m

Säljstart för laddhybriderna Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e
Klarar fem mil på el

Nu kan man beställa de båda laddhybriderna Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e hos Audi. Båda två bjuder på 245 hästar totalt och kan ta sig upp till fem mil på bara el. Den förstnämnda kostar från 486.900 kronor medan man för Sportback får betala från 518.800 kronor. Batteripacket är på 13 kWh och man kan ladda detta med upp till 3,6 kW. Från tomt till fullt ska ta 3 timmar och 45 minuter. Den blandade förbrukningen anges till 0,17 liter per mil med ett utsläpp på 38 gram per kilometer. Läs mer om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Samsung presenterar Galaxy S21-serien
Börjar säljas 29 januari

Vi har fått se de nya S21-lurarna i praktiskt taget tusentals läckor, men nu är de äntligen officiella. Enheterna kommer i tre smaker: S21, S21 Plus samt S21 Ultra. Precis som tidigare erbjuder S21 och S21 Plus en snarlik upplevelse där den största skillnaden är skärmstorlek, medan Ultra-varianten kommer med lite fetare kameralösning, mer lagring och ram-minne. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Arlo släpper sin trådlösa ringklocka i Europa
Essential Wire-Free Video Doorbell börjar säljas i februari

För några månader meddelade Arlo att de har en trådlös variant av sin Video Doorbell på ingång och nu har företaget berättat när vi i Europa kommer kunna lägga vantarna på enheten. Förbokning har dragit igång och säljstart sker 2 februari. Priset kommer ligga på 2190 kronor. Arlo Essential Wire-Free Video Doorbell erbjuder samma upplevelse som sin trådbundna version, fast kan installeras utan att behöva pilla med kablar. Batteriet räcker i tre till sex månader och kan laddas via Micro USB-ingång. Den smarta dörrklockan ger dig inte bara en avisering när du får besök, utan kameran och mikrofonerna låter dig ha en konversation med din potentiella gäst och kameran kan även användas för att övervaka entrén. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0
2020

Volkswagen Arteon R och Tiguan R börjar säljas
Kostar från 579.900 respektive 519.900 kronor

Volkswagen har blivit väldigt frikostiga med sitt prestandaepitet R som de nu smackar på flera modeller. Bara i år har tillverkaren rullat ut Arteon och Arteon Shooting Brake R, Tiguan R och Touareg R. Nu börjar Arteon och Tiguan att säljas och därmed får vi reda på prislapparna som är 579.900 kronor för Arteon R, 589.900 kronor för Arteon Shooting Brake R och för Tiguan R får du betala från 519.900 kronor. Gemensamt för alla bilarna är att de under huven har en turbomatad fyra på 2,0 liter (EA888 evo4) som ger 320 hästar och 420 newtonmeter, har sjustegad dubbelkopplingslåda och drivning på alla fyra hjulen. Alla gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder och är spärrade till 250 km/h som toppfart. Men, köper du R Performance-paketet höjs detta till 270 km/h istället. Läs alla nyheter om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

S21-serien visas upp 14 januari enligt Samsung i Indien
Säljstart 29 januari

Det har tidigare ryktats om att Samsung kommer presentera S21-serien redan 14 januari och nu har ytterligare information trillat in som pekar på att datumet stämmer för Samsungs releasefest. Informationen kommer från Samsungs största experience-butik i Indien som verkar ladda inför den stora releasen och gänget bekräftar även att säljstart kommer ske 29 januari. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Renault börjar sälja Captur som laddhybrid
Blir din för 357.900 kronor

I början av året visade Renault upp modellen Captur som laddhybrid. Nu drar försäljningen igång och ett exemplar blir ditt från 357.900 kronor. För den slanten får du en bil som bland annat tar sig upp till 6,5 mil (stadskörning) på bara el. Captur E-Tech som bilen kallas blir Renaults första laddhybrid i Sverige och den ska finnas att beskåda hos återförsäljarna nu. Förbränningsmotorn som går på bensin ger 160 hästar och till denna kopplas två stycken elmotorer. Till paketet kopplas en automatlåda utan koppling som ska göra körningen sömlös och bekväm. Bränsleförbrukningen anges till 0,15 liter per mil och utsläppen till 33 gram per kilometer. Bilens batteripack är på 9,8 kWh och en full laddning ska ta tre timmar. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Nu börjar Volkswagen sälja nya Arteon som laddhybrid
Kostar från 519.900 kronor

I somras presenterade Volkswagen nya Arteon som nu kommer både som Shooting Brake och som laddhybrid. Nu drar försäljningen igång och därmed får vi reda på vad den kostar. Prislappen är från 519.900 kronor och för den pengen får du Arteon eHybrid. Arteon Shooting Brake eHybrid kostar istället från 529.900 kronor. Utrustningsnivån R-Line är standard. Bilarna tar sig 5,9 respektive 5,7 mil på bara el och drivlinan har en systemeffekt på 218 hästar. Räckvidden på el och full tank bensin är över 90 mil. Läs mer i pressmeddelandet. Du kan bygga din bil på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Audi börjar sälja Q5 Sportback och SQ5 Sportback
Kostar från 470.800 respektive 726.000 kronor

Nu drar Audi igång försäljningen av Q5 Sportback och SQ5 Sportback. Det här är alltså den version av Q5 med en sluttande taklinje för lite mer statuspoäng och lite mindre plats. Eller CUV som Audi kallar det - Crossover Utility Vehicle. Priset börjar på 470.800 kronor och den för pengen får man 40 TDI quattro Proline edition. Den har en turbomatad diesel-snurra på 2,0 liter som ger 204 hästar och 400 newtonmeter i vrid. En sjustegad S tronic-låda fördelar kraften till alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder. Det finns även en bensinare. Den heter 45 TFSI quattro Proline edition och kostar från 496.900 kronor. Här får du en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 265 hästar och 370 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Precis som sitt TDI-syskon har denna sjustegad S Tronic-låda, fyrhjulsdrift och ett 12-volts mildhybridsystem. Toppversionen är SQ5 Sportback som drivs av en dieselmaskin på 3,0 liter som ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h avklaras på 5,1 sekunder. För denna får du betala från 726.000 kronor. Lansering i Sverige blir under första halvåret 2021. Beställa kan du göra från och med den här veckan. Senare under nästa år släpps även en laddhybrid som kallas för 40 TFSI e. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
29.0°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Volkswagen Golf GTI Clubsport och Golf R
Kostar från 394.900 respektive 474.900 kronor

Nyligen presenterade Volkswagen nya Golf GTI Clubsport och Golf R. Nu är det dags att dra igång försäljningen av bilarna och därmed får vi även priserna. För den förstnämnda får du betala 394.900 kronor medan R:en går loss på 474.900 kronor. Clubsporten bjuder på 300 hästar och framhjulsdrift, R:en 320 hästar och fyrhjulsdrift. Vill du ha fräsigare avgasljud erbjuds ett system från Akrapovic i titan för 42.100 kronor extra. Utöver dessa två vassa Golfar börjar även nya Golf GTI att säljas. Den kostar från 354.900 kronor och för pengarna får du också en framhjulsdriven bil som bjuder på 245 hästar. Samma effekt har laddhybriden Golf GTE som kostar från 429.900 kronor. Läs allt om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Audi uppdaterar SQ5
Har nu dieselmaskin under huven igen

I somras fick Audis mellan-SUV Q5 sig ett lyft. Nu presenteras prestandaversionen SQ5 i samma utförande. Men där tidigare SQ5 innebar bensinsexa är det nu återigen dieselsexa som gäller för Europa. Den är på 3,0 liter och ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Jämfört med föregångaren har den här fått kolvar i härdat stål istället för aluminium samtidigt som man förbättrat och modifierat insprutningen. Istället för en laddluftkylare i nosen har man monterat en luft/vatten-kylare i V:et mellan cylindrarna. Turbon har även fått ett mindre turbinhjul som snurrar snabbare. Bilen är en mildhybrid och har en kombinerad startmotor och generator med 48-voltsteknik. 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,82 liter per mil och utsläppen till 215 gram per kilometer. Nya SQ5 lanseras under första kvartalet nästa år och den kostar från 687.500 kronor. Beställa ska man kunna göra från och med den här veckan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Apple presenterar MacBook Air med M1
Ska vara snabbare än 98% av alla pcs

Apple presenterade precis sin första maskin med M1. Som väntat blev det en MacBook Air. På utsidan ser det mer eller mindre ut som nuvarande MacBook Air med Intel. Men på insidan är det annorlunda. Huvudnumret är så klart det nya chipet som Apple har döpt till M1. Enligt Apple ska CPUn vara 3,5x snabbare än nuvarande MacBook Air. Grafiken ska vara ännu snabbare, hela 5x snabbare. Det gör att man utan problem ska kunna redigera flera 4K-strömmar samtidigt utan att det laggar det minsta. ML-kraften ska vara 9x snabbare än nuvarande version och läs och skrivning till SSD-disken ska vara dubbelt så snabb tack vare M1-chipet. Apple påstår att MacBook Air kommer att vara snabbare än 98 procent av alla bärbara PCs som säljs på marknaden i dag. Detta ska man klara utan att ha en massa fläktar, Apple lovar faktiskt att datorn ska vara helt tyst. Batteritiden har också blivit bättre. Man ska kunna surfa på webben i 15 timmar och kolla på video i 18 timmar, vilket är sex timmar mer än nuvarande versionen. Apple lovar att man ska kunna sitta i dubbelt så långa videosamtal (hurra?). Dessutom har skärmen fått stöd för P3 wide color. Prislappen ligger på 12.495 kronor med 256 GB SSD och 15.495 kronor med 512 GB SSD. Den billigare varianten har 7 kärnor i GPUn och den dyrare har 8 kärnor i GPUn. Standard är 8 GB enhetligt minne och det går att få 16 GB (kostar 2500 kronor till). Man kan beställa med upp till 2 TB SSD vilket kostar 7500 kronor mer än 512 GB. MacBook Air går att beställa i dag. Säljstart är 17 november. Det går inte längre att beställa en MacBook Air med Intel-processor. Tumnagel
49.1°
+
Roger Åberg
0

iPhone 12 mini är så liten, så naggande god
Vi har testat!

Efter några veckor med mellanstorlekarna iPhone 12 och 12 Pro så är första intrycket av iPhone 12 mini att den är såååå liten. Att den var liten hade man ju fattat sedan tidigare, men så här liten? Det är helt enkelt en otroligt söt telefon och du som har längtat efter att ha en riktigt kompetent telefon men som inte vill släpa på en gigantisk skärm kommer att bli larvigt nöjd med denna. TL;DR iPhone 12 mini är en efterlängtad liten godsak. Men bara för att den är mindre är den inte sämre, den levererar på allt förutom stort batteri. Och den lilla skärmen Läs recensionen av iPhone 12 Pro Max här! Tumnagel
46.6°
+
Roger Åberg
0

Motorola verkar återigen ha leveransproblem med Razr
Men vi har pillat på 5G-versionen

I slutet av förra året visade Motorola upp Razr, en fantastisk mix av framtid och retro. Men telefonen kom aldrig riktigt till marknaden, visst fanns den i butik men i små upplagor och något testexemplar dök aldrig upp på redaktionen. Nu har man släppt en ny version av Razr som man kallar för Razr 5G. Förutom det självklara, att den har 5G, så har man byggt om den lite, fixat till kameran en smula och så kan man använda den yttre skärmen ännu mer. I dag är det officiell säljstart men tyvärr kan vi inte leverera ett test, det finns helt enkelt inte några enheter att testa. Webhallen har inga telefoner i lager men mindre än fem är på ingång och Elgiganten har mindre än fem i lager. I butik finns den inte alls, så känna och klämma kan ni glömma. Så vi undrar varför Motorola släpper telefoner som man inte verkar vara redo att tillverka i någon större skala alls. Eller så är det så att man ser Razr som ett PR-jippo och helt enkelt inte tror eller vill sälja telefonen. Hur som helst så kostar den 15.990 kronor om man är sugen. Den första versionen kostade 17.990 kronor men reas nu ut för "bara" 9990 kronor. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

Säljstart för Volkswagen Touareg R
Kostar från 844.900 kronor

I början av året rullade Volkswagen ut Touareg som laddhybrid - Touareg R. Nu drar försäljningen igång och vi får reda på vad det svenska priset är - från 844.900 riksdaler är det som gäller. Premiär blir det nästa månad. Bilen har en systemeffekt på 462 hästar och 700 newtonmeter i vrid. På en laddning ska man kunna ta sig 4,7 mil på endast el. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen och på dragkroken får du hänga upp till 3,5 ton. 0-100 km/h går på 5,1 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. Den här blir den första Volkswagen-modellen som har den assisterade körningen Travel Assist hela vägen till 250 km/h. Annat på teknikfronten är bland annat Park Assist med fjärrkontroll som gör att du kan fjärrstyra bilen via din smarta telefon när den ska parkeras eller köras ut från en parkeringsplats. Läs allt om bilen i pressmeddelandet. Bygg din bil på länken nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Nu kan ni köpa OnePlus 8T
Kostar från 6499 kronor

Nu är det 20 oktober och det betyder att OnePlus börjat skeppa sin nya telefon 8T. Telefonen erbjuder flådigheter som en platt 120Hz-skärm, batteri på 4500mAh som går att ladda snabbt som attans och ett riktigt härligt gränssnitt som är svårslaget på Android-sidan. OnePlus 8T finns tillgänglig via företagets hemsida samt i välsorterade elektronikbutiker. Priset ligger på 7490 kronor (jämför priser)för 8T med 12GB/256GB och 6490 kronor (jämför priser)för 8T med 8GB/128GB. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Nu är den här - Volkswagen ID.4
Kostar från 514.900 kronor

Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus. Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller. ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter. Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW. Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Renault Mégane börjar säljas
Blir din för 249.900 kronor

I februari rullade Renault ut en uppdaterad version av modellen Mégane och nu är det dags att dra igång försäljningen av denna. Bilen kostar från 249.900 kronor och för den slanten får man en Mégane Sport Tourer TCe 140 Zen. Som vi tidigare har skrivit erbjuds nu även en laddhybrid (E-Tech) men den börjar inte säljas förrän i början av nästa år. Förutom lite förändringar utseendemässigt har modellen fått en skärm på 10,2 tum i instrumenthuset och en på 9,3 tum för infotainmentsystemet. Det finns även nya förarassistanssystem och ett av dessa är "motorvägs- och kö-assistans" som kombinerar den adaptiva farthållaren med filcentreringshjälp. Laddhybriden har en bensinfyra på 1,6 liter som paras samman med två stycken elmotorer. Batteriet är på 9,8 kWh och på bara el ska man kunna köra fem mil. Kör man bara i stan ska den siffran istället ligga på 6,5 mil. Toppfarten på el anges till 135 km/h. Laddhybriden går bara att få som kombi och på prislappen står det 353.900 kronor. Kommer gå att beställa någon gång nu i höst. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Gasdrivna Audi A3 Sportback g-tron går nu att köpa
Blir din för 331.700 kronor

I mars rullade Audi ut nya A3 och nu är det dags för den gasdrivna versionen att göra entré. Den kallar man för A3 Sportback g-tron och bilen blir din för 331.700 kronor. För slanten får du en bil som tar sig 44 mil på gas och tankar gör du på någon av de 200 stycken stationerna som finns mellan Trelleborg och Umeå. Motorn är en turboladdad fyra på 1,5 liter som ger 131 hästar och 200 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en S tronic-låda och 0-100 km/h ska gå på 9,7 sekunder. Bilen har en reservtank för bensin som rymmer nio liter. Om trycket i gastankarna sjunker under en bestämd nivå börjar motorn istället att gå på bensin, utan att man märker av det förutom på displayen som visar hur mycket soppa det finns kvar. som ni kan se på bilderna sitter gastankarna på tvären under bagageutrymmet i bilen som ni kan se på bilderna. Tanken framför bensintanken rymmer fyra kilo och de två bakre sju kilo CNG vardera. I bagagen får man in 280 liter, 1100 om man fäller baksätet. Bilen börjar säljas denna månad och beräknat förmånsvärde vid 50 procent marginalskatt är 1278 kronor per månad. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Ny version av Motorola Razr är här!
5G, ny design men samma princip

När Motorola släppte Razr i slutet av förra året så väckte den väldigt mycket uppmärksamhet. Det var den första telefonen med formatet och Razr är ju en klassisk modell dessutom. Sen blev det tyst. Motorola släppte en ny färg, men slutade prata om den. Men nu är det dags för en ny version, mindre än ett år efter den första. En del intressanta nyheter finns, men tyvärr så är två saker fortfarande kvar. Det enda är att priset är fortsatt väldigt högt, det andra att chippet i telefonen inte är det fetaste. En trist kombination, så frågan är om nyheterna gör att denna kan bli ett intressant köp. Chippen är en Snapdragon 765G och har stöd för 5G. Motorola säger själva att man valt chippet för att det är batterisnålare. Det kanske det är, men det är hur som helst trist att betala dyra pengar och inte få det fetaste chippet. På tal om priset så ligger det på 15.990 kronor, vilket är lite lägre än Samsung Galaxy Z Flip 5G som kostar 17.790 kronor (jämför priser) och de 17.990 som förra generationen av Razr kostade. Men det är fortfarande väldigt mycket pengar. På tal om batteriet så är det numera på 2800 mAh vilket är lite större än första versionen som hade 2510 mAh. Lite mer specifikationer när vi ändå är i farten. 5G så klart. Snapdragon 765G som sagt, tillsammans med Adreno 620 GPU. Man får 8 GB RAM och 256 GB minne. Skärmar finns det två stycken. Den stora, "vanliga" skärmen är på 6,2 tum och har upplösningen 876x2142 pixlar, vilket är samma som förra året och ska jämföras med Z Flip som har 1080x2636 pixlar. Den yttre skärmen kan verka större än förra årets version men den är fortfarande 2,7 tum och har upplösningen 600x800. Den har dock fått sig en uppdatering när det kommer till mjukvaran och beter sig mer som en vanliga Android-skärm där man kommer "hem" genom att svepa upp och så finns det en liten navigeringsrad i botten. Den yttre skärmen är numera en gnutta mer användbar. Sveper man höger så får man upp kameran, sveper man vänster så får man upp appar och sveper man vänster igen så får man genvägar till kontakter etcetera. Det går numera att svara på ett meddelande man fått utan att öppna telefonen. Antingen så snackar man in ett meddelande eller så skriver man på det lilla tangentbordet som faktiskt får plats på yttre skärmen. Man kan även använda Google Maps notiser för att navigera, styra Spotify och betala med Google Pay utan att öppna upp luren. Som ni ser så är designen ny men hur grym den är får vi vänta med att avgöra tills vi håller i den på riktigt. Nytt är också gångjärnet. Det ska gå att öppna telefonen 200.000 gånger utan att den går sönder, vilket motsvarar 100 öppningar i fem år. Just ja, en ny kamera är på plats som har 48 megapixlar och som levererar bilder som är 12 megapixelsbilder. Bländaren är på 1,7 och pixelstorleken är på 1.6?m. Selfiekameran är på 20 megapixlar, men 48 megapixlaren går också att ta selfies med. Säljstart är inte klart ännu. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Mercedes S-Klass
Mest teknikstinna flaggskeppet någonsin

Då var det så dags för Mercedes att presentera helt nya S-Klass. Som väntat är bilen förbättrad på alla punkter och utseendet följer nu övriga modeller i utbudet. Bland nyheterna hittar vi bland annat det innovativa stötdämparsystemet E-Active Body Control som består av aktiva dämpare, en kamera och 20 stycken sensorer som hela tiden övervakar vägen och ställer in bilen för att ge den mest behagliga åkturen. Annat är bakhjulsstyrningen som vinklar bakhjulen upp till tio grader och därmed kortar vändcirkeln med två meter jämfört med föregångaren. Nya S-Klass kommer att erbjudas som laddhybrid (S580e) med en räckvidd på tio mil nästa år. Den kommer även att dyka upp som ren elbil och då ha en räckvidd på hela 70 mil. Övriga versioner kallas för S 450 4MATIC, S 500 4MATIC, S 350 d, S 350 d 4MATIC och S 400 d 4MATIC. Bilen får en uppdaterad version av Drive Pilot-systemet som ger dig självkörning i nivå 3 i upp till 60 km/h. Det finns även Over-The-Air (OTA)-uppdateringar som gör det möjligt att uppdatera bilen framöver. Thomas berättar allt du behöver veta i klippet nedan. Annars finns mer info på denna länk. Säljstart i Sverige blir i slutet av september och de första bilarna kommer hit i december. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida