m

BMW visar vätgasdriven X5, igen
Ska börja testas nästa år

För två år sedan visade BMW upp konceptet Hydrogen NEXT som var en vätgaskonverterad X5. På bilmässan i München har man nu visat upp den igen i ett uppdaterat utförande, samtidigt som man istället kallar den för iX5 Hydrogen. Under skalet finns en blandning av eDrive och bränslecellsteknik. Elmotorn ger 375 hästar och den får sin kraft från en bränslecell som i sin tur får kräm från dubbla vätgastankar. Dessa rymmer sex kilo vätgas och ska ta runt 3-4 minuter att fylla. Sen ska man kunna ta sig 50 mil innan det är dags att fylla på gas igen. Målet är att få ut den här på vägarna för test i slutet av nästa år. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Vi har klämt på Tesla Model Y
Första bilarna har nu levererats

Tesla Model Y är knappast en ny bil, Tesla presenterade bilen i mars 2019 och i början av förra året levererades de första bilarna i USA. Men nu har tillverkningen kommit igång till den grad i Kina att det blir bilar över till oss Européer så nu har man lastat dem på båten och kört hit några. Så det känns lite skumt att premiärtitta på en bil som redan känns lite gammal. Eller det gör den faktiskt inte, känns gammal alltså. Känns igen gör den däremot eftersom man har sett bilen på otaliga videos redan och väldigt mycket är ju gemensamt med Model 3. Ser man den på gatan så känns det faktiskt som att någon har tagit och blåst upp en trea. Bilen är rejält större och åsikterna går isär om de har lyckats eller inte med designen, jag tycker att den är ok. Hängvänlig är den inte riktigt, som ni ser på bilden ovan är den riktigt hög. Model 3 har ju blivit en succé här i Sverige, hittills i år har man sålt över 3000 bilar och ligger trea efter VW ID.4 och Kia Niro. Men jag anar att försäljningen kommer att ta fart på riktigt nu när man även kan leverera Model Y eftersom bilen nog passar betydligt fler köpare med sitt stora bagageutrymme. Eftersom den är högre än Model 3 är innerutrymmena också bättre, men inte riktigt så gigantiska som jag kanske hade hoppats på. Även om bilen är stor så är den så klart mindre än Model X. Tumnagel
33.8°
+
Roger Åberg
0

Följ med på en åktur i nya Jurassic World Adventure
Mörkt var det här

Den 1 september kommer nöjesparken Universal Beijing Resort ha premiär för den nya åkturen Jurassic World Adventure vilket är en så kallad dark ride där man åker omkring i mörkret och tittar på saker. I denna åktur åker man runt i Jurassic World men som så ofta blir det lite kaos när en Indominus Rex rymmer ur sin bur. Tumnagel
87kg
+
Frode Wikesjö

En trailer för anime-filmen BELLE
Med musik av svenska Ludvig Forssell

Här bjuds vi på en trailer för anime-filmen BELLE. Filmen är regisserad av Mamoru Hosoda (Summer Wars, Wolf Children, The Boy and the Beast) och handlar om en 17-årig flicka som en dag upptäcker onlinevärlden U. Där rymmer hon från tristessen från hennes vardagliga liv och lever livet via hennes avatar BELLE. Extra kul är det att kompositören Ludvig Forssell är involverad med filmens musik. Ludvig är väl mest känd för sitt musikaliska arbete för Kojima Productions med spel som Metal Gear Solid V, P.T. och Death Stranding. Tumnagel
41.8°
+
Frode Wikesjö
0

Tysk stad testar kojor för hemlösa
Ska skydda dem från väder och attacker

Här kan ni kolla in slags koja som testas i den tyska staden Ulm och som är tänkt att ge hemlösa skydd för natten. Den rymdskeppsliknanden skapelsen låses upp automatiskt fram emot kvällningen och rymmer en person. Den är försedd med solcellspaneler som driver kojans belysning men den verkar inte vara försedd med någon slags värmeanläggning. Förutom att skydda mot väder så är kojan även utvecklad för att skydda hemlösa från nattliga attacker medan de sover. Vad varje "Ulmer nest" kostar och hur många som finns utplacerade i Ulm har vi inte hittat några uppgifter om. Här nedanför kan ni kolla in ett inslag från Reuters om kojan för hemlösa. Tumnagel
58.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0
2020

EHangs passagerardrönare har testats i Sydkorea
Kan bli del av autonomt taxiflyg i Seoul i framtiden

Det kinesiska drönarföretaget Ehang har testflugit sin passagerardrönare EHang 216 ännu en gång och den här gången skedde detta i Sydkoreas huvudstad Seoul. Den lilla flygfarkosten rymmer två passagerare och ska kunna hålla sig flygande i 30 minuter på en laddning. Under testflygningen i Sydkorea flögs dock farkosten utan några passagerare för säkerhets skull. Sydkorea siktar på att dra igång flygningar med autonoma taxi-drönare under sitt "Korean Urban Air Mobility (K-UAM)"-projekt någon gång mellan 2023 och 2025. Då är det antagligen inte helt omöjligt att farkoster från EHang kommer att ingå i den autonoma taxiflottan. Sydkoreas borgmästare Seo Jeong-hyup säger om K-UAM-projektet: "The air taxi is a dream of mankind for the future transportation. We are excited that Seoul can host the countryx27s first domestic demo flight. Seoul is pioneering itself as an innovative hub of the world. Urban air mobility services are drawing keen attentions as an option to alleviate ground traffic congestions with a huge potential for growth. The city government will strive to realize the human dream of safe flights for Seoul citizens and thus support the future industry of Korea." EHang uppger att deras autonoma drönare redan används för olika typer av godstransporter i Kina. Än så länge har dock inga kommersiella tjänster med autonoma taxiflyg för persontrafik startat någonstans i världen. Här nedan kan ni kolla in när EHang 216 testades i Seoul 11 november. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är nya gasdrivna Volkswagen Golf
Har lite sämre prestanda än föregångaren faktiskt

Nu dyker ytterligare en version av nya Volkswagen Golf upp och det är den gasdrivna varianten som får tilläggsnamnet TGI. Motorn är på 1,5 liter och den ger 130 hästar. Med full gastank som rymmer 115 liter kommer man runt 40 mil. Det finns även en bensintank på nio liter om gasen skulle ta slut. Förbrukningen anges till 0,41-0,43 kg CNG per 10 mil och utsläppen ligger på 111-117 gram per kilometer. Det här innebär dock att nya Golf TGI både kommer kortare än föregångaren som klarade 42,2 mil plus att den släpper ut mer (tidigare 95-98 gram). Bilen går att beställa nu och på prislappen står det 293.500 kronor. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

OnePlus presenterar nya true wireless-lurarna Buds Z
Lite annan form och lägre prislapp

OnePlus presenterade tidigare i år nya true wireless-lurarna Buds och nu, bara någon månad senare, kommer ytterligare ett par rackarns trådlösa hörlurar från företaget. Buds Z heter det senaste tillskottet och som ni ser på bilderna har lurarna gummipluggar, till skillnad från vanliga Buds som har en mer öppen design. Lurarna är utrustade med ordentliga dynamiska drivers på 10mm som enligt OnePlus ska leverera ordentlig och rik bas samt stöd för Dolby Atmos. Den totala batteritiden ligger på 20 timmar och i lurarna rymmer 4,5 timmar. Fodralet har stöd för Warp Charge som kan ge dig 3 timmars batteritid på endast 10 minuters laddning. Utöver det har Buds Z lite andra trevligheter som IP55-klassning, vilket gör att du kan använda lurarna när du gymmar, samt touchkontroll på utsidan. OnePlus Buds Z kommer lanseras 4 november och priset kommer ligga på 619 kronor. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

iRobot presenterar Roomba i3+
Kan tömma behållaren alldeles själv

Smarta robotdammsugare är rackarns trevliga tillskott i det smarta hemmet och inte helt oväntat blir enheterna lite billigare och bättre med tiden. iRobot har presenterat en ny liten rackare vid namn Roomba i3+ som kommer med några funktioner företaget tidigare endast petat in i de dyrare modellerna. i3+ kommer med bland annat Clean Base, vilket är en dockningsstation för både tömning och laddning. Enligt iRobot rymmer nya Clean Base damm och smuts från 60 dagars städande. iRobot meddelar även att Roomba i3+ är fullt kompetent på både hårt golv och mattor och enhetens borstar justeras baseras på underlaget. Och med tiden kommer enheten lära sig vilka delar av ditt hem som behöver städas lite extra, vilket är rätt trevligt för djurägare. iRobot Roomba i3+ kommer släppas senare i september i staterna och global release kommer ske nästa år. Priset i USA kommer ligga på 600 dollar. En vanlig Roomba i3 kommer även släppas samtidigt och denna kommer kosta 400 dollar, men då får man inte med Clean Base. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Det här är Mercedes nya vätgasdrivna lastbil
Ska ha en räckvidd på 100 mil

Mercedes presenterar nu konceptet GenH2 som är en vätgasdriven lastbil i full storlek. Den här är tänkt för långväga transporter och det är en 40-tonnare som kan lasta 25 ton. Ombord finns två stycken vätgastankar som tillsammans rymmer 80 kilo. Bränslecellen är på 300 kW och det finns även ett batteripack på 70 kWh som tillfälligt kan skjuta till ytterligare 400 kW kraft. Lastbilen har två stycken elmotorer på vardera 312 hästar och 1577 newtonmeter i vrid. Med fulla tankar anges räckvidden till 100 mil. GenH2 är som sagt ett koncept men enligt Mercedes en förhandsvisning av en produktionsversion som ska dyka upp inom några år. De sista två bilderna visar även eActros LongHaul och det är en helt eldriven lastbil som ska ha en räckvidd på 50 mil. Målet är att sätta denna i produktion 2024. Tumnagel
50.7°
+
Bobby Green
0

Gasdrivna Audi A3 Sportback g-tron går nu att köpa
Blir din för 331.700 kronor

I mars rullade Audi ut nya A3 och nu är det dags för den gasdrivna versionen att göra entré. Den kallar man för A3 Sportback g-tron och bilen blir din för 331.700 kronor. För slanten får du en bil som tar sig 44 mil på gas och tankar gör du på någon av de 200 stycken stationerna som finns mellan Trelleborg och Umeå. Motorn är en turboladdad fyra på 1,5 liter som ger 131 hästar och 200 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en S tronic-låda och 0-100 km/h ska gå på 9,7 sekunder. Bilen har en reservtank för bensin som rymmer nio liter. Om trycket i gastankarna sjunker under en bestämd nivå börjar motorn istället att gå på bensin, utan att man märker av det förutom på displayen som visar hur mycket soppa det finns kvar. som ni kan se på bilderna sitter gastankarna på tvären under bagageutrymmet i bilen som ni kan se på bilderna. Tanken framför bensintanken rymmer fyra kilo och de två bakre sju kilo CNG vardera. I bagagen får man in 280 liter, 1100 om man fäller baksätet. Bilen börjar säljas denna månad och beräknat förmånsvärde vid 50 procent marginalskatt är 1278 kronor per månad. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Kia presenterar fjärde generationen av Carnival
Rymmer upp till elva personer

De flesta stora tillverkarna satsar hårt på suvar. Så även Kia men de vill inte riktigt släppa taget om minibussen än. Nu presenteras nya Carnival som hunnit fylla fyra generationer. Lansering sker i Korea nu i höst och i vinter kommer modellen till Europa. Bilen bygger på en ny plattform som bland annat har gjort att den vuxit fyra centimeter på längden och att hjulbasen ökat med tre centimeter. Du kan få bilen med tre eller fyra stolsrader. Väljer du tre får du "endast" in sju personer, med fyra hela elva stycken. För att enklare kunna kommunicera med de som sitter där längst bak finns kameror och mikrofoner. Fäller du alla sätena sväljer utrymmet hela 2905 liter. Som motoralternativ erbjuds tre olika uppställningar. Det handlar om två stycken olika bensin-V6:or på antingen 272 eller 294 hästar och en ny dieselfyra som har 200 hästar. Oavsett val är det åttastegad automatlåda som gäller. Prislappen för nya Carnival vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida