m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Det här är nya BMW 4-serie Cabriolet
Har tygtak istället för hardtop

Nu har det blivit dags för BMW att visa upp nya 4-serien som Cabriolet och den ser väl antagligen ut som väntat. Modellen anammar den helt nya designen som släpptes i somras och till skillnad mot föregångaren har denna ett tygtak istället för en tredelad hardtop. Detta ger bland annat lägre vikt, en snyggare taklinje och lite mer plats i bagaget när taket är nedfällt. Där går det nu in 255 liter mot tidigare 221. Taket har en glasruta baktill, öppnas och stängs på 18 sekunder och det går att operera i hastigheter upp till 50 km/h. Modellen får samma motoralternativ som 4-serie Coupé och toppversionerna är M440i och M440i xDrive som bjuder på en rak sexa på 3,0 liter som ger 374 hästar. En M4-version lär dyka upp så småningom. Lansering sker i mars nästa år. 420i Cabriolet kostar från 526.000 kronor och det blir den billigaste. Sen har vi 420d MHEV för 542.000 kronor, 430i för 557.000 kronor och sist men inte minst M440i xDrive MHEV för 748.000 kronor. Tumnagel
25.5°
+
Bobby Green
0

Lyssna på nya BMW M4 Competition
Hiss eller diss?

Förra veckan presenterades nya BMW M4 och här får vi höra hur den låter i Competition-utförande. Bilen har en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter som ger 510 hästar. Vad tycker ni om ljudet? Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nu är de här - nya BMW M3 och M4
Bättre på alla sätt - fast kanske inte utseendemässigt

Nu är nya BMW M3 och M4 officiellt presenterade och det här blir något helt nytt utseendemässigt men samma recept fast vassare prestandamässigt. Under huven på bilarna sitter en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter som ger 479 hästar och 550 newtonmeter i vrid. Väljer man en Competition får man istället 510 hästar och 650 newtonmeter att leka med. Drivningen sker på bakhjulen och dit kommer kraften via en åttastegad automatlåda. Det går även att få en sexpetad manuell låda vilket är kul, dock ej till Competition. Den går dock att få med fyrhjulsdrift och aktiv M-diff. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder, 0-200 på 13,7 och toppfarten anges till 290 km/h om man har tillvalet M Driverx27s Package. Competition-versionerna klarar 0-100 på 3,9 sekunder, 0-200 på 12,5 men toppfarten är densamma. För bromseriet står sexkolvsok med 380 millimeter stora skivor fram och enkolvsok med 370 millieter stora skivor bak. Det finns även keramiska skivor på tillvalslistan och dessa mäter 400 respektive 380 millimeter. Vanliga M3 och M4 har 18-tummare fram, 19 bak. Competition har istället 19 respektive 20. Lansering sker i mars och priset för en M3 börjar på 855.000 kronor, en M4 kostar från 875.000 kronor. Competition-paketet kostar 51.000 kronor extra. Bilderna i slutet av bildspelet visar en M4 med M Performance-delar. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Det här är Nissans nya Z-bil
Z Proto bjuder på dubbelturbomatad V6:a

Efter ett gäng teasers visar Nissan nu upp den nya sportbilen Z Proto. Det här är en retro-inspirerad sak som hyllar det nu 50-åriga Z-arvet och bland detaljerna hittar vi lackvalet, huvens form, grillens design och bakre sidorutans uppsving med Z-emblemet på plats. Man har blandat hej vilt från många Z-bilar och bakljusen påminner exempelvis en del om de som återfinns på 300ZX. Där Nissan 240Z (Datsun 240Z) erbjöds med en rak sexa på 2,4 liter har den nya bilen istället en V6:a på okänt antal liter med dubbelturbo. Nissan säger inget om effekt just nu men det misstänks att det är samma maskin som sitter i Infiniti Q60 Red Sport 400. I den modellen ger den 406 hästar och 474 newtonmeter i vrid. I Z Proto sker drivningen på bakhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell växellåda. Bilen mäter 4,38 meter på längden, 1,84 på bredden och den är 1,31 meter hög. I hjulhusen sitter 19-tummare och frontsplittern, diffusorn och sidokjolarna är alla i kolfiber. På insidan hittar vi två sportiga stolar, en tre-ekrad ratt, ett digitalt instrumentkluster på 12,3 tum och tre stycken analoga mätare ovanpå instrumentbrädan. När Z Proto ska börja tillverkas, lanseras och vad priset blir är oklart för tillfället. Tyvärr kommer bilen inte att säljas i Europa. Vad tycker ni om den? Tumnagel
52.8°
+
Bobby Green
0

Gunther Werks 400R är snabb
Randy matar runt på banan

Nyligen levererade Gunther Werks det första kundexemplaret av deras Porsche 993-baserade modell 400R. Racerföraren Randy Pobst fick möjlighet att testa bilen på bana och så här såg det ut. Bilen som officiellt heter Porsche 993 Remastered by Gunther Werks har en luftkyld boxersexa på 4,0 liter utan överladdning som lämnar 437 hästar och 423 newtonmeter i vrid. Varvstoppet ligger på 8100. Vikten på bilen ligger på 1224 kilo. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter F-Pace
Första Jaggan som erbjuds som laddhybrid

Hösten 2015 presenterade Jaguar deras allra första SUV F-Pace och nu har det blivit dags för modellen att få sig en facelift. Detta innebär lite uppdaterat utseende här och där samtidigt som man har tryckt in mer teknik i bilen. Det tillkommer även en del nya motoralternativ, däribland en laddhybrid. Insidan får en ny kurvad pekskärm på 11,4 tum och den stödjer både Apple CarPlay och Android Auto. Den här kör Jaguars senaste infotainmentsystem Pivi Pro. På tillvalslistan finns även en 12,3 tum stor skärm för instrumenten framför den nydesignade ratten. Interiören överlag ska ha förbättrats på många punkter. Bland annat ska det här finnas aktiv brusreducering, mjukare materialval och en luft-jonisator som ska göra det trevligare att vistas inne i bilen. Alla sex stycken motoralternativ får en åttastegad automatlåda från ZF och alla driver på alla fyra hjulen. Insteget är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 250 hästar och 365 newtonmeter i vrid. Nästa steg är en sexa på 3,0 liter med mildhybrid-teknik. Den här ger 335 hästar och 480 newtonmeter. Sen finns det även en sexa som ger 395 hästar och 550 newtonmeter. Laddhybriden kallas för P400e och den kombinerar en turbomatad fyra på 2,0 liter med en elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 404 hästar och 640 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder och på bara el ska man kunna ta sig 5,3 mil. En SVR-version lär också komma men den presenteras inte nu. Uppdaterade F-Pace börjar skeppas till de första kunderna i december och på prislappen står det från 40.860 pund. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Dubbelkopplingslåda till toppmodellerna av Porsche 718
För den som inte vill spaka själv

Köper du en ny Boxster eller Cayman med boxersexa har det varit manuell låda som gäller. Nu lägger Porsche även till att man kan få dessa med den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK. Detta gör bland annat att 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med denna låda tar sig från 0-100 km/h en halv sekund snabbare än med manuellt alternativ - 3,9 sekunder. 200 km/h når man efter 13,4 sekunder vilket är en förbättring med 0,4 sekunder. 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 kapar också 0-100-tiden med en halv sekund och där gäller nu 4,0 sekunder blankt. 0-200 ska ta 13,7 sekunder, också det 0,4 sekunder bättre än om du kör manuell låda. Vad man får betala för PDK-lådan framgår inte. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Traktor sätter nytt rekord på Nürburgring
Tog sig runt på lite över 24 minuter

En Claas Xerion 5000 VC har nyligen satt nytt varvrekord för traktorer på Nürburgring och så här såg det ut. Med sin sexa på 12,8 liter, över 500 hästar och 2600 newtonmeter i vrid är det här den starkaste traktorn som säljs i Tyskland. Racingföraren Christian Menzel hoppade in bakom ratten och styrde maskinen genom alla böjarna på ett snyggt sätt. När turen var över stod klockan på 24 minuter och 50,57 sekunder vilket alltså är ett nytt rekord för den här typen av fordon. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

BMW 545e - laddhybrid med sexa
Går kortare på el men har mer kraft

Vill man köra BMW 5-serie som laddhybrid finns 530e. Men om man tycker att den är lite för klen med sin turbomatade bensinfyra presenteras nu 545e xDrive. Den har istället en turbomatad rak bensinsexa som tillsammans med elmotorn ger 400 hästar och hela 600 newtonmeter. Växellådan är en åttastegad Steptronic. Räckvidden på bara el minskar dock från 6,7 till 5,7 mil men det kanske det kan vara värt för att komma fram lite snabbare. 0-100 km/h ska här gå på 4,7 sekunder vilket är en klar förbättring mot 530e:s tid på 5,9. Toppfarten på bara el anges till 140 km/h, när bägge systemen rullar är den istället 250 km/h. Den blandade förbrukningen anges till mellan 0,21-0,24 liter per mil. Vad 545e xDrive kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Lotus Carlton - superbilen från 90-talet
En av de snabbaste på sin tid

Lotus Carlton, eller Lotus Omega som den också heter, är en galen version av Vauxhall/Opels familjesedan som trots sitt lika utseende var väldigt olik bilen den baserades på. Här hade Lotus fingrat på precis allt och resultatet blev något alldeles i hästväg. Den tillverkades mellan 1990 och 1992 och planen var att bygga 1100 bilar. Men finanskrisen i början på 90-talet slog hårt och det blev bara 320 stycken Carlton och 630 stycken Omega. När den lanserades var den en av de allra snabbaste produktionsbilarna på marknaden. 382 hästar och 568 newtonmeter ur en rak dubbelturbomatad sexa på 3,6 liter räckte för en toppfart på hela 285 km/h. Men faktum är att den hastigheten faktiskt var begränsad. Om man körde till varvstoppet på femman och sen dammade i sexan deaktiverades spärren och man kunde fortsätta ända till 305 km/h istället. Obligatoriskt bonusklipp nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Tio år gammal Porsche 911 möter den senaste
Vad har hänt genom åren?

Throttle House jämför här en flång ny 911 Carrera S mot en tio år gammal av generation 997. Båda har boxersexa och manuell låda men sen börjar olikheterna. Den nya har turbo och mycket annat som den gamla saknar, så vilken ska man satsa på egentligen? Är den nya värd det betydligt högre priset eller duger den gamla precis lika bra? Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

BMW vinkar farväl till kvadrupel-turbodieseln
Det här är X5 M50d och X7 M50d Final Edition

Det har blivit dags att säga hejdå till BMW:s raka dieselsexa på 3,0 liter med fyra turbo-snurror. Den maskinen hittar man i X5 och X7 men i september läggs tillverkningen av B57S som den heter ned. Därför skickar man ut special-versioner av modellerna som kallas för Final Edition. Men du kan bara köpa dem om du bor i Rumänien. I X5 M50d och X7 M50d ger motorn 400 hästar och 760 newtonmeter i vrid. X7:an är lite långsammare på grund av sin vikt men tar sig ändå till 100 km/h på 5,4 sekunder. Det man får med Final Edition är massa prylar som tidigare varit tillval, och givetvis några emblem som berättar att det är en specialare man sitter i. Vad man får betala är dock oklart för tillfället. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Rykte M3-motorn hittar in under huven på Toyota Supra
Supra GRMN får hela 520 hästar

Nya Toyota Supra är en BMW Z4 i andra kläder och delar således motor med denna. Den har en rak sexa på 340 hästar och tidigare i år lanserades den även med turbofyra under huven. Nu snackas det om att en ännu hårigare version är på väg och att den får samma motor som kommande BMW M3 och M4, fast med hela 520 hästar istället. Supra GRMN som namnet väntas bli får alltså den dubbelturbomatade S58-motorn som idag återfinns i bland annat X3 M och X4 M där den ger 480 hästar (510 i Competition-utförande). Till paketet kommer en sjustegad dubbelkopplingslåda att monteras. Supra GRMN väntas dock inte dyka upp förrän 2023 och sägs bara byggas i 200 exemplar. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Aston Martin säljer den allra första av DB4 GT Continuation
Snälla Tomten?

För tre år sedan drog Aston Martin igång sitt Continuation-program med DB4 GT Continuation som är en nytillverkad version av gamla klassiska DB4 GT. Endast 25 stycken exemplar tillverkas och nu säljer Aston Martin den allra första som byggdes. Den är lackad i Snow Shadow Grey och har handmålade stripes på sig. Precis som originalet har den här en aluminiumkaross på en rörram. Karossen är knackad för hand. Insidan har racingstolar i kolfiber men annars ser det ut som det gjorde back in the days. Under huven sitter en rak sexa på 4,2 liter som ger 350 hästar. Maskinen är kopplad till en fyrpetad manuell låda som skickar kraften till bakhjulen. Vad Aston vill ha för bilen framgår inte men det är troligtvis en ganska så rejäl peng. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

BMW släpper teaserklipp på nya M3
Presenteras officiellt i september

I september kommer BMW att presentera den sjätte generationen av BMW M3 som då får internkoden G80. För att läska oss inför detta har man släppt följande korta teaserklipp på bilen. Även M4 kommer att presenteras i samma veva som denna. Bilarna får samma maskin som sitter i dagens X3 M och X4 M vilket innebär rak turbomatad sexa på 3,0 liter som ger 480 hästar, 510 i Competition-utförande. Nya M3 kommer att erbjudas med sexväxlad manuell låda. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Ny lättviktad Jaguar E-Type från Eagle
Det här är Lightweight GT

2011 lanserade Eagle modellen Speedster Lightweight. Det är en modern version av Jaguar E-Type där man så mycket det bara går har behållit de klassiska formerna men uppdaterat allt annat. 2016 presenterades Spyder GT och nu är det dags för Lightweight GT som är en hyllning till de tolv Jaguar E-Type Lightweight-bilarna som man körde racing med för längesen. Dessa bilar var dock renodlade racers utan någon som helst komfort, och riktigt så är det inte i den här nyversionen. Grundaren av Eagle, Henry Pearman, säger följande: "The factory Lightweight was a stripped-out racer. We wanted to retain that special feel of a 60s competition car from an incredible era in British motorsport, but with the comfort, refinement and reliability that would make it an exhilarating daily driver or long-distance GT." Man har utgått från en original Jaguar E-Type Series 1 som sedan strippats helt och hållet och byggts upp igen med nya karosspaneler i aluminium. Motorn är en rak sexa på 4,7 liter utan överladdning som ger 380 hästar och 508 newtonmeter i vrid. Tre stycken Weber-förgasare ser till att förse den med soppa. Till motorn sitter en fempetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Spakar man rätt ska 0-100 km/h gå på runt fem sekunder och toppfarten för den som vågar anges till 273 km/h. Lättvikts-jobbet på denna Lightweight-bil består bland annat av att man har använt magnesium till fälgar, växellådshuset, diffhuset, sumpen och de bakre naven. Avgassystemet i titan gör också sitt. Till slut stannar vågen för allt på 1017 kilo torr. Varje E-Type som Eagle bygger tar mer än 8000 timmar att färdigställa och man hinner bara med att bygga två stycken om året. Vad man får betala för nya Lightweight GT framgår inte men eftersom andra specialare de byggt kostat flera miljoner dollar styck lär inte den här bli billigare. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Så här borde framtiden för Apples chip se ut
Apple Silicon kan vara mer banbrytande än bytet till Intel

Ryktena har florerat länge, men nu är det officiellt att Apple kommer att flytta även sina mac-datorer till egna chip. Jag säger även, för macen har ju faktiskt varit den enda av Apples stora produktkategorier som inte har rullat på egna chip. Storsäljaren iPhone har gjort det i över tio år nu. På många sätt är bytet logiskt, det har varit konstigt att testa en ny Apple-dator och se den få stryk på vissa områden av deras tablet. Det är också logiskt för Apple vet vad de gör och deras utvecklingskurva är fantastisk, speciellt jämfört med Intel. Apple skryter om att deras senaste iPad Pro har 1000 gånger bättre grafik än den första iPaden, något de har levererat på 10 år. Det är Apples ord, men det är sant och väldigt imponerande. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Lexus presenterar uppdaterad IS
Nytt utseende och sportigare köregenskaper

Efter ett gäng teasers är nu uppdaterade Lexus IS presenterad. Det här är fortfarande tredje generationen som lanserades 2013 men nu i ett nyare sportigare skal. Även gällande köregenskaperna ska bilen ha blivit sportigare. Faceliften är ganska omfattande och förutom helt ny grill sitter där även nya strålkastare, baklampor och stötfångare. På alla mått har den även vuxit lite, förutom när det gäller hjulbasen. Insidan får dock knappt några uppdateringar och det enda som märks är nya ventilationsutblås och att infotainmentskärmen på åtta tum har kommit lite närmare föraren. Man kan även få en större skärm på 10,3 tum som har Android Auto, Apple CarPlay och Amazon Alexa. Nytt är även tillvalet med ljudsystem från Mark Levinson som ger dig 17 stycken högtalare med sammanlagt 1800 watt effekt. Under huven finns ett par alternativ på hur det ska se ut. IS 300 har en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 244 hästar och 349 newtonmeter. Den driver på bakhjulen via en åttastegad automatlåda. Det finns även en fyrhjulsdriven IS 300 och den har istället en V6:a på 3,5 liter som ger 264 hästar och 320 newtonmeter. Motorn här är kopplad till en sexstegad automatlåda. Den som vill ha ännu mer effekt väljer IS 350 som har samma sexa men med 315 hästar och 379 newtonmeter istället. Den driver bara på bakhjulen via en åttastegad automatlåda och 0-100 km/h ska gå på 5,7 sekunder. Lansering sker i höst men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Alpina presenterar B5 och D5 S
Förfinade versioner av nya BMW 5-serie

För knappt två veckor sedan rullade BMW ut nya 5-serien och nu presenterar Alpina sina versioner av modellen. Här erbjuds B5 och D5 S och gemensamt för båda är som vanligt uppdaterat utseende, vassare maskineri och ännu mer förfinad insida. Under huven på B5 sitter en dubbelturbomatad V8:a på 4,4 liter som ger 630 hästar och 800 newtonmeter i vrid. Det sistnämnda finns tillgängligt redan från 2000 varv. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder för sedanen, 3,6 för kombin. Toppfarten anges till 330 respektive 322 km/h. D5 S som går på diesel får istället en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter med mildhybrid-teknik. Här är effekten 352 hästar och vridet som är 730 newtonmeter finns där från 1750 varv. 0-100 km/h ska gå på 4,4 sekunder för sedanen, 4,6 för kombin. Toppfarten ligger här istället på 286 respektive 283 km/h. Oavsett vilken du är sugen på så går de att beställa nu och de första kunderna ska få sina bilar i oktober. Priserna har inte släppts ännu. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Matt Farah kör Gunther Werks första kundexemplar av 400R
Oj vilken bil!

Gunther Werks är en av alla firmor som bygger om gamla Porschar till perfektion. 2018 presenterade de 400R som är en helt ombyggd 993 fylld med godis och finesser. 160 kilo lättare än originalet och med en ylande 430 hästar stark boxersexa i baken. Nu har Matt Farah som driver The Smoking Tire fått provköra det allra första kundexemplaret - en olivgrön karamell som kostar 500.000 dollar. Endast 25 stycken 400R kommer att tillverkas. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

BMW kör ut nya 4-serien
Grillsäsongen är här på riktigt!

Precis som utlovat presenterar BMW idag nya 4-serien. Vi har tidigare fått teasers och sen så har även officiella pressbilder läckt ut, så hur bilen ser ut vet vi redan. Nu kommer dock all tillhörande information och ännu fler bilder att gotta ner sig i. Det här är alltså andra generationen av 4-serien och den har kodnamnet G22. Det finns massa nytt under skalet men givetvis är det utsidan i detta fall som väcker mest uppmärksamhet - i synnerhet grillen. Här visar BMW att stora grillar inte är något man kommer att sluta med utan snarare tvärtom, och nu växer de även på höjden. Här breder näsborrarna ut sig över hela fronten och det här lär bli en rejäl vattendelare. Insidan bjuder dock inte på lika många överraskningar utan ser i princip exakt ut som den man hittar i 3-serien (G20), som nya 4-serien även delar plattform med. Den som är van vid hur BMW:s senaste bilar ser ut kommer alltså att känna igen sig bra. Motorerna man inledningsvis kommer att kunna välja mellan är en fyrcylindrig diesel, två fyrcylindriga bensinare och toppversionen M440i xDrive. Den har en rak sexa som ger 374 hästar. I mars nästa år lanseras modellen även med två raka diesel-sexor. Dieslarna och den raka sexan har mildhybrid-teknik som består av en startgenerator på 48 volt som kan ge en extra boost på elva hästkrafter när det behövs. Oavsett val kopplas alltid en åttastegad Steptronic-växellåda till motorn. Åttastegad Steptronic Sport-låda finns som tillval. Lansering sker i oktober och priserna börjar på 441.000 kronor. M440i xDrive kostar från 663.000 kronor. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
25.1°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Porsche 911 Targa här
Den klassiska bågen är på plats

Porsche rullar nu ut nya 911 Targa och den erbjuds som Targa 4 eller Targa 4S. Den breda takbågen finns där och precis som föregångaren kan man öppna upp hela glaskupan bakåt med ett knapptryck - öppning och stängning tar 19 sekunder. Oavsett version får du en boxersexa på 3,0 liter med dubbla turbo. Den ger 385 hästar i Targa 4 och klarar då 0-100 km/h på 4,2 sekunder med en toppfart på 298 km/h. Targa 4 S har istället 450 hästar, gör 0-100 km/h på 3,6 och toppar 304 km/h. Den åttastegade dubbelkopplingslådan PDK är standard, men till den sistnämnda kan man beställa till den sjustegade manuella om man hellre vill spaka själv. Drivningen sker på alla fyra hjulen. På tekniksidan hittar vi bland annat Porsche InnoDrive som är en adaptiv farthållare. Med Smartlift-funktionen höjs fronten automatiskt på ställen där du ofta kör. Stötdämparsystemet PASM (Porsche Active Suspension Management) är standard. Targa 4S har även elektronisk diffspärr. Bilen kommer till återförsäljare i augusti och för en Targa 4 får man betala 1.270.000 kronor, Targa 4S kostar från 1.440.000 kronor. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

D3 S - ny Alpina för dig som gillar brutal dieselkraft
Bjuder på 730 newtonmeter

Alpina presenterar nu den nya modellen D3 S och eftersom det är ett D med i namnet är det diesel som gäller. 3:an står för 3-serie och S:et för supersnabb. Alpina har utgått från BMW M340d och gett den ännu mer kraft och bättre prestanda. Effekten är vanligtvis 340 hästar och 700 newtonmeter men det har Alpina skruvat upp till 355 respektive 730. Vridet ska finnas tillgängligt redan vid 1750 varv. Motorn är en turbomatad rak sexa på 3,0 liter. Den har mildhybridteknik och det här blir första gången Alpina bygger en modell som har detta. Till paketet kopplas en åttategad automatlåda som driver alla fyra hjulen och 0-100 km/h går på 4,6 sekunder för sedanen och 4,8 för kombin. Toppfarten ligger på 273 respektive 270 km/h. Fjädrar och stötdämpare har man hämtat från Alpina B3 och bromsarna kommer från B5 Biturbo. Interiören är på vanligt vis också tillpiffad och här finns bland annat en ny ratt, mer skinn och andra sömmar. Är man sugen går det bra att beställa nu och de första leveranserna ska ske i november. Priset för sedanen börjar på 70.500 euro medan kombin kostar från 71.900 euro. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

En genomgång av skillnaderna mellan Toyota Supra 2,0 och 3,0
Turbofyra vs turbosexa

En Toyota Supra "ska" ju ha en sexa under huven men det kan ju finnas de som även nöjer sig med en fyra. Därför introducerades just detta till nya Supra i början av året. Maskinen är på 2,0 liter och ger 255 hästar mot den raka sexan som är på 3,0 liter och 382 hästar. Den sistnämnda är även 100 kilo tyngre vilket kanske kan spela in när man står där i butiken och väljer mellan dessa två. Redline Reviews har jämfört de båda versionerna och kommer berätta om skillnaderna över tre stycken videos, det här är den första. Vilken gillar ni bäst? Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Cadillac rullar ut långa versionen av Escalade
Är 5,76 meter lång!

Om du inte trodde att Cadillacs maffigaste modell Escalade kunde bli maffigare gick du bet. Nu presenterar man nämligen den långa versionen med tilläggsnamnet ESV och det här blir herren på täppan för den som vill ha en jätte-SUV. Vanliga Escalade som presenterades i början av februari mäter 5,38 meter på längden vilket knappast är något diskret mått. Men ESV är hela 5,76 meter lång! Hjulbasen har också ökat från 3,07 till 3,4 meter. Den nya längden ger 18,1 procent mer lastutrymme och man ska kunna få in upp till sjuka 3584 liter om man trixar bort sätena. ESV erbjuds med två stycken olika motoralternativ och dessa är en V8:a på 6,2 liter som ger 420 hästar och 620 newtonmeter eller en turbomatad Duramax-dieselsexa på 3,0 liter som bjuder på 280 hästar och 620 newtonmeter i vrid. Oavsett val är det tiostegad automatlåda som gäller, och modellen erbjuds både med fyrhjulsdrift eller endast bakhjulsdrift. Prislappen börjar på strax över 80.000 dollar. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

BMW 325iX från 1986 med 82 mil på mätaren till salu
Blir din för 48.000 pund

Bilar är ju till för att köras men det blir inte alltid så. Nu har handlaren SuperVettura en BMW 325iX från 1986 som bara har gått 82 mil till salu, och det är verkligen en tidsmaskin. Det blir lite bisarrt när en 34 år gammal bil är i princip helt ny och aldrig renoverad eller liknande. Bilen är lackad i Polaris Silver Metallic och under huven sitter en rak sexa på 2,5 liter som levererar 170 hästar. Den är i sin tur kopplad till en fempetad manuell låda som ser till att driva alla fyra hjulen. Handlaren vill ha 48.000 pund för bilen och du hittar mer information och bilder på länken nedan. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Rykte Bakhjulsdrift och rak sexa i nästa Mazda6?
Kanske dyker upp 2022

Lite rykten kring Mazda bubblar nu upp och de säger att nästa Mazda6, som väntas dyka upp 2022, får rak sexa och bakhjulsdrift. Mazda har tagit patent på en ny motor kopplad till en åttastegad automatlåda som då i sin tur endast ska driva bakhjulen, och det är alltså detta recept som kanske kan hamna i den kommande 6:an. Den nya motorn skulle kunna få SkyActiv-X-teknik och modellen kommer även att erbjudas med dieselmaskin och som både mild- och laddhybrid. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Porsche Boxster förklädd till 356 Speedster
Bra eller anus?

En Porsche 356 Speedster hade ju varit trevligt att ratta runt i men ska du ha en äkta får du hosta upp väldigt mycket stålar. En del bygger därför replikor baserade på Volkswagen Bubbla men vill du ändå att det ska vara en Porsche undertill fixar företaget Total Headturners detta genom att erbjuda denna ombyggda Porsche Boxster (987). Visst, man ser ju att den skiljer sig en hel del från originalet men formerna finns ändå där, och resultatet ser ganska så ballt ut i mina ögon. Att det dessutom är en ganska mysig boxersexa monterad i mitten istället för en ganska trött boxerfyra i baken gör ju inte saken sämre. 240 hästar, manuell sexpetad låda och givetvis bakhjulsdrift - kul sak! Bilen vi ser här är till salu och blir din för 69.995 pund. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

På lördag kan du buda hem en Porsche 993 GT2
Lätta på lädret nu!

Nu i helgen, på lördag närmare bestämt, har RM Sothebyx27s auktion igen och en av pärlorna som ska klubbas iväg är den här fantastiskt vackra skapelsen - en Porsche 993 GT2 från 1996. 993 var den sista luftkylda Porschen som tillverkades och GT2-utförandet gör den extra speciell. Det här var det absolut värsta du kunde få och bilen byggdes bara i 194 stycken exemplar. Objektet som säljs har 3000 mil på mätaren och den som köper får bland annat boxersexa på 3,6 liter med dubbla turbo och 430 hästar, sexpetad manuell växellåda och en tid från stillastående till 100 knyck på under fyra sekunder. Bilen väntas gå för mellan 950.000 dollar och 1,1 miljon dollar. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Spana in gamla Lamborghini-konceptet Marzal
Bilen med en halv V12:a

1967 presenterade Lamborghini konceptbilen Marzal. Det som är lite kul med den förutom de stora glasytorna är att den har en halv V12:a monterad i sig. Man delade en fyraliters-maskin på hälften och fick en rak sexa på 2,0 liter som man monterade på tvären bakom sittbrunnen. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida