m

Samma Falcon 9-raket åkte till rymden för tionde gången
SpaceX uppnår ett av sina mål med återanvändbara raketer

I söndags skickade SpaceX upp ytterligare en laddning satelliter till sin rymdinternet-satsning Starlink, något som man gör någorlunda rutinmässigt nu för tiden. Något som dock inte hörde till vanligheterna var att startsteget i den Falcon 9-raket som användes för uppskjutningen användes för tionde gången. SpaceX grundare Elon Musk uppgav 2018 att ett av företagets mål var att varje raketsteg till Falcon 9-raketerna skulle kunna återanvändas tio gånger innan det skulle behövas genomgå lite mer grundgörande underhåll, ett mål som företaget nu har uppnått med andra ord. Den Falcon 9-raket som användes för Starlink-uppskjutningen i söndags sköts upp till rymden första gången i mars 2019 under det första demonstrations-uppdraget för NASA:s besättningsprogram till den internationella rymdstationen. Sedan dess har alltså raketen nu varit uppe och vänt i rymden ytterligare nio gånger. Det här innebär även att den aktuella Falcon 9-raketen är den farkost som efter NASA:s fyra rymdfärjor, Discovery, Atlantis, Columbia och Endeavour, är den rymdfarkost som varit uppe i rymden och återvänt till jorden flest gånger. I klippet här ovanför kan ni kolla in den historiska uppskjutningen med tillhörande landning av SpaceX Falcon 9-raket. Tumnagel
61.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är det elva rymdfarare ombord på ISS
SpaceX Crew-2 dockade med rymdstationen i helgen

I fredags lämnade NASA:s och SpaceX tredje flygning jorden och i lördags anlände SpaceX Crew Dragon-kapsel till den internationella rymdstationen ISS. Allt ska ha gått som planerat och i klippet ovan kan ni kolla in när Crew Dragon dockar med ISS. Ombord på kapseln fanns de fyra astronauterna Shane Kimbrough och Megan McArthur från NASA, ESA:s Thomas Pesquet från Frankrike samt JAXA:s astronaut Akihiko Hoshide. Det här innebär att det nu är elva personer ombord på ISS, något som inte har hänt sedan USA använde sina rymdfärjor för att transportera astronauter till rymdstationen. Den 28 april kommer dock Crew-1:s fyra astronauter lämna rymdstationen vilket innebär att det då kommer att bli lite mindre trång på ISS. I klippet här nedan kan ni kolla in när ISS fyra nya astronauter välkomnas ombord av den övriga besättningen. Tumnagel
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryssland ska utveckla ett rymdflygplan
En efterföljare till Buran?

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att Ryssland planerar att bygga något slags rymdflygplan, något som även USA och Kina har gjort tidigare och som europeiska ESA håller på med. Rysslands rymdflygplan ska utvecklas av ett dotterföretag till den ryska vapentillverkaren Kalashnikov. Det handlar om ett återanvändbart rymdflygplan men det framgår inte vilken storlek Rysslands framtida flygplan ska ha. Rysslands föregångare Sovjet har tidigare utvecklar ett rymdflygplan i form av rymdfärjan Buran. Denna tog sig dock bara till rymden en enda gång. När Sovjet börjad falla ihop så försvann mycket av finansieringen till deras rymdprogram vilket ledde till att Buran-projektet lades ner. Här nedanför kan ni kolla in en minidokumentär om Buran, en rymdfärja som utseendemässigt var en kopia de amerikanska rymdfärjorna även om Buran verkar ha haft en del tekniska fördelar jämfört med de amerikanska rymdfärjorna. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

ISS ska få lite nya moduler i år
Rymdstationens största ansiktslyft på tio år

I år är det tio år sedan USA pensionerade sina rymdfärjor och efter det har inga större moduler eller annat lagts till på den internationella rymdstationen ISS. I år verkar det dock bli ändring på det och rymdstationen ska förses med båda nya solpaneler och en del nya moduler. I klippet här ovanför går Scott Manley igenom de nya sakerna som förväntas anlända till ISS i år vilka även kommer att förändra utseendet på rymdstationens exteriör. Konstruktionerna som läggs till på ISS i år är antagligen de största exteriöra förändringarna på rymdstationen till 2024. Då är det planerat att Axiom Space ska börja bygga en "hotellmodul" på ISS och även Ryssland planerar då att lägga till en ny modul, något som även det berörs lite kort i videoklippet ovan. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Crew-1 lyfte mot ISS inatt
NASA:s första reguljära astronautflygning med SpaceX

Här kan ni kolla in hur det såg ut när NASA:s Crew-1 inatt svensk tid lyfte mot den internationella rymdstationen ISS. Det var SpaceX första reguljära astronautflygning till ISS och NASA:s första reguljära astronautflygning från amerikansk mark sedan man skrotade rymdfärjorna 2011. De tre NASA-astronauterna Michael Hopkins, Victor Glover och Shannon Walker samt JAXA:s astronaut Soichi Noguchi var ombord på den Crew Dragon-farkost som lyfte från jorden med hjälp av en av SpaceX Falcon 9-raketer. NASA-chefen Jim Bridenstine sa i en kommentar om det historiska Crew-1-uppdraget: "NASA is delivering on its commitment to the American people and our international partners to provide safe, reliable, and cost-effective missions to the International Space Station using American private industry. This is an important mission for NASA, SpaceX and our partners at JAXA, and we look forward to watching this crew arrive at station to carry on our partnership for all of humanity." Crew-1 förväntas vara framme vid ISS 05:00 tisdag morgon svensk tid. Här ovan hittas ett kort klipp från när Crew-1 och SpaceX Falcon 9-raket lämnade jorden runt 01:30 natten till idag. Tumnagel
48.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är SpaceX certifierat av NASA för att flyga astronauter
Första gången på årtionden något blir det

Igår certifierade NASA SpaceX:s Falcon 9 och Crew Dragon för att flyga astronauter till rymden genom att underteckna den så kallade "Human Rating Certification Plan" för ekipaget. Det är första gången på nästan 40 år NASA certifierat ett system för att flyga människor till rymden. Senast det skedde var när NASA certifierade de numera skrotade rymdfärjorna för astronaut-flygningar skriver NASA i ett pressmeddelande. Certifieringen sker bara några dagar innan det är tänkt att SpaceX ska skjuta upp NASA:s Space Crew-1 till den internationella rymdstationen ISS. Då kommer de tre NASA-astronauterna Michael Hopkins, Victor Glover och Shannon Walker samt JAXA-astronauten Soichi Noguchi bege sig till ISS i en av SpaceX Crew Dragon-farkoster. I klippet här nedanför kan ni kolla in när SpaceX och NASA testade att skicka upp en bemannad Crew Dragon-kapsel till ISS under det så kallade Demo-2-testet som genomfördes i maj i år. NASA:S och SpaceX Space Crew-1-uppdrag är tänkt att lyfta från jorden nu på lördag 14 november. Tumnagel
50.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Realityshow vill skicka vinnaren till rymden
Space Hero kickar liv i en gammal idé

Produktionsbolaget Space Hero kallar sig det första mediaföretaget i rymden och nu har de dammat av en gammal tv-plan för att göra rymd-tv. Företaget har meddelat att de kommer att göra en reality-serie med rymdintresserade deltagare där vinnaren själv kommer att få åka till rymden. Vinsten i reality-programmet utgörs av en tio dagars lång vistelse på den internationella rymdstationen ISS. Idén till programmet ska företaget ha fått för över tio år sedan och hade planer på att dra igång sin show redan då. I samband med att USA skrotade sina rymdfärjor 2011 verkar dock idén ha lagts i malpåse. Nu har dock Space Hero bland annat inlett ett samarbete med Axiom Space, leverantören av den första "hotellmodulen" till ISS, så kanske företaget lyckas få upp en dokusåpa-deltagare till ISS så småningom. Space Hero uppger att man kommer att börja leta efter deltagare till sin rymdreality-show snart och att detta kommer att ske över hela världen. När vi eventuellt skulle kunna få se det hela i tv-rutan finns det dock än så länge inga uppgifter om. Det ska nämnas att det här är inte första gången ett företag försöker producera reality-program där en resa till rymden är vinsten. Än så länge har dock alla dessa projekt slutat i fiaskon och ingen har hittills fixat en biljett till rymden på det sättet. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina uppges ha testat hemligt rymdflygplan
Återanvändningsbar rymdfarkost kan landa som ett vanligt flygplan

Den statskontrollerade kinesiska nyhetsbyrån Xinhua News Agency rapporterar att Kina landade någon typ av rymdflygplan förra veckan efter att detta befunnit sig i omloppsbana runt jorden under två dagar. Kina har inte släppt några bilder på deras senaste rymdfarkost och det finns heller inga uppgifter om vad det heter eller har för modellbeteckning. Det spekuleras om att kinas rymdflygplan kan vara en återanvändningsbar farkost som kan landa på jorden för egen maskin, ungefär som USA:s numera skrotade rymdfärjor. 2012 sköt U.S. AirForce upp den experimentella minirymdfärjan "X-37B Orbital Test Vehicle" och det spekuleras om att Kinas rymdflygplan kanske kan påminna om den även om det inte finns några bekräftade uppgifter om det. X-37B syns på bilden ovan efter att ha återvänt från rymden till jorden 2017. Kina uppgav redan 2017 att man skulle utveckla en rymdfarkost som skulle fungera mer som ett flygplan, det vill säga att farkosten skulle kunna starta och landa för egen maskin. Stämmer de senaste rapporterna från Kinas rymdprogram så ser detta ut att vara något som man nu delvis lyckats med. Enligt rapporten så ska Kinas rymdflygplan inte lyft från jorden med hjälp av egen kraft då farkosten sköts upp från jorden med en av Kinas Long March 2F-raketer. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dream Chaser ska åka till ISS nästa år
Sierra Nevadas första rymdfärja kommer att heta Tenacity

Sierra Nevada Corporation (SNC) har nu börjat förbereda sin lilla rymdfärja Dream Chaser för att denna ska börja leverera material till den internationella rymdstationen ISS nästa år. Den första Dream Chasern som ska bege sig till ISS har fått namnet "Tenacity", vilket kan översättas till "orubblig" eller "envishet" på svenska, och är tänkt att göra sin första leveransrunda till ISS i slutet av nästa år. Till skillnad från andra farkoster som fraktar saker till och från ISS så har Dream Chaser-farkosterna möjlighet att landa på en traditionell landningsbana när de återvänder till jorden, ungefär som USA:s numera skrotade rymdfärjor. När Dream Chaser började utvecklas hade Sierra Nevada Corporation som mål att denna skulle börja frakta astronauter till ISS redan 2017. Så blev inte fallet och till slut blev SNC snuvade på kontraktet för att flyga astronauter till ISS, dessa gick istället till SpaceX och Boeing. Då riktade SNC istället in sig på att börja använda Dream Chaser som transportfarkost till ISS. Huruvida Dream Chaser någon gång i framtiden kommer att användas för att skicka astronauter till och från ISS finns det i dagsläget inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in en konceptvideo om Dream Chaser från när denna presenterades för första gången 2014. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryssland ska skicka två turister till ISS 2023
En av dem ska även få ta sig en liten rymdpromenad

Rysslands rymdmyndighet Roskosmos har meddelat att man kommer att skicka ytterligare två turister till den internationella rymdstationen ISS, något som är tänkt att ske någon gång under 2023. Det hela sker i samarbete med det amerikanska rymdföretaget Space Adeventures som har erfarenhet sedan tidigare att skicka förmögna personer till rymden. Företaget har tillsammans med Roskosmos tidigare skickat sju rymdturister till ISS varav den senaste gjorde den resan 2009. Efter det pausade Roskosmos sitt rymdturist-program för att istället hjälpa USA med att skicka NASA:s astronauter till rymdstationen efter det att USA skrotade sina rymdfärjor. Det blir med andra ord inte första gången Roskosmos skickar turister till ISS. Däremot kommer det att bli första gången en turist även kommer att få göra en så kallad rymdpromenad, något som en av de två turisterna som förväntas åka till ISS 2023 kommer att få göra. Roskosmos har tidigare meddelat att man även kommer att skicka två turister till ISS redan nästa år. Även det ska ske i samarbete med Space Adventures. Vilka som kommer att göra det eller vad en biljett för att besöka ISS kostar är oklart. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX ska skicka astronauter till ISS nästa månad
USA:s första egna bemannade rymdresa på nästan ett årtionde

I fredags meddelade NASA:s chef Jim Bridenstine att NASA för första gången sedan 2011 ska skicka amerikanska astronauter till den internationella rymdstationen ISS i en farkost som är tillverkad i USA. Det är SpaceX som står för transporten och till det kommer man att använda sin raket Falcon 9 och transportkapseln Crew Dragon. Går allt enligt plan så är det dags för avfärd 27 maj då det är tänkt att de båda astronauterna Bob Behnken och Doug Hurley ska bege sig till ISS. Det kommer att bli SpaceX första bemannade rymdfärd någonsin och den första bemannade rymdfärden helt i NASA:s regi på nio år. Senaste gången USA skickade astronauter till rymden i en farkost som tillverkats i USA var när rymdfärjan Atlantis lyfte från jorden för sista gången 8 juli 2011. Senast USA skickade en rymdfarkost till ISS var när rymdfärjan Endeavour begav sig dit på sin sista resa 16 maj 2011. Sedan 2011 har USA varit hänvisade till att skicka astronauter till ISS med hjälp av Ryssland och deras Soyuz-farkoster. Nu ser det väl dock ut som om det kan bli ett slut på det och förhoppningsvis kommer USA framöver kunna skicka sina rymdfarare till ISS och andra delar av rymden på egen hand. Tumnagel
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här ska SpaceX transportera astronauter till ISS
Kommer antagligen att ske i år

I år kommer med stor sannolikhet NASA:s astronauter att kunna ta sig till den internationella rymdstationen ISS med amerikanska farkoster och en av dessa är SpaceX Crew Dragon. I animationen ovan kan ni kolla in hur SpaceX har tänkt sig att transportera astronauter från jorden till månen med sin bemannade rymdkapsel. USA och NASA har inte haft några egna möjligheter att skicka astronauter till ISS sedan 2011 då man skrotade den sista av de amerikanska rymdfärjorna. Då var planen att privata företag som Boeing och SpaceX skulle ta fram farkoster som skulle ta över transporterna till ISS. Ursprungligen var det tänkt att dessa skulle börja skicka astronauter fram och tillbaka till ISS redan 2017 men på grund av diverse förseningar så har inte det blivit fallet. SpaceX gjorde ett lyckat test med Crew Dragon förra året då man dockade en obemannad Crew Dragon med ISS. NASA och SpaceX har än så länge inte uppgett när man tänker använda Crew Dragon för att skicka astronauter till ISS men sannolikt kommer det att ske inom några månader. Även Boeings Starliner är tänkt att skicka astronauter till ISS så småningom. Efter det misslyckade testet med Starliner förra månaden så antas det dock att transporter till ISS med den kommer att försenas ytterligare. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Genovation har slagit rekord med eldrivna GXE - igen
Toppade 340,8 km/h

Vi har tidigare skrivit om företaget Genovation och deras eldrivna GXE som är en ombyggd Chevrolet Corvette. Senast var i september när de lyckades slå sitt egna hastighetsrekord och klockade 338,28 km/h. Nu har man slagit även detta eftersom man lyckats nå 340,8 km/h. Det hela genomfördes på Kennedy Space Centers landningsbana för rymdfärjor precis som förra gången. Rekordet är dock inte officiellt eftersom man inte körde åt båda hållen och fick ut en genomsnittshastighet. Målet är att någon gång nå 354 km/h (220 mph). Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Starliner tog sig inte till ISS
Ganska misslyckat test med Boeings astronaut-kapsel

Idag sköts Boeing Starliner-farkost upp i ett test där kapseln för första gången skulle ta sig till den internationella rymdstationen ISS och docka med den. Uppskjutningen av Starliner ska ha gått bra men ganska snart upptäckte man att farkosten skulle hamna i en omloppsbana som skulle göra det omöjligt för farkosten att möta upp och docka med ISS. Testet kommer dock antagligen inte räknas som ett komplett fiasko då Starliner faktiskt nu ligger i omloppsbana runt jorden. Det innebär att Boeing och NASA fortsatt har möjlighet att landa Starliner på jorden, något som den givetvis också måste kunna klara av i framtiden när den transporterar astronauter till och från ISS. Tidigast på söndag tror man Starliner åter kan vara på jorden. Dagens test får väl dock till stor del ses som ett misslyckande. Detta lär sannolikt leda till att det dröjer ytterligare en tid innan amerikanska astronauter åter kan ta sig till ISS i amerikanska farkoster. Sedan NASA skrotade den sista av sina rymdfärjor 2011 har Rysslands Soyuz-raketer varit det enda sättet som astronauter och kosmonauter kunnat ta sig till och från ISS. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sierra Nevadas rymdfärja ska använda Vulcan-raketer
Dream Chaser ska börja leverera grejer till ISS nästa årtionde

Det amerikanska rymdföretaget Sierra Nevada meddelade igår att man kommer att använda Vulcan-raketer från United Launch Alliance (ULA) för att skjuta upp sin lilla rymdfärja Dream Chaser till rymden. Sierra Nevada har utvecklat den återanvändbara rymdfärjan Dream Chaser sedan 2004 och 2017 testflög man farkosten för första gången. Sierra Nevada skrev redan 2016 kontrakt med NASA om att börja leverera material till den internationella rymdstationen ISS och dessa leveranser kommer att dra igång 2021. Sierra Nevadas ursprungliga plan var att även använda Dream Chaser för att transportera astronauter till och från ISS men det kontraktet gick som bekant istället till SpaceX och Boeing. Sierra Nevada säger dock att Dream Chaser har ett visst stöd för att göra bemannade rymdresor och skulle eventuellt kunna användas i en nödsituation om man behöver evakuera personal från ISS. John Curry chefar över Dream Chasers fraktuppdrag med Dream Chaser till ISS och han sa under gårdagens presentation: "You could actually, in an emergency even today, bring people down If you had to. I’m not saying that NASA has asked us to do that. I’m just saying that the capability is there. So the bridge to a crewed vehicle is not that far." Till skillnad från alla andra rymdfarkoster som levererat material och personal till ISS de senaste åren så kommer Dream Chaser att landa på en landingsbana när den återvänder till jorden, precis som USA:s numera skrotade rymdfärjor gjorde en gång i tiden. Dream Chaser har kapacitet att flyga cirka 5500 kilo material till ISS och har i dagsläget kontrakt med NASA om att göra sex stycken fraktflygningar mellan jorden och ISS fram till 2024. Här nedan kan ni kolla in en skiss från United Launch Alliance som visar hur Vulcan-raketen och Dream Chaser lirar ihop. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Test av Boeings bemannade rymdfarkost försenas
Starliner kommer inte upp till rymden till i år

Den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing har meddelat att man kommer att flytta fram det första bemannade testet av sin rymdfarkost Starliner CST-100, en farkost som bland annat ska transportera astronauter till ISS i framtiden. Tanken var att ett sådant test skulle ske i år men nu säger Boeing att man siktar på att göra ett obemannat test av Starliner i slutet av det här året eller i början av nästa år. Det innebär att tidsplanen skjuts fram minst ett halvår och det första bemannade testet som tidigast kan ske nästa sommar. För USA och NASA är det mycket viktigt att Boeings Starliner och SpaceX Dragon-kapslar så snart som möjligt kan skicka människor till rymden. USA har inte längre några möjligheter att göra det själva efter att man skrotade sina rymdfärjor. I dagsläget måste alla amerikanska astronauter som ska till ISS åka dit i ryska Soyuz-raketer, något som är kostsamt och som kanske inte ser så snyggt ut rent prestigemässigt för NASA. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryssland ska sluta använda sina Proton-raketer
Har över 50 år på nacken

Rysslands rymdstyrelse Roscosmos uppger att de kommer att sluta tillverka sina Proton-raketer vilka man har använt för att skicka upp prylar till rymden sedan 1965. Proton-raketerna har varit en riktig arbetshäst inom den ryska rymdutforskningen. Raketerna är några av dem som har använts längst genom historien och en av de raketer som har kunnat användas för varierande ändamål. Det var framför allt under 1980-talet när USA satsade på sina rymdfärjor som Proton-raketerna började användas i allt större utsträckning för att skicka upp satelliter till rymden. Raketerna var även inblandade i när man byggde de ryska sektionerna av den internationella rymdstationen ISS. Att man nu ska sluta använda Proton-raket uppges bero på att de har råkat ut för en del tekniska missöden de senaste åren och har inte riktigt hängt med i den tekniska utvecklingen. Det har dessutom tagits fram mindre kostsamma alternativ att skicka grejer till rymden, bland annat med SpaceX Falcon 9-raketer. Under Protons glansdagar skickade man upp cirka åtta raketer om året till rymden men de senaste åren har det handlat om en eller två varje år. När Ryssland nu skrotar Proton-raketerna så kommer man istället börjar använda de lite mer moderna Angara-raketerna. Dessa beställde Ryssland 1992 efter Sovjetunionens upplösning och 2014 så lyfte en Angora-raket för första gången mot rymden. Angora-raketerna är precis som Proton-raketerna tillverkade av det statliga företaget Khrunichev. Här nedan kan ni kolla in när en Proton-raket skickar första delen av ESA:s och Roscosmos gemensamma ExoMars-projekt till Mars 2016. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Kina satsar på återanvändningsbara rymdfarkoster
Ska lyfta mot rymden som ett flygplan

Den statliga kinesiska nyhetsbyrån Xinhua meddelar att landet kommer att satsa på att utveckla återanvändningsbara rymdfarkoster till 2020. Exakt vad det handlar om framgår inte men enligt "China Aerospace Science and Technology Corporation" ska de kommande rymdfarkosterna både kunna lyfta från jorden som ett flygplan och även kunna landa på en traditionell landningsbana när de har genomfört sitt uppdrag i rymden. Jag antar att detta betyder att vi snackar om något som mer skulle likna USA:s numera pensionerade rymdfärjor än traditionella raketer. USA:s rymdfärjor kunde dock bara landa på jorden som ett flygplan och fick alltid skjutas upp till rymden med hjälp av traditionella raketer. Farkosterna ska kunna gå att använda minst 20 gånger och det ska bara krävas 24 timmar efter de har landat innan de ska vara redo att bege sig upp till rymden igen. Man tror att detta skulle innebära att en uppskjutning till rymden bara skulle kosta en tiondel av vad den gör idag när det oftast handlar om engångsprylar även om Space X och Blue Origin har haft framgång med sina till viss del återanvändningsbara raketer. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA testar raketmotorn som ska ta oss till yttre rymden
Tredje gången RS-25-motorn till Space Launch System testas

NASA har för tredje gången testat en av de RS-25-motorerna som i framtiden kommer att ta världens kraftfullaste raket Space Launch System (SLS) till yttre rymden. RS-25-motorn utvecklades ursprungligen till USA:s numera pensionerade rymdfärjor men har genom åren fått sig en hel del uppdateringar. Testet som genomfördes på Stennis Space Center i Mississippi varade i cirka 500 sekunder och betecknas som lyckat. Rymdfärjorna använde tre stycken RS-25-motorer samt två startraketer för att lyfta från jorden medan SLS kommer att använda sig av fyra stycken RS-25 samt två startraketer för att lämna vår planet. NASA skriver själva om testet: "SLS will be powered at launch by four RS-25 engines, firing simultaneously to provide 2 million pounds [900.000 kilo] of thrust and working in conjunction with a pair of solid rocket boosters to produce up to 8 million pounds [3,6 miljoner kilo] of thrust. The four RS-25 engines for the initial flight are former space shuttle main engines, modified to perform at a higher thrust level and with new controllers." NASA planerar att skjuta upp Space Launch System till rymden 2019. Då kommer raketen att skicka upp en obemannad Orion-kapsel som under tre veckors tid ska ta ett varv runt månen samt rymdsätta några satelliter. Ännu längre in i framtiden är tanken att SLS ska användas för att bygga en bas på månen såväl som att skicka människor till Mars. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

USA:s rymdplan X-37B återigen på jorden
Har snurrat runt vår planet i 718 dagar

Det amerikanska flygvapnets obemannade rymdplan X-37B har för fjärde gången landat på jorden efter att ha tillbringat en längre tid i rymden. Den här gången låg X-37B i omloppsbana runt jorden i 718 dagar innan det återvände till jorden och med hjälp av autopiloten landade på klassiska Kennedy Space Centers landningsbana. Det var där USA:s rymdfärjor landade mellan 1984 - 2011 men det var första gången X37-B landade där, de tidigare tre landningarna har skett på Vandenberg Air Force Base i Kalifornien. X-37B kan väl enklast beskrivas som en mindre version av USA:s rymdfärjor och den har ett lastutrymme på 2x1,2 meter där diverse grejer kan fraktas. Exakt vad X-37B pysslar med på sina uppdrag brukar det amerikanska flygvapnet inte uppge vilket har gett upphov till en lång rad spekulationer. Det har bland annat snackats om allt från att rymdplanet rymdsätter satelliter som är för känsliga för att skjutas upp från jorden till övervakning av bygget av Kinas kommande rymdstation. US Airforce säger dock att X-37B endast används i test- och forskningssyfte. Bland annat ska det användas för att kontrollera hur viss utrustning klarar av att befinna sig i rymden. I en gammal intervju säger den dåvande chefen för US Air Force Space Command bland annat: "It’s really for cool things. For instance, it goes up to space but, unlike other satellites, it actually comes back. Anything that we put in the payload bay that we take up to space, we can now bring back, and we can learn from that." Tumnagel
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in när NASA testar ny raketmotor
Kommer sitta på världen kraftfullaste raket i framtiden

Här är ett kort klipp där vi får kolla in när NASA testade sin raketmotor RS-25 på Stennis Space Center i Mississippi i slutet av förra månaden. RS-25 är en uppdaterad version av de raketmotorerna som en gång i tiden tog USA:s rymdfärjor till rymden. I framtiden kommer NASA att använda fyra stycken RS-25-motorer för att få upp världens kraftfullaste raket Space Launch System (SLS) till rymden. Håller NASA:s tidsplan så kommer "Exploration Mission 1" (EM-1) bli SLS första uppdrag i november 2018. Då är tanken att SLS ska skicka en Orion-kapsel runt månen samt rymdsätta sex stycken mindre CubeSat-satelliter. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX kommer inte att skicka Red Dragon till Mars 2018
Siktar nu istället på 2020-talet

Förra året uppgav Elon Musks rymdföretag SpaceX att man hade planer på att skjuta upp en obemannad Dragon 2-kapsel till Mars redan 2018 men nu verkar man ha tänkt igenom det förslaget lite noggrannare och insett att tiden inte räcker till. Anledningen till att SpaceX flyttar fram sin Mars-resa beror på att företaget vill lägga mer resurser och fokusera mer på sina bemannade rymdresor till den internationella rymdstationen ISS med sin Falcon Heavy-raket och kapseln Crew Dragon. Detta är en del av USA:s Commercial Crew Program där SpaceX och Boeing ska flyga astronauter till ISS. Även detta projekt dras med förseningar och ursprungligen skulle de första astronauterna skickas upp till ISS med amerikanska farkoster 2017 men nu ser det ut som om det kan dröja ända tills 2019 innan detta sker. SpaceX siktar nu på att skicka Red Dragon till Mars någon gång under 2020-talet. Detta var något som SpaceX VD Gwynne Shotwell meddelade inför uppskjutet av en Dragon-kapsel som skulle frakta material till ISS som skulle ske från den historiska uppskjutningsrampen vid Launch Complex 39A på NASA Kennedy Space Center idag. Det var där NASA en gång i tiden brukade skjuta upp astronauter till månen och även sina numera pensionerade rymdfärjor. Detta var första gången som SpaceX skulle skjuta upp en raket därifrån. Ironiskt nog så blev även dagens raketuppskjutning inställd på grund av tekniska problem och SpaceX kan som tidigast skjuta upp Dragon-kapseln till ISS i morgon söndag meddelade man i en tweet. I klippet nedan kan ni kolla in hela SpaceX tal inför dagens, numera inställda, raketuppskjutning. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

SpaceX har testat raketmotorn som ska ta oss till Mars
Raptor Engine kommer att installeras på BFS

Trots att SpaceX har haft lite motgångar på senaste tiden verkar det inte påverka deras planer att någon gång i framtiden skicka människor till Mars. Nu har man även testat den raketmotor som antagligen kommer att ta oss dit. Motorn är döpt till "Raptor" och har en lyftkraft på på över 200 ton, ungefär lika mycket som motorerna som användes i de numera pensionerade rymdfärjorna hade. Det är oklart hur många raptor-motorer som kommer att installeras i rymdskeppet BFS (Big Fucking Spaceship) som är tänkt att ta människan till Mars. I morgon kommer SpaceX att avslöja mer om sina planer på Mars-resor och det kommer ni att kunna se på livestreamen som hittas på länken nedan. I klippet nedan kan ni kolla in lite mer om Raptor-motorn. Tumnagel
48.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA beställer en andra bemannad rymdflygning med SpaceX
Ska transportera astronauter till ISS

Förra året beställde NASA den första bemannade rymdflygningen med en SpaceX-farkost och nu har man även lagt en andra beställning av en sådan skriver man på sin hemsida. NASA har sedan tidigare även beställt två bemannade transporter av SpaceX konkurrent Boeing. Detta är något NASA har arbetat för sedan man pensionerade rymdfärjorna 2011 och sedan dess varit beroende av Rysslands Roscosmos för att kunna skicka sina astronauter till den internationella rymdstationen ISS. NASA har för detta betalat 80 miljoner dollar per astronaut man skickat upp med hjälp av Roscosmos och både SpaceX och Boeing kommer att kunna göra detta flera miljoner dollar billigare. Exakt när dessa transporter kommer att ske är inte fastställt ännu men man siktar på någon gång sent 2017 eller i början av 2018. Varken SpaceX eller Boeing har genomfört bemannade rymdfärder till dags dato. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Över 18.000 har ansökt om att bli astronauter hos NASA
Nytt rekord

I december förra året började NASA ta emot ansökningar från amerikanska medborgare som ville bli astronauter och när ansökningen nu har stängt meddelar man att 18.300 personer har ansökt om att bli framtidens amerikanska astronauter. Därmed slår man det gamla rekordet på 8.000 ansökningar som sattes 1978 kort före det att NASA lanserade sina rymdfärjor. I början av 2000-talet hade NASA flest aktiva astronauter och dessa var då cirka 150 stycken men efter det att man skrotade rymdfärje-programmet i augusti 2011 sjönk antalet aktiva astronauter och idag är de cirka 50 stycken. Av de 18.300 som nu har ansökt om att bli astronauter kommer NASA de kommande 18 månaderna att välja ut åtta till 14 stycken som kommer att påbörja sin astronaututbildning 2017. Det är inte helt klart var dessa astronauter kommer att bege sig efter avslutad utbildning men ett av NASA:s mål är en bemannad resa till Mars 2030 så det är väl inte helt omöjligt att en eller flera av de som nu väljs ut kanske kan vara med på den färden. På bilden ovan syns NASA Astronaut Group 18, även kallade "The Bugs", som påbörjade sin astronaututbildning hos NASA år 2000. Av dessa sjutton var sju stycken piloter på rymdfärjorna. [wiki]. Tumnagel
52.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amerikanska rymdfrimärken från 1989
Så här tänkte amerikanska postverket leverera post i framtiden

För nästan 30 år sedan släppte det amerikanska postverket de här fyra stycken frimärkena med rymdmotiv där man försökte förutspå hur man skulle leverera post i framtiden. Man skrev bland annat: "A glimpse at several potential mail delivery methods of the future is the theme of these four stamps issued by the U.S. in commemoration of the convening of the 20th Universal Postal Congress in Washington, D.C. from November 13 through December 14, 1989." Riktigt så blev det som bekant inte och rymdfärjorna som syns på bilden nedan är sedan några år tillbaka enbart museiföremål och fordonen ovan är något som inte ens funnits på planeringsstadiet. Sen hade väl i och för sig inte amerikanska postverket förväntat sig att man skulle bli helt utkonkurrerade av epost vid tiden man gav ut frimärkena. Foto: Matt Novak / Gizmodo Tumnagel
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Vrakdelar från Challenger och Columbia visas upp för första gången
Rymdfärjorna som exploderade

NASA visar nu för första gången upp vrakdelar publikt från de två förolyckade rymdfärjorna Challenger och Columbia på Kennedy Space Center i Florida. Rymdfärjan Challenger [wiki] exploderade 73 sekunder efter start 1986 vilket ledde till att samtliga sju astronauter ombord omkom. Columbia [wiki] tog sig till rymden men bröts isär när den skulle återvända till jorden 2003 och även då omkom samtliga sju som var ombord på rymdfärjan. Vrakdelarna är en del av en större utställning på Kennedy Space Center som man kallar för "Forever Remembered" och där man visar upp en vrakdel från Challengers flygkropp samt Columbias framruta. I videosnurran nedan hittas klipp från de två olyckorna. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

E3 2015 E3-trailer för Anno 2205
Bygg städer på månen

Under Ubisofts E3-presskonferens fick vi ta del av en trailer för Anno 2205. Ditt mål är att föra ut mänskligheten i rymden och till en början innebär det att utveckla dina resurser på jorden och att sedan bygga rymdfärjor. När du avancerar kan du även börja bygga kolonier på månen. Spelet kommer att släppas 3 november till PC och innan dess kommer vi att få ta del av en beta. Tumnagel
41.0°
+
Emmy Zettergren
0

Kolla in rymdfärjan Endeavours sista flight
Som fripassagerare

Här är en ny gammal film som visar rymdfärjan Endeavours sista flight till Los Angeles. Det hela skedde den 21:e september 2012 efter att Endeavour varit i bruk sedan 1992. Endeavour var den femte och sista av de rymdfärjorna NASA använde för att transportera astronauter och annat till den internationella rymdstationen. Endeavour hann med 25 vändor till rymden innan den pensionerades i maj 2011 och transporterades till California Science Center. 2017 kommer "Samuel Oschin Air and Space Center" vara färdigbyggt i California Science Center och detta kommer då att bli Endeavours permanenta framtida hem. Nedan hittas ett bonusklipp i form av när rymdfärjan Enterprise genomför en testflygning 1977. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens största flygplan lyfter
Antonov 225 med 32 hjul

Antonov 225 är världens största flygplan och finns bara i ett exemplar. Det väger 285 ton utan last och kan som mest väga 640 ton med full last. Det är ett riktigt as till plan med andra ord och har 32 hjul. Planet byggdes från början för att hjälpa till med rymdprojektet Buran, tanken var att flygplanet skulle skeppa rymdfärjorna från fabriken till uppskjutningsplatsen. Planet byggdes klart 1988 och har besökt Sverige två gånger, 2010 och 2012. Tumnagel
69.8°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida