m
2020
2019
2018

BMW Vision iNEXT - självkörande uppkopplad elbil
Förhandsvisar produktionsmodell som kommer 2021

BMW verkar vara ute efter att ta över tronen från Lexus som biltillverkaren med maffigast (märkligast?) grill. Det får vi nu erfara med den nya konceptbilen Vision iNEXT som verkligen har ett säreget utseende. Men det är inte det som är det viktiga, sägs det ju. I det här fallet är det tekniken under som spelar någon roll. Den här bilen är självkörande, uppkopplad och går givetvis enbart på el. Det är en förhandsvisning av en kommande produktionsmodell som BMW ska lansera 2021. Troligtvis är då designen något nedtonad. Men en elbil behöver väl ingen grill? Korrekt, men BMW vill ändå att bilen ska ha en tydlig nos och i denna sitter det olika viktiga sensorer. Bilen har även kameror istället för vanliga sidospeglar och ytor man tar på för att öppna dörrarna istället för dörrhandtag. Det finns två stycken körlägen - Boost mode och Ease mode. Det förstnämnda ger dig en ratt att hålla i och det är då du som kör bilen. Skärmarna visar då även viktig körinformation. Byter man till Ease sjunker ratten tillbaka något samtidigt som man på skärmarna istället får tips på platser och händelser längs vägen som kan vara intressanta att stanna vid. Läs mer om konceptet i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
23.8°
+
Bobby Green
0

Audis eldrivna e-tron går att få med virtuella sidospeglar
Kameror ersätter speglarna

I augusti lanserar Audi sin allra första rena elbil e-tron och den kommer bland annat att erbjudas med en världsnyhet - virtuella sidospeglar. Det innebär att du i tillvalslistan kan lägga till det som många endast haft som koncept de senaste åren - kameror istället för fysiska speglar. Dessa filmar vad som händer bakåt och skickar bilden till OLED-skärmar i instrumentpanelen. Fräsigt såklart, men också något som bidrar till bättre aerodynamik. Samtidigt försvinner en hel del av vindbruset. E-tron ska ha cW-värdet 0,28 vilket ska vara ett av de allra lägsta i SUV-segmentet. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0
2017
2016
2015
2014
2013
2012

Hur tjurig är tjuren egentligen?
Jag har stångats lite med Lamborghini Aventador

Jag kommer så väl ihåg när en gammal kompis tyckte att det verkade jätteläskigt att köra andra bilar än sin egen. Sin egen var man ju van vid och bara tanken att behöva "lära" sig att koppla och växla i en annan bil var skrämmande. Jag har alltid tyckt att det varit kul att köra olika bilar, både mina egna och kompisars. Nu har jag genom jobbet fått möjlighet att testa en hel del vilket självklart alltid är roligt. Men det finns vissa bilar som jag hyser sjukt stor respekt för, och som jag nästan har varit lite rädd för att köra. Lamborghini Aventador är en utav dem. Jag får tankar i huvudet från förr i tiden då dessa extrema supersportbilar enbart kunde köras av vissa människor och inte var för alla. Tack vare Audis köp av Lamborghini är det inte så längre. Väldigt få har fortfarande möjligheten att kunna köpa just en Aventador, men vem som helst kan köra den. Även jag visade det sig, även om jag tills jag hoppade in i cockpiten var skitnervös. Tumnagel
75.2°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Nissan 350Z
Singelturbokonverterad med 550 hästar

Johan har en rätt trimmad Nissan 350Z från 2004 som fått sig en turbosnurra för att vara lite piggare. När han köpte den hade han fyra ledord för vad bilen skulle palla. Dessa var race, vardag, stilrent och kolfiber. Om visst ser det ut som om han har lyckats ganska bra med detta? Vi frågade Johan dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Bilen jag har är en Nissan 350z årsmodell 04 som importerades från Tyskland förra hösten. Bilen var helt original när jag tog hem den och hade bara gått 3000 mil. Hela tanken med bilen var att köpa någonting som var ganska sportigt från början utan att behöva bygga om den, men efter ca 2. veckor så sattes bilen upp på pallbockar och bygget drog igång. Ledorden för bygget var: Race, vardag, stilrent, kolfiber. 350z har i grund och botten ganska gott om effekt. ca 300 sugishästar och bra vrid. Problemet är att de är riktigt tunga för att vara små sportbilar. Lösningen blev att lätta den och följande byttes ut mot kolfiber: Huv, framskärmar, baklucka, sidospeglar, Bride kolfiber stolar, kylning till bromsar i kolfiber, insug i kolfiber samt airduct till luftfiltret. Sedan fälgar blev ett par Volk te37 Super Lap, enda i Skandinavien som har dessa i 19 tummare. Riktiga lättvikts fälgar! Det monterades även sparco 4-p bälten och en Cusco 4-punkts halvbur för att styva upp bilen. Trimmade bilen som sugis och sommarens setup såg ut som följande: DC sports komplett avgassystem, headers, kattersättare och dual 2,5 tums system utan ljuddämpare Motordyne uppgraderingsinsug, KN Typhoon kolfiber luftfilter kit, mappning, lättvikts remskivor för att minska drivline förlusten, kardanaxel i kolfiber. Bilen blev grym på bana! Perfekt med en lätt sugis-bil med mycket pulver i. Men om man har en bil som ser sportig ut så ska alla volvo-raggare rejsa med en på motorvägen och tyvärr så är inte en sugis-bil direkt passande för det ändamålet så nu i vinter lämnades bilen in på Turbocenter i STHLM för att bli Sveriges enda singelturbo konverterade 350z. Nu är bilen klar och det är lite små ändringar kvar inför denna säsongen som ett komplett kjolpaket i kolfiber som ska monteras tillsammans med lite annat smått och gott. Slutresultatet blev 550 hk och 700 nm i motorn. Drömbilen är nog en Ben Sopra GTR" Det finns även ett litet klipp på åket under "Läs mer" som inte alls (ironi) får en att längta efter sommaren. Tack för att du delade med dig Johan! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0
2009

Citroën DS3 - nu produktionsklar
Baseras på C3

I början av våren så visade fransmännen ett koncept vid namn DS Inside och lite senare framkom att detta skulle bli en produktionsvagn som tar upp kampen mot t.ex Fiat 500, Mini Cooper och Alfa MiTo. Nu är det snart dags för premiär (närmare bestämt i Frankfurt inom ett par veckor) och här är första bilderna. Som synes har man inte gjort några drastiska förändringar exteriört vilket verkligen ger tummen upp. Beroende på smak kan man välja mellan ett flertal färger/mönster på tak och sidospeglar och interiört erbjuds sex kulörer på instrumentbrädan. Inledningsvis kommer tre bensinare (95,120 och 150 hk) och två dieslar (90 och 120 hk) där minsta dieseln ska klara sig på 99 g/km. Mer att läsa på länken. Tumnagel
37.1°
+
Erik Svensson
0

Här är Peugeot RCZ
Lanseras i vår och dieselhybrid visas som koncept i Frankfurt

2007 var året då Peugot visade en fräck framtidsstudie som kunde ge en lite sportigare touch till fransmännens alldagliga fordonsflotta. En Audi TT utmanare sa några, andra trodde det just skulle stanna på konceptstadiet men nu har så konceptet äntligen gått och blivit verklighet. På utsidan är det inte mycket man förändrat. Profilen är densamma med sina böljande linjer och stora frontgrill. Precis som hos tyskarna kan man sätta sin egen prägel genom att beställa avvikande färg på vissa detaljer och/eller sidospeglar samt takplåt i kolfiberfinish. Inledningsvis erbjuds två 1,6-liters bensinare och en diesel på 2,0-liter. De två förstnämnda ger 156 hk och 240 Nm respektive 200 hk och 255 Nm medan dieseln får nöja sig med 163 hk och 340 Nm. Lite senare lär också hybridkonceptet gå i produktion och där handlar det om en kombination mellan diesel och eldrift där sistnämnda driver på bakhjulen och ger motsvarande 37 hk och 200 Nm. Eller kanske desto mer intressant - totala utsläpp av 95 gram koldioxid per kilometer. Tumnagel
37.5°
+
Erik Svensson
0

Mini John Cooper Works World Championship 50
En till jubileumsmodell

Förra veckan tog vi upp Mini Cooperx27s 50-års firande men vid sidan av Mayfair och Camden så släpptes också en tredje specialare vid namn Mini John Cooper Works World Championship 50. Bortsett ett av bilvärldens längsta namn så är jubileumsversionen samma sak som "vanliga" John Cooper Works. Motor, chassi och fjädrar har lämnats orört utan det som skiljer är att man plockat på nya fälgar, nytt kjolpaket, strålkastare med bi-xenon, extraljus vid grillen samt sidospeglar och huvscoop i kolfiberlook. Interiört är det fullmatat med navigator, uppgraderad stereo, parkeringsvarning samt logotyper lite här och var. 250 exemplar kommer bli verklighet och priset förväntas landa kring 40 000 euro. Tumnagel
37.2°
+
Erik Svensson
0

Nya VW Polo dressad som en GTI
Plus specialversion av Golf GTI visad på Wörthersee 09

Volkswagens bidrag till tunerträffen Wörthersee är dels en försmak av en eventuell Polo GTI och dels Golf GTI i samma stuk. Om vi fokuserar på minstingen så har den tagit del av 18-tums fälgar, röd kulör med svarta sidospeglar samt inredning i nappa-läder och lite sportigare touch på detaljer. I konceptet hittas en 1,4-liters på 86 hk och mer finns att läsa på länken. Tumnagel
37.7°
+
Erik Svensson
0

Officiell Seat Ibiza Bocanegra
Riktigt grym exteriör!

För 14 månader sedan var det bara ett nytt (hett) koncept men nu har Bocanegra gått och blivit verklighet. I stort handlar det om ett elakt stylingpaket med stora luftintag, centrerat avgassystem, svarta sidospeglar och lite hetare interiör med 3-ekrad ratt, aluminumpedaler och Bocanegra-loggos lite här och var. Motoralternativen är desamma som i Ibiza FR och Cupra vilket betyder 1,4-liters TSI på antingen 150 eller 180 hk. Debut efter sommaren. Tumnagel
37.3°
+
Erik Svensson
0

Teaser för produktionsklar 5-serie GT
Visad i BMW TV

I början av februari visade BMW sin nya GT där man blandat friskt mellan X6, 7-serie och nästa 5-serie. Tilläggsnamnet är Gran Turismo och då sa man att det bara var en förstudie. Redan nu har dock en seriemässig 5-serie GT trätt fram och denna kan ses i videon här till höger. Det som skiljer verkar på utsidan sträcka sig från sidospeglar, utformningen på avgasrören samt mindre fälgar medan insidan visar typiskt BMW-snitt med mycket läder och betydligt enklare färgsättning. I november sägs nya 5-serie GT finnas ute till försäljning och mer finns att läsa nedan. Tumnagel
37.6°
+
Erik Svensson
0
2008

Smygofficiell: Audi TT-S
Motorpasion publicerar de första bilderna.

Spanska Motorpasion har kommit över ett gäng bilder på kommande Audi TT-S i både roadster- och coupéform. Förändringarna är inte jättestora jämfört med en TT med S-linepaketet, men några små, och lyckade, ändringar bjuder man på. De största förändringarna hittar vi i fronten. LED-slingan från A5/S5, R8 och nya A4 har nu hittat till TT och luftinsläppen runt dimljusen har blivit större. Bak hittar vi en ännu mer markerad diffuser och fyra utblås istället för två. De för S- och RS-bilarna unika silvriga sidospeglarna finns givetvis på plats, liksom nya fälgar. Att TTS får en något uppdaterad version av TFSI-fyran från S3 har varit känt länge, trots att vi hört allt från att TT skulle få en turboladdad version av 3,2-liters sexan till en helt ny turbofemma. Men det blev alltså 2-liters TFSI-fyran från S3, som nu får 272 hästar, som jag personligen inte tycker är speciellt spännande, även om den är stark. Den saknar den där riktigt snabba gasresponsen för att passa i en modern S-bil. Officiell premiär i Detroit. Även storebror R8 kommer att vara på plats i Detroit, dock inte med en V10 under huven. Istället väljer Audi att visa R8:an i konceptform med diesel V12:an på 500 hästkrafter och skrämmande 1 000 Nm. Mer om den senare. Fler bilder hos Motorpasion på länken nedan. Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0
2007

Nu är den här: BMW X6 Sports Activity Coupe Concept

Vad får du om du blandar svepande coupélinjer med BMW X5 och konceptbilen CS? Jo, BMW X6. Bilen för dig som gillar att sitta högt, köra fyrhjulsdrift men ändå vill ha något annat än en vanlig SUV. För SUV:arna blir allt större, och idag är det svårt att hitta en SUV i X5-storlek som inte har 7-säten. Här skiljer sig X6 från konkurrenterna. X6 har fyra feta skinnfåtöljer och ett bageutrymme stort nog för alla dina livstilsprylar. Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0
Nästa sida