m

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Airbus nya kabindesign är snart här
Bekvämare, rymligare och mer avslappnad

2017 visade Airbus upp den bekvämare och mer avslappnade designen Airspace. Nu börjar man bli klara att massproducera de nya interiörerna. Flygbolaget JetBlue ska ha ha påbörjat fas två av testerna vilket innebär att de snart kommer vara redo för att ta emot betalande passagerare i de uppdaterade flygplanen. Nytt är bland annat en annan design på entrén med ett trevligare mer välkomnande ljus. De nya fönstren ska även släppa in mer naturligt ljus. Förvaringsutrymmena ovanför stolarna ska vara de största i klassen och platserna som har tre stolar i bredd ska nu ha mer axelutrymme. Toaletterna ska ha fått uppdaterade beröringsfria funktioner och antibakteriella beläggningar på ytor. Överallt finns det numera LED-belysning som kan dimmas och ändra färger. Exakt när den nya designen börjar rullas ut är oklart men det är alltså på gång. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0
2020

AirPods Max övertygar rejält
Men är helt klart en lyxpryl

TL;DR AirPods Max är rejält imponerande både i bygge, ljudkvalitet, brusreducering och handhavande. Kör du Apples ekosystem är de helt enkelt det bästa valet bland overears, om du kan leva med tyngden. Men de är väldigt dyra och du behöver nog ändå ett par vanliga AirPods, så AirPods Max är inte för alla eller för alla situationer. Helt enkelt en lyxartikel med en prislapp på 6695 kronor. Ryktet om AirPods Max (eller Studio som de hette i ryktena) pågick ett tag men så förra tisdagen var det äntligen dags för lansering. Att de skulle komma innan jul ryktades det också om men Apple har släppt så mycket saker i höst att det nästan kändes lite orimligt med fler släpp, men där var de. Nackdelen när man läser rykten är att man inte blir så överraskad, så formen var inte någon överraskning. Mer om den sen. Vad som var lite överraskande var dock att det inte fanns så mycket smarta funktioner som vi hade hoppats på, som att lurarna skulle veta vad som var L och R och att man inte skulle behöva sätta på dem rätt. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Apple presenterar AirPods Max
Overearlurar som kostar 6695 kronor

Apple presenterade idag sina första over-ear-hörlurar. De heter AirPods Max och kommer att släppa i de fem färgerna rymdgrått, vitt, blått, grönt och rosa. Det handlar om ett par hörlurar som förutom att innesluta användarens öron även för försedda med adaptiv eq, adaptiv brusreducering, transparent läge och spatial audio, eller rymligt ljud som Apple kallar det på svenska. Batteritiden uppges ligga på 20 timmar med brusreducering och spatial audio aktiverat. Formen är en rätt tunn båge med ett bandet som ligger på huvudet med hjälp av ett tygliknande material i mitten, som Apple påstår ska distribuera vikten av lurarna jämnt över huvudet. På höger lur hittar vi en knapp och en liten detalj som har flyttats över från Apple Watch, nämligen en digital krona. Men dessa ska man kunna styra volymen, starta och stoppa musiken, byta spår, svara i telefon och prata med Siri. Ljudet levereras av element på 40 millimeter som är designade av Apple. De ska så klart bli intressanta att lyssna på med tanke på prisklassen. Motorn har dubbla så kallade neodymringmagneter och den adaptiva eqn ska göra att ljudet anpassas i realtid efter kuddarnas passform. I varje lur sitter ett H1-chip som är designat för att ordna bland annat den där adaptiva eqn och ska ha tio "ljudkärnor" som levererar nio miljarder beräkningar per sekund. H1-chipet tar även hand om den aktiva brusreduceringen och transparensfunktionen. Lurarna har även rumsligt ljus som sagt, något som vi tidigare har hittat i AirPods Pro. Det är en cool funktion som tyvärr inte har så brett stöd ännu. Apple AirPods Max levereras med fodralet "Smart Case" samt en USB-C-till-Lightning-kabel för att ladda upp hörlurarna. Hörlurarna går att beställa nu för 6695 kronor och leveranserna drar igång 15 december. Här nedanför hittas fler bilder på hörlurarna samt det tillhörande fodralet. Uppdatering Här kommer lite ytterligare information om lurarna. - De har som sagt adaptiv eq, men ingen manuell sådan. - Lurarna känner av när de är i fodralet och sätts då i ett läge med ultralåg strömförbrukning. - Det går att ladda lurarna när de är i fodralet. - Man kan lyssna via sladd. Sladd köpes separat. - Fodralet följer dock med och är i samma färg som lurarna. - Lurarna har nio mikrofoner totalt varav tre används för att lyssna på din röst och åtta används för brusreducering på olika sätt, en används bland annat för att ta bort vindbrus. - Kuddarna går att ta bort, de sitter med magneter, och går att göra rent. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson Roger Åberg
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

OnePlus Buds är bra läckra!
Vi har testat företagets första true wireless-lurar

OnePlus har inte bara släppt telefoner de senaste åren utan har även lanserat ett gäng hörlurar. Bullets-serien har varit rätt uppskattade bland fansen då de levererat bra ljud, bra batteritid och stöd för snabbladdning med Warp Charge-laddare har uppskattats rejält. Som grädde på moset har lurarna haft ett rätt trevligt pris. Med nya OnePlus Buds lyckas företaget leverera samma stabila upplevelse i true wireless-format. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

London-taxin nu även som skåpbil
Lastar enkelt två EU-pallar

För tre år sedan rullade LEVC (London Electric Vehicle Company) ut den nya London-taxin TX. Det är en liten men rymlig bil som har Volvo-delar och ett system med räckviddsförlängare under skalet. Nu presenteras bilen även som skåp under namnet VN5, för hantverkare och andra som ska köra runt grejer och inte människor. Kraften kommer från ett batteripack på 31 kWh som i sin tur förser en bakmonterad elmotor med energi. När denna är slut hoppar en trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter igång och laddar batteriet. På bara el ska man kunna köra strax under tio mil och den totala räckvidden anges till 48 mil. Batteriet går att snabbladda med 50 kW och är det helt slut ska det då inte ta mer än 30 minuter att fylla. Lastutrymmet ska rymma två EU-pallar, klara upp till 830 kilo och har 5,5 kubikmeter i lastkapacitet. De första högerstyrda exemplaren ska börja skeppas ut i Storbritannien under fjärde kvartalet. Vänsterstyrda versioner ska man kunna beställa från och med mars nästa år. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida