Quantcast
m

Slipp åksjuka i självkörande bilar från Jaguar Land Rover
Jobbar vidare med smart teknik som motverkar illamåendet

Jaguar Land Rover pratade redan 2018 om teknik som skulle kunna hjälpa till att motverka åksjuka. Nu verkar man ha kommit längre på den biten och meddelar att framtida självkörande bilar från tillverkaren ska hjälpa till att motverka åksjukan med upp till 60 procent. För att lyckas med detta ska bromsning, acceleration och placering i vägens fil samarbeta och få ned de faktorer som orsakar att du blir illamående. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Före detta Google-anställd döms till 18 månaders fängelse
Anthony Levandowski stal med sig företagshemligheter till Uber

Den före detta Google/Waymo- och Uber-anställde Anthony Levandowski har nu dömts till 18 månaders fängelse efter att ha bedömts skyldig att ha stulit med sig företagshemligheter från Googles företag för självkörande bilar till konkurrenten Uber. Innan Lewandowski slutade på Google ska han ha fört över runt 14.000 filer från Google till sin personliga laptop. Google och Waymo stämde senare Lewandowskis nya arbetsgivare Uber för patentintrång. Detta ledde till en uppgörelse mellan Uber och Google samtidigt som Levandowski fick sparken från Uber. Tidigare i år dömdes även Levandowski att betala 179 miljoner dollar i skadestånd till Google för sin stöld av företagshemligheter. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Enligt Tesla är självkörande bilar tio gånger säkrare
Presenterar ny olycksstatistik

Tesla presenterar nu lite sammanställd olycksstatistik och enligt den menar de att det är tio gånger säkrare att köra en självkörande bil än när man kör själv. Under årets andra kvartal har man registrerat en olycka per 7,29 miljoner kilometer när Autopilot har varit aktivt. Samma siffra med systemet avstängt säger en olycka per 2,51 miljoner kilometer. Enligt USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NHTSA är siffran bland icke Tesla-ägare en olycka per 771.000 kilometer - vilket är nästan tio gånger högre. Elon Musk lovar att Teslas bilar kommer att vara helt självkörande i slutet av året och tester med det uppdaterade systemet pågår för fullt just nu. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

NEVS har tagit fram en självkörande bil som man delar
Ska testköras i Stockholm

NEVS tog en gång i tiden över Saab och nu satsar man på självkörande bilar. Eller fordon kanske är bättre att säga, eftersom deras fordon inte är så likt en traditionell bil. Tanken är att det nya fordonen ska vara helt självkörande, ska delas och samtidigt lyckas vara privat. – Vi började med att analysera stadsbors starka vilja att köra sin egen bil i stället för att använda kollektivtrafik, trots att det innebär att man måste sitta i bilköer timtals varje dag. Skälet var att de ville vara ifred och inte bli störda. I sin bil anser man sig vara säker, trygg, avslappnad och fri, säger Anna Haupt, VP Mobility Solutions på NEVS. Vi insåg att, för att verkligen dra nytta av den självkörande tekniken, så måste vi designa fordonet på ett sådant vis att det inte bara möjliggör delade fordon, utan också delade resor. Hur kombinerar du en delad resa med känslan att få vara i fred? Detta var en huvudutmaning för oss. Resultatet blev Sango som har fyra eller sex säten som går att flytta runt. I det fyrsitsiga läget finns även skärmar man kan köra upp för att fyra personer ska kunna åka tillsammans men i fred. Sango är en del av PONS, något som NEVS kallar för ett mobilitetssystem. I det ingår fordonen, en app för användarna, ett system i bakgrunden som ser till att rätt bil kommer till rätt person på rätt plats och tekniken för själva körandet som är skapad av AutoX. Låter det framtid? Det är det så klart, men inte bara 3D-skisser och tankar. Man rullar faktiskt systemet på NEVS område i Trollhättan och tanken är att tio Sangos ska rulla i en pilot i Stockholm. Tumnagel
48.6°
+
Roger Åberg
0

Amazon köper bilföretaget Zoox
Sägs sikta på att utveckla en taxi-tjänst med självkörande bilar

Förra månaden skrev vi om ett rykte som gjorde gällande att Amazon skulle köpa upp Zoox och detta verkar ha stämt rapporterar flera källor idag. Zoox är ett företag som har pysslat med att utveckla självkörande bilar sedan 2014. De utvecklar både egna fordon såväl som system som kan göra bilar från andra biltillverkare självkörande. Enligt källor Financial Times så siktar Amazon på att använda Zoox kunnande för att utveckla en tjänst för självkörande taxi-bilar såväl som att på något sätt använda Zoox teknik i Amazons armada av logistik-fordon. Zoox har idag cirka 1000 anställda. Vad Amazon betalar för Zoox finns det inga officiella uppgifter om men The Information uppger att prislappen ska ha landat på 1,2 miljarder dollar, motsvarande cirka 11,2 miljarder svenska kronor. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo ska använda Waymo-teknik till sina självkörande bilar
Polestar och Lynk & Co är också med på tåget

Volvos tidigare självkörande bilar har varit i samarbete med Uber men nu inleder man även ett samarbete med Waymo. De kommer att bli exklusiv samarbetspartner när det gäller självkörning i nivå 4. Tekniken kommer även att hamna i modeller från Polestar och Lynk & Co. Man kommer att inleda med att implementera Waymo Driver i en elbilsplattform framtagen för samåkning. När denna kommer se dagens ljus är dock oklart. Volvo har fortfarande kvar dealen med Uber om att förse dem med självkörande bilar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Mercedes och Nvidia ska bygga självkörande bilar tillsammans
Tekniken ska lanseras 2024

Igår skrev vi att BMW och Mercedes lagt ner sitt samarbete kring självkörande bilar. Det betyder givetvis inte att någon av parterna inte kommer att satsa på tekniken, bara att de inte kommer att göra detta tillsammans. Nu får vi reda på att Mercedes istället ska göra verklighet av sina planer inom det här området med Nvidia. Tillsammans ska de ta fram "revolutionary in-vehicle computing system and AI computing infrastructure" och planen är att rulla ut den nya tekniken 2024. Precis som hos Tesla rör det sig om att man ska kunna uppgradera framtida modeller med den självkörande tekniken allt eftersom den utvecklas. Det hela ska vara byggt på Nvidias DRIVE-plattform. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

BMW och Mercedes avslutar samarbetet kring självkörning
Var mer komplicerat än man först trodde

Efter mindre än ett år väljer nu BMW och Mercedes att avsluta sitt samarbete kring självkörande teknik för bilar. Anledningen sägs vara att det var betydligt mer komplicerat och dyrare att ta fram en gemensam fordonsplattform för självkörning än man först hade räknat med. När man drog igång i juli förra året så sa man att målet var att börja sälja självkörande bilar i nivå 4 redan 2024. Det kanske var lite för ambitiöst. Avslutandet sägs vara ömsesidigt och vänskapligt och båda parterna säger att de kanske kommer att jobba tillsammans i framtiden. Pressmeddelandet hittar ni nedan. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Rykte Amazon sägs vara intresserade av att köpa Zoox
Ska Amazon börja med självkörande bilar?

Wall Street Journal har varit i kontakt med källor som uppger att Amazon är intresserade av att köpa det amerikanska startup-företaget Zoox, ett företag som drog igång 2014 och som utvecklar teknik till självkörande bilar. Zoox har även siktet inställt på att utveckla egna självkörande bilar som skulle kunna användas som robot-taxis utan chaufförer i framtiden. Innan pandemin värderades Zoox till 3,2 miljarder dollar men marknadsvärdet har sannolikt sjunkit sedan dess. Det sägs även att Zoox kan ha svårt att skaffa nytt kapital, något som behövs för att utveckla verksamheten vidare. Därför skulle kanske ett uppköp från superrika Amazon kunna vara av intresse för företaget om de över huvud taget ska finnas kvar som företag framöver. Varken Amazon eller Zoox har än så länge kommenterat Amazons eventuella uppköpsplaner av företaget. Amazon har tidigare investerat i elbilstillverkaren Rivian såväl som Aurora Innovation, ett företag som startats av Chris Urmson som har en bakgrund som chef för Googles utveckling av självkörande bilar. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvos självkörande bilar får Lidar-teknik
Första dyker upp 2022

Volvos första självkörande bil, nästa generation XC90, skulle enligt planerna dyka upp nästa år. Så blir det dock inte då lanseringen skjuts upp till 2022 istället. En av orsakerna till detta är att man lägger allt krut på eldrivna XC40 just nu, så nya bilar får vänta lite. Dock får vi reda på lite kring nya XC90, och det är att den kommer att få Lidar-teknik utvecklad tillsammans med teknikföretaget Luminar. Lidar använder sig av laserljuspulser som skannar miljön i 3D istället för kameror som exempelvis Tesla använder sig av. Att Volvo istället kör med Lidar är för att det är säkrare säger Henrik Green som är chief technology officer på Volvo Cars. Teslas bilar kan dock köra själva "överallt", i Volvos fall handlar det om "autonom motorvägskörning när detta bedöms vara säkert för enskilda geografiska platser och förhållanden." Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Intel köper upp Moovit
Ska integreras i plattform för självkörande bilar

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att Intel har köpt upp det israeliska företaget Moovit för 900 miljoner dollar. Moovit har utvecklat en tjänst som förser runt 800 miljoner användare med information om hur man tar sig fram i kollektivtrafiken runt om i världen. Moovit kommer nu att integreras med Intels MobilEye, ett israeliskt företag som Intel köpte upp 2017, och deras plattform för att utveckla system till självkörande bilar. Tanken är att Moovits teknik ska användas för en framtida taxitjänst för självkörande bilar som Intel och MobilEye utvecklar. Intel siktar på att lansera sin plattform för självkörande bilar någon gång runt 2022. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya iPad Pro är en solid men lite försiktig uppdatering
Riktigt bra har blivit ännu lite bättre

När iPad Pro som den ser ut i dag släpptes i oktober 2018 var det en riktig best som verkligen imponerade. När oktober 2019 kom hände dock ingenting, men så i slutet av förra veckan kom äntligen en ny version. De fem stora nyheterna är stöd för styrplattor, bättre kameror, LiDAR, uppgraderat chip och så det helt nya tangentbordet. Men eftersom Apple är Apple finns det ingen anledning att uppgradera din ett och ett halvt år gamla iPad Pro. Är du på väg att köpa kan det dock verkligen vara dags. Låt mig förklara varför. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Nya iPad Pro får stöd för LiDAR
Och nytt fräsigt tangentbord med styrplatta

Vi trodde att den skulle komma framåt sommaren, men redan i dag presenterade Apple nya iPad Pros. Som förut handlar det om två modeller på 11 och 12,9 tum och mycket på utsidan är sig likt vid första ögonkastet. Skärmarna rullar som förut på i 120 Hz vid behov och har antireflexbehandling. På baksidan hittar vi nya kameror. Den vanliga kameran är på 12 megapixlar och har fått sällskap av en ultravidvinkel på 10 megapixlar. Det intressantaste här är dock att man har gett iPad Pro en LiDAR som man annars hittar på självkörande bilar. I det fallet så är de stora och klumpiga, men här får den LiDAR-kameran alltså plats i en iPad. Räckvidden är fem meter och inom det avståndet så ska iPaden kunna mäta avståndet till föremål med "nanosekundhastigheter på fotonnivå". Låter fräckt. Spontana användningsområdet är så klart AR. På insidan sitter en ny version av A12:an som heter A12Z Bionic. Exakt hur snabb denna är får vi snart testa, men enligt Apple ska den vara snabbare än processorerna i "de flesta Windows-datorer". Troligen också snabbare än i de flesta Macar. Nya iPad Pro har fem mikrofoner och ska om man får tro Apple ge ljud i studiokvalitet. Grymt för de som vill spela in musik lite snabbt, jobbet de visade med mikrofonerna i nya MacBook Pro visar att man faktiskt kan leverera riktigt bra inspelningsljud. Som väl är har nya iPad fått ett nytt tangentbord som har styrplatta, tangenter i stil med de på en MacBook och som dessutom håller iPaden lite svävande. Vi ser verkligen fram emot att testa detta! Stödet för styrplatta kommer med iPadOS 13.4 så det kommer troligen till alla iPads. Nya iPad Pro kommer alltså i två versioner, 11 och 12,9, och finns i färgerna silver och rymdmått. Minnet i maskinerna börjar på 128 GB men finns också i 256 GB, 512 GB och 1 TB. Priset för 11-tummaren börjar på 9995 kronor och 12.9 tummaren börjar på 12.495 kronor. I butik ska dessa finnas nästa vecka men går att beställa i dag. Magic Keyboard for iPad Pro kommer att bli en dyr historia, prislappen ligger på 3695 kronor till 11-tummaren och 4295 kronor till 12,9-tummaren. Tumnagel
47.6°
+
Roger Åberg
0

Före detta Google-anställd ska betala 179 miljoner dollar
Man ska inte sno grejer från sin arbetsgivare

En amerikansk domstol har dömt den före detta Google- och Uber-anställde Anthony Levandowski att betala 179 miljoner dollar, motsvarande nästan 1,7 miljarder svenska kronor, i skadestånd till Google. Anledningen till det höga skadeståndet är att en domstol tidigare kommit fram till att Levandowski stal med sig teknik om självkörande bilar när han arbetade på Googles division för sådana, en division som nu för tiden är känd som det fristående bilföretaget Waymo. När Levandowski lämnade Google startade han företaget Otto som pysslade med teknik för självkörande bilar. Otto blev rätt så snabbt uppköpta av Uber varpå Uber började implementera Ottos teknik, eller Googles teknik som det senare skulle visa sig, i Ubers självkörande bilar. Waymo har tidigare även stämt Uber för att deras teknik användes i Ubers bilar. Den tvisten löstes dock redan för två år sedan då Uber gav bort en liten del av företaget till Waymo i ett slags skadestånd samt förband sig att inte använda Waymos teknik i Ubers sjävkörande bilar. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kan Waymos bilar se ännu längre
Ska kunna se en stoppskylt på en halv kilometers avstånd

Waymo har presenterat den femte generationen av sitt system för självkörande bilar och det har bland annat försetts med bättre kameror, radar och lidar än det systemet som bilarna använder sig av idag. Det nya systemet inkluderar 29 stycken kameror som sitter monterade runt bilen. De förbättrade kamerorna kommer bland annat ge bilarna möjlighet att se vägskyltar på upp till 500 meters avstånd, något som gör att bilarna kommer att ha betydligt mycket bättre "syn" än en människa. Här nedanför kan ni se ett exempel på hur Waymos nya kameror kan se vägskyltar som är placerade långt ifrån bilen. Den nya radarn beskriver Waymo som den mest avancerade som hittills placerats i en självkörande bil. I ett inlägg om sitt system skriver Waymo om radarn: "While traditional automotive radars are capable of tracking moving objects, our new imaging radar has higher resolution and enhanced signal processing capabilities that allow it to better detect and track objects that are moving, barely moving, or stopped." Waymos egenproducerade lidar-system ska även ha möjlighet att se saker på upp till 300 meters avstånd, något som gör även det systemet till ett av de mest avancerade som för tillfället används i självkörande bilar. Waymo planerar att integrera den femte generationen av sitt system för självkörande bilar i den flotta med självkörande Jaguar I-Pace som man planerar att släppa loss på USA:s gator i slutet av året. Waymo har tidigare uppgett att man planerar att köpa in 20.000 eldrivna I-Pace och göra dessa självkörande. Hur många som rullar ut i första batchen är än så länge oklart. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Geely börjar satsa på rymden
Volvo Cars ägare ska bygga satellitnätverk för självkörande bilar

Volvo Cars ägare, det kinesiska företaget Geely, har meddelat att de kommer att börja att bygga satelliter som ska vägleda självkörande bilar i framtiden rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Geely Technology Group drog igång rymdföretaget Geespace 2018 men nu verkar man ha konkretiserat planerna runt sin rymdsatsning och redo att presentera den lite närmare. Geespace planerar att skicka upp de första satelliterna man tagit fram i slutet av det här året för att bygga upp ett satellitnätverk som ska understödja deras framtida självkörande bilar. Initialt kommer Geely att langa in 326 miljoner dollar till Geespace satellitnätverk. Runt 2025 tror Geespace att man kommer att ha kapacitet att tillverka och rymdsätta cirka 500 satelliter om året. 2025 är det även tänkt att Geelys egna fordon ska koppla upp sig mot Geespace satellitnätverk. Det handlar om satelliter som kommer att ligga i jordens lägre omloppsbana LEO och förse bilarna med höghastighets-internet, navigationsfunktioner samt en koppling för att göra olika beräkningar i molnet. Huruvida Geely planerar att låta andra biltillverkare använda eller köpas in sig i deras satellitnätverk framgår inte för tillfället. Det framgår inte heller om man planerar att använda det kommande nätverket för att beama internet till annat än självkörande bilar. Tekniskt sett så antar jag att det satellitnätverk som Geespace ska bygga upp inte kommer att skilja sig avsevärt från de nätverk som till exempel SpaceX (Starlink), Amazon (Project Kuiper) och andra företag planerar eller redan har börjat bygga upp runt vår planet. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbe gripen för att ha fått självkörande bilar att krocka
Före detta Waymo-chaufför verkar ha varit ute efter hämnd

Amerikansk polis har nu gripit en man som var inblandad i en kollision mellan sitt eget fordon och en av Waymos självkörande bilar i Tempe, Arizona, slutet av förra månaden. Enligt polisen och Waymos egen utredning så verkar mannen medvetet ha kört på ett sätt så att Waymos bil skulle kollidera med mannens fordon, något som syns förhållandevis tydligt i videoklippet här ovanför. Enligt polisen hade den nu gripne mannen tidigare arbetat för ett företag som försåg Waymo med säkerhetschaufförer till sina bilar. Waymo ska dock ha avslutat mannens anställning för cirka ett år sedan då de ansåg att han inte levde upp till företagets säkerhetskrav för säkerhetschaufförer. Mannen anklagas även för att förra året på ett eller annat sätt skadat Waymos fordon vid ett flertal tillfällen. Sammanlagt ska skadorna då samt vid kollisionen i januari ha uppgått till närmare 7000 dollar. Vid kollisionen i januari ska även Waymos säkerhetschaufför drabbats av lättare skador i samband med händelsen. Mannen kommer nu att åtalas för bland annat grov misshandel samt diverse trafikbrott av varierande grad. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota ska bygga smart stad i Japan
Ska börja testa framtiden vid Mount Fuji

Under årets CES-mässa avslöjade Toyota sina planer på att bygga upp en smart stad som skulle kunna fungera som en slags koncepstad inför framtiden. Det hela är tänkt att byggas i närheten av Mount Fuji Japan i ett område där Toyota tidigare hade en anläggning för att bygga bilar. Toyotas smarta stad kommer att kallas för "Woven City" (Den vävda staden) och uppta en yta på över 700.000 kvadrameter. I Woven City är det tänkt att runt 2000 personer ska bo, bland annat anställda på Toyota och deras familjer. "Framtidsstaden" är tänkt att fungera som ett slags "levande laboratorium" för Toyota där man kommer att börja testa saker som till exempel självkörande bilar, robotar, smarta hem, olika typer av generationsboende och annat som Toyota tror kommer att dyka upp i våra framtida städer och hem. Toyota planerar att börja bygga Woven City i slutet av 2021 men när det hela kan stå klart finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
49.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Ericsson och Microsoft gör molnplattform för framtidens bilar
Uppkopplade bilar samlas under samma tak

Ericsson och Microsoft har slagit sina påsar ihop och meddelat att de kommer att ta fram en molnplattform som ska vara anpassad för att ta hand om framtidens uppkopplade bilar. Samarbetet innebär att Ericsson kommer att bygga sin tjänst "Connected Vehicle Cloud" ovanpå "Microsoft Connected Vehicle Platform" (MCVP) vilken rullar på Microsofts molnplattform Azure. Ericsson skriver själva om vad samarbetet kommer att innebära för deras kunder: "The integrated solution allows automakers to deploy and scale global vehicle services such as fleet management, over-the-air software updates and connected safety services much easier and faster while reducing costs. It provides flexibility through modular design and multiple deployment options." Runt 4 miljoner fordon, 10 procent av det som beskrivs vara världens samlade "uppkopplade bilar", är redan idag kopplade till Ericssons Connected Vehicle Cloud. Ericsson och Microsoft kommer att presentera sitt nya samarbete lite närmare på nästa månads CES-mässa i Las Vegas. Då får vi antagligen reda på lite mer specifika detaljer om vad samarbetet innebär rent tekniskt och även när de första fordonen som använder den nya plattformen kan tänkas dyka upp. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande Volkswagen ID.Buzz till Qatar
Ska rulla runt för på egen hand 2022

Volkswagen har meddelat att ett gäng av deras elminibussar ID Buzz kommer att börja transportera passagerare i Qatars huvudstad Doha om några år. Initialt handlar det om 35 stycken ID Buzz som ska förses med teknik för att de ska kunna rulla runt autonomt på Dohas gator. Det ska handla om trafik inom ett begränsat område i stadskärnan där rutterna är förutbestämda. Det kommer med andra ord inte att gå att beställa en självkörande minibuss hem till sig själv utan de kommer att stanna på bestämda hållplatser. Volkswagen hoppas kunna börja testa självkörande Volkswagen ID Buzz i Doha under nästa år och planerar att lansera tjänsten för passagerare 2022. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida