m

Guerrilla-chef blir ny chef för PlayStation Worldwide Studios
Tar över efter Shuhei Yoshida

Sony fortsätter röra om i Playstation-grytan. Tidigare i år meddelade Shawn Layden att han kommer lämna sin post som ordförande för PlayStation Worldwide Studios och nu har det även blivit känt att Shuhei Yoshida kommer lämna sin chefsposition i organisationen. Yoshidas ersättare kommer bli Guerrilla-grundaren Hermen Hulst, som nyligen ansvarat för releasen av Horizon: Zero Dawn samt assisterat Hideo Kojima med Death Stranding. Playstation-chefen Jim Ryan säger detta om rekryteringen: "Hermen is one of the most effective and well-respected leaders in the video game industry. Worldwide Studios is a critical part of the future success of the company, and we must deliver on the promise we have made to gamers to create imaginative and exciting content that is truly unique to PlayStation. I have no doubt Hermen can lead our teams to deliver compelling and diverse experiences at a steady cadence." Hulst kommer ansvara för samtliga 15 spelstudios som går under PlayStation Worldwide Studios, vilket bland annat innefattar Naughty Dog, Santa Monica, Sucker Punch, Bend Studio, Insomniac och Media Molecule. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0
2017

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Spela spelet på bilden * Digital Foundry: the best 2017 4K TVs for HDR gaming * New PlayStation VR experience lets you explore Chernobyl * Interview with diehard game collectors * Four Years Of Incredible New York Comic Con Cosplay * Watch the first footage of new Battlefield 1 map Tsaritsyn * THQ Nordic köper tysk spelstudio för 8,5 miljoner kronor * House Republicans Attempt Zelda Reference, Fuck It Up * Watch Shuhei Yoshida Play Everybody’s Golf for 12 Minutes * KFC unleashes VR training game about cooking fried chicken * Announcing Immortal: Unchained, A New Souls-Inspired Shooter * 4v1 shooter Raiders of the Broken Planet is giving away its prologue mission for free * Cities Skylines Green Cities Expansion Coming Later This Year * Solid Snake sneaks onto Android in Metal Gear Solid 2 HD for Nvidia Shield * The NSFW tale of ‘MacPlaymate,’ the first interactive porn game for Mac * Someone has finally recreated Doom 2 in the Diablo 2 engine * x27Life is Strange: Before the Stormx27 trailer showcases its story Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Shadow of the Colossus är en remake
Shuhei bekräftar

När Sony visade sin trailer för Shadow of the Colossus för PlayStation 4 under sin presskonferens tidigare i veckan så var det väl rätt uppenbart att det spelet var mer än en upphottad version av PlayStation 2-klassikern. I en intervju som den japanska speltidningen Famitsu gjorde med Shuhei Yoshida bekräftade Yoshida detta och klargjorde att detta spel är en remake byggd från grunden. Famitsu: The next question is about Shadow of the Colossus. Is this a remaster version, or is it a remake version? Shuhei Yoshida: “It is a remake. The game content is the same as the original version, but all the assets are being remade. I figured we could use such tech to make if we’re going to make Shadow of the Colossus in the PS4 era. Bluepoint is the development company behind the PS3 remaster versions of ICO and Shadow of the Colossus. So we know them rather well.” På frågan om man kommer lägga in något nytt innehåll i spelet, så som de där kolosserna som man inte lyckades klämma in i originalspelet, svarade han nej. Man kommer självklart erbjuda nya kontrollmöjligheter samt inställningar men inget nytt material då. Shadow of the Colossus släpps till PlayStation 4 under 2018 Tumnagel
43.6°
+
Frode Wikesjö
0

Spelutvecklare ger speltips i PlayStation-affären
Vad tycker Shuhei Yoshida att du ska spela?

PlayStation-affären har startat ett initiativ som man kallar för The Creators, vilket är en sektion där kända spelskapare kan dela med sig av sina favoritspel som man då kan köpa. Detta verkar just nu endast vara tillgängligt i den amerikanska PlayStation-affären och ska även dyka upp i Europa inom kort. Hur som helst kan man här hitta listor från Shuhei Yoshida, Siobhan Reddy (Media Molecule) och Herman Hulst (Guerrilla Games) som alla rekommenderar diverse spel. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Shuhei Yoshida packar upp The Last Guardian
Specialutgåvan då

I dag släpptes Final Fantasy XV efter mer än tio år sedan det offentliggjordes och nästa vecka släpps ett annat spel som varit under utveckling hur länge som helst, nämligen The Last Guardian. Precis som alla andra större spel nu för tiden så kommer även The Last Guardian få sig en specialutgåva och i klippet ovan kan man se när Shuhei Yoshida samt Sid Shuman packar upp spelets specialutgåva. Tumnagel
38.3°
+
Frode Wikesjö
0

The Last Guardian skjuts upp igen
Men vafan.

Under årets E3 fick vi äntligen reda på att vi skulle få lägga vantarna på The Last Guardian efter år av väntan. 25 oktober var datumet som vi hade ringat in i kalendern efter att spelet legat i det så kallade "development hell" i ett par år. Nu har Shuhei Yoshida skrivit ett blogginlägg på Playstation-bloggen där han berättar att spelet skjuts upp ytterligare några veckor till 7 december. På Playstationbloggen skriver Shuhei Yoshida detta: A delay is a difficult decision, particularly with this game, but we have encountered more bugs than anticipated while in the final stages of development. To ensure that The Last Guardian delivers on the experience that the game’s creators have envisioned, we need to take the extra time to work on those issues. Jaja. Vi har väntat ett rätt längre på The Last Guardian, så vi kan nog vänta någon vecka till. Det nya släppdatumet är 7 december. Tumnagel
28.0°
+
André Stray
0

Phil Spencer gratulerar Naughty Dog och Sony
Till succén med Uncharted 4

Uncharted 4 har fått riktigt bra betyg av de som förhandstestat spelet och just nu ligger snittbetyget på 94 procent på Metacritic inför lanseringen i morgon. I fredags gick också Xbox-chefen Phil Spencer ut och gratulerade både Naughty Dog och Sony-chefen Shuhei Yoshida till det grymma jobbet med spelet. Har ni inte läst Frodes intryck ännu kan ni göra det nedan. Där hittar ni också en länk till vårt senaste podcastavsnitt där vi snackar en del kring spelet. Tumnagel
45.8°
+
Emmy Zettergren
0

Microsoft: Xbox One är tekniskt redo för cross-play med PS4
Det handlar bara om vilja

För ett tag sedan sträckte Microsoft ut handen och meddelade att de kan tänka sig att införa plattformsöverskridande spelande och att samarbeta med andra aktörer på marknaden liksom Sony. Men Sony har inte visat sig överexalterade och varit lite avvaktande i sina svar. Bland annat meddelade Playstations chef Shuhei Yoshida i en intervju med Eurogamer att det kan vara knepigt att få till det rent affärs- och policymässigt och att den tekniska biten lär vara den lättaste. Men Sony har också sagt att de är öppna för diskussioner. Microsoft fortsätter dock att trycka på i frågan och vill gärna berätta mer om att de är villiga att starta nya samarbeten. Bland annat har europeiska chefen för ID@Xbox, Agostino Simonetta som tidigare jobbat hos Sony, nu sagt att Xbox One är tekniskt klar för plattformsöverskridande spelande med Playstation 4 men vill inte gå in på ifall de fått någon respons från Sony. "We can only say: wex27re ready. Wex27ve done our bit and we welcome anyone who wants to take part." "Any title that wants to update their game to include cross-network play, any title that wants to launch soon and take advantage of that, we are ready." Gabe Newell, som är medgrundare till och VD för Valve, har dock sagt att han ser stora möjligheter i ett bredare samarbete mellan plattformen Steam och konsoler och kanske får vi se mer plattformsöverskridande spel där först innan samarbete sker över konsolgränserna, om det nu kommer att ske. Tumnagel
73.6°
+
Emmy Zettergren
0

Vi kommer att kunna se på Netflix i Playstation VR
Och spela vanliga PS4-spel

Precis som Valve har Sony utlovat att deras VR-enhet Playstation VR kommer att kunna erbjuda ett "biografläge" där användare ska kunna se på filmer och exempelvis spela traditionella PS4-spel som inte är direkt anpassade för virtuell verklighet. Nu bekräftar Sony via chefen Shuhei Yoshida att Netflix kommer att vara en av de tjänster som blir tillgängliga för enheten och att de jobbar med flera företag just nu inför lanseringen i höst. “We believe that’s a really important part of the entertainment experience that PS VR has to deliver. We are working with potential partners in that area, we’re just not ready to announce who will bring their apps to PS VR yet. We will do that soon before the launch.” Sony har också sagt att över 50 titlar har utvecklas för Playstation VR inför lanseringen men Yoshida påpekar att några av de titlarna kan flyttas över till nästa år. “It’s a bit too many, possibly – but some games will be pushed out [of that window]. What I’d really like to see, seriously, is that six months to a year after the launch, the developers who invested in making great VR games are able to recoup their investment and continue making new games. That’s the biggest test we have to pass.” Tumnagel
69.4°
+
Emmy Zettergren
0

Politik och affärer kan stå i vägen för Cross-Network Play
Sony säger att tekniken är den enklaste biten

Ända sedan Microsoft meddelade att de gärna vill samarbeta med aktörer liksom Sony för att få till Cross-Network Play, det vill säga plattformsöverskridande spelande, har många velat veta hur hur Sony ställer sig i frågan. I ett officiellt uttalande häromdagen sade de också lite vagt att de gärna tittade på samarbeten med de utvecklare som är intresserade av det men gav inte några konkreta besked eller löften. Nu säger PlayStations chef Shuhei Yoshida till Eurogamer att det tekniskt sett inte är omöjligt att få till spelande över konsolgränserna men att det politiskt och affärsmässigt är mycket knepigare. Att jobba gränsöverskridande med datorer är dessutom, enligt Yoshida, relativt enkelt eftersom det är en öppen plattform medan konsolernas nätverk är mycket mer stängda. "Because PC is an open platform itx27s much more straightforward. Connecting two different closed networks is much more complicated, so we have to work with developers and publishers to understand what it is they are trying to accomplish. We also have to look at the technical aspect - and the technical aspect could be the easiest. We also have to look at policy issues and business issues as well." Med andra ord ska vi nog inte räkna med några gemensamma spelsessioner mellan vänner på PS4 och Xbox One inom någon snar framtid då just politik och affärsbeslut brukar vara en flaskhals som tar tid att tackla. Tumnagel
22.8°
+
Emmy Zettergren
0
Nästa sida