m

Självkörande båtar har börjat trafikera Amsterdams kanaler
MIT visar upp Roboat II

Förra året skrev vi om den självkörande båten Roboat som utvecklats av amerikanska MIT CSAIL och Amsterdam Institute for Metropolitan Solutions (AMS). Nu har MIT visat upp efterföljaren till denna, en lite större båt som fått namnet "Roboat II" Roboat II har plats för två passagerare och kan med hjälp av GPS och LiDAR ta sig fram på egen hand i Amsterdams kanaler. Båten är försedd med fyra propellrar som ger den möjlighet att färdas i vilken riktning som helst utan att behöva svänga med hjälp av ett roder. Professor Daniela Rus säger om Roboat II: "Roboat II navigates autonomously using algorithms similar to those used by self-driving cars, but now adapted for water. We’re developing fleets of Roboats that can deliver people and goods, and connect with other Roboats to form a range of autonomous platforms to enable water activities." Framöver planerar MIT på att utveckla en ännu större version av Roboat som ska kunna transportera fyra till sex passagerare på egen hand. Här nedanför hittas ett videoklipp där Roboat II visas upp lite närmare. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu har den självkörande båten Mayflower sjösatts
IBM:s AI-kapten ska korsa Atlanten på egen hand

Efter att ha arbetat med att utveckla den självkörande båten Mayflower Autonomous Ship (MAS) under två års tid har IBM och forskningsorganisationen ProMare nu sjösatt denna inför den kommande resan över Atlanten. Tanken är att MAS på egen hand ska ta sig samma rutt som det berömda brittiska segelfartyget med samma namn gjorde för 400 år sedan. Dagens Mayflower har dock ingen mänsklig kapten utan tanken är att IBM:s "AI-kapten" ska navigera skutan över pölen till Nordamerika. Andy Stanford-Clark, CTO på IBM UK & Ireland, säger i ett pressmeddelande: "Able to scan the horizon for possible hazards, make informed decisions and change its course based on a fusion of live data, the Mayflower Autonomous Ship has more in common with a modern bank than its 17th century namesake," said Andy Stanford-Clark, Chief Technology Officer, IBM UK & Ireland. "With its ability to keep running in the face of the most challenging conditions, this small ship is a microcosm for every aspiring 21st century business." MAS ligger nu i hamn och kommer att genomgå tester till sjöss det kommande halvåret. När IBM först presenterade Mayflower-projektet var det tänkt att MAS skulle lämna brittiska Plymouth med destinationen Plymouth, Massachusetts, i USA nu i september, samtidigt som ursprungliga Mayflower hade 400-årsjubileum. Så blev inte fallet och nu siktar IBM och ProMare istället på att MAS ska påbörja sin färd mot USA 19 april 2021. Tumnagel
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Autonoma båten Mayflower ska korsa Atlanten på egen hand
400 år efter den ursprungliga Mayflower gjorde samma resa

IBM och forskningsorganisationen Promare har utvecklat en "AI-kapten" som ska göra det möjligt för den autonoma båten Mayflower att korsa Atlanten på egen hand. Tanken är att båten ska ta någorlunda samma rutt som den ursprungliga Mayflower gjorde för 400 år sedan när den tog de första pilgrimerna från England till den nya världen i Amerika. Det är inte första gången ett skepp som utger sig för att vara självkörande korsar Atlanten men Don Scott, CTO för Mayflower Autonomous Ship, säger att deras AI-kapten ska ha förmåga att klara av betydligt mycket mer avancerade situationer än vad andra liknande autonoma båtar har haft: "While the autonomous shipping market is set to grow from $90BN today to over $130BN by 2030, many of today’s autonomous ships are really just automated – robots which do not dynamically adapt to new situations and rely heavily on operator override.Using an integrated set of IBM‘s AI, cloud, and edge technologies, we are aiming to give the Mayflower the ability to operate independently in some of the most challenging circumstances on the planet." IBM och Promare kommer att börja testa Mayflower Autonomous Ship i vattnen utanför brittiska Plymouth i mars. Går allt som det ska så planerar man att låta den nya versionen av Mayflower avsegla från brittiska Plymouth till amerikanska Plymouth i delstaten Massachusetts i samband med att man firar Mayflowers 400-årsjubileum i september. Här nedan hittas ett kort klipp om den nya versionen av Mayflower. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Världens första eldrivna fartyg utan besättning blir lite försenat
Yara Birkeland blir autonomt 2022

Det norska gödselföretaget Yara uppgav för två år sedan att man skulle ta fram världens första eldrivna autonoma fraktfartyg och även om projektet verkar vara lite försenat så är det fortsatt på banan. Yara har nu gett kontraktet att bygga "Yara Birkeland" till den norska skeppsbyggaren Vard. När Yara först presenterade Yara Birkeland var det tänkt att denna skulle sjösättas i år och köras helt utan besättning 2020. Dessa planer har nu flyttats fram något och enligt den nya tidsplanen så sjösätts Birkeland 2020 och man planerar att den ska vara helt autonom 2022. Tidigare har man uppgett att Birkeland skulle kosta 25 miljoner dollar att bygga men nu säger man att det kommer att kosta motsvarande cirka 29,5 miljoner dollar att bygga. Det ska vara cirka tre gånger så mycket som det kostar att bygga ett traditionellt fartyg av samma storlek. Dock tror man att man ska kunna kapa driftkostnaderna för fartyget med hela 90 procent då bränslekostnaderna sänks och fartyget inte kommer att kräva någon besättning i framtiden. Tanken är att Birkeland ska trafikera sträckan mellan de två norska städerna Brevik och Larvik för att på det sättet kunna ersätta de cirka 40.000 transporter med diesellastbilar som varje år trafikerar samma sträcka på land. Ovan kan ni kolla in en kort informationsfilm om Birkeland som Yara släppte 2017. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande båtar kan fungera som broar
Intressant koncept från MIT

Forskare på MIT CSAIL (Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory) har tagit fram ett rätt så intressant transportkoncept. Koncepteter beskriver en flotta med autonoma båtar som ska kunna kopplas ihop och bilda större formationer. Båtarna ser inte ut som traditionella båtar utan får väl närmast jämföras med någon slags pråmar. De rektangulära båtarna är 4x2 meter stora och tanken är att dessa ska kunna kopplas ihop sig med varandra. Båtarna skulle då kunna bilda broar eller plattformar som skulle kunna användas för konserter och liknande arrangemang. Daniela Rus på MIT CSAIL säger: "Imagine shifting some of infrastructure services that usually take place during the day on the road — deliveries, garbage management, waste management — to the middle of the night, on the water, using a fleet of autonomous boats." För att ovanstående vision ska kunna förverkligas kommer det krävas en lång rad tester och detta är vad gänget bakom båtarna pysslar med för tillfället. Det finns inga uppgifter om när vi faktiskt skulle kunna få se båtar som dessa i vattendrag nära oss. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Rolls-Royce och Google ska bygga självkörande fartyg
Google hjälper Rolls med artificiell intelligens

Rolls-Royce fortsätter sin satsning på autonoma fraktfartyg och nu kommer man även att ta hjälp av Google för att fixa en framtid med självkörande båtar. Det hela blev klart idag under Google Cloud Summit som arrangerades i Stockholm idag. Tanken är att Rolls-Royce ska använda sig av Googles Cloud Machine Learning Engine för att bli bättre på artificiell intelligens och utveckla ett system som kan upptäckta och undvika hinder som framtidens självkörande fartyg kan stöta på. Eva Fors på Google Cloud säger i ett uttalande: "By exploring the possibilities presented by machine learning, Rolls-Royce can combine the latest technology advancements with its deep knowledge of the maritime industry, ultimately bringing significant improvements to the sector." Förutom att använda sig av Googles AI till framtida självkörande båtar så kommer tekniken även till viss del användas för fartyg som redan är i drift. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rolls-Royce ska utveckla självkörande patrullbåt
Blir effektivare utan besättning

Brittiska Rolls-Royce har meddelat att de ska utveckla en autonom patrullbåt som ska kunna bedriva spaning utan någon besättning ombord på båten. Fördelen med en autonom patrullbåt är bland annat att man kan göra den mindre än vad man skulle behövt göra om man skulle behöva bygga hytter för besättningen på båten. Rolls-Royce framtida båt drivs av elmotorer och ska kunna vara ute på uppdrag i över hundra dagar. Maxfarten kommer att ligga på runt 25 knop och båten är bara tänkt att användas för spaning, den ska alltså inte jaga efter misstänkta båtar utan bara rapportera om dessa. Det finns inga uppgifter om när Rolls-Royce självkörande patrullbåt ska vara färdigbyggd och inte heller hur mycket det kommer att kosta att utveckla den. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Självkörande båtar ska börja köra i Amsterdam nästa år
Kan även användas för att bygga broar

I Amsterdam planerar man att sjösätta en armada av självkörande båtar i stadens kanaler. Tanken är att dessa i framtiden både ska fungera som person- och godstransport. Det hela är ett koncept från Amsterdam Institute for Metropolitan Solutions (AMS) och nu kommer amerikanska MIT samt de bägge nederländska universiteten Delft University of Technology och Wageningen University and Research ta fram dessa båtar. Inte helt ologiskt så har båtarna fått namnet Roboat och de ska även kunna användas för att bygga temporära broar som den på illustrationen nedan. Universiteten har fått 25 miljoner euro för att förverkliga Roboat och man tror att den första båten kommer att köra runt i Amsterdams kanaler redan nästa år. Tumnagel
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014