m

Nya gratisspel tillgängliga via Epic Games Store
Amnesia: A Machine for Pigs och Kingdom New Lands

I vanlig ordning har Epic Games kört sin veckoliga rotering av gratisspel i sin digitala butik. Den här gången blir det lite pixligt stadsbyggarsimulation och skräck i Kingdom New Lands och Amnesia: A Machine for Pigs och båda titlarna finns tillgängliga via länken här nere till vänster. Spelen kommer finnas tillgängliga att norpa utan extra kostnad fram till 22 oktober. Därefter kommer Costume Quest 2 och Layers of Fear 2 bli tillgängliga. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Bentley håller på med "revolutionerande" elektrisk drivlina
Ska hamna i produktionsbil 2026

Bentley presenterar nu ett nytt forskningsprojekt där målet är att ta fram en elektrisk drivlina som inte behöver de sällsynta magneterna som återfinns i jorden och som är svåra att få fram i större skala. Den ska heller inte behöva koppar-lindningarna och resultatet är något som både är kostnadseffektivt och som går att återvinna på ett bra sätt när det är förbrukat. Projektet som kallas för OCTOPUS (Optimised Components, Test and simulatiOn, toolkits for Powertrains which integrate Ultra high-speed motor Solutions) finansieras av Storbritanniens Office for Low Emission Vehicles och är ett samarbete med Innovate UK. Bentley räknar med att kunna använda den nya drivlinan i en produktionsbil 2026 - samma år som de ska presentera sin första elbil. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

2electrons eldrivna motorcykel låter som en ylande sporthoj
Ska även vibrera som en

En av sakerna som försvinner med en eldriven motorcykel är motorljudet. Visst, elmotorn kanske viner lite men det är inte något man kan jämföra med mullret eller ylandet som en förbränningsmotor ger ifrån sig. Och gillar man sånt kanske en elhoj inte är något som lockar? Det italienska företaget 2electron vill ändra på det med sitt bygge kallat Emula, som både låter som en ylande sporthoj och som vibrerar på samma vis som en sådan gör. Systemet kallas för McFly Core och det följer ditt rullande på gasen och skickar sedan ut emulerat ljud i strategiskt placerade högtalare runt hojen. Om du inte vill störa omgivningen med ljudet (oljudet?) kan du bara låta det skickas till dina trådlösa hörlurar så att bara du hör när du är ute och gasar. Som vi kan se i videon följer ljudet med när du växlar upp och ned och även om det kanske ser ut att lagga lite kanske det gör körkänslan lite vassare. Vibrationerna vid växling, kopplande och gaspådrag ska ske med hjälp av bashögtalare. Det ska finnas tre stycken olika ljudspår att välja mellan - 250-kubiks tvåcylindrig tvåtaktare från 1989, 800-kubiks tvåcylindrig fyrtaktare från 2004 och 600-kubiks fyrcylindrig fyrtaktare från 1999. Fler ska dock tillkomma. Det finns fyra stycken olika körlägen - Real Emulation, Easy Simulation, Arcade Emulation och Beginner Emulation. Väljer du det första kommer hojen dö om du varvar för lite när du släpper kopplingen. Den kommer även att gå sämre om du kör på för hög växel, precis som på en vanlig hoj alltså. Väljer du Easy-läget kommer den dock inte att dö eller gå sämre. Kör du Arcade behöver du inte koppla och kör du Beginner behöver du inte ens växla. När hojen och tekniken kan tänkas hitta ut på marknaden är oklart för tillfället. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Första testmulan av Pininfarina Battista testad på bana
Produktionen drar igång i slutet av året

Automobili Pininfarina har nu börjat testa den helt eldrivna modellen Battista på allvar och i samband med detta delar de med sig av följande bilder på bilen. Man har tagit ut den på bana och till sin hjälp med att få till allt rätt har man den före detta F1-föraren Nick Heidfeld. Utvecklingen leds av Rene Wollmann som bland annat varit med och utvecklat Mercedes SLS AMG Electric Drive och Mercedes AMG One. Så här säger han om testerna: "The mule vehicles running the chassis and powertrain concepts for Battista have already achieved 80 per cent of their performance capability without issue. This means that our EV performance is already equal to the most powerful combustion engine-powered hypercar currently in the world. And in the simulation and wind tunnel testing phase, by fine tuning the aero packaging, we’ve already seen a significant increase in the potential range of Battista versus our original prediction." Som vi tidigare har nämnt så har Battista drivlina från Rimac under skalet och den består av inte mindre än fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar hela 1900 hästar och 2300 newtonmeter i vrid. Dessa får sin kraft från ett batteripack på 120 kWh. Bilen ska göra 0-100 km/h på under två sekunder och toppa över 350 km/h. Potentiella kunder kommer få möjlighet att köra en prototyp under årets första halva och de första leveranserna av den färdiga produkten ska ske i slutet av året. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

CES 2020 Samsung ska visa upp en artificiell människa
Kommer Neon att bli din nya bästa kompis i framtiden?

Om några dagar drar CES-mässan i Las Vegas igång och då kommer Samsung att presentera något man kallar för Neon vilket verkar vara någon slags augmented reality-upplevelse enligt de uppgifter som än så länge läckt ut. Neon verkar vara en plattform för att skapa en slags digital följeslagare som jag antar att man kan göra olika aktiviteter tillsammans med. En slags digital Mållgan, Alfons Åbergs osynliga vän, med andra ord. Samsung skriver själva i patentansökan om Neon: "Samsung NEON description: Entertainment services, namely, production of special effects including model-making services, computer-generated imagery and computer-generated graphics for the production of motion pictures, videos and movie trailers; augmented reality video production; creating computer generated characters; design and development of computer-modeled versions of human beings using computer animation for use in movies, television, internet and other applications; design and development of software for virtual characters; creating for others custom computer-generated imagery, animations, simulations and models used for entertainment." CES-mässan i Las Vegas drar igång på tisdag 7 januari och då kommer vi förhoppningsvis kunna kolla in Samsung Neon lite närmare. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Spela Jesus i I Am Jesus Christ
Jesus Simulator 2019?

I Am Jesus Christ är ett kommande spel där du spelar ingen mindre än Jesus själv. Utvecklarna beskriver spelet som ett realistiskt simulatorspel där får privilegiet att spela som världens mest kända man. Som Jesus ska du vandra omkring och utföra diverse mirakel inspirerade från den kristna mytologin med hjälp av Jesus superkrafter. Check if you can perform all famous miracles from the Bible like Jesus Christ. It is a simulation game and you can try to save the world as He did. Are you ready to fight with Satan in the desert, exorcising demons and curing sick people? Or calm the storm in the sea? I Am Jesus Christ hittas på Steam och kan just nu endast läggas till i önskelistan. Tumnagel
22.9°
+
Frode Wikesjö
0

Amazon drar igång tjänst med kvantdatorer
Testa algoritmer för kvantdatorer med Amazon Braket

Amazon meddelade igår att man nu drar igång en tjänst där deras kunder kan börja testa kvantdatorer via Amazons molntjänst AWS. Man kallar tjänsten för Amazon Braket och skriver själva om den: "Amazon Braket is a fully managed service that helps you get started with quantum computing by providing a development environment to explore and design quantum algorithms, test them on simulated quantum computers, and run them on your choice of different quantum hardware technologies." Användandet av kvantdatorer är än så länge i sin linda men Amazon verkar hysa förhoppningar om att detta blir större i framtiden. För att snabba på det så vill man med Amazon Braket ge forskare och andra ett hyfsat ekonomiskt alternativ till att testa sina algoritmer på kvantdatorer. Amazon skriver: "Amazon Braket provides a fully managed simulation service to help troubleshoot and verify your implementation. When you are ready, you can run your algorithm on your choice of different quantum computers, including gate based superconductor computers from Rigetti, quantum annealing superconductor computers from D-Wave, and ion trap computers from IonQ. " Vad Amazon Braket kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om men det går att anmäla sitt intresse att ta del i en preview-version på länken nedan. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lightyear One är världens mest aerodynamiska bil
Hal kärra

I somras presenterades Lightyear One - en ny elbil från Nederländerna med slimmad design. Nu har man hårdtestat bilen i vindtunnel och fått fram att den här faktiskt är mest aerodynamisk av alla bilar som finns. "During a week of testing in a windtunnel facility in Turin, the Lightyear team was able to validate their simulation models and confirm a drag coefficient (Cd) below 0.20. This means a newly established record in aerodynamics for Lightyear One. The exact number will be made public when the car is fully developed. With the results as they stand, Lightyear One will likely be the most aerodynamic car available in the market." Lightyears mål är att lansera bilen 2021. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Two Point Hospital till konsol försenas till 2020
Mer arbete behövs

Two Point Hospital släpptes till PC för ett år sedan och det var tänkt att konsolspelare skulle få lägga vantarna på sjukhussimulatorn innan årets slut. Nu har utvecklarna dragit i nödbromsen för dessa planer och meddelat att spelet nu kommer släppas någon gång under första halvan av 2020 till PS4, Xbox One och Nintendo Switch. Anledningen till förseningen är rimlig. Gänget behöver kort och gott mer tid för att optimera spelet till de olika plattformarna. I ett blogginlägg skriver gänget detta: So why the delay? Put simply: making a management simulation game on three consoles (and making it the best it possibly can be on all three), is a tricky programming puzzle. We have to take the game apart and figure out how to fit it into what is essentially a smaller box. That takes a fair amount of time and engineering work, and it turns out we need to take a little more to iron out the remaining creases. I vanlig ordning bör Astrid Lindgrens, tror jag, uttalande om försenade spel uppmärksammas: A delayed game is eventually good, but a rushed game is forever bad. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Kolla in när artificiella intelligenser leker kurragömma
Går det att gömma sig från en AI?

Tycker ni att det är lite väl mycket hokus pokus när det snackas om artificiella intelligenser så kommer här ett illustrativt exempel på hur artificiella intelligenser, så kallade agenter, blir bättre på att leka kurragömma ju fler gånger de gör detta. I exemplet får vi se ett gäng med agenter som ska gömma sig för ett annat gäng i en simulation av flera omgångar kurragömma. Som synes så blir både agenterna som ska gömma sig och de ska leta upp de gömda bättre på sina respektive uppgifter i takt med att även motståndarna utvecklar sina egna färdigheter. Det här experimentet är utvecklat av AI-organisationen OpenAI som grundades av Elon Musk för tre år sedan. De säger bland annat det här om sina kurragömma-AI:s: "We’ve observed agents discovering progressively more complex tool use while playing a simple game of hide-and-seek. Through training in our new simulated hide-and-seek environment, agents build a series of six distinct strategies and counterstrategies, some of which we did not know our environment supported. The self-supervised emergent complexity in this simple environment further suggests that multi-agent co-adaptation may one day produce extremely complex and intelligent behavior." Rent generellt kan man väl säga att agenterna utvecklas ungefär som när vi människor lär oss grejer, det vill säga att de observerar hur andra gör och lär sig från sina tidigare misstag. Ungefär det som är tanken om hur AI:s ska fungera den dagen vi utvecklar AGI (Artificial General Intelligence), AI:s som ska kunna tränas upp att utföra vilka uppgifter som helst, precis som en människa. Där är vi dock inte ännu. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här skulle människan kunna kolonisera hela vår galax
Skulle bara ta runt 90 miljoner år

Att kolonisera andra planeter och till slut kanske hela galaxer är det många filmer som handlar om och något som även NASA verkar tänka en del på. Den amerikanska rymdmyndigheten anordnar bland annat något som man kallar för Global Trajectory Optimization Competition (GTOC X) där frågor som dessa behandlas. Där bjuder man in externa forskare och studenter för att hitta lösningar på rymdresor som kan ligga långt in i framtiden. I den senaste GTOC X skulle deltagarna lösa problemet med hur man skulle kunna kolonisera hela vår galax Vintergatan om cirka 10.000 år. De hypotetiska förutsättningarna för experimentet var någorlunda likvärdiga som idag. Det vill säga det finns inga möjligheter att färdas i ljusets hastighet eller använda så kallade maskhål för att "teleporteras" till andra delar av galaxen. Det skulle dock finnas möjlighet att bygga rymdskepp där människor skulle kunna leva i flera generationer: "The task... is to settle as many of the [100,000] star systems as possible, in as uniform a spatial distribution as possible, while using as little propulsive velocity change as possible. The settlement of the galaxy starts by fanning out from our home star, Sol. Once another star is settled, further settlements can fan out from that star." I simulationen ovan, som är framtagen av Advanced Concepts Team från den europeiska rymdstyrelsen ESA, kan ni se ett scenario för hur människan skulle kunna kolonisera upp till 100.000 av Vintergatans 150 - 250 miljoner solsystem. Koloniseringen skulle starta här ifrån jorden och man skulle skicka ut ett antal moderskepp till solsystem med planeter som ansågs vara beboeliga för människor. När väl dessa planeter koloniserats under två miljoner år så återupprepas processen tills alla beboeliga planeter i Vintergatan skulle vara koloniserade av människor. I den takten så skulle det ta cirka 90 miljoner år att kolonisera Vintergatan. Det kanske låter som rätt lång tid men med tanke på att galaxen skapades för runt 13,5 miljarder år sedan så skulle det ända bara vara 0,67 procent av tiden som Vintergatan existerat. Tumnagel
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kan du hjälpa till att utforska gravitationsvågor
BlackHoles@Home simulerar kollisioner av svarta hål

Det har nu gått över tre år sedan LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) upptäckte den första gravitationsvågen, det vill säga kollisioner mellan svarta hål, och nu kan snart vi i allmänheten börja hjälpa till att utforska gravitationsvågor. Forskare på West Virginia University håller på att ta fram en mjukvara som man kallar för BlackHoles@Home med vilken privatpersoners datorer skulle kunna hjälpa till att simulera kollisioner mellan svarta hål. Programvaran sägs likna utomjordingsletar-programmet Seti@home som har rullat på datorer runt om i världen sedan 1999. Zachariah Etienne som leder projektet förklarar varför man vill ha allmänhetens hjälp: "As our gravitational wave detectors become more sensitive, wex27re going to need to greatly expand our efforts to understand all of the information encoded in gravitational waves from colliding binary black holes. We are turning to the general public to help with these efforts, which involve generating unprecedented numbers of self-consistent simulations of these extremely energetic collisions. This will truly be an inclusive effort, and we especially hope to inspire the next generation of scientists in this growing field of gravitational wave astrophysics." BlackHoles@Home förväntas släppas till persondatorer någon gång under året. Tills dess så kan ni läsa mer om projektet på länken här nedanför. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA tycker Indiens satellit-nedskjutning var fruktansvärd
Skrot från satelliten riskerar att träffa ISS

Under ett möte med anställda på NASA så ska NASA:s chef Jim Bridenstine snackat lite om den nedskjutningen av en satellit som Indien genomförde förra veckan. Bridenstine var helt klart inte nöjd med testet och kallade det för "a terrible, terrible thing". Anledningen till NASA-chefens missnöje är att man har räknat ut att delar från den sönderskjutna satelliten i värsta fall kan träffa den internationella rymdstationen ISS. När satelliten sköts sönder så splittrades denna i över 400 bitar varav ett 60-tal var större än 15 centimeter. Trots att den indiska satelliten låg i en lägre omloppsbana så skickades 24 satellitdelar längre ut i rymden och skulle eventuellt innebära en risk för ISS. Under de dagar som gått sedan Indien sköt ner satelliten har risken för ISS ökat med hela 44 procent enligt NASA. Bridenstine tillade dock senare att astronauterna på ISS var säkra och att det finns möjlighet att navigera ISS bort från eventuell rymdskrot som närmar sig farkosten. Skrotet från satelliten kommer även så småningom att dras tillbaka mot jorden och då brinna upp i jordens atmosfär. Här ovan hittas en simulation som visar hur det såg ut när Indien skickade upp en ASAT-missil för att skjuta ner en uttjänt satellit. Tumnagel
24.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ligger Merkurius närmare jorden än Venus?
Det beror på hur man räknar

De flesta har nog fått lära sig att planeten Venus ligger närmare jorden än Merkurius, planeten närmast solen, men nu säger ett amerikanskt forskarlag att det egentligen inte stämmer. Forskarna anser att även om Venus teoretiskt ligger närmare jorden än Merkurius så gör planeternas omloppsbanor att Merkurius i oftare ligger närmare jorden än Venus i genomsnitt. För att bevisa sin teori har forskarna simulerat planeterna omloppsbana från år 2000 till 2050 vilket ni kan kolla in videoklippet nedan där man även förklarar det hela lite närmare. Baserat på resultatet från simulationen kan man se att Merkurius är den planet som kommer närmst jorden under cirka 45 procent av de 50 åren som inkluderas i animationen medan Venus är det runt 40 procent av tiden. 15 procent av tiden är det Mars som ligger närmast jorden. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Musks Tesla Roadster har nu avverkat fler mil än någon annan bil
Har dock inte kört på vanliga vägar på ett tag

Det har nu gått lite över ett år sedan SpaceX skickade upp Elon Musks Tesla Roadster och dockan Starman till rymden med hjälp av sin Falcon Heavy-raket. Efter att ha legat i omloppsbana runt jorden i snart 13 månader kan man bara konstatera att Musks Tesla Roadster nu är den bilen som färdats längst någonsin. Enligt tjänsten, Where is the Roadster? har Roadstern och Starman nu färdats över 810 miljoner kilometer i en genomsnittshastighet på över 80.000 kilometer i timman sedan ekipaget sköts upp från jorden. Det kan jämföras med världens samlade vägnätverk som sammanlagt sträcker sig cirka 65 miljoner kilometer. Den bil vi känner till som gått längst här på jorden är den Volvo P1800 vars ägare Irv Gordon körde närmare 5 miljoner kilometer innan han dog förra året. Förutom att åka långt så har Elons Tesla Roadster antagligen slagit rekord i lägst bränsleförbrukning. Det krävdes cirka en halv miljon liter bränsle för att skicka upp Falcon Heavy, Roadstern och Starman i februari förra året. Slår man ut den förbrukningen på antalet mil som Roadstern nu färdats så landar den på cirka 1700 kilometer per liter. Här nedan kan ni kolla in ett simulation på omloppsbanan Roadstern och Starman kommer att ligga i fram till i december 2089. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Amazon släpper självkörande bil
Säg hej till lilla AWS DeepRacer

Amazon har lite överraskande släppt en självkörande modellbil i skala 1/18 som man planerar att dra igång en racingliga för nästa år. Amazon kallar sina bilar för AWS DeepRacer och tanken är att användarna ska kunna justera olika av bilens självkörande egenskaper om de känner för det. Amazon skriver i ett blogginlägg: "AWS DeepRacer includes a fully-configured cloud environment that you can use to train your Reinforcement Learning models. It takes advantage of the new Reinforcement Learning feature in Amazon SageMaker and also includes a 3D simulation environment powered by AWS RoboMaker. You can train an autonomous driving model against a collection of predefined race tracks included with the simulator and then evaluate them virtually or download them to a AWS DeepRacer car and verify performance in the real world." Nästa år kommer Amazon även att kicka igång "AWS DeepRacer League" där användare kommer att kunna tävla mot varandra med sina tweakade AWS DeepRacer. Amazon kallar detta för världen första globala autonoma racingliga. AWS DeepRacer släpps i mars nästa år och kommer då att kosta cirka 400 dollar. Förbeställer man en nu så går den loss på cirka 250 dollar. Här nedan hittas lite klipp från presentationen av AWS DeepRacer. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla vad som händer när en drönare smackar in i en flygplansvinge
Går mindre bra

Här är ett klipp som spelats in av forskare på University of Dayton Research Institute. Forskarnas mål med experimentet var att undersöka vad som kunde hända om en drönare kolliderade med en flygplansvinge och som synes i klippet gick det inget vidare. I sitt test har forskarna använt en DJI Phantom 2-drönare som vägde cirka ett kilo och denna lät man flyga in i en flygplansvinge på ett mindre flygplan av modellen Mooney M20 (se bild nedan). I simuleringen så kolliderade de båda i en hastighet som motsvarade runt 380 km/h. Kevin Poormon som varit med i studien säger: "We wanted to help the aviation community and the drone industry understand the dangers that even recreational drones can pose to manned aircraft before a significant event occurs. But there is little to no data about the type of damage UAVs can do, and the information that is available has come only from modeling and simulations. We knew the only way to really study and understand the problem was to create an actual collision, and we’re fully equipped to do that." Forskarna hoppas nu kunna fortsätta sina studier genom att låta andra typer av drönare kollidera med andra delar av flygplan, till exempel rutorna i flygplanets cockpit och flygplansmotorer. Uppdaterat (tack Daniel W) Drönartillverkaren DJI är väldigt missnöjda med University of Dayton Research Institute forskning och kräver att de drar tillbaka videon ovan. I ett brev till forskarna skriver DJI bland annat: "It is thus distressing to see how the University of Dayton Research Institute has recklessly created and promoted a video that falsely claims to depict a dangerous condition posed by one of our products. Your “Risk in the Sky?” video, blog post and media tour created a collision scenario between a drone and an airplane wing that is simply inconceivable in real life." Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Robotar kan utveckla fördomar
Precis som vi människor

Forskare på MIT och Cardiff University har genomfört tester som visar att robotar kan utveckla fördomar precis som vi människor. I sina experiment kunde forskarna visa att robotar i grupp kan utveckla liknande fördomar som de andra robotarna i gruppen haft sedan tidigare. I ett experiment lät man grupper av robotar dela ut pengar till någon i den egna gruppen eller en annan grupp med robotar och då ska det ha visat sig att robotarna utvecklade fördomar mot robotar som tillhörde andra grupper än den egna. Professor Roger Whitaker från Cardiff University som varit med i studien säger i en kommentar: "Our simulations show that prejudice is a powerful force of nature and through evolution, it can easily become incentivized in virtual populations, to the detriment of wider connectivity with others. Protection from prejudicial groups can inadvertently lead to individuals forming further prejudicial groups, resulting in a fractured population. Such widespread prejudice is hard to reverse." Forskarna kunde även se att det utvecklades färre fördomar om det fanns distinkta sub-grupper inom ursprungsgruppen av robotar: "With a greater number of subpopulations, alliances of non-prejudicial groups can cooperate without being exploited. This also diminishes their status as a minority, reducing the susceptibility to prejudice taking hold. However, this also requires circumstances where agents have a higher disposition towards interacting outside of their group." Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Westworld kommer till mobiler 21 juni
Dags att sköta din egen park

Tidigare i år fick vi reda på att Westworld kommer släppas i spelformat och snart är spelet här! Spelet kommer släppas till mobila enheter 21 juni och i Westworld kommer vi få ta kontrollen över en alldeles egen park-simulation och hålla både gäster och robotar i schack. Spelet kommer vara free-to-play, men en vild gissning är att du kommer ha möjlighet att lägga riktiga pengar för att snabba upp diverse byggnationer. Vill ni förregistrera er så är det bara att klicka på länken här nere till vänster och sedan klicka på den plattform ni för tillfället använder. Tumnagel
34.2°
+
André Stray
0

Kanye West är tillbaka på Twitter
Ska skriva bok i realtid där

Det har nu snart gått ett år sedan artisten Kanye West hoppade av Twitter men i helgen dök den gamle rapparen upp på mikrobloggen i någorlunda storstilad form. En av tankarna bakom Kanyes comeback på Twitter är att han ska skriva en bok där i "realtid" säger han i en intervju med Hollywood Reporter. Det ska handla om en filosofisk bok med titeln "Break the Simulation" och i intervjun säger Kanye bland annat: "People dwell too much in the memories. People always wanna hear the history of something, which is important, but I think it therex27s too much of an importance put on history." Tumnagel
17.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida