m

Google investerar i flygplanstillverkaren Merlin Labs
Företaget som utvecklar teknik för autonoma flygplan

Det amerikanska startupföretaget Merlin Labs har meddelat att man tagit in 25 miljoner dollar i finansiering från Google Ventures och First Round Capital. Pengarna kommer att användas till att förverkliga Merlins planer på att bygga en flotta av helt autonoma flygplan. Merlin Labs har fram tills nu verkar i så kallat stealth mode men uppger nu att man tillsammans med flygföretaget Dynamic Aviation ska göra 55 stycken King Air-flygplan helt autonoma. Det innebär att flygplanen ska kunna starta, flyga och landa helt utan pilot. Merlin Labs vd Matt George säger till The Verge: "What we’re working on is creating a truly autonomous digital pilot,” Merlin Labs CEO Matt George told The Verge, “either to be able to go and take that airplane and fly it totally unmanned, but then also on larger aircraft to be able to reduce crew. So taking existing aircraft that are already out there, and enabling those aircraft to be able to go fly autonomously." Merlin Labs har inga planer på att själva driva ett flygbolag. Företaget satsar istället på partnerskap med logistikföretag och andra som vill köra sina flygplan självflygande inför framtiden. I videoklippet ovan hittas en introduktionsfilm från Merlin Labs. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reliable Robotics satsar på autonoma flygplan
Hoppas kunna börja flyga frakttrafik med robotflygplan nästa år

Det amerikanska startupföretaget Reliable Robotics har utvecklat ett system som kan göra befintliga flygplan helt autonoma, något som gör att de kan starta, flyga och landa utan någon pilot i planet. De båda grundarna av Reliable Robotics, Robert Rose och Juerg Frefel, har tidigare arbetat för Tesla och SpaceX. De har en vision om att vi i framtiden kommer att flyga både gods och passagerare i små autonoma flygplan snarare än i jätteflygplan med piloter. I dagsläget består företagets "flotta" av endast två ombyggda flygplan vilka kan flyga autonomt. Flygplanen går dock även att fjärrstyra av en mänsklig pilot från marken om något fel eller annat skulle uppstå med flygplanens autonoma system. Ett av Reliable Robotics flygplan tillhör fraktföretaget FedEx och man hoppas kunna börjar utföra fraktflygningar med detta någon gång under 2022. För att det hela ska gå att genomföra krävs dock att Reliable Robotics system och flygplan godkänns av den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten FAA. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Airbus har genomfört lyckade tester med autonomt flygplan
Flygplan fixar att både starta och landa på egen hand

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus meddelade att man nu är i mål med ett av sina test-program för autonoma flygplan. Det handlar om ett tvåårigt projekt som gått under namnet "Autonomous Taxi, Take-Off and Landing" (ATTOL) där Airbus genomfört runt 500 testflygningar. Det är ett flygplan av modellen A350-1000 XWB som försett med ett "par ögon" i form av datorsyn vilket gett flygplanet möjlighet att taxa, starta och landa helt på egen hand. Själva flygningen har därefter genomförts med den autopilot som numera är standard i de flesta flygplan. Airbus skriver att man kommer att fortsätta att testa autonoma flygplan för att bland annat "creating new business models that will transform how aircraft are developed, manufactured, flown, powered and serviced". När vi skulle kunna få se helt autonoma flygplan i passagerartrafik är dock inget som nämns och det lär antagligen inte hända än på länge. Tumnagel
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaktplan med och utan pilot ska fajtas mot varandra
U.S. Air Force satsar mer på autonoma stridsplan

Det amerikanska flygvapnet U.S. Air Force har länge använt autonoma drönare i sin verksamhet för spaning och bombning av mål på marken. Nästa år planerar man dock att ta detta ytterligare ett steg längre då man ska låta ett autonomt flygplan strida mot ett jaktplan som är bemannat med en pilot. Det var amerikanska Joint Artificial Intelligence Center (JAIC) som avslöjade att ett dylikt test planerades inför nästa sommar utan att lämna så mycket mer detaljer än så. Det nämns inget om vilken typ av flygplan eller drönare som kommer att styras av en AI. Det finns dock en hel del fördelar med att använda ett autonomt flygplan vid strider i luften. Bland annat så skulle flygplanet kunna få en design med bättre aerodynamik då konstruktionen inte skulle behöva ta någon hänsyn till att en pilot ska få plats i flygplanet. Det skulle antagligen även bli billigare att bygga AI-jaktplan då diverse reglage, instrumenttavlor, säkerhetsanordningar och annat inte heller skulle behövas byggas in i flygplanen. The Drive skriver vidare: "At its most basic, a UCAV would be able to perform many of the same functions as manned aircraft, but would be able to make key decisions faster and more accurately, taking into account much more information in a shorter period of time, without any concern about being distracted or confused by the general chaos of combat. They can also be networked into swarms that work cooperatively to maximize their combat effectiveness at any given time far beyond what a human-piloted formation could." Det verkar som sagt än så länge saknas konkreta uppgifter om hur nästa års luftstrid mellan ett bemannat och ett obemannat flygplan kommer att utspela sig. Det finns heller inga uppgifter om vilken relation det här projektet har till U.S. Air Force andra program som involverar obemannade luftfarkoster. I videon ovan kan ni kolla in hur det såg ut när ett bemannat flygplan tog sig an två obemannade flygplan i filmen Green Lantern från 2011. Vi får hoppas att de obemannade flygplanen som USA planerar att använda inte är riktigt lika dumma som de i filmen. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019
2018

Boeing ska bygga autonoma flygplan
Drar igång nytt center i Massachusetts för detta

Flygplanstillverkaren Boeing uppgav igår att man kommer att starta "Boeing Aerospace & Autonomy Center" i Cambridge, Massachusetts. Boeing kommer att hyra in sig i universitetet MIT:s företagspark och där kommer man initialt att husera på en lite över 9200 kvadratmeter stor yta i det nybyggda 17-våningshuset vid Kendall Square. På Boeing Aerospace & Autonomy Center kommer man bland annat att pyssla med att utveckla autonoma flygplan som inte kräver några piloter. Greg Hyslop är teknisk chef på Boeing och han säger i ett pressmeddelande: "Boeing is leading the development of new autonomous vehicles and future transportation systems that will bring flight closer to home. By investing in this new research facility, we are creating a hub where our engineers can collaborate with other Boeing engineers and research partners around the world and leverage the Cambridge innovation ecosystem." I Boeings lokaler på MIT kommer det även att finnas plats för Aurora Flight Sciences som Boeing nyligen köpte upp. De har tidigare bland annat utvecklat VTOL-flyplan åt den amerikanska militärens forskningsdivision DARPA och håller på att utveckla ett bränslesnålt passagerarflygplan åt NASA. Företaget är även inblandade i att utveckla flygande taxibilar åt Uber. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Boeing köper VTOL-planstillverkaren Aurora Flight Sciences
För framtidens flygande bilar

Flygplanstillverkaren Boeing kommer att köpa upp det amerikanska företaget Aurora Flight Sciences vilket är ett företag som har lång erfarenhet av att utveckla så kallade VTOL-plan (vertical take-off and landing). Aurora är bara ett av många företag som satsar mycket på VTOL-plan nu då man tror att dessa kommer att kunna fungera som flygande bilar i framtiden. Aurora är antagligen mest känt för att varit inblandade i utvecklingen av DARPA:s VTOL-plan X-Plane LightningStrike vilket är ett koncept som ni kan kolla in i klippet nedan. Boeing skriver i ett pressmeddelande att man köpt upp Aurora för att utveckla framtida autonoma självflygande flygplan. Vad Boeing betalar för Aurora Flight Sciences finns det inga uppgifter om. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus ska bygga självflygande flygplan
Vahana är en flygtaxi för en person

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus är i full gång med att ta fram ett flygplan för en person som man i framtiden hoppas ska kunna fungera som en slags flygtaxi för de som har bråttom och inte har tid att ta bilen. Man kallar flygplanet för Vahana och det handlar om ett autonomt flygplan som ska kunna transportera en person kortare sträckor. Det handlar om ett så kallat VTOL-flygplan (vertical take off and landing) som alltså inte behöver någon start- eller landningsbana för att lyfta utan istället lyfter som en helikopter vilket ni kan se i en illustration på bilden ovan. Airbus uppger att Vahanas räckvidd initialt skulle vara runt 80 kilometer. Airbus har redan börjat tillverka delar till en prototyp till Vahana men räknar inte med att ha någon kommersiellt tillgänglig version förrän om cirka tio år. Nedan hittar ni bilder på hur Vahana ser ut när den står på marken och hur den ser ut när den flyger. Tumnagel
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016