m

Pony.ai visar upp självkörande taxi
Med en lite diskretare LIDAR-sensor från Luminar

Det kinesiska företaget Pony.ai har visat upp lite av en ny självkörande bil som man håller på och utvecklar, en bil som primärt är tänkt att användas i taxi-verksamheter med självkörande bilar. Det man nu visar upp är framför allt bilens nya LIDAR-sensor som är utvecklad av amerikanska Luminar. Som synes på bilden ovan så är denna betydligt mycket diskretare än de "saftblandare" som finns på många andra modeller av självkörande bilar. Ni kan till exempel kolla hur Pony.ai:s första flotta med självkörande bilar ser ut på bilden här nedanför. Den LIDAR från Luminar som sitter i Pony.ai:s nya bil sägs ha en räckvidd på 500 meter. Pony.ai delägs av bland andra Toyota som även använder Luminars LIDAR i utvecklingen av sina egna självkörande bilar, något som även Volvo och Audi gör. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Argo AI:s nya LIDAR har en räckvidd 400 meter
Gör att självkörande bilar kan "se" längre

Argo AI, företaget som delägs av bland andra Ford och Volkswagen, säger att man har utvecklar en ny LIDAR vilken man tror är den som har längst räckvidd på marknaden. Det nya LIDAR-systemet har en räckvidd på 400 meter, något som kan ge självkörande bilar förmågan att upptäcka saker på vägarna snabbare än vad många av dagens LIDAR-system gör. Argo Self-Driving System kan sedan tidigare täcka in 360 grader runt bilen och kan enligt Argo AI framföra självkörande fordon både dag- och nattetid i till exempel städer. Med den utökade räckvidden blir det nu möjligt att göra detta säkert även i högre hastigheter skriver Argo AI i ett pressmeddelande. Argo AI:s grundare och vd, Bryan Salesky, som tidigare utvecklat självkörande bilar hos Google, säger i ett pressmeddelande: "Argo Lidar takes us to a whole new level of self-driving technology, unlocking our ability to power both delivery and ride-hail services. The Argo Self-Driving System delivers the safety, scale and service experience that businesses want and their customers demand, especially coming out of the pandemic." Argo AI testar redan idag Argo Self-Driving System i en flotta med bilar från Ford och systemet lär sannolikt dyka upp i kommersiella bilar från både Ford och Volkswagen framöver. Här nedan kan ni kolla in en kort demo på Argo Self-Driving System. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Arrival och Uber utvecklar el-taxi tillsammans
Ska lanseras 2023

Den brittiska elfordons-tillverkaren Arrival och taxi-tjänsten Uber har slagit sina påsar ihop och kommer nu att utveckla en elbil som är specifikt avsedd för att använda som taxibil. I samband med att de båda företagen presenterade sina planer släppte man även lite skisser på hur man har tänkt sig att bilens interiör kommer att se ut. Ett slutligt designförslag kommer att presenteras i slutet av det här året och tills dess har man även tänkt att involvera några taxi-chaufförer i designprocessen. Arrival planerar att börja producera el-taxin i slutet av 2023. Bilen kommer inte att vara exklusiv för Uber utan kommer att vara tillgänglig för alla världens taxiföretag att köpa. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen ska börja utveckla egna chip
Gör som Tesla och Apple

Volkswagens styrelseordförande Herbert Diess säger i en intervju med tyska Handelsblatt att företaget planerar att utveckla egna chip för sina framtida självkörande bilar. Det är en liknande strategi som både Tesla och Apple har när det kommer till chip avsedda för självkörande bilar. Tesla använde tidigare chip från Nvidia till sina bilar men har i större grad gått över till egentillverkade chip den senaste tiden. Volkswagen planerar att låta sitt mjukvaruföretag Cariad införskaffa kompetens för att även kunna utveckla chip som är lämpliga att använda i självkörande bilar. Volkswagen har inga planer på att själva tillverka chippen men vill utveckla dem så att man äger de patent som kan uppstå medan man utvecklar chippen. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon släpper mjukvaran till DeepRacer som öppen källkod
Vill att fler ska utveckla den lilla självkörande bilen

2018 presenterade Amazon den lilla självkörande bilen AWS DeepRacer vilken man tagit fram som ett kul sätt för att lära ut maskinlärning för de som är var intresserade av det. Nu meddelar Amazon att man släpper mjukvaran till bilen som öppen källkod vilket innebär att utvecklare utanför Amazon kan programmera om bilarna och ge de nya egenskaper. Amazon skriver i ett blogginlägg om att man nu gör mjukvaran till AWS DeepRacer tillgänglig för fler utvecklare som öppen källkod: "With the open sourcing of the AWS DeepRacer device code you can quickly and easily change the default behavior of your currently track-obsessed race car. Want to block other cars from overtaking it by deploying countermeasures? Want to deploy your own custom algorithm to make the car go faster from point A to B? You just need to dream it and code it." AWS DeepRacer är bygg i skala 1/18 och går att köpa som byggsats eller färdigbyggd för cirka 300 dollar. Bilarna har även använts för tävlingar i det som Amazon kallar för AWS DeepRacer League och ett klipp från det kan ni kolla in här nedanför. Vill ni skippa försnacket kan ni hoppa direkt till sjunde minuten i klippet. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lyft säljer sin division för självkörande bilar till Toyota
Det är dyrt att göra bilar självkörande

Lyft har beslutat sig för att sluta utveckla självkörande bilar på egen hand och säljer nu sin division för detta till Toyota för 550 miljoner dollar. Det var 2017 som Uber-konkurrenten Lyft drog igång utvecklingen av att ta fram självkörande bilar men verkar nu ha kommit fram till att det var något som var alldeles för kostsamt för företaget. Hela Lyfts verksamhet gick 2,6 miljarder dollar back 2019 medan företaget förlust för förra året landade på 1,6 miljarder dollar. Lyft har än så länge aldrig uppgett när man tror att deras verksamhet kommer att gå med vinst. Lyfts konkurrent Uber utvecklade även de självkörande bilar tidigare men gav sig ur den branschen när man i slutet av förra året sålde sitt dotterföretag för självkörande bilar till Aurora, ett startupföretag för självkörande bilar som delvis ägs av Hyundai och Amazon. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU har presenterat förslag till sina AI-lagar
Så att artificiell intelligens inte ska kunna användas hur som helst

Förra veckan läckte det ut ett förslag om EU:s eventuella regleringar av applikationer som använder artificiell intelligens och nu har detta publicerats officiellt. Det har dock skett lite förändringar mot förslaget som läckte ut förra vecka, förändringar som en del anser gör EU:s AI-lagar lite mer tandlösa. Lagförslaget täcker in en lång rad AI-applikationer, allt från självkörande bilar till olika system som används för att bedöma personer i olika kategorier. Det finns även ett uttryckligt förslag om förbud mot att använda ansiktsigenkänning i realitid. Detta är dock försett med vissa undantag vilket gör att att sådan typ av övervakning fortfarande kan komma att användas av olika myndigheter. Dessutom gäller förbudet bara ansiktsigenkänning i realtid, något som gör att polismyndigheter fortsatt skulle kunna använda sig av till exempel det kontroversiella verktyget Clearview AI som vi skrivit om några gånger tidigare. Den tyska riksdagsledamoten Alexandra Geese säger till The Verge angående undantagen i förslaget gällande ansiktsigenkänning: Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu öppnar världens längsta inomhusbana för självkörande bilar
AstaZero Dry Zone ligger utanför Borås

Det svenska provningsföretaget AstaZero öppnar nu vad man säger ska vara världens största inomhusbana för test av självkörande bilar. Testbanan kallas för AstaZero Dry Zone påminner om en jättelik hangar och är 700 meter lång och 40 meter bred. Tanken bakom testbanan är att svenska företag ska kunna testa teknik för självkörande bilar dygnet runt alla dagar om året. AstaZeros vd Peter Janevik säger i ett pressmeddelande: "Idag genomför fordonsaktörerna stora delar av sina tester i södra Europa. Där är dagarna längre och det är mindre risk för snö och regn men testerna kräver mycket personal och resor och även i Spanien går solen ner på kvällen och det regnar då och då. På AstaZeros Dry Zone kan utvecklingstiden effektiviseras och testerna genomföras ”på hemmaplan” och dygnet runt, året om, om man vill." AstaZero Dry Zone ligger lite utanför Borås, cirka en timmas bilväg från Göteborg. AstaZero samägs av Chalmers och det statliga forskningsinstitutet Rise. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo levererar självkörande bilar till DiDi
Kinesiska Uber-varianten

DiDi är lite som en kinesisk Uber och nu har man skrivit på ett avtal om självkörande fordon tillsammans med Volvo. Men även om Volvo arbetar på sin egen självkörande teknik så levererar man här mest fordon i form av Volvo XC90, sakerna som sitter på utsidan är DiDis egna hårdvara som de kallar för DiDi Gemini. Systemet pratar dock med all den säkerhetsteknik som redan finns i en XC90. DiDi har redan testkört självkörande bilar som gått att boka i appen. Detta test gjordes förra året i Shanghai och då använde man massor av olika bilmodeller, bland annat Volvo XC60. Under testet så fanns det säkerhetsförare i bilen. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Kolla in när Nvidia presenterar en herrans massa grejer
I en lång eller en kort version

Igår arrangerade Nvidia en keynote där man presenterade en lång rad nyheter varav vi har skrivit om några här under dagen som gått. Det handlade om allt från GPU:er som kommer att bli tillgängliga redan den här månaden till bilplattformen Atlan som förväntas dyka upp i självkörande bilar någon gång i mitten av det här årtiondet. Har ni två timmar över kan ni kolla in en repris av hela Nvidias keynote här nedanför. För er som inte har riktigt lika mycket tid, eller intresse, hittas ett sammandrag på 17 minuter som Engadget har sammanställt här ovanför. Föredrar ni att läsa om alla Nvidias nyheter i textform så hittas ett dussintal presskonferensen med allt nytt som Nvidia presenterade på länken nedan. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mobileye och Udelv drar igång tjänst för autonoma leveranser
Intels dotterföretag satsar på självkörande budbilar

Intels israeliska dotterföretag Mobileye fortsätter sin satsning på självkörande bilar. Företaget har nu meddelat att man tillsammans med startup-företaget Udelv planerar att dra igång en budtjänst där självkörande budbilar ska frakta paket hem till kunderna. Den kabinlösa budbilen som kommer att användas för att leverera paket kallas för The Transporter och kommer att förses med självkörande teknik som utvecklats av Mobileye. Mobileyes system för självkörande bilar inkluderar bland annat 13 stycken kameror, 9 stycken Lidar-sensorer av olika typer, sex stycken radarsensorer samt Mobileyes egenutvecklade SoC EyeQ. Maxhastigheten på The Transporter kommer att ligga på lite över 100 km/h. Mobileye och Udelv planerar att dra igång sin tjänst för autonoma leveranser någon gång under 2023. Fram till och med 2028 planerar de båda företagen att tillverka 35.000 exemplar av The Transporter vilka är tänkta att rulla runt och leverera paket på egen hand. I videoklippet nedan kan ni kolla in ett kort klipp som visar hur det är tänkt att leveranser med The Transporter ska fungera. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande bilar börjar leverera pizza i USA
Nuro R2 börjar köra för pizza-kedjan Dominos

För snart två år sedan meddelade den amerikanska pizzeria-kedjan Dominos att man planerade att börja leverera pizzor med självkörande fordon och nu har dessa börjar rulla ut på gatorna i Houston. Dominos använder sig av den lilla självkörande robotbilen Nuro R2 för att förse en utvald skara kunder som beställer pizza från deras butik i stadsdelen Woodland Heights i Houston. Kunder som är intresserade av att få sin pizza hemkörd av den självkörande bilen förses i samband med beställningen av pizzan med en pinkod som gör att de kan öppna bilens bagageutrymme och hämta ut sin pizza när bilen väl anländer till beställarens hem. Nuro R2 är den första förarlösa bilen som godkänts för leveranser i USA och används sedan tidigare även för att leverera matvaror och apoteksvaror i vissa delar av Houston. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är en självkörande bil som utvecklades för 30 år sedan
Rullade runt i Sydkorea på 1990-talet

Självkörande bilar är inget nytt påfund utan något som uppfinnare haft visioner om i över 50 års tid. I det här klippet kan ni kolla in en självkörande bil som utvecklades i början av 1990-talet. Bilen ska 1995 ha kunnat navigera sig fram de 300 kilometrarna mellan Sydkoreas huvudstad Seoul och hamnstaden Busan. Professor Han Min-hong som utvecklade bilen säger att dess teknik är fullt jämförbar med den som till exempel hittas i dagens Teslor utan att gå in på några detaljer som faktiskt säger att så skulle vara fallet. Tyvärr så skrotades det sydkoreanska projektet med självkörande bilar då landet ansåg att det var bättre att satsa resurser på att utveckla sin tunga industri. Han Min-hong säger i klippet att han tror att Sydkorea skulle kunna vara världsledande inom teknik för självkörande bilar om det hade satsats vidare på den bilen han utvecklade för 30 år sedan. I den inlänkade artikeln här nedanför kan ni kolla in en självkörande bil som rullade runt på en testbana i USA redan på 1960-talet. Här nedanför hittas även en artikel om ett tidigt navigationssystem för bilar där man använde kassettband med köranvisningar istället för GPS. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft testar att kyla ner servrar i kokande vätska
Ska spara in på vatten och plats

Microsoft har börjat testa att kyla ner serverrack genom att sänka ner dessa i en icke-ledande vätska vilken börjar koka vid 50 grader. Sådan här teknik har tidigare bland annat använts för kryptogrävar-riggar och kallas för "two-phase immersion cooling". Microsoft beskriver processen som gör att serverracken kyls ner och kan arbeta för full kraft konstant: "The boiling effect, which is generated by the work the servers are doing, carries heat away from laboring computer processors. The low-temperature boil enables the servers to operate continuously at full power without risk of failure due to overheating.Inside the tank, the vapor rising from the boiling fluid contacts a cooled condenser in the tank lid, which causes the vapor to change to liquid and rain back onto the immersed servers, creating a closed loop cooling system." Vanligvis används luftkylning för att kyla ner servrar i stora datacenter. Detta kräver dock tillgång till stora mängder vatten, något som minskar avsevärt med two-phase immersion cooling. Förutom det så kan man enligt Microsoft packa serverracken med mindre avstånd i datacenter med den här tekniken vilket gör att man kan spara in på yta i serverhallar. I dagsläget testar Microsoft det hela i en container, se bild nedan, för att utvärdera och förbättra tekniken. I framtiden hoppas man kunna ta fram slutna system som dessa som kanske skulle kunna grävas ner under 5G-master och hantera till exempel AI-applikationer avsedda för självkörande bilar. I klippet nedan, som inte kommer från Microsoft, förklaras hur two-phase immersion cooling fungerar rent tekniskt. Tumnagel
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymos vd John Krafcik tackar för sig
Lämnar det här med självkörande fordon bakom sig

John Krafcik har efter mer än fem år som vd för Waymo, Alphabets dotterbolag för självkörande fordon, valt att lämna sin post. Man kan väl inte direkt påstå att John har lyckats uppnå företagets satta mål jättebra under sin tid som vd då de förväntade sig ha en flotta med 82 000 självkörande taxibilar ute vid det här laget. Men det har de uppenbarligen inte då de "endast" har dryga 600 bilar på vift just nu. John kommer dock sitta kvar som rådgivare för Waymo vars vd-roll nu kommer tas över av Tekedra Mawakana och Dmitri Dolgov. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

Aurora hjälper Volvo att utveckla självkörande lastbilar
Ska klara nivå 4

Vi har tidigare skrivit om företaget Aurora som sysslar med självkörande bilar. Nu står det klart att de tillsammans med Volvo ska utveckla autonoma lastbilar i nivå 4 som man tänker skicka ut på vägar i Nordamerika. Aurora ska hjälpa till med tillverkningen av bilarna och sedan stå för logistiken och supporten när grejerna väl börjar rulla, när det kommer att ske är dock oklart för tillfället. Man kommer att använda sig av molnet för att se till att lastbilarna tar de mest effektiva vägarna som möjligt. Mer om samarbetet kommer att presenteras längre fram. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Varför ska Apple bygga en bil?
Här försöker CNET reda ut det

Det har nu gått över fem år sedan det började ryktas om att Apple höll på att utveckla en egen bil, rykten som har blivit allt mer vanligt förekommande den senaste tiden. En del ställer sig dock frågande till varför Apple egentligen vill utveckla en egen bil. Det är en bransch där konkurrensen är tuff och en bransch där Apple sannolikt inte kan räkna med samma marginaler som man har på de flesta av de produkter man säljer idag. I klippet ovan försöker CNET reda ut en del av frågetecknen runt Apples eventuella framtida bil och varför Apple antagligen kommer att släppa en egen bil på marknaden framöver. Huruvida Apple kommer att släppa en bil som vi konsumenter kommer att kunna äga och köra själva, eller om Apple enbart kommer att satsa på självkörande bilar är antagligen en större fråga. CNET verkar tro på det sistnämnda och misstänker att Apple är mindre intresserade av att ge sig in i själva fordonsbranschen. Istället kanske Apple siktar på att bli ett av företagen som kommer att transportera oss till olika destinationer i framtiden den dagen då vi inte längre kan eller får köra bilar själva. Tumnagel
35.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple har köpt runt hundra företag de senaste sex åren
Köper ett företag var tredje till fjärde vecka

Det kommer förhållandevis frekvent uppgifter om att Apple har köpt upp mindre företag, något som Apple sällan kommenterar officiellt annat än med att det är något man gör ibland. Nu uppger dock Apples vd Tim Cook att Apple har köpt runt hundra företag de senaste sex åren. Det var under ett virtuellt möte med Apples aktieägare igår som Cook avslöjade att Apple de senaste sex åren köpt upp något mindre företag var tredje till fjärde vecka. Företagen som Apple köpt upp de senaste sex åren har pysslat med bland annat kamerautveckling, kartor, musik, böcker, VR/AR-utveckling, artificiell intelligens och utveckling av självkörande bilar. Vi har skrivit ett dussintal artiklar om olika företag som Apple sägs ha köpt upp de senaste sex åren och ni hittar en del av dessa inlänkade här nedanför. Tumnagel
32.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ljud ska göra oss mindre åksjuka i självkörande bilar
Och få oss att lita på dem

Framtidens bilar kommer ju förhoppningsvis vara helt självkörande, i alla fall en del av dem. Men med det kommer det även en del problem och ett gäng på Volvo har forskat i om de går att lösa med hjälp av ljud och ljuddesign. I korthet handlar det om att få de som åker med att lita på bilen och lite på att bilen ser vad som händer och kommer att hända, men det handlar också om att hjälpa den som till exempel vill arbeta eller läsa i bilen att inte bli åksjuk. Det här är mycket intressant så jag tog ett snack med några av de som forskat kring detta. Tumnagel
45.6°
+
Roger Åberg
0

Toyota visar självdriftande bil
"You know what DK stands for?"

I klippet ovan bevisar Toyota att självkörande bilar också kan ha skoj. Toyota Research Institute har nämligen tagit fram en prototyp av en Supra som kan dritfa på egen hand. Systemet har tagits fram eftersom inte alla förare kan vara lika duktiga som Bobby. Det har sofistikerade kontrollalgoritmer som har lärts upp från några av de skickligaste förarna i världen. Algoritmerna ska då se till att hjälpa föraren när bilen behöver sladda sig ur extrema situationer som till exempel vid våta eller hala väglag. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Baidu får testa självkörande bilar utan chaufför i Kalifornien
Blir det sjätte företaget som får tillstånd att göra det

Kinesiska Baidu har fått tillstånd från Kaliforniens Department of Motor Vehicles att börja testa självkörande bilar utan säkerhetschaufförer på allmänna vägar i Kalifornien. Baidu blir det sjätte företaget som har fått tillstånd att göra det sedfan Cruise, Waymo, Nuro, Zoox samt AutoX tidigare fått sådana tillstånd. Sammanlagt är det nu runt ett 60-tal företag som har tillstånd att testa självkörande bilar och teknik för detta i Kalifornien men det är bara de sex ovan nämnda företagen som får göra det utan säkerhetschaufförer bakom ratten. Baidus nya tillstånd gäller dock bara för tre stycken fordon som alla måste testas på specificerade vägar i staden Sunnyvale. Bilarna får framföras i en maxhastighet på 70 km/h och får ej köras nattetid samt inte heller om det regnar eller är dimmigt ute. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo Cars, Ericsson och andra öppnar AI-labb i Göteborg
Edge Lab ska bland annat pyssla med teknik för självkörande bilar

AI Sweden meddelar att man nu kommer att starta upp AI-laboratoriet Edge Lab i Göteborg tillsammans med Zenseact, Hewlett Packard Enterprise, Ericsson och Volvo Cars. Tanken bakom Edge Lab är att forskningen där ska bli världsledande inom decentraliserat lärande och Edge (maskinlärning). Man hoppas kunna bidra till forskning inom områden som till exempel självkörande bilar såväl som inom vårdsektorn och tillverkningsindustrin. Daniel Gillblad, Co-Director på AI Sweden, säger om Edge Lab: "Edge Lab kommer att möjliggöra för utvecklare, studenter, forskare, användare från industrin, akademin och den offentliga sektorn att samarbeta i konkreta projekt och möta verkliga behov. Detta ger svenska aktörer en unik chans att placera sig i förarsätet inom ett av AI:s stora framtidsområden. Nu uppmanar vi fler aktörer att delta i och bidra till denna nya AI-resa, för att stärka sin verksamhet och gemensamt utveckla Sverige." Initialt kommer HPE, Volvo Cars och Zenseact investera 30 miljoner kronor i Edge Lab under 2021. Tumnagel
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Donald Trump benådar Anthony Levandowski
Google-ingenjören som snodde med sig grejer till Uber

Under sin sista dag som president passade Donald Trump på att benåda ett gäng med personer som dömts för olika brott, något som amerikanska presidenter ofta gör när de lämnar sin post. En av dem som benådades var den före detta Google-ingenjören Anthony Levandowski. På Google arbetade Levandowski med att utveckla självkörande bilar, det som senare blev Alphabet-företaget Waymo. När han slutade på Google tog han med sig mängder av data från Google till sin nya arbetsgivare Uber. Detta ledde bland annat till att Google stämde Uber, att Levandowski sparkades från Uber och att han till slut dömdes till 18 månaders fängelse samt att betala 179 miljoner dollar i skadestånd till Google. Levandowski hade än så länge inte börjat avtjäna sitt fängelsestraff då detta hade skjutits upp på grund av pandemin. Efter gårdagens benådning från Trump ser det med andra ord ut som om Levandowski inte behöver avtjäna något fängelsestraff alls. Tumnagel
10.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft börjar satsa på självkörande bilar
Investerar 2 miljarder dollar i Cruise

Microsoft börjar nu konkurrera med Google och Amazon på ytterligare ett område då man nu investerar 2 miljarder dollar i Cruise, GM:s företag för självkörande bilar. Det här är Microsofts första större satsning på självkörande bilar men Microsoft har tidigare även försett Volkswagen, BMW och Ford med tjänster riktade mot deras satsningar på självkörande bilar. Tanken bakom investeringen i Cruise verkar framför allt vara att Cruise och GM ska använda Microsofts molntjänst Azure för att koppla upp Cruise bilar mot molnet. Microsofts vd Satya Nadella säger i ett uttalande om investeringen i Cruise: "Advances in digital technology are redefining every aspect of our work and life, including how we move people and goods. As Cruise and GMx27s preferred cloud, we will apply the power of Azure to help them scale and make autonomous transportation mainstream." GM köpte Cruise 2016 för över en miljard dollar. Honda köpte in sig i företaget 2018 och deras investering på 750 miljoner dollar gjorde att företaget då värderades till 14,6 miljarder dollar. Idag har Cruise runt 2000 anställda och efter Microsofts investering på 2 miljarder dollar värderas företaget till 30 miljarder dollar. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida