m

Reliable Robotics satsar på autonoma flygplan
Hoppas kunna börja flyga frakttrafik med robotflygplan nästa år

Det amerikanska startupföretaget Reliable Robotics har utvecklat ett system som kan göra befintliga flygplan helt autonoma, något som gör att de kan starta, flyga och landa utan någon pilot i planet. De båda grundarna av Reliable Robotics, Robert Rose och Juerg Frefel, har tidigare arbetat för Tesla och SpaceX. De har en vision om att vi i framtiden kommer att flyga både gods och passagerare i små autonoma flygplan snarare än i jätteflygplan med piloter. I dagsläget består företagets "flotta" av endast två ombyggda flygplan vilka kan flyga autonomt. Flygplanen går dock även att fjärrstyra av en mänsklig pilot från marken om något fel eller annat skulle uppstå med flygplanens autonoma system. Ett av Reliable Robotics flygplan tillhör fraktföretaget FedEx och man hoppas kunna börjar utföra fraktflygningar med detta någon gång under 2022. För att det hela ska gå att genomföra krävs dock att Reliable Robotics system och flygplan godkänns av den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten FAA. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Airbus har genomfört lyckade tester med autonomt flygplan
Flygplan fixar att både starta och landa på egen hand

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus meddelade att man nu är i mål med ett av sina test-program för autonoma flygplan. Det handlar om ett tvåårigt projekt som gått under namnet "Autonomous Taxi, Take-Off and Landing" (ATTOL) där Airbus genomfört runt 500 testflygningar. Det är ett flygplan av modellen A350-1000 XWB som försett med ett "par ögon" i form av datorsyn vilket gett flygplanet möjlighet att taxa, starta och landa helt på egen hand. Själva flygningen har därefter genomförts med den autopilot som numera är standard i de flesta flygplan. Airbus skriver att man kommer att fortsätta att testa autonoma flygplan för att bland annat "creating new business models that will transform how aircraft are developed, manufactured, flown, powered and serviced". När vi skulle kunna få se helt autonoma flygplan i passagerartrafik är dock inget som nämns och det lär antagligen inte hända än på länge. Tumnagel
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaktplan med och utan pilot ska fajtas mot varandra
U.S. Air Force satsar mer på autonoma stridsplan

Det amerikanska flygvapnet U.S. Air Force har länge använt autonoma drönare i sin verksamhet för spaning och bombning av mål på marken. Nästa år planerar man dock att ta detta ytterligare ett steg längre då man ska låta ett autonomt flygplan strida mot ett jaktplan som är bemannat med en pilot. Det var amerikanska Joint Artificial Intelligence Center (JAIC) som avslöjade att ett dylikt test planerades inför nästa sommar utan att lämna så mycket mer detaljer än så. Det nämns inget om vilken typ av flygplan eller drönare som kommer att styras av en AI. Det finns dock en hel del fördelar med att använda ett autonomt flygplan vid strider i luften. Bland annat så skulle flygplanet kunna få en design med bättre aerodynamik då konstruktionen inte skulle behöva ta någon hänsyn till att en pilot ska få plats i flygplanet. Det skulle antagligen även bli billigare att bygga AI-jaktplan då diverse reglage, instrumenttavlor, säkerhetsanordningar och annat inte heller skulle behövas byggas in i flygplanen. The Drive skriver vidare: "At its most basic, a UCAV would be able to perform many of the same functions as manned aircraft, but would be able to make key decisions faster and more accurately, taking into account much more information in a shorter period of time, without any concern about being distracted or confused by the general chaos of combat. They can also be networked into swarms that work cooperatively to maximize their combat effectiveness at any given time far beyond what a human-piloted formation could." Det verkar som sagt än så länge saknas konkreta uppgifter om hur nästa års luftstrid mellan ett bemannat och ett obemannat flygplan kommer att utspela sig. Det finns heller inga uppgifter om vilken relation det här projektet har till U.S. Air Force andra program som involverar obemannade luftfarkoster. I videon ovan kan ni kolla in hur det såg ut när ett bemannat flygplan tog sig an två obemannade flygplan i filmen Green Lantern från 2011. Vi får hoppas att de obemannade flygplanen som USA planerar att använda inte är riktigt lika dumma som de i filmen. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny provflygning med Ehangs passagerardrönare
Första i USA

Vi har skrivit om den självflygande passagerardrönaren EHang i flera år och nu har man genomfört sina första försöksflyg i USA och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2019

Skyryse gör helikoptrar självflygande
Gör din helikopter lite mera autonom

I framtiden kommer vi sannolikt att transporteras av flygande autonoma farkoster och en del av dessa kanske då kommer att vara försedda med teknik från det amerikanska startup-företaget Skyryse. Skyryse utvecklar inga egna autonoma fordon än så länge utan har istället utvecklat systemet Flight Stack som kan göra traditionella helikoptrar självflygande. Det handlar om ett system som dels installeras i själva helikoptern och dels på de helikopterplattor där det är tänkt att helikoptern ska landa. Skyryse har postat ett klipp där man demonstrerar sitt system i en helikopter av modellen Robinson R-44 helicopter vilket man säger är världens första flygning med en självkörande helikopter som är godkänd av det amerikanska luftfartsverket FAA. Det ska väl tilläggas att det är helikoptern i sig som är godkänd av FAA, inte Skyryse Flight Stack-system. Vad det kostar att anpassa en helikopter till Skyryse Flight Stack-system finns det än så länga inga uppgifter om. Det finns heller inga uppgifter om när fordon som dessa skulle kunna trafikera våra luftrum. Det lär nog dock dröja några år innan tekniken är mogen för det och alla behövliga tillstånd är på plats misstänker jag. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Drönaren som följer efter dig har blivit smartare
Skydio 2 är här

Våren 2016 skrev vi om Skydio som var en ny typ av drönare som kunde följa efter dig automatiskt. Nu släpper man version två och den är billigare, smartare, smidigare och bättre på alla vis. Den är hälften så stor och hälften så tung som den första versionen och batteriet bjuder numera på 43 procent längre flygtid - 23 minuter för att vara exakt. Den har sex stycken kameror för att navigera sig omkring och en huvudkamera på 4k60HDR som sköter själva filmandet. Du kan koppla den till din smarta telefon eller en mojäng så att du får ännu längre räckvidd - upp till 3,5 kilometer. Skydio kostar 999 dollar och du kan förhandsbeställa ett exemplar nu på länken nedan. Där finns även all information du kan tänkas behöva. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Daimler och Geely investerar i Volocopter
Många som vill haka på framtidens högtflygande transportsätt

Det tyska företaget Volocopter har meddelat att Volvos ägare kinesiska Geely och den tyska fordonsjätten Daimler är några av företagen som hoppat på företagets senaste finansieringsrunda. Det här var företagets fjärde investeringsrunda och man drog sammanlagt in 50 miljoner euro till sin framtida flygtaxi-verksamhet. Volocopter verkar ha planerat att använda en del av dessa pengar för att dra igång en taxi-tjänst med sina drönareliknande skapelser VoloCity i Kina någon gång under de kommande tre åren skriver företaget i ett pressmeddelande. Volovcopter har tidigare fått tillstånd att testflyga VoloCity i bland annat Dubai, Singapore och Helsingfors. Även i de städerna planerar man att dra igång någon slags flygtaxi-verksamhet de kommande åren. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skai är en flygande taxi som drivs av väte
Kanske flyger vi runt i den om tio år

Det amerikanska företaget Alakax27i Technologies har visat upp en prototyp på en slags flygande taxi som man hoppas ska kunna transportera oss luftvägen i framtiden. Man kallar det vätgasdrivna fordonet för Skai och VROL-flygplanet hålls flygande med hjälp av fordonets fyra rotorer. Enligt Alakax27i kommer Skai ha en räckvidd på runt 600 kilometer och fordonets bränsleceller med vätgas ska kunnas fylla på eller bytas ut på tio minuter. Skai kommer att kunna transportera fem personer eller motsvarande cirka 450 kilo. Initialt tänker sig Alakax27i att Skai ska styras av en pilot men slutmålet är att den ska vara helt självflygande. När vi kan få se Skai ta till skyarna finns det än så länge inga uppgifter om men företagets vd Steve Hanvey säger till nyhetsbyrån AP att det kan dröja upp till ett decennium innan taxiflyg liknande Skai blir en vanlig syn i våra megastäder. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

EHang visar upp sin nya flygande taxi i Wien
Självflygande drönare för två passagerare

Det kinesiska drönarföretaget EHang har visa upp sin senaste modelle EHang 216 i Wien idag vilket är första gången som företaget visar upp sina flygande taxis i Europa. Den självkörande EHang 216 är försedd med 16 rotorer som ska kunna frakta två passagerare mellan 50 till 70 kilometer beroende på passagerarnas vikt. Topphastigheten ska ligga på runt 150 km/h. En EHang 216 kostar 300.000 euro, motsvarande cirka 3,1 miljoner kronor, men man lär antagligen inte få flyga med den i publikt luftrum även om man skulle ha råd att köpa en. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2019 Bell siktar på att ha sina flygande bilar i luften 2025
Bell Nexus ska transportera kunder i luften tillsammans med Uber

CES-mässan är nu för tiden nästan lika mycket bilmässa som den är prylmässa och amerikanska Bell var på mässan för att snacka lite mer om sina framtida "flygande bilar". Bell kallar sitt transportkoncept för "Bell Nexus" och det handlar om så kallade VTOL-flygplan som lyfter genom att tvärställa flygplanets sex rotorer. Bell, som tidigare hette Bell Helicopters, har årtionden av erfarenhet av att tillverka helikoptrar och VTOL-flygplan till den amerikanska militären. Farkosten väger bara 272 kilo och ska kunna transportera upp till fem personer. Det är oklart hur lång räckvidd farkosten har men den kommer att drivas av en hybridmotor vilket kanske ger den lite längre räckvidd än flygmaskiner som är helt eldrivna. Det framgår inte heller om Bell Nexus kommer att vara autonom eller styras av en pilot men jag antar att man siktar på att göra det hela så självflygande som möjligt. På bilderna av farkostens interiör, se nedan, verkar det dock som om en av de fem i farkosten ska fungera som pilot. Bell har sedan tidigare ett samarbete med Uber och det är antagligen tillsammans med dem som Bell planerar att lansera Bell Nexus-konceptet. Bell uppger själva att man tror sig ha några flygande taxiflottor igång i mitten av 2020-talet. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Flygande bil-prototyper i luften nästa år
I alla fall enligt Boeings vd

Flygande bilar är nästa stora grej eftersom det börjar bli så trångt på marken. Dennis Muilenburg som är vd för Boeing tror självklart stenhårt på detta och berättar i den här intervjun att de kommer att ha prototyper i luften redan nästa år. Han menar också att utvecklingen de närmaste åren inom detta kommer att vara riktigt snabb. Inom fem år hoppas han att man ska kunna lansera något skarpt som vi dödliga kan använda oss av. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Boeing ska bygga autonoma flygplan
Drar igång nytt center i Massachusetts för detta

Flygplanstillverkaren Boeing uppgav igår att man kommer att starta "Boeing Aerospace & Autonomy Center" i Cambridge, Massachusetts. Boeing kommer att hyra in sig i universitetet MIT:s företagspark och där kommer man initialt att husera på en lite över 9200 kvadratmeter stor yta i det nybyggda 17-våningshuset vid Kendall Square. På Boeing Aerospace & Autonomy Center kommer man bland annat att pyssla med att utveckla autonoma flygplan som inte kräver några piloter. Greg Hyslop är teknisk chef på Boeing och han säger i ett pressmeddelande: "Boeing is leading the development of new autonomous vehicles and future transportation systems that will bring flight closer to home. By investing in this new research facility, we are creating a hub where our engineers can collaborate with other Boeing engineers and research partners around the world and leverage the Cambridge innovation ecosystem." I Boeings lokaler på MIT kommer det även att finnas plats för Aurora Flight Sciences som Boeing nyligen köpte upp. De har tidigare bland annat utvecklat VTOL-flyplan åt den amerikanska militärens forskningsdivision DARPA och håller på att utveckla ett bränslesnålt passagerarflygplan åt NASA. Företaget är även inblandade i att utveckla flygande taxibilar åt Uber. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aston Martin visar självflygande Volante Vision Concept
Prototyp kan dyka upp 2020

Tidigare idag skrev Roger om Rolls-Royce eldrivna flygfarkost. Den brittiska tillverkaren har även varit med och hjälpt Aston Martin med att ta fram en liknande grej, och det vi ser här är deras Volante Vision Concept. Det är en självflygande mackapär som kan starta och landa vertikalt (VTOL) och 2020 hoppas man att en prototyp av denna är verklighet och i luften. Förutom Rolls-Royce är även Cranfield Universtiy och Cranfield Aerospace Solutions inblandade i projektet. Precis som Rollsen har även den här en elektrisk hybriddrivlina. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

BlackFly är ytterligare en flygande "bil"
Eldriven och självkörande

Det snackas mycket om flygande bilar nu för tiden. BlackFly är en nyhet i genren, men så mycket bil verkar den inte vara, även om den ser ut att kunna flyga. Den är helt eldriven och dessutom självkörande, eller självflygande kanske man säger. Manicken är skapad av Silicon Valley-startupen Opener och prototypen har varit under utveckling i nio års tid. För tillfället klassas den som ett "ultralight aircraft" och som vi kan se finns det endast plats för en person åt gången i den. Du ska inte behöva ett pilotcert för att få köra den och det ska räcka med bara några minuters träning innan du kan hoppa i och flyga iväg. På en laddning ska man kunna komma fyra mil och toppa 100 km/h. Att ladda batterierna till fullt igen ska ta omkring 25 minuter. Planen är att försäljningen ska dra igång nästa år och prislappen ska inte vara mer än vad en SUV kostar. Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

Google-grundare har tagit fram en flygande taxi
Larry Pages företag presenterar Cora

Larry Page är en av Googles grundare och de senaste åren har han investerat en del av sin enorma förmögenhet i att utveckla flygfordon som kanske kan komma att fungera som flygande taxis i framtiden. Förra året visade Pages företag Kitty Hawk sin svävare Flyer och nu har man presenterat ett VTOL-plan som man kallar för Cora. Det handlar om ett självflygande eldrivet flygplan som använder tolv stycken rotorer för att lyfta och landa vertikalt. När Cora väl är i luften räcker det med en motor för att driva flygplanet framåt. Topphastigheten ligger på 180 kilometer i timman och räckvidden på en laddning batterier ska ligga på cirka 100 kilometer. Cora är även försedd med en fallskärm med vilken den ska kunna landa om planets motorer lägger av. Cora kommer nu att börja testas i Nya Zeeland men det är oklart när vi kan få se skapelsen på den kommersiella marknaden. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber och Bell siktar på flygande taxis
Ska lanseras nästa årtionde

Det anrika helikopterföretaget Bell Helicopters har inlett ett samarbete med taxi-tjänsten Uber vars syfte är att lansera en taxitjänst för flygande bilar någon gång runt mitten av nästa årtionde. På bilden ovan kan ni kolla in prototyp till en flygande taxibil som Bell visade upp under förra årets CES-mässa. Hur långt denna är från att faktiskt kunna flyga autonomt finns det i dagsläget inga uppgifter om. Patrick Moulay på Bell Helicopters säger till nyhetsbyrån Bloombergs: "Air taxi is the next way for our industry, and it’s very important for us to make sure we are among the disrupters to think about what should be transportation in the next 10-20 years. We’re not going to see a taxi flying tomorrow, but it’s much closer than what people think." Uber har under flera år börjat förbereda sig för en framtid där våra taxifordon är både självflygande och självkörande. För detta har man bland annat inlett samarbeten med NASA och företag som tillverkat så kallade VTOL-flygplan, flygplan som kan lyfta och landa vertikalt. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ehang har testflugit sin självflygande taxi
Eldriven multikopter för en person

Det har nu gått lite över två år sedan det kinesiska företaget Ehang visade upp sin eldrivna sjävlflygande multikopter på CES-mässan i Las Vegas. Då ställde sig många skeptiska till företagets produkte Ehang 184 men nu har företaget släppt videoklipp på när man testflugit fordonet som i dagsläget är avsett för att autonomt transportera en passagerare kortare sträckor. Den eldrivna Ehang 184 har en kapacitet att flyga en passagerare cirka 16 kilometer på en batteriladdning och är tänkt att användas som ett flygande taxifordon i storstäder där det är tidskrävande att förflytta sig på landbacken. Ehang ska nu ha testat Ehang 184 i en mängd olika väderförhållande, bland annat en kategori 7-tyfon, och detta ska ha fungerat fint. Ehangs grundare och VD Huazhi Hu säger i ett uttalande: "What we’re doing isn’t an extreme sport, so the safety of each passenger always comes first. Now that we’ve successfully tested the Ehang 184, I’m really excited to see what the future holds for us in terms of air mobility." I filmen nedan får vi även se när man testar en ny version av Ehang 184 som har kapacitet att transportera två passagerare med en sammanlagd maxvikt på 280 kilo. Vad en Ehang kommer att kosta eller när allmänheten skulle kunna få flyga i en finns det inga uppgifter om. Det var snack om att Dubai skulle drar igång passagerartrafik med Ehang 184:s redan förra året än så länge så ser inte det ut att ha blivit fallet. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus drönartaxi har lyft!
Ett steg mot framtiden

Airbus vill skapa den första självflygande, elektriska mackapären som är tillåten att flyga passagerare. Det rätta ordet här är inte mackapär utan VTOL, som står för vertical take-off and landing. Hur som helst så har deras första prototyp flugit för första gången. Prototypen kallas för Alpha One och den steg till fem meter och landade sedan. Färden varade i 53 sekunder och man återupprepade det hela dagen efter. Nu är det långt kvar innan den här flyttar vanliga människor men ett steg på vägen! Tumnagel
42.5°
+
Roger Åberg
0

Aurora ska hjälpa VW och Hyundai med självkörande bilar
Ska bygga taxitjänst

Trenden med att traditionella biltillverkare börjar samarbeta med företag som är specialiserade på artificiell intelligens och självkörande bilar ser ut att hålla i sig. Det senaste i en lång rad av sådana samarbeten är det mellan startupföretaget Aurora Innovation och de båda biltillverkarna Volkswagen och Hyundai. Aurora Innovation räknas som ett av de hetare företagen när det gäller självkörande bilar då företagets grundare har rätt imponerande bakgrunder. Chris Urmson brukade jobba som teknisk chef för Googles program för självkörande bilar, Sterling Anderson var chef för Teslas Autopilot-program och Drew Bagnell arbetare för Ubers avdelning för autonoma fordon. Tanken är att Aurora ska förse Volkswagen och Hyundai med mjukvara för att snabbare göra deras fordon självkörande. Tanken verkar även vara att dessa fordon sedan ska ingå i Uber-liknande taxiflottor minus chaufförer. Det ska observeras att Aurora Innovation inte är samma företag som Aurora Flight Science som flygplanstillverkaren Boeing nyligen köpte upp. Aurora Flight Science pysslar med flygplan och framtidens självflygande bilar. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Amerikanska militären testar självflygande helikopter
Bättre att låta datorn flyga

Den amerikanska militären har tillsammans med Boeings dotterföretag Aurora Flight Sciences utvecklat ett system som man kallar för "Autonomous Aerial Cargo/Utility System" (AACUS) vilket kan göra helikoptrar självflygande. Det innebär att man skulle kunna börja använda obemannade helikoptrar som skulle kunna leverera material, medicinsk utrustning eller annat som kan behövas vid fronten utan att man behöver riskera någon människas liv i händelse av att helikoptern skjuts ner. Helikoptern kommer även att kunna fjärrstyras via en tablet av personal på marken. I klippet ovan demonstrerar man AACUS på en gammal UH-1H Huey-helikipter men systemet ska gå att installera på alla fordon som lyfter och landar vertikalt. Det innebär alltså att även så kallade VTOL-plan, en flygplanstyp som många satsar på att utveckla för tillfället, skulle kunna använda sig av systemet. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart ska Airbus testa sin flygande taxi Vahana
Flygplansföretag tror på en självflygande framtid

Flygplantillverkaren Airbus kommer snart att börja testa sin självflygande skapelse Vahana vilken företaget tror kommer att transportera framtida taxi-kunder i tätbebodda områden. Testerna kommer att genomföras i staden Pendleton i den amerikanska delstaten Oregon. Vahana har gjort om en flyghangar i området till en bas där testerna kommer att utgå från. Det har tidigare snackats om att Vahana skulle genomföra sin första testflygning i slutet av 2018 men givet att man nu redan är på plats i Oregon kanske detta skulle kunna ske tidigare än så. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing köper VTOL-planstillverkaren Aurora Flight Sciences
För framtidens flygande bilar

Flygplanstillverkaren Boeing kommer att köpa upp det amerikanska företaget Aurora Flight Sciences vilket är ett företag som har lång erfarenhet av att utveckla så kallade VTOL-plan (vertical take-off and landing). Aurora är bara ett av många företag som satsar mycket på VTOL-plan nu då man tror att dessa kommer att kunna fungera som flygande bilar i framtiden. Aurora är antagligen mest känt för att varit inblandade i utvecklingen av DARPA:s VTOL-plan X-Plane LightningStrike vilket är ett koncept som ni kan kolla in i klippet nedan. Boeing skriver i ett pressmeddelande att man köpt upp Aurora för att utveckla framtida autonoma självflygande flygplan. Vad Boeing betalar för Aurora Flight Sciences finns det inga uppgifter om. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus ska bygga självflygande flygplan
Vahana är en flygtaxi för en person

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus är i full gång med att ta fram ett flygplan för en person som man i framtiden hoppas ska kunna fungera som en slags flygtaxi för de som har bråttom och inte har tid att ta bilen. Man kallar flygplanet för Vahana och det handlar om ett autonomt flygplan som ska kunna transportera en person kortare sträckor. Det handlar om ett så kallat VTOL-flygplan (vertical take off and landing) som alltså inte behöver någon start- eller landningsbana för att lyfta utan istället lyfter som en helikopter vilket ni kan se i en illustration på bilden ovan. Airbus uppger att Vahanas räckvidd initialt skulle vara runt 80 kilometer. Airbus har redan börjat tillverka delar till en prototyp till Vahana men räknar inte med att ha någon kommersiellt tillgänglig version förrän om cirka tio år. Nedan hittar ni bilder på hur Vahana ser ut när den står på marken och hur den ser ut när den flyger. Tumnagel
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Vahana - självflygande taxi från Airbus
Prototyp kommer i slutet av nästa år

Airbus har ett bolag vid sidan som heter A³ och där skissar man fram olika avancerade koncept och projekt. Deras senaste är Vahana som beskrivs som en slags självflygande taxi. Planen är att en prototyp i fullgod skala ska vara klar i slutet på nästa år och att man 2020 ska ha en fullt fungerande demoversion av skapelsen. Flygmaskinen har inte mindre än åtta stycken motorer men bara plats för en enda person, eller passagerare i det här fallet eftersom man alltså blir körd och inte kör själv. Planet ska precis som en Harrier kunna lyfta vertikalt och dyker det upp andra flyg eller föremål i luften ska det själv kunna undvika dessa. Vahana ska följa förutbestämda rutter i luften och du som åker ska alltså endast luta dig tillbaka och njuta av färden. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0