m

Skyryse gör helikoptrar självflygande
Gör din helikopter lite mera autonom

I framtiden kommer vi sannolikt att transporteras av flygande autonoma farkoster och en del av dessa kanske då kommer att vara försedda med teknik från det amerikanska startup-företaget Skyryse. Skyryse utvecklar inga egna autonoma fordon än så länge utan har istället utvecklat systemet Flight Stack som kan göra traditionella helikoptrar självflygande. Det handlar om ett system som dels installeras i själva helikoptern och dels på de helikopterplattor där det är tänkt att helikoptern ska landa. Skyryse har postat ett klipp där man demonstrerar sitt system i en helikopter av modellen Robinson R-44 helicopter vilket man säger är världens första flygning med en självkörande helikopter som är godkänd av det amerikanska luftfartsverket FAA. Det ska väl tilläggas att det är helikoptern i sig som är godkänd av FAA, inte Skyryse Flight Stack-system. Vad det kostar att anpassa en helikopter till Skyryse Flight Stack-system finns det än så länga inga uppgifter om. Det finns heller inga uppgifter om när fordon som dessa skulle kunna trafikera våra luftrum. Det lär nog dock dröja några år innan tekniken är mogen för det och alla behövliga tillstånd är på plats misstänker jag. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018
2017

Amerikanska militären testar självflygande helikopter
Bättre att låta datorn flyga

Den amerikanska militären har tillsammans med Boeings dotterföretag Aurora Flight Sciences utvecklat ett system som man kallar för "Autonomous Aerial Cargo/Utility System" (AACUS) vilket kan göra helikoptrar självflygande. Det innebär att man skulle kunna börja använda obemannade helikoptrar som skulle kunna leverera material, medicinsk utrustning eller annat som kan behövas vid fronten utan att man behöver riskera någon människas liv i händelse av att helikoptern skjuts ner. Helikoptern kommer även att kunna fjärrstyras via en tablet av personal på marken. I klippet ovan demonstrerar man AACUS på en gammal UH-1H Huey-helikipter men systemet ska gå att installera på alla fordon som lyfter och landar vertikalt. Det innebär alltså att även så kallade VTOL-plan, en flygplanstyp som många satsar på att utveckla för tillfället, skulle kunna använda sig av systemet. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0