m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Framtida Volvo-bilar kanske kommer ha flyttbar ratt
Tillverkaren har lämnat in patent för just detta

Volvo har skickat in följande patentritningar till det amerikanska patentverket. Dessa visar en ratt och instrument som man kan flytta från sida till sida, och även placera i mitten om man skulle vilja det. Målet med den flyttbara ratten är för att underlätta inför framtida självkörande bilar där man kanske vill sitta på en annan plats än vanligt om man skulle behöva ta över körningen. Bilden nedan visar ritningar på sensorer som placeras under golvmattan och då fungerar som pedaler. Som vanligt när det gäller patent måste detta inte innebära att en flyttbar ratt är på väg, men det spär sannerligen på ryktena. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Nu drar Waymos taxitjänst igång på riktigt
Snart kan alla i Phoenix beställa självkörande taxibilar

Google-företaget Waymo meddelade igår att man nu kommer att öppna sin taxitjänst Waymo One för fler än dem som fram tills nu varit anslutna till tjänstens betaprogram för självkörande taxibilar. Till en början kommer de som redan är anslutna till Waymo Ones betaprogram i den amerikanska staden Phoenix få möjlighet att även ta med familjemedlemmar och vänner i de självkörande taxibilarna. Dessa kommer sedan att få möjligheten att själva ansluta sig till Waymo One och på sikt kommer man låta alla som är intresserade att börja använda Waymo One i Phoneix. I dagsläget erbjuder Waymo One sina kunder att åka inom ett cirka 260 kvadratkilometer stort område runt Phoenix. Bilarna kör dock bara för sig själva på cirka 130 kvadratkilometer av det området. Utanför den zonen är det bilarnas säkerhetschaufförer som styr bilarna. Waymos vd John Krafcik uppger dock att även det kommer att förändras och säger i ett pressmeddelande att inom kort kommer "100% of our rides will be fully driverless.". Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Zenseact är Volvos nya företag för självkörande bilar
Nytt företag skapat efter att Zenuity delades upp

Nu har Volvo dragit igång ett nytt företag som ska pyssla med utveckling av ADAS och AD-teknik ("Advanced Driver-Assistance Systems" och "Autonomous Driving") till bilar. Det nya företaget heter Zenseact vilket är en sammanslagning av orden "zen" + "sense" + "act" skriver företaget på sin hemsida. Tidigare i år delade Volvo och Veoneer (Autoliv) upp ADAS-företaget Zenuity som man drog igång 2017. Detta resulterade i att Zenuity upphörde som fristående företag och Volvo använde sin del av Zenuity för att skapa det nya företaget Zenseact. Zenseact ägs helt av Volvo Cars och cirka 600 av Zenuitys 800 anställda kommer att arbeta på Zenseacts kontor i Göteborg och Shanghai. Här nedan hitta en ganska fin men intetsägande introduktionsfilm om Zenseact. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota satsar 800 miljoner dollar på att bygga framtidsstad
I Woven City ska framtidens urbana miljöer skapas

I början av året meddelade Toyota att man skulle bygga upp en slags experimentell "framtidsstad" i Japan och nu har man avslöjat lite mer om dessa planer. Det handlar om en liten stad som Toyota har döpt till Woven City vilket ska indikera att det handlar om "sammanflätad" stad där människor och olika färdmedel ska kunna samsas i harmoni. Hela staden är ett initiativ från Toyota-företaget Toyota Research Institute – Advanced Development (TRI-AD), ett företag som Toyota startade för två år sedan för att utveckla teknik till självkörande bilar. Toyota har än så länge satt av 800 miljoner dollar, motsvarande cirka 7 miljarder svenska kronor för att bygga Woven City. Bygget av staden planeras att dra igång någon gång under nästa år. Initialt kommer Woven City uppta en yta på cirka 70 hektar och man tänker sig att runt 2000 personer ska bo och arbeta i den lilla framtidsstaden. Här ovanför hittas ett videoklipp där Toyota presenterar sina planer för Woven City lite närmare. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Säkerhetschaufför i dödsolycka med självkörande bil åtalas
Uber-chaufför anklagas nu för vållande till annans död

Den säkerhetschaufför som befann sig bakom ratten när Ubers självkörande Volvo-bil körde ihjäl en kvinna i USA 2018 åtalas nu för vållande till annans död. Det har tidigare konstaterats att Ubers självkörande bil hade uppfattat kvinnan som gick över vägen men inte tolkat henne som något som bilen behövde bromsa för. Säkerhetschauffören misstänks dock ha varit i ouppmärksam då hon tros ha suttit och kollat på tv samtidigt som dödsolyckan skedde. Rättegången mot Ubers säkerhetschaufför kommer att dra igång i början av nästa år. Uber riskerar inte längre något åtal för olyckan med den självkörande bilen. Företaget förlikades med den omkomna kvinnans familj efter en uppgörelse 2018. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu rullar självkörande taxi-bilar i Beijing
Baidu har lanserat taxi-tjänsten Apollo Go i Kinas huvudstad

Den kinesiska internetjätten Baidu har nu lanserat sin tjänst för självkörande taxi-bilar i Kinas huvudstad Beijing efter att man testat sådana där sedan förra året. Baidus taxi-tjänst heter Apollo Go och initialt kommer deras taxi-flotta att trafikera cirka 700 kilometer vägar i Beijing. Ut med dessa vägar kommer det att finnas runt 100 hållplatser där passagerare kan stiga på och kliva av färden. Det verkar med andra ord inte som om det går att beställa en självkörande taxi till en valfri adress i staden än så länge. Apollo Go kommer till en början låta 40 självkörande bilar förse sina kunder med taxi-resor i självkörande bilar. Bilarna kommer dock vara försedda med så kallade säkerhetschaufförer som kan ta över ratten om något skulle balla ur under färdens gång. Baidu lanserade i våras även Apollo Go i de lite "mindre" kinesiska städerna Changsha, som har sju miljoner invånare, och Cangzhou som har lite över en miljon invånare. I klippet ovan kan ni kolla in hur det såg ur när Pandaily testade Apollo Go i Changsha tidigare i år. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny väg i Michigan där bara självkörande bilar får köra
Bosse-style

Det amerikanska företaget Cavnue har fått i uppdrag att anlägga en 6,4 mil lång testväg i Michigan. Här ska endast självkörande bilar få köra och det hela är ett test för att se om stödjande infrastruktur kan bidra till att snabbt få ut autonoma bilar i trafik. Att släppa ut självkörande bilar i nivå 5 på vanliga vägar i vanlig trafik är fortfarande långt borta, så detta kanske skulle kunna vara ett alternativ. Innan man kan dra igång ska först en studie som förväntas ta två år genomföras. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Slipp åksjuka i självkörande bilar från Jaguar Land Rover
Jobbar vidare med smart teknik som motverkar illamåendet

Jaguar Land Rover pratade redan 2018 om teknik som skulle kunna hjälpa till att motverka åksjuka. Nu verkar man ha kommit längre på den biten och meddelar att framtida självkörande bilar från tillverkaren ska hjälpa till att motverka åksjukan med upp till 60 procent. För att lyckas med detta ska bromsning, acceleration och placering i vägens fil samarbeta och få ned de faktorer som orsakar att du blir illamående. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Före detta Google-anställd döms till 18 månaders fängelse
Anthony Levandowski stal med sig företagshemligheter till Uber

Den före detta Google/Waymo- och Uber-anställde Anthony Levandowski har nu dömts till 18 månaders fängelse efter att ha bedömts skyldig att ha stulit med sig företagshemligheter från Googles företag för självkörande bilar till konkurrenten Uber. Innan Lewandowski slutade på Google ska han ha fört över runt 14.000 filer från Google till sin personliga laptop. Google och Waymo stämde senare Lewandowskis nya arbetsgivare Uber för patentintrång. Detta ledde till en uppgörelse mellan Uber och Google samtidigt som Levandowski fick sparken från Uber. Tidigare i år dömdes även Levandowski att betala 179 miljoner dollar i skadestånd till Google för sin stöld av företagshemligheter. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Enligt Tesla är självkörande bilar tio gånger säkrare
Presenterar ny olycksstatistik

Tesla presenterar nu lite sammanställd olycksstatistik och enligt den menar de att det är tio gånger säkrare att köra en självkörande bil än när man kör själv. Under årets andra kvartal har man registrerat en olycka per 7,29 miljoner kilometer när Autopilot har varit aktivt. Samma siffra med systemet avstängt säger en olycka per 2,51 miljoner kilometer. Enligt USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NHTSA är siffran bland icke Tesla-ägare en olycka per 771.000 kilometer - vilket är nästan tio gånger högre. Elon Musk lovar att Teslas bilar kommer att vara helt självkörande i slutet av året och tester med det uppdaterade systemet pågår för fullt just nu. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

NEVS har tagit fram en självkörande bil som man delar
Ska testköras i Stockholm

NEVS tog en gång i tiden över Saab och nu satsar man på självkörande bilar. Eller fordon kanske är bättre att säga, eftersom deras fordon inte är så likt en traditionell bil. Tanken är att det nya fordonen ska vara helt självkörande, ska delas och samtidigt lyckas vara privat. – Vi började med att analysera stadsbors starka vilja att köra sin egen bil i stället för att använda kollektivtrafik, trots att det innebär att man måste sitta i bilköer timtals varje dag. Skälet var att de ville vara ifred och inte bli störda. I sin bil anser man sig vara säker, trygg, avslappnad och fri, säger Anna Haupt, VP Mobility Solutions på NEVS. Vi insåg att, för att verkligen dra nytta av den självkörande tekniken, så måste vi designa fordonet på ett sådant vis att det inte bara möjliggör delade fordon, utan också delade resor. Hur kombinerar du en delad resa med känslan att få vara i fred? Detta var en huvudutmaning för oss. Resultatet blev Sango som har fyra eller sex säten som går att flytta runt. I det fyrsitsiga läget finns även skärmar man kan köra upp för att fyra personer ska kunna åka tillsammans men i fred. Sango är en del av PONS, något som NEVS kallar för ett mobilitetssystem. I det ingår fordonen, en app för användarna, ett system i bakgrunden som ser till att rätt bil kommer till rätt person på rätt plats och tekniken för själva körandet som är skapad av AutoX. Låter det framtid? Det är det så klart, men inte bara 3D-skisser och tankar. Man rullar faktiskt systemet på NEVS område i Trollhättan och tanken är att tio Sangos ska rulla i en pilot i Stockholm. Tumnagel
48.6°
+
Roger Åberg
0

Amazon köper bilföretaget Zoox
Sägs sikta på att utveckla en taxi-tjänst med självkörande bilar

Förra månaden skrev vi om ett rykte som gjorde gällande att Amazon skulle köpa upp Zoox och detta verkar ha stämt rapporterar flera källor idag. Zoox är ett företag som har pysslat med att utveckla självkörande bilar sedan 2014. De utvecklar både egna fordon såväl som system som kan göra bilar från andra biltillverkare självkörande. Enligt källor Financial Times så siktar Amazon på att använda Zoox kunnande för att utveckla en tjänst för självkörande taxi-bilar såväl som att på något sätt använda Zoox teknik i Amazons armada av logistik-fordon. Zoox har idag cirka 1000 anställda. Vad Amazon betalar för Zoox finns det inga officiella uppgifter om men The Information uppger att prislappen ska ha landat på 1,2 miljarder dollar, motsvarande cirka 11,2 miljarder svenska kronor. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo ska använda Waymo-teknik till sina självkörande bilar
Polestar och Lynk & Co är också med på tåget

Volvos tidigare självkörande bilar har varit i samarbete med Uber men nu inleder man även ett samarbete med Waymo. De kommer att bli exklusiv samarbetspartner när det gäller självkörning i nivå 4. Tekniken kommer även att hamna i modeller från Polestar och Lynk & Co. Man kommer att inleda med att implementera Waymo Driver i en elbilsplattform framtagen för samåkning. När denna kommer se dagens ljus är dock oklart. Volvo har fortfarande kvar dealen med Uber om att förse dem med självkörande bilar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Mercedes och Nvidia ska bygga självkörande bilar tillsammans
Tekniken ska lanseras 2024

Igår skrev vi att BMW och Mercedes lagt ner sitt samarbete kring självkörande bilar. Det betyder givetvis inte att någon av parterna inte kommer att satsa på tekniken, bara att de inte kommer att göra detta tillsammans. Nu får vi reda på att Mercedes istället ska göra verklighet av sina planer inom det här området med Nvidia. Tillsammans ska de ta fram "revolutionary in-vehicle computing system and AI computing infrastructure" och planen är att rulla ut den nya tekniken 2024. Precis som hos Tesla rör det sig om att man ska kunna uppgradera framtida modeller med den självkörande tekniken allt eftersom den utvecklas. Det hela ska vara byggt på Nvidias DRIVE-plattform. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

BMW och Mercedes avslutar samarbetet kring självkörning
Var mer komplicerat än man först trodde

Efter mindre än ett år väljer nu BMW och Mercedes att avsluta sitt samarbete kring självkörande teknik för bilar. Anledningen sägs vara att det var betydligt mer komplicerat och dyrare att ta fram en gemensam fordonsplattform för självkörning än man först hade räknat med. När man drog igång i juli förra året så sa man att målet var att börja sälja självkörande bilar i nivå 4 redan 2024. Det kanske var lite för ambitiöst. Avslutandet sägs vara ömsesidigt och vänskapligt och båda parterna säger att de kanske kommer att jobba tillsammans i framtiden. Pressmeddelandet hittar ni nedan. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Rykte Amazon sägs vara intresserade av att köpa Zoox
Ska Amazon börja med självkörande bilar?

Wall Street Journal har varit i kontakt med källor som uppger att Amazon är intresserade av att köpa det amerikanska startup-företaget Zoox, ett företag som drog igång 2014 och som utvecklar teknik till självkörande bilar. Zoox har även siktet inställt på att utveckla egna självkörande bilar som skulle kunna användas som robot-taxis utan chaufförer i framtiden. Innan pandemin värderades Zoox till 3,2 miljarder dollar men marknadsvärdet har sannolikt sjunkit sedan dess. Det sägs även att Zoox kan ha svårt att skaffa nytt kapital, något som behövs för att utveckla verksamheten vidare. Därför skulle kanske ett uppköp från superrika Amazon kunna vara av intresse för företaget om de över huvud taget ska finnas kvar som företag framöver. Varken Amazon eller Zoox har än så länge kommenterat Amazons eventuella uppköpsplaner av företaget. Amazon har tidigare investerat i elbilstillverkaren Rivian såväl som Aurora Innovation, ett företag som startats av Chris Urmson som har en bakgrund som chef för Googles utveckling av självkörande bilar. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvos självkörande bilar får Lidar-teknik
Första dyker upp 2022

Volvos första självkörande bil, nästa generation XC90, skulle enligt planerna dyka upp nästa år. Så blir det dock inte då lanseringen skjuts upp till 2022 istället. En av orsakerna till detta är att man lägger allt krut på eldrivna XC40 just nu, så nya bilar får vänta lite. Dock får vi reda på lite kring nya XC90, och det är att den kommer att få Lidar-teknik utvecklad tillsammans med teknikföretaget Luminar. Lidar använder sig av laserljuspulser som skannar miljön i 3D istället för kameror som exempelvis Tesla använder sig av. Att Volvo istället kör med Lidar är för att det är säkrare säger Henrik Green som är chief technology officer på Volvo Cars. Teslas bilar kan dock köra själva "överallt", i Volvos fall handlar det om "autonom motorvägskörning när detta bedöms vara säkert för enskilda geografiska platser och förhållanden." Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Intel köper upp Moovit
Ska integreras i plattform för självkörande bilar

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att Intel har köpt upp det israeliska företaget Moovit för 900 miljoner dollar. Moovit har utvecklat en tjänst som förser runt 800 miljoner användare med information om hur man tar sig fram i kollektivtrafiken runt om i världen. Moovit kommer nu att integreras med Intels MobilEye, ett israeliskt företag som Intel köpte upp 2017, och deras plattform för att utveckla system till självkörande bilar. Tanken är att Moovits teknik ska användas för en framtida taxitjänst för självkörande bilar som Intel och MobilEye utvecklar. Intel siktar på att lansera sin plattform för självkörande bilar någon gång runt 2022. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya iPad Pro är en solid men lite försiktig uppdatering
Riktigt bra har blivit ännu lite bättre

När iPad Pro som den ser ut i dag släpptes i oktober 2018 var det en riktig best som verkligen imponerade. När oktober 2019 kom hände dock ingenting, men så i slutet av förra veckan kom äntligen en ny version. De fem stora nyheterna är stöd för styrplattor, bättre kameror, LiDAR, uppgraderat chip och så det helt nya tangentbordet. Men eftersom Apple är Apple finns det ingen anledning att uppgradera din ett och ett halvt år gamla iPad Pro. Är du på väg att köpa kan det dock verkligen vara dags. Låt mig förklara varför. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Nya iPad Pro får stöd för LiDAR
Och nytt fräsigt tangentbord med styrplatta

Vi trodde att den skulle komma framåt sommaren, men redan i dag presenterade Apple nya iPad Pros. Som förut handlar det om två modeller på 11 och 12,9 tum och mycket på utsidan är sig likt vid första ögonkastet. Skärmarna rullar som förut på i 120 Hz vid behov och har antireflexbehandling. På baksidan hittar vi nya kameror. Den vanliga kameran är på 12 megapixlar och har fått sällskap av en ultravidvinkel på 10 megapixlar. Det intressantaste här är dock att man har gett iPad Pro en LiDAR som man annars hittar på självkörande bilar. I det fallet så är de stora och klumpiga, men här får den LiDAR-kameran alltså plats i en iPad. Räckvidden är fem meter och inom det avståndet så ska iPaden kunna mäta avståndet till föremål med "nanosekundhastigheter på fotonnivå". Låter fräckt. Spontana användningsområdet är så klart AR. På insidan sitter en ny version av A12:an som heter A12Z Bionic. Exakt hur snabb denna är får vi snart testa, men enligt Apple ska den vara snabbare än processorerna i "de flesta Windows-datorer". Troligen också snabbare än i de flesta Macar. Nya iPad Pro har fem mikrofoner och ska om man får tro Apple ge ljud i studiokvalitet. Grymt för de som vill spela in musik lite snabbt, jobbet de visade med mikrofonerna i nya MacBook Pro visar att man faktiskt kan leverera riktigt bra inspelningsljud. Som väl är har nya iPad fått ett nytt tangentbord som har styrplatta, tangenter i stil med de på en MacBook och som dessutom håller iPaden lite svävande. Vi ser verkligen fram emot att testa detta! Stödet för styrplatta kommer med iPadOS 13.4 så det kommer troligen till alla iPads. Nya iPad Pro kommer alltså i två versioner, 11 och 12,9, och finns i färgerna silver och rymdmått. Minnet i maskinerna börjar på 128 GB men finns också i 256 GB, 512 GB och 1 TB. Priset för 11-tummaren börjar på 9995 kronor och 12.9 tummaren börjar på 12.495 kronor. I butik ska dessa finnas nästa vecka men går att beställa i dag. Magic Keyboard for iPad Pro kommer att bli en dyr historia, prislappen ligger på 3695 kronor till 11-tummaren och 4295 kronor till 12,9-tummaren. Tumnagel
47.6°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida