m

Varför ska Apple bygga en bil?
Här försöker CNET reda ut det

Det har nu gått över fem år sedan det började ryktas om att Apple höll på att utveckla en egen bil, rykten som har blivit allt mer vanligt förekommande den senaste tiden. En del ställer sig dock frågande till varför Apple egentligen vill utveckla en egen bil. Det är en bransch där konkurrensen är tuff och en bransch där Apple sannolikt inte kan räkna med samma marginaler som man har på de flesta av de produkter man säljer idag. I klippet ovan försöker CNET reda ut en del av frågetecknen runt Apples eventuella framtida bil och varför Apple antagligen kommer att släppa en egen bil på marknaden framöver. Huruvida Apple kommer att släppa en bil som vi konsumenter kommer att kunna äga och köra själva, eller om Apple enbart kommer att satsa på självkörande bilar är antagligen en större fråga. CNET verkar tro på det sistnämnda och misstänker att Apple är mindre intresserade av att ge sig in i själva fordonsbranschen. Istället kanske Apple siktar på att bli ett av företagen som kommer att transportera oss till olika destinationer i framtiden den dagen då vi inte längre kan eller får köra bilar själva. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple har köpt runt hundra företag de senaste sex åren
Köper ett företag var tredje till fjärde vecka

Det kommer förhållandevis frekvent uppgifter om att Apple har köpt upp mindre företag, något som Apple sällan kommenterar officiellt annat än med att det är något man gör ibland. Nu uppger dock Apples vd Tim Cook att Apple har köpt runt hundra företag de senaste sex åren. Det var under ett virtuellt möte med Apples aktieägare igår som Cook avslöjade att Apple de senaste sex åren köpt upp något mindre företag var tredje till fjärde vecka. Företagen som Apple köpt upp de senaste sex åren har pysslat med bland annat kamerautveckling, kartor, musik, böcker, VR/AR-utveckling, artificiell intelligens och utveckling av självkörande bilar. Vi har skrivit ett dussintal artiklar om olika företag som Apple sägs ha köpt upp de senaste sex åren och ni hittar en del av dessa inlänkade här nedanför. Tumnagel
32.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ljud ska göra oss mindre åksjuka i självkörande bilar
Och få oss att lita på dem

Framtidens bilar kommer ju förhoppningsvis vara helt självkörande, i alla fall en del av dem. Men med det kommer det även en del problem och ett gäng på Volvo har forskat i om de går att lösa med hjälp av ljud och ljuddesign. I korthet handlar det om att få de som åker med att lita på bilen och lite på att bilen ser vad som händer och kommer att hända, men det handlar också om att hjälpa den som till exempel vill arbeta eller läsa i bilen att inte bli åksjuk. Det här är mycket intressant så jag tog ett snack med några av de som forskat kring detta. Tumnagel
45.6°
+
Roger Åberg
0

Toyota visar självdriftande bil
"You know what DK stands for?"

I klippet ovan bevisar Toyota att självkörande bilar också kan ha skoj. Toyota Research Institute har nämligen tagit fram en prototyp av en Supra som kan dritfa på egen hand. Systemet har tagits fram eftersom inte alla förare kan vara lika duktiga som Bobby. Det har sofistikerade kontrollalgoritmer som har lärts upp från några av de skickligaste förarna i världen. Algoritmerna ska då se till att hjälpa föraren när bilen behöver sladda sig ur extrema situationer som till exempel vid våta eller hala väglag. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Baidu får testa självkörande bilar utan chaufför i Kalifornien
Blir det sjätte företaget som får tillstånd att göra det

Kinesiska Baidu har fått tillstånd från Kaliforniens Department of Motor Vehicles att börja testa självkörande bilar utan säkerhetschaufförer på allmänna vägar i Kalifornien. Baidu blir det sjätte företaget som har fått tillstånd att göra det sedfan Cruise, Waymo, Nuro, Zoox samt AutoX tidigare fått sådana tillstånd. Sammanlagt är det nu runt ett 60-tal företag som har tillstånd att testa självkörande bilar och teknik för detta i Kalifornien men det är bara de sex ovan nämnda företagen som får göra det utan säkerhetschaufförer bakom ratten. Baidus nya tillstånd gäller dock bara för tre stycken fordon som alla måste testas på specificerade vägar i staden Sunnyvale. Bilarna får framföras i en maxhastighet på 70 km/h och får ej köras nattetid samt inte heller om det regnar eller är dimmigt ute. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo Cars, Ericsson och andra öppnar AI-labb i Göteborg
Edge Lab ska bland annat pyssla med teknik för självkörande bilar

AI Sweden meddelar att man nu kommer att starta upp AI-laboratoriet Edge Lab i Göteborg tillsammans med Zenseact, Hewlett Packard Enterprise, Ericsson och Volvo Cars. Tanken bakom Edge Lab är att forskningen där ska bli världsledande inom decentraliserat lärande och Edge (maskinlärning). Man hoppas kunna bidra till forskning inom områden som till exempel självkörande bilar såväl som inom vårdsektorn och tillverkningsindustrin. Daniel Gillblad, Co-Director på AI Sweden, säger om Edge Lab: "Edge Lab kommer att möjliggöra för utvecklare, studenter, forskare, användare från industrin, akademin och den offentliga sektorn att samarbeta i konkreta projekt och möta verkliga behov. Detta ger svenska aktörer en unik chans att placera sig i förarsätet inom ett av AI:s stora framtidsområden. Nu uppmanar vi fler aktörer att delta i och bidra till denna nya AI-resa, för att stärka sin verksamhet och gemensamt utveckla Sverige." Initialt kommer HPE, Volvo Cars och Zenseact investera 30 miljoner kronor i Edge Lab under 2021. Tumnagel
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Hyundai skickar över Apple-bilen till Kia istället?
Vill fokusera på sina egna grejer

I Hyundai Motor Group ingår både Kia och Genesis. Nu kommer rykten som säger att Hyundai passar över bollen om den påstådda Apple-bilen till Kia istället. De kommer då alltså att få ansvaret att utveckla och tillverka den självkörande bilen, om det nu blir någon sådan alltså. Anledningen till att Hyundai själva inte ska ta hand om projektet sägs vara för att de hellre vill fokusera på att växa och utveckla sitt egna märke. Det sägs även att Hyundai ska vara lite oroliga att Apple bara använder dem som tillverkare av bilen och att de kommer försöka ta över projektet under arbetets gång. Som vanligt när det kommer såna här rykten ska man ta de med en nypa salt, men det vet ni ju vid det här laget. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Donald Trump benådar Anthony Levandowski
Google-ingenjören som snodde med sig grejer till Uber

Under sin sista dag som president passade Donald Trump på att benåda ett gäng med personer som dömts för olika brott, något som amerikanska presidenter ofta gör när de lämnar sin post. En av dem som benådades var den före detta Google-ingenjören Anthony Levandowski. På Google arbetade Levandowski med att utveckla självkörande bilar, det som senare blev Alphabet-företaget Waymo. När han slutade på Google tog han med sig mängder av data från Google till sin nya arbetsgivare Uber. Detta ledde bland annat till att Google stämde Uber, att Levandowski sparkades från Uber och att han till slut dömdes till 18 månaders fängelse samt att betala 179 miljoner dollar i skadestånd till Google. Levandowski hade än så länge inte börjat avtjäna sitt fängelsestraff då detta hade skjutits upp på grund av pandemin. Efter gårdagens benådning från Trump ser det med andra ord ut som om Levandowski inte behöver avtjäna något fängelsestraff alls. Tumnagel
10.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft börjar satsa på självkörande bilar
Investerar 2 miljarder dollar i Cruise

Microsoft börjar nu konkurrera med Google och Amazon på ytterligare ett område då man nu investerar 2 miljarder dollar i Cruise, GM:s företag för självkörande bilar. Det här är Microsofts första större satsning på självkörande bilar men Microsoft har tidigare även försett Volkswagen, BMW och Ford med tjänster riktade mot deras satsningar på självkörande bilar. Tanken bakom investeringen i Cruise verkar framför allt vara att Cruise och GM ska använda Microsofts molntjänst Azure för att koppla upp Cruise bilar mot molnet. Microsofts vd Satya Nadella säger i ett uttalande om investeringen i Cruise: "Advances in digital technology are redefining every aspect of our work and life, including how we move people and goods. As Cruise and GMx27s preferred cloud, we will apply the power of Azure to help them scale and make autonomous transportation mainstream." GM köpte Cruise 2016 för över en miljard dollar. Honda köpte in sig i företaget 2018 och deras investering på 750 miljoner dollar gjorde att företaget då värderades till 14,6 miljarder dollar. Idag har Cruise runt 2000 anställda och efter Microsofts investering på 2 miljarder dollar värderas företaget till 30 miljarder dollar. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Geely bekräftar att de ska bygga elbilar med Baidu
Ska baseras på SEA-plattformen

För en månad sedan skrev vi om ett rykte som sa att den kinesiska sökmotorjätten Baidu skulle utveckla en elbil. Det snackades då om att Geely kanske var inblandade i detta, och nu får vi det bekräftat av Geely själva att så är fallet. Baidu har i många år utvecklat mjukvara för andras självkörande bilar och nu får de alltså nytta av den själva också. I det nya bolaget som kommer att bildas kommer Baidu stå för bilarnas mjukvara medan Geely kommer att tillverka dem genom att utgå från plattformen SEA (Sustainable Experience Architecture). Mer information om den kommande bilen ska presenteras senare. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Harman presenterar tre nya koncept för insidan av bilen
Spela, skapa och upplev livekonserter

Sitter man i en bil och kör nu för tiden ska man ha ögonen på vägen, men så kanske det inte ser ut i framtiden för då är tanken att bilarna ska köra sig själva. Och då kan man ju hitta på andra saker samtidigt som man hänger inne i den där lådan som ska ta sig till ens destination. Det har Harman tänkt på och under CES-mässan presenterar de nu tre stycken nya koncept för insidan av bilen - både för självkörande bilar men även för "vanliga". Först ut är Gaming Intense Max som kanske inte helt oväntat handlar om spel. Det här ska vara en helt ny typ av spelupplevelse för bil. Här ska man kunna spela loss som bara den när bilen är parkerad för då åker nämligen ratten in i instrumentpanelen och en stor skärm kommer närmare dig som spelar. Högtalarna som sitter inbyggda i stolarnas ryggstöd vinklas även ner för att ytterligare omsluta dig i upplevelsen. Nästa koncept som kallas för Creator Studio är för den som exempelvis älskar karaoke eller liknande. Bilens mikrofoner och kameror på insidan riktas mot dig så att du kan spela in dina egna musikvideos och annat, som du därefter enkelt ska kunna redigera på plats. Sist ut är Drive-Live Concert och via detta ska du kunna liveströmma konserter från den stora skärmen framtill som tar upp hela vindrutan. Harman har mängder av andra saker kring detta på gång och lite av det får ni se i de två klippen här nedan. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

Waymo slutar använda termen "självkörande bilar"
Kommer nu istället kalla sina bilar för "helt autonoma"

Alphabets bilföretag Waymo meddelar nu att man inte längre kommer att kalla sina bilar för "självkörande". Istället kommer man att gå över till att kalla sina fordon för "helt autonoma", något som ska indikera att bilarna inte på något sätt ska vara beroende av en mänsklig chaufför. Det hela verkar vara en liten pik till Tesla som inkluderat funktioner i sin senaste version av Autopilot som man säger gör Teslas bilar till "Full Self-Driving". Tyvärr verkar det i Teslas fall inte stämma då det redan finns flera exempel där chaufförerna av Teslas bilar varit tvungna att ingripa under färdens gång för att undvika olyckor. I sitt blogginlägg skriver Waymo bland annat om sitt beslut om att nu kalla sina bilar för "helt autonoma": "This is more than just a branding or linguistic exercise. Unfortunately, we see that some automakers use the term “self-driving” in an inaccurate way, giving consumers and the general public a false impression of the capabilities of driver assist (not fully autonomous) technology. That false impression can lead someone to unknowingly take risks (like taking their hands off the steering wheel) that could jeopardize not only their own safety but the safety of people around them. Coalescing around standard terminology will not just prevent misunderstanding and confusion, it will also save lives." Huruvida termen "fully autonomous driving" kommer att fastna hos allmänheten återstår att se. Tyvärr kan det nog vara så att vi redan nu vant oss vid termen "självkörande", något som gör att människor även framöver kanske utsätter sig för risker om de faktiskt tror att till exempel Teslas bilar klarar sig i trafiken helt på egen hand. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota tar patent på biltvätt för självkörande bilar
Bilen åker dit själv och tvättar sig när den är lortig

Toyota har skickat in ett patent för något de kallar för "car wash judgement system". Det är tydligen en biltvätt anpassad för framtida helt självkörande bilar. Hit ska bilarna kunna köra själva när de är smutsiga och bli tvättade. Det känns ju som en inte helt dum idé i framtiden när vi ändå kanske inte rattar så mycket själva. Då kan bilen köra en till jobbet, sen åka och tvätta sig och därefter stå ren och fin och vänta på en när man jobbat klart. Så här beskriver Toyota systemet: "In a car wash judgement system, an acquirer acquires traveling information of a vehicle. A condition retaining unit retains a certain car wash condition. A judgement unit judges whether or not traveling information acquired at the acquirer satisfies the certain car wash condition. An unpaved road information retaining unit retains unpaved road information indicating of an unpaved road. The certain car wash condition includes traveling on an unpaved road by the vehicle. When a vehicle that has transmitted traveling information is an automated driving vehicle capable of performing automated driving and when the traveling information of the automated driving vehicle satisfies the car wash condition, a car wash instruction unit transmits an instruction signal for moving the automated driving vehicle to a car wash station." Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2020

Nu kan självkörande bilar leverera varor i Kalifornien
Nuro har fått delstatens första tillstånd för sådan verksamhet

Det amerikanska företaget Nuro blir först med att få ett så kallat "Autonomous Vehicle Deployment Permit" i den amerikanska Kalifornien, något som innebär att de nu får börja använda sina små självkörande bilar för varuleveranser i delstaten. Nuro fick tidigare i år tillstånd för att börja köra med sina självkörande bilar på allmänna vägar i Kalifornien, något som en lång rad företag har fått sedan tidigare, men blir först med att faktiskt få börja använda sina bilar för kommersiell verksamhet i delstaten. Nuro planerar nu att dra igång en tjänst där kunder ska kunna använda deras små självkörande bilar till att leverera grejer från kemtvättar, restauranger och andra butiker. Nuro visade redan förra året upp en modell av sin bil som var specialbyggd för att leverera pizzor. Den var framtagen tillsammans med den stora pizzakedjan Dominos och det kanske inte är omöjligt att sådana fordon dyker upp på Kaliforniens gator i framtiden. Initialt kommer Nuros tillstånd i Kalifornien bara gälla i två av delstatens län/kommuner, Santa Clara och San Mateo. Vidare innebär tillståndet att bilarna bara får framföras under hyggliga väderförhållanden med en maxhastighet på 56 km/h. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Apple ryktas lansera egen bil 2024
Elbil med batterier utvecklade av Apple

Nyhetsbyrån Reuters har varit i kontakt med källor som uppger att Apple siktar på att lansera en självkörande bil 2024. Enligt uppgifterna ska det handla om en elbil som kan komma att förses med batterier som utvecklats av Apple själva. Det ska handla om "nästa generations" batteriteknik och om detta skriver Reuters: "As for the car’s battery, Apple plans to use a unique “monocell” design that bulks up the individual cells in the battery and frees up space inside the battery pack by eliminating pouches and modules that hold battery materials.Apple’s design means that more active material can be packed inside the battery, giving the car a potentially longer range. Apple is also examining a chemistry for the battery called LFP, or lithium iron phosphate, the person said, which is inherently less likely to overheat and is thus safer than other types of lithium-ion batteries." Vidare sägs det att en eventuell bil från Apple kommer att förses med diverse teknik som till exempel olika Lidar-sensorer men det nämns inget om i vilken omfattning bilen skulle kunna bli självkörande. De flesta verkar dock utgå från att bilen kommer att bli självkörande då Apple tidigare har bekräftat att man utvecklar system för den typen av bilar. Initialt verkar det som om Apple, om de här ryktena stämmer, satsar på att göra en bil för konsumentmarknaden och inte bygga någon egen taxitjänst med självkörande bilar, något som till exempel Googles Waymo pysslar med. Det har ryktats om Apples bilprojekt Project Titan sedan 2014 och Apple har väldigt sällan kommenterat något om ett eventuellt bilprojekt officiellt. Även det här ryktet bör tas med en nypa salt och Trip Miller från Apple-ägaren Gullane Capital Partners säger: "It would seem to me that if Apple develops some advanced operating system or battery technology, it would be best utilized in a partnership with an existing manufacturer under license. As we see with Tesla and the legacy auto companies, having a very complex manufacturing network around the globe doesn’t happen overnight." Hur som helst, Apple verkar på ett eller annat sätt sugna på att ge sig in på fordonsmarknaden. Exakt hur det kommer att se ut återstår att se och håller Apple på och utveckla bilbatterier så kan det säkert vara till nytta för hela branschen. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinesiska Baidu kanske ska bygga egna elbilar
Sökmotorn ger sig in på nytt område

Baidu är en kinesisk sökmotor och den fjärde mest använda i världen efter Google, Yahoo! och Bing. Baidu är också rankad som den fjärde mest besökta webbplatsen på internet av Alexa. Men man gör så mycket mer än att bara erbjuda en söktjänst. Sedan lanseringen 2000 har företaget tryckt ur sig smart teknik för hemmet, simulatorer för självkörande bilar och karttjänster för att nämna några saker. Nu sägs det att de även ska börja tillverka egna elbilar. Förhandlingar med bland annat Zhejiang Geely ska ha införts så bollen ska vara i rullning. När något kan tänkas visas upp är dock oklart än så länge. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

RFID-chip blir standard i Michelins personbilsdäck
Så att bilister kan hålla bättre koll på sina däck

Michelin har sedan 2017 experimenterat med att sätta in RFID-chip i sina däck till lastbilar och nu meddelar företaget att detta framöver även kommer att bli standard i deras personbilsdäck. Det innebär att däcken kan kopplas upp till bilen och meddela denna om däckens slitage och annat så att bilföraren enkelt kan se det via bilens inbyggda system. Vidare skulle det gå att skicka denna information direkt till bilverkstäder så att även de har koll på i vilket skick bilens däck är när den rullar in på verkstaden. Anders Svensson, Senior Commercial Manager OE, Michelin Nordic, säger i ett pressmeddelande om detta: "I den utsträckning som bilens dator kan kommunicera direkt med verkstaden, öppnar våra RFID-anslutna däck en helt ny värld. Det som sker är att man enkelt kan identifiera däcket och genom att följa körmönstret på bilen, så kan man via algoritmer förutsäga när det är dags att titta på däcken. Verkstaden kan proaktivt följa kundens däck och förbereda däckbyte vid nästa service eller verkstadsbesök." Tekniken kan även komma väl till pass i framtidens självkörande bilar då dessa mer exakt skulle kunna anpassa sin körning efter skicket på bilens däck, till exempel vid kraftiga inbromsningar och liknande. De RFID-försedda däcken gör även hela logistikkedjan runt däcken enklare att hantera vilket Michelin beskriver lite mer ingående i videoklippet här nedanför. Från och med 2023 kommer Michelin att införa RFID-chip som standard i sina personbilsdäck. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cruise är ute och cruisar - utan någon vid ratten
General Motors drar igång tester av självkörande bilar i San Francisco

Cruise som är namnet på General Motors företag för självkörande bilar har nu dragit igång sina tester i San Francisco. Det här är bilar som kör helt själva, utan att någon sitter vid ratten. En anställd från Cruise måste dock hela tiden sitta på passagerarsätet och i mittkonsolen finns en säkerhetsbrytare att drämma till om det börjar spåra ur. Cruise ser självklart även till att övervaka bilen på håll. Cruise har fått tillstånd att testa fem stycken autonoma prototyper av Chevrolet Bolt på utvalda gator i staden. Bilarna får inte gå snabbare än 48 km/h och de får inte köras vid kraftigt regn eller tät dimma. "Getting to driverless in SF took more than five years of rigorous testing, over 2 million miles of driving in one of the craziest driving environments, together with hard work from a huge team of dedicated engineers and others across Cruise, as well as at GM. And not to mention several billion dollars of investment along the way." Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida