m

Netflix åtalas för att sexualisera barn i Snyggingar
Fransk film får massiv kritik i USA

En domstol i den amerikanska delstaten Texas åtalar nu Netflix för att sexualisera barn i den franska filmen Mignonnes, en film som på engelska heter Cuties och här i Sverige fått titeln Snyggingar. Filmen handlar om en 11-årig muslimsk flicka som mot sin familjs vilja vill ansluta sig i en frisinnad dansgrupp. I åtalet mot Netflix står bland annat att filmen innehåller "visual material which depicts the lewd exhibition of the genitals or pubic area of a clothed or partially clothed child who was younger than 18 years of age at the time the visual material was created, which appeals to the prurient interest in sex, and has no serious, literary, artistic, political, or scientific value." Netflix anser inte att filmen sexualiserar barn utan säger i ett uttalande efter att åtalet blev känt: "Cuties is a social commentary against the sexualization of young children. This charge is without merit and we stand by the film." Netflix har redan tidigare hamnat i blåsväder för filmen då en poster för filmen ansågs vara väldigt översexualiserad. Det verkar även Netflix ha tyckt och ändrade postern efter kritiken denna fick. Det finns än så länge inget datum bestämt för när åtalet mot Netflix ska tas upp i domstol. Här ovanför hittas trailern till filmen. Tumnagel
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi-reklam anklagad för att vara sexuellt provocerande
Visar en flicka som äter en banan

Det går sådär för Volkswagengruppens reklamavdelning just nu. I maj anklagades en reklamsnutt för nya Golf vara rasistisk och nu är det dags för Audi som nyligen tvingades plocka ner en tweet för RS4 Avant sen den anklagats för att vara sexuellt provocerande och osäker. På reklambilden äter en flicka en banan samtidigt som hon lutar sig mot bilen. Detta menar kritikerna ska vara att sexualisera barnet. Att hon dessutom står framför grillen anses vara det osäkra i det hela då man visar barnet i en farlig situation - en där föraren inte skulle kunna se barnet från förarsätet. Med bilden fanns även texten "Lets your heart beat faster – in every aspect". Audi har plockat ned reklamen och i ett uttalande säger de att den var ett misstag och att de ber så mycket om ursäkt för det inträffade. De har även tillsatt en intern utredning för att se hur kampanjen skapades och vad som gick fel i det hela. Tumnagel
-4.8°
+
Bobby Green
0