m

Undersökning: Volvo S90/V90 är säkraste familjebilarna
Honda Jazz är den minst säkra

Försäkringsbolaget Folksam har gjort en undersökning kring vilka familjebilar som anses vara säkrast. Man har bland annat tittat på vilken säkerhetsutrustning som finns i baksätet. 177 stycken olika familjebilars säkerhetsutrustning gicks igenom och de bilarna som ansågs vara allra säkrast för barn att åka i blev Volvo V90 och S90 från 2016 och framåt. På plats två hittar vi Volkswagen Touran från 2016 och framåt och på tredje plats Volkswagen Touareg från 2018 och framåt. Den minst säkra är Honda Jazz från 2015 till 2020 års modell. Det finns fortfarande brister i säkerheten i baksätet om man jämför med att sitta i framsätet. De som är mest utsatta här är barn i åldern 4-5 år som kan sitta i framåtvända stolar och då måste förlita sig på krockkuddar och liknande. Hela undersökningen hittas på länken nedan. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Nocs är tillbaka med NS1100 AIR
Riktigt trevliga svenska lurar!

Nocs är ett svenskt hörlursmärke som verkligen inte är nybörjare. På senare år har det varit lite lugnare från märket, men innan dess har man släppt en gäng saker som kan klassas som mindre klassiker, iallafall för mig. Overear-lurarna NS900 håller fortfarande och monitorerna NS2 var lite revolutionerande. Nu är man tillbaka med ett par true wireless-lurar som man kallar för NS1100 Air. I sann Nocs-anda är färgerna som man kan välja mellan svart, svart och svart. Fodralet är tillräckligt litet (även om det hade kunnat vara en storlek mindre) men i fodralet ligger två läckerbitar. Det här är alltså två svarta saker som när de sitter i örat inte gör mycket väsen om sig för omgivningen. Men för mig sitter de väldigt skönt i örat. De är inte små, men sticker inte ut speciellt mycket från örat. Ljudet är riktigt trevligt och ställs in med hjälp av teknik från ett annat svenskt bolag, Audiodo. Med en process som tar 2-3 minuter så ställs lurarna in efter just dina öron. Det går mer eller mindre till som ett vanligt hörseltest där man får svara på om man hör olika ljud i först vänster och sedan höger öra. När det är klart så får man en profil som ska passa just dig. För mig blir skillnaden inte så superstor, mer som att någon har finlirat med inställningarna. Kanske ett bevis på att det funkar. För mig personligen så dras basen upp en smula med den personliga profilen på vilket fungerar fint med musik men är lite knepigare med podcasts, men då är det bara att stänga av profilen. Elementen i lurarna är förresten på 9,2 millimeter och gjorda av grafen. Lurarna har både transparens och aktiv brusreducering. Reduceringen fungerar riktigt bra, men jag vet ärligt inte om det är tekniken eller att de sitter så bra i mina öron som gör det. Transparensen hade jag önskat va lite kraftigare så att man verkligen hörde omgivningen, den är dessutom lite brusig så inte optimal i min bok. Den finns där, men är man bortskämd med Apples så är allt annat lite sämre. Batteritiden i lurarna är nio timmar, plus dryga två laddningar i fodralet. Prislappen ligger på 1471 kronor (det står 1177 kronor, men det är exklusive moms). (PS, jag vet att Nocs grundare Daniel Alm läser Feber, så undrar ni något så fråga loss i kommentarerna så kanske han svarar!) Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

Volvo lanserar större batteripack i Recharge-modellerna
Ska nu klara upp till 9 mil på el

Hybrid-versionerna av Volvo XC60, S/V60, XC90 och S/V90 som kallas för Recharge får nu ett större batteripack. Man går från 11,6 kWh till 18,8 kWh vilket ska göra det möjligt att komma upp till 9 mil på bara el. Det hävdar Volvo ska vara fullt tillräckligt för att man ska kunna klara av sin vardagskörning på el. En undersökning från konsultbolaget Sigma visar att genomsnittliga bilföraren inom premiumsegmentet kör under fem mil på en vardag. Förutom det större batteripacket ska det nu även vara möjligt att utnyttja så kallad enpedalskörning i XC60, S90 och V90 Recharge. Släpper du gasen bromsar bilen automatiskt och du slipper därför flytta foten från gaspedalen. Den bakre elmotorn är numera på 145 hästar istället för tidigare 87 och totalt bjuder Recharge T6 nu på 350 hästar och Recharge T8 på 455 hästar. Den uppgraderade motorn ska bland annat ge bättre fyrhjulsdrift. Tumnagel
55.7°
+
Bobby Green
0

Easypark flyttar in i vissa Volvos
De med Android Automotive

Att ha parkeringsappen i bilen är verkligen supertrevligt. Tidigare i år släppte Easypark sin app för CarPlay och i slutet av förra året kom man till Polestar, som köra Android Automotive. Eftersom en del nya Volvo-modeller också gör Android Automotive så släpper man nu även appen för dessa. En trevlig funktion som appen har är att den automatiskt avslutar parkeringen när man börjar köra eftersom man ju då inte längre står parkerad. Smart! Modellerna som kan köra appen är XC40 recharge, C40, samt 2022-versionerna av XC60, S90, V90 och V90 CC. Appen finns att ladda ner i Play Store. Tumnagel
47.8°
+
Roger Åberg
0

Gör lite techno med Google AR Synth
Skapa din egen fredagsklassiker

I Googles digitala utställning Google Arts & Culture kan man hitta en avdelning som hyllar pionjärer inom elektronisk musik. I den avdelningen kan man hitta ett roligt litet verktyg där du kan leka med syntar från förr. Syntarna är Moog Memorymoog, ARP Odessy, Akai S900, Roland CR-78 och Fairlight CMI. Du langar bara upp syntarna på arbetsytan och väljer vad de ska spela. Det är dock inte superavancerat så vill man finlira får man leta upp mer komplicerade verktyg. Men om man bara vill lattja lite i väntan på att arbetsdagen ska ta slut är det bara till att sätta igång via länken nedan. Verktyget kan användas direkt i webbläsaren och kan köras med förstärkt verklighet om du har en Android-telefon som kan hantera ARCore. Tumnagel
38.9°
+
Frode Wikesjö
0

Volvo uppdaterar XC60
Och begåvar den och fler modeller med Android Automotive

Det här är en ytterst försiktig facelift av Volvos modell XC60. Bilen har fått en ny grill, ny stötfångare fram, nya fälgar och nya lackalternativ. Det finns även nya materialval att välja på interiört. Flest nyheter hittar vi under skalet. Tillverkaren säger att modellen har blivit smartare än någonsin och då syftar man främst på att bilen nu får Android Automotive vilket säkerligen är välkommet av många. Även S90, V90 och V90 Cross Country (från och med modellår 2022) får det nya systemet som är utvecklat tillsammans med Google. I övrigt får XC60 den senaste ADAS-sensorplattformen (Advanced Driver Assistance Systems) som består av radarenheter, kameror och ultraljudssensorer. Produktionen av XC60 modellår 2022 kommer att dra igång i slutet av maj. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0
2020

Destiny 2 får next gen-uppdatering 8 december
Kommer som gratisuppdatering

Destiny 2: Beyond Light kommer lanseras 10 november och den nya expansionen kommer förändra upplevelsen avsevärt genom att lägga till nya områden och ta bort lite gammalt samt ge alla tre klasser nya underklasser med isförmåga. Spelet kommer kunna liras på samtliga plattformar, inklusive next gen-konsolerna via bakåtkompatibilitet, men vid release kommer spelet inte dra nytta av den extra krämen konsolerna har att erbjuda. Nu har Bungie berättat hur planerna ser ut för next gen-uppdatering och en sådan kommer släppas 8 december. Next gen-uppdateringen kommer vara gratis att ladda ner och ge spelare tillgång till spelet i 4K-upplösning i 60 fps, FOV-slider och snabbare laddningstider. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Bungie schemalägger kommande Destiny 2-expansioner
Beyond Light först ut

Destiny 2:s popularitet har dippat rejält det senaste året, men Bungie levererade nyligen en ordentlig Destiny 2-show där gänget pratade om framtiden som förhoppningsvis kommer få folk att damma av sina guardians. Det pratades om massvis med nyheter som kommande expansioner, nya säsongen Season of Arrivals, planer för next gen-konsolerna samt vad som kommer hända med det lite äldre innehållet i spelet. Vi börjar med expansionerna. Bungie planerar att leverera nyheter till Destiny 2 minst fram till 2022 och en ny expansion kommer släppas varje höst. Först ut är Beyond Light som kommer släppas i september, följt av The Witch Queen som kommer under hösten 2021 och Lightfall kommer året efter. Mellan expansionerna kommer Bungie givetvis fortsätta leverera nytt innehåll med säsongerna. Detta betyder för övrigt att Bungie inte har några planer att släppa Destiny 3 än på ett tag. Utöver detta så har nya säsongen Season of Arrival kickat igång och låter spelare äntligen slåss mot pyramiderna som det teasats om sedan spelets release. Spelare kommer även få tillgång till nya kosmetiska prylar samt nya uppdrag som ger dig tillgång till kraftfulla exotic-vapen. När det kommer till Destiny 2 på de kommande konsolerna Xbox Series X och Playstation 5 så har Bungie meddelat att samtliga spelare på föregående konsoler kommer uppgradera till next gen-versionen av spelet utan extra kostnad. Alla framgångar och sådan kommer givetvis då föras över. När next gen-versionen av Destiny 2 kommer släppas är dock okänt, men vi kan i alla fall glädjas över att Bungie planerar att spelet ska rulla i 4K och 60FPS när det väl släpps. Sist men inte minst har vi planerna om gammalt material som inte riktigt har plats i nuvarande Destiny 2. Planeterna Mars, Io, Titan, Mercury och Leviathan kommer försvinna från Director-menyn från och med i höst och vi kommer i stället endast få hänga i Europa, Cosmodrome, Moon, Tangled Shore, Dreaming City, European Dead Zone och Nessus. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Fel på Volvos autobroms - återkallar 750.000 bilar
Bromsar inte alls automatiskt

Den danska bilorganisationen FDM har gjort massa tester på bland annat Volvo XC60:s autobroms-system och det visade att systemet inte fungerade som det borde. Bilen bromsade inte alls automatiskt utan körde rakt in i den så kallade ballongbilen man hade ställt upp som atrapp. Volvo har nu undersökt bilen som testades och upptäckte då att det finns ett fel i tekniken som nu gör att man återkallar 750.000 bilar världen över. Nästan 70000 bilar berörs här i Sverige och det handlar om modellerna V90/S90, V60/S60, XC90, XC60 och XC40 som är tillverkade från vecka 4 2019 och framåt. Felet ligger i mjukvaran som styr autobromsen. För att fixa detta måste bilen till en verkstad där ny mjukvara tankas in. Volvo kommer att kontakta ägare av berörda fordon. Tumnagel
21.8°
+
Bobby Green
0

Volvo uppdaterar S90 och V90
Alla versioner går nu att få som mildhybrider

Volvo Cars uppdaterar nu modellerna S90 och V90 med en liten försiktig facelift, nytt ljudsystem från Bowers & Wilkins och nyheten att alla versioner nu går att få som mildhybrider med ett 48-voltssystem. Uppdateringarna utseendemässigt finns både i fronten och baken och det handlar om nya dimljus, ny spoilerdesign och ny nedre del på stötfångaren fram. Volvo pratar även om den helt nya designen på bakljusen men den är det nog bara skarpsynta som lägger märke till. Dessa har i alla fall äntligen fått LED-blinkers vilket nästan känns som en självklarhet i dagsläget. Nya lackalternativ och fälgar erbjuds också. Läs allt om uppdateringarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida