m

Tesla hävdar att förare satt bakom ratten vid dödsolycka
Företaget anser inte att Autopilot framförde fordon där två dog

Biltillverkaren Tesla uppgav igår att någon satt bakom ratten på den Tesla som förra helgen var inblandad i en dödsolycka i den amerikanska delstaten där två personer dog. Det är uppgifter som helt går emot det polisen som utreder olyckan tidigare sagt då dessa redan från start sagt att ingen person suttit bakom ratten i den förolyckade bilen. Det var under ett investerarsamtal igår som Tesla uppgav att deformationer på fordonets ratt tyder på att någon satt i förarsätet när bilen körde av vägen och krockade med ett träd. Vidare uppgav företaget att inga säkerhetsbälten i bilen var fastspända, något som krävs för att Teslas körassistent Autopilot ska kunna aktiveras. Den amerikanska myndigheten NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har än så länge inte kommenterat Tesla uppgifter om att det satt en förare bakom ratten i samband med dödsolyckan som man nu utreder. Tumnagel
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Polestar släpper guldversion av Polestar 1
Bling bling!

Polestar 1 är en riktigt udda bil, dyr och med inte speciellt stor målgrupp. Endast 1500 kommer någonsin att byggas vilket också verkar ligga i linje med hur många som kommer att gå att säljas. Nu säljs de sista exemplen och är du sugen så kan du nu få en i matt guld. Polestar har ju sedan tidigare gula detaljer men nu blir det alltså även guldigt. Färgen på karossen matchar nu alltså bromsarna och så klart säkerhetsbältena som vi sett på andra bilar från Polestar. Även lite sömmar har fått färg. Det har tidigare gått att få Polestar 1 i matta färger och det har kostat 50.000 kronor extra, vilket den här färgen också kommer att kosta. Det gör att prislappen landar på 1.749.000 kronor. Hur Polestar 1 ser ut med vit matt färg kan ni ser nedan, från vår provkörning av bilen. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

Tata ser till att man inte glömmer sitt barn i bilen
Kan rädda liv om det är varmt ute

Det italienska företaget Filo har visat upp en slags säkerhetskudde för bilbarnstolar vilken är framtagen för att föräldrar inte ska glömma av att de har sitt barn fastspända i denna när de lämnar bilen. Säkerhetskudden kallas för Tata Pad och dess inbyggda sensorer kopplas till chaufförens mobiltelefon. Skulle sensorn känna av att det sitter ett barn på kudden samtidigt som telefonen inte längre finns i bilen så skickas ett meddelande om detta till den tillhörande appen. Besvaras inte det meddelandet så kan Tata därefter ringa direkt till den aktuella telefonen och om inte heller det besvaras så kan kontakter till anhöriga eller andra som lämnats i appen kontaktas. En Tata Pad kostar kostar cirka 60 euro. Tata finns även tillgängligt som ett band som fästs i bilbarnstolens säkerhetsbälte, se bild nedan. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Skoda har tagit patent på upplysta bälteshållare
En lysande idé?

Har du någon gång haft problem med att hitta bälteshållaren du ska stoppa ned klyckan i? Kanske i en bil du inte är bekant med, och kanske nattetid. Det vill Skoda råda bot på genom att lysa upp hållaren så att du ska kunna hitta dem bättre. Nu har man fått ett världspatent på just detta och det handlar om en genomskinlig tryckknapp som då är upplyst underifrån. Ljuset är rött när du sätter dig i sätet och ändras till grönt när du satt fast dig. Innan du sätter dig lyser det vitt. När den nya lysande idén kan hitta ut på marknaden är oklart för tillfället. Tumnagel
68.5°
+
Bobby Green
0

Polestar 1 är världens coolaste Volvo enligt Doug
Då har han inte sladdat med en 240

Det är många som redan testat och gått igenom Polestar 1 (vi bland annat) och nu har turen kommit till Doug DeMuro. Han tycker att det här är världens coolaste Volvo men han har lite dålig koll på historia eftersom han inte är med på varför det står "since 1959" på säkerhetsbältena. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0

Mercedes S-Klass får världens första krockkudde för baksätet
Ska fånga upp personer som en handske

Idag har många nya bilar krockgardiner i baksätet som skyddar huvudet från sidan om en krock inträffar. I nya Mercedes S-Klass tar man det hela ett steg längre och monterar in en krockkudde i framstolarna som ska fånga upp de i baksätet som en handske. Denna ska fungera som den i framsätet gör och utlösas vid en frontalkrock. De ska dock vara lite annorlunda utformade och ska kunna anpassas till barnstolar och fungera i samband med krockkuddarna som finns i säkerhetsbältena. Nya S-Klass har premiär den 2 september. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo Giulia och Stelvio Quadrifoglio uppdateras
Snygga i grönt

I november förra året fick Alfa Romeos modeller Giulia och Stelvio sig en väldigt diskret facelift som innebar lite mer teknik, större skärm på insidan och nya lackalternativ. Nu kommer samma behandling även till prestanda-versionerna Quadrifoglio. Motorn är orörd vilket innebär att det under huven på dessa sitter en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 510 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Giulia driver bara på bakhjulen medan Stelvio är fyrhjulsdriven. Båda får en åttastegad automatlåda. Nytt är att man kan få maskinen att sjunga lite bättre med hjälp av ett avgassystem i titan med kolfiberändar från Akrapovic. Utseendemässigt uppdateras bilarna med nya mörkare LED-bakljus och blanksvarta inlägg runt grillen. Stelvio får även 21 tum stora fälgar. På tillvalslistan tillkommer grill, backspegelkåpor och bakvinge i kolfiber. Nya färger går också att få, bland annat den gröna vi ser här. Den heter Montreal och är inspirerad av den klassiska modellen Montreal som i år fyller 50. Precis som hos sina motorsvagare syskon är det på insidan det har hänt mest. Här sitter en ny läderratt och växelväljare på plats tillsammans med en uppdaterad mittkonsol med mer förvaringsutrymme. Man kan även få säkerhetsbältena i rött eller grönt om man skulle vilja. Nya val när det kommer till läder och Alcantara finns också. Ett par framstolar från Sparco med kolfiberbaksida finns som tillval. I mitten sitter det nya infotainmentsystemet som består av en pekskärm på 8,8 tum som bjuder på uppkopplade tjänster och ny design på menyerna. Quadrifoglio får en extra Performance Pages-meny där man bland annat kan se hur vridet fördelas, turbotrycket och hur mycket kraft som för tillfället används. På körassistantfronten får bilarna nu självkörning i nivå 2 och här finns teknik som Lane Keep Assist, Active Blind Spot Assist, Active Cruise Control, Traffic Sign Recognition med Intelligent Speed Control, Traffic Jam Assist och Highway Assist och Driver Attention Assist. Man ska kunna beställa från och med nästa vecka och de första bilarna väntas komma till Sverige i juli. Giulia Quadrifoglio kostar från 749.000 kronor medan Stelvio Quadrifoglio börjar på 849.000 kronor. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Priserna för Alfa Romeo Giulia GTA och GTAm är här
Nu kan du även bygga din bil online

I början av mars rullade Alfa Romeo ut två stycken nya prestandaversioner av modellen Giulia - Giulia GTA och Giulia GTAm. Nu har man öppnat upp konfiguratorn för den förstnämnda så att man online kan bygga bilen som man vill ha den. Men den som hoppades på att kunna dyka ner i 100 olika val och detaljer blir tyvärr besviken. Det enda man kan göra är att välja mellan tre olika lackalternativ, färg på bromsok, färg på interiörens sömmar och färg på säkerhetsbältena. Den som vill att sin bil ska sticka ut lite extra har även möjlighet att få den klädd i klassiska dekorer som ni kan se exempel på här nedan. I samma veva får vi nu även reda på vad bilarna kostar. En Giulia GTA kostar från 175.000 euro medan Giulia GTAm kostar från 180.000 euro. Båda får en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 540 hästar vilket är 30 fler än i Giulia Quadrifoglio. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Pininfarina släpper specialversion av Battista
Anniversario bjuder på mer kolfiber

Förra året presenterade Pininfarina superelbilen Battista på mässan i Genève. I år visar man upp en specialversion av bilen som man kallar för Anniversario. Endast fem stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar från 2,6 miljoner euro. Anniversario ska byggas vid sidan av vanliga Battista när tillverkningen drar igång i slutet av året i fabriken i Turin. Så vad är det som är så speciellt med denna då? Jo den är utrustad med Furiosa-paketet som innefattar ny främre splitter, små vingar på sidokjolarna och en annan diffusor. Allt tillverkat i kolfiber såklart, här i exponerat och i två färgtoner. Specialversionen får också annan typ av vinge. Bilen är lackad i de tre färgerna Grigio Antonelliano, Iconica Blu och Bianco Sestriere. Färger som tar flera veckor att lägga för hand. I hjulhusen sitter även nya 21-tummare med centrumbult som sammanlagt är tio kilo lättare. Insidan av bilen går i svart läder och Alcantara med kontrastsömmar och säkerhetsbälten i blått. Motormässigt är det oförändrat vilket innebär fyra stycken elmotorer som sammanlagt ger 1900 hästar och 2300 newtonmeter i vrid, Det ska räcka för att bilen ska ta sig från stillastående till 100 km/h på under två sekunder, 0-300 på under tolv sekunder och sen toppa ut vid 350 km/h. Batteripacket som är på 120 kWh ska vara tillräckligt för en räckvidd på över 50 mil. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2019

Porsche Exclusive gör Taycan lite mer exklusiv
Piffa loss!

Om man tycker att Porsches nya eldrivna modell Taycan inte är lyxig nog kan man alltid vända sig till Porsche Exclusive som kan piffa upp den ytterligare med diverse saker. Behandlingarna erbjuds initialt till Taycan Turbo och Taycan Turbo S och det man gjort på utsidan är att begåva bilarna med ännu mer kolfiber och detta blir extra synligt på 21-tumsfälgarna. Även backspegelkåporna är tillverkade i kolfiber. Sen har även strålkastarna och den bakre ljusrampen fått blåa inlägg i sig. Insidan får bland annat en Sport Chrono-klocka med vit bakgrund, upplysta instegslister, Porsche-vapnet på både nackstöd och mittarmstöd, säkerhetsbälten i beige och ett matt kolfiberpaket. Som väntat finns det fler saker som Porsche Exclusive kan fixa till din bil, det handlar bara om hur mycket du vill lätta på lädret. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Performance Pack till Polestar 2 kostar 60.000 kronor extra
Brembo-bromsar, Öhlins-dämpare och smidda fälgar

I slutet av förra månaden fick vi reda på vad Polestar 2 skulle kosta i svenska pengar och siffran lyder 659.000 kronor. Det finns inte så många tillval att göra så prislappen som redan är ganska saftig blir inte så värst mycket högre. Men det finns ett så kallat Performance Pack att lägga till och nu får vi reda på vad det kommer att kosta. För 60.000 kronor extra får du andra bromsar från Brembo fram med fyrkolvsok, justerbara Öhlings-dämpare och en uppsättning smidda fälgar som mäter 20 tum. En extra blingig sak är att ventilhattarna är guldiga, precis som säkerhetsbältena. Det går bra att göra en reservation av bilen nu och leverans ska någon gång nästa år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Chevrolet vill påminna ungdomar om att spänna fast sig
Går inte att växla om bältet inte är fastsatt

Tydligen är ungdomar (i alla fall i USA) dåliga på att spänna fast säkerhetsbältet när de är ute och kör, och detta vill Chevrolet ändra på. Sedan 2015 har man haft något som kallas för Teen Driver där man som förälder exempelvis kan begränsa bilens toppfart eller hur hög volym man kan spela på stereon. Nu utökas detta med Buckle to Drive som är en funktion som gör att man inte kan lägga i Drive om man inte har satt på sig bältet. Funktionen är standard på modellerna Traverse, Malibu och Colorado från och med i sommar. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Voi storsatsar med två egna scootermodeller
Och två cyklar

Marknaden för elscootrar, eller elsparkcyklar, är smått galen. Svenska Voi är ett av många bolag här i Sverige och de var först ut. Nu storsatsar och ska snart finnas i 150 städer. Samtidigt så har man byggt en helt egen elscooter, vilket gör det lite mer rimligt att få den här verksamheten att gå runt. De elsparkcyklar som finns i dag är i princip alla ombyggda Xiaomi M365 eller Ninebot ES2. De är egentligen gjorda för privat bruk vilket gör att de inte är gjorda av sten och har en räckvidd som är anpassad för en person och för att få till ett billigt pris. Men för de som hyr ut är räckvidden, eller bristen på sådan, ett problem. Ett fordon som klarar 25 kilometer innan den dör kan bara dra in X pengar innan den måste laddas, vilket kostar pengar att göra. Voi har därför byggt sig en helt egen modell som är gjuten i aluminium, i ett block. Som ni ser på bilden ovan har den gas, batteriindikator, ringklocka och handbroms (tack!). På batterisidan finns två stora nyheter. Dels är räckvidden 50 kilometer och dels är batteriet utbytbart vilket betyder att man inte behöver dra in hela cykeln för att ladda batteriet. Det gör det enklare att förlänga livslängden per dygn ytterligare. I teorin så betyder detta alltså att varje fordon kan användas i alla fall dubbelt så mycket vilket ger dubbelt så mycket intäkter. Den nya modellen har hjul som är 10 tum och ett nytt stöd som ska vara stabilare. Ytterligare en modell har skapats som kallas för Voiager 1. Den är i princip byggd för att klara de krav och regler som är på gång i Tyskland så att man kan expandera dit. På tal om expandera så är planen att ta över 30 städer i Tyskland när de godkänner elsparkcyklarna. Totalt är planen att nå ut till 150 städer. Förutom de två nya elsparkcyklarna har man också visat två vanliga cyklar. Eller vanliga, den ena ser ut som en cykel men drivs av el och hjälper till upp till 25 km/h. Voi tänker sig att man använder denna för lite längre resor. Även denna har batterier som går att byta ut. För den som har lite att flytta med sig, som matkassar eller barn (den har säkerhetsbälten), har man gjort Voi Cargo, en trehjuling som passar för lite längre äventyr. Dessa kommer även att användas av Vois personal när de åker runt och byter batterier. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

David Brown har byggt ytterligare en Mini
Perfekt för tripp till skidorten

David Brown Automotive snickrar bland annat till gamla klassiska Minis så att de blir aningen mer moderna. På årets mässa i Genève visade man upp bilen vi ser här och den är lackad i vad man kallar för Stormbringer och Snowblind. Dekoren på sidan är en bergskedja. På taket sitter som vi ser ett räcke där man kan ha skidor, för med den här vill man ju givetvis dra till fjällen. Insidan ser ombonad och mysig ut med en blandning av olika tyger och orange detaljer - som exempelvis säkerhetsbältena. Att få till en sån här tar omkring 1400 timmar och det enda man använder från donatorbilen är motorn och växellådan. Den lilla kompakta fyran på 1330 kubik har uppgraderats så att den numera lämnar 94 hästar och 117 newtonmeter. Växellådan är en uppfräschad version av den fyrväxlade manuella. För att bli ägare till en får man betala från ungefär 100.000 dollar. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Sverigepremiär för Volvos nya Polestar Engineered-bilar
S60, V60 och XC60 med fokus på prestanda

I juni förra året presenterade Volvo nya S60. Den kan man få preppad av Polestar om man vill, men hittills har man bara kunnat köpa den i staterna. Nu är det dock dags för Sverigepremiär, och förutom S60 erbjuds även V60 och XC60 som Polestar Engineered. Alla bilarna får unika designdetaljer, mer utrustning och något bättre prestanda. Man utgår från hybrid-versionen T8 och ökar effekten från 390 till 405 hästar. Vridet ökar från 640 till 670 newtonmeter. Vidare får bilarna vassare bromsar från Brembo, XC60 får dock bromsar från Akebono - samma som Polestar 1. Dämpningen kommer från Öhlins och det sitter multilänkfjädring både fram och bak. Fjäderbensstagen och den justerbara stötdämparkonstruktionen är också av samma typ som sitter på Polestar 1. Utseendemässigt handlar det om speciella fälgar, guldmålade bromsok, svarta avgaspipor, Polestar-emblem och gula säkerhetsbälten. Bilarna går att beställa idag och priserna ser ut som följande: S60 Polestar Engineered kostar från 637 900 kronor. V60 Polestar Engineered kostar från 642 900 kronor. XC60 Polestar Engineered kostar från 723 900 kronor. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG rullar ut CLA 35
Nu finns det många att välja mellan

Det börjar nästan bli lite svårt att hålla reda på alla AMG-versioner som Mercedes spottar ur sig nu för tiden men det här är i alla fall den senaste. Den grundar sig i modellen CLA och det här är alltså inte en sedan utan en fyrdörrars coupé. Siffrorna 35 betyder att det under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 306 hästar och ett vrid på 400 newtonmeter. Det räcker för att kunna ta sig från stillastående till 100 km/h på 4,9 sekunder och för att kunna toppa 250 km/h. Till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Utseendemässigt får den ett lite vassare kjolpaket, större bromsar och 18-tumsfälgar. Både dämparna och fjädrarna är styvare för att bjuda på en sportigare körupplevelse. Självklart sitter det även ett roligare avgassystem monterat som smäller och har sig när man växlar. Insidan får annan ratt, sportstolar och röda säkerhetsbälten. Premiär blir det på New York Auto Show senare denna månad. Pris vet vi inte än men orderböckerna för europeiska kunder ska i alla fall dra igång den 29 april. De första leveranserna äger rum i augusti. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Det är viktigt att ha säkerhetsbälte på sig
Det kan nog de här snubbarna skriva under på

Här är några bilder från den Nya Zeeländska säkerhetskampanjen "Belted Survivors" vilket är en kampanj vars syfte är att öka användandet av säkerhetsbälten när man kör bil i landet. Kampanjen är framtagen av NZ Transport Agency (NZTA) och består av bilder, berättelser och videoklipp på tio personer som överlevt svåra bilolyckor, med stor sannolikhet för att de har haft säkerhetsbälte på sig vid olyckstillfället. Enligt NZTA så omkommer runt 90 personer om året i bilolyckor på grund av att de inte använt säkerhetsbälte. Majoriteten av dessa har varit unga män som bott på landsbygden, ungefär som de tio personerna som nu medverkar i reklamkampanjen. Här nedan kan ni kolla in ett videoklipp när en av överlevarna berättar om sin olycka samtidigt som vi får se hur FX-företaget PROFX med hjälp av makeup har återskapat skadorna han ådrog sig vid olyckstillfället. Ni hittar fler bilder på överlevare och deras berättelser på länken nedan. Tumnagel
50.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är den här - helt eldrivna Polestar 2
Kommer att kosta från 39.900 euro

Precis som utlovat har Polestar nu dragit täcket av den nya modellen 2. Den här är helt eldriven och målet är att konkurrera med Tesla Model 3. Det ska man bland annat göra genom att lägga sig i närheten av den bilen prismässigt genom att ge den ett frånpris på 39.900 euro. Sen. Först ut är lanseringsversionen och den kostar 59.900 euro. För den pengen får man en femdörrars hatchback som liknar konceptet Concept 40.2 som Volvo visade 2016. Under skalet finns två stycken elmotorer (en fram, en bak) som matas av ett batteripack på 78 kWh. Räckvidden anges till 50 mil (WLTP) och effekten till 300 kW (408 hästar) och 660 newtonmeter i vrid. Bilen driver på alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. Måtten är 4,6 meter på längden, 1,47 på höjden, 1,8 på bredden och hjulbasen ligger på 2,73 meter. Vill man ha lite vassare doningar till sin bil finns ett Performance-paket som innehåller Öhlins-dämpare, Brembo-bromsar och 20-tums smidda fälgar. Man får även guldfärgade säkerhetsbälten, bromsok och ventilkåpor. Vad man menar med ventilkåpor i detta fall är dock oklart. Polestar 2 blir också en av de första bilarna i världen med ett integrerat infotainmentsystem från Android. Pekskärmen är på elva tum och där kommer man bland annat att kunna ta del av Google Assistant, Google Maps med stöd för elfordon och Google Play Store5. Självklart går det även att synka en iPhone till bilen. Bilen går endast att beställa på nätet och man kan lägga en förhandsbeställning redan nu. Tillverkningen drar igång i Kina i början av nästa år. Mer information hittar ni på länken eller i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
83.8°
+
Bobby Green
0

Mobil fartkamera med lång räckvidd
Ser trafikbrott en kilometer bort

Gloucestershire Police har sedan i november förra året testat ett nytt mobilt kamerasystem som kan se trafikbrott upp till en kilometer från kameran. Det kan exempelvis handla om folk som ligger för nära framförvarande bil, kör för snabbt, använder mobiltelefonen eller annat som man inte får göra i trafiken. Systemet har visat sig vara mycket effektivt och på bara en månad lyckades man upptäcka 1 325 stycken brott som troligtvis annars hade missats. Av dessa var hela 1 293 stycken hastighetsöverträdelser. Under månaden delade man dessutom ut 52 stycken varningar och beslagtog tolv stycken fordon. En undersökning som 2 000 stycken förare var med och svarade på visade att 59 procent var positiva till det nya systemet. Den största anledningen var att de ville att fler som använder mobiltelefonen vid ratten skulle straffas, men även mittfilsåkare, de som ligger för nära och de som inte använder säkerhetsbältet. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida