m

Siemens visar upp självkörande tåg
Kommer att rulla på Hamburgs S-Bahn

Siemens och den tyska tågoperatören Deutsche Bahn (DB) har utvecklat som ska vara världens första tåg som är helt självkörande och där allt som lokförare vanligtvis brukar göra är automatiserat. Dr. Richard Lutz, vd för DB, säger i ett pressmeddelande om de självkörande tågen: "Today we’re experiencing the true turn of an era: The railroad has arrived in the digital future and Digital Rail Germany has become a reality. With automated rail operations, we can offer our passengers a significantly expanded, more reliable and therefore improved service – without having to lay a single kilometer of new track. It is our goal to make rail transport attractive to ever-larger numbers of people, which is the only way we can achieve the mobility transition." DB planerar att sätta fyra av de självkörande tågen i trafik på Hamburgs S-Bahn. Där kommer de självkörande tågen att dela spår med traditionella tåg som körs av lokförare. De självkörande tågen kommer dock att ha en lokförare ombord som övervakar det hela. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Porsche börjar bygga e-bensin-fabrik i Chile
Ska stå klar nästa år

Nu har byggnationen av en ny fabrik i Chile som ska tillverka e-bensin inletts. Bakom fabriken står bland annat Porsche och Siemens Energy och man hävdar att det man tillverkar här skulle kunna minska CO2-utsläppen i förbränningsmotorer med upp till 90 procent. E-bensin är ett syntetiskt framställt alternativ till bensin och diesel. Med hjälp av förnybar elektricitet producerar man vätgas genom elektrolys. Vätgasen omvandlas därefter till flytande bränsle. Resultatet innehåller alltså ingen råolja, inget svavel och ingen bensen. Fabrikens mål är att dra igång tillverkningen nästa år och att då kunna producera 130.000 liter - bränsle som kommer att användas i Porsche Mobil 1 Supercup-bilar det året. 2024 räknar man med att kunna trycka ur sig runt 55 miljoner liter och 2026 hela 550 miljoner liter. Bonusklipp nedan. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Nu har Flixtrain börjar köra tåg i Sverige
Kör Stockholm - Göteborg dagligen

Nu gör det tyska tågföretaget Flixtrain, ett systerföretag till bussföretaget Flixbus, sitt inträde på den svenska tågmarknaden. Sedan igår trafikerar Flixtrain sträckan Stockholm - Göteborg vilken man kör två till tre gånger om dagen. Sträckan trafikeras redan sedan tidigare av SJ och MTR Express men Peter Ahlgren, vd för Flixbus Norden och Flixtrain Sverige, säger att det inte är dem som man ser som sina främsta konkurrenter på sträckan. Istället är det bilen och Ahlgren säger till DN: "Det är inte SJ och MTR Express som är våra största konkurrenter utan det är bilen. Vi vill göra det möjligt för fler att resa miljövänligt för ett billigt pris." Flixtrain använder Siemens Veltron-lok och kommer att köra med en maxhastighet på 200 km/h. Just nu kostar en resa Stockholm - Göteborg 129 - 205 kronor med Flixtrain. Det är billigare än vad SJ och MTR Express tar för samma sträcka enligt en genomgång som DN gjort. SJ:s priser för Stockholm - Göteborg i de jämförda avgångarna ligger på 225 - 515 kronor medan MTR Express priser ligger på 185 - 439 kronor. Tumnagel
54.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Volvo ska tillverka egna elmotorer till sina bilar
Öppnar ett lab för detta i Shanghai

Volvos första elbil C30 Electric hade motor från Siemens. Den senaste som är XC40 Recharge P8 AWD har också det. Men i framtiden ska man tillverka motorerna själva, och en första start är ett nytt lab för detta som man nu har öppnat i Shanghai. Här ska man utveckla och testa elmotorer som ska hamna i kommande modeller. Volvo har dock sedan tidigare även utveckling av elmotorer i Göteborg och man har batterilaboratorier både i Kina och här i Sverige. Det nya labbet ska hjälpa till att snabba på processerna lite och kommer mest att fokusera på SPA2-plattformen. Den kommer bland annat nästa generation av XC90 att använda sig av. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Siemens visar upp jättestort vindkraftverk
Varje snurra ska kunna driva 18.000 hushåll om året

Siemens Gamesa Renewable Energy (SGRE) har presenterat sitt senaste vindkraftverk SG 14-222 DD vilket är tänkt att monteras ute till havs. Det handlar om ett kraftverk som ska kunna driva 18.000 europeiska hushåll om året enligt SGRE. Vindkraftverkets rotorblad är på hela 108 meter och det har en rotordiameter på 222 meter. Totalt har kraftverket en standardeffekt på 14 MW men det ska gå att pressa upp det till 15 MW om det skulle vara behövligt. SGRE hoppas ha en prototyp av SG 14-222 DD klar till nästa år och att de enorma vindkraftverken ska vara redo att börja rulla ut någon gång runt 2024. Tumnagel
54.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Siemens Gamesa visar upp ellagring i vulkanstenar
Ska vara världens första anläggning av sitt slag

Siemens Gamesa Renewable Energy har visat upp ett system för att lagra elektricitet som man kallar för ETES (Electric Thermal Energy Storage) vilket man säger ska vara den första anläggningen av sitt slag i världen. ETES har kapacitet att lagra 130 megawattimmar elektricitet i upp till en vecka i vulkaniska stenar. CleanTechnica beskriver ETES: "The heat storage facility consists of around 1,000 tonnes of volcanic rock which is used as the storage medium. The rock is fed with electrical energy which is then converted into hot air by means of a resistance heater and a blower that, in turn, heats the rock to 750°C/1382 °F. When demand requires the stored energy, ETES uses a steam turbine to re-electrify the stored energy and feeds it back into the grid." Siemens Gamesa Renewable Energys ETES-anläggning drog igång förra veckan i Hamburg och har kapacitet att förse tusentals med hushåll med elektricitet. Markus Tacke, vd för Siemens Gamesa Renewable Energy, sa då: "Our technology makes it possible to store electricity for many thousands of households at low cost. We are thus presenting an elementary building block for the further expansion of renewable energy and the success of the energy transition" Tumnagel
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bosch satsar stenhårt på IoT och blockkedjan
Utvecklar bland annat ett smart system för bilparkering

Under Bosch tillställning ConnectedWorld presenterade företaget en framtidssatsning som inkluderar både Internet of Things och blockkedjan. Tanken bakom Bosch satsning är att man ska ta fram en slags plattform som låter uppkopplade grejer kommunicera med varandra och komma överens om saker utan att människor än inblandade överhuvudtaget. Man skriver bland annat om sin satsning och ett samarbete med Siemens gällande smarta parkeringssystem för bilar: "Med Bosch egna IoT Suite, som baseras på öppen källkod, har företaget redan anslutit mer än 10 miljoner uppkopplade saker från olika tillverkare. Nu arbetar Bosch med partners för att göra det möjligt för dessa att kommunicera och interagera med varandra i sina egna ekosystem. Till exempel utvecklar Bosch tillsammans med Siemens ett blockkedje-baserat parkeringssystem där bilar själva kommunicerar direkt med parkeringsplatser i närheten och förhandlar fram de bästa villkoren. Med andra ord slipper förare krångla med biljettautomater och mynt. Systemet testas just nu på Bosch och Siemens forskningsanläggningar." Bosch ser fördelar med att använda blockkedjor och så kallad distributed ledger-teknologi (DLT) då datan distribueras till flera olika noder i blockkedjan. Det innebär att datan inte "ägs" av ett enskilt företag utan finns tillgängligt för alla företag som ansluter sig till samarbetet. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tyskland börjar testa elvägar
Laddar lastbilar medan de kör

Här i Sverige har vi testat elektrifierade vägar sedan 2015 och nu är detta något som vårt grannland i söder också ska testa på. Det är Siemens som har byggt upp en cirka 10 kilometer lång vägsträcka i Tyskland där modifierade hybrid-lastbilar laddas upp samtidigt som de kör på vägen. När lastbilarna sedan lämnar "eHighway", som det hela kallas, kan de gå över till dieseldrift eller fortsätta köra på el tills batterierna tar slut för att därefter växla över till diesel. Enligt Siemens så skulle en 40-tons lastbil spara in cirka 20.000 euro i bränslekostnader per 100.000 kilometer de framfördes på en elväg. Tumnagel
54.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Den här laddstationen ska kunna tanka 10 mil på under 3 minuter
Första FastCharge-stationen invigd

FastCharge är namnet på ett forskningsprojekt som Allego GmbH, BMW Group, Phoenix Contact E-Mobility GmbH, Porsche och Siemens samarbetet på. Det handlar om att ta fram snabbladdningsteknik för framtiden och nu berättar man lite mer om det hela. I den tyska orten Jettingen-Scheppach har man precis haft premiär för en prototyp-laddstation där man ska kunna tanka med upp till 450 kW. Här kan alla med European standard Type 2 eller CCS-kontakt tanka el och det är helt gratis. En utvecklingsbil från Porsche med ett batteripack på 90 kWh lyckades tanka med över 400 kW på stationen vilket på under tre minuter gav tio mils räckvidd. Projektet sjösattes i juli 2016 och har från German Federal Ministry of Transport and Digital Infrastructure fått en backning på 7,8 miljoner euro. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0

Världens första självkörande spårvagn rullar nu i Tyskland
Lanserades i Potsdam i fredags

I den tyska staden Potsdam rullar nu vad som ska vara den första självkörande spårvagnen i världen och The Guardian har tagit sig en åktur med den vilket ni kan läsa om i ett längre reportage på länken nedan. Den självkörande spårvagnen är utvecklad av Siemens och bygger på deras spårvagnsmodell Combino som har rullat runt på världens spårvägar sedan 1990-talet. Spårvagnen är försedd med radar, lidar och kameror som enligt Siemens kan registrera vad som händer i omgivningen och sedan få tåget att reagera på detta snabbare än vad en människa skulle göra. Tåget är försett med en säkerhetschaufför men han verkade inte ha särskilt mycket att göra när The Guardian teståkte den autonoma spårvagnen. Säkerhetschauffören var 63 år gammal och uppger att han personligen inte är så orolig för att bli av med sitt arbete på grund av den autonoma spårvagnen men säger att vissa av hans yngre kollegor är det. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Den här Mustangen är, typ, självkörande
Årsmodell 1965

Under Goodwood Festival of Speed visade Siemens och Cranfield University upp en Ford Mustang av 1965 års modell som skulle vara självkörande. Och visst körde swn själv, även om det kanske inte var så bra. Och helt självkörande skulle jag nog inte kalla det. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Experimentellt elflygplan störtade i Ungern
Båda piloterna omkom

I ungern störtade förra veckan en prototyp av det eldrivna flygplanet eFusion som tillverkas av det ungerska företaget Magnus. Vid olyckan omkom båda flygplanets piloter uppger lokala medier. Exakt varför flygplanet kraschade vet man ännu inte och det finns motstridiga uppgifter om huruvida flygplanet började brinna redan vid start eller om detta skedde i luften. Siemens har tagit fram elmotorerna till eFusion och de uppger att de samarbetar med ungerska myndigheter för att hitta orsaken till olyckan. Magnus eFusion har ett antal litium-jon-batterier i flygplanets nosparti som driver motorerna från Siemens. Det har som bekant tidigare varit lite problem med bränder i den typen av batterier men om det kan vara orsaken även här är för tidigt att säga. Flygplanet är som sagt än så länge en prototyp men Magnus har planer på att sälja det eldrivna flygplanet på marknaden i framtiden. Runt 200.000 dollar kommer ett eFusion att kosta. Tumnagel
26.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

E-Fan X är ett hybridplan från Airbus
Drivs av både elektricitet och fossilt bränsle

Flygplanstillverkaren Airbus har slagit sina påsar ihop med Rolls-Royce och Siemens om att utveckla hybridflygplanet E-Fan X som ska gå att driva på både el och traditionellt flygplansbränsle. Airbus kommer att utveckla flygplanets framdrivningssystem samt batterier till flygplanet, Rolls-Royce kommer att utveckla jetmotorn medan Siemens kommer att ta fram flygplanets elmotor på 2MW. Konsortiumet bakom E-Fan X hoppas ha en första testmodell av flygplanet i luften någon gång under 2020. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Tut i luren - 25 år sedan första GSM-samtalet ringdes idag
2G for the win!

Idag var det 25 år sedan det första GSM-samtalet, det vill säga den första generationens digitala mobiltelefoni, ringdes. Det var den dåvarande premiärministern i Finland Harri Holkeri som genomförde det den 1 juli 1991 i Helsingfors. Samtalet genomfördes genom det första GSM-nätet som fanns och det bygges av Telenokia och Siemens som senare blev Nokia Siemens Networks och som idag är känt som Nokia Networks. GSM utvecklades av European Telecommunications Standards Institute (ETSI) och antogs som europeisk standard 1987. Det är det vi idag kallar för 2G-telefoni vilken genom åren kom att ersätta den analoga 1G-telefonin. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU föreslår att robotar ska betraktas som "elektroniska personer"
Så att de kan få vissa rättigheter och ha vissa skyldigheter

EU-kommissionen håller på arbetar på ett förslag som skulle göra autonoma robotar till "elektroniska personer" vilket skulle innebära att de och dess ägare skulle få vissa rättigheter och ha vissa skyldigheter. Den skulle också innebära att företag som använder sig av robotar i stället för människor skulle bli skyldiga att deklarera hur mycket de sparade in på att inte behöva betala sociala avgifter för sina "anställda", det vill säga robotarna. Representanter för robotindustrin ställer sig dock kritiska till förslaget som håller på att tas fram av EU-kommissionen. Patrick Schwarzkopf från organisationen VDMA som bland annat representerar stora tyska företag som Siemens och Kuka Robotics säger i ett uttalande: "That we would create a legal framework with electronic persons - thatx27s something that could happen in 50 years but not in 10 years. We think it would be very bureaucratic and would stunt the development of robotics" Tumnagel
26.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sveriges första elväg har öppnat
Ligger utanför Gävle

Förra veckan öppnade Sveriges första elväg som låter hybridlastbilar gå på det traditionella elnätet när de färdas på vägen. När lastbilarna väl lämnar vägen så kopplas elnätet bort och lastbilarna, som är framtagna av Scania, kör vidare på den vanliga förbränningsmotorn eller lastbilens inbyggda batteri. Scanias forskningschef Claes Erixon säger i ett pressmeddelande: "The electric road is one important milestone on the journey towards fossil-free transport. Scania is committed to the success of this project and is committed to sustainable transport solutions." Vägen är två kilometer lång och ingår i ett pilotprojekt. Tekniken som används till vägen är byggd av Siemens. Tumnagel
72.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Världens största vindkraftspark ska byggas i Storbritannien
Ska generera 660 megawatt

Det danska företaget Dong skriver i ett pressmeddelande att deras ansökan om att få bygga ut vindkraftsparken Walney utanför Storbritanniens kust nu är klar och att man därmed ämnar börjar bygga den. Man siktar på att bygga världens största vindkraftpark med vindkraftverk från danska Vestas och tyska Siemens. När bygget är i drift ska det generera 660 megawatt vilket kan jämföras med världens nu största vindkraftspark som även den ligger i Storbritannien och genererar 630 megawatt. Man tror att Walney Extension kommer att vara i drift 2018 och kommer då att förse runt 460.000 brittiska hushåll med el. Tumnagel
69.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sverige testar elvägar
Två stycken vägar ska få el på test

Trafikverket kommer nu att påbörja tester med elvägar på två olika ställen i Sverige, dels utanför Arlanda Flygplats, dels ett vägparti utanför Gävle. Det handlar om två olika slags tekniker som kommer att användas för elvägarna och den utanför Arlanda kommer att ha en elskena i vägbanan som ska kunna ladda och driva elfordon medan den utanför Gävle kommer att förses med ett spårvagnsliknande elsystem som går i luften. Vägen utanför Arlanda byggs av Rosersbergs Utvecklings AB medan vägen i Gävle byggs av Siemens och där kommer två lastbilar från Scania att testa körbanan. Försöken med elvägar kommer att pågå fram till 2018. Tumnagel
73.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Nokia utser ny VD
Rajeev Suri tar över rodret

Nu när Microsofts köp av Nokia är klart så måste den finska bolaget fixa en ny VD då Stephen Elop återvänt till Microsoft. Nokia har redan valt vem den nya VD:n ska bli och det blir Rajeev Suri som jobbat på företaget sedan 1995. Rajeev har tidigare varit chef för Nokias samarbete med Siemens och här kan ni läsa hans uttalande om sin nya roll inom företaget: “I am honored to have been asked to take this role, and excited about the possibilities that lie in our future,” said Rajeev Suri. “Nokia, with its deep experience in connecting people and its three strong businesses, is well-positioned to tap new opportunities during this time of technological change. I look forward to working with the entire Nokia team as we embark on this exciting journey.” Tumnagel
41.1°
+
Gordon Andersson
0
2013

Siemens blir Unify
Tysken blir mindre tysk

Tyska Siemens Enterprise Communications har bestämt sig för att byta namn till något mindre tyskt, nämligen Unify. Det är den kanadensiska designfirman McMillan som ligger bakom Seimens Unifys nya design och detta är vad man har att säga om själva logotypen. “The Unify logo is the primary visual representation of the new brand. At the center of the logo is a vibrant, single ‘I’, representing the concept of unification—bringing the many into one. The energy given off by this ‘I’ symbolizes the power of collective energy. The ‘I’ also represents the individual, employee or end user who is empowered by Unify technology,” Vad tycker ni om Siemens nya grafiska profil? Tumnagel
17.0°
+
Frode Wikesjö
0

Nokia tar över Nokia Siemens Network
Nokia köper ut Siemens från nätverksbolaget

Nu står det klart att Nokia köper ut Siemens från det gemensamma nätverksbolaget Nokia Siemens Network (NSN) och NSN blir där med ett helägt dotterbolag till Nokia. 1,7 miljarder euro får Nokia betala för Siemens 50% av NSN och om affären godkänns av alla myndigheter så ska den vara genomförd under kvartal tre 2013. Nokias aktie steg kraftigt när börsen öppnade efter beskedet om uppköpet av NSN. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo C30 Electric uppdateras
Starkare motor och laddning på 1.5 timme

Volvo har uppdaterat sin helt eldrivna version av C30 och nu i sommar rullar den första flottan ut till sina leasingkunder i Europa. Bilen har fått en starkare motor och går nu att snabbladda på bara 1.5 timme. Den nya motorn kommer från Siemens och är på 120 hästar och har ett vrid på 250 Nm. Snabbladdaren är på 22 kW och det är världens första inbyggda trefasladdare. En snabbladdning med denna ger en räckvidd på 16.4 mil. Laddar man med vanlig hushållsel tar laddningen istället 8-10 timmar. Mer information finns i pressmeddelandet. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Så mycket kostar Exagon Furtive-eGT
Priset avslöjat på mässan i Genève

Den franska elsportbilen Exagon Furtive-eGT har jag skrivit om flera gånger tidigare. Nyligen visades den upp i produktionsform på mässan i Genève och där avslöjades även priset på kärran, och det blir skyhögt. Bilen har två stycken elmotorer från Siemens under skalet, dessa driver bakhjulen. Dessa ger totalt 402 hästar och ett vrid på 516 Nm. Där fram sitter en liten bensinmotor som fungerar som en räckviddsförlängare och gör att man får en räckvidd på 73 mil. Bilens vikt ska ligga på 1 640 kilo och den ska ta sig från 0-100 km/h på bara 3.5 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad. Nu till det viktiga, priset. För att få lägga vantarna på en Furtive-eGT får du snällt ge hela 388 000 Euro till tillverkaren Exagon. Ouch säger jag på det. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Det går bättre för Nokia
Men Stephen Elop kan inte riktigt pusta ut ännu

Nokia kvartalsrapport för förra årets fjärde kvartal visade äntligen vinst för den finska telefontillverkaren. 439 miljoner Euro i vinst gick man vilket är en rätt fin vändning efter de 567 miljonerna (Euro) man förlorade kvartalet innan. Det är mycket tack vare att försäljningen av Nokias Lumia-serie nästan fördubblades under kvartalet och den kvartalsvisa licensbetalningen från Microsoft. Men de stora inkomsterna denna gång kom från telekommunikationsföretaget Nokia Siemens Network som det tydligen gick rätt bra för. Trots dessa positiva siffror mot slutet av året så dras företaget fortfarande ett rörelseresultat på cirka 2.3 miljarder Euro i underskott efter 2012 och förslår därav att aktieutdelningen uteblir denna gång. Tumnagel
46.5°
+
Frode Wikesjö
0
2012

Batteridriven buss börjar rulla i Wien
Nästa sommar tillkommer elva stycken till

Italienska Rampini har byggt en batteridriven buss med hjälp av teknik från Siemens. Bussen har nu börjat köra folk i Wien och nästa sommar kommer elva stycken bussar till att ansluta till flottan. Bussarna rymmer 40 personer var och toppfarten är begränsad till 62 km/h, mer behövs inte när man bara kör runt i stan. Räckvidden sägs vara tolv till 15 mil och när bussen anländer till ändhållplatsen snabbladdas batteriet under 15 minuter. Under natten när bussarna står still går laddningen långsammare för att inte trötta ut batteriet helt. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Så här ser Exagon Furtive-eGT ut i produktionsform
Bilen lever fortfarande

Franska Exagon Motors är en av de något okända biltillverkarna som inte har dött än, och nu visar de upp sin "miljövänliga" sportbil Furtive-eGT i produktionsform. Bilen drivs av två stycken elmotorer utvecklade av Siemens på 170 hästar och 480 Nm vardera. Det sitter också en range extender där under någonstans, men vad det är för något får vi inte reda på än. Det är hur som helst tillräckligt för att skicka bilen till 100 km/h på bara 3.5 sekunder och nå en toppfart på 287 km/h, även om den är elektroniskt begränsad till 250. Enligt Exagon ska man, om man konstant kör i 50 km/h, komma 40 mil på en laddning. Vid 90 km/h sjunker den siffran till runt 29 mil, 24 mil om man kör 110 km/h och strax under 20 mil om man håller en hastighet på 130 km/h. Pris och när man kommer att kunna köpa bilen är fortfarande oklart, men så här kommer den i alla fall att se ut. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida