standard. Sen sitter det två stycken skärmar i mittkonsolen - den övre mäter 12,1 medan den undra är på 8,6. Andra nyheter är de digitala Matrix LED-strålkastarna (tillval) som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Allt om dessa i pressmeddelandet nedan, men kort sagt så lyser de bättre än någonsin tidigare. Under skalet i e-tron Sportback 55 sitter en elmotor på varje axel som sammanlagt levererar 265 kW (360 hästar) och 561 newtonmeter. 0-100 km/h avklaras på 6,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 200 km/h. Det finns även ett boost-läge och då får man istället ut 300 kW (408 hästar) och 664 newtonmeter under åtta sekunder. Då kan man istället bränna 0-100 på 5,7 sekunder. Räckvidden på en laddning anges till 44,6 mil. Det är några mil mer än e-tron och detta beror bland annat på den mer slimmade karossen, justerbara luftintag med kanaler för kylning av frambromsarna, aerodynamiska fälgar och ett helt inklätt underrede. Batteripacket är på 95 kWh och brake-by-wire-teknik ser till att ta hand om bromskraften och putta in denna i batteriet igen. Det finns en värmepump som använder överskottsvärme från batteriet. Den kan använda upp till 3 kW för uppvärmning och beroende på temperaturen utomhus kan denna öka räckvidden med upp till tio procent vid vanlig körning. Det ska gå att snabbladda med 150 kW och gör man det kan man få upp till 80 procent på 30 minuter. Vid vanlig AC-laddstolpe använder man en standard mode-3-kabel. 11 kW är standard men nästa sommar kommer även 22 kW att erbjudas som tillval. Laddar man hemma går det med vanligt eluttag och då ställer man ned styrkan till 50 procent. Kör man trefas (400 volt) kan man ladda upp till 11 kW. Bilen börjar säljas i slutet av november och lanseras på marknaden nästa vår. Priset för e-tron Sportback 55 quattro börjar på 919.400 kronor. Sen finns även e-tron Sportback 50 quattro och för den får man betala 827.000 kronor. Den har 230 kW (313 hästar) och 540 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket på 71 kWh istället och räckvidden enligt WLTP anges till 34,7 mil. Tumnagel
38.7°
0
Nästa sida